Visa fullständig version : Vad är "e-mail"?
Ja, just det.
Somliga kallar allt som är text, och inte skickat via en app som tydligt säger Message eller SMS, för mail.
Vissa (många) kallar Facebook IM för mail, men exempelvis iMessage för SMS. Detta även om du använt Facbooks mobilapp för att skicka "mailet".
Vissa kallar endast en tjänst som stöder POP/IMAP för email. Det tycker jag blir lite problematiskt för att en webmail kan ju teoretiskt sett ändå följa envelope/header/message-formatet, men utan att stödja POP/IMAP. Vad är det då?
Jag har googlat lite men eftersom det här är en mer antropologisk undersökning än en teknisk frågar jag er hur ni använder orden mail och meddelande och SMS, och hur ni motiverar det.
tossefar
2013-08-24, 14:42
Jag kallar e-mail för e-mail (eller mail) och allt annat (whatsapp, sms, facebookIM etc) för meddelande.
Alla som gör på annat vis gör fel.
En webmail skickar dessutom mail på precis samma sätt som en mailklient så däri finns ingen skillnad.
"Mail" för mig är endast meddelanden/mail skickade från en mailtjänst till en annan mailadress.
SMS för SMS eller meddelande. Facebook IM kallar jag för skit, iMessage likaså.
De två hittills svarande använder det på samma sätt som jag, men jag är en också en gubbe, och en gubbe som är sjukligt anal vad gäller en konsekvent och rationell namnkonvention. Jag känner mig inte nere med kidsen.
Har varit lite inne på att email kanske borde vara definierat som "allt som du kan läsa eller skicka med godtyckligt verktyg som följer standarden för epost, via en server och där du inte behöver vara online mer än för att ladda ner innehållet". Men då förvinner ju webmail i många fall, och jag har på känn att det är det gränssnitt majoriteten använder för att elbreva.
SMS & iMessage = SMS
SMS & iMessage & Facebook IM = Meddelande
Hotmail / Gmail / Random klient = mail / e-mail / email / e-post
Däremot så får jag ett mindre nervöst sammanbrott varje gång jag ska bestämma mig för email / e-mail / e-post / mail.
Diomedea exulans
2013-08-24, 15:06
Ett e-mail eller e-brev är något man skickar via internet till nånting@nånting.nånting, från ett annat nånting@nånting.nånting. Ordet mail använder jag ofta som synonymt med e-mail eller PM på internetsidor. SMS kallar jag bara SMS, meddelande eller mess. Chattmeddelanden kallar jag för meddelanden.
Däremot så får jag ett mindre nervöst sammanbrott varje gång jag ska bestämma mig för email / e-mail / e-post / mail.
Eller varför inte den försvenskade varianten "mejl".
Ett e-mail eller e-brev är något man skickar via internet till nånting@nånting.nånting, från ett annat nånting@nånting.nånting. Ordet mail använder jag ofta som synonymt med e-mail eller PM på internetsidor. SMS kallar jag bara SMS, meddelande eller mess. Chattmeddelanden kallar jag för meddelanden.
Bara så att jag förstår, du gör alltså skillnad på mail och e-mail? Intressant, det här kan vara en ledtråd.
Om man får fråga, hur gammal är du?
Diomedea exulans
2013-08-24, 15:21
Eller varför inte den försvenskade varianten "mejl".
Va, jag trodde alla uttalade det "ma-ill"? Som makrill utan kr?
speedy83
2013-08-24, 15:22
SMS & iMessage = SMS
Har precis samma ångestladdade problem *gah!*
När jag tänker efter borde man egentligen göra mycket större skillnad mellan SMS och andra sätt att skicka textmeddelande, så att information om infrastrukturen följer med. SMS har ju bättre täckning i världen än tjänster som kräver mer än bara GSM.
m96olsen
2013-08-24, 18:21
http://en.wikipedia.org/wiki/Email
SMTP är nyckeln
såhär kan man säga... det betyder ju elektronisk post... alltså tycerk jag email är en mailadress man kollar 1 gång om dagen som en postlåda.
så fungerade ju det mer förr. innan all adsl, fiber osv kom. man kollade mailen ca 1 gång om dagen och hade inte mailen kopplad till mobil och sociala medier utan det var en ren postlåda man postade med varandra.
http://en.wikipedia.org/wiki/Email
SMTP är nyckeln
En del av mig håller med dig, men hur många elbrevsanvändare tror du har en aning om vilket protokoll de begagnar?
Fast å andra sidan måste (TM) man ju ha en definition som inte ändras baserat på hur det används. Vissa kanske har push notification och använder sin epost som vore det en meddelandetjänst, då kan man ju inte sluta kalla det e-post bara för det.
Hur som, tack för er input. Jag har fått vädra min frustration och fått lite nya vinklar.
PureWhey
2013-08-26, 11:44
SMS & iMessage = SMS
+1 :D
Le iPhone
Även jag har hamnat i den här djungeln - särskilt med personer som med vattnets envishet vägrar komma till reson. Jag ansluter mig till Skaparns och tossefars ortodoxi.
Nu sitter jag faktiskt och irriterar mig lite på benämningen SMS även för meddelanden som inte är skickade med SMS.
Jag sitter för böfvelen inte och säger: "jag brevduvar dig ett brev" om jag skickar det med Posten. Problemet är att iMessage rör ihop det där lite. På ett snyggt sätt visserligen, men då borde man snarare säga "meddelande" om allt, och lämna tekniken åt sin lur.
sms till "text meddelanden" via telefon.
mms till "bild meddelanden" via telefon.
email till brev skickade via webmail eller mailklient tex outlook osv.
Facebook, kollo, skype, msn mög osv = pm
E-post är RFC2822.
SMS är SMS.
Facebook, Kolozzeum är PM.
Skype, MSN, WhatsApp, iMessage är (direkt-)meddelande.
Vad är då ett memo?
Volvo, tidig Jura.
Borde man inte fokusera mer på upplevelsen än tekniken? Att skilja på imessage och sms blir ju jättekonstigt. Om man lovat att sms:a någon angående något, måste man då aktivt gå in och avaktivera imessage om man inte med säkerhet vet att mottagaren har något annat än en iphone? Jag tycker nog man kan likställa imessage och sms där. Inte tekniskt, men upplevelsemässigt och praktiskt.
Borde man inte fokusera mer på upplevelsen än tekniken? Att skilja på imessage och sms blir ju jättekonstigt. Om man lovat att sms:a någon angående något, måste man då aktivt gå in och avaktivera imessage om man inte med säkerhet vet att mottagaren har något annat än en iphone? Jag tycker nog man kan likställa imessage och sms där. Inte tekniskt, men upplevelsemässigt och praktiskt.
Om du inte gillar tekniska detaljer så undrar jag varför du säger SMS och inte meddelande (som i: sänd mig ett meddelande när xxx och/ eller yyy.)
Om du inte gillar tekniska detaljer så undrar jag varför du säger SMS och inte meddelande (som i: sänd mig ett meddelande när xxx och/ eller yyy.)
Av vana, antar jag.
Eller. I verkligheten hade jag nog bara sagt "hör av dig" och lämnat tekniken till avsändaren att välja.
Men hade någon bett mig skicka ett SMS så hade jag inte aktivt stängt av imessage. Det var väl poängen.
Av vana, antar jag.
Eller. I verkligheten hade jag nog bara sagt "hör av dig" och lämnat tekniken till avsändaren att välja.
Men hade någon bett mig skicka ett SMS så hade jag inte aktivt stängt av imessage. Det var väl poängen.
Du hade inte behövt bry dig eftersom det hade löst sig av sig själv.
Du hade inte behövt bry dig eftersom det hade löst sig av sig själv.
Hur menar du?
Jag ser just ett hav av möjligheter för vardagstroll och en i allmänhet irriterande anal livsföring.
Hur menar du?
Att din mobila enhets mjukvara löser det där åt dig.
Att din mobila enhets mjukvara löser det där åt dig.
Ja. Bara inte folk sitter och blir arga för att de får imessage när de uttryckligen bett om ett SMS :D
ja. Bara inte folk sitter och blir arga för att de får imessage när de uttryckligen bett om ett sms :d
"skicka mig i grönt, inte blått!111111"
the_PL_man
2013-08-26, 14:01
Volvo, tidig Jura.
Memo hade vi även när jag började på Ericsson.
/the_PL_man
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.