Visa fullständig version : Bo i villa/radhus - driftskostnad?
Kollar annonser på villor/radhus, sitter och kollar mest på kul, vad det kostar i olika områden och så.
Ser att det ofta är extremt låga driftskostnader, och då verkar ändå det mesta vara inräknat.
Kan det verkligen stämma att man kan köpa en, här t.ex. fyrarums villa från 40-talet, och få en driftskostnad på 2250kr/mån?
En vanlig trea-fyra, br-lägenhet, så är det ju ofta 4000-5000kr/mån.
Här ett exempel, villa 4 rum alltså.
Skatt verkar de ha "glömt", men typ 2700kr/mån eller så då, superbilligt boende ändå ju för att vara så "stort".
Driftkostnaden är ca 26 889 kr/år.
Driftkostnaden fördelas enligt följande
Vatten/avlopp 846 kr
Uppvärmning 17965 kr
Renhållning 1648 kr
Försäkring 4000 kr
Vägavg/snö 1999 kr
Sotning 431 kr
Att tänka på med villa är dock att du alltid har ett löpande underhållsbehov, vilket äter upp stora delar av skillnaden mellan avgiften i en BR och omkostnader i en villa.
Att tänka på med villa är dock att du alltid har ett löpande underhållsbehov, vilket äter upp stora delar av skillnaden mellan avgiften i en BR och omkostnader i en villa.
Jo det är ju självklart, men ändå, trodde villa skulle vara mycket dyrare bo i med all uppvärmning och vatten och avgifter hit och dit och skatt o.s.v.
Lägenhet har ju också renoveringskostnader, bara att man slipper utvändigt och stammar och så.
1000-2000kr/mån känns som det borde räcka som underhåll i snitt, som budgeterat sparande liksom, och då hamnar man väl ungefär som lägenhet i slutändan ändå.
Om nu inte dessa driftskostnader är missvisande, eller viktiga stoooora poster är "bortglömda".
Själva fastighetsskatten verkar ju inte vara särskilt stor, men kanske något annat.
Jag vet faktiskt inte hur mycket man borde räkna på underhåll per kvm på en villa.
Min egen erfarenhet är dock att mäklarnas siffror ofta är satta i underkant när det gäller varme/vatten osv.
Lägenheter har oftast dålig ekonomi och dyr hyra, finns många med billiga hyror där dom tidigare innehavarna skött sin ekonomi riktigt. Nuförtiden riskerar många föreningar att KKa och dom förstår inte innebörden av detta.
hus kan vara mycket billiga i driftkostnad, det finns till och med plushus ifall man räknar bort det man ska lägga undan för underhåll. Dvs 2000kr i månaden.
Men det skiljer sig mycket mellan villor, gamla oljeuppvärmda villor är oftast dåligt isolerade och kostar mycket.
Köp alltid en besiktning innan husköp för den där summan är oftast uppskattad av säljaren och dom siktar alltid lågt.
Lägenheter har oftast dålig ekonomi och dyr hyra, finns många med billiga hyror där dom tidigare innehavarna skött sin ekonomi riktigt. Nuförtiden riskerar många föreningar att KKa och dom förstår inte innebörden av detta.
hus kan vara mycket billiga i driftkostnad, det finns till och med plushus ifall man räknar bort det man ska lägga undan för underhåll. Dvs 2000kr i månaden.
Men det skiljer sig mycket mellan villor, gamla oljeuppvärmda villor är oftast dåligt isolerade och kostar mycket.
Köp alltid en besiktning innan husköp för den där summan är oftast uppskattad av säljaren och dom siktar alltid lågt.
Vad menar du med "plushus"?
Skulle någon betala för att man bor i huset? :d
Tja, ökad kostnad p.g.a. dåligt isolerade borde ju speglas till viss del i driftskostnaden antar jag.
Ser ju att en del hus kan ha så lågt som ~12000kr/år, medan andra är uppemot 50000kr/år, men de flesta villor jag slökollat på verkar hamna 30-40k/år typ. Ofta skatt exkluderad av nån anledning, men den verkar ju bara vara några tusingar/år.
Låter lågt som sagt, eller ja, mot vad jag väntade mig.
Villa/radhus vore soft nångång, mer eget boende liksom, mindre störande från grannar, och en liten plätt tomt och veranda typ :)
ArnoldOnLehmä
2013-08-13, 18:15
jag har en 1850 tals villa som uppvärms med luftvärmepump, elradiatorer och vedkamin och min elräkning är typ 2800 på vinter och 1000 på sommaren. Våra högsta räkningar är just el och lånen.
Ska byta till en katalysatorkamin och vi har just gjort om lånen så vi betalar bara 1400/mån så ser fram emot att bo nästan gratis i framtiden.
Hittils har vi betalat 4300 per skalle/mån med internet och viasat m.m inkluderat.
Så ska du bo själv så lär du nog räkna med att du har råd att lägga en 10lax i månaden.
Jag har stor villa på landet med uthus, lada, garage m.m. och stor tomt.
Eldar med ved = 7000 kr om året.
Sophämtn. försäkr. skatt, lite lån och annat ger en totalkostnad på
ca: 3500 kr/ månad.
Renoverandet ser jag som en hobby och investering, även om det kostar mest.
Personligen tycker jag INTE att man ska räkna hushållsel till driften.
Lillgrabben
2013-08-13, 19:26
En sak är då riktigt säker - mäklarhusens kalkyler på förmodade driftskostnader för objekten de säljer är tämligen glädjeartade... :d
shut teh face
2013-08-13, 19:47
Det är massa annat skit som kostar som är svårt att se
Större yta - behövs mer möbler, mer ställen att "renovera" på, fler ställen att byta lampor på, fler brandvarnare, fler batterier ;)
Utomhusgrejer, krattor, gräsklippare, bensin till den, och ja, sånt skit, är alltid massor, sen klart man måste ha utomhusmöbler för nu har man ju tomt, oj men ska vi inte ha en veranda också, har inget o göra på sommaren bygger ihop lite fågelholkar ;)
Behövs mer utrustning i hemmet, verktyg, såg, bord och sådant ifall man behöver fixa
Kanske låter som skitsaker, och det är det, men det blir mycket i slutändan, och jag har såklart bara skrivit en del .. det som kan bli dyrast är dock att man kanske köper en villa/radhus lite utanför stan (då det är ju rätt dyrt i "stan"), då tillkommer bensinkostnad i stora mängder, särskilt om två bilar ska rulla in t.ex.
Men det sagt säger jag inte att det INTE är värt det, man samlar på sig massa bråte men det är ju också kul att få vara lite händig ibland, alla killar vill nog helst ha ett garage fullt med maskiner och en ölkyl i hörnet.
strong-man
2013-08-13, 19:48
Hus is the shit har månadskostnad på 3700 och då är amortering på 1200 inräknat:d myser varje månad kommer bo nästan grattis när det är färdig rusta o avbetalt:)
Vad menar du med "plushus"?
Skulle någon betala för att man bor i huset? :d
Tja, ökad kostnad p.g.a. dåligt isolerade borde ju speglas till viss del i driftskostnaden antar jag.
Ser ju att en del hus kan ha så lågt som ~12000kr/år, medan andra är uppemot 50000kr/år, men de flesta villor jag slökollat på verkar hamna 30-40k/år typ. Ofta skatt exkluderad av nån anledning, men den verkar ju bara vara några tusingar/år.
Låter lågt som sagt, eller ja, mot vad jag väntade mig.
Villa/radhus vore soft nångång, mer eget boende liksom, mindre störande från grannar, och en liten plätt tomt och veranda typ :)
Finns hus som producerar mer el än det utnyttjar för värme.
tänk på att jag som påhittad husägare kan lägga upp en annons och ha tex gratis ved från bekanta och säga att uppvärmningen bara går på typ 1200kr månaden och räknar då på värmepatron eller liknande.
Därför rekommenderar jag en besiktning innan köp så dom kan berätta för en novis hur isolering osv ser ut. Dom kan även göra värmeläckagemätningar och ge en riktig uppskattning.
Farsan har köpt en gammal timmerkåk med bra yta som han sedan rivit ur och tilläggsisolerat så i mitt barndomshem har vi 60cm väggar med treglas gasfönster och över en meter isolation på vinden, 8 kubik vattentank inbyggd och isolerad mitt i huset. Det är egentligen min drömkåk, synd att den inte går att flytta. man kan duscha en familj i en vecka utan att behöva elda samtidigt som det allt.
Det är iaf något jag rekommenderar för den händige, får man ett äldre hus med bra stomme och stora kvadratytor så är det nog billigare att tilläggsisolera än att köpa ett nyare hus med skitmaterial.
Vi har ju även en liten bubbla på byggmaterial, något som är billigare i finland.
Därför funderar jag på att slå upp ett eget fabriksskuret timmerhus därifrån istället. tex http://www.finskatimmerhus.se/pdf/eleonora.pdf
köper man ett enplanshus kan man bo riktigt billigt och bra.... har sett kompisar flytta in och bo härligt och billigt..letar själv..
och ringer runt och kollar visningarpå både radhus,villor och lägenheter nu...
vänta aldrig till visningsdatum då hinner de bli sålda ring direkt och boka privat tid om du hittar något intressant... tyvär så det fungerar.
En stor del av månadskostnaden på ett hus är ju ofta lån/ränta, så det påverkar ju sjukt mycket vad huset kostar också (men det kan man ju visserligen säga om en bostadsrätt med).
Har man pengarna att köpa ett hus utan att ta några lån så blir nog månadskostnaden ofta ganska låg om uppvärmningen är effektiv.
En stor del av månadskostnaden på ett hus är ju ofta lån/ränta, så det påverkar ju sjukt mycket vad huset kostar också (men det kan man ju visserligen säga om en bostadsrätt med).
Har man pengarna att köpa ett hus utan att ta några lån så blir nog månadskostnaden ofta ganska låg om uppvärmningen är effektiv.
Beror på vart man vill bo. En villa någon mil utanför sundsvall eller östersund kostar under miljonen. Vill man bo riktigt på vischan får man en bra kåk för under trehundra. En bekant köpte en treplansvilla med bergvärme för 75k för något år sedan
Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2
Beror på vart man vill bo. En villa någon mil utanför sundsvall eller östersund kostar under miljonen. Vill man bo riktigt på vischan får man en bra kåk för under trehundra. En bekant köpte en treplansvilla med bergvärme för 75k för något år sedan
omg 75k...
fan hittar inte en villa under 2,5mille i mitt område dock utkanten finns runt 1,3mille sen ännu mer på vischan sjunker de ju men 75k satan klipp, får ju inte ens en kollonilott för det annars =P
Sant. Då kan man garanterat bo sjukt billigt. Vill man bo inom några mils radie från Malmö (som jag) så är det sällsynt att man hittar något bra för under två miljoner (och det är ändå inte i de dyrare kommunerna). Vissa kommuner hittar man knappt några vettiga hus under 3,5 - 4 miljoner.
Så det är ju sant som du säger, att det beror väldigt mycket på var man kollar.
Ok en del säger att man behöver lägga 10k/mån, och andra verkar bo i hus för dryga 3k/mån, inklusive lån :D
Jag tolkar detta som att hus är UNGEFÄR så billiga i drift som det står i annonserna då, men att det tillkommer lite annat som man ej behöver tänka på i lägenhet.
Finns många villor/radhus lite utanför stan där man ändå kan åka kommunalt.
Man får väl välja lite om man inte har hur mycket cash som helst, bo fint men ha långt till allt, eller bo mindre fint och bo mitt i smeten.
Baskagge
2013-08-13, 21:52
Man kan bo väldigt billigt i hus bara man vet vad man gör. Köper man ett gammalt renoveringsobjekt på flera våningar och har tummen mitt i handen och ska ha hantverkare till allt så blir det dyrt. Men ett litet hus kan vara väldigt ekonomiskt.
Utöver driftkostnaden bör man månadsspara för renovering och den summan blir nog högre än många tror. Oftast tillkommer det kostnader som man kanske inte räknat med om man inte kan så mycket om hus. För några år sedan var det dock betydligt dyrare med fastighetsskatt och förmögenhetsskatt.
Man kan bo väldigt billigt i hus bara man vet vad man gör. Köper man ett gammalt renoveringsobjekt på flera våningar och har tummen mitt i handen och ska ha hantverkare till allt så blir det dyrt. Men ett litet hus kan vara väldigt ekonomiskt.
Utöver driftkostnaden bör man månadsspara för renovering och den summan blir nog högre än många tror. Oftast tillkommer det kostnader som man kanske inte räknat med om man inte kan så mycket om hus. För några år sedan var det dock betydligt dyrare med fastighetsskatt och förmögenhetsskatt.
Radhus är kanske bästa kompromissen för de som är ohändiga som jag :em:
Spelar roll om man har en granne intill liksom, man har ju grannar i vilket fall ändå, om man inte ska bo riktigt i vildmarken.
Oj enligt villaägarnas tabeller här är det rätt billigt bo i hus.
Ungefär 4000kr/mån i snitt!
Och då verkar det vara inklusive ALLT, även om sparandet för renoveringar känns aningen lågt, men de kanske inte räknar in gamla ruckel i undersökningen.
http://www.villaagarna.se/Global/Dokument/Utredningar/2013/130115%20Vad%20kostar%20det%20att%20bo.pdf
Elen är ju lätt största kostnaden, så kan man hitta billigare uppvärmning så kan man väl dra av en tusing kanske, och landa runt 3k/mån.
Rätt billigt boende, för att ha ett helt hus/tomt som är ens eget.
Enda haken med hus måste ju va alla spindlar som alltid verkar finnas i dem, men kanske går täta + lägga gift överallt, och myggnät o.s.v. :hbang:
Oj enligt villaägarnas tabeller här är det rätt billigt bo i hus.
Ungefär 4000kr/mån i snitt!
Och då verkar det vara inklusive ALLT, även om sparandet för renoveringar känns aningen lågt, men de kanske inte räknar in gamla ruckel i undersökningen.
http://www.villaagarna.se/Global/Dokument/Utredningar/2013/130115%20Vad%20kostar%20det%20att%20bo.pdf
Elen är ju lätt största kostnaden, så kan man hitta billigare uppvärmning så kan man väl dra av en tusing kanske, och landa runt 3k/mån.
Rätt billigt boende, för att ha ett helt hus/tomt som är ens eget.
Enda haken med hus måste ju va alla spindlar som alltid verkar finnas i dem, men kanske går täta + lägga gift överallt, och myggnät o.s.v. :hbang:
Du får inte glömma att du även måste köpa huset. Det kostar också :D
Du får inte glömma att du även måste köpa huset. Det kostar också :D
Vad jag vill minnas är inte lägenheter gratis heller.
Ettorna i mina krokar är fan snart uppe i 3 mille, det är helt crazy :Virro
Samtidigt får man ett fint hus för ½ mille om man ger sig ut i bushen.
Vad jag vill minnas är inte lägenheter gratis heller.
Ettorna i mina krokar är fan snart uppe i 3 mille, det är helt crazy :Virro
Samtidigt får man ett fint hus för ½ mille om man ger sig ut i bushen.
Nej, självklart inte. Men att säga att det kostar 3000 kr/månaden att äga ett hus är väl lite tokigt. Poängen var att kostnaden för köpet också måste räknas in i boendekostnaden. Oavsett om det handlar om hus eller lägenhet.
Både hus och lägenheters pris är såklart beroende av läget.
Nej, självklart inte. Men att säga att det kostar 3000 kr/månaden att äga ett hus är väl lite tokigt. Poängen var att kostnaden för köpet också måste räknas in i boendekostnaden. Oavsett om det handlar om hus eller lägenhet.
Både hus och lägenheters pris är såklart beroende av läget.
Alla kanske inte vill/behöver låna, man kanske har eget boende man säljer när man flyttar, eller bara köper ett billigt hus.
Den här undersökningen fokuserade ju på kostnaderna för att bo i hus, allt exkl eventuella lån.
Jag tycker det är rimligare än att säga: "att bo i hus, ja det kostar allt mellan 3000kr/mån upp till 20000kr/mån".
Det säger ju ingenting.
Men själva poängen var att jag blev lite glatt överraskad att det ändå är så billigt.
Man undrar ju vart pengarna tar vägen i alla radhus-föreningar ... sällan man ser ett BR-radhus med avgift under 6000kr, och då får man ofta stå för en massa själv utöver det.
Alla kanske inte vill/behöver låna, man kanske har eget boende man säljer när man flyttar, eller bara köper ett billigt hus.
Den här undersökningen fokuserade ju på kostnaderna för att bo i hus, allt exkl eventuella lån.
Jag tycker det är rimligare än att säga: "att bo i hus, ja det kostar allt mellan 3000kr/mån upp till 20000kr/mån".
Det säger ju ingenting.
Men själva poängen var att jag blev lite glatt överraskad att det ändå är så billigt.
Man undrar ju vart pengarna tar vägen i alla radhus-föreningar ... sällan man ser ett BR-radhus med avgift under 6000kr, och då får man ofta stå för en massa själv utöver det.
Pengarna i en förening går till ränta, amortering och underhåll. Vad för massa är det man måste stå för själv? Min erfarenhet är att alla dyra "måste" underhållsarbeten går på föreningen.
Pengarna i en förening går till ränta, amortering och underhåll. Vad för massa är det man måste stå för själv? Min erfarenhet är att alla dyra "måste" underhållsarbeten går på föreningen.
Aha, att radhusen är billigare att köpa menar du, för att föreningen lånat upp?
Så kan det ju vara förstås.
Jo men är det inte ofta så att man får betala elen själv?
Plus försäkring såklart.
Plus interna renoveringar, måla om, fixa golv, badrum, typ som i en vanlig BR, man behöver lägga undan pengar för sånt.
I villaägarnas undersökning jag länkade ovan var renoveringssparande inkluderat i kostnaden för boende i villa.
Ganska lågt sparande tyckte jag, men villaägarna borde ju ha koll på vad som är rimligt.
Nordenator
2013-09-25, 14:08
Några bekanta till oss har en kåk på uppskattningsvis 200 kvm som de mer eller mindre använt som sommarstuga i några år eftersom det inte finns något värde i den. Det varierar helt klart väldigt mycket :D
Aha, att radhusen är billigare att köpa menar du, för att föreningen lånat upp?
Så kan det ju vara förstås.
Jo men är det inte ofta så att man får betala elen själv?
Plus försäkring såklart.
Plus interna renoveringar, måla om, fixa golv, badrum, typ som i en vanlig BR, man behöver lägga undan pengar för sånt.
I villaägarnas undersökning jag länkade ovan var renoveringssparande inkluderat i kostnaden för boende i villa.
Föreningar har i regel lån. Invändigt kosmetiskt står man själv för. Värmepanna, nytt tak, fläktsystem, ommålning av ytterväggar samt skötsel av alla gemensamma områden i föreningen går på hyran. Kikade bara snabbt i undersökningen men jag hade inte vågat sätta mig i en villa med några år på nacken och bara räkna 830:-/mån i underhåll.
Föreningar har i regel lån. Invändigt kosmetiskt står man själv för. Värmepanna, nytt tak, fläktsystem, ommålning av ytterväggar samt skötsel av alla gemensamma områden i föreningen går på hyran. Kikade bara snabbt i undersökningen men jag hade inte vågat sätta mig i en villa med några år på nacken och bara räkna 830:-/mån i underhåll.
Nej jag skrev också att jag tyckte det lät lågt, men villaägarna borde ju ha lite koll på läget. Kanske är det ett rimligt sparande om man köper ett hus i normalskick, och aldrig är ute efter lyxrenoveringar utan bara fixa det nödvändigaste?
Blir ju 100000kr på 10 år, är ju en slant ändå.
Fast klart, fixa ett badrum kostar väl uppåt 100k, och sedan allt annat som kan hända med ... njae lite snålt måste det vara.
Baskagge
2013-09-25, 14:15
Allt är relativt. 833 kronor i månaden för renoveringar räcker möjligen för att underhålla huset till ett minimum. Allt beror förstås vilken standard man förväntar sig.
För ett litet hus kan man komma ner lägre i driftkostnad än i deras undersökning.
Däremot tycker jag man ska räkna med en betydligt högre underhållskostnad, för 10 000 kr per år blir det inte mycket gjort av en hantverkare. En badrumsrenovering för 150 000 kr tar ett tag att spara ihop till med 833 kr i månaden.
Det är totalt sett rätt mycket man kanske inte tänkt på som behöver göras, i synnerhet om man köper ett hus för 500 000 kr.
Minimjölk
2013-09-25, 14:22
Vad det kostar skiljer såklart från hus till hus men för ett "normalt" hus tillkommer följande kostnader:
Årligen:
Lånekostnad: 0,7*3,00% * ditt lånebelopp (Här skall du ha marginal för minst 5,00%)
Vatten/renhållning etc: 6000-8000kr
Uppvärmning: 10-20tkr
Försäkring: 3000-6000kr
Samfällighetssavgift: 1200-6000tkr
Kommunal fastighetsavgift: 2000-5000kr?
Sedan tillkommer ju även följande som man kan se som en del av boendet:
Ev. Amortering.
Förbrukningsel: 5000-15000kr
TV-avgift: 2500kr
Telefon: ?
Bredband: ?
Larm: ?
Underhållssfond:?
Övriga kostnade pga verktyg mm mm
jag har väldigt svårt att se att man med dessa förutsättningar kan få en boendekostand för 2-3tkr i hus. Visst är du helt utan lån och inte räknar in den kursiva texten så ligger ju de fasta utgifterna på ca 2k per månad.
Flyttar du däremot till en normalstor villa och har 2miljoner i lån kan kalkylen se ut:
Lånekostnad: 0,7*3,00% *2MSEK= 42000kr
Vatten/renhållning etc: 6000kr
Uppvärmning: 15000kr
Försäkring: 4000kr
Samfällighetssavgift: 2000kr
Kommunal fastighetsavgift: 4000kr
fast boendekostnad: 73.000kr/år eller 6000kr/mån
Sedan tillkommer ju i de flesta fall:
Amortering: "24000kr" räknas ej in i siffran nedan då man kan se det som sparande.
Förbrukningsel: 10000kr
Telefon: 2500kr
Bredband: 4000kr
Larm: 3500kr
Underhållsfond:10000kr
Övriga kostnader pga verktyg mm mm:2000kr
Övriga boendekostnader : 34.500kr/år eller 2875kr/mån
Totalt: 107500kr/år eller 8958kr/mån
Då har jag inte räknat med någon som helst marginal på låneräntan, ingen amortering och inga större renoveringar mer än vanligt underhåll.
Visst kan du säkerligen plocka bort en och annan tusenlapp i den understa kategorin men det finns säkerligen en hel del småkostnader kopplade till boende i hus som man lätt glömmer.
speedy83
2013-09-25, 14:24
Vad det kostar skiljer såklart från hus till hus men för ett "normalt" hus tillkommer följande kostnader:
Årligen:
Lånekostnad: 0,7*3,00% * ditt lånebelopp (Här skall du ha marginal för minst 5,00%)
Vatten/renhållning etc: 6000-8000kr
Uppvärmning: 10-20tkr
Försäkring: 3000-6000kr
Kommunal fastighetsavgift: 2000-5000kr?
Sedan tillkommer ju även följande som man kan se som en del av boendet:
Ev. Amortering.
Förbrukningsel: 5000-15000kr
Telefon: ?
Bredband: ?
Larm: ?
Underhållssfond:?
Övriga kostnade pga verktyg mm mm
jag har väldigt svårt att se att man med dessa förutsättningar kan få en boendekostand för 2-3tkr i hus. Visst är du helt utan lån och inte räknar in den kursiva texten så ligger ju de fasta utgifterna på ca 2k per månad.
Flyttar du däremot till en normalstor villa och har 2miljoner i lån kan kalkylen se ut:
Lånekostnad: 0,7*3,00% *2MSEK= 42000kr
Vatten/renhållning etc: 6000kr
Uppvärmning: 15000kr
Försäkring: 4000kr
Samfällighetssavgift: 2000kr
Kommunal fastighetsavgift: 4000kr
fast boendekostnad: 73.000kr/år eller 6000kr/mån
Sedan tillkommer ju i de flesta fall:
Amortering: "24000kr" räknas ej in i siffran nedan då man kan se det som sparande.
Förbrukningsel: 10000kr
Telefon: 2500kr
Bredband: 4000kr
Larm: 3500kr
Underhållsfond:10000kr
Övriga kostnader pga verktyg mm mm:2000kr
Övriga boendekostnader : 34.500kr/år eller 2875kr/mån
Totalt: 107500kr/år eller 8958kr/mån
Då har jag inte räknat med någon som helst marginal på låneräntan, ingen amortering och inga större renoveringar mer än vanligt underhåll.
Visst kan du säkerligen plocka bort en och annan tusenlapp i den understa kategorin men det finns säkerligen en hel del småkostnader kopplade till boende i hus som man lätt glömmer.
Ingen stor kostnad kanske men det är väldigt ovanligt bland mina bekanta tycker jag. Möjligen om man bor i fina områden och mångmiljon villor att det är vanliga då :)
Nordenator
2013-09-25, 14:31
...
...
Dagens läxa: var konsekvent med prefix ^^
.
.
.
Vad är följande? De var inte alls med i villaägarnas jämförelse?
Kanske något man oftast inte betalar?
Samfällighetssavgift
Kommunal fastighetsavgift
Vad är följande? De var inte alls med i villaägarnas jämförelse?
Kanske något man oftast inte betalar?Samfällighet kan vara t.ex. vatten för att vattna gräsmattan med ifrån kringliggande vattendrag.
Fast tyckte den posten var stor.
Skatt för fastigheten tror jag väl att du alltid måste betala. Sen kostar det oftast att hyra tomten, såvida den inte är friköpt.
Samfällighet kan vara t.ex. vatten för att vattna gräsmattan med ifrån kringliggande vattendrag.
Fast tyckte den posten var stor.
Skatt för fastigheten tror jag väl att du alltid måste betala. Sen kostar det oftast att hyra tomten, såvida den inte är friköpt.
Aha fastighetsavgift = fastighetsskatt?
Baskagge
2013-09-25, 14:38
Kan dela med mig av kostnaderna för huset jag bor i baserat på 2012 års avgifter. Dock är det en ganska stor villa med tre lägenheter så det blir lite missvisande mot om man skulle köpa ett litet hus.
El: 7867 kr
Vatten/avlopp: 6600 kr
Sophämtning: 1300 kr
Fjärrvärme: 37 500 kr
Försäkring: 3331 kr
Trädgårdsunderhåll: 0
Underhåll: 0
Fastighetsskatt: 6500 kr
Bredband: 3350 kr
Totalt drygt 66 500 kr
Kan dela med mig av kostnaderna för huset jag bor i baserat på 2012 års avgifter. Dock är det en ganska stor villa med tre lägenheter så det blir lite missvisande mot om man skulle köpa ett litet hus.
El: 7867 kr
Vatten/avlopp: 6600 kr
Sophämtning: 1300 kr
Fjärrvärme: 37 500 kr
Försäkring: 3331 kr
Trädgårdsunderhåll: 0
Underhåll: 0
Fastighetsskatt: 6500 kr
Bredband: 3350 kr
Totalt drygt 66 500 kr
Men fjärrvärmen???
Inte ens med eluppvärmning kan man väl nå sådana summor?
Vad är det för kråkslott egentligen? :laugh:
Baskagge
2013-09-25, 14:47
Fjärrvärme är lite som att elda med pengar. Helt värdelöst i större hus med stort energibehov. Hade ett bergvärmeföretag på besök i dag. Förmodligen går det att komma ner till mellan 10 000 - 15 000 kr med bergvärme.
tossefar
2013-09-25, 14:56
Men fjärrvärmen???
Inte ens med eluppvärmning kan man väl nå sådana summor?
Vad är det för kråkslott egentligen? :laugh:
I mitt barndomshem (byggt cirka 1990, 240+120 kvm) kunde uppvärmningen (oljepanna) + elförbrukning hamna på 20k vintertid. Per månad.
En sak är då riktigt säker - mäklarhusens kalkyler på förmodade driftskostnader för objekten de säljer är tämligen glädjeartade... :d
Mja. Har varit med om att man kunnat sänka uppvärmningskostnaden ganska rejält. Man behöver inte 23 grader inomhus imo. Många som verkar vilja ha det tokvarmt nu för tiden av nån anledning.
Mja. Har varit med om att man kunnat sänka uppvärmningskostnaden ganska rejält. Man behöver inte 23 grader inomhus imo. Många som verkar vilja ha det tokvarmt nu för tiden av nån anledning.
Jag tror en del har hänt där sedan det blev krav på att alla hus skulle energideklareras vid försäljning (för visst var det inte så innan?).
Många skyhöga värmekostnader i energideklarationer grundar sig nog i att det är äldre människor som bor i huset, och som börjar dra på sig fleecejackan när inomhustermometern närmar sig 27 grader, samtidigt som det är snålblåst och 10 minus ute :D
Några bekanta till oss har en kåk på uppskattningsvis 200 kvm som de mer eller mindre använt som sommarstuga i några år eftersom det inte finns något värde i den. Det varierar helt klart väldigt mycket :D
Ja, och jag har träffat många via jobbet som köpt sina hus för 40-75k för 30 år sedan som värderas till 2-3 mille idag, rätt nöjda 40-talister, dom tycker allt bara är vrickat sen skrockar dom:Virro
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.