Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-08-13, 16:22   #1
svag74
Registered User

svag74s avatar

Reg.datum: Jun 2011
Bo i villa/radhus - driftskostnad?

Kollar annonser på villor/radhus, sitter och kollar mest på kul, vad det kostar i olika områden och så.
Ser att det ofta är extremt låga driftskostnader, och då verkar ändå det mesta vara inräknat.

Kan det verkligen stämma att man kan köpa en, här t.ex. fyrarums villa från 40-talet, och få en driftskostnad på 2250kr/mån?
En vanlig trea-fyra, br-lägenhet, så är det ju ofta 4000-5000kr/mån.

Här ett exempel, villa 4 rum alltså.
Skatt verkar de ha "glömt", men typ 2700kr/mån eller så då, superbilligt boende ändå ju för att vara så "stort".

Driftkostnaden är ca 26 889 kr/år.
Driftkostnaden fördelas enligt följande
Vatten/avlopp 846 kr
Uppvärmning 17965 kr
Renhållning 1648 kr
Försäkring 4000 kr
Vägavg/snö 1999 kr
Sotning 431 kr
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 16:25   #2
xodd
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Att tänka på med villa är dock att du alltid har ett löpande underhållsbehov, vilket äter upp stora delar av skillnaden mellan avgiften i en BR och omkostnader i en villa.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 16:29   #3
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av xodd Visa inlägg
Att tänka på med villa är dock att du alltid har ett löpande underhållsbehov, vilket äter upp stora delar av skillnaden mellan avgiften i en BR och omkostnader i en villa.
Jo det är ju självklart, men ändå, trodde villa skulle vara mycket dyrare bo i med all uppvärmning och vatten och avgifter hit och dit och skatt o.s.v.

Lägenhet har ju också renoveringskostnader, bara att man slipper utvändigt och stammar och så.
1000-2000kr/mån känns som det borde räcka som underhåll i snitt, som budgeterat sparande liksom, och då hamnar man väl ungefär som lägenhet i slutändan ändå.

Om nu inte dessa driftskostnader är missvisande, eller viktiga stoooora poster är "bortglömda".
Själva fastighetsskatten verkar ju inte vara särskilt stor, men kanske något annat.
Gammal 2013-08-13, 16:36   #4
xodd
Registered User

Reg.datum: Sep 2004
Jag vet faktiskt inte hur mycket man borde räkna på underhåll per kvm på en villa.

Min egen erfarenhet är dock att mäklarnas siffror ofta är satta i underkant när det gäller varme/vatten osv.
xodd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 16:41   #5
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
Lägenheter har oftast dålig ekonomi och dyr hyra, finns många med billiga hyror där dom tidigare innehavarna skött sin ekonomi riktigt. Nuförtiden riskerar många föreningar att KKa och dom förstår inte innebörden av detta.

hus kan vara mycket billiga i driftkostnad, det finns till och med plushus ifall man räknar bort det man ska lägga undan för underhåll. Dvs 2000kr i månaden.

Men det skiljer sig mycket mellan villor, gamla oljeuppvärmda villor är oftast dåligt isolerade och kostar mycket.

Köp alltid en besiktning innan husköp för den där summan är oftast uppskattad av säljaren och dom siktar alltid lågt.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 16:52   #6
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Lägenheter har oftast dålig ekonomi och dyr hyra, finns många med billiga hyror där dom tidigare innehavarna skött sin ekonomi riktigt. Nuförtiden riskerar många föreningar att KKa och dom förstår inte innebörden av detta.

hus kan vara mycket billiga i driftkostnad, det finns till och med plushus ifall man räknar bort det man ska lägga undan för underhåll. Dvs 2000kr i månaden.

Men det skiljer sig mycket mellan villor, gamla oljeuppvärmda villor är oftast dåligt isolerade och kostar mycket.

Köp alltid en besiktning innan husköp för den där summan är oftast uppskattad av säljaren och dom siktar alltid lågt.
Vad menar du med "plushus"?
Skulle någon betala för att man bor i huset?

Tja, ökad kostnad p.g.a. dåligt isolerade borde ju speglas till viss del i driftskostnaden antar jag.

Ser ju att en del hus kan ha så lågt som ~12000kr/år, medan andra är uppemot 50000kr/år, men de flesta villor jag slökollat på verkar hamna 30-40k/år typ. Ofta skatt exkluderad av nån anledning, men den verkar ju bara vara några tusingar/år.

Låter lågt som sagt, eller ja, mot vad jag väntade mig.
Villa/radhus vore soft nångång, mer eget boende liksom, mindre störande från grannar, och en liten plätt tomt och veranda typ
Gammal 2013-08-13, 18:15   #7
ArnoldOnLehmä
Registered User

Reg.datum: Apr 2004
jag har en 1850 tals villa som uppvärms med luftvärmepump, elradiatorer och vedkamin och min elräkning är typ 2800 på vinter och 1000 på sommaren. Våra högsta räkningar är just el och lånen.
Ska byta till en katalysatorkamin och vi har just gjort om lånen så vi betalar bara 1400/mån så ser fram emot att bo nästan gratis i framtiden.

Hittils har vi betalat 4300 per skalle/mån med internet och viasat m.m inkluderat.
Så ska du bo själv så lär du nog räkna med att du har råd att lägga en 10lax i månaden.

nya journalen
http://<br /> http://www.kolozzeum....ad.php?t=86344
ArnoldOnLehmä är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 19:13   #8
tjabon
Joser

tjabons avatar

Reg.datum: May 2007
Jag har stor villa på landet med uthus, lada, garage m.m. och stor tomt.

Eldar med ved = 7000 kr om året.
Sophämtn. försäkr. skatt, lite lån och annat ger en totalkostnad på
ca: 3500 kr/ månad.

Renoverandet ser jag som en hobby och investering, även om det kostar mest.
Personligen tycker jag INTE att man ska räkna hushållsel till driften.
Gammal 2013-08-13, 19:26   #9
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Reg.datum: Aug 2002
En sak är då riktigt säker - mäklarhusens kalkyler på förmodade driftskostnader för objekten de säljer är tämligen glädjeartade...
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 19:47   #10
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Det är massa annat skit som kostar som är svårt att se

Större yta - behövs mer möbler, mer ställen att "renovera" på, fler ställen att byta lampor på, fler brandvarnare, fler batterier
Utomhusgrejer, krattor, gräsklippare, bensin till den, och ja, sånt skit, är alltid massor, sen klart man måste ha utomhusmöbler för nu har man ju tomt, oj men ska vi inte ha en veranda också, har inget o göra på sommaren bygger ihop lite fågelholkar

Behövs mer utrustning i hemmet, verktyg, såg, bord och sådant ifall man behöver fixa

Kanske låter som skitsaker, och det är det, men det blir mycket i slutändan, och jag har såklart bara skrivit en del .. det som kan bli dyrast är dock att man kanske köper en villa/radhus lite utanför stan (då det är ju rätt dyrt i "stan"), då tillkommer bensinkostnad i stora mängder, särskilt om två bilar ska rulla in t.ex.

Men det sagt säger jag inte att det INTE är värt det, man samlar på sig massa bråte men det är ju också kul att få vara lite händig ibland, alla killar vill nog helst ha ett garage fullt med maskiner och en ölkyl i hörnet.

Senast redigerad av shut teh face den 2013-08-13 klockan 19:49.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 19:48   #11
strong-man
Registered User

Reg.datum: Feb 2005
Hus is the shit har månadskostnad på 3700 och då är amortering på 1200 inräknat myser varje månad kommer bo nästan grattis när det är färdig rusta o avbetalt
strong-man är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 20:06   #12
agazza
Registered User

agazzas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Vad menar du med "plushus"?
Skulle någon betala för att man bor i huset?

Tja, ökad kostnad p.g.a. dåligt isolerade borde ju speglas till viss del i driftskostnaden antar jag.

Ser ju att en del hus kan ha så lågt som ~12000kr/år, medan andra är uppemot 50000kr/år, men de flesta villor jag slökollat på verkar hamna 30-40k/år typ. Ofta skatt exkluderad av nån anledning, men den verkar ju bara vara några tusingar/år.

Låter lågt som sagt, eller ja, mot vad jag väntade mig.
Villa/radhus vore soft nångång, mer eget boende liksom, mindre störande från grannar, och en liten plätt tomt och veranda typ
Finns hus som producerar mer el än det utnyttjar för värme.

tänk på att jag som påhittad husägare kan lägga upp en annons och ha tex gratis ved från bekanta och säga att uppvärmningen bara går på typ 1200kr månaden och räknar då på värmepatron eller liknande.

Därför rekommenderar jag en besiktning innan köp så dom kan berätta för en novis hur isolering osv ser ut. Dom kan även göra värmeläckagemätningar och ge en riktig uppskattning.

Farsan har köpt en gammal timmerkåk med bra yta som han sedan rivit ur och tilläggsisolerat så i mitt barndomshem har vi 60cm väggar med treglas gasfönster och över en meter isolation på vinden, 8 kubik vattentank inbyggd och isolerad mitt i huset. Det är egentligen min drömkåk, synd att den inte går att flytta. man kan duscha en familj i en vecka utan att behöva elda samtidigt som det allt.

Det är iaf något jag rekommenderar för den händige, får man ett äldre hus med bra stomme och stora kvadratytor så är det nog billigare att tilläggsisolera än att köpa ett nyare hus med skitmaterial.

Vi har ju även en liten bubbla på byggmaterial, något som är billigare i finland.

Därför funderar jag på att slå upp ett eget fabriksskuret timmerhus därifrån istället. tex http://www.finskatimmerhus.se/pdf/eleonora.pdf

Senast redigerad av agazza den 2013-08-13 klockan 20:09.
Gammal 2013-08-13, 20:20   #13
Wzup2u
Scarpa the chef

Wzup2us avatar

Reg.datum: Aug 2012
köper man ett enplanshus kan man bo riktigt billigt och bra.... har sett kompisar flytta in och bo härligt och billigt..letar själv..
och ringer runt och kollar visningarpå både radhus,villor och lägenheter nu...
vänta aldrig till visningsdatum då hinner de bli sålda ring direkt och boka privat tid om du hittar något intressant... tyvär så det fungerar.

Senast redigerad av Wzup2u den 2013-08-13 klockan 20:21.
Wzup2u är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 20:27   #14
aijou
Registered User

aijous avatar

Reg.datum: Mar 2011
En stor del av månadskostnaden på ett hus är ju ofta lån/ränta, så det påverkar ju sjukt mycket vad huset kostar också (men det kan man ju visserligen säga om en bostadsrätt med).

Har man pengarna att köpa ett hus utan att ta några lån så blir nog månadskostnaden ofta ganska låg om uppvärmningen är effektiv.

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-13, 20:33   #15
agazza
Registered User

agazzas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av aijou Visa inlägg
En stor del av månadskostnaden på ett hus är ju ofta lån/ränta, så det påverkar ju sjukt mycket vad huset kostar också (men det kan man ju visserligen säga om en bostadsrätt med).

Har man pengarna att köpa ett hus utan att ta några lån så blir nog månadskostnaden ofta ganska låg om uppvärmningen är effektiv.
Beror på vart man vill bo. En villa någon mil utanför sundsvall eller östersund kostar under miljonen. Vill man bo riktigt på vischan får man en bra kåk för under trehundra. En bekant köpte en treplansvilla med bergvärme för 75k för något år sedan

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:57.