handdator

Visa fullständig version : Första deffen => Många frågor

JAM
2004-03-04, 23:34
Jag har inlett vårendeffen nu, vilket är min första någonsin. Har i vilket fall en hel del frågor:

1. Under deffen tänker jag dra ner på träningen och köra en tredagarssplitt. Eftersom man ändå inte bygger verkar det bara onödigt att köra fyra pass/vecka. Rätt tänkt?

2. Det jag har lagt till i mitt liv, förutom förändringar i maten, är HIIT efter två av styrkepassen (ej efter benen...) samt tre till fyra morgonpromenader á 30-45 min i veckan. Verkar det som ett bra koncept att inleda med?

3. Jag tycker mig ha läst att det inte är så bra att träna tungt under deff. Rätt? Ska jag alltid köra på >7-8 reps?

4. Om man blandar ca 50 g vassleproteinpulver med vatten och kompletterar ett mellanmål med det, får man då ett insulinpåslag värt att bekymra sig om? Bör man begränsa sådana drinkar till frukost och efter träningen?

5. Jag har dragit ner på kolhydraterna direkt efter träningen från 80-90 g till 40-50. Verkar det bra?

Jag bor i studentkorridor och har just fått en ny granne. Han pluggar till naprapat och har läst det ena och det andra. Han vräker ur sig en massa saker som jag tycker låter konstiga. Ett axplock:

6. "Om du tar en morgonpromenad på 45 min, tar det 15 min innan förbränningen kommer igång. Du kan alltså egentligen bara räkna 30 minuter av promenaden."
Låter konstigt. Vad kan han mena med det?

7. "Ät mycket fibrer om du vill gå ner i vikt. Fibrer sätter fart på tarmsystemet vilket höjer ämnesomsättningen."
Jag kan inte tänka mig att det är någon nämnvärd ökning...?

pneumatic
2004-03-05, 00:49
Jag kan försöka svara så gott jag kan, sedan får någon bidra/rätta mig, jag är ingen expert.

1. Om du endå tänkt köra igenom kroppen på 3-dagar, istället för 4-dagar så förbrukar du endå samma mängd energi i slutändan. Men det vore onödigt att byta då du redan vant dig vid ett schema och kostkontrasten blir större, dvs. du får äta mer nu när du kör längre pass, än när du körde kortare.

Om du tänkt utesluta övningar, köra färre eller inte lika tungt än tidigare, så kommer kroppen att ta muskelenergin från det ställe du inte tränar längre istället för att ta det från fettet, då det blir "överflödigt".

2. Låter bra, hoppas du inte går ut för hårt bara och tröttar fort.

3. Tungt, vad menar du med tungt? :confused:
Jag tycker du skall köra lika tungt som innan, med motiveringen från 1.

4. 50gram vassle blir ju ungefär 850kJ, och indexet är ju satt efter ett intag av 1000kJ samt att vassle har ett skyhögt II.
Så ja, undvik gärna insulintopparna, ät ägg eller något liknande till mellanmålet istället. Jag gör det, med äggulan så klart :eating:

5. Varför har du det? Efter ett hårt pass, så är det just snabba kolhydrater din kropp vill ha, visst en överdosering lagras ju men om kroppen inte får tillräkligt med kolhydrater kommer du att gå omkring katabol tills nästa måltid. Så ligg gärna runt 1g/kilo, eller mer, beroende på hur hårt du kör.

6. Vad han menar vet jag inte, men du förbränner ju en bra stund efter din promenad också. Så jag tycker du kan räkna med dina 45 minuter.

7. Denna överlämnar jag till någon annan, kanske kan det vara så att om magen får arbeta mot fibrerna så ökar termogenesen?

Glöm inte att äta frukt, grönt, vitaminer och mineraler nu!
Immunförsvaret har en tendens att ligga lägre under deff.

Mvh

/Henrik

AFanatic
2004-03-05, 01:21
När du deffar så har du ett lägre energiintag som gör att kroppen inte prioriterar att behålla muskelmassa, därför är det extra viktigt att träna tungt så du skickar signaler till kroppen att bygga/underhålla/behålla den muskelmassa som finns.

King Grub
2004-03-05, 07:31
Mina åsikter:

1. Under deffen tänker jag dra ner på träningen och köra en tredagarssplitt. Eftersom man ändå inte bygger verkar det bara onödigt att köra fyra pass/vecka. Rätt tänkt?

Här tycker jag du kan gå på känsla. Om den ökade cardioträningen gör att du inte orkar 4 pass per vecka, kör på 3 istället. Det finns ju inget som säger att du får 100% resultat på 4 pass, men 75% på 3.

2. Det jag har lagt till i mitt liv, förutom förändringar i maten, är HIIT efter två av styrkepassen (ej efter benen...) samt tre till fyra morgonpromenader á 30-45 min i veckan. Verkar det som ett bra koncept att inleda med?

Det tycker jag.

3. Jag tycker mig ha läst att det inte är så bra att träna tungt under deff. Rätt? Ska jag alltid köra på >7-8 reps?

Så tungt det någonsin går, för att motverka förlust av muskelmassa. 7-8 reps låter i och för sig inte som direkt lätt träning.

4. Om man blandar ca 50 g vassleproteinpulver med vatten och kompletterar ett mellanmål med det, får man då ett insulinpåslag värt att bekymra sig om? Bör man begränsa sådana drinkar till frukost och efter träningen?

Det skulle nog vara av värde att använda riktigt mat till de övriga målen i insulinhänseende.

5. Jag har dragit ner på kolhydraterna direkt efter träningen från 80-90 g till 40-50. Verkar det bra?

Absolut inte. Det enda du åstadkommer är försämrad återhämtning. Det förbättrar inte deffen på något sätt. Är det dags att skära ner på kolhydraterna är målet närmast efter träningen det sista du skall göra det på.

6. "Om du tar en morgonpromenad på 45 min, tar det 15 min innan förbränningen kommer igång. Du kan alltså egentligen bara räkna 30 minuter av promenaden."
Låter konstigt. Vad kan han mena med det?

En gammal myt som tydligen lever kvar.

7. "Ät mycket fibrer om du vill gå ner i vikt. Fibrer sätter fart på tarmsystemet vilket höjer ämnesomsättningen."
Jag kan inte tänka mig att det är någon nämnvärd ökning...?

Mycket fibrer drar med sig näring ut i avloppet... men inte höjer de ämnesomsättningen, och äter man så mycket fibrer (60+ gram om dagen), är risken för brister större än den eventuella lilla fördel man kan få i kaloriunderskott. Då är det lättare att ta en tugga mindre.

JAM
2004-03-05, 17:44
Man tackar så mycket för svaren, pneumatic, AFanatic och King Grub! :)

3. Med "tungt" menade jag få reps, vilket för mig är under åtta. Har hört någon säga att skaderisken är större vid deff och att man därför bör gå upp i repsantal.

5. Jag är helt övertygad om att jag i någon tråd på detta forum läst om någon som drog ner på kolhydraterna direkt efter träning. Bra att jag såhär tidigt får reda på att det är fel! :D

6. och 7. Ska hälsa honom det...

Jag tycker mig ha tränat ganska länge och kan en hel del om det, men vad gäller deff är jag helt grön. Alltid lika roligt att få bra svar av er! :love: