handdator

Visa fullständig version : Finns det väldigt bra förhållanden utan alfa-köret?

Fredszky
2013-08-01, 18:21
Ur ett manligt perspektiv då: Det har varit mycket snack på senaste om att man måste vara råbarkad alfa, peka med hela handen, tala om hur det ska gå till, alltid visa mindre känslor än tjejen... Annars förlorar hon respekten för dig helt och innan du fattat att hon dumpat dig har hon redan legat med halva klubbsverige och du är inte värdig en plats i hennes tankar för en sekund hädanefter.

Som en motpol skulle jag gärna höra om det finns erfarenheter här på brädan av förhållanden som fungerar fin-fint utan att köra den här alfa-stilen? Kanske till och med någon som är småmesig, romantisk och snäll som tjejen uppskattar, som tvärtemot gör att du växer i hennes ögon och stärker förhållandet. Där tjejen inte går och är otrogen, för att hon vill vara med just dig och ingen annan, trots att det finns alfakillar att vraka mellan.

Nå? Finns det?

*popcorn*

en stor stark
2013-08-01, 18:28
Haha. Det beror på vad du kallar alfa. Men jag kan definitivt vara småmesig, romantisk och snäll och mitt förhållande fungerar hur bra som helst. Min tjej uppskattar och respekterar mig (hoppas jag ;) ). Jag är ingen överdriven toffel, på något sätt, men jag känner inte igen mig i det här alfa/macho-köret överhuvudtaget.

Gpajpen
2013-08-01, 18:52
Än så länge..

knuckles
2013-08-01, 18:53
Jag föredrar att vara tösen i förhållandet, jag vill bli domimerad.

en stor stark
2013-08-01, 18:56
Än så länge..

Än så länge fungerar det bra ja. Har ingen anledning att tro att det kommer att ändras. Snarare tvärtom.

(Fast det kanske inte var mig du gav svar till).

Lance Uppercut
2013-08-01, 18:56
Ja! Jag är absolut inte romantisk men inte heller alfa. När man varit tillsammans ett tag blir det bara löjligt att spela något slags spel. Tror den där alfagrejen mest gäller för ONS :P

Red Apple
2013-08-01, 18:57
Haha. Det beror på vad du kallar alfa. Men jag kan definitivt vara småmesig, romantisk och snäll och mitt förhållande fungerar hur bra som helst. Min tjej uppskattar och respekterar mig (hoppas jag ;) ). Jag är ingen överdriven toffel, på något sätt, men jag känner inte igen mig i det här alfa/macho-köret överhuvudtaget.

Fast dina rapar är ju insane, det om något stakar fast vem som är mannen i förhållandet.

petah
2013-08-01, 18:59
Ja, hur många som helst. Förstår att du skapade tråden på kul troligen, men är det en seriös fråga så bör du hänga mindre på kolo.

Jag skulle säga att meskillarna (dvs en normal vettig kille som inte är jätteplayer) har bättre förhållanden är alfahannarna, även om de kanske fått ligga lite mindre på vägen till den de startar familj med.

d1anny2
2013-08-01, 19:01
De som anser sig vara alfa (haha) verkar tycka att det är enda vägen och vi övriga karlar är våp.

Skulle aldrig ge mig på att försöka dominera. Mkt märklig idé. Jag föredrar en självständig kvinna som tar egna beslut och som kan säga ifrån när hon vill annorlunda. Försöker samtidigt vara en så klar och oförställd version av mig själv som möjligt. Roller och tjafs går bort.

/rock out with your cock out

Gpajpen
2013-08-01, 19:02
Än så länge fungerar det bra ja. Har ingen anledning att tro att det kommer att ändras. Snarare tvärtom.

(Fast det kanske inte var mig du gav svar till).

Alla har haft "ingen anledning att tro". No offence.

Gpajpen
2013-08-01, 19:03
De som anser sig vara alfa (haha) verkar tycka att det är enda vägen och vi övriga karlar är våp.

Skulle aldrig ge mig på att försöka dominera. Mkt märklig idé. Jag föredrar en självständig kvinna som tar egna beslut och som kan säga ifrån när hon vill annorlunda. Försöker samtidigt vara en så klar och oförställd version av mig själv som möjligt. Roller och tjafs går bort.

/rock out with your cock out

Speaking like a true alpha

en stor stark
2013-08-01, 19:06
Alla har haft "ingen anledning att tro". No offence.

Säkert. Och?

Allt har utseendet som att det går bra, är som ett bra förhållande är och vi båda trivs. Jag kan dock inte förutse framtiden. Jag kan inte heller veta vad hon egentligen tycker. Allt jag kan säga är att det gått bra än så länge. Precis som alla andra oavsett om de är alfa eller inte alfa.

Men man kan aldrig veta vad tjejen tycker, oavsett alfighet/machoness, så ditt argument saknar substans.

tlk
2013-08-01, 19:08
Har nog helt missat det här om att det snackas en massa alfa. Är det forever-alone-grapparna i relationstråden som kör på det eller vadå?

Lance Uppercut
2013-08-01, 19:09
Har nog helt missat det här om att det snackas en massa alfa. Är det forever-alone-grapparna i relationstråden som kör på det eller vadå?

Troligtvis :)

Gpajpen
2013-08-01, 19:11
Säkert. Och?

Allt har utseendet om att det går bra, är som ett bra förhållande är och vi båda trivs. Jag kan dock inte förutse framtiden. Jag kan inte heller veta vad hon egentligen tycker.

Men det kan man aldrig, oavsett alfighet/machoness, så argumentet saknar substans.

Argumentet saknar inte substanns ffs. Bevisa att gud inte finns, nej det kan du inte alltså finns han (...). Alla säger att det inte händer just en själv. Utom en riktig alfa-hane för han bryr sig inte.

Gpajpen
2013-08-01, 19:13
Ja, hur många som helst. Förstår att du skapade tråden på kul troligen, men är det en seriös fråga så bör du hänga mindre på kolo.

Jag skulle säga att meskillarna (dvs en normal vettig kille som inte är jätteplayer) har bättre förhållanden är alfahannarna, även om de kanske fått ligga lite mindre på vägen till den de startar familj med.

Ehum källa?

en stor stark
2013-08-01, 19:16
Argumentet saknar inte substanns ffs. Bevisa att gud inte finns, nej det kan du inte alltså finns han (...). Alla säger att det inte händer just en själv. Utom en riktig alfa-hane för han bryr sig inte.

Jo argumentet "Du kan inte veta vad hon egentligen tycker" saknar substans. Även om jag skulle behandlat henne som en alfahane skulle jag inte heller vetat vad hon tyckte. Inte egentligen. Alltså saknar ditt argument substans "ffs".

Men till synes fungerar det hur bra som helst och det finns ingen anledning till att tro att det kommer ändras, för tillfället.

Ignatius72
2013-08-01, 19:22
Att vara trygg, maskulin och tydlig är något man är. Att spela Alfa lurar man möjligen sig själv och några småflickor.

tlk
2013-08-01, 19:24
Att vara trygg, maskulin och tydlig är något man är. Att spela Alfa lurar man möjligen sig själv och några småflickor.

Precis.

Och att det skulle vara någon motsättning mellan att vara trygg å maskulin gentemot att vara småmesig och snäll köper inte jag iaf.

mattepatte
2013-08-01, 19:27
Tycker inte alfa är något uttryck som finns för människor, tycker uttrycket alfa bara är en jävla illusion av något som inte finns, trygg, maskulin och tydlig som ignatius säger, det köper jag däremot.

Yes
2013-08-01, 19:31
Definiera alfa.

Är exempelvis Hank Moody alfa?
3nu4TkzzP80

Lance Uppercut
Tycker inte alfa är något uttryck som finns för människor, tycker uttrycket alfa bara är en jävla illusion av något som inte finns, trygg, maskulin och tydlig som ignatius säger, det köper jag däremot.

Håller med. Folk som kallar sig själva Alfa brukar enligt min erfarenhet vara personer som är ganska osäkra i sig själva, med andra ord raka motsatsen till vad jag skulle kalla Alfa.

knuckles
Alfa är något tuffa pojkar kallar sig.

Fuark
2013-08-01, 19:32

låter som något en beta skulle ha sagt

https://si0.twimg.com/profile_images/1774968395/futuramafry.jpg

mattepatte
2013-08-01, 19:44
Håller med. Folk som kallar sig själva Alfa brukar enligt min erfarenhet vara personer som är ganska osäkra i sig själva, med andra ord raka motsatsen till vad jag skulle kalla Alfa.

Same way other way around, killar som refererar till andra killar som alfa är också osäkra, eftersom att dom pratar om alfa killar, och dom själva inte menar att dom är det, så gör dom direkt sig själva till "beta".

en stor stark
2013-08-01, 19:45

Precis.

Och att det skulle vara någon motsättning mellan att vara trygg å maskulin gentemot att vara småmesig och snäll köper inte jag iaf.

Håller med här. Jag kan som sagt vara småmesig och romantisk, och definierar mig inte som alfa. Jag gör ofta som hon vill (om jag inte har något starkt emot det) och hon gör ofta som jag vill. Lite ge och ta, så att säga. Och vi har det rätt balanserat.

Och jag definierar inte det som alfa, samtidigt som att jag tycker att mitt förhållande fungerar bra.

VoDaresVins
2013-08-01, 19:49
Hah, att det skulle spela nån roll med otrohet om mannen är alfa eller kör utan act. Har nog sett lika många resultat på båda sidorna. Att en alfa skulle få mrra respekt av partnern för den saken är bs.
Nu talar jag om förhållanden på längre sikt. Handen på hjärtat kämner jag inte till ett förhållande längre än 8 år som e problemfritt. Visst går det ju i vågor så finms sämre och mindre sämre tider. Love hurts. *hug*

Hemi
2013-08-01, 20:07
Jag har nog sett alla olika typer av förhållanden eller bra många i alla fall, förhållanden som håller och kraschar men har inte lyckats se någon vinnande norm. Inte i fråga om "alfa" eller dominans och sådana saker saker i alla fall.

Stefan J
2013-08-01, 20:07
Ur ett manligt perspektiv då: Det har varit mycket snack på senaste om att man måste vara råbarkad alfa, peka med hela handen, tala om hur det ska gå till, alltid visa mindre känslor än tjejen... Annars förlorar hon respekten för dig helt och innan du fattat att hon dumpat dig har hon redan legat med halva klubbsverige och du är inte värdig en plats i hennes tankar för en sekund hädanefter.

Som en motpol skulle jag gärna höra om det finns erfarenheter här på brädan av förhållanden som fungerar fin-fint utan att köra den här alfa-stilen? Kanske till och med någon som är småmesig, romantisk och snäll som tjejen uppskattar, som tvärtemot gör att du växer i hennes ögon och stärker förhållandet. Där tjejen inte går och är otrogen, för att hon vill vara med just dig och ingen annan, trots att det finns alfakillar att vraka mellan.

Nå? Finns det?

*popcorn*

Ja, när man inte längre är 14 så funkar det utan att man behöver vara råbarkad, peka med hela handen, vara alfa etc. Det e ju fan vad folk komplicerar till förhållanden, som om det vore en olöslig gåta utan slut. Det handlar bara om att hitta en vettig partner, inget annat. :)

cero
2013-08-01, 20:31

Ja.

Se upp för kolobubblan..

aijou
2013-08-01, 20:34
Ja, när man inte längre är 14 så funkar det utan att man behöver vara råbarkad, peka med hela handen, vara alfa etc. Det e ju fan vad folk komplicerar till förhållanden, som om det vore en olöslig gåta utan slut. Det handlar bara om att hitta en vettig partner, inget annat. :)

+1000

Jag är nog säkert vad alfavalparna här på kolo skulle kalla för toffel när det kommer till förhållanden. (fast egentligen å är jag nog bara snäll lugn och tålmodig.) Jag och min sambo har varit tillsammans i snart sex år och är fortfarande lyckliga ihop. Självklart är inte allt en dans på rosor men det finns ingen annan som jag hellre skulle vilja dela mitt liv med. Hon är både min bästa vän och min stora kärlek och jag tror att hon känner likadant.

Ömsesidig respekt och tålamod är så mycket viktigare än alla patetiska spel och manipulationer som så många kör med. Jag skulle aldrig få för mig att försöka manipulera eller bestämma över henne och hon gör inte det med mig heller. Ni som tror att detta hör hemma i en hälsosam relation är antagligen sådana som aldrig har varit tillsammans med någon längre än ett par månader.

Loke
2013-08-01, 20:41

Motbevisandet av det här påståendet är det som gör att jag gillar allt alfaprat på internet. Det har ju visat sig gång på gång att man blir den man spelar. Om jag tillräckligt ofta beter mig tryggt, maskulint och tydligt så kommer jag till slut bli en trygg, maskulin och tydlig person.

en stor stark
2013-08-01, 20:44
+1000

Jag är nog säkert vad alfavalparna här på kolo skulle kalla för toffel när det kommer till förhållanden. (fast egentligen å är jag nog bara snäll lugn och tålmodig.) Jag och min sambo har varit tillsammans i snart sex år och är fortfarande lyckliga ihop. Självklart är inte allt en dans på rosor men det finns ingen annan som jag hellre skulle vilja dela mitt liv med. Hon är både min bästa vän och min stora kärlek och jag tror att hon känner likadant.

Ömsesidig respekt och tålamod är så mycket viktigare än alla patetiska spel och manipulationer som så många kör med. Jag skulle aldrig få för mig att försöka manipulera eller bestämma över henne och hon gör inte det med mig heller. Ni som tror att detta hör hemma i en hälsosam relation är antagligen sådana som aldrig har varit tillsammans med någon längre än ett par månader.

men e du inte alpha så funkar det jue in te..! De har ja läst på en hem sida.

Latissimus Dorsi
2013-08-01, 20:46
Hm, det här gör mig glad. Hoppas innerligt ni har rätt.

Yes
2013-08-01, 20:59
Det är lustigt hur så många kan säga så mycket om ingenting.

TS har inte definierat "alfa" mer än genom några konkreta ting; peka med hela handen, tala om hur det ska gå till och aldrig visa mer känslor än tjejen. Övriga postare har sedan lagt fan och hans moster i begreppet.

Eftersom begreppet kan innebära precis vad som helst betyder det inte heller någonting. Om alla "alfa" bytts ut mot "abrakadabra" hade samtliga undrar vad fan det yrades om.

Beträffande de konkreta sakerna så är det ibland bra att peka med hela handen och ge order, medan det vid andra tillfällen är dåligt. Att alltid vara den som visar minst känslor är repression och mentalt ohälsosamt.

Tricklew
2013-08-01, 21:06
Beträffande de konkreta sakerna så är det ibland bra att peka med hela handen och ge order, medan det vid andra tillfällen är dåligt. Att alltid vara den som visar minst känslor är repression och mentalt ohälsosamt.

+1. Människor är inte som tv serier, där alla har varsitt personlighetsdrag som är på oavbrutet. Sluta missta Vänner för verkligheten.

en stor stark
2013-08-01, 21:06
Ja, ingen har ju definierat alfa så ordet har en rätt vag mening. Är det enda alternativet till alfa att vara en stor toffel, t.ex? Är det också alfa att visa ömsesidig respekt och kompromiss från både mannen och kvinnan? Alla har nog sin egna lilla twist på alfa, även om man kanske har en vag förståelse för ordet.

Däremot så kan jag säga att "peka med hela handen, tala om hur det ska gå till, alltid visa mindre känslor än tjejen" inte är något som stämmer för mig. Om det är alfa, halvt alfa, kan vara alfa och inte alfa, kvittar.

Alexton
2013-08-01, 21:41
Det där alfa skiten känns bara som en förlängning på PUA grejen som alla kids höll på med för några år sedan.

Honken
2013-08-01, 21:51
Misuse of the word alpha, not to be confused with being a dick.

Definitionen av alfahanne i detta sammanhang är någon som lever med en väldigt sund attityd mot livet och har ett väldigt bra förhållande till sig själv. Om man inte är beroende av andras bekräftan för att känna sig trygg så blir ens subkommunikation (hållning, röstläge, gestikulering, ansiktsuttryck) ofiltrerad av nervösa tendenser och man uppfattas mer attraktiv.

Detta kombinerat med ett välutvecklat intellekt, bra fysik och presentabel klädsel/stil leder till en god spiral av välmående och i andras ögon, värde.

Anledningen att (vissa) rövhål får ligga frekvent är för att deras påmålade ego emulerar detta värde. Unga, oerfarna tjejer som har inte tillräckligt med kött på benen för att urskilja detta mot genuin självkänsla (daddy issues är ett bra exempel) blir lätt medsvepta i detta överdrivna "FUCK YEAH"-scenariot och inser inte hur det egentligen ligger till förrens det är försent att ångra sig.

Lägg sedan till faktumet att douchebags går fram och pratar med random tjejer vartenda gång de är ute, helg efter helg efter helg. Eventually you're bound to find someone willing to have sex with you.

Yes
2013-08-01, 21:54
Ja, ingen har ju definierat alfa så ordet har en rätt vag mening. Är det enda alternativet till alfa att vara en stor toffel, t.ex? Är det också alfa att visa ömsesidig respekt och kompromiss från både mannen och kvinnan? Alla har nog sin egna lilla twist på alfa, även om man kanske har en vag förståelse för ordet.

Däremot så kan jag säga att "peka med hela handen, tala om hur det ska gå till, alltid visa mindre känslor än tjejen" inte är något som stämmer för mig. Om det är alfa, halvt alfa, kan vara alfa och inte alfa, kvittar.
Precis, det är väldigt vagt. Därför är det inget bra begrepp att använda om man inte har en bra definition eller om det inte framgår väldigt tydligt av sammanhanget.

Bättre isåfall att diskutera vilka egenskaper som är bra att kultivera och vilka sammanhang de är viktiga.

en stor stark
2013-08-01, 21:57
Definitionen av alfa i detta sammanhanget tycker jag snarare är som den andra definitionen du ger. Är ju snarare så alfa har använts på senaste tiden, här på forumet, tycker jag. Det första du beskriver känns mer som en självsäker person, helt enkelt.

Edit: Ovan var ett svar till Honken.

Balongbubba
2013-08-01, 22:48
Nu vet jag inte riktigt vad ni menar med alfa, men att det finns specifika karaktärsdrag som män som är väldigt attraktiva för det motsatta könet har, det råder det ju ingen tvekan om.

Självförtroende är en av de absolut viktigaste.

en stor stark
2013-08-01, 22:56
Ja självförtroende är något som många finner attraherande. Precis som respekt och omtanke är positivt i ett förhållande enligt många.

Nothxjeff
2013-08-01, 22:59
Nu vet jag inte riktigt vad ni menar med alfa, men att det finns specifika karaktärsdrag som män som är väldigt attraktiva för det motsatta könet har, det råder det ju ingen tvekan om.

Självförtroende är en av de absolut viktigaste.

Lejonhanne = sjukt alfa!

Balongbubba
2013-08-01, 23:02
Ja självförtroende är något som många finner attraherande. Precis som respekt och omtanke är positivt i ett förhållande enligt många.

Respekt och omtanke är såklart jättebra, dock känner jag till allt för många fall där mannen inte direkt är omtänksam och respekterande men som fortfarande håvar in kvinnor utan dess like (och behåller dom, om han vill) för att kunna mena på att det är nyckelkaraktärsdrag.

Självförtroende och en förmåga att ta plats socialt/ledarroller, det är dock något väldigt isolerat som de flesta expertfiskarna innehaver.

en stor stark
2013-08-01, 23:08
Respekt och omtanke är såklart jättebra, dock känner jag till allt för många fall där mannen inte direkt är omtänksam och respekterande men som fortfarande håvar in kvinnor utan dess like (och behåller dom, om han vill) för att kunna mena på att det är nyckelkaraktärsdrag.

Självförtroende och en förmåga att ta plats socialt/ledarroller, det är dock något väldigt isolerat som de flesta expertfiskarna innehaver.

Om vi nu pratar förhållanden (pratar vi att ha sex med random tjejer så lätt som möjligt/ha kortvariga förhållanden blir det en annan femma) så tror jag nog att de flesta tycker att respekt och omtanke är väldigt viktigt. Såklart så är det inte attraktivt om man inte har det minsta lilla självförtroende. Men jag tror att det går lika bra (om inte bättre) att ha normalt självförtroende kombinerat med respekt och omtanke, i ett långsiktigt förhållande, än enbart mycket självförtroende. Ofta tror jag väl även att de är mer hälsosamma förhållanden.

Angel
2013-08-01, 23:14
Jag har skojat någon gång om att jag är alfan i förhållandet men jag tror vi är hyfsat jämlika. Han lagar dock all mat och sköter disken (jag städar däremot mer). Det är även oftast jag som bestämmer när vi ska göra saker, restauranger, resmål osv. Jag kan vara lite bossig (är van att få som jag vill,ensambarn).

en stor stark
2013-08-01, 23:15
Jag har skojat någon gång om att jag är alfan i förhållandet men jag tror vi är hyfsat jämlika. Han lagar dock all mat och sköter disken (jag städar däremot mer). Det är även oftast jag som bestämmer när vi ska göra saker, restauranger, resmål osv. Jag kan vara lite bossig (är van att få som jag vill,ensambarn).

Trivs du i ditt förhållande? Är du attraherad av din partner?

Balongbubba
2013-08-01, 23:16
Om vi nu pratar förhållanden (pratar vi att ha sex med random tjejer så lätt som möjligt/ha kortvariga förhållanden blir det en annan femma) så tror jag nog att de flesta tycker att respekt och omtanke är väldigt viktigt. Såklart så är det inte attraktivt om man inte har det minsta lilla självförtroende. Men jag tror att det går lika bra (om inte bättre) att ha normalt självförtroende kombinerat med respekt och omtanke, i ett långsiktigt förhållande, än enbart mycket självförtroende. Ofta tror jag väl även att de är mer hälsosamma förhållanden.

Mm, tycker det är så diffusa koncept. Finns så oerhört många killar där ute som är väldigt omtänksamma och ofta nästan ger lite för mycket respekt, som blir dumpade, tjejen är otrogen mot dom och behandlar dom riktigt jävla bitchigt och egoistiskt om jag ska vara ärlig. Har många kompisar som är väldigt snälla som råkat ut för det om och om igen.

En riktigt självsäker man dock, han har sällan några större problem i förhållanden.

pwnyou
2013-08-01, 23:17
Att vara alfa innebär att man är ledare eller att man har högst status i en viss flock eller social cirkel.

Hur ser man vem som är det då? Jo, det är den som de andra söker rapport med, den som tar besluten, osv.

Vilson
Antar att det syftas på "trassligt förhållande"-tråden och där snackade väl folk om att det ibland krävs en "alfahane" för att handskas med en såpass vidrig tjej som det gällde i den tråden (såvida TS version gav en opartisk och riktig bild av situationen, vilket jag tvivlar på). Där var mesandet en dålig idé då det var en usel tjej som bara utnyttjade mesigheten och tog TS för givet.

Lite halvtofflande då och då är alltid trevligt i ett normalt förhållande med en "normal" tjej.

Angel
Trivs du i ditt förhållande? Är du attraherad av din partner?

Det är det bästa förhållandet jag haft och jag är fortfarande väldigt kär och attraherad av honom.

en stor stark
2013-08-01, 23:24
Mm, tycker det är så diffusa koncept. Finns så oerhört många killar där ute som är väldigt omtänksamma och ofta nästan ger lite för mycket respekt, som blir dumpade, tjejen är otrogen mot dom och behandlar dom riktigt jävla bitchigt och egoistiskt om jag ska vara ärlig. Har många kompisar som är väldigt snälla som råkat ut för det om och om igen.

En riktigt självsäker man dock, han har sällan några större problem i förhållanden.

Ja, det är ofta diffusa koncept, med många faktorer som spelar roll, därför får jag lite rysningar när folk säger "det är på detta viset det är".
Men visst kan man vara för snäll, och för godtrogen och naiv. Då är man väl helt enkelt en toffel. Men det är inte precis så att antingen är man självsäker som fan, eller så är man en naiv toffel.

Dock så håller jag inte med om det sista, anser nog att man kan ha en hel del problem om man är för självsäker. Det går åt andra hållet också. Är man för självsäker så att intresset försvinner från kvinnans sida (p.g.a. brist på visat intresse och engagemang i förhållandet t.ex.) så kommer nog inte kvinnan alltid vara så lycklig. Tror jag.

en stor stark
2013-08-01, 23:25
Det är det bästa förhållandet jag haft och jag är fortfarande väldigt kär och attraherad av honom.

Säker på att du inte hellre vill att han ska vara bestämd, ignorera vad du vill och bestämt visa vad som ska göras med en djup, manlig röst? ;)

Balongbubba
2013-08-01, 23:30
Dock så håller jag inte med om det sista, anser nog att man kan ha en hel del problem om man är för självsäker. Det går åt andra hållet också. Är man för självsäker så att intresset försvinner från kvinnans sida (p.g.a. brist på visat intresse och engagemang i förhållandet t.ex.) så kommer nog inte kvinnan alltid vara så lycklig. Tror jag.

Då får vi nog komma överens om att vi .. inte kommer överens.

Enligt mig är det helt omöjligt som man att vara "för självsäker" på ett sådant vis att kvinnan blir ointresserad av det. Alltså, med för självsäker menar jag inte nu något macho eller att nån försöker för mycket, då är man ju uppenbarligen inte självsäker.

Men jag känner en hel del män som är något så sjukt självsäkra, det måste vara genetiskt eller något och kvinnor kan fan inte låta dom vara.

Har ju även visat sig att män med psykopatiska drag, narcissister som älskar sig själv lite för mycket har störst framgång med kvinnor, vilket är rätt intressant men heller inte direkt förvånande efter vad man sett, tycker jag.

pwnyou
2013-08-01, 23:30
Det finns positiva och negativa egenskaper hos den stereotypa nice-guyen.

Samtidigt finns positiva och negativa egenskaper hos den stereotypa badboyen.

Att vara alfa handlar egentligen inte om vilka egenskaper man har; (läs min definition i förra inlägget) det handlar bara om vem som har högst status.

En "perfekt" man ska ju givetvis ha de positiva egenskaperna som både den stereotypa nice-guyen och badboyen har. Det ena utesluter inte det andra. Du kan vara både självsäker och snäll!

en stor stark
2013-08-01, 23:36
Då får vi nog komma överens om att vi .. inte kommer överens.

Enligt mig är det helt omöjligt som man att vara "för självsäker" på ett sådant vis att kvinnan blir ointresserad av det. Alltså, med för självsäker menar jag inte nu något macho eller att nån försöker för mycket, då är man ju uppenbarligen inte självsäker.

Men jag känner en hel del män som är något så sjukt självsäkra, det måste vara genetiskt eller något och kvinnor kan fan inte låta dom vara.

Har ju även visat sig att män med psykopatiska drag, narcissister som älskar sig själv lite för mycket har störst framgång med kvinnor, vilket är rätt intressant men heller inte direkt förvånande efter vad man sett, tycker jag.

Jo, självsäkerhet är nog en väldigt bra sak när man just ska skaffa tjejer - snabbt och många. Men det är inte riktigt det jag menar, jag menar inte riktigt att det är självsäkerheten som gör att kvinnorna inte skulle vilja vara i ett långsiktigt förhållande. Utan snarare avsaknaden av annat, så som respekt och omtanke, som gör att det inte fungerar. Jag tror det är saker som krävs för att få långa förhållanden att fungera. Om vi pratar generellt.

Så det är alltså inte självsäkerheten i sig som är avtändande, bara att den inte är tillräcklig när det kommer till seriösa och meningsfulla förhållanden, generellt.
Men när det kommer till flört och sex, så kan den nog räcka långt.

filmjölk
2013-08-01, 23:39
För någon vecka sedan fick jag se en riktig alfahane i action. Jag var med min son på 5 år vid en utomhusbassäng för barn. Allt ifrån små rultiga ettåringar till 5-6åringar lekte i poolen, de lite äldre barnen stojade, inkl. min son och åkte vattenrutschkana, men tog (faktiskt) bra hänsyn till de mindre.

Föräldrar låg och solade runt omkring. Vips dyker det upp en rejält överviktig storväxt åttaåring (tror jag) med sin mamma. 8-åringen kliver i poolen och snor en två-årings badanka, knuffar undan en näpen tre-åring och "lånar" en fyraårings vattenpistol och skjuter på de andra barnen. Nån börjar grina. Han skall åka först i vattenrutschkanan, alla ungarna blir tysta och nästan som förstenade, några går upp, föräldrar likaså. Åttaåringen ser verkligen brutal ut med sin (förhållandevis) enorma hydda bredvid resten och ler brett och skrattar...och man kan nästan känna hur alla tänker "Vadfan skall inte mamman säga till ungen? Skall ingen säga till?"

Ungens mamma jobbar stenhårt på brännan och verkar vara blind och döv. Min egen son går upp ur bassängen och säger "Jag vill åka hem nu!", samtidigt som det trycker åttaåringen ner en kanske två årig flickas huvud under vattnet, och då flyger en mamma upp och tar tag i ungen och skäller på honom. Pojken blir inte rädd, inte ledsen, utan förbannad, sliter sig loss och skriker "Släpp mig jävla kärring!", lite munhuggning mellan den mamman och pojkens mamma, sen går dom.

Resten av ungarna börjar så sakteliga leka igen efter de gått.

På bara några minuter lyckades ungen dominera en hel barnpool, få kanske dussinet ungar och föräldrar helt förstummade. Så...jävla...alfa! Det passar även i sammanhanget "Stor fisk i en liten damm" vilket kan vara synonymt med en alfahane, då det ibland beror på kontext.

Applicera det där i ett förhållande så vill förhoppningsvis ingen kvinna ha dig.

Balongbubba
2013-08-01, 23:44
Jo, självsäkerhet är nog en väldigt bra sak när man just ska skaffa tjejer - snabbt och många. Men det är inte riktigt det jag menar, jag menar inte riktigt att det är självsäkerheten som gör att kvinnorna inte skulle vilja vara i ett långsiktigt förhållande. Utan snarare avsaknaden av annat, så som respekt och omtanke, som gör att det inte fungerar. Jag tror det är saker som krävs för att få långa förhållanden att fungera. Om vi pratar generellt.

Så det är alltså inte självsäkerheten i sig som är avtändande, bara att den inte är tillräcklig när det kommer till seriösa och meningsfulla förhållanden, generellt.
Men när det kommer till flört och sex, så kan den nog räcka långt.

Ok, ja jag är inte allt för jättegammal än så jag kan inte vara säker på något när det kommer till just förhållanden.

en stor stark
2013-08-01, 23:44
Ok, ja jag är inte allt för jättegammal än så jag kan inte vara säker på något när det kommer till just förhållanden.

Det är det väl egentligen få av oss som kan. ;)

pwnyou
2013-08-01, 23:49
För någon vecka sedan fick jag se en riktig alfahane i action. Jag var med min son på 5 år vid en utomhusbassäng för barn. Allt ifrån små rultiga ettåringar till 5-6åringar lekte i poolen, de lite äldre barnen stojade, inkl. min son och åkte vattenrutschkana, men tog (faktiskt) bra hänsyn till de mindre.

Föräldrar låg och solade runt omkring. Vips dyker det upp en rejält överviktig storväxt åttaåring (tror jag) med sin mamma. 8-åringen kliver i poolen och snor en två-årings badanka, knuffar undan en näpen tre-åring och "lånar" en fyraårings vattenpistol och skjuter på de andra barnen. Nån börjar grina. Han skall åka först i vattenrutschkanan, alla ungarna blir tysta och nästan som förstenade, några går upp, föräldrar likaså. Åttaåringen ser verkligen brutal ut med sin (förhållandevis) enorma hydda bredvid resten och ler brett och skrattar...och man kan nästan känna hur alla tänker "Vadfan skall inte mamman säga till ungen? Skall ingen säga till?"

Ungens mamma jobbar stenhårt på brännan och verkar vara blind och döv. Min egen son går upp ur bassängen och säger "Jag vill åka hem nu!", samtidigt som det trycker åttaåringen ner en kanske två årig flickas huvud under vattnet, och då flyger en mamma upp och tar tag i ungen och skäller på honom. Pojken blir inte rädd, inte ledsen, utan förbannad, sliter sig loss och skriker "Släpp mig jävla kärring!", lite munhuggning mellan den mamman och pojkens mamma, sen går dom.

På bara några minuter lyckades ungen dominera en hel barnpool, få kanske dussinet ungar och föräldrar helt förstummade. Så...jävla...alfa! Det passar även i sammanhanget "Stor fisk i en liten damm" vilket kan vara synonymt med en alfahane, då det ibland beror på kontext.

Applicera det där i ett förhållande så vill förhoppningsvis ingen kvinna ha dig.Ungen var snarare mest beta då han hade lägst status av alla där. Ingen sökte rapport med honom, ingen försökte bli hans vän, alla avskydde honom. Ingen accepterade honom som sin ledare.

Han kanske hade beslutsamhet, styrka och storlek, men saknade social intelligens, anpassningsförmåga, hälsosamma känslor och temperament.

TranceII
2013-08-01, 23:50

Men du borde väl känna tjejer som är jättesnälla fast de behandlas dåligt av killen de dejtar? Fast då brukar det låta att det är tjejens fel eftersom hon väljer dåligt.

filmjölk
2013-08-02, 00:08
kan det inte vara såhär då? kvinnor har ju ofta tanken om att "gräset är grönare på andra sidan", och dumpar sina snälla pojkvänner för douchebags, eller är otrogna med "alfigare" killar än den de har hemma.

Så...förutsatt att kvinnor alltid tycker att gräset är grönare någon annanstans, så borde ju alfahannarnas honor vara trötta på sina alfaduschpåsar till partners och längta efter det de inte har. En snäll kille.

Med den kunskapen i bakfickan kanske ni snälla killar jagar fel tjejer? istället för att försöka leta efter snälla tjejer kanske ni skall ge er på att stöta på den lokala jugoslavmaffians flickvänner, ragga på den där roidade apan på gymmets fästmö, datea strippor som är ihop med nån kåkfarare etc etc.

WHITEFOLKS
2013-08-02, 00:35
Den sortens alfa som vissa menar fastnar inte i de dåliga förhållandena eftersom de inte tycker om hur det utvecklar sig/det inte gynnar de.

Så de fastnar inte med en trasig tjej. Det säger dock inget om hur bra de är på att upprätthålla ett förhållande med en bra.

C.E.J.
2013-08-02, 01:23
Definitionen av alfahanne i detta sammanhang är någon som lever med en väldigt sund attityd mot livet och har ett väldigt bra förhållande till sig själv. Om man inte är beroende av andras bekräftan för att känna sig trygg så blir ens subkommunikation (hållning, röstläge, gestikulering, ansiktsuttryck) ofiltrerad av nervösa tendenser och man uppfattas mer attraktiv.

Detta kombinerat med ett välutvecklat intellekt, bra fysik och presentabel klädsel/stil leder till en god spiral av välmående och i andras ögon, värde.

Jag är med på det första, men vad hände sen? Att de där sakerna skulle leda till högre värde i andras ögon är säkert sant, men varför är det nödvändigt eller ens önskvärt att kombinera med det första? Är man nöjd med att vara "dum", pinnsmal/fet och dressed like a slob, finns då något problem?

Yes
2013-08-02, 06:35
Ett vanligt problem är att tro att respekt och omtanke är vad som skapar attraktion. Det blir liksom bara attraktiva egenskaper för någon som redan är attraktiv.

Gpajpen
2013-08-02, 07:19
Definiera alfa.

Är exempelvis Hank Moody alfa?
3nu4TkzzP80

Fler personlighetsdrag alfa än inte iallafall. Och alfadragen är väldigt starka. (Tänker mig hela serien)

Yes
2013-08-02, 07:32
Fler personlighetsdrag alfa än inte iallafall. Och alfadragen är väldigt starka. (Tänker mig hela serien)
Men, men... han som inte ens bröstar upp sig som en silverrygg, gormar och domderar och agerar duschpåse? Hur kan detta komma sig? ;)

(Ja, jag tog honom givetvis som exempel för att han passar in på vissa definitioner av "alfa". Samtidigt är han en väldigt genuin och varm karaktär. Även om han har sina issues så är inte duschpåse m.m något av dem.)

LeBron
2013-08-02, 07:35
Ja. Vi tycker att det är töntigt (kom inte på något bättre att kalla det) när två personer som bevisligen gillar varandra ändå ska hålla på och leka svårfångade, varför liksom? En otrogen B är en otrogen B oavsett om du beter dig som alfa eller beta, så jag tror verkligen inte det spelar någon roll.

Har ni inte sett Patrik 1.5? :D

MrBoris
2013-08-02, 08:08
Ja. Vi tycker att det är töntigt (kom inte på något bättre att kalla det) när två personer som bevisligen gillar varandra ändå ska hålla på och leka svårfångade, varför liksom? En otrogen B är en otrogen B oavsett om du beter dig som alfa eller beta, så jag tror verkligen inte det spelar någon roll.

Det är ju faktiskt så att man anpassar sig efter spelreglerna, vare sig man vill eller inte. Det är helt enkelt förjävligt att man inte kan släppa loss på alla känslotyglar, men det ligger ju något bakom att man inte gör det - erfarenhet! Ju fler tjejer som dumpat en för att man varit för mjuk, desto mer lär man sig. Och självklart säger samtliga tjejer att de gillar en blyg och känslosam kille - lika mycket som att de säger att de inte bryr sig om man har magrutor eller inte. Så fläskar man på sig och tittar på random show med tjejen o någon tanig kille med magrutor visar sig och tjejen blir blöta ända in i trosan och dreglar o kommenterar killen som superhet. Lika lite tror jag på att de menar att de gillar blyga och känslomässiga killar - de kanske tror att de gör det - men i själva verket är det killar som Charlie Sheen som tänder dem. Så som svar på topic, klart det gör - men det är nog ovanligt och dem fula överblivna ankungarna förunnat.

Latissimus Dorsi
2013-08-02, 08:37
+1 på mrboris :(

AronP
2013-08-02, 08:41
Finns det faktiskt folk som tror att man måste vara PUA alfa för att ha ett förhållande?

Om något så råder väl snarare det omvända.

en stor stark
2013-08-02, 08:42
Ett vanligt problem är att tro att respekt och omtanke är vad som skapar attraktion. Det blir liksom bara attraktiva egenskaper för någon som redan är attraktiv.

Det är möjligt men det kvittar för min poäng. Anser fortfarande det är egenskaper som "ofta" är nödvändiga för att få ett långsiktigt förhållande att fungera. Eller snarare att dessa egenskaper är viktigare än "Peka med handen, säga hur det ska gå till", t.ex.

Sen förstår jag inte, det är väl klart att det kan skapa attraktion, för de som tycker att en sådan personlighet är attraktiv?

en stor stark
2013-08-02, 08:47
Det är ju faktiskt så att man anpassar sig efter spelreglerna, vare sig man vill eller inte. Det är helt enkelt förjävligt att man inte kan släppa loss på alla känslotyglar, men det ligger ju något bakom att man inte gör det - erfarenhet! Ju fler tjejer som dumpat en för att man varit för mjuk, desto mer lär man sig. Och självklart säger samtliga tjejer att de gillar en blyg och känslosam kille - lika mycket som att de säger att de inte bryr sig om man har magrutor eller inte. Så fläskar man på sig och tittar på random show med tjejen o någon tanig kille med magrutor visar sig och tjejen blir blöta ända in i trosan och dreglar o kommenterar killen som superhet. Lika lite tror jag på att de menar att de gillar blyga och känslomässiga killar - de kanske tror att de gör det - men i själva verket är det killar som Charlie Sheen som tänder dem. Så som svar på topic, klart det gör - men det är nog ovanligt och dem fula överblivna ankungarna förunnat.

Beroende på hur du definierar alfa så är det knappast ovanligt, tvärtom så är det rätt vanligt med denna sortens förhållanden. Om man nu menar med killar som inte uppför sig som Charlie Sheen, typ.

Yes
2013-08-02, 09:18
Det är möjligt men det kvittar för min poäng. Anser fortfarande det är egenskaper som "ofta" är nödvändiga för att få ett långsiktigt förhållande att fungera. Eller snarare att dessa egenskaper är viktigare än "Peka med handen, säga hur det ska gå till", t.ex.

Sen förstår jag inte, det är väl klart att det kan skapa attraktion, för de som tycker att en sådan personlighet är attraktiv?
Värderar man någon är det givet att man visar respekt och omtanke, vilket är nödvändigt för ett hälsosamt förhållande (varför ens vara ihop med en person man inte respekterar och bryr sig om?).

Nej, och det är något som leder till problem för många. Man agerar snäll och i förhoppning att den andra personen ska tycka om en/bli attraherad. Attraktionen kommer från andra egenskaper. Är du däremot attraktiv OCH omtänksam m.m. så kan det onekligen vara en stor bonus.

Ladugårdsdörr
2013-08-02, 09:54

Applicera det där i ett förhållande så vill förhoppningsvis ingen kvinna ha dig.

Såg en i det närmaste identisk situation på en sånn där uppblåsbar hoppmatta. en skitunge i 8-9-årsåldern sökte hela tiden upp småbarn och hoppade så hårt han kunde för att de skulle studsa av. Mitt framför ögonen på småbarnens föräldrar - gång efter gång - utan någon som helst reaktion. Jag stod och betraktade cirkusen i 5-10 minuter och det var helt otroligt hur 8-åringen kunde skrämma bort 3-6 åringarna och deras föräldrar! Uppseendeväckande att en i själva verket liten skitunge kan tack vare sitt "alfa"-uppförande kan styra och ställa över vuxna män och kvinnor - föräldar med barn!
Skitungens framfart stoppades tvärt genom att jag skickade upp min 2-åring och 4-åring på den nu nästan tomma hoppmattan som bete och sedan tog hand om honom när han kom farandes i syfte ge mina ungar samma behandling som han gett en tiotal ungar tidigare. Några nervösa minuter i väntan på att eventuellt tribalfetto till förälder skulle ha synpunkter på mitt agerade, men något sådant skedde aldrig och harmonin återfann sig åter på hoppmattan.

en stor stark
2013-08-02, 10:02
Värderar man någon är det givet att man visar respekt och omtanke, vilket är nödvändigt för ett hälsosamt förhållande (varför ens vara ihop med en person man inte respekterar och bryr sig om?).

Nej, och det är något som leder till problem för många. Man agerar snäll och i förhoppning att den andra personen ska tycka om en/bli attraherad. Attraktionen kommer från andra egenskaper. Är du däremot attraktiv OCH omtänksam m.m. så kan det onekligen vara en stor bonus.
Precis, att vara attraherad räcker inte för ett bra förhållande, enbart.

Men är inte säker på att jag håller med dig om att omtanke inte kan vara attrakivt. Det måste ju inte vara attraktivt men tror nog det definitivt kan det. Att det inte enbart räcker med omtanke är sant, men en kille som visar omtanka för t.ex. sin hund brukar ju tända vissa tjejer. Beror ju helt på vad man gillar för personlighet.

LeBron
2013-08-02, 10:02

Nu är detta visserligen mitt först förhållande så jag kan inte säga att jag har 'erfarenhet' som vissa andra här men du just skrev angående andra killar stämmer verkligen inte på min flickvän, hon tittar inte ens åt andras håll (NEJ, HON BÄR INTE BURKA OCH HON ÄR SVENSK). HON SA ATT BRAD PITT ÄR FUL, jag tycker t.o.m han är snygg, lol.

She's a keeper, med andra ord. ;)

Gpajpen
2013-08-02, 10:28
Nu är detta visserligen mitt först förhållande så jag kan inte säga att jag har 'erfarenhet' som vissa andra här men du just skrev angående andra killar stämmer verkligen inte på min flickvän, hon tittar inte ens åt andras håll (NEJ, HON BÄR INTE BURKA OCH HON ÄR SVENSK). HON SA ATT BRAD PITT ÄR FUL, jag tycker t.o.m han är snygg, lol.

She's a keeper, med andra ord. ;)

No offence men, han är ful betyder ibland att hon gärna skulle bli doppad av.

Gpajpen
2013-08-02, 10:32
Men du borde väl känna tjejer som är jättesnälla fast de behandlas dåligt av killen de dejtar? Fast då brukar det låta att det är tjejens fel eftersom hon väljer dåligt.

Killen är ju alfatyp, därför hon stannar kvar med honom.

Slartibartfast
2013-08-02, 10:40
Det handlar bara om att hitta en vettig partner, inget annat. :)

Ja, om "en vettig partner" är det enda man söker, så visst.

Men vissa siktar bara på alfahonan, och då duger bara alfahannen.

Men jag håller med dig, maktförhållanden och positionering tror jag inte har någon plats i ett sunt förhållande.

Ladugårdsdörr
2013-08-02, 10:50
Det här med att vara "alfa" är för mig som är gravt socialt handikappad väldigt svårt att greppa. Jag klarar på sin höjd av att sortera folk som idioter respektive trevliga och kan omöjligt identifiera vem som är "alfa". Jag har tänkt så det knakar och kan faktiskt bara identifiera en situation när jag verkligen kännnt "fan, där har vi en riktig hane som dominerar allt och alla".
Lång historia som inträffade när jag jobbade på ett pappersbruk. Ångpannan hade fått en vattenläcka, lyckligtvis på ett "bra" ställe, vatten i kombination med bränslet i botten av pannan hade orsakat en explosion med katastrofala konsekvenser. Detta inträffade på morgonen och fabriken stoppades omedelbart. Pannan skulle nu repareras dagen efter och det var inget för någon vanlig svetsare utan här krävdes kompetens utöver det vanliga. Fabrikens erkänt bäste svetsare valdes ut, inte för att svetsa, utan som hantlangare till den supersvetare som nu var på ingång.
Lunchtid. Slammer i matsalen, ett hundratal rejäla karlar slevar in mat i stora lass, skrattar och stojar som vanligt. Plötsligt händer något, tystnaden sprider sig, huvuden börjar vridas mot ingången, bestick läggs försiktigt ned, glas tas från munnen. Förmän, chefer, gamla och unga busar - alla. Tysta. Den berömda knappnålen skulle nu även för en hörselskadad industriarbetare framstå som ett åskmuller... In går en drygt medelålders herre klädd i overall, något ärrat ansikte, normalbyggd och inte på något sätt till det yttre anmärkningsvärd men med en så total självklar säkerhet att det kändes som en käftsmäll. Utan minsta förvåning passerar han kön med ett tiotal man som nu vikt åt sidan och står i det närmaste givakt, tar en bricka, serveras omedelbart en tallrik mat och går och sätter sig.
Inte ett ord yttrades, ingen uppspänd bröstkorg, inga aggresiva blickar, inga synliga tatueringar, skinnväst, pistol i hölster, enorma biceps, kroppshydda, häftig gångstil. Inget. Bara totalt jävla dominant.
Snacket gick i veckor, "vad fan hände i matsalen?" och jag minns det som igår trots att det inträffade i slutet av 90-talet. Efter det har jag fan inte lyckats identifiera en enda riktig alfahane. :)

Gpajpen
2013-08-02, 10:53
Ni blev väl bara lite rädda/respekterade denna supersvetsare? Är ju ungefär som i vad som helst om det är nån man ser upp till.

LeBron
2013-08-02, 11:17
No offence men, han är ful betyder ibland att hon gärna skulle bli doppad av.

"han är ful" var inte hennes exakta ord, fast BP, go for it hade jag sagt :D

Ladugårdsdörr
2013-08-02, 11:20
Ni blev väl bara lite rädda/respekterade denna supersvetsare? Är ju ungefär som i vad som helst om det är nån man ser upp till.

Nä, det här var något helt annat. Knappast någon visste att det var han som skulle göra jobbet, men ändå, när han klev in så var allt så självklart trots att det då drällde det runt en väldig massa andra okända ansikten. Aldrig känt något liknande i samband med att jag träffat på andra som borde anses som mycket mer framgångsrika, dominanta, farliga osv. eller vad man nu ska förknippa med alfa.

Mats J
2013-08-02, 11:40
Skulle nog ställa frågan som.. Finns det väldigt bra förhållanden MED alfa-köret?

Yes
2013-08-02, 11:51
Precis, att vara attraherad räcker inte för ett bra förhållande, enbart.

Men är inte säker på att jag håller med dig om att omtanke inte kan vara attrakivt. Det måste ju inte vara attraktivt men tror nog det definitivt kan det. Att det inte enbart räcker med omtanke är sant, men en kille som visar omtanka för t.ex. sin hund brukar ju tända vissa tjejer. Beror ju helt på vad man gillar för personlighet.
För att det ska vara attraktivt krävs redan befintlig attraktion.

Du skulle väl inte bli attraherad om Susan Boyle var snäll mot dig? Samma beteende från Meg Fox däremot... En person du avskyr skulle rentav kunna bli mer motbjudande om hon försökte gulla med dig.

En snäll mes skulle på sin höjd bli charmig, men inte sexuellt attraktiv. Någon som är needy och snäll väcker oftast avsmak hos kvinnor. En självsäker man med bra självkänsla skulle däremot kunna få kvinnor att smälta genom att visa dem lite värme.

filmjölk
2013-08-02, 11:52
eventuellt tribalfetto till förälder.

Hahahahaha varför har alla föräldrar till 8-åriga alfasöner tribals och är överviktiga?

Alexton
2013-08-02, 12:01
Hahahahaha varför har alla föräldrar till 8-åriga alfasöner tribals och är överviktiga?

Det är vår svenska motsvarighet till WT trailer park pack.
De som anser att fri uppfostran av barn är en helt godkänd och genomtänkt idé.

Ladugårdsdörr
2013-08-02, 12:13
Som svar på TS frågeställning, och det från en som är som jag tidigare skrivit gravt socialt handikappad och totalt oförmögen att uppfatta de mest basala sociala koderna, så skulle jag nog säga att det går utmärkt att ha ett förhållande trots att man är töntig och oattraktiv, till och med få sig en drös med ungar.
Men för att ligga mycket (eller med många olika kvinnor) måste man nog vara alfa, om jag fattat saken rätt. Våldsam (om än för detta tillfället acceptabelt och på en rimlig nivå), överdrivet häftig och annat som jag nu kan känna en viss pinsamhet inför har förvånansvärt ofta lett till erövringar av damer (eller snarare blivit erövrad utan större motstånd av) jag normalt inte ska ha en chans på och inte ens komma på tanken att försöka ragga upp.
Notabelt är också att många som jag antar var alfa i tonåren och pippade för jämnan numera sitter ensamma, skilda, olyckliga och ibland också med någon form av missbruksproblematik. Däremot är töntarna lyckliga med sina kärnfamiljer.

Varför oroas dagens ungdom så mycket över det här? Är det den här knepiga boken "The game" och dess uppföljare som spökar?

Balongbubba
2013-08-02, 12:13
Vi bör nog ändå skapa oss en klar definition (åtminstonde för trådens syfte) för vad en alfa är om vi ska kunna diskutera hurvida det är attraktivt/dåligt/bra etc.

I min mening är man inte alfa om man försöker vara alfa, men jag menar också på att dom som säger att alfas är "tryhard" är fel ute, då en alfa per definition inte känner att han måste försöka något över huvud taget.

en stor stark
2013-08-02, 12:14
För att det ska vara attraktivt krävs redan befintlig attraktion.

Du skulle väl inte bli attraherad om Susan Boyle var snäll mot dig? Samma beteende från Meg Fox däremot... En person du avskyr skulle rentav kunna bli mer motbjudande om hon försökte gulla med dig.

En snäll mes skulle på sin höjd bli charmig, men inte sexuellt attraktiv. Någon som är needy och snäll väcker oftast avsmak hos kvinnor. En självsäker man med bra självkänsla skulle däremot kunna få kvinnor att smälta genom att visa dem lite värme.

Fast nu tycker jag att du blandar ihop toffelhet och omtanke. En i övrigt ful person skulle bli mer attraktiv med omtanke och snällhet. (Såvida det inte är någon tofflig version). Däremot kanske inte tillräckligt attraktiv sexuellt för att jag ska vilja ha henne. Men det betyder ju inte att omtanke är inte är attraktivt. Precis som att även om en jätteful person skulle ha mycket självförtroende skulle jag ändå inte varit attraherad. Men det betyder inte att självförtroende inte är attraktivt.

Sen kan omtanke och snällhet göras fel och överdrivas. Precis som det mesta annat. Vilket kan leda till toffelhet och andra mindre attraktiva saker.

Diomedea exulans
2013-08-02, 12:15
Varför oroas dagens ungdom så mycket över det här? Är det den här knepiga boken "The game" och dess uppföljare som spökar?

För att de inte får tjejer, såklart.

Balongbubba
2013-08-02, 12:22
Fast nu tycker jag att du blandar ihop toffelhet och omtanke. En i övrigt ful person skulle bli mer attraktiv med omtanke och snällhet. (Såvida det inte är någon tofflig version). Däremot kanske inte tillräckligt attraktiv sexuellt för att jag ska vilja ha henne. Men det betyder ju inte att omtanke är inte är attraktivt. Precis som att även om en jätteful person skulle ha mycket självförtroende skulle jag ändå inte varit attraherad. Men det betyder inte att självförtroende inte är attraktivt.

Sen kan omtanke och snällhet göras fel och överdrivas. Precis som det mesta annat. Vilket kan leda till toffelhet och andra mindre attraktiva saker.

Skillnaden är den att tjejer kan vara enormt sexuellt attraherade av män även om mannen är rätt ful, just pga hans självförtroende.

Killar fungerar sällan på samma sätt :D

TranceII
2013-08-02, 12:26
Killen är ju alfatyp, därför hon stannar kvar med honom.

Så killar som behandlar tjejen dåligt är en alfa medan tjejer som behandlar killen dåligt är en bitch?

Jag tror att folk som säger att de blev dumpade för att de är för snälla har fel ursäkt. De blev dumpade för att de har en del andra kvaliteter (alternativt partnern är en idiot) som inte är attraktiva.

Som vanligt så postar jag denna: http://www.heartless-bitches.com/rants/niceguys/niceguys.shtml

Jag tror också att det är ett misstag att tänka att bara för att man inte skall vara osäker och klängig så måste man vara någon alfa-typ. Alternativt så säger folk att alla positiva egenskaper är alfa så helt plötsligt så blir 80% av män alfa...

Det går utmärkt att vara en snäll person utan behov att leda eller vara i centrum som inte är en dörrmatta eller klängig. Som har egna intressen och mål med livet.

Novaindex
2013-08-02, 12:27
Jag som tjej har allt för ofta hamnat fel o då hos dom som är åt "alfa" hållet .. Vilket då gjort att jag insett nu i äldre dar (31^^) när jag hittat världens snällaste o mysigaste karl men som ändå inte är en toffel så måste ja säga att ett sådant förhållande fungerar bra mycket bättre i längden..

Vist kan man bli dragen till idioter hit å dit som tjej ( Säkerligen även som kille ) ... men när man hittar någon som kommunikationen fungerar med till 110% så fungerar förhållandet lika underbart efter det oxå.. Jag föredrar helt klart nu killar som är lugna o snälla än de som en gång slog mig el misshandlade psykiskt... Man lär sig tillslut vad man inte vill ha ( Förhoppningsvis )

Tror många tjejer tyvärr är duktig på att skämma bort sin karl med saker som att göra allt hemma osv oxå utan att säga till om dom vill ha hjälp o sen tycka på sidanav att killen inte någonsin hjälper till hemma o bla bla bla ...

Så fungerar kommunikationen så fungerar nog helt klart resten bättre med o jag i dagsläget uppskattar min lugna o stillsamma kille som har fokus mot mig o är go o romantisk av sig men dock aldrig tråkig för är även världens buse...

Usch vad jag svammlar ^^ .. Ja kanske nån som förstod vad jag menade men kände bara för att babbla av mig

en stor stark
2013-08-02, 12:30
Skillnaden är den att tjejer kan vara enormt sexuellt attraherade av män även om mannen är rätt ful, just pga hans självförtroende.

Killar fungerar sällan på samma sätt :D

Det är möjligt. Men det säger ju inget om vissa anser det är attraktivt med omtanke eller ej. Säger ju bara att självförtroende ofta är det, vilket jag håller med om.

Har dock sett so-so tjejer få killar också med hjälp av deras personlighet och självsäkerhet. Men det är kanske, som sagt, inte lika vanligt

WHITEFOLKS
2013-08-02, 12:31
Det är möjligt. Men det säger ju inget om vissa anser det är attraktivt med omtanke eller ej. Säger ju bara att självförtroende ofta är det, vilket jag håller med om.

Har dock sett so-so tjejer få killar också med hjälp av deras personlighet och självsäkerhet. Men det är kanske, som sagt, inte lika vanligt

So-so tjejer som i vad?

en stor stark
2013-08-02, 12:34
Så killar som behandlar tjejen dåligt är en alfa medan tjejer som behandlar killen dåligt är en bitch?

Jag tror att folk som säger att de blev dumpade för att de är för snälla har fel ursäkt. De blev dumpade för att de har en del andra kvaliteter (alternativt partnern är en idiot) som inte är attraktiva.

Som vanligt så postar jag denna: http://www.heartless-bitches.com/rants/niceguys/niceguys.shtml

Jag tror också att det är ett misstag att tänka att bara för att man inte skall vara osäker och klängig så måste man vara någon alfa-typ. Alternativt så säger folk att alla positiva egenskaper är alfa så helt plötsligt så blir 80% av män alfa...

Det går utmärkt att vara en snäll person utan behov att leda eller vara i centrum som inte är en dörrmatta eller klängig. Som har egna intressen och mål med livet.

+1 på allt här. Bra inlägg.

Känns som vissa målar upp det som att om man inte är alfa så är man dörrmatta och toffel.

en stor stark
2013-08-02, 12:35
So-so tjejer som i vad?

Utseende menar jag.

Balongbubba
2013-08-02, 12:46

Vet inte riktigt om man kan klassa omtanke som "attraktivt", dvs attraktivt i form av att personer blir .. ja, attraherade av en, just för att man är så omtänksam, snarare en positiv bra egenskap.

Att so-so tjejer får killar med sitt självförtroende har nog mer att göra med att killarna inte har så många val :D Nä, skämtade bara... eller lite i allafall *whatever*

Balongbubba
2013-08-02, 12:47
Förövrigt, finns det studier å vetenskap om detta? Har läst nåt som hette dark triad där det visade sig att män med psykopatiska drag, narcissiter etc ofta hade det väldigt lätt när det kom till att ligga, vilket jag kan förstå.

Men finns det något liknande gällande förhållanden?

en stor stark
2013-08-02, 12:49
Vet inte riktigt om man kan klassa omtanke som "attraktivt", dvs attraktivt i form av att personer blir .. ja, attraherade av en, just för att man är så omtänksam, snarare en positiv bra egenskap.

Att so-so tjejer får killar med sitt självförtroende har nog mer att göra med att killarna inte har så många val :D Nä, skämtade bara... eller lite i allafall *whatever*

Jag tror att tjejer kan tända på omtanke. Men omtanke är ju även ett väldigt brett begrepp. Toffelhet tänder nog tjejer sällan på.

Ladugårdsdörr
2013-08-02, 12:50
Usch vad jag svammlar ^^ .. Ja kanske nån som förstod vad jag menade men kände bara för att babbla av mig

Nädå, ganska klockrent. Men den stora frågan är varför ni envisas med att belöna idioterna med oändlig tillgång till sex i era unga år och sedan byter åsikt och erbjuder en mjukis ett längre förhållande och faderskap när ni börjar närma er/passerat 30.

Balongbubba
2013-08-02, 12:52
Nu är det minsann slut med spekulerandet! Nykter ikväll så då ska jag sätta mig ned och kolla vad samhällets kära vita rockar kommit fram till!

Mats J
2013-08-02, 13:07
Om vi skippar alfa tramset, eftersom det inte framgår riktigt vad det är, och verkar vara olika för olika personer, så funkar väl det så här helt enkelt.

Vid ägglossning: "Letar" efter den optimala fadern för sina barn. Hög testosteronnivå är attraktivt eftersom det kostar på och alltså måste den som har det även ha ett stark imunförsvar som klarar av att överleva med högre testonivå. Med det följer även oftast mindre smikrande sidor som impulsiv, opålitlig etc..

Övrig tid: "Letar" efter den optimala livspartnen som är snäll, trygg och kan hjälpa till att ta hand om hennes barn.

I en tjejs yngre år är hennes kropp mer inne på att bli mor, men när åren går så avtar denna instinkt som gör att "mesarna" vinner

Balongbubba
2013-08-02, 13:10
Om vi skippar alfa tramset, eftersom det inte framgår riktigt vad det är, och verkar vara olika för olika personer, så funkar väl det så här helt enkelt.

Vid ägglossning: "Letar" efter den optimala fadern för sina barn. Hög testosteronnivå är attraktivt eftersom det kostar på och alltså måste den som har det även ha ett stark imunförsvar som klarar av att överleva med högre testonivå. Med det följer även oftast mindre smikrande sidor som impulsiv, opålitlig etc..

Övrig tid: "Letar" efter den optimala livspartnen som är snäll, trygg och kan hjälpa till att ta hand om hennes barn.

I en tjejs yngre år är hennes kropp mer inne på att bli mor, men när åren går så avtar denna instinkt som gör att "mesarna" vinner

haha fyfan vad brutalt egentligen, när hon är ung och fräsch ja då ska hon ha den genetiska eliten, men sen när hon börjar bli till åren, då går man till andra hands sorteringen och de "bra snälla papporna" :devil: :hbang:

Ladugårdsdörr
2013-08-02, 13:19
haha fyfan vad brutalt egentligen, när hon är ung och fräsch ja då ska hon ha den genetiska eliten, men sen när hon börjar bli till åren, då går man till andra hands sorteringen och de "bra snälla papporna" :devil: :hbang:

"Genetiska eliten"? Ja, ur stenåldersperspektiv möjligtvis. Tack vare preventivmedel och socioekonomiska faktorer så erbjuds kvinnorna betänktetid och kommer tack och lov i stor grad till insikt i frågan om vem som är mest lämplig som far till hennes barn.

TranceII
2013-08-02, 13:23

Nu går du lite väl långt med spekulationerna. Det finns vissa studier på detta men du drar lite väl stora växlar på varför och hur det går till. Problemet med dessa studier är också att de brukar gå till på det sättet att tjejer får titta på bilder och bedöma om någon är en bad boy eller snäll och sedan värdera det.

Nu är jag inte jätteinsatt i denna forskningen men jag kan tänka mig om en bild på Slarti dyker upp så skulle han ses som en typisk "bad boy" i dessa studier. Nu kanske det är sant i och för sig, vad vet jag. Så det blir nog ofta snygg mot ser snäll ut, vilket kanske inte är det man är ute efter.

Nu säger jag inte emot att "bad boy" att är attraktivt för väldigt många kvinnor men man kan nog inte säga "så här är det" riktigt än.

Mats J
2013-08-02, 13:25
Nu går du lite väl långt med spekulationerna. Det finns vissa studier på detta men du drar lite väl stora växlar på varför och hur det går till. Problemet med dessa studier är också att de brukar gå till på det sättet att tjejer får titta på bilder och bedöma om någon är en bad boy eller snäll och sedan värdera det.

Nu är jag inte jätteinsatt i denna forskningen men jag kan tänka mig om en bild på Slarti dyker upp så skulle han ses som en typisk "bad boy" i dessa studier. Nu kanske det är sant i och för sig, vad vet jag. Så det blir nog ofta snygg mot ser snäll ut, vilket kanske inte är det man är ute efter.

Nu säger jag inte emot att "bad boy" att är attraktivt för väldigt många kvinnor men man kan nog inte säga "så här är det" riktigt än.

Nja, finns mer forskning än så, men visst går väl inte att säga att så är det.. Var därför jag skrev "..så funkar väl det så här helt enkelt." ;)

filmjölk
2013-08-02, 13:43

Njae, det är faktiskt lite mer avancerat än så. Preferenserna är annorlunda mot "övrig tid", vid ägglossning och även vid mens, och vid PMS går det (föga förvånande) inte att klargöra en preferens eftersom det svänger på bara minuter för en enskild individ vad som uppfattas attraktivt vid ett test.

Det har testats genom en manipulerad bild áv samma person som "maskuliniseras" resp "feminiseras". Vid PMS kan exakt samma bild som var attraktiv för tio minuter sedan nu vara oattraktiv, utan någon som helst "röd tråd" i urvalet.

Stefan J
2013-08-02, 14:03
Ja, om "en vettig partner" är det enda man söker, så visst.

Men vissa siktar bara på alfahonan, och då duger bara alfahannen.

Men jag håller med dig, maktförhållanden och positionering tror jag inte har någon plats i ett sunt förhållande.

Jag reagerade mest på synen som vissa verkar ha på förhållande. Att det är något så svårt, ett enda långt ränksmideri där man måste manipulera motparten, luras och hela tiden ligga steget före i planeringen så att man inte själv åker dit. Haha, ungefär som gamla goda tidens Kalle-Anka serier med någon lämplig ärkefiende som man ständigt bekämpar, Joakim och Uppfinnar-Jocke vs Björnligan. :D

Vem fan orkar leva så på riktigt och varför skulle man frivilligt vilja göra det? Ja en och annan filur kanske njuter av att ständigt smida planer, manipulera och att vara på sin vakt, men de flesta av oss skulle bli nervvrak av att vara i en sådan relation.

Min syn på ett förhållande är mycket enkel. Det är helt enkelt en vänskap som är så mycket mer. Känslorna är mycket starkare, du är sexuellt attraherad av din partner, men grunden att ha roligt ihop och trivas i varandras sällskap är där och måste vara där. Svårare än så behöver det inte vara.

C.E.J.
2013-08-02, 16:23
För någon vecka sedan fick jag se en riktig alfahane i action.

Det är inga problem att "dominera" på motsvarande sätt som vuxen; råna en butik, knuffa folk på trottoaren, sparka på parkerade bilar. Hehe :)

Gpajpen
2013-08-02, 17:08
Alla här som inte håller med om alfa idéerna (mer eller mindre) och säger att förhållandet är toppen har en tjej som nöjt sig med dom och inte vill riskera att förlora det dom har eller redan är tillräckligt alfa alternativt tillräckligt alfa för att det inte ska vara värt att riskera bort tryggheten. Om ni inte tror mig föreställ er detta:

Vem väljer eran flickvän/fru/sambo helst:
Du
Du fast mer extra alfa drag
Du fast mer extra beta drag

Gpajpen
2013-08-02, 17:10
Och just i mitt inlägg värderar vi inte alfa som han som puttar folk i vattenlandet, snarare han som har många tjejer efter sig, har ett högt självvärde etc

en stor stark
2013-08-02, 17:17
Mig som jag är nu, utan extra alfadrag, vad du definierar alfadrag som. Men vad min definition av alfadrag är så ligger jag nog rätt lagom. Skulle jag vara mer "peka med hela handen, säga som det ska vara" osv, så skulle det nog tagit slut för över ett år sen.

Skulle jag varit mer "peka med hela handen, säga som det ska vara" på bekostnad på min omtanke, så skulle förhållandet definitivt tagit slut för över ett år sen.

stevebc
2013-08-02, 17:21
Jag kan tänka mig att det handlar om mognad också. Har aldrig ens övervägt "alfa-tänk" i mitt eget förhållande, men hon är ju på pappret 30 och vi är ungefär lika "mogna" skulle jag vilja påstå. Inte för att hon föll för alfa-killar (douchebags) som yngre heller, iofs. Men hon ser ju definitivt ner på killar som i _viktiga_ situationer backar undan. Som när hon en gång blev stoppad av moralpoliser i en bil tillsammans med sin dåvarande pojkvän. Poliserna var civilklädda och vägrade visa leg när hon bad dom om det. "Polisernas" problem var såklart att de satt kille-tjej själva i bilen. Min tjej blev förbannad och ringde motsvarande 112 medan hennes dåvarande blev HELT vit i ansiktet och började skaka. Med tanke på hur poliser beter sig i Iran så är det ju förståeligt. Så han började övertala min tjej om att sluta tjafsa med dom och bara göra som de sa, men hon vägrade. Till slut blev t o m poliser a skakis och sa att de lovade att åka iväg, bara hon inte pratade med deras chef. Lol.

Hur som, efter den dagen var deras förhållande över. Riktig bummer för snubben, men lesson learned - skrik av en spindel, det är ok, men när det gäller din tjejs/killes/familjs säkerhet mot främlingar, då får man visa var man har sin ryggrad. Man behöver inte hålla på att flamsa runt med neggning och peacockande med den typen av kvinnor, snarare tvärtom.

Jag och min fästmö ska gifta oss om 3 veckor så själva förhållandet flyter på precis som det ska :)

Lance Uppercut
2013-08-02, 17:22
Ggajpen, vad är den längsta tiden som du varit i ett förhållande?

Rokksan
2013-08-02, 17:26
Hela ge och ta biten är det som ställt till det för mig alla gånger. Alfa/beta spelar nog ingen roll så länge det är balans. Ger man för mycket så har man gett bort hela sig själv till slut och det märker dom direkt. Finns det inte balans är det nog bara en tidsfråga..

en stor stark
2013-08-02, 17:29
Hela ge och ta biten är det som ställt till det för mig alla gånger. Alfa/beta spelar nog ingen roll så länge det är balans. Ger man för mycket så har man gett bort hela sig själv till slut och det märker dom direkt. Finns det inte balans är det nog bara en tidsfråga..

Håller med en del här. Ger man för mycket så blir det dåligt. Det kan vara att man blir toffel och hen finner det avtändande, att hen förväntar sig orimligt mycket, att man bränner ut sig själv etc. Och tar man för mycket kommer liknande problem för ens partner.

BelowAverage
2013-08-02, 17:35

Nu tycker jag alfa-beta diskussionen är dryg och uttjatad.

Tar du inte det du behöver men känner dig lidande ändå så lastar du indirekt din partner med ansvaret för ditt välbefinnande.
Klart man ska värna om varandra men i första hand måste man själv ta ansvar för sig själv, det ska inte partnern behöva göra.

Jag har själv varit dålig med att säga vad jag känt, eller för långsam med att inse det. Men det funkar bra änsålänge lyckligvtis, smärre väggropar bara.

<-- så beta man kan bli. Kompenserar med skägg.

TranceII
2013-08-02, 17:35
Alla här som inte håller med om alfa idéerna (mer eller mindre) och säger att förhållandet är toppen har en tjej som nöjt sig med dom och inte vill riskera att förlora det dom har eller redan är tillräckligt alfa alternativt tillräckligt alfa för att det inte ska vara värt att riskera bort tryggheten. Om ni inte tror mig föreställ er detta:

Vem väljer eran flickvän/fru/sambo helst:
Du
Du fast mer extra alfa drag
Du fast mer extra beta drag

Och just i mitt inlägg värderar vi inte alfa som han som puttar folk i vattenlandet, snarare han som har många tjejer efter sig, har ett högt självvärde etc

Ja, det är problemet med sådana som dig. Ni menar att alfa är alla positiva egenskaper och beta är de negativa egenskaperna. Låt oss leka med andra egenskaper som kan ses som alfa. Att inte nöja sig med en tjej utan att oftare vara otrogen är en ganska typisk alfa-egenskap, eller hur? En alfa kommer oftare vara våldsam mot kvinnan eller andra. En alfa kommer oftare strunta i att ta hand om barnen.

Det går inte att säga kvinnor drar sig till bad boy alfa-personligheter och sedan försöka vända och säga att alfa är bara bra saker.

en stor stark
2013-08-02, 17:42
Ja, det är problemet med sådana som dig. Ni menar att alfa är alla positiva egenskaper och beta är de negativa egenskaperna. Låt oss leka med andra egenskaper som kan ses som alfa. Att inte nöja sig med en tjej utan att oftare vara otrogen är en ganska typisk alfa-egenskap, eller hur? En alfa kommer oftare vara våldsam mot kvinnan eller andra. En alfa kommer oftare strunta i att ta hand om barnen.

Det går inte att säga kvinnor drar sig till bad boy alfa-personligheter och sedan försöka vända och säga att alfa är bara bra saker.

Det är därför det är viktigt att definiera alfa, för annars så kommer folk med olika uppfattningar om vad det är, eller ändrar definitionen mitt i diskussionen.

T.ex:
Alfa är en bad-boy som gör vad han vill, säger till sin tjej hur saker och ting ska gå till, är han som tar besluten, kompromissar sällan och blir inte allt för känslomässigt engagerad.
Eller:
Alfa är en kille som inte är socialt inkompetent, och inte har ett dåligt självförtroende.

Alternativ 1 skulle nog funka sisådär i många förhållanden, alternativ 2 är väldigt vagt och skulle kunna passa in på väldigt många killar som jag absolut inte skulle klassa som alfa, egentligen.

pwnyou
2013-08-02, 17:57
Det är därför det är viktigt att definiera alfa, för annars så kommer folk med olika uppfattningar om vad det är, eller ändrar definitionen mitt i diskussionen.Att vara en alfahane innebär att man har högst status i en viss social grupp.

"In social animals, the alpha is the individual in the community with the highest rank."

Ni håller på och larvar er som tror att det innebär att man måste vara en douche, men det stämmer inte.

en stor stark
2013-08-02, 17:59
Att vara en alfahane innebär att man har högst status i en viss social grupp.

"In social animals, the alpha is the individual in the community with the highest rank."

Det är inte säkert att man definierar alfa som man definierar alfa bland djur. Det är definitivt inte alltid så det används och menas. Ofta menas alfa helt enkelt någon med självförtroende och som kan få tjejer med detta självförtroendet.

TranceII
2013-08-02, 18:05
Ni håller på och larvar er som tror att det innebär att man måste vara en douche, men det stämmer inte.

Det har jag aldrig sagt. Men om man tar fram att det är större risk att betas har vissa negativa egenskaper så borde man väl kunna ta fram den ökade risken för negativa egenskaper hos alfa-grabbarna?

Lance Uppercut
2013-08-02, 18:06
Att vara en alfahane innebär att man har högst status i en viss social grupp.

Om man ska ta en definition från djurlivet så innebär det ju också att man ofta når den högsta ranken genom att spöa på sina motståndare, fungerar inte lika bra bland oss människor. :)

en stor stark
2013-08-02, 18:07

Har jag inte sagt. Däremot finns det andra som säger att det är så, och definierar alfa på det sättet. Om det är den korrekta användningen av alfa eller inte bryr jag mig inte om.

Balongbubba
2013-08-02, 18:11
Har kollat runt nu och jag måste säga att det finns väldigt mycket intressant om detta på nätet, diverse studier osv. Vad män föredrar hos kvinnor är rätt väletablerat och simpelt: Ett fysiskt attraktivt utseende, ödmjukhet, oskuldsfullhet, stor empati och "snällhet".

Vad kvinnor dock föredrar, ja, det är som att öppna en stor ormsäck, fan vad komplicerat det verkar.

Vet ej om detta passar till tråden riktigt, men det är ju onekligen relaterat till huvudämnet, men om det inte passar får en mod gärna bryta ut det hela till en egen tråd.

Vad någon sa som maskulina/feminina ansiktsdrag så verkar det onekligen som att kvinnor under ägglossning har väldigt stor preferens för män med extrem maskulinitet (längs till vänster) och symmetri, medans dom annars har mer perferens för män med drag mer åt STM och LTM hållet:

http://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S1364661305003207-gr2.jpg

http://ars.els-cdn.com/content/image/1-s2.0-S1090513805000188-gr2.gif

Balongbubba
2013-08-02, 18:14
Sedan det här angående Bad Boys, här är the dark triad theory:

"Bad guys really do get the most girls"

"...two studies have confirmed it: bad boys get the most girls. The finding may help explain why a nasty suite of antisocial personality traits known as the 'dark triad' persists in the human population, despite their potentially grave cultural costs...

"The traits are the self-obsession of narcissism; the impulsive, thrill-seeking and callous behavior of psychopaths; and the deceitful and exploitative nature of Machiavellianism...

"...being just slightly evil could have an upside: a prolific sex life, says Peter Jonason at New Mexico State University in Las Cruces. 'We have some evidence that the three traits are really the same thing and may represent a successful evolutionary strategy.

"Jonason and his colleagues subjected 200 college students to personality tests designed to rank them for each of the dark triad traits. They also asked about their attitudes to sexual relationships and about their sex lives, including how many partners they'd had...

"The study found that those who scored higher on the dark triad personality traits tended to have more partners...

"James Bond epitomises this set of traits, Jonason says...Just as Bond seduces woman after woman, people with dark triad traits may be more successful with a quantity-style or shotgun approach to reproduction, even if they don't stick around for parenting. 'The strategy seems to have worked. We still have these traits,' Jonason says.

"This observation seems to hold across cultures. David Schmitt of Bradley University in Peoria, Illinois, presented preliminary results at the same meeting from a survey of more than 35,000 people in 57 countries. He found a similar link between the dark triad and reproductive success in men..."

So there you have it, gentlemen. It's the narcissistic, psychopathic Machiavellian who gets the girls.

Speaking as a sympathetic observer, from the sidelines, of the amatory struggles of nice straight guys, I must say that all this rings quite true. Back in my days teaching high school, I was continually amazed and appalled by the regularity with which all too many of the (seemingly) smartest and prettiest girls in my classes found themselves fawning over some of the worst and most criminally inclined boys.

Sadly, evolution just does not seem very interested in making good guys happy.

http://www.whatswrongwiththeworld.net/2008/06/the_dark_triad.html

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:wdRK66Fztt8J:www.bradley.edu/academics/las/psy/facstaff/schmitt/documents/Jonason-Schmitt-2009-DarkTriad-STM.pdf+dark+triad+traits&hl=nl&gl=nl&pid=bl&srcid=ADGEESheV-07ImpU5B6rK6txSZaKoAjr4c98U-sBA34EzjsumvTX6FeWoGnTfHHFuvF7etTE47A86luwST03GMWA vCjlwWwY2m4ORdyPfiEDHXoqR1cNjPruoXFbfKIsyS40wD5ptc mu&sig=AHIEtbRR1UjHzk4-3jxnmpXpl6IV7wz3Qg

The "dark triad" of human behaviour consists of narcissism (or self-obsession), psychopathy (including callous, impulsive, thrill-seeking, risk-taking behaviour) and Machiavellianism (exploitative, manipulative and deceitful behaviour). Bad boys exhibit dark triad traits and their behaviour, according to one theory, is genetic, meaning they are unlikely to change their ways.

http://personalitycafe.com/general-psychology/37651-dark-triad-narcissism-psychopath-machiavellianism.html

Balongbubba
2013-08-02, 18:19
Man hittar fan sjuka saker när man börjar gräva i kvinnlig sexualitet.

http://www.psychologytoday.com/blog/evolution-the-self/201204/why-do-women-fall-serial-killers

Why Do Women Fall for Serial Killers?

To simplify this work’s findings for my present purpose, however, let me begin by emphasizing that Ogas and Gaddam find substantial evidence from Web searches, posts, and many 1,000s of romance novels that women demonstrate a strong erotic preference for dominant men. Or toward what’s now commonly referred to as alpha males—in the authors’ words, men who are “strong, confident, [and] swaggering [as in “cocky,” and the pun is intended].” Unfortunately, what these descriptors often imply is behavior sufficiently bearish, self-centered, and insensitive as to often cross the line into a physical, mental, and emotional abuse that can be downright brutal.

Moreover, in responding to the question as to whether some men, such as “serial killers, violent offenders, and rapists," might be too dominant for women to accept, Ogas and Gaddam note: “It turns out that killing people is an effective way to elicit the attention of many women: virtually every serial killer, including Ted Bundy, Charles Manson, and David Berkowitz, have received love letters from large numbers of female fans” (p. 98).

Again, much of this might well go back to prehistoric times when it was crucial that women choose mates who could best provide for them and their children, as well as defend them from various external threats. In today’s society, women typically are far more independent and have the freedom to choose a partner based primarily on mental and emotional (vs. physical or material) needs. But if their hardwiring predisposes them to be attracted to alpha males, modern-day rationality can still be offset by primordial instincts having little or nothing to do with reason. And, frankly, as a therapist I’ve encountered many women who bemoaned their vulnerability toward dominant men who, consciously, they recognized were all wrong for them.

http://www.psychologytoday.com/blog/evolution-the-self/201204/why-do-women-fall-serial-killers

Fyfan vad sjukt, men samtidigt känner jag igen det en hel del. Ofta när jag varit som odrägligast, packad och startat slagsmål och skit så har jag haft det oerhört lätt att få napp.

en stor stark
2013-08-02, 18:21
whatswrongwiththeworld var rätt rolig sida :D

pwnyou
2013-08-02, 18:24
Positiva Bad Boy-drag:
- Dominant and not submissive, subjugating or supplicating
- Exciting and not boring
- Spontaneous and not monotonous nor mundane

- Sexy and driven by desire, not restrained
- Confident without low self-esteem
- Cool and not gushy

- Independent and not clingy
- Challenging, scarce, and mysterious, not overly-available

Positiva Nice Guy-drag:
- Safe and not dangerously harmful
- Predictable and not psycho-random
- Kind, caring and not arrogant

- Family oriented and not a loner
- Likely to be faithful and not cheat
- Agreeable and not selfish

- Emotionally available and not distant
- Gentle and not abusive

Jag tror att de flesta kvinnor föredrar en man med alla dessa egenskaper, alltså det bästa från båda stereotyperna.

en stor stark
2013-08-02, 18:25
Många av de "Bad Boy"-dragen kan man ha som "Nice guy" också, dock. Känns som jag passar in bättre i "Bad boy" enligt det där, men är inte det enligt mig själv.

Balongbubba
2013-08-02, 18:25
Ok här då, när kvinnor har ägglossning så föredrar dom väldigt aggressiva män:

Many studies have reported that during high fertility points in the menstrual cycle, women demonstrate increased preference for men with masculinized faces and bodies. In this study, we analyzed whether appetitive aggression in men serves as an additional signal for a favored partner choice. Appetitive aggression describes the intrinsic motivation to act violently even when not being threatened. This study evaluated the responses of 1212 women to one of four descriptions regarding a soldier´s experience after returning from war. The four vignettes included trauma related symptoms with high or low appetitive aggression, or no trauma related symptoms with high or low appetitive aggression. Participants rated their desirability for the soldier in regards to potential long-term and short-term relationships. Results indicate that women preferred a soldier high in appetitive aggression as a short-term mate but not as a long-term relationship. This preference for the “warrior” was higher for women in their fertile window of the menstrual cycle. We conclude that women in their fertile window prefer men exhibiting higher appetitive aggression as a short-term partner, revealing appetitive aggression in men may serve as a signal for a higher genetic fitness.

http://www.epjournal.net/articles/female-attraction-to-appetitive-aggressive-men-is-modulated-by-womens-menstrual-cycle-and-mens-vulnerability-to-traumatic-stress/

Balongbubba
2013-08-02, 18:50
Den här är det intressantaste jag hittat än så länge.

En mans dominans, snarare än fysisk attraktivitet, förutspår hans "mating success"

http://www.wellingresearchlab.com/uploads/1/3/5/7/13572010/hill_et_al._2013.pdf

Although recent research has increasingly focused on human sexual selection, fundamental questions remain concerning the relative influence of individual traits on success in competition for mates and the mechanisms, form, and direction of these sexual selective pressures. Here, we explore sexual selection on men's traits by ascertaining men's dominance and attractiveness from male and female acquaintances.

On a large American university campus, 63 men from two social fraternities provided anthropometric measurements, facial photographs, voice recordings, and reported mating success (number of sexual partners). These men also assessed each other's dominance, and 72 women from two socially affiliated sororities assessed the men's attractiveness. We measured facial masculinity from inter-landmark distances and vocal masculinity from acoustic parameters. We additionally obtained facial and vocal attractiveness and dominance ratings from unfamiliar observers. Results indicate that dominance and the traits associated with it predict men's mating success, but attractiveness and the traits associated with it do not. These findings point to the salience of contest competition on men's mating success in this population

[P]rior studies have typically focused on either female choice or male contests without attempting to quantify the relative contributions of these mechanisms to the total sexual selective pressure on a particular trait (Hunt, Breuker, Sadowski, & Moore, 2009). Second, to our knowledge, no study reporting relationships between a male trait and mating success has investigated whether these relationships were mediated by attractiveness or dominance. Third, most studies of sexual selection in men have measured success under female choice or male contests from limited information, such as body size, strength, or ratings of faces or voices made by strangers in the laboratory. Attractiveness and dominance have thus frequently been assessed devoid of relevant information, such as personality and intelligence, and in isolation from the complex webs of social relationships in which we live.

When mating success was used as the fitness measure and success under female choice (attractiveness) and male contests (dominance) were treated as traits, there was directional selection for dominance, but not attractiveness (Fig. 1, Table 3).

When mating success was used as the fitness measure and attractiveness, dominance, and sociosexual psychology were treated as traits, there was directional selection for dominance, sociosexuality (Table E8), and an eigenvector onto which dominance and sociosexuality loaded heavily (Table E9: m1), but not attractiveness (Table E8). Dominance and sociosexuality also positively interacted in predicting mating success (Table E8).

Given little evidence that men generally deferred to, or that women preferred, men with masculine faces in the present study, perhaps facial masculinity evolved in men not so much as a dominance signal or sexual ornament but because robust facial skeletal structure was protective against facial fractures incurred in physical fights (Puts, 2010).

Här då, män kan generellt sett säga vem som får ligga och inte, vad baseras det på? Uppfattningen av mannens dominans, haha!

Fourth, our data on mating success were based on self-report, which may be unreliable. However, we found a highly significantly correlation between self-reported numbers of sex partners and male peers’ assessments of men’s numbers of sex partners.

Tolkia
2013-08-02, 19:14
Om det att få dominera,"peka med hela handen" och bli åtlydd är det man vill ha ut av ett förhållande verkar det för mig som om det inte är kärlek man söker, utan makt. Personligen tycker jag att den inställningen är oerhört konstig.

TranceII
2013-08-02, 19:14
Ett problem med studier som denna är att de mäter framgång med kvinnor genom att räkna antalet partner männen har haft sex med. Så män med de drag som gör att de hamnar i långa förhållanden ses som att de inte har framgång hos kvinnor.

Balongbubba
2013-08-02, 19:15
Ett problem med studier som denna är att de mäter framgång med kvinnor genom att räkna antalet partner männen har haft sex med. Så män med de drag som gör att de hamnar i långa förhållanden ses som att de inte har framgång hos kvinnor.

Ja, jag letar febrilt efter sådana studier, typ vilka män som klarar sig bäst i förhållanden eller något, svårt att hitta dock.

Scratch89
2013-08-02, 19:19
Jag är väldigt o-alfa och har nu hittat flickan jag troligen vill spendera resten av mitt liv med. Har aldrig känt såhär och det är helt magiskt fortfarande. Varför skulle man behöva vara alfa? Det är ju när man spelar roller och inte är sig själv som förhållanden blir ytliga, tråkiga och värdelösa.

Balongbubba
2013-08-02, 19:19
Om det att få dominera,"peka med hela handen" och bli åtlydd är det man vill ha ut av ett förhållande verkar det för mig som om det inte är kärlek man söker, utan makt. Personligen tycker jag att den inställningen är oerhört konstig.

Om jag förstått studierna rätt verkar det snarare som att beteenden som klassas som typiskt "dominanta" spelar lite på det undermedvetna hos kvinnan, dvs det är inte ett medvetet val eller något, men snarare beteenden som instinktivt gör att kvinnor känner attraktion/lust/kärlek då dessa beteenden hade varit optimala i en väldigt mycket mer primitiv värld än den vi lever i nu (där attributen och preferenserna utvecklades). Irrationellt? Visst, korkat? Kan tyckas, motsägelsefullt? Javisst. Men instinkter bryr sig per definition inte särskilt mycket om det rent rationella.

Balongbubba
2013-08-02, 19:20
Jag är väldigt o-alfa och har nu hittat flickan jag troligen vill spendera resten av mitt liv med. Har aldrig känt såhär och det är helt magiskt fortfarande. Varför skulle man behöva vara alfa? Det är ju när man spelar roller och inte är sig själv som förhållanden blir ytliga, tråkiga och värdelösa.

Du verkar missförstå.

Att försöka vara alfa, är per definition inte alfa, då en alfa inte behöver försöka, han bara är.

Tolkia
2013-08-02, 19:21
Om jag förstått studierna rätt verkar det snarare som att beteenden som klassas som typiskt "dominanta" spelar lite på det undermedvetna hos kvinnan, dvs det är inte ett medvetet val eller något, men snarare beteenden som instinktivt gör att kvinnor känner attraktion/lust/kärlek då dessa beteenden hade varit optimala i en väldigt mycket mer primitiv värld än den vi lever i nu (där attributen och preferenserna utvecklades). Irrationellt? Visst, korkat? Kan tyckas, motsägelsefullt? Javisst. Men instinkter bryr sig per definition inte särskilt mycket om det rent rationella.
Jag syftar inte på innehållet i de texter du citerar, utan på vilka åsikter folk presenterar i tråden.

Balongbubba
2013-08-02, 19:22
Jag syftar inte på innehållet i de texter du citerar, utan på vilka åsikter folk presenterar i tråden.

ok

Scratch89
2013-08-02, 19:25
Du verkar missförstå.

Att försöka vara alfa, är per definition inte alfa, då en alfa inte behöver försöka, han bara är.

Okej. Men eftersom det varit uppe ungefär hundra definitioner på vad en alfahanne är, så vill jag att du sammanfattar din syn på saken.

Ado2000
2013-08-02, 19:30

Umm jag hade för mig att det är så det är i alla äktenskap eller ?

Balongbubba
2013-08-02, 19:30
Okej. Men eftersom det varit uppe ungefär hundra definitioner på vad en alfahanne är, så vill jag att du sammanfattar din syn på saken.

Vet ej, forskare verkar lägg stor vikt vid social influens, social dominans, aggressivitet och hur uppskattad mannen är i just den sociala kontexten, till exempel rockstjärnan på konserten, eller bartendern/DJn på klubben, chefen på jobbet etc.

Det jag tyckt mig ana är att typiska högljudda, ofta aggressiva våldsamma män inte har sådär jättesvårt att locka till sig heta yngre damer.

Men vad som onekligen är uppenbart är att män i statuspositioner - återigen, bartendern på nattklubben, chefen på jobbet etc får ofantligt många liggmöjligheter. Det kanske är detta som hos människor är mest "alfa", dvs vara högt upp i hierakin i den specifika sociala kontexten.

en stor stark
2013-08-02, 19:38
Vet ej, forskare verkar lägg stor vikt vid social influens, social dominans, aggressivitet och hur uppskattad mannen är i just den sociala kontexten, till exempel rockstjärnan på konserten, eller bartendern/DJn på klubben, chefen på jobbet etc.

Det jag tyckt mig ana är att typiska högljudda, ofta aggressiva våldsamma män inte har sådär jättesvårt att locka till sig heta yngre damer.

Men vad som onekligen är uppenbart är att män i statuspositioner - återigen, bartendern på nattklubben, chefen på jobbet etc får ofantligt många liggmöjligheter. Det kanske är detta som hos människor är mest "alfa", dvs vara högt upp i hierakin i den specifika sociala kontexten.

Fast mycket av det du nämner kan man ju öva sig till.

Balongbubba
2013-08-02, 19:41
Fast mycket av det du nämner kan man ju öva sig till.

Ja det finns väl många olika saker man kan göra för att öka sitt självförtroende etc, vilket tydligen verkar vara direkt sammankopplat till vilken social influens man har i vardagliga sociala situationer.

Sen kan man ju även börja jobba som en DJ eller något om det är så :cool:

Utöver det skulle jag inte bli förvånad om mycket handlar om olika hormoner etc, tex testosteron, kortisol och sådant.

Balongbubba
2013-08-02, 19:49
Alltså, vad jag stör mig mest på, även om jag någonstans kände till det litegrann efter vad man sett under uppväxt och så, är hur kvinnor enligt många forskare verkar vara som evolutionärt programmerade att bli tända på aggressiva och våldsamma män. Ungefär på samma sätt som vi män är programmerade att bli tända på typiskt feminina ansiktsdrag, symmetri, breda höfter etc.

Med andra ord, det är inte direkt ett medvetet val i sig, men mer en känslomässig respons som bara "händer" pga stimuli (för män, åsynen av en kvinna med feminina drag - För kvinnor, åsynen av en aggressiv dominant man, ofta med väldigt maskulint utseende men nödvändigtvis inget måste).

Tycker fan det är hemskt, bittert sådär.

en stor stark
2013-08-02, 19:56
Alltså, vad jag stör mig mest på, även om jag någonstans kände till det litegrann efter vad man sett under uppväxt och så, är hur kvinnor enligt många forskare verkar vara som evolutionärt programmerade att bli tända på aggressiva och våldsamma män. Ungefär på samma sätt som vi män är programmerade att bli tända på typiskt feminina ansiktsdrag, symmetri, breda höfter etc.

Med andra ord, det är inte direkt ett medvetet val i sig, men mer en känslomässig respons som bara "händer" pga stimuli (för män, åsynen av en kvinna med feminina drag - För kvinnor, åsynen av en aggressiv dominant man, ofta med väldigt maskulint utseende men nödvändigtvis inget måste).

Tycker fan det är hemskt, bittert sådär.

Tror dock det är en liten förenkling. Tror du kommer få fler tjejer om du är en "normal" kille än om du går runt på klubbar och slår ner folk utan anledning.

Balongbubba
2013-08-02, 19:59
Tror dock det är en liten förenkling. Tror du kommer få fler tjejer om du är en "normal" kille än om du går runt på klubbar och slår ner folk utan anledning.

Jo, tror inte heller det är särskilt optimalt liggmässigt att gå runt och klubba ner alla man ser som någon jävla grottman.

Men med det sagt så finns det ju utan tvekan starka kopplingar mellan aggressivitet/våldsamhet/dominans och att göra trosor våta, i alla fall enligt många vetenskapliga studier. Känns lite sisådär.

Letar vidare så kanske man hittar ett ljus i tunneln haha!

TranceII
2013-08-02, 20:05
Läste du hela den sista studien? För den säger nog inte riktigt det du tror.

en stor stark
2013-08-02, 20:06
Jo, tror inte heller det är särskilt optimalt liggmässigt att gå runt och klubba ner alla man ser som någon jävla grottman.

Men med det sagt så finns det ju utan tvekan starka kopplingar mellan aggressivitet/våldsamhet/dominans och att göra trosor våta, i alla fall enligt många vetenskapliga studier. Känns lite sisådär.

Letar vidare så kanske man hittar ett ljus i tunneln haha!

Jo fast nu får vi inte förhasta oss. Klimatforskning har tusentals och tusentals studier/sammanfattningar bakom sig t.ex. Det är inte alltid så att man ska lita på första studierna man hittat efter man letat i en dag. Inte säkert att man får en helhetsbild ;)

Även om jag dock kan hålla med om att en man med högt självförtroende, som är modig, som kanske inte slåss mycket men inte tar skit i onödan etc säkert kan lyckas väldigt bra med damerna.

Balongbubba
2013-08-02, 20:11
Läste du hela den sista studien? För den säger nog inte riktigt det du tror.

Den om dominans? Ja, dock ej allt för noggrant. Hur som helst menade dom väl inte med "dominans", just i den studien, som våldsamt aggressivt beteende, eller?

TranceII
2013-08-02, 20:27
Den om dominans? Ja, dock ej allt för noggrant. Hur som helst menade dom väl inte med "dominans", just i den studien, som våldsamt aggressivt beteende, eller?

När tjejerna fick välja så valde de normalbyggda långa män med snygga ansikten. Dominansdelen kommer från "male contest" och den slutsats de vill dra är att det är inte kvinnorna som väljer utan manliga tävlingen som är det primära. Bland män var inte längd lika viktigt utan bredd och manlig röst var viktiga.

Överlag så känns det som att det är svårt att studera.

1. Självrapportering av antalet sexpartners av medlemmar i ett "frat house". Vi vet sedan matstudier hur dumt detta kan vara.
2. Mäter antalet sexpartners som framgång.

Jag drar nog mer slutsatsen att killar är bra på att bedöma vilka andra killar som gillar att ligga runt mycket.

Nordström
2013-08-02, 20:50

Kvinnor som tänder på babianbeteende är inte heta. Dem kanske är heta med dina mått mätt men det betyder inte att dem är heta för oss andra. Aggressivitet och högljuddhet har inget med manlighet att göra.

Balongbubba
2013-08-02, 21:09
När tjejerna fick välja så valde de normalbyggda långa män med snygga ansikten. Dominansdelen kommer från "male contest" och den slutsats de vill dra är att det är inte kvinnorna som väljer utan manliga tävlingen som är det primära. Bland män var inte längd lika viktigt utan bredd och manlig röst var viktiga.

Överlag så känns det som att det är svårt att studera.

1. Självrapportering av antalet sexpartners av medlemmar i ett "frat house". Vi vet sedan matstudier hur dumt detta kan vara.
2. Mäter antalet sexpartners som framgång.

Jag drar nog mer slutsatsen att killar är bra på att bedöma vilka andra killar som gillar att ligga runt mycket.

Intressant, tackar!

Balongbubba
2013-08-02, 21:11
Kvinnor som tänder på babianbeteende är inte heta. Dem kanske är heta med dina mått mätt men det betyder inte att dem är heta för oss andra. Aggressivitet och högljuddhet har inget med manlighet att göra.

1. Har du någon studie som backar upp att: "heta kvinnor ej tänder på 'babianbeteende'" ?

2. Kvinnlig fysisk skönhet är universiell.

3. Aggressivitet och högljuddhet har utan tvekan mycket med just manlighet att göra - åtminstonde aggressivitet.

Tyvärr är det uppenbart att du nu enbart baserar dina åsikter på känslor - hur du VILL och inte vill det ska vara - snarare än hur det rent vetenskapligt ligger till.

Tolkia
2013-08-02, 21:15
Tyvärr är det uppenbart att du nu enbart baserar dina åsikter på känslor - hur du VILL och inte vill det ska vara - snarare än hur det rent vetenskapligt ligger till.
I så fall är ni väl lika goda kålsupare. Du backar ju själv upp dina påståenden med texter som det vid närmare påseende visar sig att du inte har läst ordentligt själv ens.

Balongbubba
2013-08-02, 21:20
I så fall är ni väl lika goda kålsupare. Du backar ju själv upp dina påståenden med texter som det vid närmare påseende visar sig att du inte har läst ordentligt själv ens.

Knappast, tror du jag VILL det ska vara på det sättet?

Jag har dock redan förutfattade meningar, efter just erfarenheter. Att det uppenbarligen finns mycket vetenskap inom ämnet som backar upp dessa erfarenheter bekräftar det för mig bara ytterligare.

Om nordström har någon vetenskap som backar upp det HAN säger vore det väldigt intressant, och positivt.

Att jag inte läst varje studie till punkt och pricka säger inte speciellt mycket.

Nordström
2013-08-02, 21:31
1. Har du någon studie som backar upp att: "heta kvinnor ej tänder på 'babianbeteende'" ?

2. Kvinnlig fysisk skönhet är universiell.

3. Aggressivitet och högljuddhet har utan tvekan mycket med just manlighet att göra - åtminstonde aggressivitet.

1. Naturligtvis inte. Varför tror du prinsessan Madeleine inte gifte sig med en förortsgangster?

2. Skitsnack.

3. Ja, att ni förortskids ser det på det sättet förvånar mig inte det minsta.

"Tyvärr är det uppenbart att du nu enbart baserar dina åsikter på känslor - hur du VILL och inte vill det ska vara - snarare än hur det rent vetenskapligt ligger till."

Visa mig vetenskapliga studier på att läkar- eller juridikstudenter drar sig till förortsgangsters!

Tolkia
2013-08-02, 21:32
Balongbubba: Jag tror att du vill komma med Sanningen(tm), det är vad jag tror. Och jo, jag tycker att det säger ganska mycket när diskussionen ser ut så här:

Balongbubba: Så här ÄR det. Denna studie bevisar [insert länk].
Trance II: Fast den där studien säger ju snarare det här [insert helt annan slutsats].
Balongbubba: Eh, ja, OK då.

Balongbubba
2013-08-02, 21:46
1. Naturligtvis inte. Varför tror du prinsessan Madeleine inte gifte sig med en förortsgangster?

Ja, enstaka exempel kan ju verkligen såga generella vetenskapliga teorier :D :smash:

2. Skitsnack.

Det är snarare du som snackar skit, låt oss se vad vetenskapen har att säga, eller justja, du bryr dig uppenbarligen inte mycket om sånt :D

http://serendip.brynmawr.edu/biology/b103/f01/web1/ekanayake.html
http://www.thedailybeast.com/newsweek/1996/06/02/the-biology-of-beauty.html
http://www.viewzone.com/whatisbeauty.html

3. Ja, att ni förortskids ser det på det sättet förvånar mig inte det minsta.

Nu är jag dock inget förortskid, verkar onekligen som att du finner detta väldigt stötande och provocerande, uppenbarligen ett känsligt ämne för dig. Kan det vara så att du inte vill öppna pandoras box? :cool:

Visa mig vetenskapliga studier på att läkar- eller juridikstudenter drar sig till förortsgangsters!

1. Mig veterligen ingen som kommit med just detta påstående.
2. Du implicerar att sexuell attraktion (som handlar om biologi) har något att göra med social status i form av jobb/karriär - Detta är inte fallet: En sexuellt attraktiv kvinna är sexuellt attraktiv varesig hon är servitris eller advokat.

En attraktiv man är attraktiv oavsett om han är bartender (ett låginkomstyrke) VS pilot, sålänge han innehaver universiellt attraktiva egenskaper, som exempelvis just social dominans, som är ett resultat av höga testosteronvärden - Men som även kan vara ett resultat av hans position i den specifika sociala kontexten.

Med det sagt så kan en man onekligen ÖKA sitt attraktionsvärde genom att skaffa sig ett yrke där många ser upp till honom, det är dock inte huvudpoängen i sig.

Du försöker påstå att "fina kvinnor" (pluggar ekonomi, juridik etc) INTE skulle finna karaktärsdrag av aggressivitet och dominans attraktivt: Detta stämmer såklart inte och är lika korkat som att påstå att en framgångsrik man INTE skulle finna en symmetrisk kvinna med feminina drag attraktiv bara för att hon var servitris.

Nu, jag försöker komma fram till en någorlunda objektiv sanning här, så kan du vänligen sluta avbryta det hela med känslomässigt motiverat trams?

Balongbubba
2013-08-02, 21:48
Balongbubba: Jag tror att du vill komma med Sanningen(tm), det är vad jag tror. Och jo, jag tycker att det säger ganska mycket när diskussionen ser ut så här:

Ja, jag vill komma så nära sanningen som möjligt, ja, gör detta dig irriterad?

Balongbubba: Så här ÄR det. Denna studie bevisar [insert länk].
Trance II: Fast den där studien säger ju snarare det här [insert helt annan slutsats].
Balongbubba: Eh, ja, OK då.

Trams, jag har aldrig sagt: "såhär ÄR DET", jag länkade till en studie som pratade om att vad som förutspådde en mans sexuella framgång mest var just dominans, vilket var sant. Enda felet var att jag såg inte skillnaden mellan kvinnors aktiva val och det faktum att dominanta män var mer aktiva i sökandet.

en stor stark
2013-08-02, 21:49
Nu tycker jag att vi har hållit relativt god ton på sista delen av denna tråden, låt oss försöka hålla oss till det! Mig själv inkluderad.

Blir roligare diskussioner då.

Balongbubba
2013-08-02, 21:50
nu tycker jag att vi har hållit relativt god ton på sista delen av denna tråden, låt oss försöka hålla oss till det! Mig själv inkluderad.

Blir roligare diskussioner då.

+1

Nordström
2013-08-02, 21:53
[QUOTE=Balongbubba;6577115...[/QUOTE]

Om du vill tro att pubertalt och omoget beteende kommer att ge heta och lyckliga förhållanden.....varsågod. Lycka till.

Balongbubba
2013-08-02, 21:58
Om du vill tro att pubertalt och omoget beteende kommer att ge heta och lyckliga förhållanden.....varsågod. Lycka till.

1. Ett aggressivt beteende är nödvändigtvis inte "pubertalt" eller "omoget" - Aggressivitet är starkt kopplat till testosteron och därmed ett såkallat "sexual dimorphic trait" - Vilket troligtvis är en av de större orsakerna till att det universiellt är sexuellt attraktivt för kvinnor.

2. Det handlar inte om vad jag VILL tro, det verkar dock onekligen vara mycket vilja och lite fakta i dina egna påståenden.

3. Det jag letat fram hittils har ej pratat om förhållanden i sig, men jag fortsätter att leta. Har ett eget förhållande där vi snart är uppe i 3 år, som är bra, och särskilt aggressiv har jag inte varit.

TranceII
2013-08-02, 22:05
Det är snarare du som snackar skit, låt oss se vad vetenskapen har att säga, eller justja, du bryr dig uppenbarligen inte mycket om sånt :D

Vad vill du ha sagt med dina länkar? Att du bryr dig om vetenskap? Vi kan titta på din första:

This paper reflects the research and thoughts of a student at the time the paper was written for a course at Bryn Mawr College. Like other materials on Serendip, it is not intended to be "authoritative" but rather to help others further develop their own explorations.

Men om vi ändå tittar på vad som skrivs så verkar det vara om att män verkar föredra ett waist/hip ratio runt 0.7. Men om vi läser hela så slutar det lite lustigt.

A study of two populations of Matsigenka Indians; an indigenous group of Peru, which comprised of a highly isolated group and a more westernized group of the same ethnic population was used to test this hypothesis (4).The summarized observations revealed that males in the highly isolated group of Matsigenka ranked 'overweight' women with high WHR as more attractive and considered them more healthy and fertile than women with low WHR (4). However, the men of the more westernized group of Matsigenka, regarded low WHR women as more attractive and preferable although overweight and high WHR females were considered healthier and more fertile (4). Child bearing women of both population group was observed to have a high WHR as opposed to post child bearing and childless women who were thinner and had a small waist to hip ratio (4). These observations by themselves do not prove (or disprove) the hypothesis that the male preference for small waist, big hipped women is dependent on cultural variances. However it emphasizes the importance of a more broad and diverse theory of evolution and adaptability, which takes in to account, increased diversity as imperative to evolution rather than a narrow focus on supposedly 'universal' characteristics like small waist to hip ratios as an indicator of female adaptability. It also makes us contemplate how 'natural' the categorization of humans under the broad umbrella of biology of beauty as a form of 'successful' adaptation really is, if it does not address increased diversity and reproduction with variance. Biological evaluation of women based on the contours of their body for instance has been used to contend male preferences for certain categories of women like young (a.k.a. 'fertile' and 'healthy' women) that exclude a diverse segment of women out of the beauty paradigm. Thus, it could be argued that by biological categorization/separation of women as superior/inferior based on attractiveness, science becomes another tool to justify patriarchal practices that discriminate and subordinate women. This time on the grounds of biological quality.

Oj...

TranceII
2013-08-02, 22:08
Dina andra två länkar verkar handla om att både kvinnlig och manlig skönhet har vissa universella drag.

Balongbubba
2013-08-02, 22:12
Ja?

Preferenserna är i stort sett universiella - Det finns dock uppenbarligen undantag, som exempelvis denna grupp av indianer i Peru.

These observations by themselves do not prove (or disprove) the hypothesis that the male preference for small waist, big hipped women is dependent on cultural variances

Balongbubba
2013-08-02, 22:13
Dina andra två länkar verkar handla om att både kvinnlig och manlig skönhet har vissa universella drag.

Precis. Drag som exempelvis är indikatorer på höga nivåer av östrogen (för kvinnor) alternativt testosteron (för män).

Balongbubba
2013-08-02, 22:22
But scientists have found at least one group that hasn't been exposed to this bias. In a series of groundbreaking experiments, psychologist Judith Langlois of the University of Texas, Austin, has shown that even infants share a sense of what's attractive. In the late '80s, Langlois started placing 3- and 6-month-old babies in front of a screen and showing them pairs of facial photographs. Each pair included one considered attractive by adult judges and one considered unattractive. In the first study, she found that the infants gazed significantly longer at "attractive" white female faces than at "unattractive" ones. Since then, she has repeated the drill using white male faces, black female faces, even the faces of other babies, and the same pattern always emerges. "These kids don't read Vogue or watch TV," Langlois says. "They haven't been touched by the media. Yet they make the same judgments as adults."

The facial features we obsess over are precisely the ones that diverge in males and females during puberty, as floods of sex hormones wash us into adulthood. And they reason that hormonal abundance would have been a good clue to mate value in the hunter-gatherer world where our preferences evolved. The tiny jaw that men favor in women is essentially a monument to estrogen -- and, obliquely, to fertility. No one claims that jaws reveal a woman's odds of getting pregnant. But like breasts, they imply that she could.

Likewise, the heavy lower face that women favor in men is a visible record of the surge in androgens (testosterone and other male sex hormones) that turns small boys into 200-pound spear-throwers. An oversized jaw is biologically expensive, for the androgens required to produce it tend to compromise the immune system. But from a female's perspective, that should make jaw size all the more revealing. Evolutionists think of androgen-based features as "honest advertisements" of disease resistance. If a male can afford them without falling sick, the thinking goes, he must have a superior immune system in the first place.

Before puberty and after menopause, females have essentially the same waistlines as males. But during puberty, while boys are amassing the bone and muscle of paleolithic hunters, a typical girl gains nearly 35 pounds of so-called reproductive fat around the hips and thighs. Those pounds contain roughly the 80,000 calories needed to sustain a pregnancy, and the curves they create provide a gauge of reproductive potential. "You have to get very close to see the details of a woman's face," says Devendra Singh, the University of Texas psychologist. "But you can see the shape of her body from 500 feet, and it says more about mate value."

Defining a universal standard of body beauty once seemed a fool's dream; common sense said that if spindly Twiggy and Rubens's girthy Three Graces could all excite admiration, then nearly anyone could. But if our ideals of size change from one time and place to the next, our taste in shapes is amazingly stable. A low waist-hip ratio is one of the few features that a long, lean Barbie doll shares with a plump, primitive fertility icon. And Singh's findings suggest the fashion won't change any time soon. In one study, he compiled the measurements of Playboy centerfolds and Miss America winners from 1923 to 1990. Their bodies got measurably leaner over the decades, yet their waist-hip ratios stayed within the narrow range of .68 to .72. (Even Twiggy was no tube; at the peak of her fame in the 1960s, the British model had a WHR of .73.)

The same pattern holds when Singh generates line drawings of different female figures and asks male volunteers to rank them for attractiveness, sexiness, health and fertility. He has surveyed men of various backgrounds, nationalities and ages. And whether the judges are 8-year-olds or 85-year-olds, their runaway favorite is a figure of average weight with a .7 WHR. Small wonder that when women were liberated from corsets and bustles, they took up girdles, wide belts and other waist-reducing contraptions. Last year alone, American women's outlays for shape-enhancing garments topped a half-billion dollars.

A second implication is that sexual stereotypes are not strictly artificial. At some level, it seems, women are designed to favor dominant males over meek ones, and men are designed to value women for youthful qualities that time quickly steals. Given the slow pace of evolutionary change, our innate preferences aren't likely to fade in the foreseeable future. And if they exist for what were once good biological reasons, that doesn't make them any less nettlesome. "Men often forgo their health, their safety, their spare time and their family life in order to get rank," says Helen Fisher, the Rutgers anthropologist, "because unconsciously, they know that rank wins women." And all too often, those who can trade cynically on their rank do.

Utdrag ur tidigare länkar.

Gpajpen
2013-08-02, 23:56

Asso allt du skrev nu har ingen som helst verklighetsankytning.
1. Att inte nöja sig med en tjej etc = mer attraktiv hos kvinns
2. Oftare våldsam mot kvinnan = sa att nu lämnar vi ut vattenlandsmobbarna, eftersom jag inte tror på de själv
3. Oftare strunta i och ta hand om barnen, check, eftrrsom han är ute och har viktigare saker för sig är hans sperma finare.

en stor stark
2013-08-03, 00:18
Asso allt du skrev nu har ingen som helst verklighetsankytning.
1. Att inte nöja sig med en tjej etc = mer attraktiv hos kvinns
2. Oftare våldsam mot kvinnan = sa att nu lämnar vi ut vattenlandsmobbarna, eftersom jag inte tror på de själv
3. Oftare strunta i och ta hand om barnen, check, eftrrsom han är ute och har viktigare saker för sig är hans sperma finare.

1. Det gör det inte till en positiv egenskap, det är inte heller nödvändigtvis sant.
2. Va? Om våldsamhet är ett alfadrag så är det logiskt att detta kommer användas på kvinnan också, mer än annars.
3. Det gör det inte till en positiv egenskap. Det du tar fram är inte ens ett argument för att det skulle vara positivt, är bara något konstigt och förvirrat fyllesnack.

Du svarade inte ens på hans inlägg. Du gav inte ens ett motargument:

De negativa egenskaperna som Trance tar upp är saker som en kvinna sällan vill ha, och ofta anser vara negativt. Därför skulle de flesta inte vilja ha dessa alfadrag, utan hellre en person utan dessa alfadrag. Därför skulle en tjej, om alfa innebär dessa drag, sällan välja "Du fast mer extra alfadrag".

Yes
2013-08-03, 02:37
Någon som ens kört en krogrunda i modern i tid?

Det går liksom att fäktas med studier och diverse argument hit och dit, men går det inte att omsätta i praktiken där man får med sig någon hem är det bara bullshit.

Balongbubba
2013-08-03, 02:58
Någon som ens kört en krogrunda i modern i tid?

Det går liksom att fäktas med studier och diverse argument hit och dit, men går det inte att omsätta i praktiken där man får med sig någon hem är det bara bullshit.

Mellan 18 - 24 var jag på krogen tammefan i snitt 3ggr i veckan, nersupen, svinig och promiskuös utav dess like.

Så nog har jag en del erfarenhet att stå på ändå :)

Klein
2013-08-03, 04:02
Det går inte att applicera alfa och beta på människan då människan är i huvudsak monogam och majoriteten får komma till. Människan lever inte i flockar där ett fåtal hannar har ensamrätt till kvinnorna och det finns ingen anledning att tro att det någonsin skulle ha varit vanlig förekommande under historiens gång eftersom alla sådana samhällen faller sönder illa kvickt av inre konflikter.

Yes
2013-08-03, 10:21
Mellan 18 - 24 var jag på krogen tammefan i snitt 3ggr i veckan, nersupen, svinig och promiskuös utav dess like.

Så nog har jag en del erfarenhet att stå på ändå :)
Då tycker jag du borde se hur krystat det blir med vissa påståenden här, som exempelvis studierna det refererats till. Även om det kan finnas viss sanning så stämmer inte verkligheten riktigt överens med bilden som målas upp.

Scratch89
2013-08-03, 10:33

Det är alltså ett beteende man själv väljer. Bra, det var det jag försökte få fram. Jag tror inte en sekund på att någon kan vara alfa enligt din definition naturligt, utan det är en roll man tar sig.

tjing
2013-08-03, 10:35
Det är alltså ett beteende man själv väljer. Bra, det var det jag försökte få fram. Jag tror inte en sekund på att någon kan vara alfa enligt din definition naturligt, utan det är en roll man tar sig.

Man väljer givetvis inte sina personlighetsegenskaper men man kan påverka sitt beteende och delvis "fejka" att man är lite mer alfa än man är. Men det kommer onekligen mer naturligt för en del och det handlar om både hormonnivåer, personlighetsegenskaper, social kompetens osv.

pwnyou
2013-08-03, 10:56
Vad kvinnor vill ha är egentligen inte en våldsam eller en aggressiv man. Det handlar snarare om att de vill ha trygghet. De vill ha en man som kan försvara henne, fysiskt och psykiskt. En man som vågar stå för sina åsikter och inte hela tiden söker rapport, en som vågar ta beslut ("vi drar dit kl. 20.00 på lördag", inte "ska vi göra nåt någon gång?") och som har en vana att försvara sina nära och kära.

Och denna "styrka" eller vad vi ska kalla det är bara en faktor av typ 10.

Nordström
2013-08-03, 11:33

Ok, jag håller med (måste ha läst helt fel igår).

1. Ett aggressivt beteende är nödvändigtvis inte "pubertalt" eller "omoget" - Aggressivitet är starkt kopplat till testosteron och därmed ett såkallat "sexual dimorphic trait" - Vilket troligtvis är en av de större orsakerna till att det universiellt är sexuellt attraktivt för kvinnor.

Det verkar inte så....Enligt ny forskning är det bara en fördom att hormonet testosteron framkallar aggressivitet. Men det verkar dock höra ihop med en ökad känslighet för status, det visar forskning gjord i England och Schweiz.

Forskarna bakom studien testade testosteronets effekter i ett beteendeexperiment där pengar skulle fördelas mellan 120 kvinnliga försökspersoner. Först fick kvinnorna antingen en injektion med testosteron eller med placebo. När forskarna studerade kvinnorna kom de fram till att testosteronet varken gjorde dem mer aggressiva eller orättvisa i sitt köpslående. Tvärtom kom de med bättre, rättvisare erbjudanden, som minimerade risken att de skulle avvisas.
http://www.netdoktor.se/manlig-halsa/nyheter/fordomar-kring-testosteron-och-aggressivitet/

Och....

Despite this, testosterone is only one of a myriad of factors that influence aggression and the effects of previous experience and environmental stimuli have at times been found to correlate more strongly.

http://www.med.mcgill.ca/mjm/v06n01/v06p032/v06p032.pdf

Yes
2013-08-03, 11:39
Allt beteende är självvalt. Det ligger i människans natur.

Balongbubba
2013-08-03, 13:11
Ok, jag håller med (måste ha läst helt fel igår).

Det verkar inte så....Enligt ny forskning är det bara en fördom att hormonet testosteron framkallar aggressivitet. Men det verkar dock höra ihop med en ökad känslighet för status, det visar forskning gjord i England och Schweiz.

Forskarna bakom studien testade testosteronets effekter i ett beteendeexperiment där pengar skulle fördelas mellan 120 kvinnliga försökspersoner. Först fick kvinnorna antingen en injektion med testosteron eller med placebo. När forskarna studerade kvinnorna kom de fram till att testosteronet varken gjorde dem mer aggressiva eller orättvisa i sitt köpslående. Tvärtom kom de med bättre, rättvisare erbjudanden, som minimerade risken att de skulle avvisas.
http://www.netdoktor.se/manlig-halsa/nyheter/fordomar-kring-testosteron-och-aggressivitet/

Och....

Despite this, testosterone is only one of a myriad of factors that influence aggression and the effects of previous experience and environmental stimuli have at times been found to correlate more strongly.

http://www.med.mcgill.ca/mjm/v06n01/v06p032/v06p032.pdf

Alltså, nog för att det är en intressant studie men det finns överväldigat antal studier som starkt kopplar ihop testosteron med aggressivitet.

En studie där man experimenterar med pengar säger knappast särskilt mycket. Nu vet jag inte, vill du envisas med att testo inte alls är kopplat till aggressivitet så kan jag absolut ta och plocka fram ett tiotal som påvisar stark koppling, om det nu är så. Annars kan du göra ett par snabba sökningar på google bara, det finns studier som innefattar tusentals "studieobjekt".

Balongbubba
2013-08-03, 13:13
Det går inte att applicera alfa och beta på människan då människan är i huvudsak monogam och majoriteten får komma till. Människan lever inte i flockar där ett fåtal hannar har ensamrätt till kvinnorna och det finns ingen anledning att tro att det någonsin skulle ha varit vanlig förekommande under historiens gång eftersom alla sådana samhällen faller sönder illa kvickt av inre konflikter.

Människan är ej en monogam varelse i huvudsak.

Det har onekligen varit väldigt förekommande att en mindre antal "elit" har reproducerat med en stor del av kvinnorna. Kungar med harem, stamhövdingar, härskare etc.

Balongbubba
2013-08-03, 13:15
Då tycker jag du borde se hur krystat det blir med vissa påståenden här, som exempelvis studierna det refererats till. Även om det kan finnas viss sanning så stämmer inte verkligheten riktigt överens med bilden som målas upp.

Vilka studier anser du ej stämmer?

Jag säger inte att det nödvändigtvis är ett särskilt uppenbart jättevanligt fenomen, men inte kan jag förneka att jag ofta erfarat just det studierna pratar om.

Nordström
2013-08-03, 13:43
Alltså, nog för att det är en intressant studie men det finns överväldigat antal studier som starkt kopplar ihop testosteron med aggressivitet.

En studie där man experimenterar med pengar säger knappast särskilt mycket. Nu vet jag inte, vill du envisas med att testo inte alls är kopplat till aggressivitet så kan jag absolut ta och plocka fram ett tiotal som påvisar stark koppling, om det nu är så. Annars kan du göra ett par snabba sökningar på google bara, det finns studier som innefattar tusentals "studieobjekt".

Gör det då! Om det finns så många kan man undra varför det står: This review article explores the evidence that testosterone is significantly correlated with certain forms of aggression in a number of animals, although firm evidence is lacking for humans

Balongbubba
2013-08-03, 13:53
Gör det då! Om det finns så många kan man undra varför det står: This review article explores the evidence that testosterone is significantly correlated with certain forms of aggression in a number of animals, although firm evidence is lacking for humans

Absolut. Så fort jag kommer hem ikväll, har en rätt stor drös på datorn sen tiden då jag var som besatt av testosteron och dess effekter :hbang:

Yes
2013-08-03, 18:01
Vilka studier anser du ej stämmer?

Jag säger inte att det nödvändigtvis är ett särskilt uppenbart jättevanligt fenomen, men inte kan jag förneka att jag ofta erfarat just det studierna pratar om.
Vad jag vänder mig emot är bilden som målas upp; att det minsann bara är dominanta, testosteronstinna, grekiska gudar som premieras.

Fan, senast wingade jag en polare genom att approacha och säga att han var rädd för tjejer. Han var ju lite blyg och osäker så... Var ändå flera riktiga dofsingar som smälte.

Det finns inte bara ett recept på framgång även om det förekommer saker som nästan universellt är attraktivt.

Scratch89
2013-08-03, 20:52
Allt beteende är självvalt. Det ligger i människans natur.

Exakt.

filmjölk
2013-08-03, 23:31

.

Homo Ergaster sägs ha vart monogam...hur f-n man nu kan veta det kan jag inte svara på.

Klein
2013-08-04, 01:35

Det har onekligen varit väldigt förekommande att en mindre antal "elit" har reproducerat med en stor del av kvinnorna. Kungar med harem, stamhövdingar, härskare etc.

Det har skett men det har inte dominerat vår historia. Monogami spetsat med lite otrohet är vad som dominerar människans historia. Detta är vad människan automatiskt dragits mot och fortfarande dras mot i vitt skilda delar av världen i vitt skilda tidsåldrar i vitt skilda samhällen. Monogami är inte en kulturell uppfinning. Det är ett kulturellt uttryck för våra gener.

Balongbubba
2013-08-04, 02:21
Det har skett men det har inte dominerat vår historia. Monogami spetsat med lite otrohet är vad som dominerar människans historia. Detta är vad människan automatiskt dragits mot och fortfarande dras mot i vitt skilda delar av världen i vitt skilda tidsåldrar i vitt skilda samhällen. Monogami är inte en kulturell uppfinning. Det är ett kulturellt uttryck för våra gener.

Låt oss se vad Robert Sapolsky (an American neuroendocrinologist, professor of biology, neuroscience, and neurosurgery at Stanford University, researcher and author. He is currently Professor of Biological Sciences, and Professor of Neurology and Neurological Sciences and, by courtesy, Neurosurgery, at Stanford University)

.. har att säga om saken, shall we? :D

"What you wind up seeing in about 90% of human societies the dominant mode is a monogamous marriage [system], despite fact that a lot of these are polygamous societies ... What the genetic studies suggest is that anywhere from %- 40% of kids in Westernized societies are not the offspring of the man who believes he is there father. Those numbers are fairly consistent"

Eller låt oss höra på David Barash (Professor of Psychology at the University of Washington, and is notable for books on Human aggression, Peace Studies, and the sexual behavior of animals and people. He has written approximately 30 books in total. He received his bachelor's degree in biology from Harpur College, State University of New York at Binghamton, and a Ph.D. in zoology from University of Wisconsin–Madison in 1970. He taught at the State University of New York at Oneonta, and then accepted a permanent position at the University of Washington).

Jag citerar hans bok: "The myth of monogamy"

"Social monogamy is the whole societal sing and dance about how monogamy exists and how great it is and that it is one of the things that our society loves, and at the same time there is lots and lots of cases where there is no genetic monogamy. ... The conflict between those two is the driving force between at least three quarters of movie plots out there."

När man sedan tittar ut i samhälle och ser vad som händer när man låter folk göra som dom vill - Ja, vad ser vi? Kvinnor och män har tio, tjugo eller trettiotalet sexpartners, människor är otrogna till höger och vänster, vi blir sexuellt attraherade av olika människor av det motsatta könet varje dag.

Det krävs inte direkt mycket för att inse att människans natur i grund och botten är extremt polygam :D

Lite mer random:

The majority of animals are polygamous, and those who belong to the Homo sapiens species are not an exception to the rule. According to a popular myth, men are portrayed as the only ones inclined to engage in extramarital sexual relationships. In actuality, women are snapping at men’s heels when it comes to extramarital sex. The difference seems to stem from a “biological program” of the male and female, whether it refers to animals or humans. The male is programmed to fertilize as many females as possible, while the female aims to seduce as many males as possible so that she may choose the best of all.

Klein
2013-08-04, 04:54
Att pappan i en viss andel av fallen inte är den genetiska fadern är ett resultat av otrohet, inte polygami. Det föreligger ingen konceptuell konflikt mellan att vara monogam eller serie-monogam och att vara otrogen.

Om man ser till naturen i stort så är hanen väldigt mycket större och starkare än honan bland polygama arter medan hanar och honor är av liknande storlek hos monogama arter. Hos människan är storleken liknande så rent morfologiskt talar ingenting för att människan skulle vara en polygam art.

Polygami förekommer dock hos människan i varierande utsträckning och det finns ett tydligt mönster. Polygami är vanligast förekommande i samhällen där kvinnan är "brödvinnare" medan monogami dominerar i samhällen där mannen är "brödvinnare" eller där båda parterna delar på sysslorna. Detta är exakt samma mönster som man ser hos andra arter. Hos polygama arter så är det generellt honan som fixar käket medan mannen försvarar territoriet från andra hannar. Skillnaden mellan människan och andra arter är att vi fyller ut olika ekologiska nicher med hjälp av kultur snarare än gener. I så måtto är polygami en kulturell anpassning till väldigt specifika yttre omständigheter under vilka det ger en ekonomisk fördel.