handdator

Visa fullständig version : Vete och "läckande tarm"?

Maximal
2013-07-08, 00:44
Är det sant att gluten orsakar skada på tarmen? Fick höra om det idag, men aldrig hört talas om det innan.

http://karlhulten.se/?p=110

Stämmer det ens? Är detta något man bör tänka på?

tlk
2013-07-08, 04:56
Precis som alla slemhinnor så blir de luckra vid inflammation. Är det som så att du får inflammationsrespons på gluten så är det förslagsvis något du ska tänka på. Läckande skyddsbarriär är dåligt.

begt
2013-07-08, 06:37
http://www.dinmage.se/svensinfo/gluten.htm

Ja, det stämmer. Att minska sin konsumtion av t.ex. bröd och pasta till förmån för havregryn, baljväxter, nötter och ris kan vara ett bra sätt att undvika inflammation.

Även om man inte har glutenintolerans upplever många att de mår bättre när de skär ned på glutenintaget. En studie som tjing postade nyligen visade också på en lite högre fettinlagring hos möss som åt gluten. Gluten tycks ha en tendens att stöka till det i magen, särskilt vid stora intag.

Dreas
2013-07-08, 07:20
http://www.dinmage.se/svensinfo/gluten.htm

Ja, det stämmer. Att minska sin konsumtion av t.ex. bröd och pasta till förmån för havregryn, baljväxter, nötter och ris kan vara ett bra sätt att undvika inflammation.

Även om man inte har glutenintolerans upplever många att de mår bättre när de skär ned på glutenintaget. En studie som tjing postade nyligen visade också på en lite högre fettinlagring hos möss som åt gluten. Gluten tycks ha en tendens att stöka till det i magen, särskilt vid stora intag.Fast i fallet med tjing var du tvungen att vara en viss sorts mus, eller det var det i rapporten iaf. Säger inget om hur det påverkar människor.

begt
2013-07-08, 07:25
Fast i fallet med tjing var du tvungen att vara en viss sorts mus, eller det var det i rapporten iaf. Säger inget om hur det påverkar människor.

Studier på möss må ha sina brister (och i ett antal fall när man undersökt cancerfrekvens har vissa stammar av möss redan haft en benägenhet att få cancer; men inte andra) men jag tolkar det i alla fall som ett tecken på att gluten sannolikt inte är bra för oss (särskilt inte i mängd).

Studier på människor vore så klart mycket intressantare och av större betydelse.

Dreas
2013-07-08, 07:50
Studier på möss må ha sina brister (och i ett antal fall när man undersökt cancerfrekvens har vissa stammar av möss redan haft en benägenhet att få cancer; men inte andra) men jag tolkar det i alla fall som ett tecken på att gluten sannolikt inte är bra för oss (särskilt inte i mängd).

Studier på människor vore så klart mycket intressantare och av större betydelse.http://tranastyrka.se/vete-vad-som-pastas-och-vad-man-vet/

http://tranastyrka.se/mangden-gluten-i-vete/

Två intressanta inlägg.

Bra för oss? Generaliseringar och interpolera studier, kolo när det är som bäst.

Gurkyngel
2013-07-08, 07:53
Vid celiaki (glutenintolerans) är det just det som händer. Glutenet pajjar tarmluddet (=försämrar näringsupptaget) och inflammerar tarmen.

Huruvida det sker hos friska vet jag inte. Jag själv äter iaf vete utan problem.

Kvicksilver
2013-07-08, 08:01
Vid celiaki (glutenintolerans) är det just det som händer. Glutenet pajjar tarmluddet (=försämrar näringsupptaget) och inflammerar tarmen.

Huruvida det sker hos friska vet jag inte. Jag själv äter iaf vete utan problem.

Knappast att det sker hos friska. Människan har ätit mat med gluten i tusentals år utan problem.
Är man inte glutenintolerant finns det ingen anledning att undvika gluten.

tlk
2013-07-08, 09:07
TS:

Glutenintolerans förefaller mycket vanligare än folk vill ge sken av. Metodiken för att utföra tester är rätt bristfällig. Är du intresserad av hur det fungerar rent allmänt så är jag personligen hyfsat intresserad av slemhinnor och immunologi och kan tipsa dig om ett par duktiga immunologer som forskar på just det här som kan förklara processerna i god detalj.

Tacksamt nog så läker slemhinnor i regel kvick så fort retningen som stör dem är borta och du kan helt enkelt låta bli att äta gluten i 6-8 månader och se om du märker någon skillnad om du inför gluten sen igen.

Bra tester för att mäta permeabiliteten finns tyvärr inte.

Glutenet pajjar inte tarmluddet.. Inflammationsprocessen pajjar tarmluddet.

Studier på människor vore så klart mycket intressantare och av större betydelse.

Det är en intressant interventionsstudie på gång där de ska jämföra två grupper med likvärdig kost men ena gruppen kör sans gluten.

Musstudier har lite bad rep, men de är klart bra grejer bara man vet hur resultaten ska tolkas. Att avfärda något bara för "musstudier lulz" är lite konstig grej här på kolo.. förvisso drar iofs en hel del konstiga slutsatser av studier med så det jämnar väl ut sig.

Gluten tycks ha en tendens att stöka till det i tarmen, särskilt vid stora intag.

Fixed it for ya.

begt
2013-07-08, 10:44
"Magen" i talspråk är ofta det samma som hela mag-tarmkanalen.

tlk
2013-07-08, 10:51
"Magen" i talspråk är det ofta det samma som hela mag-tarmkanalen.

Du har förståss rätt.. Råkar bara var en hangup jag har. :cool: