Logga in

Visa fullständig version : Söker råd gällande uppehållstillstånd för min fru

laham
2013-06-21, 16:42
Hej!

Jag har sedan 2 år bott och jobbat utomlands och har nu bestämt mig för att
flytta tillbaka till Sverige. Under den tiden utomlands har jag gift mig och har nu snart en liten bebis på väg till denna värld.

Jag ansökte om uppehållstillstånd till min fru och bad migrationsverket att ge hennes ärende förturer då hon är gravid.

Nu till problemet, för ca en vecka sen fick jag avslag från migrationsverket, detta var som ett slag i ansiktet. Deras motiv till anslaget var att min fru har Egyptisk resedokument och dessa passhandlingar utfärdade för statslösa ( Hon är Palestinier) godtas inte för inresa i Sverige.

Då hon inte har andra handlingar att stryka sin identitet med fick vi avslag.

Jag är rent av förbannad av deras beslut. Vi flög till Egypten så att svenska ambassaden kunde göra en intervju med min fru, dem tog kort och fingeravtryck på henne, dem fick in alla papper dem begärde för att sedan bara spotta oss i ansiktet.

Har jag inte rätt som svenska medborgare att förra hem min fru till Sverige?

Man hör historier hur vissa människor utnyttjar systemet för att få svensk medborgarskap men när ärliga människor som jag gör det med ärliga åsikter så blir jag avvisad av den svenska staten. Detta är helt jävla sjukt!

Min fråga till er som har någon kunskap inom ämnet, Vad kan jag göra så att dem beviljar vår ansökan?

Mvh.

tlk
2013-06-21, 16:47
Hej!

Jag har sedan 2 år bott och jobbat utomlands och har nu bestämt mig för att
flytta tillbaka till Sverige. Under den tiden utomlands har jag gift mig och har nu snart en liten bebis på väg till denna värld.

Jag ansökte om uppehållstillstånd till min fru och bad migrationsverket att ge hennes ärende förturer då hon är gravid.

Nu till problemet, för ca en vecka sen fick jag avslag från migrationsverket, detta var som ett slag i ansiktet. Deras motiv till anslaget var att min fru har Egyptisk resedokument och dessa passhandlingar utfärdade för statslösa ( Hon är Palestinier) godtas inte för inresa i Sverige.

Då hon inte har andra handlingar att stryka sin identitet med fick vi avslag.

Jag är rent av förbannad av deras beslut. Vi flög till Egypten så att svenska ambassaden kunde göra en intervju med min fru, dem tog kort och fingeravtryck på henne, dem fick in alla papper dem begärde för att sedan bara spotta oss i ansiktet.

Har jag inte rätt som svenska medborgare att förra hem min fru till Sverige?

Man hör historier hur vissa människor utnyttjar systemet för att få svensk medborgarskap men när ärliga människor som jag gör det med ärliga åsikter så blir jag avvisad av den svenska staten. Detta är helt jävla sjukt!

Min fråga till er som har någon kunskap inom ämnet, Vad kan jag göra så att dem beviljar vår ansökan?

Mvh.

Utan att skaffa identitetshandlingar som migrationsverket accepterar så är det nog rätt svårt.

Och nej, du har inte rätt att föra in vem som helst till landet bara för du har gått och gift dig.

Om inte annat så får det kanske dig, och många andra här på forat, att inse att myten om att folk utnyttjar systemet och tar in folk till höger och vänster är totalt strunt.

Hemi
2013-06-21, 17:16
Jo du har rätt att ta in din fru, vad jag vet, men i ert fall måste det som du skriver röra sig om ett undantag pga hennes handligar. Och i vilket fall, även om allt är klart så måste du göra klart en del på ambassaden innan ni kommer till Sverige för annars får ni betala förlossningen själva som säkert går på runt 30 000kr. Ta reda på detta. I Sverige ser man mycket till mamman, tror jag, och bara för att du är svensk har ni inte automatiskt rätt till allting.

thunder
2013-06-22, 06:53
Flyg till Sverige och be henne kasta passet när ni landat och sök asyl? Så gör väl 99% av alla som vill stanna? Ljug sedan ihop nån historia.

Sverige är ett sjukt land.

Spiffy
2013-06-22, 08:38
Flyg till Sverige och be henne kasta passet när ni landat och sök asyl? Så gör väl 99% av alla som vill stanna? Ljug sedan ihop nån historia.

Det hörde jag en handläggare på migrationsverket tipsa en person om när han hade/visste att det skulle bli problem att få in en person. Rätt illa att personalen berättar hur man ska fuska.

tlk
2013-06-22, 09:02
Aahh. inte helt osökt går den här tråden åt det väntade hållet.

med lite tur så får vi någon enstaka post on topic nu de kommande 20 sidorna.

inb4-vill-vi-verkligen-ha-sånna-palestinier-i-landet

LeBron
2013-06-22, 10:25

Han har dessvärre rätt. Du får inte ett skit här genom att vara ärlig, dom spottar dig i ansiktet (bevisligen) och skiter fullständigt i dig. Du måste ljuga ihop en snyfthistoria eller köra med fula trick. Vidrigt system.

Allan
2013-06-22, 10:36
Ser ingen anledning att ha en tråd på Kolozzeum med råd om olagliga handlingar. Skärpning!

Trouble
2013-06-22, 11:35
Du kan väl flytta till din fru annars?

Halvar
2013-06-22, 11:41

Säkert gör dom så men det blir inte bättre av att du tipsar fler om att utnyttja systemet.Regler är regler oavsett rättvist eller ej.

proteinsynthesis
2013-06-22, 12:50

Ja, säg att hon är från Somalia? Kan hon lite av språket bör hon dölja det..... :/

Skickat från min HTC One med Tapatalk 4 Beta

xodd
2013-06-22, 12:55
Ett alternativ kan väl vara att se till att barnet föds i Sverige och blir således automatiskt Svensk medborgare. Där efter bör det väl vara en walk in the park för modern att få ett svenskt medborgarskap?

tlk
2013-06-22, 13:01
Ett alternativ kan väl vara att se till att barnet föds i Sverige och blir således automatiskt Svensk medborgare. Där efter bör det väl vara en walk in the park för modern att få ett svenskt medborgarskap?

Varför skulle barnet automatiskt bli svensk medborgare? Kanske iofs för att fadern är svensk medborgare... Men hur skulle det leda till att modern får svenskt medborgarskap?

*edit* det är såklart rätt att barnet blir svensk medborgare om det föds i Sverige. första paragrafen i lagen och allt :D Dessvidare behövs det inte ens födas i Sverige. Det räcker med att TS är gift med modern.. vilket kanske är svårt att bevisa när id-handlingar inte är giltiga.

Tror dock inte det hjälper modern särskilt mkt.

Ame
2013-06-22, 13:17
Varför skulle barnet automatiskt bli svensk medborgare? Kanske iofs för att fadern är svensk medborgare... Men hur skulle det leda till att modern får svenskt medborgarskap?

*edit* det är såklart rätt att barnet blir svensk medborgare om det föds i Sverige. första paragrafen i lagen och allt :D Dessvidare behövs det inte ens födas i Sverige. Det räcker med att TS är gift med modern.. vilket kanske är svårt att bevisa när id-handlingar inte är giltiga.

Tror dock inte det hjälper modern särskilt mkt.

Nej, man blir inte svensk medborgare bara för att man är född i Sverige. Det går efter moderns nationalitet, vet inte hur mycket påverkan faderns medborgarskap har dock.

tlk
2013-06-22, 13:25
Nej, man blir inte svensk medborgare bara för att man är född i Sverige. Det går efter moderns nationalitet, vet inte hur mycket påverkan faderns medborgarskap har dock.

Jag har inte påstått att barn som föds i Sverige blir svenska medborgare. Men i det här fallet hade det skett. Du kan ju läsa vad gällande lagstiftning (https://lagen.nu/2001:82) säger om saken. Jag rekommenderar paragraf ett.

Hursomhelst så tror jag inte det hjälper eftersom lagen (se paragraf 11) är ganska specifik på att identitet ska kunna styrkas när man söker medborgarskap. Ditto om man ska flytta till anhörig i Sverige. Vilket då modern inte kan..

Har inte migrationsverket eller ambassad något råd om hur det ska ordnas godtagbar id-handling?

laham
2013-06-22, 17:55
Jo du har rätt att ta in din fru, vad jag vet, men i ert fall måste det som du skriver röra sig om ett undantag pga hennes handligar. Och i vilket fall, även om allt är klart så måste du göra klart en del på ambassaden innan ni kommer till Sverige för annars får ni betala förlossningen själva som säkert går på runt 30 000kr. Ta reda på detta. I Sverige ser man mycket till mamman, tror jag, och bara för att du är svensk har ni inte automatiskt rätt till allting.
Har ju lämnat in alla papper ambassaden begärde plus att dem gjorde intervju med henne. Det man undrar över är varför gav dem oss ingen råd när hon visade upp sina handlingar?

Betala 30.000- 40.000 kr har jag inga problem med att göra, i vilket fall som helst kommer jag ändå betala denna summa då det är försent för henne att födda i Sverige.

laham
2013-06-22, 17:56

Detta är absolut uteslutet för mig.

laham
2013-06-22, 17:58
Du kan väl flytta till din fru annars?
Vi bor redan tillsammans.

tlk
2013-06-22, 17:58
Har ju lämnat in alla papper ambassaden begärde plus att dem gjorde intervju med henne. Det man undrar över är varför gav dem oss ingen råd när hon visade upp sina handlingar?

Varför ambassaden inte gav dig råd kan nog bara ambassaden svara på.

laham
2013-06-22, 18:00
Men det är ju det som är problemet hon får inte komma in i landet med hennes egyptiska resedokument.

laham
2013-06-22, 18:03
Jag har inte påstått att barn som föds i Sverige blir svenska medborgare. Men i det här fallet hade det skett. Du kan ju läsa vad gällande lagstiftning (https://lagen.nu/2001:82) säger om saken. Jag rekommenderar paragraf ett.

Hursomhelst så tror jag inte det hjälper eftersom lagen (se paragraf 11) är ganska specifik på att identitet ska kunna styrkas när man söker medborgarskap. Ditto om man ska flytta till anhörig i Sverige. Vilket då modern inte kan..

Har inte migrationsverket eller ambassad något råd om hur det ska ordnas godtagbar id-handling?
Ska ta och ringa dem på måndag och se vad som kan göras.

VikG
2013-06-22, 18:11
Men det är ju det som är problemet hon får inte komma in i landet med hennes egyptiska resedokument.

Svårt att köra bil/åka tåg över gränsen eller?

tlk
2013-06-22, 18:12
Ska ta och ringa dem på måndag och se vad som kan göras.

Jag tänker att du kan ju inte vara den första svensk som har tagit sig en palestinsk fru och vill flytta hit med henne. Går det inte att ordna id-handlingar som godkänns av migrationsverket? Sådant bör ju ambassaden kunna svara på. De är ju lite där för att hjälpa dig liksom.

Sparven från Minsk
2013-06-22, 19:59
Han har dessvärre rätt. Du får inte ett skit här genom att vara ärlig, dom spottar dig i ansiktet (bevisligen) och skiter fullständigt i dig. Du måste ljuga ihop en snyfthistoria eller köra med fula trick. Vidrigt system.

Enligt mig bra system. Vi ska/bör inte släppa in vem som helst. Därför systemet finns till!

Utan handlingar, go home. Enklet. Så är det bara. Väx upp och lev med det.

Sparven från Minsk
2013-06-22, 20:00
Svårt att köra bil/åka tåg över gränsen eller?

Ja blir hon tagen av tullen utan handlingar blir det passpolisen som tar över fallet. Dvs not good.

VikG
2013-06-22, 21:23
Ja blir hon tagen av tullen utan handlingar blir det passpolisen som tar över fallet. Dvs not good.

Aldrig varit med om tull när jag åkt över från Köpenhamn till Sverige.. Men det kanske inträffar?

Niorna
2013-06-22, 21:26
Aldrig varit med om tull när jag åkt över från Köpenhamn till Sverige.. Men det kanske inträffar?

När jag arbetspendlade mellan Köpenhamn och Sverige så var tullen på tågen runt 2-3 gånger per vecka (av tio möjliga resor). De brukar plocka folk ganska ofta på de tågen.

tlk
2013-06-22, 21:41

Det lär ju vara kontroll av något slag när de entrar EU. :smash:

VikG
2013-06-22, 21:59
När jag arbetspendlade mellan Köpenhamn och Sverige så var tullen på tågen runt 2-3 gånger per vecka (av tio möjliga resor). De brukar plocka folk ganska ofta på de tågen.
Åfan, det är såpass alltså.. Aldrig råkat utför det men jag har ju bara åkt kanske 30 gånger.

Det lär ju vara kontroll av något slag när de entrar EU. :smash:

Det finns många vägar in i ett land:smash:

tlk
2013-06-22, 22:08
Det finns många vägar in i ett land:smash:

Du menar på fullaste allvar att TS ska smuggla in sin fru in i EU och sen ska hon uppehålla sig här utan tillstånd? Gonna be ossom.

VikG
2013-06-22, 22:13
Du menar på fullaste allvar att TS ska smuggla in sin fru in i EU och sen ska hon uppehålla sig här utan tillstånd? Gonna be ossom.

Ja. Sen ska hon få barn i Sverige.

tlk
2013-06-22, 22:43
Ja. Sen ska hon få barn i Sverige.

Det löser fortfarande inte problemet med att hon inte har rätt att vara här. *facepalm*

Barnet kommer förvisso att bli svensk medborgare men problemet med att hon inte har giltig id-handling kvarstår.

Vad är det för stor vinst med att ränna runt i Sverige utan tillstånd?

Lyrimi
2013-06-22, 22:59
Så mycket som jag vet så får en kvinna inte något tillstånd att vistas i Sverige efter att ha fött barn i Sverige. Det som kan hända är att kvinnan utvisas medan barnet stannar kvar i Sverige med sin svenska pappa.

tlk
2013-06-22, 23:02
Så mycket som jag vet så får en kvinna inte något tillstånd att vistas i Sverige efter att ha fött barn i Sverige. Det som kan hända är att kvinnan utvisas medan barnet stannar kvar i Sverige med sin svenska pappa.

Ja. Barnet blir svensk medborgare pga. sin svenska pappa. Men det ger inte mamman någon rätt att stanna.

Tror mer på att fråga närmsta svenska ambassad om vad i skogen det ska skaffas för id-handlingar.

Lyrimi
2013-06-22, 23:12
Ja. Barnet blir svensk medborgare pga. sin svenska pappa. Men det ger inte mamman någon rätt att stanna.

Tror mer på att fråga närmsta svenska ambassad om vad i skogen det ska skaffas för id-handlingar.

Japp.

Jag brukade ringa till ambassaden rätt så ofta under den fina tiden då jag själv sökte uppehållstillstånd :-) En del svar som jag fick var dock lite fel, som det visade sig i framtiden.

xodd
2013-06-22, 23:27
För er som ifrågasatte huruvida barnet automatiskt blir svensk medborgare i det givna fallet hänvisar jag till http://www.migrationsverket.se/info/283.html

*Flash*
2013-06-22, 23:29
Då jag är uttråkad och tycker att vissa av svaren du fått här var helt idiotiska så gick jag in på migrationsverkets hemsida..
Vet inte om det hjälper men tyckte iaf att både provisoriskt främlingspass och resedokument lät som något din fru kanske skulle kunna få...

Krav för att få ett provisoriskt främlingspass
Provisoriskt främlingspass kan till exempel beviljas:
För att en utlänning som befinner sig utanför hemlandet och som kan få uppehållstillstånd på anknytningsskäl men saknar en passhandling som Sverige godtar ska kunna resa hit. Samma gäller i vissa fall då en utlänning i samma situation vägras pass av hemlandets myndigheter av skäl som enligt vår bedömning inte är acceptabla.

Ansökan om provisoriskt främlingspass
Ansökan utomlands
Du ansöker på en utlandsmyndighet få genom att fylla i blanketten Ansökan om främlingspass och provisoriskt främlingspass, blankett 156011. Utlandsmyndigheten skickar ansökan till Migrationsverket för beslut. Migrationsverkets beslut meddelas till utlandsmyndigheten.

Resedokument
Om du blivit erkänd som flykting enligt 1951 års Genèvekonvention, eller ansöker om att bli det, kan du ansöka hos Migrationsverket om att få ett resedokument. Personer som är statslösa och uppfyller kraven i 1954 års New Yorkkonvention kan ansöka om en annan typ av resedokument.

Jag antar iaf att om du skulle flytta hem till Sverige och ni nu är gifta så lär hon väl kunna få uppehållstillstånd pga anknytningsskäl men det kanske inte är så..kanske inte hjälpte ett skit, oavsett så önskar jag er lycka till!

Sparven från Minsk
2013-06-23, 08:47

Jobbar där så nog inräffar det.

Sparven från Minsk
2013-06-23, 08:49
Som sagt bara att kämpa på för att få de rätta handlingarna och dokumenten. Att du upplever att de "spottar" dig i ansiktet är en subjektiv upplevelse. De följer lagen, dvs deras jobb, och det bör du förstå och också göra.

filmjölk
2013-06-23, 09:04
Du skall ligga på och tjata på din handläggare och fullkomligt ringa ner personen. Fn är de överbelamrade med ärenden och underbemannade så du måste tjata, tjata, tjata - göra dig riktigt jobbig annars så kommer det att dröja evigheter.

tlk
2013-06-23, 10:34
Som sagt bara att kämpa på för att få de rätta handlingarna och dokumenten. Att du upplever att de "spottar" dig i ansiktet är en subjektiv upplevelse. De följer lagen, dvs deras jobb, och det bör du förstå och också göra.

Håller helt med.

Om något så är det svenska ambassaden som missat i att berätta vad för id-handlingar som krävs som bör hängas.

laham
2013-06-23, 19:37
Jag får väl fortsätta kriga på som ni säger.

Tack alla för er råd och även dem som var lite overkill :d

Carnes
2013-06-23, 19:40

+1.. Bara att köra TS. Folk röstar för att ha det sådär. Be henne dra någon snyfthistoria om tortyr, att hon har jobbat för NASA osv.

Jockefarmer
2013-06-23, 20:04
Nasa , lol :P