Visa fullständig version : Invandrare betalar mer till samhället än de får tillbaka
Arf Pingvin
2013-06-13, 10:20
http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-betalar-mer-till-samhallet-an-de-far-tillbaka/
Älskar när tidningar inte länkar till källan.
Kan väl inte vara så svårt att söka fram en rapport från OECD…
Kul fakta; och att den kommer som ett brev på posten efter att SD blev totalt överkörda i gårdagens riksdagsdebatt samt att M (m.fl.) med emfas tydliggjorde att man SD inte är aktuellt för ev. regeringssamarbete.
hihi
awesomooo
2013-06-13, 10:31
Hur vet jag om jag är en idiot? :)
Jag gillar den informativa rubriken på tråden. :D
Sen är det även kul att S (óch MP verkar det som) tar avstånd ifrån ett officiellt samarbete med V. Hihi destruktiva och verkligshetsfrånvända partier får fetdissen
Blir nästan lite tårögd av glädje
:hbang:
http://www.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/international-migration-outlook-2013/the-fiscal-impact-of-immigration-in-oecd-countries_migr_outlook-2013-6-en
Jag var road när Jimmie skämde ut sig i intervju i Aftonbladet. Tappra försök att förklara deras HBT- och abortpolitik. Och sen självmål med snack om att han snackade med Per-Albin Hansson för "några veckor sedan". 3500 veckor då or what?
TheOne1994
2013-06-13, 10:42
Jag var road när Jimmie skämde ut sig i intervju i Aftonbladet. Tappra försök att förklara deras HBT- och abortpolitik. Och sen självmål med snack om att han snackade med Per-Albin Hansson för "några veckor sedan". 3500 veckor då or what?
vem läser aftonbladet ?
vem läser aftonbladet ?
De som skämmer ut sig på riktigt.
vem läser aftonbladet ?
De som skämmer ut sig på riktigt.
SD support checkar in...
TheOne1994
2013-06-13, 10:49
SD support checkar in...
yes sir !
Aftonbladets totalräckvidd i december månad 2012 uppgår till 2 858 000 läsare per dag.
Det lär inte ha minskat sedan dess. Att idiotförklara runt 1/3 av befolkningen är helt fantastiskt elitistiskt.
Tänk, vad bra att jag blev påmind om att pengar är allt som spelar roll här i världen (om nu det där är hela sanningen)
Aftonbladets totalräckvidd i december månad 2012 uppgår till 2 858 000 läsare per dag.
Det lär inte ha minskat sedan dess. Att idiotförklara runt 1/3 av befolkningen är helt fantastiskt elitistiskt.
1/3 av befolkningen är i princip idioter. Sen att den gruppen och aftonbladetläsargruppen inte helt överlappar är en annan sak.
1/3 av befolkningen är i princip idioter. Sen att den gruppen och aftonbladetläsargruppen inte helt överlappar är en annan sak.
Enligt opinionsundersökningar verkar andelen idioter mer vara runt 1/10...
De flesta läser typ sporten och tv-tablån. Vilket de skulle kunna få reda på annat håll tycker man. Aftonbladet har väldigt lågt förtroende, vid någon undersökning var det 13% som hade förtroende för dem.
Enligt opinionsundersökningar verkar andelen idioter mer vara runt 1/10...
C + KD + FP tillsammans?
http://1.bp.blogspot.com/_y4gBj2kbUd4/TT6v7UC3OPI/AAAAAAAABo4/eOk5qnw1fxY/s400/hoppjimmie.jpg
Kebab-Arne
2013-06-13, 11:07
Enligt DN-länken:
Även i Sverige bidrar invandrarna mer till stat och kommun än de får tillbaka. Enligt OECD blir det ett plus för samhället på någon tusenlapp per år.
Men en del har erfarenheter som går emot det:
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/vara-kommuner-far-betala-aterforeningen_8226000.svd
Tänk, vad bra att jag blev påmind om att pengar är allt som spelar roll här i världen (om nu det där är hela sanningen)
Det är väl snarare så att det är(var) ett av de mest konkreta argumenten som invandringsrestriktiva tyckare lutade sig mot. Jag får erkänna att jag inte har tänkt tanken att försöka misskreditera just dessa inlägg i "invandringsfrågan", eftersom det inte har framstått som helt osannolikt.
Nu ska man väl ha i åtanke att den här rapporten inte heller presenterar någon faktiskt Sanning, men nu finns det ju trots allt relevanta siffror där jag förmodar att man försökt minimera tyckandet och förhålla sig till vad verkligheten dikterar.
Andy.da.wohoo
2013-06-13, 11:12
Har man räknat med vad utanförskapet som invandringen kan ge upphov till kostar?
Alltid trevligt med upplyftande nyheter, man kanske borde läsa rapporten när man får tid :)
TheOne1994
2013-06-13, 11:36
exakt 7 av 10 som vi kallar det...
Hehe, tvivlar inte på att det kan vara sant. Men vi vet alla hur tidningar och siffror/statistik går ihop, ja det kom från OECD men det gör det inte bättre, hade gärna sett en oberoende granskning från typ Moodys
#Blankt2014
Är själv halvt bidragstagare som student insåg jag precis :D
Det är väl snarare så att det är(var) ett av de mest konkreta argumenten som invandringsrestriktiva tyckare lutade sig mot. Jag får erkänna att jag inte har tänkt tanken att försöka misskreditera just dessa inlägg i "invandringsfrågan", eftersom det inte har framstått som helt osannolikt.
Nu ska man väl ha i åtanke att den här rapporten inte heller presenterar någon faktiskt Sanning, men nu finns det ju trots allt relevanta siffror där jag förmodar att man försökt minimera tyckandet och förhålla sig till vad verkligheten dikterar.
Absolut, jag har ju svårt att uttala mig om rapporten utan att ha läst den närmare (vilket jag knappast har tid till och det tror jag knappt någon annan här har heller). För inte så länge sedan var det väl någon professor i nationalekonomi som hävdade att kostnaderna uppgick till 100-120 miljarder per år så uppenbarligen går det ju uppenbarligen att ha olika syn på frågan beroende på hur man räknar.
Rätta mig om jag har fel men både Schweiz och tyskland har väl betydligt hårdare lagar om invandring än Sverige har ? Båda länderna är har liknande lagar som Australien att personen måste kunna sysselsätta sig själv alternativt studera för att få stanna.
Hehe, tvivlar inte på att det kan vara sant. Men vi vet alla hur tidningar och siffror/statistik går ihop, ja det kom från OECD men det gör det inte bättre, hade gärna sett en oberoende granskning från typ Moodys
Har du fullt förtroende för Moodys? USAs kreditvärdighet tycker jag inte är riktigt så bra som de tycker.
Lipservice
2013-06-13, 11:57
Alla pengar i världen kan inte köpa trygghet och säkerhet. Att allt med invandring har med pengar att göra och inte folket har jag svårt att förstå.
Vem bryr sig om det går bra för "Bertils Livs" när 10 av hans söner springer på stan och slår folk på käften och eldar bilar på kvällen...
Rätta mig om jag har fel men både Schweiz och tyskland har väl betydligt hårdare lagar om invandring än Sverige har ? Båda länderna är har liknande lagar som Australien att personen måste kunna sysselsätta sig själv alternativt studera för att få stanna.
Schweiz folkomröstade om skärpning, vilket blev ett övertygande:JA!
Har du fullt förtroende för Moodys? USAs kreditvärdighet tycker jag inte är riktigt så bra som de tycker.
Pest eller kolera, var bara ett exempel, finns säkert bättre alternativ!
Crippa90
2013-06-13, 12:02
En invandrad ingenjör som får jobb direkt går man plus på, en analfabet som förblir arbetslös i bra många år går man minus på.
När ska man förstå att det är skillnad på invandring och invandring? Att klumpa ihop det såhär säger absolut ingenting.
Alla pengar i världen kan inte köpa trygghet och säkerhet. Att allt med invandring har med pengar att göra och inte folket har jag svårt att förstå.
Vem bryr sig om det går bra för "Bertils Livs" när 10 av hans söner springer på stan och slår folk på käften och eldar bilar på kvällen...
Framtiden bryr sig nog, om det inte ser fullt lika mörkt ut som det sägs så blir nog både de tio sönerna mindre benägna att slösa bort sina liv och andra mer benägna att vara positiva till "Bertil".
En invandrad ingenjör som får jobb direkt går man plus på, en analfabet som förblir arbetslös i bra många år går man minus på.
När ska man förstå att det är skillnad på invandring och invandring? Att klumpa ihop det såhär säger absolut ingenting.
Gör det inte? Det borde väl ge en rätt bra uppfattning på snittet?
Pest eller kolera, var bara ett exempel, finns säkert bättre alternativ!
Typ en internationell organisation vars huvudsakliga syfte är att göra undersökningar på hur olika politiska beslut påverkar den ekonomiska situationen i olika länder?
Ladugårdsdörr
2013-06-13, 12:08
Det beror helt på hur man viktar och räknar. Även en analfabet som inte gör annat än lyfter bidrag kommer att bidra till BNP och "tillväxt". Anders Borgsk tarmsköljningsekonomi får en rejäl skjuts av stor invandring.
Crippa90
2013-06-13, 12:10
Snittet tycker jag inte är intressant. Det som hade varit intressant är och se vad alla olika sorters invandring resulterar i (arbetskraft, flykting, anhörig, osv).
Starkt jobbat av DN att blanda ihop invandring och invandrare också.
Nej eftersom invandringslagar skiljer sig rätt rejält mellan länder. Vissa länder plockar russinen ur kakan medan andra tar in betydligt fler analfabeter och extremt lågutbildade.
Om du tog alla länder och buntade ihop dem med de som har liknande lagar och system vid invandring och sedan tar snittet över antalet låg, hög och medelutbildade som kommer in i landet skulle du nog få bättre statistik.
Lägg till sysselsättning och liknande vid sidan.
Snittet tycker jag inte är intressant. Det som hade varit intressant är och se vad alla olika sorters invandring resulterar i (arbetskraft, flykting, anhörig, osv).
Starkt jobbat av DN att blanda ihop invandring och invandrare också.
Visst, men det är lite för detaljerat för en utomstående organisation att utföra gissar jag.
Trots detta tycker jag det är trevligt med upplyftande fakta i en värld av floskler och doom & gloom.
WHITEFOLKS
2013-06-13, 12:13
Det har väl visats tidigare att största invandringen kommer från våra grannländer, då är det väl inte så förvånande?
En SD-anhängare kommer ju antagligen se det som "otroligt att de västeuropeiska invandrarna lyckas bidra med så mycket att de andra klarar sig, tänk hur bra vi skulle ha det utan de dyra invandrargrupperna"
Det har väl visats tidigare att största invandringen kommer från våra grannländer, då är det väl inte så förvånande?
En SD-anhängare kommer ju antagligen se det som "otroligt att de västeuropeiska invandrarna lyckas bidra med så mycket att de andra klarar sig, tänk hur bra vi skulle ha det utan de dyra invandrargrupperna"
Tror du slog huvudet på spiken där.
SD är väl inte heller emot invandring utan för en mer kontrollerad invandring och krav på de som invandrar. Är inte så insatt men det var min uppfattning iaf.
Skall vi prata snitt?
Typ BNP per capita? (http://cornucopia.cornubot.se/2013/03/ekonomifakta-svensk-bnp-per-capita.html)
Skall vi prata snitt?
Typ BNP per capita? (http://cornucopia.cornubot.se/2013/03/ekonomifakta-svensk-bnp-per-capita.html)
Var hittar vi kausaliteten här?
Nej eftersom invandringslagar skiljer sig rätt rejält mellan länder. Vissa länder plockar russinen ur kakan medan andra tar in betydligt fler analfabeter och extremt lågutbildade.
Vad spelar andra länders regler för roll när de tittar på just Sverige, menar du?
Lance Uppercut
2013-06-13, 12:40
Tyvärr säger inte den här undersökningen så mycket då man t ex inte skiljer på arbetskraftsinvandring och flyktingar.
Spetälsk
2013-06-13, 12:43
En SD-anhängare kommer ju antagligen se det som "otroligt att de västeuropeiska invandrarna lyckas bidra med så mycket att de andra klarar sig, tänk hur bra vi skulle ha det utan de dyra invandrargrupperna"Iaf mer antagligt än att han kommer att söka jobb som jordgubbsplockare istället för att leva på bidrag. slöfocken sitter hellre bakom fördragna gardiner och spammar nätet att den helt fria invandringen gjort att vi står på randen till inbördeskrig. sorgliga typer :)
Nordström
2013-06-13, 12:50
Ett nytt lågvattenmärke av DN. Inte ens i Kanada är invandringen lönsam trots att deras invandring mest består av högutbildad arbetskraft. Det skulle inte förvåna mig om Tino skriver ett inlägg om det snart....http://www.tino.us/
Ett nytt lågvattenmärke av DN. Inte ens i Kanada är invandringen lönsam trots att deras invandring mest består av högutbildad arbetskraft. Det skulle inte förvåna mig om Tino skriver ett inlägg om det snart....http://www.tino.us/DN? OECD tror jag du menar? Har du läst rapporten?
Nordström
2013-06-13, 13:02
DN? OECD tror jag du menar? Har du läst rapporten?
Nej, DN menar jag. Det verkar ganska konstigt OECD kommer fram till totalt motsatt resultat än vad nationalekonomer i diverse länder kommit fram till tycker du inte?
57% av invandrarna i Sverige är sysselsatta, att det skulle räcka för att att vara en ekonomisk vinst är nonsens i synnerhet eftersom som många invandrare jobbar i låglöneyrken.
Nej, DN menar jag. Det verkar ganska konstigt OECD kommer fram till totalt motsatt resultat än vad nationalekonomer i diverse länder kommit fram till tycker du inte?
57% av invandrarna i Sverige är sysselsatta, att det skulle räcka för att att vara en ekonomisk vinst är nonsens i synnerhet eftersom som många invandrare jobbar i låglöneyrken.Det har troligen en logisk förklaring. Någon har dragit lite fler siffror ur röven än de andra.
Kan väl inte vara så svårt att söka fram en rapport från OECD…
Kul fakta; och att den kommer som ett brev på posten efter att SD blev totalt överkörda i gårdagens riksdagsdebatt samt att M (m.fl.) med emfas tydliggjorde att man SD inte är aktuellt för ev. regeringssamarbete.
hihi
Absolut. Se Reinfeldts uttalande om det. Hur som helst så är ett ÄNNU ROLIGARE fakta att SD inte kommer att sluta växa.. Vad tror du händer när man bara sopar smuts under mattan, automatiskt försvinner för att ingen vill städa upp det? pfff min vän, det kan ta 1år, det kan ta 150 men SD få sitt inflytande, vänta och se.
OnT: Ja, det är inget nytt att SD är ett luffarparti.
Sen så undrar jag hur man kan dra dessa slutsatser när vi inte för korrekt statiskt vad gäller nyttjande av skattemedel hso invandrare kontra svenskar. Detta är ett stort problem och vår regering (och andra partier) ser ingen anledning till att börja med det.
Också: Jag förväntar mig att MODS antingen stänger ner tråden eller byter titel, ni är ju så jävla känsliga när när folk nämner AAS och ''hoppar på'' invandrare.
Nationalekonomer ska man definitivt misstro så mycket det bara går. Att hela deras ämnesområde bygger på ett ideologiskt fundament är ganska talande.
Lance Uppercut
2013-06-13, 13:16
Nationalekonomer ska man definitivt misstro så mycket det bara går. Att hela deras ämnesområde bygger på ett ideologiskt fundament är ganska talande.
Vad skulle det vara för ideologiskt fundament?
Nordström
2013-06-13, 13:21
Det har troligen en logisk förklaring. Någon har dragit lite fler siffror ur röven än de andra.
DN brukar vara duktig på att förvränga statistik.
Nordström
2013-06-13, 13:24
Också: Jag förväntar mig att MODS antingen stänger ner tråden eller byter titel, ni är ju så jävla känsliga när när folk nämner AAS och ''hoppar på'' invandrare.
Fast i den här tråden är det ju SD:are som attackeras.
DN brukar vara duktig på att förvränga statistik.Än en gång, har du läst rapporten? Det ser inte ut som om att DN har förvrängt något.
Fast i den här tråden är det ju SD:are som attackeras.
Dat awkward moment när Carnes insåg att han var på kolo och inte flashback.. Heuhuehue.
Nej men Ont och slutsatsen man kan dra av alla dessa trådar.
Rätt sorts invandring kan gynna oss, fel sorts invandring gynnar oss inte. Det Sverige gör (främst) med mena-boysen är inte lönsamt i långa loppet. Och om folk är så naiva och ignorerar det här och börjar flasha runt med ord som ''rasist'' ''nazist'' osv så får dom skylla sig själva när partier som SD växer.
SD i sig är inget problem.. Men vad händer när man ignorerar dessa frågor så pass mycket så partier som SvP, ND osv ökar på riktigt val efter val?
Plz respond.
DN brukar vara duktig på att förvränga statistik.
rapporten finns tillgänglig i tråden. Jag väntar med spääning på hur du vederlägger DNs slutsatser när du har läst klart rapporten :)
Än en gång, har du läst rapporten? Det ser inte ut som om att DN har förvrängt något.
Sen när har gemene SDare någonsin tagit till sig av _fakta_ som avviker fundamentalt från den egna, helt statiska, världsuppfattningen…
Dat awkward moment när Carnes insåg att han var på kolo och inte flashback.. Heuhuehue.
Nej men Ont och slutsatsen man kan dra av alla dessa trådar.
Rätt sorts invandring kan gynna oss, fel sorts invandring gynnar oss inte. Det Sverige gör (främst) med mena-boysen är inte lönsamt i långa loppet. Och om folk är så naiva och ignorerar det här och börjar flasha runt med ord som ''rasist'' ''nazist'' osv så får dom skylla sig själva när partier som SD växer.
SD i sig är inget problem.. Men vad händer när man ignorerar dessa frågor så pass mycket så partier som SvP, ND osv ökar på riktigt val efter val?
Plz respond.Jag tycker det Reinfeldt föreslog lät bra. Eller om det bara var min SD-polare som pratade gojja.
Att ge skattesubventionerade(stavningen?) jobb åt invandrare. Det skulle ur min synvinkel hjälpa till rejält med integrationen.
Att vi har problem med integrationen är nog alla överens om.
Jag tycker det Reinfeldt föreslog lät bra. Eller om det bara var min SD-polare som pratade gojja.
Att ge skattesubventionerade(stavningen?) jobb åt invandrare. Det skulle ur min synvinkel hjälpa till rejält med integrationen.
Ett minst sagt märkligt förslag från det lägret, sidesteppade Reinfelt just över mittlinjen? Kommer sossarna snart att vara till höger om högern?
Jag tycker det Reinfeldt föreslog lät bra. Eller om det bara var min SD-polare som pratade gojja.
Om det är bra att Reinfeldt är villig att bli mer vänster och ignorera ca 10% av Sveriges röster för att fortsätta att ignorera ett enormt (växande) problem i samhället - sure, det är väl bra.
beror på hur man ser det, jag tycker det är bästa hen till jobbet. Att kvotera in mena-boys istället för att ta in folk som är bättre lämpade kan diskuteras.
Nordström
2013-06-13, 13:46
rapporten finns tillgänglig i tråden. Jag väntar med spääning på hur du vederlägger DNs slutsatser när du har läst klart rapporten :)
Vi hade ganska omfattande arbetskraftinvandring på 50-60-talet från Europeiska länder (vilket vi också har idag), den här invandringen utgör inga problem det är den utomeuropeiska invandringen som är problemet (51% sysselsatta).
Du verkar inte förstå skillnaden mellan kvalificerad arbetskraftsinvandring och flyktingmottagande.
Javisst bör Sverige ha invandring.
Arbetskraftsinvandring ,Kvalificerad sådan ifrån Europa i första hand.
Menar givetvis inte bärplockare ifrån Baltikum.
Utan folk med spetskompetens/utbildning.
Ger mig faktiskt inget alls personligen med annan invandring, samt att om folk verkligen vill "hjälpa andra"
skicka då hellre ner bistånd till länderna som behöver det.
Och på så sätt bidra till att stabilisera/bygga upp de drabbades hemländer.
Integration blir lättare ifall det är färre som skall integreras, allt annat lika.
Subventionera jobb har undanträngningseffekter. Det är en prioritet man väljer.
Var hittar vi kausaliteten här?
Rapporten nämner att invandrare generellt sett bidrar mindre än inhemska invånare så invandrare bidrar till att dra ned standarden för svenskar.
Jag valde dock att länka till cornucopia för analys.
vi hade ganska omfattande arbetskraftinvandring på 50-60-talet från europeiska länder (vilket vi också har idag), den här invandringen utgör inga problem det är den utomeuropeiska invandringen som är problemet (51% sysselsatta).
Du verkar inte förstå skillnaden mellan kvalificerad arbetskraftsinvandring och flyktingmottagande.
+1
Nordström
2013-06-13, 13:52
Än en gång, har du läst rapporten? Det ser inte ut som om att DN har förvrängt något.
Nej jag har inte läst den och jag tänker inte göra det heller. Men det ska bli intressant att följa och se hur dem har räknat.
uKJrsmEAIIo
Jag tvivlar på att Anders Borg skulle uttala sig som han gör om OECD-rapporten stämmer.
Hahaha, ÄT SKIT Jimmie Åkesson, lilla råtta/KKK-wannabe som går klädd där i sin kostym och försöker komma åt makten i detta fina land. Om det är någon som saknar källa till dina falska, äckliga siffror så är det just DU och DINA anhängare. Fan vad gött!
Om det är bra att Reinfeldt är villig att bli mer vänster och ignorera ca 10% av Sveriges röster för att fortsätta att ignorera ett enormt (växande) problem i samhället - sure, det är väl bra.
Ingnorera? Jag ser det som ett vettigare sätt att försöka med små steg komma tillrätta med situationen.
Nej jag har inte läst den och jag tänker inte göra det heller. Men det ska bli intressant att följa och se hur dem har räknat.
Wow, verkligen. Vad gör du i tråden som handlar om rapporten?
anton2000
2013-06-13, 13:58
Beror ju lite på hur man ser det. Schweiz tjänar 15 000 euro och Sverige 800 euro. Schweiz har restriktiv invandring och Sverige har det inte. Så det blir ju lite konstigt att inte ta hänsyn till vilken typ av invandring det rör sig om.
Ingnorera? Jag ser det som ett vettigare sätt att försöka med små steg komma tillrätta med situationen.
Med att fortsätta med eländet vi kallar multikulti i Sverige? Seems legit. M2014.
Tanke nummer ett:
Vad är bäst: 100 miljoner kronor skattepengar och 1 miljon invånare, eller 110 miljoner kronor skattepengar och 2 miljoner invånare? Visst, det blev mer skattepengar över än tidigare, men mindre per person.
Hur har undersökningen räknat?
Tanke nummer två:
Är inte de flesta invandrare svenskar som flyttar tillbaka eller människor från välutvecklade länder som redan har utbildning, en stabil ekonomi och moral? Klart att dessa är bra för Sverige.
Men om dessa är bra för Sverige, och vi ändå bara vinner 1000 kr (per invandrad person?) per år på invandring, så betyder det att vissa invandrare kostar oerhört mycket. Om man minskade den invandringen vi förlorar på, så skulle väl snarare Sverige bli ännu rikare?
Att vi tjänar pengar på invandringen (som bara typ SVP vill stoppa, btw) betyder inte att invandringspolitiken inte kan förbättras.
Tanke nummer tre:
Är pengar verkligen allt som betyder något här i livet? Hur är det med utbildningsnivå och kriminaliteten? Japan som enligt listorna där hade typ lägst invandring är en av länderna med bäst utbildning, pengar, moral osv. Hur förklarar man det?
Tanke nummer fyra:
Fredrik Reinfeldt, Jan Björklund, Anders Borg och Stefan Löfven har alla sagt, direkt eller indirekt, att invandringen (kanske mer specifikt flyktingar) kostar pengar. Verkar märkligt om det inte stämmer.
Nordström
2013-06-13, 14:05
Wow, verkligen. Vad gör du i tråden som handlar om rapporten?
Samma som du? Det är ju inget man läser på en kvart direkt.
Beror ju lite på hur man ser det. Schweiz tjänar 15 000 euro och Sverige 800 euro. Schweiz har restriktiv invandring och Sverige har det inte. Så det blir ju lite konstigt att inte ta hänsyn till vilken typ av invandring det rör sig om.
Schweiz invandringen består till stor del av skatteflyktingar så resultatet är inte så konstigt.
Jag är helt benägen att hålla med dig. Om förslaget är "vänster" , "mitten" eller "höger" skiter jag högaktningsfullt i. Om det bidrar till en bättre integration så är det väl superbra!
:)
Med att fortsätta med eländet vi kallar multikulti i Sverige? Seems legit. M2014.Det är väl ett försök till bättring?
Samma som du? Det är ju inget man läser på en kvart direkt.
Jag såg över de statistiska bilderna och läste slutsatsen. Tyckte mig inte se att DN har dragit några felaktiga slutsatser.
WHITEFOLKS
2013-06-13, 14:13
Om man läser rapporten så ser man att man nog inte kan använda den till det som DN och de andra vill ge sken av.
Rapporten påpekar att det är stor skillnad mellan humanitär invandring och arbetsinvandring när det gäller intäkter/kostnader, de har även med ett exempel från australien som visar siffror för de båda kategorierna efter 1, 2, 3, 10 och 20 år där det är ett nettoplus (litet) efter 20 år för de humanitärt invandrade och plus från första året för arbetsinvandrarna, ett 15 gånger större plus än det efter 20 år och även det bara växer för varje år.
Nordström
2013-06-13, 14:14
Jag är helt benägen att hålla med dig. Om förslaget är "vänster" , "mitten" eller "höger" skiter jag högaktningsfullt i. Om det bidrar till en bättre integration så är det väl superbra!
Är det skattefria zoner eller instegsjobben ni pratar om? Vad det gäller instegsjobben så har dem funnits sedan 2006 och har gett dåliga eller princip obefintliga resultat. Skattefria zoner har provats i både England och Frankrike med dåliga resultat. Det visade sig att jobben flyttade från ett område till ett annat och ledde inte till fler jobb generellt. Det som behövs är en politik som ger fler jobb.
Förresten så har de har subventionerade jobben börjat konkurrera ut riktiga jobb.
Vi hade ganska omfattande arbetskraftinvandring på 50-60-talet från Europeiska länder (vilket vi också har idag), den här invandringen utgör inga problem det är den utomeuropeiska invandringen som är problemet (51% sysselsatta).
LOL nu börjar jag minnas hur våra tidigare "diskussioner" utvecklats. Du hade annan profilbild då...
Du skrev att DN brukar vara bra på att förvränga statistik, varpå jag bad dig göra det med rapporten (länkad i tråden) som utgångspunkt.
Svaret på det fick jag ovan *gah!*
Inte alla hästar i hagen riktigt. Men som den optismist jag är gör jag ett nytt försök:
Vill du Nordström vara vänliga och lyfta fram de punkter som DN förvrängt i sin artikel?*popcorn*
Största invandringen är återkommande svenskar:
Immigration to Sweden decreased slightly in 2011
to 96 500, down from 98 800 in 2010, but still remains
at the high levels registered in the past five years.
Returning Swedish citizens were the largest group
(21% of the total), followed by citizens from Iraq and
Poland (5% each), Afghanistan (4%), Denmark (3%) and
Somalia (3%). Emigration flows from Sweden continued to increase and reached 51 200, almost 5% more
compared to 2010. Swedish citizens accounted
for 40% of total outflows, mostly going to Nordic and
English-speaking countries. Net migration decreased
to 45 300 in 2011, down from 53 000 in 2010.
Om jag flyttar tillbaka från MENA räknas jag alltså som en invandrare som bidrar positivt till statskassan i samma grupp som en analfabet från Somalia som kostar en hel del?
Samma här, liknande subvention som avänts för att minska ungdomsarbetslösheten. Resultatet av den går att diskutera, men alla förslag, oavsett nyans av rött (all politik i sverige är mer eller mindre röd) som syftar till att förbättra integration och verkar rimliga; skriver jag under på.
Sen finns nog andra fkatorer som omvärldskris, lågkonjunktur och gapet på arbetsmarknaden mellan efterfrågan på kvalificerad arbetsförmåga och andelen icke"-kvalificerad arbetskraftutbud som växer som man inte kommer åt med förslaget ovan.
Själv tror jag stenhårt på mkt högre krav på att lära sig adekvat svenska (som ngt typ av medborgarkrav) för flyktingar, invandrare nyanlända etc; också kan förbättra möjligheterna ¨på arbetsmarknaden.
Ja för romerna är ju färdigintegrerade efter 500 år i Sverige. Då jag antar att somalier är desto mer kulturellt, geografiskt etc fjärran oss i jämförelse så ser det inte lovande ut om vi går efter historiska utfall.
Själv tror jag stenhårt på mkt högre krav på att lära sig adekvat svenska (som ngt typ av medborgarkrav) för flyktingar, invandrare nyanlända etc; också kan förbättra möjligheterna ¨på arbetsmarknaden.Detta håller jag med om. High five!
WHITEFOLKS
2013-06-13, 14:25
Detta håller jag med om. High five!
Hur hade du rent specifikt tänk dig att detta skulle "kravsättas" och vad händer om man inte uppfyller kraven?
Själv tror jag stenhårt på mkt högre krav på att lära sig adekvat svenska (som ngt typ av medborgarkrav) för flyktingar, invandrare nyanlända etc; också kan förbättra möjligheterna ¨på arbetsmarknaden.
http://twitpic.com/show/large/8o6q64
Stort +1
Hur hade du rent specifikt tänk dig att detta skulle "kravsättas" och vad händer om man inte uppfyller kraven?
Göra plats åt dom som uppfyller kraven givetvis. Precis som alla andra regeer. För varje idiotinvandrare finns en skötsam invandrare som sitter och väntar på sin tur - så att säga.
Samma här, liknande subvention som avänts för att minska ungdomsarbetslösheten. Resultatet av det går att diskutera, men alla förslag, oavsett nyans av rött (all politik i sverige är mer eller mindre röd) som syftar till att förbättra integration och verkar rimliga; skriver jag under på.
Ja att vara positiv är en sak, men har man försökt med en åtgärd och utvärderat den och den befinns vara pengar i sjön, då skall man ju inte fortsätta propagera för dylikt. Men det gör våra politiker. De vill väl helst att deras reformer inte skall utvärderas så ingen granskar deras lekstuga.
http://twitpic.com/show/large/8o6q64
Stort +1
Göra plats åt dom som uppfyller kraven givetvis. Precis som alla andra regeer. För varje idiotinvandrare finns en skötsam invandrare som sitter och väntar på sin tur - så att säga.
DEt har ju iofs FP argumenterat sedan tiden då Åkesson var nynazist..
Nordström
2013-06-13, 14:30
Vill du Nordström vara vänliga och lyfta fram de punkter som DN förvrängt i sin artikel?*popcorn*
Jag har aldrig skrivit att dem förvrängt något, jag skrev: DN brukar vara duktig på att förvränga statistik.
DEt har ju iofs FP argumenterat sedan tiden då Åkesson var nynazist..
Vad har det med saken att göra? inget har hänt och det är kul att se naiva sd-motståndare som dig dela åsikter med sånna som mig.
Njaa maa?
Ja att vara positiv är en sak, men har man försökt med en åtgärd och utvärderat den och den befinns vara pengar i sjön, då skall man ju inte fortsätta propagera för dylikt. Men det gör våra politiker. De vill väl helst att deras reformer inte skall utvärderas så ingen granskar deras lekstuga.
Varför hävdar du att den misslyckats?
Andelen ungdomsarbetslösa är hög, men jag undrar hur hög den hade varit utan denna reform samtidigt som massarbetslöshet och recession i stora delar av europa.
Inte omöjligt att subventionen för ungdomar mildrat en skenande och ännu högre ungdomarbetslöshet.
Jag har aldrig skrivit att dem förvrängt något, jag skrev: DN brukar vara duktig på att förvränga statistik.
men du kunde inte påvisa det i det här ämnet som bygger på en DN artikel och med ursprunglig källa tillgänglig.
DU kände bara för att vädra något helt irrelevent.
Allt är i sin ordning kära nordström :)
Mackan58
2013-06-13, 14:40
This just in:
Sverige tjänar på invandring från MENA.
Wait what?
benya pls
Nordström
2013-06-13, 14:44
men du kunde inte påvisa det i det här ämnet som bygger på en DN artikel och med ursprunglig källa tillgänglig.
DU kände bara för att vädra något helt irrelevent.
Allt är i sin ordning kära nordström :)
Att DN brukar vinkla och trixa med siffror är ytterst relevant.
Angeånde bidragsjobben: Genom att subventionera fram en anställning med skattepengar skapas en ojämn konkurrenssituation, vilket i många fall missgynnar de företag som inte tar emot stöd. Det gör att en stor del av bidragsjobben i själva verket skapas på bekostnad av riktiga jobb. Enligt IFAU är exempelvis så många som sex av tio nystartsjobb en undanträngning av vanliga jobb, som alltså skulle ha funnits även utan subventionen.
http://www.newsmill.se/artikel/2013/05/09/det-finns-ingen-genv-g-till-fler-jobb
Hejdå SD, ert starkaste (falska) argument eller vad man nu ska kalla det blev precis sågat på mitten!
vYS_eS593nY
Hejdå SD, ert starkaste (falska) argument eller vad man nu ska kalla det blev precis sågat på mitten!Ta det lite lugnt nu.
Ingen hade väl dragit sådana slutsatser av en studie i t.ex. tillskottsdelen?
Studien har garanterat sina brister, vilket jag redan nu tycker mig ha nämnts i tråden.
Crippa90
2013-06-13, 14:49
Visst, men det är lite för detaljerat för en utomstående organisation att utföra gissar jag.
Trots detta tycker jag det är trevligt med upplyftande fakta i en värld av floskler och doom & gloom.
Antagligen, men då kan man inte heller använda den till nån slags dödsstöt mot SD som vissa tycks göra. :)
Det enda intressanta (men också självklara) den visar är att invandring har potential att gå med vinst, tror inte ens den ordinarie SDaren säger emot det.
För att öka sin vinst finns det två saker man kan göra, antagligen minska kostnaderna eller öka intäkterna. Får man tro WHITEFOLKS är det win-win att dra ner på den dyra humanitära invandringen och istället öka lönsamma arbetskraftsinvandringen.
Crippa90
2013-06-13, 14:51
Hejdå SD, ert starkaste (falska) argument eller vad man nu ska kalla det blev precis sågat på mitten!
Ja just det, att man går med vinst betyder inga kostnader! :Virro
Den sågar inte deras argument om att dra ner på den "humanitära" invandringen och istället öka biståndet. Rapporten ger faktiskt mer stöd för det än tvärtom.
Angående tt rösta på SD:
Fred, trygghet, socialt kapital, samt att inte överge all makt till EU är kattskit enligt dig då?
Antagligen, men då kan man inte heller använda den till nån slags dödsstöt mot SD som vissa tycks göra. :)
Det enda intressanta (men också självklara) den visar är att invandring har potential att gå med vinst, tror inte ens den ordinarie SDaren säger emot det.
För att öka sin vinst finns det två saker man kan göra, antagligen minska kostnaderna eller öka intäkterna. Får man tro WHITEFOLKS är det win-win att dra ner på den dyra humanitära invandringen och istället öka lönsamma arbetskraftsinvandringen.
Hur sjukt är det inte att dra ner på den humanitära invandringen och öka arbetskraftinvandringen?
Var är moraliska logiken i det hela?
:(
Inte läst speciellt mycket. Men ganska tidigt finns denna mening
...immigrant households obtain on average 70% more in social assistance and 50% more in housing allowance than the native born, but about 50% less in pensions.
WHITEFOLKS
2013-06-13, 15:05
Hur sjukt är det inte att dra ner på den humanitära invandringen och öka arbetskraftinvandringen?
Moraliska logiken skulle ju kunna vara att Sverige får det bättre ställt och skickar mer pengar till lokalt bistånd som ger mer nytta på plats (om detta nu skulle ske eller i sig stämmer vet jag inte men det är en tankegång man skulle kunna ha).
Vill poängtera att jag är inte SD/S/M/V/MP eller något parti egentligen och har inga direkta klara åsikter om omständigheterna i sig. Dock är det väldigt komplexa problem med många faktorer där om man ändrar på variabel X så påverkas även de andra variablerna och nya kanske tillkommer eller faller bort. Många på båda sidorna av muren ser inte komplexiteten i problemen utan endast enkla svartvita lösningar från den ideologi de valt att följa.
filmjölk
2013-06-13, 15:07
vYS_eS593nY
Den där filmen, spec. första killen som rappars gestikulerande borde ju vara en reklamfilm för sd.
Dagens utmaning, se om sekvenserna med honom tio ggr i följd utan att vilja rösta på sd efteråt, jag tror inte ens Benya klarar den utmaningen.
Att de som är tillsatta att leda Sverige till trygghet och välfärd, gör just det. Radikal tanke, jag vet. Men du får försöka smälta det i lugn och ro.
vYS_eS593nY
Kan va de sämsta skiten jag hört. Lyssnar folk verkligen på de där?
Fast skilj på flyktingmottagning och invandring. Hur många Somalier tex invandrar egentligen? Och hur många kommer som flyktingar och anhöriga till flyktingar? Flyktingmottagning är välgörenhet och ett moraliskt åtagande, det är inte invandring.
Crippa90
2013-06-13, 15:18
Får staten mer intäkter kan vi sänka skatten. Lägre skatt ger mer pengar till vanligt folk, som kan välja själva hur dom vill spendera dessa utifrån sin egen moral.
Flyktinginvandring är ett dåligt och resurskrävande sätt för att hjälpa människor. Kortsiktigt behövs hjälpen direkt på plats. Långsiktigt behövs handel.
Räknas det som en vinst i samhället när de är överrepresenterade i brottsstatistiken?
Fast skilj på flyktingmottagning och invandring. Hur många Somalier tex invandrar egentligen? Och hur många kommer som flyktingar och anhöriga till flyktingar? Flyktingmottagning är välgörenhet och ett moraliskt åtagande, det är inte invandring.
Migrationsverket (om invandrare då invandring inte fanns som ordförklaring)
Någon vedertagen definition av begreppet "invandrare" finns inte och har egentligen aldrig funnits. För att i statistiska sammanhang räknas som "invandrare" ska en person vara folkbokförd i Sverige. Ofta görs en indelning i två kategorier; födda i Sverige eller födda i utlandet respektive har svenskt eller utländskt medborgarskap.
Nationalencyklopedin:
invandring, varaktig inflyttning (immigration) av människor till ett land från ett annat. Invandringen till Sverige blev betydande under medeltiden, då framför allt tyska hantverkare och köpmän utövade stort ekonomiskt och politiskt inflytande. Inom Sverige (inkl. Finland fram till 1809) skedde ett ständigt folkutbyte. Särskild betydelse fick de svedjefinnar som på 1600-talet införde nya odlingsmetoder i svenska skogsbygder. Under stormaktstiden inkallades bl.a. skotska militärer och vallonska smeder. Främmande trosbekännare, särskilt katoliker, var dock inte välkomna. Först 1772 tilläts judar att bosätta sig i landet. På 1800-talet under den stora utvandringens tid var invandringen ringa och gällde främst återvändande ... (100 av 968 ord)
Såg en kommentar om detta på facebook:
http://www.eso.expertgrupp.se/Uploads/Documents/ESO%20rapport%203.pdf
"En fråga är vid vilken sysselsättningsgrad för utrikes födda som en balanspunkt inträffar? Balanspunkten är den sysselsättningsgrad där inkomstomfördelningen genom offentlig sektor upphör. Enligt SCBs registerbaserade sysselsättningsstatistik (RAMS) var år 2006 andelen förvärvsarbetande 57 procent bland utrikes födda i förvärvsarbetande åldrar . För infödda är andelen cirka 80 procent. En balanspunkt nås då andelen förvärvsarbetande bland utrikes födda uppgår till 72 procent. Skälet till att balanspunkten ligger vid en lägre sysselsättningsgrad än för den infödda befolkningen är att invandrarbefolkningen har en gynnsammare ålderssammansättning. Det finns således mycket att vinna på om invandrare integreras bättre på arbetsmarknaden."
Skulle vilja läsa rapporten som artikeln handlar om för att kunna jämföra, men 95 euro är för dyrt. Ska jag vara ärlig känns det som ett beställningsjobb... "Böj siffror och argument tills invandring är en nettovinst", typ. Men utan tillgång till den vet jag ju ingenting, och artikeln var inte överdrivet hjälpsam...
Vet inte om det finns fog för åsikterna men det är ju intressant iaf.
WHITEFOLKS
2013-06-13, 15:28
Man kan läsa rapporten gratis (eller jag kunde iaf).
Hahah, så lättretade SD folk är!! Klart som att studien kan motbevisas av SD:are som f ö aldrig bryr sig om fakta utan bara slänger upp falska siffror som blåser Skånska inavel och snår åt sig deras röster, grattis! Men SD är och kommer förbli ett litet, obetydligt skit-parti med EN fråga och EN lösning. Ibland önskar man att man inte levde i en demokrati där rasism fick existera i utklädnad.
Någon citerade mig och sa något om att musik-videon bör användas som reklamfilm av SD, varsågod! Jag använder mig av järnrörs videon á la babbe som anti-SD reklam.
Edit: Ganska säker på att den första killen är HELSVENSK med HELSVENSKA föräldrar dessutom, sug på den karamellen en stund!
Det låter väl inte helt otroligt. Lägre pensioner och i många fall är invandrare redan i arbetsför ålder, och ibland redan med en färdig utbildning. Man ska ju inte glömma att alla svenskfödda är en förlustaffär minst de första 18 åren, med skolgång, barnbidrag, förlorade skatteinkomster pga hemmavarande föräldrar, barnomsorg, skola osv osv. Denna del "slipper" man till viss del när det handlar om folk som invandrar till landet.
! Men SD är och kommer förbli ett litet, obetydligt skit-parti med EN fråga och EN lösning. Ibland önskar man att man inte levde i en demokrati där rasism fick existera i utklädnad.
SD är inget enfrågeparti, sedan har alla partier profilfrågor.
Om du vill leva i en demokrati värd namnet så kan man inte utplåna "rasism", eller för den delen de facto rasism.
Men du kanske hellre lever i Nordkorea än i Schweiz? De där Schweisarna har ju "rasism".
Att de som är tillsatta att leda Sverige till trygghet och välfärd, gör just det. Radikal tanke, jag vet. Men du får försöka smälta det i lugn och ro.
Försöker du göra dig lustig:)
Vi har hög nivå av välfärd här, och flyktingpolitiken är inget som görs på bekostnad av den.
Som flykting från krig och misär lovar jag att man minst har det 1000% sämre än den i sverige med sämst välfärd. Du kanske kan ha svårt att smälta det då du bara fått uppleva det på Tv och förmodligen saknar en normal mänmniskas empatiförmåga – men för några som (mina föräldrar bl.a.) som kommit hit från ett krigshärjat land betyder det världen med trygghet, yttrandefrihet och ett tryggt boende.
Vår välfärd kan bli bättre men det är inte så mkt en fiskal fråga. Utan mer hur effektivt skattemedlen används..
Nordström
2013-06-13, 15:48
Vi har hög nivå av välfärd här, och flyktingpolitiken är inget som görs på bekostnad av den.
Pengarna uppstår väl ur tomma intet förstår jag?
Försöker du göra dig lustig:)
Som flykting från krig och misär lovar jag att man minst har det 1000% sämre än den i sverige med sämst välfärd. Du kanske kan ha svårt att smälta det då du bara fått uppleva det på Tv och förmodligen saknar en normal mänmniskas empatiförmåga – men för en som (mina föräldrar bl.a.) så kommit hit från ett krigshärjat land betyder det världen med trygghet, yttrandefrihet och ett tryggt boende.
Vår välfärd kan bli bättre men det är inte så mkt en fiskal fråga. Utan mer hur effektivt skattemedlen används..
Källa på det fetade?
Hur effektivt skattemedlen används? Trollar du? Vilket är mer effektivt? Att se till att folk får rent vatten etc eller att hjälpa 4000 ensamkommande flyktingbarn på ett år, varav många ljuger om åldern?
Klart du är positiv, detta är inte ditt fädernesland.
WHITEFOLKS
2013-06-13, 15:50
Benya: det finns alltid en resursbegränsning i en välfärd. Det finns vård, mediciner etc. som vi nekar för att vi inte tycker det är "värt det".
Spetälsk
2013-06-13, 15:51
ett litet, obetydligt skit-parti med EN fråga och EN lösning.och EN ledare. undrar hur mycket en vanlig sdare bidrar med till statskassan? kan inte vara mycket. men de är duktiga på att peka finger och gnälla :)
och EN ledare. undrar hur mycket en vanlig sdare bidrar med till statskassan? kan inte vara mycket. men de är duktiga på att peka finger och gnälla :)
Deras röster är mer värda för Sverige än de inkomster du drar in på ditt jobb. Det måste svida eller hur? ;)
"A penny saved is a penny earned".
MathiasF
2013-06-13, 15:56
och EN ledare. undrar hur mycket en vanlig sdare bidrar med till statskassan? kan inte vara mycket. men de är duktiga på att peka finger och gnälla :)
Det där är en fördom som inte skulle förvåna mig om det helt saknar substans.
Källa på det fetade?
Hur effektivt skattemedlen används? Trollar du? Vilket är mer effektivt? Att se till att folk får rent vatten etc eller att hjälpa 4000 ensamkommande flyktingbarn på ett år, varav många ljuger om åldern?
Klart du är positiv, detta är inte ditt fädernesland.
Har du helt missat att Sverige hamnar i världstoppen vid int. bedömningar av länders välfärd? Sök fram vilken undersökning du vill och alla pekar åt samma sak vad gäller Sveriges placering: annars gör jag gärna det åt dig, och alla andra, men då får ni räkna med spam över hela tråden.
Det är ju ingen hemlighet att ineffektivitet och byråkrati inom offentlig sektor är en flakshals.
Gällande ditt exempel så förstår jag inte var du vill komma? ensamkommande flyktingbarn, från t.e.x. afghanistan och irak, har inte vattenbrist. Försöker du bygga din argumentation på en liten av problematiken, har du också en omedveten längtan tillbaka till sandlådan?
Din sista kommentar kan jag inte riktigt placera, jag är född här fyi. Vad menar du egentligen, utveckla :)
Är det få etniska svenska som är emot SD?
filmjölk
2013-06-13, 16:04
Edit: Ganska säker på att den första killen är HELSVENSK med HELSVENSKA föräldrar dessutom, sug på den karamellen en stund!
Det är ju just den karamellen som är såpass syrlig. Han är helsvensk, men se vilken underbar effekt mångkulturen har haft på killen. Kroppsspråket, den falska brytningen, attityden etc etc etc.
Bara där har du en indikation på att invandring kan ha negativa konsekvenser för sverige.
Har du helt missat att Sverige hamnar i världstoppen vid int. bedömningar av länders välfärd? Sök fram vilken undersökning du vill och alla pekar åt samma sak vad gäller Sveriges placering: annars gör jag gärna det åt dig, och alla andra, men då får ni räkna med spam över hela tråden.
Det är ju ingen hemlighet att ineffektivitet och byråkrati inom offentlig sektor är en flakshals.
Gällande ditt exempel så förstår jag inte var du vill komma? ensamkommande flyktingbarn, från t.e.x. afghanistan och irak, har inte vattenbrist. Försöker du bygga din argumentation på en liten av problematiken, har du också en omedveten längtan tillbaka till sandlådan?
Nej men världen är stor, man kan inte hjälpa alla. De som har vattenbrist dör. Det gör inte ekonomiska immigranter i sådan omfattning...
Riktade bistånd är effektivare (som i att man kan hjälpa fler) än ointegrerad flyktinginvandring, så det där med effektivitet med skattemedel ja det känns som troll från din sida.
jag är född här fyi.
Hoppsan, sorry.
Så om jag fattar dig rätt så vill du hellre ha en ensamkommande 20-åring som ljugit sig in hit som under ett år kan kosta allt mellan 3000-16 000kr (beroende på ifall det behövs nödlösningar i flyktingboende) än för samma kostnad hjälpa 15-80 indier med matbidrag?
Robbmeister
2013-06-13, 16:24
Hahah, så lättretade SD folk är!! Klart som att studien kan motbevisas av SD:are som f ö aldrig bryr sig om fakta utan bara slänger upp falska siffror som blåser Skånska inavel och snår åt sig deras röster, grattis! Men SD är och kommer förbli ett litet, obetydligt skit-parti med EN fråga och EN lösning. Ibland önskar man att man inte levde i en demokrati där rasism fick existera i utklädnad.
https://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/vara-viktigaste-fragor/
Det verkar iallafall som att SD har lite mer att komma med än invandringsfrågan, och det skulle du märkt om du tog dig tid och googlade 5 sekunder :)
Den andra sidan på myntet som Dn inte valde att ta upp i artikeln, http://www.friatider.se/har-ljuger-dn-om-rapport-om-invandringens-kostnader-ar-istallet-forlust
Det verkar iallafall som att SD har lite mer att komma med än invandringsfrågan, och det skulle du märkt om du tog dig tid och googlade 5 sekunder :)
En av SDs intressantare mål är att dra oss tillbaka till medeltiden vad gäller abortfrågor och HBTQ-rätt.
En av SDs intressantare mål är att dra oss tillbaka till medeltiden vad gäller abortfrågor och HBTQ-rätt.
Utveckla gärna.
en stor stark
2013-06-13, 17:10
Vad är deras åsikter i dessa frågorna, på ett ungefär?
Vad är deras åsikter i dessa frågorna, på ett ungefär?
Egentligen inget speciellt (lite kort tid för abort mest, vilket jag iofs inte håller med om)
Abort
Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen.
HBTQ-frågor
Ingen människa väljer sin sexuella läggning. Trakasserier och diskriminering mot människor p.g.a. deras sexuella läggning är oacceptabelt och skall rättsligt beivras. Vidare anser Sverigedemokraterna att människors sexuella preferenser primärt är en privat fråga och ingenting partiet fäster någon vikt vid.
en stor stark
2013-06-13, 17:14
Egentligen inget speciellt (lite kort tid för abort mest, vilket jag iofs inte håller med om)
Abort
Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen.
HBTQ-frågor
Ingen människa väljer sin sexuella läggning. Trakasserier och diskriminering mot människor p.g.a. deras sexuella läggning är oacceptabelt och skall rättsligt beivras. Vidare anser Sverigedemokraterna att människors sexuella preferenser primärt är en privat fråga och ingenting partiet fäster någon vikt vid.
Jo jag läste på deras hemsida också. Men tyckte inte riktigt det förklarade så mycket. Lite kort tid på abort, men de var inte särskilt specifika med HBQT-frågor.
Så Europa är medeltida när det gäller abort? Kalla det hellre konservativt, eller hänsyn till det ofödda fostret.
Finland råkar ha en abortgräns vid 12 veckor, man kan förstås göra abort senare i vissa fall.
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/1869009.stm
HBTQ-frågan får du upplysa mig om.
Finns det något parti som vill någonting konkret i HBTQ-frågor?
edit: kollade V:s hemsida...
Vad vill ni göra mot hatbrotten?
Vänsterpartiet vill skärpa straffen för brott riktade mot personer på grund av sexuell läggning eller könsidentitet.
Hur ser ni på föräldraskapet?
Reglerna om föräldraskap ska vara lika, oavsett sexuell läggning. Därför tycker vi att moderskapspresumtion ska gälla för lesbiska par om de är gifta eller registrerade partner. Det betyder att makan eller partnern till en kvinna som föder barn automatiskt ska bli barnets mamma. Det ska gälla även vid privat insemination eller assisterad befruktning utomlands. Om de är sambor ska partnern kunna bekräfta moderskapet.
Vill ni införa ett tredje kön?
För dem som varken identifierar sig som man eller kvinna bör det finns möjlighet att definieras som ett tredje kön. Därför tycker vi att det är rimligt att frågan utreds.
Jo jag läste på deras hemsida också. Men tyckte inte riktigt det förklarade så mycket. Lite kort tid på abort, men de var inte särskilt specifika med HBQT-frågor.
Det är väl inte en särskilt prioriterad fråga enligt dem? Är man dum mot HBTQ-personer så ska man få vet det och i övrigt är det en privatsak som det inte fästs så stor vikt vid, gissar jag utifrån vad som skrivs.
Abort
HBTQ-frågor
De vill ju då förstås ta bort homosexuellas rätt att adoptera. Också dra tillbaka senare års ändringar i äktenskapslagstiftning.
Det är ju faktiskt frågor de driver. Bara tramsigt att de försöker med "vi fäster ingen vikt vid det". Då kanske de inte ens ska driva dessa frågor?
*edit* Att du sen inte ser något konstigt med att sänka abort-åldern till 12 veckor tycker väl jag är skrämmande. Det är ett gigantiskt steg tillbaka.
Det är väl inte en särskilt prioriterad fråga enligt dem? Är man dum mot HBTQ-personer så ska man få vet det och i övrigt är det en privatsak som det inte fästs så stor vikt vid, gissar jag utifrån vad som skrivs.
Du kan inte bara utgå från vad de skriver på sin reklamsajt. Du får självklart titta på vad de driver för frågor i riksdagen och se hur de argumenterar i sina motioner och i debatter.
Spetälsk
2013-06-13, 17:36
Deras röster är mer värda för Sverige än de inkomster du drar in på ditt jobb. Det måste svida eller hur? ;)
"A penny saved is a penny earned".Era röster är bortkastade. måste kännas lite surt för er eller hur? :) inte ens i mörkaste Afrika kan man anställa fruar och släktingar till partiet som man gör i sd. det är riktigt riktigt osvenskt. men då det inte stör er är det väl ungefär det ni förtjänar :)
är det så ni tröstar varandra? vi har inget jobb men våra röster är mer värda än deras inkomster :D
Helt fantastiskt hur otroligt dåligt man kan jämföra äpplen och päron! Det är ju ingen som någonsin sagt att invandring inte är positivt?
Pudzianovski
2013-06-13, 17:42
Ja, det har jag verkligen märkt i partiledardebatter. Vanligtvis diskuteras 5-10 områden. SD har oftast inte något vettigt att tillföra och alla områden som diskuteras av SD slutar med att det är invandrarnas fel eller liknande.
Era röster är bortkastade. måste kännas lite surt för er eller hur? :) inte ens i mörkaste Afrika kan man anställa fruar och släktingar till partiet som man gör i sd. det är riktigt riktigt osvenskt. men då det inte stör er är det väl ungefär det ni förtjänar :)
Det stör mig och jag är inte en SD-fanboi, men om man vill ha vissa förändringar är man förvisad till det partiet(ja om man inte vill rösta på SVP eller liknande). Det jag verkligen vill är svensk välfärdsmodell med Schweizisk demokratimodell, eller något ännu bättre i demokrativäg. Dock så känner jag för att stiga in när man börjar ge SD en oförtjänt skopa ovett.
De vill ju då förstås ta bort homosexuellas rätt att adoptera. Också dra tillbaka senare års ändringar i äktenskapslagstiftning.
Det är ju faktiskt frågor de driver. Bara tramsigt att de försöker med "vi fäster ingen vikt vid det". Då kanske de inte ens ska driva dessa frågor?
*edit* Att du sen inte ser något konstigt med att sänka abort-åldern till 12 veckor tycker väl jag är skrämmande. Det är ett gigantiskt steg tillbaka.
Det jag skrev om abort var ett syftningsfel - 12 veckor är lite i mitt tycke.
Vad gäller det du skriver där ovan så får du gärna länka till något som stödjer det du påstår.
Jag personligen är väldigt liberal när det kommer till HBTQ-frågor o.dy. och finner allt som motarbetar en fri syn kring det för att vara olyckligt - dock är det, när allt kommer omkring, små frågor i jämförelse med vad som pågår i landet i stort.
Ja, det har jag verkligen märkt i partiledardebatter. Vanligtvis diskuteras 5-10 områden. SD har oftast inte något vettigt att tillföra och alla områden som diskuteras av SD slutar med att det är invandrarnas fel eller liknande.
Ja det är en retorisk och medial brist.
Men är det bara retorik man går i gång på så kan man ju bli Jonas Sjöstedt fanboi- den mannen pratar onekligen med svada och känsla utifrån sin ideologi. Även ganska rakt och tydligt.
Hur ser du på abort? Vilken problematik tycker du finns runt den? Vilkas hänssyn tar du i beaktning?
Pudzianovski
2013-06-13, 18:01
Ja det är en retorisk och medial brist.
Men är det bara retorik man går i gång på så kan man ju bli Jonas Sjöstedt fanboi- den mannen pratar onekligen med svada och känsla utifrån sin ideologi. Även ganska rakt och tydligt.
Tillåt mig att le. Det är snarare så att en retorisk brist i hög grad beror på att ett partis politik är innehållslöst.
pragmatist
2013-06-13, 18:22
Tycker det verkar som om DN har läst lite slarvigt, enligt tabell 3.7 är nettokostnaden för Sverige -0.57% av BNP. Ingen astronomisk summa i och för sig (c:a 20 miljarder), men det är en statisk siffra för 2007-2009 som inte säger så mycket om framtiden.
PixelMiner
2013-06-13, 18:33
Bläddrade igenom OECD rapporten lite snabbt. Och den definierar (på sidan 184) invandrare som:
An immigrant is a person born outside the current borders of the country in which they reside.
Detta gör att alla arbetskraftsinvandrare som kom på 50-70-talet ifrån framförallt Finland, Ungern och Jugoslavien räknas in som invandrare. Till och med polarens morsa som kom som finlandsbarn som 7 månaders baby och i princip levt här hela sitt liv räknas som invandrare. (Vet inte hur de räknar adoptivbarn, men antagligen är väl de invandrare med). Med den typen av breda klassificeringar är det ju inte så konstigt att man kommer fram till ett positivt resultat (om än ganska knappt här i Sverige).
Sidan 173 är ganska intressant däremot. Där ser man hur mycket vanligare det är att en invandrarfamilj får socialbidrag än en inhemsk familj. Sverige toppar den tabellen rätt rejält. I Sverige är det 10.2 ggr vanligare att en invandrarfamilj får socialbidrag. Att jämföra med:
Norge - 5.0
Finland - 4.4
Canada -1.2
Storbritannien - 1.2
OECD snittet är 1.7 och det enda landet som ens är nära Sverige är Belgien med 8.3.
Med det sagt vill jag ändå passa på att förtydliga att jag håller med OP om att SD är idioter. Och jag skulle aldrig rösta på dem. Jag är faktiskt jävligt stolt över att vi i Sverige är så rika att vi kan erbjuda så pass många ett nytt liv. Och visst fan kostar det, men det är det värt! Därmed inte sagt att integrationen fungerar som den skall.
Nordström
2013-06-13, 18:51
Tillåt mig att le. Det är snarare så att en retorisk brist i hög grad beror på att ett partis politik är innehållslöst.
Till skillnad från övriga partier som verkligen sitter inne på lösningarna för framtiden. 8,5 arbetslöshet, enorma integrationsproblem, 27 plats bland oecd-länderna i skolresultat. Är du imponerad?
+1
Detta är det enda argumentet anti-sd folket har. I sann socialistisk anda bör vi alla dela med oss till de som har det sämre ställt och det är de rika och de som har det gott ställt som ska dela med sig. Och detta med tvång eller arbetsläger som följd.
När pengarna tagit slut har sverige blivit ett nytt polen efter murens fall
Pudzianovski
2013-06-13, 19:29
Till skillnad från övriga partier som verkligen sitter inne på lösningarna för framtiden. 8,5 arbetslöshet, enorma integrationsproblem, 27 plats bland oecd-länderna i skolresultat. Är du imponerad?
Nej, men betydlig mer imponerad över de flesta övriga partiers politik än Sverigedemokraternas iaf. Och jag skulle skämmas om jag trodde att SD skulle förbättra Sverige betydligt mer än de övriga partierna.
D Andersson
2013-06-13, 19:32
Tycker det verkar som om DN har läst lite slarvigt, enligt tabell 3.7 är nettokostnaden för Sverige -0.57% av BNP. Ingen astronomisk summa i och för sig (c:a 20 miljarder), men det är en statisk siffra för 2007-2009 som inte säger så mycket om framtiden.
Bläddrade igenom OECD rapporten lite snabbt. Och den definierar (på sidan 184) invandrare som:
An immigrant is a person born outside the current borders of the country in which they reside.
Detta gör att alla arbetskraftsinvandrare som kom på 50-70-talet ifrån framförallt Finland, Ungern och Jugoslavien räknas in som invandrare. Till och med polarens morsa som kom som finlandsbarn som 7 månaders baby och i princip levt här hela sitt liv räknas som invandrare. (Vet inte hur de räknar adoptivbarn, men antagligen är väl de invandrare med). Med den typen av breda klassificeringar är det ju inte så konstigt att man kommer fram till ett positivt resultat (om än ganska knappt här i Sverige).
D.v.s. andra generationens invandrare räknas inte, vi vet att det är invandrares barn (födda i Sverige) som till stor del går arbetslösa i våra s.k. utanförskapsområden, går ut skolan utan godkända betyg o.s.v. Stora och framförallt kommande kostnader som alltså inte räknas.
Faktum kvarstår att det vi pratar om, d.v.s. riktig utomnordisk/europeisk invandring (det har aldrig handlat om återvändande svenskar) medför en ekonomisk belastning för Sverige på bortåt 100 miljarder kronor årligen.
Kul att det är Schweiz som toppar listan som tjänar mest, borde ge en indikation av hur dålig Sveriges invandringspolitik är.
Har inte läst rapporten än ska göra det senare, men Pixelminers inlägg är riktigt intressant.
Vilket innebär att jag dessutom är en invandrare då jag föddes när mina föräldrar jobbade utomlands.
Bra rapport men trkigt att den kommer vinklas så in i helvete, vi får se vart detta leder.
Det är skillnad på en analfabet från Somalia och någon som kommer för att arbeta. Jag förstår att alla "anti-rasister" som ni gillar att kalla er tror att SD politik är att bara slänga ut alla invandrare eller stänga gränserna för alla men det är inte sant de fokuserar på att driva en mer ansvarsfull invandringspolitik där man bland annat bidrar mer till människor på plats.
Tänk er så här, Somalia har tio miljoner invånare, Sverige kan icke hjälpa alla inte ens hela Europa skulle kunna ta in tio miljoner Somalier. Tänk er vad en Somalisk familj har för kostnader i Sverige då räknar vi socialbidrag, skolgång för deras sjutioelva barn osv tills de får jobb vilket snittet är för en genomsnittlig invandrare är sju år. Ta de pengarna istället och hjälp flertals Somalier på plats.
Nordström
2013-06-13, 19:40
Nej, men betydlig mer imponerad över de flesta övriga partiers politik än Sverigedemokraternas iaf. Och jag skulle skämmas om jag trodde att SD skulle förbättra Sverige betydligt mer än de övriga partierna.
Vad är du imponerad över? Och hur tycker du att SD:s politik skiljer sig från övrigas (bortsett från invandringspolitiken)?
Jag tror inte rapporten heller räknat in all kriminalitet som invandrare eller invandrares barn står för där bland annat fängelsekostnader och rättegångskostnader osv är astronomiska.
SD är de enda partiet som vågar ta upp en viktig fråga.
Det är ju just den karamellen som är såpass syrlig. Han är helsvensk, men se vilken underbar effekt mångkulturen har haft på killen. Kroppsspråket, den falska brytningen, attityden etc etc etc.
Bara där har du en indikation på att invandring kan ha negativa konsekvenser för sverige.
NOOOOOOO! Inte Filmjölk! DO NOT JOIN THE DARKSIDE! :(
Hade du hellre sett en blond, blå-ögd, benig svensk som är rädd för sin egen skugga á la medelsvensson? Jag vet redan svaret på din fråga, men du ser inte det jag ser, du hör inte det jag hör för att du är förblindad och döv av falsk propaganda likt Tyskarna under nazi-Tyskland. Snälla Filmjölk, öppna ögonen och sluta vara främlingsfientlig för att du ser en bil brinna och din syster bli våldtagen, kanske var det svenskar båda gångerna? Hade du lärt känna några av dom som du hatar och vill ha bort ifrån detta land så hade du inte känt likadant, eller kanske är du en sån medelsvensson som låtsas gilla och hänger med invandrare men innerst inne hatar du dom och vill ha bort dom? Vad vet jag, jag ser bara 'filmjölk' och en rolig avatar.
NOOOOOOO! Inte Filmjölk! DO NOT JOIN THE DARKSIDE! :(
Hade du hellre sett en blond, blå-ögd, benig svensk som är rädd för sin egen skugga á la medelsvensson? Jag vet redan svaret på din fråga, men du ser inte det jag ser, du hör inte det jag hör för att du är förblindad och döv av falsk propaganda likt Tyskarna under nazi-Tyskland. Snälla Filmjölk, öppna ögonen och sluta vara främlingsfientlig för att du ser en bil brinna och din syster bli våldtagen, kanske var det svenskar båda gångerna? Hade du lärt känna några av dom som du hatar och vill ha bort ifrån detta land så hade du inte känt likadant, eller kanske är du en sån medelsvensson som låtsas gilla och hänger med invandrare men innerst inne hatar du dom och vill ha bort dom? Vad vet jag, jag ser bara 'filmjölk' och en rolig avatar.
Oh gode gud. Tycker du det är okej att någon som bör tala svenska språket på ett förståeligt sätt eftersom han har två svenska föräldrar talar som en direkimport?
Falsk propaganda? vilken? är det någon som för fram falsk propaganda är det alla stora tidningar i Sverige bl.a Aftonbladet, Expressen och DN.
Jag vet inte vad som ska sägas om våldtäkts delen är du helt knäpp i huvudet eller? Och sker en våldtäkt så är det i 7/10 fall någon med utomeuropeisk bakgrund det har bevisats i bland annat Norge trots att utomeuropeiska invånare i Norge är färre en 10 procent. Så sker en våldtäkt så är oddsen att en svensk som begått den inte trolig, feelme?
Men jaja du är lika patetisk som din idol som inte ens kan prestera när det gäller.
Pudzianovski
2013-06-13, 19:55
Vad är du imponerad över? Och hur tycker du att SD:s politik skiljer sig från övrigas (bortsett från invandringspolitiken)?
1. Jag är mer imponerad över det mesta som jag sa. SD är enligt mig ett bakåtsträvande konservativt parti. Lite som KD. Dessutom egoistiska.
2. Den största skillnaden är att SDs lösning på de flesta politiska och framförallt ekonomiska problemen handlar om att minska invandring.
Så ser jag det. Du kommer inte hålla med och troligtvis försöka presentera vad SD "egentligen" står för och korrigera mig. Go ahead. Du kommer förändra min syn ungefär lika mycket som jag förändrat din.
Albin Eriksson
2013-06-13, 20:09
En undersökning, finns det länk till uträkningen och underlaget dom räknat på i Sveriges fall?
Det här säger ju emot det mesta man läst, exempelvis var det inte länge sen man publicerade en studie i norge som visade att varje invandrare/flykting kostade samhället ett antal miljoner.
Har ingen politisk hemvist i extremhögern kan tilläggas, men blir väldigt skeptisk till den här undersökningen.
Det är ju svårt att debattera med populister. Men kort sagt: Det finns ingen som helst trovärdighet i SDs ekonomiska politik.
Den baseras helt och hållet på en barnslig tanke om att OM man skär bort kostnader för invandringen skulle det bli mer pengar över till annat. Nå, det funkar inte så.
En statsbudget är inte en familjebudget. När det är knackigt för familjen - pappa arbetslös, mamma sjuk etc - minskar man på chips och köper inte lika mycket mobiltelefoner (ungefär) och får på så vis stålar över.
Men när man sparar i en statsbudget betyder det att nån annan får mindre stålar. Att påstå att minskad invandring skulle ge ett sjujävla överskott till pensionärer är bara trams - i såna fall skulle vi redan ha gigantiska guldgruvor att spendera på behövande, bara genom de minskade kostnaderna för försvaret. För där har vi idag många miljarder mindre att röra oss med än för tjugo år sen, och inte har det gett ett enormt överskott.
Ungefär så.
Fast jag väntar nu givetvis på att det ska dyka upp nån internetlärd SD-ekonom och förkasta OECD-rapporten. Den är ju gubevars fabricerad av utlänningar...
En undersökning, finns det länk till uträkningen och underlaget dom räknat på i Sveriges fall?
Det här säger ju emot det mesta man läst, exempelvis var det inte länge sen man publicerade en studie i norge som visade att varje invandrare/flykting kostade samhället ett antal miljoner.
Har ingen politisk hemvist i extremhögern kan tilläggas, men blir väldigt skeptisk till den här undersökningen.
http://www.oecd.org/els/mig/imo2013.htm
Albin Eriksson
2013-06-13, 20:17
http://www.econstor.eu/bitstream/10419/20339/1/dp1104.pdf
http://www.oecd.org/els/mig/SWEDEN.pdf
Dom räknar i stor del på "invandrare" från finland, tyskland, polen osv. Utomeuropeiska går vi mao back på, men statistiken blir plusresultat med europeisk invandring.
Ja, vi har långt fler inomeuropeiska invandrare än utomeuropeiska.
Andy.da.wohoo
2013-06-13, 20:18
Det är ju svårt att debattera med populister. Men kort sagt: Det finns ingen som helst trovärdighet i SDs ekonomiska politik.
Den baseras helt och hållet på en barnslig tanke om att OM man skär bort kostnader för invandringen skulle det bli mer pengar över till annat. Nå, det funkar inte så.
En statsbudget är inte en familjebudget. När det är knackigt för familjen - pappa arbetslös, mamma sjuk etc - minskar man på chips och köper inte lika mycket mobiltelefoner (ungefär) och får på så vis stålar över.
Men när man sparar i en statsbudget betyder det att nån annan får mindre stålar. Att påstå att minskad invandring skulle ge ett sjujävla överskott till pensionärer är bara trams - i såna fall skulle vi redan ha gigantiska guldgruvor att spendera på behövande, bara genom de minskade kostnaderna för försvaret. För där har vi idag många miljarder mindre att röra oss med än för tjugo år sen, och inte har det gett ett enormt överskott.
Ungefär så.
Fast jag väntar nu givetvis på att det ska dyka upp nån internetlärd SD-ekonom och förkasta OECD-rapporten. Den är ju gubevars fabricerad av utlänningar...
Av nyfikenhet, vet du någon siffra på vad försvarsbudgeten var under -90talet jämfört med vad den ligger på nu?
Crippa90
2013-06-13, 20:20
Av nyfikenhet, vet du någon siffra på vad försvarsbudgeten var under -90talet jämfört med vad den ligger på nu?
http://www.svt.se/nyheter/sverige/sma-skillnader-i-forsvarskostnader
Inga större skillnader.
Andy.da.wohoo
2013-06-13, 20:22
http://www.svt.se/nyheter/sverige/sma-skillnader-i-forsvarskostnader
Inga större skillnader.
Då föll Allans exempel lite. Eller räknas 5 miljarder som "mycket"? Statsekonomiskt talat.
MasterChief
2013-06-13, 20:23
Ungefär så.
Först dissar du kreti och pleti för att de tydligen blandar ihop familjeekonomi med statsfinanser, och sedan "bevisar" du detta genom att förklara för oss okunniga att bl.a. pensionärer minsann fortfarande är fattiga trots nedskärningar i försvaret...känns lite...ehhh...populistiskt?
PixelMiner
2013-06-13, 20:24
Alla källor finns i slutet på rapporten som man hittar här:
http://www.oecd-ilibrary.org/social-issues-migration-health/international-migration-outlook-2013/the-fiscal-impact-of-immigration-in-oecd-countries_migr_outlook-2013-6-en
Jag tror inte de har fuskat med siffrorna. På den fronten är OECD rapporten säkert korrekt. Däremot har man räknat med en väldigt bred definition av begreppet invandrare, vilket helt enkelt gör att de arbetskraftsinvandrare som kom under 50-70-talet, och idag är väl integrerade i samhället, räknas med. Detta gör att man får (för Sverige) ett litet positivt överskott, ca 8000 kr per familj och år.
Men hur skall man definiera begreppet "invandrare" om man inte skall definiera det som "invandrad person"? Vad är en lagom bred definition? Verkar lite konstigt att börja räkna bara "olönsamma" invandrare som invandrare för att bevisa att invandring är olönsamt?
Rawsteel
2013-06-13, 20:29
MENA invandringen har endast haft negativa konsekvenser i sverige då vi inte har gått + en enda krona på den.
Sen har vi ju även att dennaa grupp är gravt överrepresenterad inom våldsbrott, inte konstigt med deras kultur iof.
Och frågan är vem som är idioter?
Individerna som står emot en värdelös invandringspolitik som inte gör något för vårat land och orättvisorna som sker mot dom svenska medborgarna eller dom som inte gör det?
Är du TS en svensk medborgare? Om så, gillar du att du får betala svindyr tandvård och medicinering/läkarvård medans folk som befinner sig olagligt i landet får detta gratis?
Och vad tycker ni om vår kära media och hur dom beter sig?
Eller hur odemokratiskt dom och vår kära sjuklöver är?
Nejdu, läs på lite och sluta ta fakta från aftonbladet/expressen innan du kallar folk med sunt förnuft för idioter.
Men hur skall man definiera begreppet "invandrare" om man inte skall definiera det som "invandrad person"? Vad är en lagom bred definition? Verkar lite konstigt att börja räkna bara "olönsamma" invandrare som invandrare för att bevisa att invandring är olönsamt?
De bruna. Man räknar bara de bruna.
Nordström
2013-06-13, 20:32
1.A Jag är mer imponerad över det mesta som jag sa. B SD är enligt mig ett bakåtsträvande konservativt parti. Lite som KD. Dessutom egoistiska.
2. Den största skillnaden är att SDs lösning på de flesta politiska och framförallt ekonomiska problemen handlar om att minska invandring.
Så ser jag det. Du kommer inte hålla med och troligtvis försöka presentera vad SD "egentligen" står för och korrigera mig. Go ahead. Du kommer förändra min syn ungefär lika mycket som jag förändrat din.
1.A Det är svårt att veta vad du menar med "det mesta" då SD lagt sig i mitten (neutral) i de flesta frågorna.1.B En majoritet av befolkningen anser att "Sverige är på väg åt fel håll" bakåtsträvande kanske är något positivt då?
2. Det kan jag hålla med om. Deras övriga politik är ganska tunn, men jag tycker alla partier verkar gå på tomgång just nu, inga idéer, inga visioner, ingen politik över huvud taget.
Nej, jag har inga ambitioner att försöka övertala någon alls, jag bor utomlands och tänker inte rösta nästa val....
MENA invandringen har endast haft negativa konsekvenser i sverige då vi inte har gått + en enda krona på den.
Sen har vi ju även att dennaa grupp är gravt överrepresenterad inom våldsbrott, inte konstigt med deras kultur iof.
Och frågan är vem som är idioter?
Individerna som står emot en värdelös invandringspolitik som inte gör något för vårat land och orättvisorna som sker mot dom svenska medborgarna eller dom som inte gör det?
Är du TS en svensk medborgare? Om så, gillar du att du får betala svindyr tandvård och medicinering/läkarvård medans folk som befinner sig olagligt i landet får detta gratis?
Och vad tycker ni om vår kära media och hur dom beter sig?
Eller hur odemokratiskt dom och vår kära sjuklöver är?
Nejdu, läs på lite och sluta ta fakta från aftonbladet/expressen innan du kallar folk med sunt förnuft för idioter.
Du gör inte ett särskilt seriöst intryck när du drar alla invandrare över en kam. Vilka invandrare? De som kommer från Invandrien? Vilken kultur har "invandrare"?
IMHO bör du a) läsa på, b) sluta läsa på "politiskt inkorrekta" sidor c) se över dina kunskaper i svenska språket innan du går loss på tangentbordet.
De bruna. Man räknar bara de bruna.
Eller de gula. Eller röda :)
PixelMiner
2013-06-13, 20:37
Jo, jag håller med dig. Problemet är att vanligt folk, press och politiker har en tendens att övertolka sådana här undersökningar. Att till exempel anpassa dagens migrationspolitik utifrån arbetskraftsinvandring som skedde för nästan 50 år sedan är sannolikt att övertolka resultaten ifrån denna undersökningen.
Eller de gula. Eller röda :)
Absolut inte de gula! Rasteoretikerna hos SDs propagandaministerium (avpixlat etc) har kommit fram till att gulingarna är produktiva och inte alls våldsamma! Det ligger i generna, förstår du. Vetenskap och sånt.
Rawsteel
2013-06-13, 20:39
Du gör inte ett särskilt seriöst intryck när du drar alla invandrare över en kam. Vilka invandrare? De som kommer från Invandrien? Vilken kultur har "invandrare"?
IMHO bör du a) läsa på, b) sluta läsa på "politiskt inkorrekta" sidor c) se över dina kunskaper i svenska språket innan du går loss på tangentbordet.
Jag skrev MENA (middle eastern northern africa), inte "alla" invandrare.
Jag är för arbetskraftsinvandring, det är dock inte invandringen därifrån.
Att vi även har världens högsta invandring när vi har både bostadsbrist och arbetsbrist är lite ironiskt.
Och med kultur menar jag islam och jag läser inte på "politiskt inkorrekta" sidor.
Jag tar min fakta från brottsoffermyndigheten, skatteverket osv.
Jo, jag håller med dig. Problemet är att vanligt folk, press och politiker har en tendens att övertolka sådana här undersökningar. Att till exempel anpassa dagens migrationspolitik utifrån arbetskraftsinvandring som skedde för nästan 50 år sedan är sannolikt att övertolka resultaten ifrån denna undersökningen.
En sak som inte alls är medräknad i OECD-undersökningen är att de som kommit som flyktingar de senaste 25 åren, i större utsträckning än de som kom som arbetskraftsinvandring under sextio- och sjuttiotal, återvänder till sina hemländer. Till Bosnien eller Irak, till exempel.
Det betyder att de kommer att kosta mindre - sjukvård, hjälpmedel, hemtjänst - än de som väljer att stanna kvar.
Problemet är att vanligt folk, press och politiker har en tendens att övertolka sådana här undersökningar.
Nja, jag tycker att det verkar tolkas ganska vilt i alla riktningar. Det vandrar ju in en del produktiva människor även idag (se vad någon skrivit ovan om invandrare från andra europeiska länder) och det verkar lite ologiskt att räkna bort dem bara för att de inte är tillräckligt olönsamma.
Nordström
2013-06-13, 20:44
Jag hade på känn att Tino skulle hugga på den här: OECD gör även en annan beräkning som DN citerar och som OECD själva lyfter i marknadsföringen. Där är invandring en vinst på 0.2% av BNP för Sverige.
Problemet med denna kalkyl är att endast ca 60% av offentliga utgifter inkluderas för OECD överlag. Kostnander av insfrastruktur, näringspolitik, rättsväsende, etc som totalt motsvarar ca 40% av offentliga utgifter ignoreras i beräkningen. Orsaken att OECD inte tar med dessa är att det är oklart exakt hur mycket invandring påverkar kostnader för exempel infrastruktur eller rättsväsende. Eftersom en stor del av de offentliga kostnaderna helt enkelt inte tas med så ser invandring ut att vara en knapp vinst.
När OECD inkluderar alla offentliga kostnader och intäkter så kommer de som sagt fram till att invandrare betalar in mindre till staten än kostnaden. Ekberg och Storeslettens studier är mer detaljerade än OECD och tar med de flesta utgiftsposter, vilket förklarar att de visar större förlust. Här är en sammanfattning av Jan Ekbergs resultat från den hitintills mest detaljerade studien av invandringens statsfinansiella konsekvenser för Sverige
http://www.tino.us/2013/06/oecd-invandringen-en-nettokostnad-nar-samtliga-budgetposter-raknas-in/
Jag skrev MENA (middle eastern northern africa), inte "alla" invandrare.
Jag är för arbetskraftsinvandring, det är dock inte invandringen därifrån.
Att vi även har världens högsta invandring när vi har både bostadsbrist och arbetsbrist är lite ironiskt.
Och med kultur menar jag islam och jag läser inte på "politiskt inkorrekta" sidor.
Jag tar min fakta från brottsoffermyndigheten, skatteverket osv.
Klart du gör. Vad är islamisk kultur annars? Det är ett begrepp som enbart existerar i "nationella" kretsar. Vilken sorts islam? Sunni? Shia? Sekulariserad? Fundamentalistisk?
Och jag vidhåller att din svenska är ryslig.
Jag tycker det är en mysig stämning i den här tråden....varm och så. Het kanske är ett bättre ordval.
Vi går plus på invandring? Okej... känner mig lagom tveksamt till detta men men!
Då ställer jag mig frågan...
Hur många kr är varje våldtäkt, bilbränd, grova misshandel, rån, mord m.m. värd?
Om man ställer invandring mot alla brott som vi får på köpet... Är det värt det fortfarande?
Undrar vad personerna som blivit utsatt för alla dessa brott skulle svara.
Invandrare är kraftigt överrepresenterade i svenska fängelser, ingen nyhet för någon hoppas jag.
Jag hade på känn att Tino skulle hugga på den här: OECD gör även en annan beräkning som DN citerar och som OECD själva lyfter i marknadsföringen. Där är invandring en vinst på 0.2% av BNP för Sverige.
Problemet med denna kalkyl är att endast ca 60% av offentliga utgifter inkluderas för OECD överlag. Kostnander av insfrastruktur, näringspolitik, rättsväsende, etc som totalt motsvarar ca 40% av offentliga utgifter ignoreras i beräkningen. Orsaken att OECD inte tar med dessa är att det är oklart exakt hur mycket invandring påverkar kostnader för exempel infrastruktur eller rättsväsende. Eftersom en stor del av de offentliga kostnaderna helt enkelt inte tas med så ser invandring ut att vara en knapp vinst.
När OECD inkluderar alla offentliga kostnader och intäkter så kommer de som sagt fram till att invandrare betalar in mindre till staten än kostnaden. Ekberg och Storeslettens studier är mer detaljerade än OECD och tar med de flesta utgiftsposter, vilket förklarar att de visar större förlust. Här är en sammanfattning av Jan Ekbergs resultat från den hitintills mest detaljerade studien av invandringens statsfinansiella konsekvenser för Sverige
http://www.tino.us/2013/06/oecd-invandringen-en-nettokostnad-nar-samtliga-budgetposter-raknas-in/
Problemet med Sanandaji är att han inte heller håller isär de olika begreppen - arbetskraftsinvandring, migration, och flykt- och asylfrågor. Där har vi en annan diskussion - jag har svårt att tro att nån tror att flyktingpolitik skulle vara lönsam från dag ett.
PixelMiner
2013-06-13, 20:54
Nja, jag tycker att det verkar tolkas ganska vilt i alla riktningar.
Vilket var precis det jag sa.. Eller åtminstone menade...
Det vandrar ju in en del produktiva människor även idag (se vad någon skrivit ovan om invandrare från andra europeiska länder) och det verkar lite ologiskt att räkna bort dem bara för att de inte är tillräckligt olönsamma.
Nä, precis. Om jag inte minns helt fel så ligger Danmark och Polen rätt högt upp i antalet invandrade. Detta är ju ofta relativt högproducerande individer.
Problemet som jag vill peka på är att OECD's undersökning målar med väldigt bred pensel och att man skall vara försiktig dra alltför långtgående slutsatser (åt något håll) av så brett material.
Rawsteel
2013-06-13, 20:55
Klart du gör. Vad är islamisk kultur annars? Det är ett begrepp som enbart existerar i "nationella" kretsar. Vilken sorts islam? Sunni? Shia? Sekulariserad? Fundamentalistisk?
Och jag vidhåller att din svenska är ryslig.
Ryslig var väll lite att ta i, rätt patetiskt att du ens påpekar det.
Och ja, dom flesta, speciellt shia.
I en troende muslims ögon är vi hundar, läs koranen Allan.
Och vad tycker du om det jag nämnde tidigare?
Det vill säga gratis tand/sjukvård för illegala invandrare och hur odemokratiskt vår media och andra riskdagspartier beter sig?
Vi går plus på invandring? Okej... känner mig lagom tveksamt till detta men men!
Hur många kr är varje våldtäkt, bilbränd, grova misshandel, rån, mord m.m. värd?
Om man ställer invandring mot alla brott som vi får på köpet... Är det värt det fortfarande?
Invandrare är kraftigt överrepresenterade i svenska fängelser, ingen nyhet för någon hoppas jag.
Brotten är en skitsumma i sammanhanget. Den ekonomiska brottsligheten, som fortfarande domineras av etniska svenskar omsätter ohyggligt mycket mer pengar. Och du gör dig skyldig till samma vulgärargument som andra - vad är en invandrare?
Brottslighet är en socioekonomisk fråga, som inte följer med nationalitet. Vi har ingen invandrad folkgrupp som generation efter generation uppvisar grov kriminalitet, utan brottsligheten dör ut varefter folkgruppen integrerar i samhället.
Rawsteel
2013-06-13, 20:57
Sverige har inte gått + en enda krona på MENA invandringen.
Nordström
2013-06-13, 20:58
Problemet med Sanandaji är att han inte heller håller isär de olika begreppen - arbetskraftsinvandring, migration, och flykt- och asylfrågor. Där har vi en annan diskussion - jag har svårt att tro att nån tror att flyktingpolitik skulle vara lönsam från dag ett.
Det gör han ju visst, han påpekar att inkomster från arbetskraftinvandrare delvis döljer kostnader för flyktingmottagande.
Brotten är en skitsumma i sammanhanget. Den ekonomiska brottsligheten, som fortfarande domineras av etniska svenskar omsätter ohyggligt mycket mer pengar. Och du gör dig skyldig till samma vulgärargument som andra - vad är en invandrare?
Brottslighet är en socioekonomisk fråga, som inte följer med nationalitet. Vi har ingen invandrad folkgrupp som generation efter generation uppvisar grov kriminalitet, utan brottsligheten dör ut varefter folkgruppen integrerar i samhället.
Omsätter ohyggligt mycket mer pengar? Jaha, tror du personen som blev våldtagen/misshandlad eller mamman o pappan till sonen/dottern som blev mördad, tycker att det dom blev utsatt för har mindre betydelse än nån snubbe som fiffla undan skattepengar???
Nordström
2013-06-13, 21:03
Omsätter ohyggligt mycket mer pengar? Jaha, tror du personen som blev våldtagen/misshandlad eller mamman o pappan till sonen/dottern som blev mördad, tycker att det dom blev utsatt för har mindre betydelse än nån snubbe som fiffla undan skattepengar???
Tråden kommer tas bort om du håller på så här. Diskutera invandring/ekonomi istället...
Det tror jag till viss del också på, men hur mycket grova våldsbrotts ska man tåla tills det inte är värt det längre... :)
Inte så kul för dom som blir utsatt för detta "Ja men det går över om någon generation" Känns som det är ett uselt argument :)
Rawsteel
2013-06-13, 21:06
Vi har ingen invandrad folkgrupp som generation efter generation uppvisar grov kriminalitet, utan brottsligheten dör ut varefter folkgruppen integrerar i samhället.
Har du sovit under en sten dom senaste 10 åren Allan?
Gå in på valfri svensk anstalt och kolla vart dom flesta intagna kommer ifrån, det är mena.
Alternativt ta en koll på efterlyst *lol*.
Och integrerar sig? Skämtar du nu?
Dom flesta mena invandrare integrerar sig inte, dom bor i invandrartäta områden, pratar sitt språk och det är det svenska samhället som idag anpassar sig efter dom.
Muslimska friskolor, moskér, osv osv.
Ryslig var väll lite att ta i, rätt patetiskt att du ens påpekar det.
Och ja, dom flesta, speciellt shia.
I en troende muslims ögon är vi hundar, läs koranen Allan.
Och vad tycker du om det jag nämnde tidigare?
Det vill säga gratis tand/sjukvård för illegala invandrare och hur odemokratiskt vår media och andra riskdagspartier beter sig?
Om du vill ha det på den nivån kan jag nog hitta rätt många hiskliga exempel på vad en "troende kristen" i såna fall ska tycka:
Om de vill ha reda på något skall de fråga sina män hemma, för det passar sig inte för en kvinna att tala vid sammankomsten
(1 Kor 14:35)
Herren sade till Mose:
Mannen (sabbatsbrytare) skall straffas med döden. Hela menigheten skall stena honom utanför lägret.
(4 Mos 15:32)
Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden
(3 Mos 20:13)
Den som inte förblir i Kristi lära har inte Gud. Ni skall inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen.
(2 Joh 9-11)
Om en son är trotsig & inte lyder sin far & mor, ens när de tuktat honom, skall männen i staden stena honom till döds.
5 Mos 21:18-21
Koranen nämner hundar 5 (fem gånger) och jag antar att det du syftar på är 7:176. Där liknas en människa med endast värdsliga ambitioner, som följer sina impulser utan eftertanke, vid en hund. Den icke-religiösa människan lever alltså som en hund.
Det betyder inte att vi icke-muslimer är hundar. Det betyder att för 1500 år sen ansåg nån att ALLA ytliga människor levde hundliv. Även icke-praktiserande muslimer.
Dagens sanning, brottslighet ligger inte i nationalitet!
Kan du nu förklara för mig hur vi bryter detta mönster när vi konstant fyller på med människor som hamnar i utanförskap?
Förklara hur det hjälper att vi skapar områden där du inte ens behöver lära dig svenska och integration är lika med noll?
Sverige är stolta och slår sig för bröstet att vi har en human invandringspolitik när vi sedan dumpar människorna i slummen.
Skrattretande...
@ bibelcitat ovan: Mitt intryck är iofs att de flesta SD-sympatisörer har ungefär samma syn på bekännande kristna som på muslimer. SD har gjort vissa lama försök att inkorporera Svenska Kyrkan, men det har ju främst handlat om försök att flirta med konservativa väljare (jag vet inte om man tänkte sig att sno lite väljare från KD?) och om kyrkan som något slags kulturelement, och det har inte mötts med något större jubel från kyrkan.
Psaltaren 137:9 >> är en favvis! Säll är den som får gripa dina späda barn och krossa dem mot klippan.
Rawsteel
2013-06-13, 21:13
Om du vill ha det på den nivån kan jag nog hitta rätt många hiskliga exempel på vad en "troende kristen" i såna fall ska tycka:
Om de vill ha reda på något skall de fråga sina män hemma, för det passar sig inte för en kvinna att tala vid sammankomsten
(1 Kor 14:35)
Herren sade till Mose:
Mannen (sabbatsbrytare) skall straffas med döden. Hela menigheten skall stena honom utanför lägret.
(4 Mos 15:32)
Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden
(3 Mos 20:13)
Den som inte förblir i Kristi lära har inte Gud. Ni skall inte släppa in honom i ert hem och inte hälsa honom välkommen.
(2 Joh 9-11)
Om en son är trotsig & inte lyder sin far & mor, ens när de tuktat honom, skall männen i staden stena honom till döds.
5 Mos 21:18-21
Koranen nämner hundar 5 (fem gånger) och jag antar att det du syftar på är 7:176. Där liknas en människa med endast värdsliga ambitioner, som följer sina impulser utan eftertanke, vid en hund. Den icke-religiösa människan lever alltså som en hund.
Det betyder inte att vi icke-muslimer är hundar. Det betyder att för 1500 år sen ansåg nån att ALLA ytliga människor levde hundliv. Även icke-praktiserande muslimer.
Jag är väl medveten om att även kristendomen har varit rätt rå, jag är dock emot alla religioner.
Idioti är vad det är.
Och än en gång så besvarade du inte mina frågor.
Nordström
2013-06-13, 21:16
@ bibelcitat ovan: Mitt intryck är iofs att de flesta SD-sympatisörer har ungefär samma syn på bekännande kristna som på muslimer. SD har gjort vissa lama försök att inkorporera Svenska Kyrkan, men det har ju främst handlat om försök att flirta med konservativa väljare (jag vet inte om man tänkte sig att sno lite väljare från KD?) och om kyrkan som något slags kulturelement, och det har inte mötts med något större jubel från kyrkan.
Men kyrkan är väl infiltrerad av vänsterextremister?
Men kyrkan är väl infiltrerad av vänsterextremister?
Det är inte mitt intryck. Men jag antar att det kan variera lokalt. Sedan är det säkert mer extremt åt alla håll om man tittar på ungdomsorganisationerna, men det skulle jag nog snarare kalla en ungdomsgrej.
jag är väl medveten om att även kristendomen har varit rätt rå, jag är dock emot alla religioner.
Idioti är vad det är.+1.
Har du sovit under en sten dom senaste 10 åren Allan?
Gå in på valfri svensk anstalt och kolla vart dom flesta intagna kommer ifrån, det är mena.
Alternativt ta en koll på efterlyst *lol*.
Och integrerar sig? Skämtar du nu?
Dom flesta mena invandrare integrerar sig inte, dom bor i invandrartäta områden, pratar sitt språk och det är det svenska samhället som idag anpassar sig efter dom.
Muslimska friskolor, moskér, osv osv.
Till skillnad från dig, min lille anonyme internettyckare, har jag ett rätt brett kontaktnät, och hyfsat god bild av hur det svenska samhället fungerar. Och jag vidhåller - liksom etablerad forskning i hela världen - att brottslighet är en fråga om socioekonomiska förhållanden, och inte knutet till ras, etnicitet, religion eller kultur. Det finns inga folkgrupper eller samhällen nånstans som ständigt är kriminella.
Att använda Efterlyst som referens i en debatt om kostnader för invandring är lika seriöst som att använda Kolozzeum som temperaturgivare på det svenska bodybuildingklimatet. Du har inte ens stöd för dina argument hos BRå, eftersom vi Sverige inte noterar religiös tillhörighet för de som sitter i fängelse, eller begår brott.
Jo, de flesta invandrare integrerar sig - det finns inga folk som vill leva i elände och misär. Däremot saknas det i Sverige sen 2006 en politisk vilja att tillföra de resurser som behövs för att höja tempot. De besparingar som gjorts, och görs, drabbar alltid hårdare de som hade det jävligare från början.
Det tristaste är att NI alltid drar upp vulgärargumenten, vilket gör att det är svårt att ta er på allvar. Nu väntar jag bara på a)självmordsbombarna, b)gruppvåldtäkterna, c) skjutningar i Södertälje, Malmö och Göteborg. Etc.
karbunkel
2013-06-13, 21:25
Kul med positiva nyheter om invandringen. Sista årens allt med enögda debattklimat där man enbart fokuserar på problem och svartmålar andra kulturer och folkslag börjar kanske förhoppningsvis tappa kraft.
Jag tror att ett samhälle som inte är öppet och tolerant kommer att stagnera både ekonomiskt och kulturellt.
Nordström
2013-06-13, 21:35
Det är inte mitt intryck. Men jag antar att det kan variera lokalt. Sedan är det säkert mer extremt åt alla håll om man tittar på ungdomsorganisationerna, men det skulle jag nog snarare kalla en ungdomsgrej.
Jag tycker SvK mer och mer liknar en vänsterinstution, inte ens kyrkan klarade sig från 68-marxisterna. Angående Sd så tror jag dem har mer att hämta i de karismatiska kyrkorna (typ livets ord och liknande).
Rawsteel
2013-06-13, 21:36
Till skillnad från dig, min lille anonyme internettyckare, har jag ett rätt brett kontaktnät, och hyfsat god bild av hur det svenska samhället fungerar. Och jag vidhåller - liksom etablerad forskning i hela världen - att brottslighet är en fråga om socioekonomiska förhållanden, och inte knutet till ras, etnicitet, religion eller kultur. Det finns inga folkgrupper eller samhällen nånstans som ständigt är kriminella.
Att använda Efterlyst som referens i en debatt om kostnader för invandring är lika seriöst som att använda Kolozzeum som temperaturgivare på det svenska bodybuildingklimatet. Du har inte ens stöd för dina argument hos BRå, eftersom vi Sverige inte noterar religiös tillhörighet för de som sitter i fängelse, eller begår brott.
Jo, de flesta invandrare integrerar sig - det finns inga folk som vill leva i elände och misär. Däremot saknas det i Sverige sen 2006 en politisk vilja att tillföra de resurser som behövs för att höja tempot. De besparingar som gjorts, och görs, drabbar alltid hårdare de som hade det jävligare från början.
Det tristaste är att NI alltid drar upp vulgärargumenten, vilket gör att det är svårt att ta er på allvar. Nu väntar jag bara på a)självmordsbombarna, b)gruppvåldtäkterna, c) skjutningar i Södertälje, Malmö och Göteborg. Etc.
Lägg märke till mitt "lol" efter efterlyst.
Och jo, mena invandrare är gravt överrepresenterade i våldsbrott, det var inte längesen man kunde hitta statistik om detta på BRÅ.
Än en gång så besvarar du inte dom tidigare frågorna.
Du min herre, har 0 koll på hur Sverige ser ut idag, tragiskt...
PontusAndersson
2013-06-13, 21:37
Nu får jag erkänna att jag varken tagit mig tid att läsa igenom rapporten från OECD eller hela den här tråden, så om jag ställer en dum fråga får ni ursäkta...
Hur definierar de i rapporten att man betalar eller får tillbaka från sammhället? Som jag ser på "sammhället" vad gäller skatter osv så är det i det långa loppet ett nollsummespel. D.v.s. sveriges invånare betalar 100 kr till staten och får 100 kr tillbaka i form av vägar, sjukvård, bidrag osv...
Bör man tolka rapporten som att invandrare då betalar mer än svenskar? Exmpelvis att en genomsnittlig invandrare betalar 105 kr och en genomsnittlig icke-invandrare betalar 99 kr och att båda får 100 kr tillbaka i form av diverse tjänster och bidrag från staten...
För man kan väl knappast säga att både svenskar och invandrare betalar mer än de får tillbaka... Då skulle vi ju ha en gigantisk statskassa efter ett tag, och det har vi inte.
....
Inte för att det hör till, men för att inte missuppfattas vill jag tillägga att jag är för invandring. Jag tycker om att vara en del av stora världen och gillar invandrare (har bokstavligen talat älskat en under en stor del av mitt liv)....
Än en gång så besvarar du inte dom tidigare frågorna.
Det är lite av Allans signatur.
Jag minns att folkpartiet någon gång runt 2005/2006 var för ett obligatoriskt språktest för invandrare i att de med detta lättare skulle kunna få in en fot på arbetsmarknaden. Ett fantastiskt bra förslag! Allt som gynnar en men som kräver en viss motprestation i utbyte ser jag positivt på. Men av någon knäpp anledning som jag inte känner till var det massvis av personer som ansåg det var rasistiskt? Vad som hände med förslaget minns jag ej
I vissa fall förhindras satsningar av politiskt inkorrekta orsaker som ovanstånde. I andra fall av naivitet ( som att man måste ha stora satsningar på sfi-utbildningar för att någon ska lära sig landets språk t.ex)
Jag tycker SvK mer och mer liknar en vänsterinstution, inte ens kyrkan klarade sig från 68-marxisterna. Angående Sd så tror jag dem har mer att hämta i de karismatiska kyrkorna (typ livets ord och liknande).
Jag tror att du har rätt i att SD eventuellt kan plocka några poäng på sin konservativa abort-, homosex- och familjepolitik i frikyrkomiljön. Ang. att kyrkan skulle vara en vänsterinstitution så är ju sextioåttorna vid det här laget tämligen ålderstigna och med åldern s.a.s. "konservatiserade". Det är trots allt över 40 år sedan 1968. Jag är lite tveksam till att vänsterpartiets väljarbas skulle vara sextioplussare. Kyrkopolitiskt ser det nog ofta ut ungefär som kommunalpolitiskt (plus ett eller ett par, ospecifikt politiskt obundna intressepartier på sina ställen, antal beroende på hur stort område) p.g.a. att det är ungefär samma personer som ställer upp i bägge valen, alt. de i kyrkovalet är de som var med i kommunpolitiken innan pensionen. :D
Det är nog viktigt att inte blanda ihop liberal teologi (som eg. inte alls är liberalteologi om man skall vara petig, men i Sverige säger vi ju ofta så när vi menar "typ KG Hammar och Stockholms stift") med att man är politiskt vänster.
Nu är vi nog ganska off topic, dock.
pragmatist
2013-06-13, 21:59
Nu får jag erkänna att jag varken tagit mig tid att läsa igenom rapporten från OECD eller hela den här tråden, så om jag ställer en dum fråga får ni ursäkta...
Hur definierar de i rapporten att man betalar eller får tillbaka från sammhället? Som jag ser på "sammhället" vad gäller skatter osv så är det i det långa loppet ett nollsummespel. D.v.s. sveriges invånare betalar 100 kr till staten och får 100 kr tillbaka i form av vägar, sjukvård, bidrag osv...
Bör man tolka rapporten som att invandrare då betalar mer än svenskar? Exmpelvis att en genomsnittlig invandrare betalar 105 kr och en genomsnittlig icke-invandrare betalar 99 kr och att båda får 100 kr tillbaka i form av diverse tjänster och bidrag från staten...
För man kan väl knappast säga att både svenskar och invandrare betalar mer än de får tillbaka... Då skulle vi ju ha en gigantisk statskassa efter ett tag, och det har vi inte.
....
Inte för att det hör till, men för att inte missuppfattas vill jag tillägga att jag är för invandring. Jag tycker om att vara en del av stora världen och gillar invandrare (har bokstavligen talat älskat en under en stor del av mitt liv)....
De räknar på skillnaden mellan skatteinbetalningar och skatteutgifter (ekonomiskt stöd, utgifter för offentlig service etc.) för gruppen "invandrare." Balansen mellan staten och gruppen invandrare är, om jag tolkar tabell 3.7 rätt, minus 20 miljarder. Slår man ut det per invandrare blir det lite drygt 14,000:- per år, som då är skillnaden mellan hur mycket en genomsnittlig invandrare betalar in till staten och hur mycket denne får tillbaka.
Detta är, väl att märka, inte ett mått på hur hela Sveriges ekonomi påverkas av invandring. Det är inte heller ett mått på hur ekonomin och statens intäkter utvecklas på sikt, utan en statisk siffra över hur det såg ut 2007-2009. Om det till exempel är så att invandringen har en långsiktigt positiv effekt på den ekonomiska tillväxten så kan det mycket väl vara så att invandringen är positiv för staten även om nettot varje enskilt år är negativt.
PontusAndersson
2013-06-13, 22:57
Tack för svaret pragmatist!
citat: Tino Sanandaji
"De relevanta raderna är utgifter för invandrarbefolkningen 2006 (215,7-222,4 miljarder kr) respektive intäkter (176,6 miljarder).
Det är även viktigt att komma ihåg att alla dessa studier slår ihop arbetskraftsinvandring från norden och västeuropa (mycket lönsam) med flykting och anhöringsinvandring från tredje världen (ej lönsam). Vinsterna från den förstnämnda döljer delvis kostnaderna från det senare när man slår ihop grupperna.
Den debatt om migrationspolitik som finns gäller dock inte högtutbildade nordbor, utan den invandring som är socioekonomiskt problematisk, det vill säga flykting och anhöringsinvandring invandring från tredje världen. För att kunna uttala sig om de ekonomiska effekterna av lågkvalificerad invandring från tredje världen måste vi studera just lågkvalificera invandring från Tredje världen, inte invandring av utbildade från Norge eller Irland.
DN borde redogjort att OECD bekräftat att invandring är en statsfinansiell kostnad när alla kostnadsposter inkluderas. Det finns idag högljuda krafter som i stället för att fixa problemen med dagens invandring lägger sin energi på att förneka problemen och förvirra allmänheten om vad studierna egentligen säger. Risken finns att de kommer att missbruka DNs vilseledande rubrik."
slut citat.
Slutsatsen man kan dra är med andra ord att invandring inom i huvudsak Norden och Norra Europa, är lönsam (då det rör sig om arbetskraftsinvandring), men att den stora flyktinginvandringen & anhöriginvandringen från asien, mellan-östern och afrika är tärande och inte lönsam och en ren belastning.
Man borde kunna "gilla" posts på Kolo! :laugh:
proteinsynthesis
2013-06-14, 00:00
Hahaha, ÄT SKIT Jimmie Åkesson, lilla råtta/KKK-wannabe som går klädd där i sin kostym och försöker komma åt makten i detta fina land. Om det är någon som saknar källa till dina falska, äckliga siffror så är det just DU och DINA anhängare. Fan vad gött!
Hmm , sådana uttalanden spär på mina fördomar om stenkastar vänstern, som det låter att du sympatiserar med. Eller det snarare bekräftar dom
Av många inlägg att dömma, står många med byxorna nere ...
Hur länge tror folk att man kan hålla händerna för öronen, blunda och skrika lalalaa ?
Nåväl, folket fortsätter att rösta med fötterna iaf, när det väl kommer till kritan och dom själva och deras familjer drabbas av massinvandringen. Det säger allt.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Ögnade snabbt igenom några tabeller, men såg ingen standardavvikelse? Rapporteras den någonstans?
Hmm , sådana uttalanden spär på mina fördomar om stenkastar vänstern, som det låter att du sympatiserar med. Eller det snarare bekräftar dom
Av många inlägg att dömma, står många med byxorna nere ...
Hur länge tror folk att man kan hålla händerna för öronen, blunda och skrika lalalaa ?
Nåväl, folket fortsätter att rösta med fötterna iaf, när det väl kommer till kritan och dom själva och deras familjer drabbas av massinvandringen. Det säger allt.
Röstar på sossarna för att få in fler invandrare och höja deras bidrag ytterligare, för att 30k/månad räcker inte för en familj med fyra barn och en make som jobbar svart. U mad bro?
Älskar hur alla SD-anhängare blir professionella detektiver eller vad man nu ska kalla det så fort någon kommer ut med en undersökning som sågar allt vad ert usla parti står för. Men när det gäller att hitta egna siffror för att fiska röster bland svenskarna så manipulerar ni dom och ljuger så in i helvete, hur säger man hypocrits på svenska? :D
björne92
2013-06-14, 02:13
magnus betner ? va seriöst
Det är lite av Allans signatur.
Vilka frågor? Jag orkar faktiskt inte debattera med okunnigt folk, och i synnerhet inte om de inte ens kan formulera en fråga. Dvs något med ett frågetecken efter.
Ni måste lära er det här - jag ids inte engagera mig i att läxa upp nån bonnläpp som dömer världen efter de tre invandrare han hört talas om. det ger inte mig nånting.
Jag debatterar med människor som står för vad de tycker, och för vilka de är. Att debattera allvarliga saker med random anonym på nätet är som att debattera med nån med rånarluva över huvudet - och demokrati är för viktigt för att slösas på såna.
Hittills har jag inte sett några yrkesverksamma ekonomer eller statistiker som har invändningar mot rapporten. Det som finns är ett desperat vrålande om att "om man bröt ner det här till Husbynivå" så skulle det minsann se annorlunda ut. DÅ - då skulle alla förstå hur jävla oekonomisk invandringen är.
Men - och det är där di nationella alltid kissar utanför - pratar vi inte statsbudget längre. OECD-rapporten gör en sammanställning av de ekonomiska incitamenten på nationell nivå, och då ser det ut så här. Att försöka bemöta den med "buhu, kriminalitet. Buhu, kravaller. Buhu, böneutrop" har liksom inte med saken att göra.
Dessutom, med anledning av somliga inlägg
§14. Kolozzeum är ett forum för diskussioner men inte för ensidig propaganda/marknadsföring. Om Staffen bedömer att vissa medlemmar enbart är på forumet för att propagera för en speciell åsikt, religiös övertygelse, politisk uppfattning eller liknande, eller att enbart marknadsföra en diet, blogg eller reklam för en produkt, och därför tror att de kan härja fritt på forumet så tror de fel.
Tycker vi att någon använder Kolozzeum enbart för spridning av en sak kommer den medlemmen att bannas.
Vilka frågor? Jag orkar faktiskt inte debattera med okunnigt folk, och i synnerhet inte om de inte ens kan formulera en fråga. Dvs något med ett frågetecken efter.
Här är väl något som jag tycker du borde bemött med ett svar.
Eftersom jag skrev att det var din signatur så menar jag att det är väldigt vanligt och syftade inte speciellt på denna tråd, utan mer hur det det brukar vara.
Då föll Allans exempel lite. Eller räknas 5 miljarder som "mycket"? Statsekonomiskt talat.
Först dissar du kreti och pleti för att de tydligen blandar ihop familjeekonomi med statsfinanser, och sedan "bevisar" du detta genom att förklara för oss okunniga att bl.a. pensionärer minsann fortfarande är fattiga trots nedskärningar i försvaret...känns lite...ehhh...populistiskt?
Romer har fortfarande hög kriminalitet efter 500 år här.
Hur som helst så är det en grov överrepresentation när det gäller våldsbrott som kvarstår för invandrare från vissa länder efter korrigering för socioekonomiska faktorer. Det går inte att integrera stora mängder av folket som kommer hit snabbt.
Förresten vad menar du med dominerar ekonomisk brottslighet? Assistansbedrägeri, bidragsbedrägeri, anställa svart, etc. Där lär inte etniska svenskar "dominera".
Problemet? I rapporten står det att invandringen är en kostnad för Sverige och de flesta andra undersökta länder – om man räknar med samtliga kostnader. Något som DN väljer att inte göra.
Sverige förlorar mest
Enligt rapporten gör Sverige en av största nettoförlusterna på invandringen i OECD-området, med -0,57 procent av BNP. Och då är ytterligare sociala kostnader för ökad kriminalitet, sämre skolor med mera inte inräknade. Ej heller skiljer rapporten på till exempel invandrade danskar och somalier, utan alla invandrargrupper bokförs som en grupp.
Invandringen är/var för stor under en för lång tid! Integrationen av personer som kom långt bort ifrån och viss anpassning till det svenska samhället fanns det inte tid för, verkar det som.
Jag har full förståelse för att svenskar är fly förbannade nu. Länge försökte politikerna och journalisterna trycka ner folkets reaktioner på invandringen med att säga att de var rasister, personligen tror jag att det kommer en jäkla rekyl på den behandlingen nu. Just det att det vi förut inte fick tycka, tänka eller säga vad vi ville tror jag har satt djupa sår i den svenska folksjälen.
Dessutom, med anledning av somliga inlägg
§14. Kolozzeum är ett forum för diskussioner men inte för ensidig propaganda/marknadsföring. Om Staffen bedömer att vissa medlemmar enbart är på forumet för att propagera för en speciell åsikt, religiös övertygelse, politisk uppfattning eller liknande, eller att enbart marknadsföra en diet, blogg eller reklam för en produkt, och därför tror att de kan härja fritt på forumet så tror de fel.
Tycker vi att någon använder Kolozzeum enbart för spridning av en sak kommer den medlemmen att bannas.
Det är lite lustigt att du agerar som du gör, när du själv lägger ribban lika lågt. Lustigare blir det när du inte bemöter deras frågor med fakta utan svarar med att nedvärdera och hota dina meningsmotståndare.
Det är inte riktigt så du är en av de personerna som höjer nivån på debatten. *hug*
Alltså rapporten omkullkastar inte SDs världsbild, den naggar den i kanten så varken SDs supporters eller de som hatar dem borde väl jubla eller rasa i någon större utsträckning.
Det trevliga med den är väl att den verkar antyda att allt trots allt inte är så negativt, det är inte ett ekonomisk svart hål som suger i sig alla pengar i Sverige eftersom det balanseras ut så fort man inte tittar rätt snävt( nåja det är inte så hiskeligt snävt vilket många påpekat men iaf ) på den grupp invandrare som har det svårast att integreras.
Den säger heller inget om hur vi skall lösa problemen för de som haft svårast att integreras och bygga en framtid i Sverige eller vilka konsekvenser det har i förlängningen.
Den sätter dock lite perspektiv på problemet och det är trevligt, att måla upp en nattsvart framtid som en oundviklig sanning vinner ingen på.
Så om jag fattar dig rätt så vill du hellre ha en ensamkommande 20-åring som ljugit sig in hit som under ett år kan kosta allt mellan 3000-16 000kr (beroende på ifall det behövs nödlösningar i flyktingboende) än för samma kostnad hjälpa 15-80 indier med matbidrag?
Nej, du har tolkat mig helt fel. Du bygger in egna slutsatser och fördomar för att det ska passa din argumentration, som verkar ha varit klar redan på förhand.
Nej, du har tolkat mig helt fel. Du bygger in egna slutsatser och fördomar för att det ska passa din argumentration, som verkar ha varit klar redan på förhand.
Men vilken slutsats skall man då dra av din ståndpunkt?
Givet svensk välfärd så finns det ganska begränsat med pengar att lägga- antingen prioriteras invandring, eller så blir det mycket mer bistånd för samma peng. Allt åt alla fungerar inte.
Äsch, skit i det. Här kommer Hanif Bali (M - riksdagsledamot) men en intressant och tänkvärd reflektion:
"Ser att det finns tre typer av reaktioner på OECD:s rapport, en tycker att det är skönt att det är bevisat att man går plus på invandring, den andra utläser att man går 0,56% av BNP back på invandring, den tredje tycker att det är dumt att räkna på det över huvudtaget.
Viktigt då är att veta att 0,56% av BNP är ungefär 20 miljarder per år. Det är kostnaden av att 1 427 296 flyttat till Sverige.
Det intressanta i detta är att jämföra dessa siffror med SD:s, de räknar med att om endast 146 000 invandrare kostar 120 miljarder. En märkbar diff, minst sagt.
Sen kan man fråga sig hur det statsfinansiella nettot för andra grupper ser ut och om det ens är mänskligt att räkna på det, tex funktionsnedsatta. Min gissning är att vi snabbt skulle få ett ganska otrevligt samhälle om vi började resonera om människors existensberättigande i Sverige om de endast var en statsfinansiell plusaffär."
Sen kan man fråga sig hur det statsfinansiella nettot för andra grupper ser ut och om det ens är mänskligt att räkna på det, tex funktionsnedsatta. Min gissning är att vi snabbt skulle få ett ganska otrevligt samhälle om vi började resonera om människors existensberättigande i Sverige om de endast var en statsfinansiell plusaffär."
Nordström
2013-06-14, 09:40
Äsch, skit i det. Här kommer Hanif Bali (M - riksdagsledamot) men en intressant och tänkvärd reflektion:
"Ser att det finns tre typer av reaktioner på OECD:s rapport, en tycker att det är skönt att det är bevisat att man går plus på invandring, den andra utläser att man går 0,56% av BNP back på invandring, den tredje tycker att det är dumt att räkna på det över huvudtaget.
Viktigt då är att veta att 0,56% av BNP är ungefär 20 miljarder per år. Det är kostnaden av att 1 427 296 flyttat till Sverige.
Det intressanta i detta är att jämföra dessa siffror med SD:s, de räknar med att om endast 146 000 invandrare kostar 120 miljarder. En märkbar diff, minst sagt.
Hanif Bali borde veta att SD:s siffror enbart handlar asyl och anhöriginvandring, i oecd-rapporten har man slagit ihop arbetskraftsinvandrare med flyktingmottagande, så jämförelsen är helt meningslös.
Och dessutom, som Tino skriver: Problemet med denna kalkyl är att endast ca 60% av offentliga utgifter inkluderas för OECD överlag. Kostnader av infrastruktur, näringspolitik, rättsväsende, etc som totalt motsvarar ca 40% av offentliga utgifter ignoreras i beräkningen.
Hanif Bali borde veta att SD:s siffror enbart handlar asyl och anhöriginvandring, i oecd-rapporten har man slagit ihop arbetskraftsinvandrare med flyktingmottagande, så jämförelsen är helt meningslös.
Och dessutom, som Tino skriver: Problemet med denna kalkyl är att endast ca 60% av offentliga utgifter inkluderas för OECD överlag. Kostnader av infrastruktur, näringspolitik, rättsväsende, etc som totalt motsvarar ca 40% av offentliga utgifter ignoreras i beräkningen.
var kan man ta del av SDs kalkylunderag där man kan se exakt hur man kommer fram till sina kvantitativa slutsatser gällande flykting- och asylmottagning?
Rapport tack!
Är det för övrigt bara jag som finner det, milt uttryckt, ironiskt hur nordström hela tiden refererar till en utomeuropeisk invandrare ( Tino Sanandaji, kurd= från mellanöstern) som källa till sina argument :d
Visste vore det trist om det endast sågs så, men alla möts ju av en ekonomisk verklighet i vardagen invandrarfrågor bör väl knappast vara den enda fråga som lever helt vid sidan av ekonomiska aspekter. Sjukvård för att bara ta ett exempel tampas varje dag med ekonomiska frågor rörande deras arbete.
Vår ekonomi verkar ju trots allt utgöra en enorm del av vår politiska vardag.
Sen om det inte finns fakta så står ju påhittade siffror oemotsagda och det är ju aldrig bra....
Klart som fan det skall räknas både till höger och vänster för att få fram siffror. Att blunda och köra gör dårar.
Men politik handlar om att prioritera. I en kommun i ekonomisk kris- socialbidragskostnaderna ökar, vad kan man dra ner på? Äldrevården kanske. Hur rättfärdigar du att medborgarna betalar skatt och gjort rätt för sig men inte får något av samhället tillbaka?
Ett sammanhållet samhälle är ett trevligt samhälle. Men du vill fylla på så att integrationen inte kan fungera, så därmed är konsekvensen att du inte vill ha ett trevligt samhälle, du prioriterar annorlunda.
Rawsteel
2013-06-14, 10:37
Frågan är vem som är okunnig här:coffee:
Öppna ögonen tack.
Man borde kunna "gilla" posts på Kolo! :laugh:
Om du läste vad jag skrev så ser du klart och tydligt att jag inte drog alla invandrare över en kam.
Och du är bara pinsam och oinformerad LeBron, mitt intryck av dina posts är att du inte vet ett skvatt om SD och deras politik.
Rawsteel
2013-06-14, 10:46
citat: Tino Sanandaji
"De relevanta raderna är utgifter för invandrarbefolkningen 2006 (215,7-222,4 miljarder kr) respektive intäkter (176,6 miljarder).
Det är även viktigt att komma ihåg att alla dessa studier slår ihop arbetskraftsinvandring från norden och västeuropa (mycket lönsam) med flykting och anhöringsinvandring från tredje världen (ej lönsam). Vinsterna från den förstnämnda döljer delvis kostnaderna från det senare när man slår ihop grupperna.
Den debatt om migrationspolitik som finns gäller dock inte högtutbildade nordbor, utan den invandring som är socioekonomiskt problematisk, det vill säga flykting och anhöringsinvandring invandring från tredje världen. För att kunna uttala sig om de ekonomiska effekterna av lågkvalificerad invandring från tredje världen måste vi studera just lågkvalificera invandring från Tredje världen, inte invandring av utbildade från Norge eller Irland.
DN borde redogjort att OECD bekräftat att invandring är en statsfinansiell kostnad när alla kostnadsposter inkluderas. Det finns idag högljuda krafter som i stället för att fixa problemen med dagens invandring lägger sin energi på att förneka problemen och förvirra allmänheten om vad studierna egentligen säger. Risken finns att de kommer att missbruka DNs vilseledande rubrik."
slut citat.
Slutsatsen man kan dra är med andra ord att invandring inom i huvudsak Norden och Norra Europa, är lönsam (då det rör sig om arbetskraftsinvandring), men att den stora flyktinginvandringen & anhöriginvandringen från asien, mellan-östern och afrika är tärande och inte lönsam och en ren belastning.
Exakt.
Ni måste lära er det här - jag ids inte engagera mig i att läxa upp nån bonnläpp som dömer världen efter de tre invandrare han hört talas om. det ger inte mig nånting.
Vi kan flippa myntet en snabbis. Drar inte du samma slutsats när du dömer världen efter dom skötsamma invandrare du har träffat? ''Men vadå? Hakim och Mr. Broski är ju sköna, vad snackar SD om?'' I längden är väl det egentligen en sundare slutsats att dra, men det är av samma skrot och korn.
Problemen fortsätter att rulla in om vi inte faktiskt gör skillnad och erkänner att vissa problem kommer främst av vissa grupper..
Att folk på fullt allvar tror att kulturkrockar magiskt försvinner för dom får någon anställning är lustigt.
Klart som fan det skall räknas både till höger och vänster för att få fram siffror. Att blunda och köra gör dårar.
Men politik handlar om att prioritera. I en kommun i ekonomisk kris- socialbidragskostnaderna ökar, vad kan man dra ner på? Äldrevården kanske. Hur rättfärdigar du att medborgarna betalar skatt och gjort rätt för sig men inte får något av samhället tillbaka?
Ett sammanhållet samhälle är ett trevligt samhälle. Men du vill fylla på så att integrationen inte kan fungera, så därmed är konsekvensen att du inte vill ha ett trevligt samhälle, du prioriterar annorlunda.
Bullshit, du stoppar ord i munnen p mig. Jag har inte kommenterat enskilda kommuners ekonomi, utan kommenterat mer övergripande utifrån artikeln – som baseras på OECD länder (du vet säkert inte vad det är).
Det är _DU_ som vrider på diskussionen åt helt andra, för tråden helt irrelevanta håll in på sådant som du säker tär van att göra. Du kan helt enkelt inte anpassa din argumentation till ömnet, utan på instinktivt maner mynnar dina SD relaterade diskussioner ut till samma vanliga dravel. Det får fan vara nog på dina snedvridningar och allt skitsnack som du kommer med för att det ska passa din mall.
Ang budgetansvar så är det något jag värderar högt, och hyllar regeringen, främst borg, för att skött bra (är ekonom själv). Ekonomi är a-o inom politiken – annars hamnar vi till slut i samma sits som grekland. Men det måste, enligt mig och många andra, finnas en human aspekt som inte värderar allt i kr och ören. Till det är sverige ett av de bäst skötta länderna i välrdne, fiskalt. Ngt som du och dina gelikar systematiskt bortser ifrån.
Och tror ni att SD för en mer ansvarsfull politik, med stora besparingar inom migrationspolitiken, så vet jag inte vad jag ska svara på det förutom: LOL (hur mkt ska man inte ge pensionärerna, hur hade man tänk finansiera det?).
Bullshit, du stoppar ord i munnen p mig. Jag har inte kommenterat enskilda kommuners ekonomi, utan kommenterat mer övergripande utifrån artikeln – som baseras på OECD länder (du vet säkert inte vad det är).
Det är _DU_ som vrider på diskussionen åt helt andra, för tråden helt irrelevanta håll in på sådant som du säker tär van att göra.
Ang budgetansvar så är det något jag värderar högt, och hyllar regeringen, främst borg, för att skött bra (är ekonom själv). Ekonomi är a-o inom politiken – annars hamnar vi till slut i samma sits som grekland. Men det måste, enligt mig och många andra, finnas en human aspekt som inte värderar allt i kr och ören. Till det är sverige ett av de bäst skötta länderna i välrdne, fiskalt. Ngt som du och dina gelikar systematiskt bortser ifrån.
Jag drar slutsatser om konsekvenserna av ditt floskelsprutande. Något du inte vill kännas vid tydligen...
Du är den som kommer med floskler och gör meningslösa jämförelser med SDs siffror. Då väljer jag att med ett konkret exempel svara på dina floskler- och då tar du och tjafsar om det?! Skärp dig! Släpp flosklerna så slipper jag bemöta dem.
Angående budgetansvar så har vi ett överskottsmål, så svårt är det inte att klara det medan man underinvesterar och skär ner.
Vilka floskler?
Var ngnstans har jag överhuvud jämfört ngt med sds siffror?
Var är SD egna beräkningar på hur mkt deras gruppering av invandrade kostar? Var är siffrorna och rapporten?
Angående budgetansvar så har vi ett överskottsmål, så svårt är det inte att klara det medan man underinvesterar och skär ner.
ta gärna fram källor och siffror på hur regeringen "under"investerar och skär ner? vilka områden? hur påverkar det nettot?
Vilka floskler?
Var ngnstans har jag överhuvud jämfört ngt med sds siffror?
Var är SD egna beräkningar på hur mkt deras gruppering av invandrade kostar? Var är siffrorna och rapporten?
Pjta:
Sen kan man fråga sig hur det statsfinansiella nettot för andra grupper ser ut och om det ens är mänskligt att räkna på det, tex funktionsnedsatta.
Människovärdesfloskel: check.
Jämförelse med SDs siffra i din post: check.
Det är inte jag som dragit upp SDs siffra utan du i din post, så det är du som skall ange källa, inte jag.
ta gärna fram källor och siffror på hur regeringen "under"investerar och skär ner? vilka områden? hur påverkar det nettot?
Inom järnvägen så har det underinvesterats. Vi har spenderat minst pengar per km järnvägsräls i Europa eller något i den svängen när det gäller underhåll. Källa på det kan du få senare, då det är något jag läst i DN så det kanske inte ens stämmer.
Försvaret har de skärt ner, samt misskött.
Sedan har vi en glesbygdsproblematik, där satsas det inte speciellt.
Sedan kan andra nog fylla i en massa mer.
Edit: Sedan så kommer det snart bli värre möjligtvis då S vill se att etableringsersättningen förlängs från två till sex år. Då blir en del av kommunernas huvudbry statens.
Pjta:
Människovärdesfloskel: check.
Jämförelse med SDs siffra i din post: check.
Det är inte jag som dragit upp SDs siffra utan du i din post, så det är du som skall ange källa, inte jag.
lol, du missade ju självklart att läsa att det var citerat från hanif bali. :)
lol, du missade ju självklart att läsa att det var citerat från hanif bali. :)
Nej, men du tog upp det i din post. Du valde ut det citatet. Eller du ville inte något med citatet? Ta inte upp det då.
Du ser i min post att det jag skrev var "i din post". Så hur läser du är då frågan?
Inom järnvägen så har det underinvesterats. Vi har spenderat minst pengar per km järnvägsräls i Europa eller något i den svängen när det gäller underhåll. Källa på det kan du få senare, då det är något jag läst i DN så det kanske inte ens stämmer.
Försvaret har de skärt ner, samt misskött.
Sedan har vi en glesbygdsproblematik, där satsas det inte speciellt.
Sedan kan andra nog fylla i en massa mer.
så när du menar "underinvesterats" så syftar du specifika områden och bortser helt från helheten :)
i samma veva tar du upp överskottsmålet, där sverige ligger under gränsen vilket tyder på att det om ngt har "över"investerats - varför tror du annars vi inte klarar årliga budgetmålet.
Men detta ska ju egentligen belysas över en cykel.
"Den offentliga sektorns finanser
Underskottet i den offentliga sektorns finansiella sparande blev 25 mdkr 2012, vilket motsvarar -0,7 procent av BNP. För 2013 beräknas underskottet bli större och uppgå till 59 mdkr, vilket motsvarar -1,6 procent av BNP.
Den offentliga sektorns finansiella sparande bedöms försvagas i år, för att sedan gradvis förstärkas fram till 2017. När tillväxten åter tar fart i ekonomin ökar det finansiella sparandet årligen med ca 1 procentenhet från 2015 och beräknas 2017 uppgå till 2,0 procent av BNP.
"
http://www.regeringen.se/sb/d/2548/a/214037
Så mkt för att det "under"investerats
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.