handdator

Visa fullständig version : Invandrare betalar mer till samhället än de får tillbaka

Sidor : 1 [2]

Carnes
2013-06-14, 11:45
Vill bara flika in och ge Benya credd. Det här är första gången han inte har stuckit helt plötsligt i en diskussion för att han fick motstånd. Keep it up bromosexual

benya
2013-06-14, 11:50
carnes, gubben jag sticker inte när jag diskuterar med dig, nordström et al utan jag tröttnar – diskussionerna blir liksom aldrig fruktsamma, jag lär mig inget nytt och jag får det bekräftat hur en del av SD sympatisörerna resonerar. I enlighet med statistiken som finns där ute *hug*

Carnes
2013-06-14, 11:52
carnes, gubben jag sticker inte när jag diskuterar med dig, nordström et al utan jag tröttnar – diskussionerna blir liksom aldrig fruktsamma, jag lär mig inget nytt och jag får det bekräftat hur en del av SD sympatisörerna resonerar. I enlighet med statistiken som finns där ute *hug*

Ja, du tröttnat för du får motstånd. Hur som helst så saknas mycket av statistiken där ute, för båda sidorna. Vi för inte korrekt statistik gällandes invandrare kontra svenskar i Sverige. Så 110% fakta varesig det gäller SD eller SD-motståndare finns inte. Man får helt enkelt gå efter det man har, och sen spekulera logiskt.

Nordström
2013-06-14, 11:53
Ang budgetansvar så är det något jag värderar högt, och hyllar regeringen, främst borg, för att skött bra (är ekonom själv).

Ha ha, dagens skratt! :d

Trouble
2013-06-14, 11:54
3 år samhälle ekonomi?

benya
Nej, men du tog upp det i din post. Du valde ut det citatet. Eller du ville inte något med citatet? Ta inte upp det då.
Du ser i min post att det jag skrev var "i din post". Så hur läser du är då frågan?

Nja, du skrev faktiskt så här:

” Du är den som kommer med floskler och gör meningslösa jämförelser med SDs siffror. Då väljer jag att med ett konkret exempel svara på dina floskler- och då tar du och tjafsar om det?! Skärp dig! Släpp flosklerna så slipper jag bemöta dem.”

Jag citerade in den texten mer för att öppna upp diskussionen för andra vinklar – där vi kanske kommer in på att vi faktiskt hjälper människor i nöd, de solidariskas aspekterna och att politik kan bli ganska cynisk och otrevlig om allt ska handla om siffror.
Men självklart nappar du på siffrorna och inte andemeningen – du har väl inte förmåga att värdera kostnadsposter i budgeten annat än kvantitativt och sen gnälla på att järnvägarna behöver upprustas eller liknande

dluddeckens
Det är stor skillnad på invandring och invandring.

Flyktingar från exempelvis Afganistan är dyrt, hur man än räknar. En invandrare från Finland (där flest invandrare kommer ifrån) är inte alls speciellt dyrt, och förmodligen i linje med studien - en positiv nettobalans.

stridis
2013-06-14, 12:00
så när du menar "underinvesterats" så syftar du specifika områden och bortser helt från helheten :)
i samma veva tar du upp överskottsmålet, där sverige ligger under gränsen vilket tyder på att det om ngt har "över"investerats - varför tror du annars vi inte klarar årliga budgetmålet.
Men detta ska ju egentligen belysas över en cykel.

"Den offentliga sektorns finanser

Underskottet i den offentliga sektorns finansiella sparande blev 25 mdkr 2012, vilket motsvarar -0,7 procent av BNP. För 2013 beräknas underskottet bli större och uppgå till 59 mdkr, vilket motsvarar -1,6 procent av BNP.

Den offentliga sektorns finansiella sparande bedöms försvagas i år, för att sedan gradvis förstärkas fram till 2017. När tillväxten åter tar fart i ekonomin ökar det finansiella sparandet årligen med ca 1 procentenhet från 2015 och beräknas 2017 uppgå till 2,0 procent av BNP.
"
http://www.regeringen.se/sb/d/2548/a/214037

Så mkt för att det "under"investerats

Säger mer om statens finanser än vilka satsningar de gjort, förstår du väl själv?

Sedan så tycker du att jag blandat in kommunerna, vilket i sammanhanget är klart relevant, då de får stå för en stor del av notan. Så hur var det med att se helheten?

stridis
2013-06-14, 12:01
Nja, du skrev faktiskt så här:

” Du är den som kommer med floskler och gör meningslösa jämförelser med SDs siffror. Då väljer jag att med ett konkret exempel svara på dina floskler- och då tar du och tjafsar om det?! Skärp dig! Släpp flosklerna så slipper jag bemöta dem.”

Länka texter i så fall, citera sedan det du vill belysa. Annat är dålig forum-etikett.

benya
2013-06-14, 12:10
Säger mer om statens finanser än vilka satsningar de gjort, förstår du väl själv?

Sedan så tycker du att jag blandat in kommunerna, vilket i sammanhanget är klart relevant, då de får stå för en stor del av notan. Så hur var det med att se helheten?

"förstår jag väl". Du är söt du. Ne nu har jag inte så mkt tid mer att lägga på non..här, men läser gärna SDs egna kalkyler, (INTE Tinos) underlag och budgetar när ni har tid att länka in dem här.

Trevlig helg på er nu väntar summerburst, champagne och annat gott :hbang:

Asdf
2013-06-14, 12:15
Är det för övrigt bara jag som finner det, milt uttryckt, ironiskt hur nordström hela tiden refererar till en utomeuropeisk invandrare ( Tino Sanandaji, kurd= från mellanöstern) som källa till sina argument :d

Inte alls!
Det är bara anti-sd rörelsen som har fått rasismstämpeln om bakfoten och satt ett kvitto på huruvida ens ursprung avgör om man är rasist eller ej alt sd-väljare

Exdiaq
2013-06-14, 12:20
Är det för övrigt bara jag som finner det, milt uttryckt, ironiskt hur nordström hela tiden refererar till en utomeuropeisk invandrare ( Tino Sanandaji, kurd= från mellanöstern) som källa till sina argument :d

Varför är det lustigt på något sätt? Du får göra dig av med vanföreställningen att Nordström & Co vägrar lyssna på personer med bakgrund i ett utomeuropeiskt land, eller som för Sanandaji, område.

En hel del av de som format mina åsikter kring invandring/integration och kunnat konkretisera problemen har antingen inte varit födda i Europa eller har föräldrar som flytt från ett utomeuropeiskt land.

D Andersson
2013-06-14, 12:25
Nedan ser vi hur benya, Allan, Lebron (det räcker om du taggar ner lite lite så vore det nästan ingen som skulle förstå att du trollar) & co agerar när bristerna och felaktigheterna i den aktuella rapporten och framförallt slutsatserna därav påtalas.

Någon mer än Allan som är gammal nog att minnas?

x6roE0V20cY

Carnes
2013-06-14, 12:32
Wow. Benya är ekonom, där ser man. Samtliga ekonomer jag har diskuterat invandringspolitiken med har varit på min sida, men inte röstat SD då dom inte finner dom tillräckligt seriösa och ser en stor brist i deras politik.

Vad kan man dra för slutsatser av det här?

Edit; Benya, du är medveten om att både Reinfeldt och Borg har gått ut med att den växande arbetslösheten/bidragstagandet hos invandrare är väldigt kostsamt va?

Grahn
2013-06-14, 12:40
Känns som tråden urartat lite....

Ladugårdsdörr
2013-06-14, 12:45
Någon mer än Allan som är gammal nog att minnas?

Självklart, Europolitan levererade mitt första mobilabonnemang. Vill minnas att samtalstaxan per minut var på 6kr dagtid och 1 (eller 2)kr kvällstid. För att knyta an till tråden så bodde jag då i Frölunda, men när jag flyttade togs lägenheten över av en invandrare. Han bjud på en schysst pasta mot att jag svängde förbi med nycklarna till hans restaurang på Första Långgatan.

D Andersson
2013-06-14, 12:47
Känns som tråden urartat lite....

Den gjorde det i det första inlägget, obegripligt hur den kan få leva kvar. En tråd med motsatt uppfattning och med ett ordval som i första inlägget hade försvunnit omgående. Dubbla standarder så det skriker om det.

Spetälsk
2013-06-14, 12:53
Trådens sdare förefaller ha mycket fritid :)

Spetälsk
2013-06-14, 12:53
Den gjorde det i det första inlägget, obegripligt hur den kan få leva kvar. En tråd med motsatt uppfattning och med ett ordval som i första inlägget hade försvunnit omgående. Dubbla standarder så det skriker om det.passar det inte så är det bara att lämna forumet. hejdå :)

Trouble
2013-06-14, 12:54
Trådens sdare förefaller ha mycket fritid :)

Vad pysslar du själv med om dagarna förutom att vara smart och bra? :)

D Andersson
2013-06-14, 12:58
Självklart, Europolitan levererade mitt första mobilabonnemang. Vill minnas att samtalstaxan per minut var på 6kr dagtid och 1 (eller 2)kr kvällstid. För att knyta an till tråden så bodde jag då i Frölunda, men när jag flyttade togs lägenheten över av en invandrare. Han bjud på en schysst pasta mot att jag svängde förbi med nycklarna till hans restaurang på Första Långgatan.

Anekdotisk poäng/bevisföring?

Jag å andra sidan vet att invandraren som drev just den där restaurangen på Första Långgatan fuskade med bokföringen, anställde svartjobbare som han behandlade som skräp, utnyttjade de kvinnliga svartjobbarna sexuellt o.s.v. Restaurangen var dessutom bara en front för knarksmugglingen och människohandeln/bordellverksamheten han framförallt sysslade med. Så vi ska dra ner på invandringen rejält.

Spetälsk
2013-06-14, 13:01

Jag å andra sidan vet att invandraren som drev just den där restaurangen på Första Långgatan Det är väl där Gustav kasselstrand bor? kompis till dig? :laugh:

Rawsteel
2013-06-14, 13:03
Ovanligt att se Spetälsk komma in med sina "smarta" kommentarer i en sån här tråd...

Ladugårdsdörr
2013-06-14, 13:26

Jag å andra sidan vet att invandraren som drev just den där restaurangen på Första Långgatan fuskade med bokföringen, anställde svartjobbare som han behandlade som skräp, utnyttjade de kvinnliga svartjobbarna sexuellt o.s.v. Restaurangen var dessutom bara en front för knarksmugglingen och människohandeln/bordellverksamheten han framförallt sysslade med. Så vi ska dra ner på invandringen rejält.

Korrekt tempus (jävlar vad jag fick googla för att hitta det fina ordet), jag kan inte hitta restaurangen med hjälp av google street så här 13 år efter det aktuella överlämnandet. Nu är det bara indiskt som gäller längs första lång, och för att knyta an till tråden, och indier kan ibland uppvisa en fallenhet för överraskingssex.

Dyrgripen
2013-06-14, 13:30
Varför är man rasist så fort man hatar somalier men inte när man hatar folk från Belgien, till exempel?

Carnes
2013-06-14, 14:29
Varför är man rasist så fort man hatar somalier men inte när man hatar folk från Belgien, till exempel?

Norsk/belgisk/svensk checkig in. Om du HATAR ett folk pga deras ursprung, genetik osv är det rasistiskt IMO. Att man prioriterar högutbildade vita/asiater före outbildade somalier som dafacccoo kommer bära med sig en rätt taxerande kultur och säkerligen sättas i ett ghetto så dom aldrig kommer att anpassa sig, så är det inte rasistiskt. Somalie-fientligt, absolut, smått skevt, sure.. Rasistiskt? not even once.

Jag hatar alla lika mycket, känner mig inte ett dugg rasistisk för det.. Jag sorterar folk i ''Attraktiv/oattraktiv'' och ''Skön/oskön''.. vem fan bry sig om ursprung? allt handlar om resultaten.

LeBron
2013-06-14, 15:11
Frågan är vem som är okunnig här:coffee:
Öppna ögonen tack.

Om du läste vad jag skrev så ser du klart och tydligt att jag inte drog alla invandrare över en kam.
Och du är bara pinsam och oinformerad LeBron, mitt intryck av dina posts är att du inte vet ett skvatt om SD och deras politik.

Dom är rasister, dom kan inte politik, du är inte bättre. Så mycket vet jag och det räcker för mig. U mad bro?

Dreas
2013-06-14, 15:15
Norsk/belgisk/svensk checkig in. +1 dock för minst 100 år sedan.

Albin Eriksson
2013-06-14, 15:31
Äsch, skit i det. Här kommer Hanif Bali (M - riksdagsledamot) men en intressant och tänkvärd reflektion:

"Ser att det finns tre typer av reaktioner på OECD:s rapport, en tycker att det är skönt att det är bevisat att man går plus på invandring, den andra utläser att man går 0,56% av BNP back på invandring, den tredje tycker att det är dumt att räkna på det över huvudtaget.

Viktigt då är att veta att 0,56% av BNP är ungefär 20 miljarder per år. Det är kostnaden av att 1 427 296 flyttat till Sverige.

Det intressanta i detta är att jämföra dessa siffror med SD:s, de räknar med att om endast 146 000 invandrare kostar 120 miljarder. En märkbar diff, minst sagt.

Sen kan man fråga sig hur det statsfinansiella nettot för andra grupper ser ut och om det ens är mänskligt att räkna på det, tex funktionsnedsatta. Min gissning är att vi snabbt skulle få ett ganska otrevligt samhälle om vi började resonera om människors existensberättigande i Sverige om de endast var en statsfinansiell plusaffär."

Känner inte till några av siffrorna, ovan men här är en artikel om en studie i norge på utomeuropeiska invandrare:
http://www.hegnar.no/okonomi/article725638.ece

Förövrigt kostar ju handläggning av asylsökande bara det 9miljarder under närmaste tre åren, att närmare 1.5miljoner människor skulle kosta 20miljarder som slutnota per år låter fantastiskt bra.

Rawsteel
2013-06-14, 15:47
Dom är rasister, dom kan inte politik, du är inte bättre. Så mycket vet jag och det räcker för mig. U mad bro?

Som sagt, du vet inte ett skvatt och jag antar att du tror sverigedemokrater drar alla över en kam?
Om så, tycker du inte att det är lite dubbelmoral när du själv drar alla sverigedemokrater över en kam?
Och av ren nyfikenhet, kan du nämna något positivt som mena invandringen har bidragit med till Sverige?

Rawsteel
2013-06-14, 15:49
Norsk/belgisk/svensk checkig in. Om du HATAR ett folk pga deras ursprung, genetik osv är det rasistiskt IMO. Att man prioriterar högutbildade vita/asiater före outbildade somalier som dafacccoo kommer bära med sig en rätt taxerande kultur och säkerligen sättas i ett ghetto så dom aldrig kommer att anpassa sig, så är det inte rasistiskt. Somalie-fientligt, absolut, smått skevt, sure.. Rasistiskt? not even once.

Jag hatar alla lika mycket, känner mig inte ett dugg rasistisk för det.. Jag sorterar folk i ''Attraktiv/oattraktiv'' och ''Skön/oskön''.. vem fan bry sig om ursprung? allt handlar om resultaten.

Väl skrivet:thumbup:

Robbmeister
2013-06-14, 15:52
Tur att du är så mycket bättre och kunnigare då :)

tp_88
2013-06-14, 15:57
Har inte följt tråden, men ganska underhållande att DN och den aggresive TS mfl var ute på sina Cresents när de trodde att proppen (tm) var utdelad. :)

Oavsett resultat, så välkomnar jag undersökningar av den här typen. Desto fler saker man kan få siffror på, desto bättre. Sen är givetvis ingen enskild undersökning någon absolut sanning. Jag undrar dock hur OECDs noggranhet blir när man granskar så många länder? Samt vilka är det egentligen som undersökts? Alla personers som inte föddes i Sverige men uppehåller sig här? Deras barn (om födda här) räknas inte med? (Nej, jag säger inte att de är en utgift) Asylsökande som nekas uppehållstillstånd?

Tomten
2013-06-14, 16:01
Lite lustigt är det hur man alltid styrs käpprätt åt vänster eller käpprätt åt höger i den här debatten.

Det är svängdörren öppen, eller så ska varje person med utländsk påbrå ut ur landet. Folk är som inte tillåtna att ha andra åsikter. Du är för, eller emot. Med oss eller mot oss. Du är rasist eller en förnuftig svensk som känner för sina medmänniskor.

Vad som också är lite konstigt är att folk som hatar SD per automatik väljer att missförstå deras politik. SD är inte emot all invandring, de uppmuntrar arbetskraftsinvandring, men vill se stora restriktioner på anhörig-invandring och flykting-invandring, i synnerhet då från länder som står längst ifrån Sverige Kulturellt. I synnerhet stora delar av Afrika, Mellan-Östern och delar av Asien.

Personligen så har jag en ganska neutral hållning till SD. De har några väldigt klumpiga politiker & några skickliga, och de har en del vettiga idéer (och en del knasiga). Värt att säga är att de inte på långa vägar representerar ett "extremt" parti, som man vill ge en bild av i media.

Personligen kan jag tycka att miljöpartier och vänster är extremare än SD... fast de riktigt extrema partier vi har är nog snarare partier som Svenskarnas Parti & Nationaldemokraterna. Där nog endast Svenskarnas Parti kan anses ha direkta anknytningar till främlingsfientlighet och till viss del också nazismen. Vi har också AFA på vänstersidan, och de är nog farligare än svenskarnas parti, även om de inte är ett parti, snarare en militant organisation, som verkar mot fascism och nazism, men är allmänt förvirrade när det gäller vad man egentligen ska kämpa mot, och har en tendens att likställa nationalism med nazism.

edit: Tänkte också tillägga att Svenskarnas Parti har sånt obetydligt stöd, AFA som organisation är klart starkare men har minst lika ruttna värderingar. Problemet är bara att man vägrar se Vänster-Extremism som ett hot.

tjing
2013-06-14, 16:02
Man ska nog inse att dylika rapporter kan tolkas åt olika håll av olika aktörer. De visar sällan endast vad de sägs visa i en rubrik, oavsett politisk tillhörighet.

Niorna
2013-06-14, 16:09
Vad som också är lite konstigt är att folk som hatar SD per automatik väljer att missförstå deras politik. SD är inte emot all invandring, de uppmuntrar arbetskraftsinvandring, men vill se stora restriktioner på anhörig-invandring och flykting-invandring, i synnerhet då från länder som står längst ifrån Sverige Kulturellt. I synnerhet stora delar av Afrika, Mellan-Östern och delar av Asien.

Det är inget missförstånd. Det är precis därför man inte röstar på Sverigedemokraterna.

Nordström
2013-06-14, 16:15
men vill se stora restriktioner på anhörig-invandring och flykting-invandring, i synnerhet då från länder som står längst ifrån Sverige Kulturellt. I synnerhet stora delar av Afrika, Mellan-Östern och delar av Asien.

Det stämmer inte. De har inga särskilda regler för olika folkgrupper. Det om något hade varit rasistiskt.

Tomten
2013-06-14, 16:42
Det stämmer inte. De har inga särskilda regler för olika folkgrupper. Det om något hade varit rasistiskt.

Det här fattar jag inte. Det är inte rasistiskt att säga att invandring från Somalia är problematiskt, och att det uteslutande handlar om flykting och anhöriginvandring. Det är inte rasistiskt att påstå att folk från Somalia till stor del har dålig utbildningsbakgrund och att det är en klan-kultur som står långt ifrån Sverige och att det innebär gigantiska problem att integrera människor från en kultur som är fullständigt annorlunda från vår.

Det är klart att det innebär problem att integrera gruppen och att man då måste begränsa invandringen eftersom det innebär astronomiska kostnader i jämförelse med att ta emot en person från norden som nästan uteslutande är arbetskraftsinvandrare.

Förövrigt att begränsa flykting och anhöriginvandringen är i princip densamma som att minska invandringen från just de här länderna, då en majoritet av de människorna kommer med flyktingskäl eller med anhöriginvandring som skäl.

Carnes
2013-06-14, 16:43
det här fattar jag inte. Det är inte rasistiskt att säga att invandring från somalia är problematiskt, och att det uteslutande handlar om flykting och anhöriginvandring. Det är inte rasistiskt att påstå att folk från somalia till stor del har dålig utbildningsbakgrund och att det är en klan-kultur som står långt ifrån sverige och att det innebär gigantiska problem att integrera människor från en kultur som är fullständigt annorlunda från vår.

Det är klart att det innebär problem att integrera gruppen och att man då måste begränsa invandringen eftersom det innebär astronomiska kostnader i jämförelse med att ta emot en person från norden som nästan uteslutande är arbetskraftsinvandrare.

Förövrigt att begränsa flykting och anhöriginvandringen är i princip densamma som att minska invandringen från just de här länderna, då en majoritet av de människorna kommer med flyktingskäl eller med anhöriginvandring som skäl.

+11111

stridis
2013-06-14, 17:06
Lite lustigt är det hur man alltid styrs käpprätt åt vänster eller käpprätt åt höger i den här debatten.

Det är svängdörren öppen, eller så ska varje person med utländsk påbrå ut ur landet. Folk är som inte tillåtna att ha andra åsikter. Du är för, eller emot. Med oss eller mot oss. Du är rasist eller en förnuftig svensk som känner för sina medmänniskor.

Vad som också är lite konstigt är att folk som hatar SD per automatik väljer att missförstå deras politik.

Menar du debatter på Kolo nu? För det där käpprätt åt höger är snarast en SVP-åsikt vilken jag inte tror är särdeles representerad här. Det är mest SD:are här.

Om de redan hatar SD så är det inte konstigt att de väljer att "missförstå", vanligt politiskt djävulskap.

Nordström
2013-06-14, 17:09
Det här fattar jag inte. Det är inte rasistiskt att säga att invandring från Somalia är problematiskt, och att det uteslutande handlar om flykting och anhöriginvandring. Det är inte rasistiskt att påstå att folk från Somalia till stor del har dålig utbildningsbakgrund och att det är en klan-kultur som står långt ifrån Sverige och att det innebär gigantiska problem att integrera människor från en kultur som är fullständigt annorlunda från vår.

Nej det är det inte, men att ha en hårdare asylprövning för vissa människor beroende på varifrån dem kommer ifrån är ju.......lite märkligt, t.ex att asylsökande från Syrien ska ha andra regler än Somalier för att de är enklare att integrera.

Ja så blir det.

Denniss
2013-06-14, 17:19
http://www.tino.us/2013/06/oecd-invandringen-en-nettokostnad-nar-samtliga-budgetposter-raknas-in/
Läsvärt

Nordström
2013-06-14, 17:21
http://www.tino.us/2013/06/oecd-invandringen-en-nettokostnad-nar-samtliga-budgetposter-raknas-in/
Läsvärt

Det är fjärde eller femte gången det länkas till den där artikeln.

alphahanen2
2013-06-14, 17:30
Alltså jag är 15år, vissa tycker säkert att jag inte har nåt här att göra..

Jag gillar inte SD alls. Ogillar deras konservatism och tycker inte de är särskilt vassa på andra frågor som tex miljön. Men på invandringsfrågan är de riktigt bra på tycker jag. Sverige tog in 110000 invandrare 2011, det var innan den arabiska våren får också komma ihåg. Även om majoriteten sköter sig så är det ändå minoriteten som hörs. Jag förstår att det kan vara svårt i ett nytt samhälle, kultur, vanor osv. Är det inte bättre då att vi satsar på att bygga upp vårt samhälle först, och hjälper de som behöver hjälp på bortaplan så att säga. Tror att de flesta hellre skulle vilja stanna kvar i sitt land. Visst är det svårt att störta regimer, men det går.

Allt är inte svart och vitt. Man är inte rasist eller en idiot bara för att man röstar på SD. Att rassestämpla någon som är emot invandringen är väldigt dumt.

Jag är emot den invandring vi har idag, tycker om skötsamma invandrare, hatar stökiga invandrare, stökiga svenskar och rasister.

TheOne1994
2013-06-14, 18:08
Alltså jag är 15år, vissa tycker säkert att jag inte har nåt här att göra..

Jag gillar inte SD alls. Ogillar deras konservatism och tycker inte de är särskilt vassa på andra frågor som tex miljön. Men på invandringsfrågan är de riktigt bra på tycker jag. Sverige tog in 110000 invandrare 2011, det var innan den arabiska våren får också komma ihåg. Även om majoriteten sköter sig så är det ändå minoriteten som hörs. Jag förstår att det kan vara svårt i ett nytt samhälle, kultur, vanor osv. Är det inte bättre då att vi satsar på att bygga upp vårt samhälle först, och hjälper de som behöver hjälp på bortaplan så att säga. Tror att de flesta hellre skulle vilja stanna kvar i sitt land. Visst är det svårt att störta regimer, men det går.

Allt är inte svart och vitt. Man är inte rasist eller en idiot bara för att man röstar på SD. Att rassestämpla någon som är emot invandringen är väldigt dumt.

Jag är emot den invandring vi har idag, tycker om skötsamma invandrare, hatar stökiga invandrare, stökiga svenskar och rasister.

moget resonerat av en 15 åring !!! Du har koll på läget grabben !!

Allan
2013-06-14, 19:23

Det är faktiskt just SD och deras anhang som har trivialiserat frågan. Vi ser praktexempel på det bara i den här tråden, genom att man använder begreppet "invandrare". Eller att man inte skiljer på migration, flykting- och asylpolitik och arbetskraftsinvandring. Förmodligen för att man inte begriper skillnaden.

Själv ser jag långt större problem med tiotusentals balter och polacker som arbetar här utan att tillföra pengar till systemet, än att människor som flyr från krig och jävligheter kommer hit. Och om detta har de som påstår sig måna om "landet" aldrig särskilt mycket att säga.

CAPTCHA
2013-06-14, 19:27
Det är faktiskt just SD och deras anhang som har trivialiserat frågan. Vi ser praktexempel på det bara i den här tråden, genom att man använder begreppet "invandrare". Eller att man inte skiljer på migration, flykting- och asylpolitik och arbetskraftsinvandring. Förmodligen för att man inte begriper skillnaden.

Själv ser jag långt större problem med tiotusentals balter och polacker som arbetar här utan att tillföra pengar till systemet, än att människor som flyr från krig och jävligheter kommer hit. Och om detta har de som påstår sig måna om "landet" aldrig särskilt mycket att säga.

Är det för att dessa balter och polacker gör ett minst lika bra jobb som du och dina byggarbetarpolare fast till en mindre kostnad? :laugh:

MathiasF
2013-06-14, 19:45

SD är EU-kritiskt.

(Medlemskapet i EU är orsaken till den stora massan vit arbetskraft från baltikum, den som förr var mindre och nästan uteslutande svart.)

WHITEFOLKS
2013-06-14, 19:51
Hur kan man arbeta någonstans utan att tillföra pengar till systemet? Då måste man utföra ett väldigt konstigt arbete.

MathiasF
2013-06-14, 19:55
Hur kan man arbeta någonstans utan att tillföra pengar till systemet? Då måste man utföra ett väldigt konstigt arbete.

Skatten betalas i hemlandet (Ska nämnas att jag är lite osäker på det där med inkomstskatten) och lönen tas också hem.
Som om inte det vore nog så underminerar de svenska löner, t ex i lastbilsbranschen är man fullständigt rasande på baltiska chaufförer som kör för en tredjedel av priset medan svenska företag går i konkurs på löpande band.

snelhest
2013-06-14, 20:08
Skatten betalas i hemlandet (Ska nämnas att jag är lite osäker på det där med inkomstskatten) och lönen tas också hem.
Som om inte det vore nog så underminerar de svenska löner, t ex i lastbilsbranschen är man fullständigt rasande på baltiska chaufförer som kör för en tredjedel av priset medan svenska företag går i konkurs på löpande band.

Och hur har allan tänkt stoppa detta genom att rösta på ett annat parti än SD?

stridis
2013-06-14, 20:32

Det finns klart fler av somalisk etnicitet och de verkar vara här för att stanna. Ditt lilla problem är temporärt i jämförelse. Men nu tar ju SD upp det också indirekt genom att de är EU-kritiska. Men grejen är att du skulle kunna åka till Polen och jobba samt ta hem lönen. Sedan att det i slutändan blir ett nettoflöde ut ur Sverige, ja så blir det alltid med EU. Men det viktiga är ju solidiariteten, arbetarklassen är ju internationell, säger socialisterna.

Det är för övrigt tämligen få av invandringsflödet som flyr från krig.

MathiasF
2013-06-14, 20:35

Många vill påstå att de "flyktingar" som kommer hit i själva verket inte är flyktingar, mer än ett fåtal procent av dom.

Ponera att det stämmer, är din åsikt då oförändrad?

TranceII
2013-06-14, 20:51

Jag var nyfiken så jag googlade på "sverigedemokraterna arbetskraftsinvandring". Första träffen: https://sverigedemokraterna.se/2012/01/30/myt-5-arbetskraftsinvandrare-stjal-inte-jobb-for-arbetslosa/

Så jag tror du, LO och SD håller med varandra. Titta bara på detta nyhetsinslaget från ett LO-möte.

768h3Tz4Qik

dannnee
2013-06-14, 21:00
Hur många svenskar tvingas inte jobba i norge o danmark då... speciellt många ungdomar flyttar till norge...

newb123
2013-06-14, 21:02
Inte läst tråden men: Hur kan Jimmie tjäna så mycket pengar, för det är mycket han tjänar för att vara politiker. Minns inte exakta summan men det stod i metro häromdagen och det var fan inte långt från vad Reinfeldt tjänade för ett par år sen (kan vara NÅGRA eller FLERA år sen istället för ett PAR som jag skrev nyss). Fattar personligen inte hur det går ihop, trots att Jimmie är en smart människa (det går inte att ta ifrån honom det här även om hans åsikter är kontroversiella jäntemot majoriteten av befolkningen). Det jag har i huvet nu var att lönen som uppgavs var max 30% mindre än 100000 som var strax i underkant vad Reinfeldt tjänade för ett halvt decenium sen eller om det var närmare ett helt decenium. Ser att jag stavat decenium fel men bryr mig inte för jag druckit mer än en pava vin.

snelhest
2013-06-14, 21:13
Inte läst tråden men: Hur kan Jimmie tjäna så mycket pengar, för det är mycket han tjänar för att vara politiker. Minns inte exakta summan men det stod i metro häromdagen och det var fan inte långt från vad Reinfeldt tjänade för ett par år sen (kan vara NÅGRA eller FLERA år sen istället för ett PAR som jag skrev nyss). Fattar personligen inte hur det går ihop, trots att Jimmie är en smart människa (det går inte att ta ifrån honom det här även om hans åsikter är kontroversiella jäntemot majoriteten av befolkningen). Det jag har i huvet nu var att lönen som uppgavs var max 30% mindre än 100000 som var strax i underkant vad Reinfeldt tjänade för ett halvt decenium sen eller om det var närmare ett helt decenium. Ser att jag stavat decenium fel men bryr mig inte för jag druckit mer än en pava vin.

Hans parti ger honom hög ersättning för att riskera liv och anseende.

PixelMiner
2013-06-14, 21:20

Nu var det väl visserligen OECD-rapporten ifråga som klumpade ihop alla utlandsfödda under begreppet "invandrare".

Men i övrigt håller jag med dig....

Herr Oberst
2013-06-14, 22:49

Fråga 1: Kommer Reinfeldt ha svårt att få jobb efter sin politiska karriär? (kan nämna Sahlin, Westerberg, G. Persson plus en mängd andra politiker som tilldelas generaldirektörsjobb inom diverse myndigheter och tjänar ett par miljoner om året)

Fråga 2: Vem kommer erbjuda en GD-tjänst till Jimmie Åkesson efter hans politiska karriär? Annie Lööf? Gustav Fridolin?

Fråga 3: Vem av Jimmie Åkesson och Fredrik Reinfeldt tror du möter störst hot från medborgarna?

stevebc
2013-06-15, 00:27
Är det inte bättre då att vi satsar på att bygga upp vårt samhälle först, och hjälper de som behöver hjälp på bortaplan så att säga. Tror att de flesta hellre skulle vilja stanna kvar i sitt land. Visst är det svårt att störta regimer, men det går.Hehe, nu låter du som bankhandläggaren som inte lät min fästmö sätta in pengar på sitt konto.

"Ni får inte komma hit från Iran och sätta in pengar på svenska bankkonton, vill ni kunna använda våra banktjänster så får ni åka tillbaka till Iran och fälla regimen först. "

Haha, just det! Tack för tipset snälla tant, jag hade inte alls tänkt på möjligheten att single-handedly starta ett inbördeskrig och fälla regimen i hopp om att få utnyttja Nordeas förmånliga bankservice.

Det är alltid lika givande att få bra tips i vardagen av folk som vet vad de talar om.

stevebc
2013-06-15, 00:31
Inte läst tråden men: Hur kan Jimmie tjäna så mycket pengar, för det är mycket han tjänar för att vara politiker. Minns inte exakta summan men det stod i metro häromdagen och det var fan inte långt från vad Reinfeldt tjänade för ett par år sen (kan vara NÅGRA eller FLERA år sen istället för ett PAR som jag skrev nyss). Fattar personligen inte hur det går ihop, trots att Jimmie är en smart människa (det går inte att ta ifrån honom det här även om hans åsikter är kontroversiella jäntemot majoriteten av befolkningen). Det jag har i huvet nu var att lönen som uppgavs var max 30% mindre än 100000 som var strax i underkant vad Reinfeldt tjänade för ett halvt decenium sen eller om det var närmare ett helt decenium. Ser att jag stavat decenium fel men bryr mig inte för jag druckit mer än en pava vin.Huh? Bara 70.000 kr? Jag trodde han som partiledare låg på runt det dubbla.

LeBron
2013-06-15, 00:50
Tur att du är så mycket bättre och kunnigare då :)

Som sagt, du vet inte ett skvatt och jag antar att du tror sverigedemokrater drar alla över en kam?
Om så, tycker du inte att det är lite dubbelmoral när du själv drar alla sverigedemokrater över en kam?
Och av ren nyfikenhet, kan du nämna något positivt som mena invandringen har bidragit med till Sverige?

Det kan jag med största sannolikhet inte, men jag sitter inte här och leker internet politiker och argumenterar för en sak som jag saknar bollar för att argumentera för när jag inte sitter bakom en dataskärm. Jag kan öppet gå ut att säga att jag vill ha mer invandrare i Sverige, jag vill ha fler kulturer här, mer folk att träffa och lära känna för att minska på den inavlade% i detta land som inte ens vet vad dom gör när dom ger SD sin röst. Kan du gå ut offentligt och säga samma sak om dina åsikter? Nej, för du är FEG. Göm dig bakom din skärm du, E-polititian.

Kebab. Du äter det varje gång du är bakis. Eller för att va en aning mer seriös så har invandrare inga problem med att ta jobb som t.ex busschaufför som dom flesta svenskar aldrig skulle kunna tänka sig för att dom "ser ner" på ett sådant yrke medan en invandrare ser ett bra jobb och en möjlighet att försörja sin familj istället för att leva på bidrag.

Tricklew
2013-06-15, 01:26
Inte för att vara sådan, men MENA-länderna lider mer av inavel än Sverige gör.

Lipservice
2013-06-15, 01:34
Det kan jag med största sannolikhet inte, men jag sitter inte här och leker internet politiker och argumenterar för en sak som jag saknar bollar för att argumentera för när jag inte sitter bakom en dataskärm. Jag kan öppet gå ut att säga att jag vill ha mer invandrare i Sverige, jag vill ha fler kulturer här, mer folk att träffa och lära känna för att minska på den inavlade% i detta land som inte ens vet vad dom gör när dom ger SD sin röst. Kan du gå ut offentligt och säga samma sak om dina åsikter? Nej, för du är FEG. Göm dig bakom din skärm du, E-polititian.

Du låter som en från "the hood". Sluta med den töntiga attityden. Ska du vara här sköt dina kort. Du bor inte i Staterna.

LeBron
2013-06-15, 02:08
Du låter som en från "the hood". Sluta med den töntiga attityden. Ska du vara här sköt dina kort. Du bor inte i Staterna.

You don't know n****? I AM THE HOOD! Så jag behöver inte vara i 'Staterna'!

Asdf
2013-06-15, 02:31
inte för att vara sådan, men mena-länderna lider mer av inavel än sverige gör.

+1

LeBron
2013-06-15, 02:50
Inte för att vara sådan, men MENA-länderna lider mer av inavel än Sverige gör.

Sant. Borde ha skrivit Skåne/Åkessons trakter och inte dragit hela Sverige över en kam, vilken dubbelmoral!

MathiasF
2013-06-15, 07:54
Sant. Borde ha skrivit Skåne/Åkessons trakter och inte dragit hela Sverige över en kam, vilken dubbelmoral!

Försök att släta över med humor fungerar inte när jag själv tillhör skåningarna, rasist ;)

Du borde lära dig att bli lite mer ödmjuk och lyssna på andras idéer och tankar, jag tror det hade gjort dig gott.
Men jag tror inte att du kommer att inse det den närmsta tiden.

filmjölk
2013-06-15, 08:00
Är det för att dessa balter och polacker gör ett minst lika bra jobb som du och dina byggarbetarpolare fast till en mindre kostnad? :laugh:

Dessa balter och polacker konkurrerar ut vår egna svenska arbetarklass. De inte bara konkurrerar ut den, de ersätter den och utrotar den. När sedan våra pengar tar slut och sverige ligger i ruiner och denna nya arbetskraft styr kosan annorstädes, vem skall då bygga upp sverige igen? Genusforskare och investment bankers?

stridis
2013-06-15, 08:03
Dessa balter och polacker konkurrerar ut vår egna svenska arbetarklass. De inte bara konkurrerar ut den, de ersätter den och utrotar den. När sedan våra pengar tar slut och sverige ligger i ruiner och denna nya arbetskraft styr kosan annorstädes, vem skall då bygga upp sverige igen? Genusforskare och investment bankers?

Vår svenska arbetskraft som varit i Norge.

Scratch89
2013-06-15, 08:04

Fast det där tror jag inte riktigt stämmer, inte nu längre i alla fall. Det kom ju en hel del polacker och liknande för några år sedan, men det har minskat nu, mest för att folk märker att de är sämre, och inte riktigt bygger enligt svensk byggnorm. Jag har en vän som jobbar som snickare (försäkringssnickare, vad det nu innebär), och han har jobbat i princip heltid med att rätta till saker som polacker gjort svart eller till billigt pris. Men nu det senaste året eller så har det minskat. Ibland får kvalitet gå före priset...

Trouble
2013-06-15, 08:08

Kebab. Du äter det varje gång du är bakis. Eller för att va en aning mer seriös så har invandrare inga problem med att ta jobb som t.ex busschaufför som dom flesta svenskar aldrig skulle kunna tänka sig för att dom "ser ner" på ett sådant yrke medan en invandrare ser ett bra jobb och en möjlighet att försörja sin familj istället för att leva på bidrag.

Kul att du är så modig att du öppet kan gå ut och proklamera den mest accepterade ståndpunkten i Sverige. Att rösta på SD är stigmatiserat vare sig man vill det eller inte. Om jag skulle gå ut med min åsikter på t.ex. jobbet (inom vården) skulle jag bli en outcast, i princip. Varför i hela friden skulle jag vilja göra det när situationen ser ut som den gör? Jag är inte dum i huvudet.

Vad har kebab med saken att göra? Sen förstår jag inte ens vilken poäng du vill göra vad gäller jobben? Om det inte fanns invandrare så skulle ingen köra buss? Alla vill ha ett så bra jobb de kan få (så även invandrare) så vad är din poäng?

bigtraps
2013-06-15, 08:14
dessa balter och polacker konkurrerar ut vår egna svenska arbetarklass. De inte bara konkurrerar ut den, de ersätter den och utrotar den. När sedan våra pengar tar slut och sverige ligger i ruiner och denna nya arbetskraft styr kosan annorstädes, vem skall då bygga upp sverige igen? Genusforskare och investment bankers?

+1

Kotten
2013-06-15, 08:15
Orkar inte läsa igenom allt. Men ganska fantastiskt med tanke på att 9 av 10 lever på bidrag.

Dreas
2013-06-15, 08:31
Är det för att dessa balter och polacker gör ett minst lika bra jobb som du och dina byggarbetarpolare fast till en mindre kostnad? :laugh:Jag vet inte om du är ironisk eller inte.

Men öststatsjobbare är ju inte direkt kända för att göra ett riktigt bra jobb.

stridis
2013-06-15, 08:36
Jag vet inte om du är ironisk eller inte.

Men öststatsjobbare är ju inte direkt kända för att göra ett riktigt bra jobb.

Det var nog en diss för att Allan var rädd för dem.

D Andersson
2013-06-15, 08:50
Ser att ordvalet i rubriken har ändrats från oacceptabelt till fel.

Svd skriver om rapporten idag

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/oecds-rapport-far-ej-bli-ursakt_8268390.svd

OECD:s migrationsrapport lanserades i år med snackisvinkeln invandrares lönsamhet. Det är en vinkel man hade hoppats att OECD skulle avhålla sig ifrån, men tyvärr inte. OECD:s siffror ligger vanligen till grund för mången inhemsk debatt om alltifrån arbetslöshet till välfärd, och all denna data är faktiskt betydligt mer värdefull för diskussionen om den inte levereras med dylika tolkningsanvisningar. Nu blev årets migrationsrapport omedelbart en fråga om huruvida tabell X (som visar att invandring är en plusaffär) eller tabell Y (som visar motsatsen) är den mest relevanta.

Den debatten är inte särskilt lockande. Dels för att den aldrig kommer ta slut, dels för att den innebär att vi legitimerar ett perspektiv där människors lönsamhet blir huvudsak, trots att skälen att ta emot flyktingar och nödställda är helt andra.

Eurostat visade nyligen att i skillnaden i sysselsättningsgraden – andelen av hela befolkningen i arbete – mellan medborgare och personer från utanför EU är Sverige sämst i hela unionen. Denna jumboplats skaver mot OECD-vinkeln om lönsamhet och det är ett perspektiv som inte får glömmas bort.

I uppdelningen av lönsamma/icke-lönsamma låter det som om allt handlade om någon sorts individens skuld till samhället. Men att vara olönsam är sannerligen ingen eftersträvansvärd tillvaro, det är att ingå i utanförskapet. Risken med en förenklad tolkning av OECD-tabellerna är att vi samtidigt vänder bort blicken från sysselsättningsklyftan – och den integrations- och arbetsmarknadspolitik som krävs för att åtgärda den. Om något är olönsamt så är det dylikt blundande.

Man är helt rätt ute, det handlar inte om lönsamhet utan om att hjälpa folk.

Men som redan påpekats är problemet just att det inte är flyktingar och nödställda som framförallt kommer hit, de utgör ett fåtal procent.

Många som kommer i egenskap av flyktingar och nödställda är helt vanliga ekonomiska lycksökare som ljuger sig in i landet. Debatten borde framförallt handla om två andra saker.
1) Varför vi tar emot människor som har råd att betala människosmugglare hundratusentals kronor för att få komma till just Sverige och sedan ljuger om identitet, ursprung, asylskäl -allt- när det finns miljontals och åter miljontals riktiga flyktingar att hjälpa.
2) Hur vi hjälper så många av de som verkligen behöver hjälp som möjligt, vi måste fråga oss om det är vettigt att vi hjälper någon promille av flyktingarna från exempelvis Syrien genom att ge dem full tillgång till världens mest ambitiösa välfärd och vad det får för konsekvenser för det svenska samhället, när 99,9% av flyktingarna befinner sig i tältläger i Jordanien, Libanon och Turkiet. Vad är anledningen till att upprätthålla ett system med slappa kontroller och starka incitament att ta sig hit illegalt och fara med osanning, vad är anledningen att ge en promille av flyktingarna en arbetsfri tillvaro i obeskrivlig lyx samtidigt som övriga 999 bor i tältläger?

filmjölk
2013-06-15, 08:51
Det var nog en diss för att Allan var rädd för dem.

Med all rätt är han rädd för dem. Det går liksom inte att konkurrera med folk som kan sova i containrar, inte "behöver" säkerhetsutrustning eller anställningsavtal och som kan jobba 15timmars arbetsdagar 365dagar om året till ett billigt pris.

Man kan göra sig lustig över att det idag gäller Allans, men imorgon kommer det även gälla många andra av oss. Sedan rullar det på allteftersom.

Vi behöver solidaritet, samhörighet och värna om vårt eget folk annars går det illa.

PixelMiner
2013-06-15, 09:00
Med all rätt är han rädd för dem. Det går liksom inte att konkurrera med folk som kan sova i containrar, inte "behöver" säkerhetsutrustning eller anställningsavtal och som kan jobba 15timmars arbetsdagar 365dagar om året till ett billigt pris.

Man kan göra sig lustig över att det idag gäller Allans, men imorgon kommer det även gälla många andra av oss. Sedan rullar det på allteftersom.

Vi behöver solidaritet, samhörighet och värna om vårt eget folk annars går det illa.

Byggbranschen har väl generellt sett klarat sig bättre än många andra branscher, i och med att det inte är helt lätt att outsourca den. Titta på industrin, där är det inga billiga arbetare som kommit hit för att jobba för skitvillkor och skitlöner. Utan istället har man flyttat hela fabriken till ett land där folket ställer upp på skitvillkor och skitlöner. Samma sak med många IT-jobb och elektronikjobb, som har hamnat i Indien.

stridis
2013-06-15, 09:05

Nu har vi faktiskt regelverk för sådant. Så facket får väl se till att berörda myndigheter vaknar till liv och ser till att det efterlevs. Han är ju gud bevars välkommen i facken.

Robbmeister
2013-06-15, 09:11

Gud vad modig du är!!! Vågar du verkligen säga att du inte håller med SD helt öppet!? DITT MOD HAR INGA GRÄNSER!!!
Folk har blivit misshandlade och utfrysta för att dom håller med SD och varit modiga nog för att ''komma ut'' med det offentligt. Jag tycker ärligt talat inte att det är värt att uttrycka sådana åsikter om man ser till konsekvenserna. Jag vet att jag har rätt att tycka och tänka som jag vill men många andra verkar inte dela den åsikten om man inte tycker och tänker samma som dom.
Och vadå inavlade? För att man röstar på SD? Kunde du verkligen inte komma på något mognare?

Och det där med att det är invandrarna som tar lågstatusjobb och att vi inte skulle ha pizza/kebab utan dom här är också en myt, iallafall vad jag sett. Nästan varenda busschaufför, taxichaufför, vårdbiträde, undersköterska och städare är svenskar. Det finns såklart undantag men majoriteten är svenskar som ''ser ett bra jobb och en möjlighet att försörja sin familj istället för att leva på bidrag''.

Carnes
2013-06-15, 10:58
Och det där med att det är invandrarna som tar lågstatusjobb och att vi inte skulle ha pizza/kebab utan dom här är också en myt, iallafall vad jag sett. Nästan varenda busschaufför, taxichaufför, vårdbiträde, undersköterska och städare är svenskar. Det finns såklart undantag men majoriteten är svenskar som ''ser ett bra jobb och en möjlighet att försörja sin familj istället för att leva på bidrag''.

Vi har mycket invandrare inom vården, vilket inte är ett problem - såklart. Problemet ligger dock hos Somalier.. Kalla mig rasist, eller what ever men fyfan vad mycket skit dom för med sig. Dom sliter och slänger i gamlingar/dementa, är våldsamma, kan inte ta kritik, pratar deras språk med varandra så fort vi andra vänder ryggen till, dom snor mat, håller inte deras personliga hygien (luktar, smutsiga långa naglar osv)..

Eftersom dom blir inkvoterade och inkörda via högre ort kan vi inte göra så mycket åt saken. Efter ca 5 rasistanklagningar till chefen från diverse somalier gav jag upp. Däremot brukar jag fräsa åt dom när dom gör fel.

Dom påstås ha erfarenhet från deras hemländer men inte syns det när dom jobbar..

Viktigt att komma ihåg: Dom gör inte det här pga genetik, utan helt enkelt för att dom inte har haft samma sociala och intellektuella stimulans som oss andra.

Stort problem helt klart.

filmjölk
2013-06-15, 12:22
Vi har mycket invandrare inom vården, vilket inte är ett problem - såklart. Problemet ligger dock hos Somalier.. Kalla mig rasist, eller what ever men fyfan vad mycket skit dom för med sig. Dom sliter och slänger i gamlingar/dementa, är våldsamma, kan inte ta kritik, pratar deras språk med varandra så fort vi andra vänder ryggen till, dom snor mat, håller inte deras personliga hygien (luktar, smutsiga långa naglar osv)..

Eftersom dom blir inkvoterade och inkörda via högre ort kan vi inte göra så mycket åt saken. Efter ca 5 rasistanklagningar till chefen från diverse somalier gav jag upp. Däremot brukar jag fräsa åt dom när dom gör fel.

Dom påstås ha erfarenhet från deras hemländer men inte syns det när dom jobbar..

Viktigt att komma ihåg: Dom gör inte det här pga genetik, utan helt enkelt för att dom inte har haft samma sociala och intellektuella stimulans som oss andra.

Stort problem helt klart.

Det är inte så lätt för somaliska kvinnor att ens kunna försöka göra ett bra jobb i svensk äldrevård. Typiskt är att deras män tar hand om varenda krona de får i lön, spenderar på sig själva, och dessutom måste de utöver det sköta precis allt i hemmet, trots att mannen inte jobbar, så motivationen att ens försöka finns inte.

Tänk dig själv att dubbelarbeta, dels passa upp på gamlingar och all annan tid passa upp på en lokal hustyrann, utan att få något ut av det själva förutom mer arbete.

Carnes
2013-06-15, 12:28
Det är inte så lätt för somaliska kvinnor att ens kunna försöka göra ett bra jobb i svensk äldrevård. Typiskt är att deras män tar hand om varenda krona de får i lön, spenderar på sig själva, och dessutom måste de utöver det sköta precis allt i hemmet, trots att mannen inte jobbar, så motivationen att ens försöka finns inte.

Tänk dig själv att dubbelarbeta, dels passa upp på gamlingar och all annan tid passa upp på en lokal hustyrann, utan att få något ut av det själva förutom mer arbete.

Jag håller med dig, men det är inte hela sanningen. Dom har lägre social och intellektuell kompetens (generellt) än oss. Dom har inte samma normer, etik, snitsiga trix osv. Så även om dom skulle ha himmelen på jorden hemma så tror jag fortfarande inte att dom skulle prestera som oss.. Sen är det inte bara kvinnor som jag menar..

En del har liksom bott här 5-15(!) år och kan fortfarande inte språket.. Sen förväntas dom att bli exemplariska svenskar när dom får en anställning..

En otroligt viktig del till ett framgångsrikt multikultisamhälle är att inse att alla människor är olika med iq, normer, kultur och förutsättningar.. Att säga ''njaa azzå.. skapar vi jobb så löser sig allt'' är otroligt naivt. Det är en bra start, men det är inte tillräckligt.

-squat-
2013-06-15, 12:28
Problemet med Sanandaji är att han inte heller håller isär de olika begreppen - arbetskraftsinvandring, migration, och flykt- och asylfrågor. Där har vi en annan diskussion - jag har svårt att tro att nån tror att flyktingpolitik skulle vara lönsam från dag ett.

Det är precis det som är problemet med dagens politik, att man ser all invandring som bra för att arbetskraftsinvandringen funkade en gång i tiden.

Citera Sanandaji.

Det är inte irrelevant, men för låg och medelutbildade invandrare är de empiriska uppskattningar av dessa vinster försumbar, både i Sverige och USA. Att en person kommer till ett land och arbetar i ett vanligt jobb skapar inte enorma vinster för landet, då det mervärde som skapar går nästan uteslutande till arbetaren själv. Sverige har ingen ”arbetskraftsbrist”. För att invandring ska leda till stora vinster krävs det i grunden att invandraren har en unik kompetens som landet saknas, att bara göra vanliga jobb är ingen vinstdrivare.

Hur många invandrare har en unik kompetens att tillföra?

Tomten
2013-06-15, 12:35
Fast det där tror jag inte riktigt stämmer, inte nu längre i alla fall. Det kom ju en hel del polacker och liknande för några år sedan, men det har minskat nu, mest för att folk märker att de är sämre, och inte riktigt bygger enligt svensk byggnorm. Jag har en vän som jobbar som snickare (försäkringssnickare, vad det nu innebär), och han har jobbat i princip heltid med att rätta till saker som polacker gjort svart eller till billigt pris. Men nu det senaste året eller så har det minskat. Ibland får kvalitet gå före priset...

Om man kollat på fuskbyggarna på TV4 så har man nog märkt det där :)

I många fall där folk blivit blåsta har ju inhyrd arbetskraft från div. länder ute i europa och baltstaterna varit inblandade.

filmjölk
2013-06-15, 12:40
Jag håller med dig, men det är inte hela sanningen. Dom har lägre social och intellektuell kompetens (generellt) än oss. Dom har inte samma normer, etik, snitsiga trix osv. Så även om dom skulle ha himmelen på jorden hemma så tror jag fortfarande inte att dom skulle prestera som oss.. Sen är det inte bara kvinnor som jag menar..

En del har liksom bott här 5-15(!) år och kan fortfarande inte språket.. Sen förväntas dom att bli exemplariska svenskar när dom får en anställning..

En otroligt viktig del till ett framgångsrikt multikultisamhälle är att inse att alla människor är olika med iq, normer, kultur och förutsättningar.. Att säga ''njaa azzå.. skapar vi jobb så löser sig allt'' är otroligt naivt. Det är en bra start, men det är inte tillräckligt.

Även med lägre social och intellektuell kompetens så tror iaf jag att den gruppens (somaliska kvinnor som arbetar) största brist ligger i kulturen.

Testa att ens prata normalt och vänligt med en somalisk kvinna och ställ lite personliga frågor, eller ens försök sätta dig bredvid henne på bussen efter jobbet och du kommer se en somalisk tjej/tant som blir så nervös att hon nästan svimmar.

Kommer det fram till hennes man att du småpratar med henne och umgås anser han att hon är en slampa, smutsig och ovärdig.

Det blir svårt att lära sig svenska när man helst inte skall få prata med svenskar öht, allra minst män.

Jag håller med dig, men ibland kan det vara nyttigt att tänka sig in i deras sits.

Carnes
2013-06-15, 12:48
Även med lägre social och intellektuell kompetens så tror iaf jag att den gruppens (somaliska kvinnor som arbetar) största brist ligger i kulturen.

Testa att ens prata normalt och vänligt med en somalisk kvinna och ställ lite personliga frågor, eller ens försök sätta dig bredvid henne på bussen efter jobbet och du kommer se en somalisk tjej/tant som blir så nervös att hon nästan svimmar.

Kommer det fram till hennes man att du småpratar med henne och umgås anser han att hon är en slampa, smutsig och ovärdig.

Det blir svårt att lära sig svenska när man helst inte skall få prata med svenskar öht, allra minst män.

Jag håller med dig, men ibland kan det vara nyttigt att tänka sig in i deras sits.

Absolut, jag är på din sida men inte helt. Jag må rösta SD men jag är ingen naiv smygrasist. Jag har försökt att vara snälla med dom, bjuda på fika men det går inte att nå fram till dom. Männen är otroligt aggressiva när man försöker lista ut dom. Min slutsats: Anställ bara folk som är lämpliga.

Att man är villig att behandla gamla/dementa människor illa för att kvotera in odugliga människor är oetiskt.

Rawsteel
2013-06-15, 12:51

Du är ju för helvete mer fördomsfull och korkad än en nynazist.
Alla som vet vem jag är vet vad jag står för, hela min släkt och familj är sverigedemokrater, och tro det eller ej, jag har ett flertal thailändare i min släkt och min sambos fars fru är från mellanöstern och ALLA röstar på SD.
Och snälla du, förklara för mig hur jag inte vet vad jag gör när jag lägger min röst på SD, du som inte ens har läst deras partiprogram.
Du skulle behöva gå på ett Sverigedemokratiskt möte, jag tror du skulle bli chockad över den mängd invandrare som är på dom.
Heck, när Åkesson talade i Skövde för inte så länge sedan så var en en PK idiot till journalist där som fick ordet och började prata ned till Åkesson och tro det eller ej, men en syrian fick nog och ställde sig upp och gav den journalisten ett och annat skällsord.
Du är ett perfekt exemplar på en medialt hjärntvättad individ som inte kan se längre än vad näsan räcker.
Och som redan har sagts, är det någon folkgrupp som är inavlad så är det muslimer.

Carnes
2013-06-15, 12:54
Du är ju för helvete mer fördomsfull och korkad än en nynazist.
Alla som vet vem jag är vet vad jag står för, hela min släkt och familj är sverigedemokrater, och tro det eller ej, jag har ett flertal thailändare i min släkt och min sambos fars fru är från mellanöstern och ALLA röstar på SD.
Och snälla du, förklara hur jag inte vet vad jag gör när jag lägger min röst på SD, du som inte ens har läst deras partiprogram.
Du är ett perfekt exemplar på en medialt hjärntvättad individ som inte kan se längre än vad näsan räcker.
Och som redan har sagts, är det någon folkgrupp som är inavlad så är det muslimer.

Bra skrivet. Min invandrarsläkt (och min styvmor från östblocket) röstar också SD, dom skrattar åt naiva svennar som tror att det är rasistiskt. Jag vet inte hur många av mina invandrarvänner jag har lyckats konvertera till SD lulz..

När jag var i USA och vi diskuterade invandring osv på samhällslektionen lät våran lärare som Jimmie Åkesson och alla i klassrummet (svarta, asiater, blandraser osv) höll med. En afrosamerikan sa till och med att folk som inte ville bli Amerikaner skulle gtfo..

Snacka om att man kände sig skum i kolan.

filmjölk
2013-06-15, 12:55
Att man är villig att behandla gamla/dementa människor för att kvotera in odugliga människor är oetiskt.

Jo det är oetiskt. Att inte anställa somalier för att man tillskriver dem vissa icke önskvärda egenskaper beroende på att de är somalier är även det oetiskt. Så hur dina chefer än gör i det läget kommer de att göra fel.

Jag kan nästan förstå dina chefer där faktiskt. Att bli anmäld för diskriminering, och bli kallad rasist är värre än att några färre anställda får täcka upp för ett antal inkompetenta anställda.

Carnes
2013-06-15, 12:59
Jo det är oetiskt. Att inte anställa somalier för att man tillskriver dem vissa icke önskvärda egenskaper beroende på att de är somalier är även det oetiskt. Så hur dina chefer än gör i det läget kommer de att göra fel.

Jag kan nästan förstå dina chefer där faktiskt. Att bli anmäld för diskriminering, och bli kallad rasist är värre än att några färre anställda får täcka upp för ett antal inkompetenta anställda.

Det är ett fel i systemet. Somalier ska få anställning när dom är lämpliga, precis som alla andra. Bästa HEN åt jobbet, oavsett bakgrund, ras, politiska åsikter och vad för könsorgan dom diggar.

Att man kvoterar in odugliga människor i så seriösa yrken som vården är idiotiskt.

Även dom riktiga vänsterflummarna på jobbet (ni vet, dom som vill sitta med världens alla raser vid en lägereld och sjunga kombaajaaa my lord, kombaajaaa och leva i harmoni) håller med allt jag har skrivit.

Thaibruttorna som inte kan språket så bra lyckas endå väga upp det för dom är överdrivet kärleksfulla mot allt och alla. Vill även poängtera att vi har afrosvenskar på jobbet som fungerar hur bra som helst.

Exdiaq
2013-06-15, 13:18

Köp ett rejält träningsprogram av Stål så att du inte orkar tjafsa, tramsa och dumma dig här.

Exdiaq
2013-06-15, 13:33
[...]

Inavel i en "grupp" som består utav 1 500 000 000 personer?

MathiasF
2013-06-15, 13:42

Eftersom kusingifte och bortgifte bland vänner, släkt och bekanta är väldigt vanligt så är även inavel vanligt.

Bara för att gruppen är väligt stor så betyder det inte att det inte finns mindre grupperingar inuti den, vem drar nu alla över en kam?

grytlappen
2013-06-15, 13:47
Denna studien är ju helt missvisande. Dom räknar ju med arbetskraftsinvandring.

Tror det hade sett helt annorlunda ut om man bara räknade med asylinvandrare. Inte en chans att ett samhälle tjänar på det.

stridis
2013-06-15, 14:29
http://www.jpma.org.pk/images/March1997/Frequency%20of%20Consanguinity%20table2.jpg

En tabell från följande studie (notera Pakistan):

Frequency of Consanguinity and Its Effect on Congenital Malformation - A Hospital Based Study

Abstract
A consecutive sample of 5000 families of Armed Forces personnel was analysed to study the prevalence of consanguineous marriage and its effect on the prevalence of hereditary gross (physical) malformations. The overall frequency of inbreeding was 76% with a coefficient of 0.04151 which is probably the highest figure reported in literature. The overall prevalence of congenital malformations in children of related parents was 40% (1530 out of 3820) and in non-related parents 26% (305 out of 1180) (p=<0.01). Considering the prevalence of malformations with the types of relationship of parents, the inter-marriage with first cousins alone, was highly significant (p=<0.01) (JPMA 47:75,1997).

BobaFett
2013-06-15, 14:45
pratar deras språk med varandra så fort vi andra vänder ryggen till

Säger inte emot eller håller med nånting i tråden men undrar vad som är problemet med det här?

tp_88
2013-06-15, 14:56
Jag förstår uppriktigt sagt inte hur någon orkar svara Lebron. Inte här, inte i NBA-tråden, inte när han säger att USA låg bakom 9/11 osv osv.

Carnes
2013-06-15, 15:51
Säger inte emot eller håller med nånting i tråden men undrar vad som är problemet med det här?

För att mena-invandrare pratar högt, har ett hetsigt kroppsspråk och det gör våra ''patienter'' otroligt nervösa och ibland kan det utlösa ångestattacker(det har hänt) osv.

Dom ''får'' egentligen inte göra det, alla som jobbar ska kunna kommunicera med varandra hela tiden men dom gör det endå. Jag håller ett extra öga på vära kära somalier, ibland när jag har kommit in i ''patienters'' rum så har det varit 2st där som pratar på deras språk och behandlar gamlingen dom ''hjälper'' som en fucking ica kasse. Gaaah blir rosenrasande bara jag skriver om det.

Nixan
2013-06-15, 15:57
Eftersom kusingifte och bortgifte bland vänner, släkt och bekanta är väldigt vanligt så är även inavel vanligt.

[..] vem drar nu alla över en kam?

"Väldigt vanligt" :laugh:

Jag kan inte säga att jag vet om ovanstående stämmer eller ej, men har du källor på detta eller är det endast dina fördomar? :laugh:
Jag menar, har du varit i ett muslimskt land och vet hur det går till när två människor blir tillsammans? :laugh:

:laugh:
Överdrivet många smiliesar för att visa hur patetiskt jag tycker att ditt inlägg är :d

stridis
2013-06-15, 16:06
"Väldigt vanligt" :laugh:

Från denna studie:
http://www.reproductive-health-journal.com/content/6/1/17
http://www.reproductive-health-journal.com/content/figures/1742-4755-6-17-1.jpg
Only second-cousin and closer marriages are represented.

Tomten
2013-06-15, 16:09

Det är löjligt att säga att alla muslimer är invavlade, men det är helt klart att det är ett problem i delar av den muslimska världen, och i synnerhet i områden där det finns en stark klan-kultur.

http://my.telegraph.co.uk/hatefsvoiceofpeace/hatefsvoice/126/the-problem-of-human-inbreeding-the-close-family-marriages/

"The Middle East has uniquely high rates of cousin marriage among the world’s regions. Saudi Arabia, have rates of marriage to first or second cousins that may exceed 50%, Iraq was estimated in one study to have a rate of 33%, and figures for Iran and Afghanistan have been estimated in the range of 30–40%. Though on the lower end, Egypt and Turkey nevertheless have rates above 20%."

"Cousin marriage rates from most African nations outside the Middle East are unknown. It is however estimated that 35–50% of all sub-Saharan African populations either prefers or accept cousin marriages. In Nigeria, the most populous country of Africa, the three largest tribes in order of size are the Hausa, Yoruba, and Igbo. Muslim Hausa practice cousin marriage preferentially, and polygamy is allowed if the husband can support multiple wives.

"In Pakistan, where there has been cousin marriage for generations and the current rate may exceed 50%, one study estimated infant mortality at 12.7 % for married double first cousins, 7.9 % for first cousins, 9.2 % for first cousins once removed/double second cousins, 6.9 % for second cousins, and 5.1 percent among no consanguineous progeny. Among double first cousin progeny, 41.2 % of pre reproductive deaths were associated with the expression of detrimental recessive genes, with equivalent values of 26.0, 14.9, and 8.1 % for first cousins, first cousins once removed/double second cousins, and second cousins respectively.

Det här är lite skrämmande, pakistan verkar ha seriösa problem med inavel, även efter man immigrerar från landet.

A BBC report reported about Pakistanis in Britain where 55% of whom had married a first cousin and many children come from repeat generations of first-cousin marriages. The report stated that these children were 13 times more likely than the general population to produce children with genetic disorders, and one in ten children of first-cousin marriages in Birmingham either died in infancy or would develop a serious disability.

In Norway, the most widespread intermarriage can be found among people of Pakistani origin. In first-generation immigrants from Pakistan intermarriage is 43.9% of all children born of parents who are cousins, and the total intermarriage ratio is 54.4%.

LeBron
2013-06-15, 16:17
Kul att du är så modig att du öppet kan gå ut och proklamera den mest accepterade ståndpunkten i Sverige. Att rösta på SD är stigmatiserat vare sig man vill det eller inte. Om jag skulle gå ut med min åsikter på t.ex. jobbet (inom vården) skulle jag bli en outcast, i princip. Varför i hela friden skulle jag vilja göra det när situationen ser ut som den gör? Jag är inte dum i huvudet.

Vad har kebab med saken att göra? Sen förstår jag inte ens vilken poäng du vill göra vad gäller jobben? Om det inte fanns invandrare så skulle ingen köra buss? Alla vill ha ett så bra jobb de kan få (så även invandrare) så vad är din poäng?

Svar på sista stycket: Han frågade om något positivt som invandringen har med sig, därav svaret.

Svar på första stycket: Mes.

Carnes
2013-06-15, 16:29
Svar på sista stycket: Han frågade om något positivt som invandringen har med sig, därav svaret.

Svar på första stycket: Mes.

Och du tror att sverige inte skulle ha kebab utan menainvandringen?

Nordström
2013-06-15, 16:32

Precis. Det är inga större problem att hitta något ställe som serverar sushi trots att invandringen från Japan i princip är obefintlig.

Matsa
2013-06-15, 16:54

Självklart inte! Istället hade vår snabbmat bestått av potatis och köttbullar på en skiva knäckebröd och såna saker.

Trouble
2013-06-15, 16:57
Jag tror att stridis bilder förklarar LeBron ganska bra

Exdiaq
2013-06-15, 17:47
Det är löjligt att säga att alla muslimer är invavlade, men det är helt klart att det är ett problem i delar av den muslimska världen, och i synnerhet i områden där det finns en stark klan-kultur.

http://my.telegraph.co.uk/hatefsvoiceofpeace/hatefsvoice/126/the-problem-of-human-inbreeding-the-close-family-marriages/

"The Middle East has uniquely high rates of cousin marriage among the world’s regions. Saudi Arabia, have rates of marriage to first or second cousins that may exceed 50%, Iraq was estimated in one study to have a rate of 33%, and figures for Iran and Afghanistan have been estimated in the range of 30–40%. Though on the lower end, Egypt and Turkey nevertheless have rates above 20%."

"Cousin marriage rates from most African nations outside the Middle East are unknown. It is however estimated that 35–50% of all sub-Saharan African populations either prefers or accept cousin marriages. In Nigeria, the most populous country of Africa, the three largest tribes in order of size are the Hausa, Yoruba, and Igbo. Muslim Hausa practice cousin marriage preferentially, and polygamy is allowed if the husband can support multiple wives.

"In Pakistan, where there has been cousin marriage for generations and the current rate may exceed 50%, one study estimated infant mortality at 12.7 % for married double first cousins, 7.9 % for first cousins, 9.2 % for first cousins once removed/double second cousins, 6.9 % for second cousins, and 5.1 percent among no consanguineous progeny. Among double first cousin progeny, 41.2 % of pre reproductive deaths were associated with the expression of detrimental recessive genes, with equivalent values of 26.0, 14.9, and 8.1 % for first cousins, first cousins once removed/double second cousins, and second cousins respectively.

Det här är lite skrämmande, pakistan verkar ha seriösa problem med inavel, även efter man immigrerar från landet.

A BBC report reported about Pakistanis in Britain where 55% of whom had married a first cousin and many children come from repeat generations of first-cousin marriages. The report stated that these children were 13 times more likely than the general population to produce children with genetic disorders, and one in ten children of first-cousin marriages in Birmingham either died in infancy or would develop a serious disability.

In Norway, the most widespread intermarriage can be found among people of Pakistani origin. In first-generation immigrants from Pakistan intermarriage is 43.9% of all children born of parents who are cousins, and the total intermarriage ratio is 54.4%.

Jo, jag vet, det var det här jag var ute efter: specificera vilka/var/när.

stafh
2013-06-15, 19:11
Alltså... tråden handlar om en OECD-rapport som visade att invandring ger nettoplus i statskassan, och ni i SD-jugend börjar snacka om inavel i pakistan? Allvarligt? Och ni undrar varför normalt folk tycker att det är något fel på er...

Jockefarmer
2013-06-15, 20:02
Hehe så gött när det ska provoceras fram lite, forsätt med det stafh så jag får lite underhållande läsning. Tråkigt att tråden vart så passiv idag.

Matsa
2013-06-15, 20:03
Alltså... tråden handlar om en OECD-rapport som visade att invandring ger nettoplus i statskassan, och ni i SD-jugend börjar snacka om inavel i pakistan? Allvarligt? Och ni undrar varför normalt folk tycker att det är något fel på er...

Fast i ärlighetens namn så var det ju faktiskt LeBron som började prata om inavel bland de som röstar på SD, övriga poster kom som respons på det.

Jockefarmer
2013-06-15, 20:08
Stafh läste förmodligen rubriken och klickade sedan på nummer "24" bland knapparna där nere till höger :)

karbunkel
2013-06-15, 20:11

+1 märkligt hur SD-anhanget nagelfar undersökningar gjorda på vetenskaplig grund med påstående om allt från mätfel till rena anklagelser om sammansvärjning för att dölja den sanna sanningen som alltid verkar bestå av en samling fördomar och flashback-forskning med förutfattad mening som grund för undersökning och slutsats. Det är alltid ett sant nöje att läsa de paranoida antaganden som fyller dessa sanningar. Det säger mer om SD-folke än om invandrare.

stridis
2013-06-15, 20:16
+1 märkligt hur SD-anhanget nagelfar undersökningar gjorda på vetenskaplig grund med påstående om allt från mätfel till rena anklagelser om sammansvärjning för att dölja den sanna sanningen som alltid verkar bestå av en samling fördomar och flashback-forskning med förutfattad mening som grund för undersökning och slutsats. Det är alltid ett sant nöje att läsa de paranoida antaganden som fyller dessa sanningar. Det säger mer om SD-folke än om invandrare.

I stället för gå på partianhängare i stort så kan du hålla dig till tråden. Blir nog mindre raljerande från dig då.

stridis
2013-06-15, 20:17

Allvarligt, pröva att läsa tråden innan du kommer med raljerande.

en stor stark
2013-06-15, 20:21
Å tredje sidan, att någon random konspirationsteorist kommer in och nämner inavel, och att det sen urartar i en mycket mer detaljerad och seriös diskussion om detta, är kanske inte världens bästa försvar.

stridis
2013-06-15, 20:27
Å tredje sidan, att någon random konspirationsteorist kommer in och nämner inavel, och att det sen urartar i en mycket mer detaljerad och seriös diskussion om detta, är kanske inte världens bästa försvar.

Vilka var kvar och diskuterade OECD-rapporten då? Inte Benya eller Allan iaf.
Men Lebron var här och skrev...

en stor stark
2013-06-15, 20:32
Vilka var kvar och diskuterade OECD-rapporten då? Inte Benya eller Allan iaf.
Men Lebron var här och skrev...

Och att ta Lebrons konstiga förolämpningar seriöst för att därefter påbörja en seriös diskussion om ämnet är inte precis ett bra försvar.

Om man sen vill diskutera inavel får man väl göra det. Men "Det var ju han som börja!!"-attityden är väl en aning löjlig.

strong-man
2013-06-15, 20:34
Så där då var medias bluff synad:d http://sanningskommissionen.se/

stridis
2013-06-15, 20:34
Och att ta Lebrons konstiga förolämpningar seriöst för att därefter påbörja en seriös diskussion om ämnet är inte precis ett bra försvar.

Om man sen vill diskutera inavel får man väl göra det. Men "Det var ju han som börja!!"-attityden är väl en aning löjlig.

Är du här för att diskutera rapporten? Jag är villig att diskutera den.

stafh
2013-06-15, 20:35

Detta.

en stor stark
2013-06-15, 20:37
Är du här för att diskutera rapporten? Jag är villig att diskutera den.

Nej, det har jag inget intresse av. Det är därför jag inte har kommenterat rapporten/vad media sagt om rapporten.

Nordström
2013-06-15, 20:39

Ja, oecd-rapporten höll ju jättehög kvalitè.

"Problemet med denna kalkyl är att endast ca 60% av offentliga utgifter inkluderas för OECD överlag. Kostnander av insfrastruktur, näringspolitik, rättsväsende, etc som totalt motsvarar ca 40% av offentliga utgifter ignoreras i beräkningen."

stridis
2013-06-15, 20:40
Nej, det har jag inget intresse av. Det är därför jag inte har kommenterat rapporten/vad media sagt om rapporten.

*Suck*

Detta.

Han lyckades irritera. Men fortsätt du att försöka karaktärsmörda den som säger något istället för gå på budskapet. Du bryr dig inte heller om diskussionen? Inte så seriös ansats...

en stor stark
2013-06-15, 20:44
*Suck*

*Pust* :(

Allan
2013-06-15, 20:47
Sanningskommissionen? Vilket jävla skämt.

Så här ÄR det: forskare forskar. De styrs inte av nån särskild önskan om att passa in i en politisk ram, i själva verket är en icke-politiserad forskning en förutsättning för demokrati. Det betyder att de alltsomoftast kommer till slutsatser som vare sig är populära eller bekväma.
I synnerhet gäller det invandringen.

Hur jävla gärna ni än vill tro det finns det ingen konspiration bland forskare, statistiker eller journalister för att översvämma landet med vare sig muslimer eller kriminalitet.
Och så länge ni - det vill säga ni som blir högröda i ansiktet när man säger att Efterlyst är en usel källa vad gäller svensk migrationpolitik under femtio år - inte kan hitta några etablerade forskare (statistiker, vetenskapsmän, analytiker) som kan visa på annat, får ni finna er i att era påståenden om felaktigheter är tämligen bisarra.
Det duger inte att bemöta en OECD-rapport med "men ni vet ju hur det ser ut i landet". Som om Ovanåker eller Husby skulle vara landet.

Det duger inte, helt enkelt. Det duger inte ens med en "sanningskommission" som förfaller till samma svulstiga nationell-svenska som Avpixlat. Därför att den är Avpixlat, med stålar från SD.

te1on
2013-06-15, 20:51

Jockefarmer
2013-06-15, 20:52
Jag såg någon tidigare i tråden nämna något om SDáre + Empatilösa. Jag tror det ligger lite i det påståendet faktiskt, bara baserat på mina egna känslor och funderingar. Jag tror jag har under genomsnittet i empati om man nu skulle kunnat mäta detta. Det är inte så att jag skulle lämna någon i sticket om jag hamnade i en situation där min hjälp absolut hade behövts, vare sig det är en brun, gul, röd eller vit människa. Men jag går inte runt och tycker synd om folk jag inte känner eller lägger särskilt mycket tid till att oroa mig över kriget i Syrien eller övrig misär som finns runtom i världen.

Jag lägger min röst baserat på min egen verklighet, hur miljön runtomkring mig och min familj ser ut. Må låta väldigt egoistiskt, men jag tror att det ligger i människans natur att se till sina egna, det gäller alltså inte bara oss vita. Varför ska jag betala skatt för att bygga på utanförskapet och de ekonomiska klyftorna som redan finns? Varje dag sker det personrån och oprovocerat våld utfört av människor som inte ser sig själva som en del utav det svenska samhället. Har själv blivit utsatt för båda två. Varför bygga på det här och göra mina 2 underbara söner den otjänsten att behöva leva i en ännu otryggare vardag än den jag fick när jag växte upp.

För att klargöra så har jag faktiskt sett baksidan av våran invandringspolitik med egna ögon, till skillnad från många andra som gärna menar att alla som röstar på SD är unga arga män från landet.

stridis
2013-06-15, 21:00

Så här ÄR det: forskare forskar. De styrs inte av nån särskild önskan om att passa in i en politisk ram, i själva verket är en icke-politiserad forskning en förutsättning för demokrati. Det betyder att de alltsomoftast kommer till slutsatser som vare sig är populära eller bekväma.

Det duger inte att bemöta en OECD-rapport med "men ni vet ju hur det ser ut i landet". Som om Ovanåker eller Husby skulle vara landet.

Det duger inte, helt enkelt. Det duger inte ens med en "sanningskommission" som förfaller till samma svulstiga nationell-svenska som Avpixlat. Därför att den är Avpixlat, med stålar från SD.

Vi har diskuterat hur den är gjord och vad som framgår av den och vilka slutsatser som kan dras av den. Har du sett något annat från "SD"-anhängarna i tråden?

Sedan så idealt så bemöter man argumenten inte karaktärsmördar de som kommer med argumenten.

te1on
2013-06-15, 21:03
Hoppas den länken duger bätttre åt Allan än sanningskommisionens.

strong-man
2013-06-15, 21:24
Hoppas den länken duger bätttre åt Allan än sanningskommisionens.

Det tror jag knappast:d kommer alltid finnas folk som är helt förblindad av sin godtrogenhet och vägrar se sanningen tyvär

Nordström
2013-06-15, 21:41
Jag såg någon tidigare i tråden nämna något om SDáre + Empatilösa.

Fast det är ju knappast av altruistiska skäl som vi har den invandring vi har, skälen är, som alltid, egoistiska. För vänstern handlar det om hatet mot det västerländska samhället t.ex. vill man inte att invandrare ska assimileras in i samhället eftersom dem då inte längre fyller någon funktion. De försöker också avskaffa svenska traditioner med argumentet att "det kränker personer från andra länder" vilket är något man har kommit fram till utan fråga en enda invandrare om det stämmer d.v.s. ett antagande. Runt 80-90% av alla invandrare röstar vänster så när invandrarna blir i majoritet så är ju i princip högern marginaliserad för all framtid.

Det är klart att vänstern är för invandring.

För liberaler finns det också fördelar t.ex. lägre socialt kapital, fackförbunden får mindre infytande etc.

Matsa
2013-06-15, 21:47

Det håller jag med om och jag håller även med om att man inte ska ta inlägg från vissa håll så seriöst. Jag ville bara påpeka att det inte är enkom "SD-jugends" förtjänst att tråden är på väg att barka åt fanders. Det förekommer rätt mycket provokativa tramsinlägg även från andra sidan (nästan fler) och det kan ju vara kul men med tanke på hur lätt de här trådarna tenderar att urarta kanske vi ska hålla sådant till ett minimum?

Sen kan jag för all del tycka att hela inavelsdiskussionen både är irrelevant och ger mig dåliga vibbar.

Oxe
2013-06-15, 21:47

Hur jävla gärna ni än vill tro det finns det ingen konspiration bland forskare, statistiker eller journalister för att översvämma landet med vare sig muslimer eller kriminalitet.
Och så länge ni - det vill säga ni som blir högröda i ansiktet när man säger att Efterlyst är en usel källa vad gäller svensk migrationpolitik under femtio år - inte kan hitta några etablerade forskare (statistiker, vetenskapsmän, analytiker) som kan visa på annat, får ni finna er i att era påståenden om felaktigheter är tämligen bisarra.

Nja men nu så är det ju parametrar som saknas enligt dessa, är dessa parameterar oväsentliga och isf för vilka. Ifall en SD sponsrad professor kommer fram till att 1+1=2 är det fel för att han är sponsrad ?

Bara för att viss information kommer ifrån en vinklad sida betyder ju inte att det är fel per automatik, ifall det saknas substans i den "nya information" så är det ju bättre att lägga argumenten där ifall man skall kritisera den istället för att skrika det är SD , det är ju lika befängt som att skrika det är invandrarna i alla frågor

en stor stark
2013-06-15, 21:51
Det håller jag med om och jag håller även med om att man inte ska ta inlägg från vissa håll så seriöst. Jag ville bara påpeka att det inte är enkom "SD-jugends" förtjänst att tråden är på väg att barka åt fanders. Det förekommer rätt mycket provokativa tramsinlägg även från andra sidan (nästan fler) och det kan ju vara kul men med tanke på hur lätt de här trådarna tenderar att urarta kanske vi ska hålla sådant till ett minimum?

Sen kan jag för all del tycka att hela inavelsdiskussionen både är irrelevant och ger mig dåliga vibbar.

Förvisso. Ingen är väl vinnare när diskussionen ser ut så här. Bägge sidorna har "sanningen". Trots att vissa knappt kan stava till det.

PixelMiner
2013-06-15, 22:53
Den här tråden i synnerhet:
http://i.imgur.com/QqbI7yF.jpg

Jockefarmer
2013-06-15, 23:22
Förvisso. Ingen är väl vinnare när diskussionen ser ut så här. Bägge sidorna har "sanningen". Trots att vissa knappt kan stava till det.

Bägge sidor har alltid sanningen i den här typen av debatter. Har aldrig sett någon som "konverterat" av en sån här diskussion. Däremot kan man väl hoppas att vissa läser igenom argumentationerna och får sig en tankeställare, vare sig dom är höger,vänster eller mitt.. Allt är ju trots allt inte svart eller vitt. Oj det rimmade *flex*. Sen tycker jag det är lite tråkigt när man ser vissa skriva hur dumma andra är och att dom inte ens vill bemöda dom med ett svar. Det sänker ju nivån i tråden rätt rejält. Just my two cents.

Aja fortsätt gärna diskutera, jag hoppar i bingen nu. Hoppas på ett par inlägg till när jag vaknar :)

TranceII
2013-06-15, 23:30

OECD är en intressegrupp och har självklart en egen agenda. Därför författar de en rapport som förmodligen spelar in i denna. Jag säger inte att de ljuger men den datan de väljer att presentera representerar nödvändigtvis inte vad folk tror den representerar. De vet vilka rubriker de får och de vet att folk kommer, precis som många gör i denna tråden, dra slutsatsen att de pratar om dagens invandring.

Som ett exempel på en annan OECD-rapport så kan jag visa "Limiting Long-Term Unemployment and Non-Participation in Sweden". http://www.oecd-ilibrary.org/economics/limiting-long-term-unemployment-and-non-participation-in-sweden_5kghxkjj1s6l-en

Jag misstänker att du verkligen inte håller med den rapportens slutsatser om vad behövs göras i Sverige då det handlar om att minska de lägsta lönerna, minska skydd för arbetare, öka trycket på jobbsökande etc.

Herr Oberst
2013-06-15, 23:31
Så här ÄR det: forskare forskar. De styrs inte av nån särskild önskan om att passa in i en politisk ram

Ah ok, men det där gäller väl bara forskare inom området för integration och invandring antar jag?
Eller menar du att det inte finns någon forskare alls som styrs av politiker eller lobbyister inom något område alls?

Asdf
2013-06-16, 02:19
Det har nämnts polacker/balter i tråden och jag hade gärna önskat att anti-sd maffian kan bemöta hur polackerna kan ha den starkast växande ekonomin i hela europa utan någon invandring alls. Lebron/benya svara gärna på inlägget, det är tröttsamt att aldrig få mothugg någonsin i den frågan

Bryggan
2013-06-16, 08:36
Självklart inte! Istället hade vår snabbmat bestått av potatis och köttbullar på en skiva knäckebröd och såna saker.Orka läsa allt i den här tråden....fick mig ett gott skratt iaf :).

Fordon
2013-06-16, 10:19

Det duger inte, helt enkelt.

Vad är det som var fel med innehållet på den sidan?

Exdiaq
2013-06-16, 10:20

De håller inte med Allan.

MathiasF
2013-06-16, 10:57

De håller inte med Allan.

Jag tror Allan behöver berätta för alla oss andra en gång till hur det "ÄR",
kanske högre denna gång så vi andra förstår.

Ja, Allan förra stycket kommer antagligen att provocera dig, men man kan inte gå på som en bulldozer när man (i denna tråd åtminstone) faktiskt är i underläge.
Vill man ha fram sina tankar och idéer så får man använda en annan retorik än 'my way, or the high way'. Det vill säga, om man vill att folk ska lyssna.
Något de flesta på "Anti-SD"-sidan (i brist på bättre benämning) borde ta åt sig av.

stevebc
2013-06-16, 11:08
Sant. Borde ha skrivit Skåne/Åkessons trakter och inte dragit hela Sverige över en kam, vilken dubbelmoral!Instämmer. Skönt att du bara drar hela Skåne över en kam istället. Om det är något den här typen av diskussioner behöver är det fler kamdragare.

filmjölk
2013-06-16, 11:23
Öarna utanför västkusten är det rätt mycket kusingiften/sysslinggiften. Fast de röstar inte SD utan KD, C eller S.

Tomten
2013-06-16, 16:32

Seriöst Allan? Då är det väl också så att byggföretag bara bygger, och de bygger alltid bra. Det blir aldrig fel. Folk i byggbranschen har aldrig några andra intressen än att göra ett bra jobb.

Det är därför vi inte har problem med svartarbete eller fuskbyggen...

Ta nu det här argumentet och för över det på forskningen, så hör du själv hur dumt det låter.

Det finns gott om dåliga forskare. Det finns gott om exempel med lobbyorganisationer och företag som stödjer forskning för att driva sina egna agendor. Det finns gott om forskning som görs för att driva politiska frågor.

Det här inlägget vill jag avsluta med en "facepalm" bild, men det känns lite löjligt, men ärligt talat så känns det här som ett bra läge för dig att sätta dig i ett hörn med dumstrut-hatten.

pwnyou
2013-06-16, 16:37
Varför vill inte sjuklövern ÖKA invandringen? Om de på allvar tror att man tjänar pengar på det, och att det är godhjärtat för alla osv, varför vill man då inte ÖKA tillgången och kulturberikningen ytterliggare?

Iofs kanske V, C och MP vill det...

Jag tycker att det är fullt rimligt att vilja ha en hög invandring (som vi har idag) pga att man anser att det är moraliskt korrekt. Det jag inte förstår är varför man ljuger, mörklägger och snackar skit om kostnaderna.

Carnes
2013-06-16, 16:54

Haha ajo tjena mannen. Säg de till Fitnessgurus forskare som har kommit fram till ditten och dattan om deras natty-test-booster..

Att saker vrids och vänds till någons agenda är inget nytt, det gäller allt och all, oavsett vem du eller jag röstar på.

Varför vill inte sjuklövern ÖKA invandringen? Om de på allvar tror att man tjänar pengar på det, och att det är godhjärtat för alla osv, varför vill man då inte ÖKA tillgången och kulturberikningen ytterliggare?

Iofs kanske V, C och MP vill det...

Jag tycker att det är fullt rimligt att vilja ha en hög invandring (som vi har idag) pga att man anser att det är moraliskt korrekt. Det jag inte förstår är varför man ljuger, mörklägger och snackar skit om kostnaderna.

Vill bygga på det här. Något många glömmer är att M förespråkar (och har infört) en mer kontrollerad invandring än vad V förespråkar. Betyder det att M står liiiite närmre SD än V?

När M pratade om att ''sänka volymen'' och att ''det är ohållbart'' gällandes anhörighetsinvandring (främst av mena) så vart dom ju anklagade för rasism av V.

PixelMiner
2013-06-16, 16:56

Precis! Man behöver väl inte hymla om att det kostar pengar, men jag personligen är faktiskt jävligt stolt över att vi är ett så rikt land att vi har råd att erbjuda människor skydd.

Carnes
2013-06-16, 16:59
Precis! Man behöver väl inte hymla om att det kostar pengar, men jag personligen är faktiskt jävligt stolt över att vi är ett så rikt land att vi har råd att erbjuda människor skydd.

Absolut, jag känner mig också stolt. Men hur gör vi i framtiden? Det vi gör nu är ohållbart och vi ser växande problem i hela europa gällandes ett stigande utanförskap, brottslighet och övriga problem av invandrare (främst mena).

Lucipha
2013-06-16, 17:52
Öarna utanför västkusten är det rätt mycket kusingiften/sysslinggiften. Fast de röstar inte SD utan KD, C eller S.

Kommer att tänka på en av pizzabagarna på hönö som skulle köpa en kåk där tills de blivande grannarna grannarna gick ihop och köpte den istället. Dom kunde ju inte släppa in en blatte på ön :) (men sd kan man inte rösta på för dom är rasister!)

PixelMiner
2013-06-16, 18:35
Absolut, jag känner mig också stolt. Men hur gör vi i framtiden? Det vi gör nu är ohållbart och vi ser växande problem i hela europa gällandes ett stigande utanförskap, brottslighet och övriga problem av invandrare (främst mena).

Jag tror att all utanförskap, oavsett om det är folk ifrån Afrika, mellanöstern eller Europa har samma typ av lösning; Utbildning och krav. Se till att folk får en vettig utbildning och våga ställa krav för att få motta bidrag ifrån samhället. Självklart så tar det mer tid och resurser att få en fåraherde ifrån Somalia att bli en produktiv individ än det tar en välutbildad ingenjör ifrån Iran. Därmed inte sagt att Somaliern aldrig kan bli en produktiv del av det svenska samhället. Men det kräver dock att man ger personen ett vettig utbildning. Först SFI, sedan grundskola och sedan någon form av yrkesutbildning.

Carnes
2013-06-16, 18:43
Jag tror att all utanförskap, oavsett om det är folk ifrån Afrika, mellanöstern eller Europa har samma typ av lösning; Utbildning och krav. Se till att folk får en vettig utbildning och våga ställa krav för att få motta bidrag ifrån samhället. Självklart så tar det mer tid och resurser att få en fåraherde ifrån Somalia att bli en produktiv individ än det tar en välutbildad ingenjör ifrån Iran. Därmed inte sagt att Somaliern aldrig kan bli en produktiv del av det svenska samhället. Men det kräver dock att man ger personen ett vettig utbildning. Först SFI, sedan grundskola och sedan någon form av yrkesutbildning.

+1 Synd att våra politiker inte tar den här formulan på allvar, spec det där med krav.

PixelMiner
2013-06-16, 18:55
+1 Synd att våra politiker inte tar den här formulan på allvar, spec det där med krav.

Man har väl visserligen precis röstat igenom den s.k. Landskrona-modellen i Riksdagen, dvs den som emottar försörjningsstöd från 1 juli skall vara skyldig att utföra vilka uppgifter som helst som socialtjänsten bestämmer. (Det var bara vänsterpartiet som röstade emot, kan tilläggas):

Källa:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201213/SoU22/

Carnes
2013-06-16, 18:57
En bra sak, men det är hela grejen med krav. Krav för medborgarskap, att få stanna i landet som bör införas. Hade jag styrt Sverige hade jag utvisat samtliga som inte sköter sig. Jag hade även gjort om medborgarskapet som en medalj istället för ett påskrivet papper. Svensk är en titel man bör få när man förtjänar den.

Att man lägger till en SFI bonus på 12k säger väl en del om hur våra politiker vill motivera folk att lära sig språket..

Pudzianovski
2013-06-16, 19:05
Man har väl visserligen precis röstat igenom den s.k. Landskrona-modellen i Riksdagen, dvs den som emottar försörjningsstöd från 1 juli skall vara skyldig att utföra vilka uppgifter som helst som socialtjänsten bestämmer. (Det var bara vänsterpartiet som röstade emot, kan tilläggas):

Källa:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201213/SoU22/

Ska man inte tolka det som att V avstod från att rösta och att MP var de enda som röstade emot?

Tomten
2013-06-16, 19:13
Självklart så tar det mer tid och resurser att få en fåraherde ifrån Somalia att bli en produktiv individ än det tar en välutbildad ingenjör ifrån Iran. Därmed inte sagt att Somaliern aldrig kan bli en produktiv del av det svenska samhället. Men det kräver dock att man ger personen ett vettig utbildning. Först SFI, sedan grundskola och sedan någon form av yrkesutbildning.

Det är klart personen i fråga kan bli produktiv, det är bara en fråga om hur lång tid det tar och hur mycket pengar det kostar. Studier har visat att det i snitt tar sju år innan en flykting ens har ett fast arbete, och i de fall där personen helt saknar en utbildningsbakgrund så får du nog dubbla den siffran. Frågan är ju sedan hur kvalificerat jobb den här personen får när han/hon nu har nått upp till en lägstanivå för att överhuvudtaget få ett jobb. Om man då kommer till Sverige i 30-40 års åldern så finns det inte en chans att man hinner bidra med mer än vad man kostat, och sen när flykting bli pensionär så kommer han bara kosta mer pengar.

Hur man sköter anhöringinvandring och den slappa kontrollen av flyktingar är något som migrationsverket borde skämmas över.

Om man vill läsa mer om ämnet från en trovärdig källa (som inte alls är någon SD-vän) så ska man läsa Merit Wagners blogg. Hon har publicerat ett antal böcker på ämnet och har också arbetat som ombudsman för flyktingar. Hon är också invandrad från Finland. Tyvärr så ignoreras hon totalt av våra politiker och av pressen. Ibland får hon komma till tals på newsmill.

http://meritwager.wordpress.com/

Ett citat från bloggen

skrivet av en migga (handläggare på migrationsverket)

"Idag har du handläggare som inte har behörighet att flytta på ett gem om det inte stämmer överens med en powerpointpresentation, du har beslutsfattare som inte kan skilja på främlingspass och resedokument, du har teamledare som knappt vet vad uppehållstillstånd är och som hämtar sin länderkunskap ur Wikipedia."

Om ett annat ämne som varit uppe tidigare :)

Merit Wagner om flytten av DO

http://meritwager.wordpress.com/2013/06/10/integrationsminister-erik-ullenhag-presenterar-ett-nytt-integrationsprojekt/

PixelMiner
2013-06-16, 19:18
Ska man inte tolka det som att V avstod från att rösta och att MP var de enda som röstade emot?

SoU22 Jobbstimulans inom det ekonomiska biståndet
Punkt 1 (En ny bestämmelse om jobbstimulans)
..
Votering:
291 för utskottet
17 för res. 1
41 frånvarande
Kammaren biföll utskottets förslag.
Partivis fördelning av rösterna:
För utskottet: 100 S, 97 M, 20 MP, 19 FP, 19 C, 19 SD, 17 KD
För res. 1: 17 V
Frånvarande: 12 S, 10 M, 5 MP, 5 FP, 4 C, 1 SD, 2 V, 2 KD

Det tolkar iallafall jag som att det endast var V som rösta emot.

Pudzianovski
2013-06-16, 19:48
Det tolkar iallafall jag som att det endast var V som rösta emot.

Ok. Tror vi kollar olika.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201213/SoU22/?vote=true

Jag kollade punkt 3 i länken: 3. Utökade möjligheter att anvisa den som får försörjningsstöd till praktik.

grytlappen
2013-06-16, 20:13
pk sverige...

Fordon
2013-06-17, 19:10

Bump... Allan. Vore trevligt med ett svar från dig. Du brukar väl inte fly en diskussion? Vad är osant och vad stämmer ej med informationen där?

Ignatius72
2013-06-17, 19:23
Bump... Allan. Vore trevligt med ett svar från dig. Du brukar väl inte fly en diskussion?

:laugh::laugh::laugh::laugh::laugh:
Det är ju hans signum!

Solros
2013-06-17, 19:26
Bump... Allan. Vore trevligt med ett svar från dig. Du brukar väl inte fly en diskussion?

Haha, skämtar du? :D

Fordon
2013-06-17, 19:35
Det är ju hans signum!

Haha, skämtar du?

Men.. Gör honom inte sur nu!! Tänk om han faktiskt svarar?

Carnes
2013-06-17, 19:40
Han är för upptagen med att klaga över att det är naiva bönder som röstar SD samtidigt som han slår näven i bordet för polackerna tar jobb från Svenskar och inte tillför pengar till kassan (som SD ställer sig mot).

Nordström
2013-06-17, 19:49
Det är klart personen i fråga kan bli produktiv, det är bara en fråga om hur lång tid det tar och hur mycket pengar det kostar. Studier har visat att det i snitt tar sju år innan en flykting ens har ett fast arbete,

Nej, det tar sju innan de får sitt första arbete, vilket kan innebära att jobba en månad på ett bemanningsföretag och sedan återgå till arbetslöshet. Detta gäller män, siffran för kvinnor är 10 år.

Det skulle inte förvåna mig om arbetskraftsinvandrare är inräknat även här för frisera siffrorna ytterligare.

stridis
2013-06-17, 19:59
Första generationen somalier kommer nog inte etablera sig på arbetsmarknaden enligt SCB:s definition.

Blogg som tar upp 7 år grejen och etablering (http://super-economy.blogspot.se/2013/01/tar-det-sju-ar-innan-invandrare.html)

stafh
2013-06-17, 20:34
Kom just på att jag är invandrare och inte betalar någon skatt! Bring it on, haters!

stevebc
2013-06-17, 20:40
Kom just på att jag är invandrare och inte betalar någon skatt! Bring it on, haters!Fan, ska du aldrig ta examen? ;)

4623
2013-06-17, 20:48
Kom just på att jag är invandrare och inte betalar någon skatt! Bring it on, haters!

Inte ens moms?

Allan
2013-06-17, 20:54
Såhär är det: sidor som inte kan härledas till fysiska personer är trams. För att en påstådd faktasida ska kunna bedömas måste man veta vem som står bakom. Som med rapporten - det är OECD som ligger bakom den.

Och nej, vissa av er kommer aldrig få svar. På internet kan man inte kräva sånt. Några av er ÄR dumma i huvudet, och jag har som princip att inte mata trollen. Några är roliga att debattera med, och då tar vi det där.

Till det kommer att jag har ett liv, fyllt med debatter och roliga möten och händelser. Idag är en sån dag, jag har fyllt mitt behov av debatt. Och behöver inte tanka det med att tjafsa med anonymt folk.
Jag glädjer mig istället åt att allt färre läser såna här trådar (vi har ju teknik för att kolla sånt) så snart de dragit ut över trettio svar.

Tomten
2013-06-17, 20:54
Första generationen somalier kommer nog inte etablera sig på arbetsmarknaden enligt SCB:s definition.

Blogg som tar upp 7 år grejen och etablering (http://super-economy.blogspot.se/2013/01/tar-det-sju-ar-innan-invandrare.html)

Ugh, det var ju till och mer värre än jag trodde.

Citat från bloggen

"Bland invandrare från Somalia var 25% sysselsatta efter sju år enligt SCB. Arena borde inte misstänkliggöra Jan Björklund för att han uppmärksammar att Somalier klarar sig speciellt dåligt på arbetsmarknaden, det är ett objektivt faktum som man kan se i alla källor. Eller är arbetarrörelsen numera nöjda med att en fjärdedel av en grupp jobbar efter sju år i Sverige?

Utomeuropeiska invandrares sysselsättningsgrad blir enligt SCB aldrig lika hög som etniska svenskars, inte ens efter 20 år i Sverige. Ponera dock att Centerpartiet sänker lönerna eller att Arena expanderar AMS eller genom något annat magiskt förslag gör att sysselsättningsgraden faktiskt konvergerade efter 20 år. Det innebär fortfarande att invandring ökar utanförskapet i Sverige. 20 år är runt halva tiden man normalt är på arbetsmarknaden under en livstid. Tänk också på att då de invandrare som kom för 20 år sedan hunnit konvergera så har Sverige tagit in 20 nya kohorter som börjar på en låg sysselsättningsgrad. Det är därför andelen som förvärvsarbetar inte har ökat på tio år trots att de som kom för tio år sedan givetvis har stärkt sin position. "

dluddeckens
2013-06-17, 20:55
Jag håller med Allan, för han vet hur det ÄR.

;)

stafh
2013-06-17, 21:03
Fan, ska du aldrig ta examen? ;)
Har ett par, men "the big one" är ett par-tre år bort :)
Inte ens moms?
Jo, den kommer man inte undan så lätt.

Fordon
2013-06-17, 21:18
Såhär är det: sidor som inte kan härledas till fysiska personer är trams.

Fakta är ju fakta oavsett vem som säger den. Om det stämmer, så är det inte trams. Annars kan man ju sätta all världens olika krav för att en sanning skall vara sanning.

Och nej, vissa av er kommer aldrig få svar. På internet kan man inte kräva sånt. Några av er ÄR dumma i huvudet, och jag har som princip att inte mata trollen. Några är roliga att debattera med, och då tar vi det där.

Om du självmant börjar debattera så får du väl för sjutton svara på frågor som ställs direkt till dig? Det är väl dumt att göra som trollen? Skriva något oseriöst och sen bara lämna diskussionen. Och angående att "några är dumma i huvudet" så brukar man väl få varning för att skriva sånt?

Asdf
2013-06-17, 22:45
Såhär är det: sidor som inte kan härledas till fysiska personer är trams. För att en påstådd faktasida ska kunna bedömas måste man veta vem som står bakom. Som med rapporten - det är OECD som ligger bakom den.

Till det kommer att jag har ett liv, fyllt med debatter och roliga möten och händelser. Idag är en sån dag, jag har fyllt mitt behov av debatt. Och behöver inte tanka det med att tjafsa med anonymt folk.
Jag glädjer mig istället åt att allt färre läser såna här trådar (vi har ju teknik för att kolla sånt) så snart de dragit ut över trettio svar.

Wikleaks då?

benya
2013-06-18, 09:30
Fast det är ju knappast av altruistiska skäl som vi har den invandring vi har, skälen är, som alltid, egoistiska. För vänstern handlar det om hatet mot det västerländska samhället t.ex. vill man inte att invandrare ska assimileras in i samhället eftersom dem då inte längre fyller någon funktion. De försöker också avskaffa svenska traditioner med argumentet att "det kränker personer från andra länder" vilket är något man har kommit fram till utan fråga en enda invandrare om det stämmer d.v.s. ett antagande. Runt 80-90% av alla invandrare röstar vänster så när invandrarna blir i majoritet så är ju i princip högern marginaliserad för all framtid.

För liberaler finns det också fördelar t.ex. lägre socialt kapital, fackförbunden får mindre infytande etc.

Det är det här som är problemet, och ganska så roligt: du uttalar dig om ganska komplexa saker med långtgående slutsatser som om du satt på den objektiva sanningen, utan minsta tillstymmelse till självkritik och nyansering. Simplifieringar av svåra saker, baserat på främlingsfientlighet och ookunskap – SD i ett nötskal. Är du aktiv inom partiet?
Du kanske kan ha rätt i en del fall, men dina breda penseldrag baserar du på vad? Har du forskat i dylika frågor? Mkt jävla nonsens där du skyller allt på vänstern.

Dina anklagelser och demonisering av andra människor, som du kategoriserar (som vänstern), säger nog mer om dig själv, din ignorans och ditt problem till empati och oförståelse inför att det finns folk som faktiskt tycker det är en bra sak att hjälpa andra. Se pixelmania i tråden t.ex., riktigt här moral och inställning!

För din info så är vänstern i detta land lika marginell som SD, ytterlighetspartier som får luft under vingarna i sämre tider (typiskt, inget konstigt i historien).
Socialdemokratin har präglat detta land och den svenska folkmoralen – du har i princip ingen renodlad höger. T.o.m. borgarna är i grunden socialistiska, med svagare nyans av rött. Vad är det för jävla höger du pratar om?

Äsch, man pratar ändå inför döva öron i detta fall – du bekräftar statistiken som finns där ute gällande SDs röstgrupper, inte särskilt påläst eller insatt i det du uttalar dig om.

4623
2013-06-18, 10:25
Äsch, man pratar ändå inför döva öron i detta fall – du bekräftar statistiken som finns där ute gällande SDs röstgrupper, inte särskilt påläst eller insatt i det du uttalar dig om.

Finns det statistik på att SD-sympatisörer är mindre pålästa än andra?

pwnyou
2013-06-18, 10:35
Dina anklagelser och demonisering av andra människor, som du kategoriserar (som vänstern), säger nog mer om dig själv, din ignorans och ditt problem till empati och oförståelse inför att det finns folk som faktiskt tycker det är en bra sak att hjälpa andra. Se pixelmania i tråden t.ex., riktigt här moral och inställning!Gäller tyvärr för båda sidor.

Varför inte bara respektera varandras åsikter och inse att politik handlar om prioriteringar och alla människor vill väl men har olika prioriteringar? Menar inte dig nu utan alla. Sluta hata varandra. Kanske är lätt för mig att säga som är lite mitt emellan SD och sjuklövern, men ändå.

benya
2013-06-18, 10:35
nja inte riktigt, mitt ordval på folket här och nedanstående:

"I eftervalsdebatten har SD debatterats flitigt av forskare, ledarskribenter, krönikörer och andra samhällskommentatorer. Uppmärksamheten är inte förvånande. Partiets historia och ideologi gör det unikt i en svensk kontext. Dels kan partiets rötter spåras tillbaka till rasistiska och främlingsfientliga organisationer som Framstegspartiet, Bevara Sverige Svenskt och Sverigepartiet, dels har partiets program kommit att karakteriserats som exempelvis ”nationalsocialistiskt”. Vidare har det påståtts ha ”mer gemensamt med tyska nazister än med danska folkepartister”.

Inte bara ideologin skiljer partiet från den övriga svenska partifloran; forskning har visat att SD:s sympatisörer avviker. Jämfört med valmanskåren som helhet är unga män överrepresenterade, liksom personer uppvuxna på landsbygd. Vidare har partiets sympatisörer en lägre utbildningsnivå än genomsnittet: 27 procent har endast grundskoleutbildning (för hela valmanskåren är det 17 procent). Samtidigt har bara 15 procent av partiets sympatisörer högskoleutbildning (för hela valmanskåren är det 38 procent). Till det kan läggas en viss överrepresentation bland partiets röstande av arbetslösa, förtidspensionärer och individer i arbetsmarknadspolitiska åtgärder samt bland personer som beskriver sig själva som arbetare."

http://www.ne.se/rep/sverigedemokraterna-en-ny-f%C3%A4rg-i-riksdagen

MathiasF
2013-06-18, 10:36
Finns det statistik på att SD-sympatisörer är mindre pålästa än andra?

Det är väldigt vanligt att höra att SD-sympatisörer är arbetslösa, dumma bönder.
Det verkar upprepas så ofta att det tas som en vedertagen sanning.

pwnyou
2013-06-18, 10:38
S och SD ligger delad etta i botten vad gäller utbildning. Skilj dock på utbildning och att vara politiskt insatt.

Carnes
2013-06-18, 10:45
vad gäller SDs väljare.. Är det så konstigt att ''dumma'' ''lågutbildade'' ''kränkta vita män'' röstar på dom? Dom bor oftast i invandrartäta områden och jobbar tillsammans med en hel del invandrare. Dom får leva med den misslyckade politiken. Rika högutbildade brommabor bor i vita fina områden och kommer att jobba med invandrarna som är läkare och andra ''fina'' yrken. Go figure..

Sen förstår jag inte det här med att en högutbildad människas röst skulle vara ''mer värd', vadå är det dåligt att vara lågutbildad? Någon måste ju göra ett visst jobb.

MathiasF
2013-06-18, 10:47
S och SD ligger delad etta i botten vad gäller utbildning. Skilj dock på utbildning och att vara politiskt insatt.

Skilj på utbildning och intelligens.

Jag tycker det är patetiskt att höra på folk som påstår att högutbildade skulle vara så fruktansvärt överlägsna intellektuellt.
Jag skulle vilja veta vilken examen dessa människor har, garanterat i stil med svenskalärare och C#-programmerare, blir många poäng i trivial pursuit! *rolleyes*

Carnes
2013-06-18, 10:52
Även om dom nu generellt är smartare, so what? Det förändrar inte faktumet är våra lågutbildade ''kränkta vita män'' får leva med konsekvenserna av regeringens politik.. Klart som fan en läkare kommer gilla sin invandrarkollega.. ''Azzå vadå? Mohammed är ju jättebra.. fan snackar SD om?!''..

..........Meanwhile in (sätt in valfritt ghetto/invandrartätt område här)

filmjölk
2013-06-18, 10:56
vad gäller SDs väljare.. Är det så konstigt att ''dumma'' ''lågutbildade'' ''kränkta vita män'' röstar på dom? Dom bor oftast i invandrartäta områden och jobbar tillsammans med en hel del invandrare. Dom får leva med den misslyckade politiken. Rika högutbildade brommabor bor i vita fina områden och kommer att jobba med invandrarna som är läkare och andra ''fina'' yrken. Go figure..

Sen förstår jag inte det här med att en högutbildad människas röst skulle vara ''mer värd', vadå är det dåligt att vara lågutbildad? Någon måste ju göra ett visst jobb.

+1. Varför inte sprida ut invandrarna mer i Sverige? Jag vill att det smälls upp några gråa betonghöghus med låga hyror och 90% invandrare mitt i villaidyllen, flyktingförläggningar i områden med pampiga sommarbostäder i skärgården och kvoteras in 25% förortsligister med utländskt påbrå i de dyraste privatskolorna.

Carnes
2013-06-18, 11:00
+1. Varför inte sprida ut invandrarna mer i Sverige? Jag vill att det smälls upp några gråa betonghöghus med låga hyror och 90% invandrare mitt i villaidyllen, flyktingförläggningar i områden med pampiga sommarbostäder i skärgården och kvoteras in 25% förortsligister med utländskt påbrå i de dyraste privatskolorna.

Haha ja det vore allt något.. Personligen tycker jag att ALLA politiker som stöttar det här bör flytta ut till Rosengård, Husby osv och låta deras barn gå med menaboysen i skolan för att sätta ett exempel att det funkar ju alldeles utmärkt och att allt negativt man hör är sd-propaganda..

*Sen vaknade Carnes och insåg att det filmjölk och han skrev bara skulle funka i en saga*

PureWhey
2013-06-18, 11:00

Då trillar SD in med 40%+ inom snar framtid, vore kul :D Skulle kunna tänka mig att "offra" mitt villaområde om alla gör detsamma.

Le iPhone

Dreas
2013-06-18, 11:02

Sen förstår jag inte det här med att en högutbildad människas röst skulle vara ''mer värd', vadå är det dåligt att vara lågutbildad? Någon måste ju göra ett visst jobb.I min vänskapskrets är det extremt få som har med invandrare att göra, ändå vet jag en handfull som röstar på SD eller är emot invandrare.

De tillhör den grupp du nämner.

Deras argument är inte de vassaste och vid ifrågasättande blir det snabbt tyst.

Sist ville kommunen sprida ut invandrare i den lilla värmländska kommunen jag pratar om, oj oj då började det låta illa!

Carnes
2013-06-18, 11:04
I min vänskapskrets är det extremt få som har med invandrare att göra, ändå vet jag en handfull som röstar på SD eller är emot invandrare.

De tillhör den grupp du nämner.

Deras argument är inte de vassaste och vid ifrågasättande blir det snabbt tyst.

Sist ville kommunen sprida ut invandrare i den lilla värmländska kommunen jag pratar om, oj oj då började det låta illa!

Jag känner också folk som röstar SD pga fördomar (dom du pratar om), sen känner jag dom som går på byggen, bor i invandrartäta områden och får leva med kulturkrockar 24/7..

Sen känner jag folk som bor i deras 10miljoner+ villor, glider runt i pappas bil och säger att dom som röstar på SD är rasister.. Slå upp en mena-invandraranläggning på deras bakgård och du kommer få se på satan..

''inte på min bakgård'' som det heter. Så fucking trött på folks dubbelmoral.

rL_s3XKIu5s

Hej Leif. Jag bor i ett villaområde [Äppelviken i Bromma, Fria Tiders anmärkning] som är lika homogent som de enklaver du beskriver. Vi hålls ihop av att vi jobbar mycket, lägger sjuka pengar på bilar och resor, har fina trädgårdar som vi inte hinner sköta och kan varenda avsnitt av Solsidan. Det är vanligt i hela världen att människor som är lika vill bo nära varandra. Och ofta är det saker som jobb och intressen som gör att man gillar varandra. En del gillar bara de som är av samma etnicitet som en själv. Jag är inte så upprörd över det. Jag är upprörd över de som menar att just deras svenskhet måste gälla för alla. Så menar till exempel Sverigedemokraterna. Därför gillar jag olika. - Jan Helin, Aftonbladet.

mysteak
2013-06-18, 11:20
Nu skummade jag bara igenom artikeln så jag kan ha fel här. Men inte hade denna studien jämfört nettointäkterna från invandring över år? För i så fall så är den ju i praktiskt taget fullständigt värdelös. Säger verkligen INGENTING om Sverige går med vinst med invandringen idag, om denna vinsten varit högre tidigare och nu är i nedåtgående trend (vilket jag gissar på att det är).

Carnes
2013-06-18, 11:22
Att Sverige skulle gå med vinst på det vi gör idag är lika sant som att Gud finns. Man kan tro på det om man vill, man kan tom hitta flashiga källor, statistik som stödjer sin tro.. Men i slutändan är det galenskap.

mysteak
2013-06-18, 11:24
Och sedan är det stor skillnad på invandrare och invandrare, så att sätta alla invandrare i gruppen "invandrare" blir väldigt missvisande då vissa grupper tillför väldigt mycket till det svenska samhället och ekonomin medan andra grupper bara suger åt sig vår välfärd. Så jag skulle inte sätta jätte hög tillförlitlighet till denna undersökningen..

mysteak
2013-06-18, 11:25
Att Sverige skulle gå med vinst på det vi gör idag är lika sant som att Gud finns. Man kan tro på det om man vill, man kan tom hitta flashiga källor, statistik som stödjer sin tro.. Men i slutändan är det galenskap.

Jo, det låter verkligen helt galet. Min spontana känsla är att statistiken är manipulerad och missvisande

PowPow
2013-06-18, 11:28
Och sedan är det stor skillnad på invandrare och invandrare, så att sätta alla invandrare i gruppen "invandrare" blir väldigt missvisande då vissa grupper tillför väldigt mycket till det svenska samhället och ekonomin medan andra grupper bara suger åt sig vår välfärd. Så jag skulle inte sätta jätte hög tillförlitlighet till denna undersökningen..

Du menar att det hade varit mer rättvisande om undersökningen endast hade tittat på vissa delar av invandringen, och sen använda detta underlag för att dra slutsatser som om invandring som helhet?

På vilket sätt höjer du tillförlitligheten i undersökningen på detta vis?

Carnes
2013-06-18, 11:32
Du menar att det hade varit mer rättvisande om undersökningen endast hade tittat på vissa delar av invandringen, och sen använda detta underlag för att dra slutsatser som om invandring som helhet?

Du har rätt, men han syftade nog mer på att vissa invandrare kommer vara mer av ett säkert kort än andra - vilket givetvis stämmer.

benya
2013-06-18, 11:33

Ja självklart, endast de delarna som stödjer den egna tesen - för allt annat hänvisar vi SDare till Tino!!!

Carnes
2013-06-18, 11:36
Ja självklart, endast de delarna som stödjer den egna tesen - för allt annat hänvisar vi SDare till Tino!!!

Fan du gör ju exakt samma sak? (Samma med politiker) dom hänvisar till dom få områden där (främst) mena-invandrare har gjort framsteg och sen vill ni att detta exempel ska gälla hela grejen.. Invandring kan berika ett land, det kan också förstöra väldigt mycket - något vi ser i Sverige. Allt handlar om vad för typ av invandring det är och hur vi i samhället hanterar den.

PowPow
2013-06-18, 11:37
Du har rätt, men han syftade nog mer på att vissa invandrare kommer vara mer av ett säkert kort än andra - vilket givetvis stämmer.

Vad har detta med tillförlitligheten av studien att göra?

Så, om jag förstår det rätt: Han efterlyser en undersökning där man tittar på de invandrargrupper som tillför minst ekonomiskt i Sverige, och sen jämför denna grupp med gruppen svenskfödda som helhet.

PureWhey
2013-06-18, 11:37
Folk med basic kunskaper inom ekonomi och nationalekonomi skulle aldrig rösta vänster.

Le iPhone

mysteak
2013-06-18, 11:38

Det hade uppenbarligen aldrig hänt i verkligheten då är det fullständigt politiskt inkorrekt att göra det, men ja, hade man kollat på hela invandringen men delat upp den i olika grupper efter ursprung/utbildning etc så hade man kunnat sett vilka grupper som bidrar och vilka som inte gör det.

Vill man undersöka invandringen som helhet är detta såklart fel väg att gå, men att göra en helhetsundersökning som dom försökt sig på här, genom att bara zooma in på ett år och inte över tid kommer man inte kunna dra några stora slutsatser på heller.

4623
2013-06-18, 11:38

Det är väl klart att det bör göras skillnad på arbetskraftsinvandring och asylinvandring.

Exdiaq
2013-06-18, 11:39

Tycker det är på samma nivå som att undersöka "är styrketräning positivt" och slå ihop tyngdlyftning, byggning, styrkelyft, handbollsspelare som lyfter vikter med mera, med mera. Säger inte mycket.

Betydligt mer intressant att fråga sig "är tyngdlyftning positivt för en 30årig småbarnspappa som vill röra sig bättre?". Samma sätt är det betydligt mer intressant att särskilja olika sorters invandring och se vilka effekter dessa får. Skiljer på olika former av träning och det skiljer avsevärt på olika sorters invandring.

Carnes
2013-06-18, 11:39
Folk med basic kunskaper inom ekonomi och nationalekonomi skulle aldrig rösta vänster.

Le iPhone

Jaså? Min pappa är en framgångsrik företagare med x miljoner kr på banken. Han röstar vänster eftersom han finner det logiskt att dom med ''allt'' ska hjälpa och pynta för dom som ''inte har något''. Något jag kan hålla med om till en viss grad. I-länderna är allt för fokuserade på materialism och har gått från basic saker för överlevnad, något kapitalism och allmän högerpolitik ansvarar för.

Tycker det är på samma nivå som att undersöka "är styrketräning positivt" och slå ihop tyngdlyftning, byggning, styrkelyft, handbollsspelare som lyfter vikter med mera, med mera. Säger inte mycket.

Betydligt mer intressant att fråga sig "är tyngdlyftning positivt för en 30årig småbarnspappa som vill röra sig bättre?". Samma sätt är det betydligt mer intressant att särskilja olika sorters invandring och se vilka effekter dessa får. Skiljer på olika former av träning och det skiljer avsevärt på olika sorters invandring.

+1!

PureWhey
2013-06-18, 11:40
Benya tycker Rosengård, Fittja, Bergsjön osvosv är bra ställen och skulle vilja flytta dit med familj och vänner för att föda upp sina mångkulturella barn i en bra miljö.

Le iPhone

4623
2013-06-18, 11:41
Jaså? Min pappa är en framgångsrik företagare med x miljoner kr på banken. Han röstar vänster eftersom han finner det logiskt att dom med ''allt'' ska hjälpa och pynta för dom som ''inte har något''

Är väl inget som hindrar honom från att skänka x miljoner? Tycker det är hyckleri.

PureWhey
2013-06-18, 11:41
Jaså? Min pappa är en framgångsrik företagare med x miljoner kr på banken. Han röstar vänster eftersom han finner det logiskt att dom med ''allt'' ska hjälpa och pynta för dom som ''inte har något''

+1!

Undantag kan man såklart hitta i allt.
Förstår dock inte hur din far tänker, men det hör till en annan tråd.

Le iPhone

Carnes
2013-06-18, 11:43
Är väl inget som hindrar honom från att skänka x miljoner? Tycker det är hyckleri.
Hur är det hyckleri menar du? Du påstår väl inte på fullt allvar att vänstermänniskor har en skyldighet att skänka ALLA deras överskottssaker till andra?

Undantag kan man såklart hitta i allt.

Le iPhone

Absolut.

PowPow
2013-06-18, 11:43
Det är väl klart att det bör göras skillnad på arbetskraftsinvandring och asylinvandring.

Det kan man absolut göra. Men om undersökningen ämnar undersöka "The fiscal impact of immigration in OECD countries", så hade det väl fan inte ökat tillförlitligheten att endast titta på asylinvandringen?

Absolut. Men vad hade du tyckt om att ta slutsatserna från 30-åriga småbarnspappan som vill röra sig bättre, och med hjälp av dessa slutsatser besvara frågan "är styrketräning positiv"? Undersökningen i fråga ger svar på den frågeställning den lägger fram, helt enkelt.

WHITEFOLKS
2013-06-18, 11:49
Det var därför jag påpekade från början att det inte visade det som dn.se et al ville ge sken av att det visade.

PowPow
2013-06-18, 11:50
Det var därför jag påpekade från början att det inte visade det som dn.se et al ville ge sken av att det visade.

Hur menar du? Vad är det DN ger sken av, som inte OECD-rapporten understödjer?

4623
2013-06-18, 11:52
Det kan man absolut göra. Men om undersökningen ämnar undersöka "The fiscal impact of immigration in OECD countries", så hade det väl fan inte ökat tillförlitligheten att endast titta på asylinvandringen?

Det kan diskuteras. Själv tycker jag inte rapporten säger något. Och kan inte se några användningsområde för resultatet.

Hur är det hyckleri menar du? Du påstår väl inte på fullt allvar att vänstermänniskor har en skyldighet att skänka ALLA deras överskottssaker till andra?

Vem ska då betala? Om inte de som själv förespråkar en viss politik inte vill betala? Varför bosätter sig inte dessa människor i de problemdrabbade områdena?

Varför går Lars Ohlys barn i privatskola?

Jag anser att vänstermänniskor är de största hycklarna i detta land.

Pudzianovski
2013-06-18, 11:52

Frågan är inte riktad till dig utan mer allmänt.

Är det vad SD vill? (Att dela upp människor? bra ras? dålig ras?)

Vad kommer det leda till?

WHITEFOLKS
2013-06-18, 11:54
Hur menar du? Vad är det DN ger sken av, som inte OECD-rapporten understödjer?

De använde det för att kunna fnissa åt SDs tankar om restriktivare flyktingpolitik.

De vet även mycket väl vad folk I allmänet tänker när man säger invandrare.

PowPow
Det kan diskuteras. Själv tycker jag inte rapporten säger något. Och kan inte se några användningsområde för resultatet.

Det kan inte alls diskuteras. Om deras uppdrag är att undersöka "The fiscal impact of immigration in OECD countries", och de endast valt att titta på den del av invandring som var väldigt kostnadsdrivande så hade de misslyckats helt med sitt uppdrag.

Exdiaq
Absolut. Men vad hade du tyckt om att ta slutsatserna från 30-åriga småbarnspappan som vill röra sig bättre, och med hjälp av dessa slutsatser besvara frågan "är styrketräning positiv"? Undersökningen i fråga ger svar på den frågeställning den lägger fram, helt enkelt.

Tämligen retarderat, vilket var det jag ville visa på att även denna undersökning är om man vill få fram något konkret och vettigt istället för att bara skapa lite propaganda-material som säger mycket om ingenting.

Carnes
2013-06-18, 11:55
Vem ska då betala? Om inte de som själv förespråkar en viss politik inte vill betala? Varför bosätter sig inte dessa människor i de problemdrabbade områdena?

Varför går Lars Ohlys barn i privatskola?

Min pappa är skriven och bor i Sverige, han har x miljoner på banken.. Förstår du hur mycket han har skattat genom åren? Tänk nu.

Att vara vänster handlar inte om att skänka sina pengar, det handlar om att förespråkar en ideologi som ska styra samhället. Min pappa är beredd att skänka ännu mer när den dagen kommer..

Har en högermänniska skyldighet att skattefuska och sluta förespråka fri sjukvård för folk med mindre deg eller?

Har en Sverigedemokrat skyldighet att isolera sig från sina invandrarvänner?

4623
2013-06-18, 11:55
Det kan inte alls diskuteras. Om deras uppdrag är att undersöka "The fiscal impact of immigration in OECD countries", och de endast valt att titta på den del av invandring som var väldigt kostnadsdrivande så hade de misslyckats helt med sitt uppdrag.

Jo det kan diskuteras. Varför beställs ens rapporten från första början.

Pudzianovski
2013-06-18, 11:56

Höger ut står de i alla fall för att de inte vill dela med sig. Det är i alla fall mer trovärdigt.

PowPow
2013-06-18, 11:56
De använde det för att kunna fnissa åt SDs tankar om restriktivare flyktingpolitik.

De vet även mycket väl vad folk I allmänet tänker när man säger invandrare.

Jaså? Var läser du in detta i DN-artikeln? Allt handlar inte om SD, även om man kan få den känslan på detta forum.

Det finns en tydlig definition av vad invandrare är, och jag tror de flesta förstår detta begrepp bra nog att kunna tyda DN:s artikel.

4623
2013-06-18, 11:57
Min pappa är skriven och bor i Sverige, han har x miljoner på banken.. Förstår du hur mycket han har skattat genom åren? Tänk nu.

Du kan sluta med dina översittarfasoner.

WHITEFOLKS
2013-06-18, 11:59
Jaså? Var läser du in detta i DN-artikeln? Allt handlar inte om SD, även om man kan få den känslan på detta forum.

Det finns en tydlig definition av vad invandrare är, och jag tror de flesta förstår detta begrepp bra nog att kunna tyda DN:s artikel.

Från OP:

http://www.dn.se/ekonomi/invandrare-betalar-mer-till-samhallet-an-de-far-tillbaka/

Tycker du att den är helt "ärlig" i sin analys av rapporten?

Carnes
2013-06-18, 11:59
Du kan sluta med dina översittarfasoner.

Vad menar du? Jag bad dig tänka eftersom det var du som kom med en otroligt dålig attityd.

PowPow
2013-06-18, 12:00
Jo det kan diskuteras. Varför beställs ens rapporten från första början.

För att undersöka hur invandring i oecd-länderna påverkar ekonomin.

4623
2013-06-18, 12:01
För att undersöka hur invandring i oecd-länderna påverkar ekonomin.

Och vad ska resultatet användas till?

Lipservice
2013-06-18, 12:04

Poopa på SD's resonemang.

PowPow
2013-06-18, 12:05

Underlag i den politiska debatten. Precis som DN skriver, så påstås det oftast ohämmat att "invandringen kostar väldigt mycket pengar". I rapporten undersöker man just detta faktum. Att sen du, eller någon annan, har en hemmasnickrad definition av begreppet invandrare hör inte dit. Då får man byta begrepp i förstaskedet till något i stil med:

"Invandrare som kostar mycket pengar kostar mycket pengar", alternativt "Babbar kostar mycket pengar"...

WHITEFOLKS
2013-06-18, 12:08
Problemet är att det i rapporten nämns flera gånger att det är stor skillnad på humanitär invandring och arbetskraftsinvandring i kostnad/avkastning och att man nog gör bäst i att hantera de som olika sorter när man ska göra en sådan undersökning. Det är dock något som man väljer att inte ta upp när man pratar om artikeln.

PowPow
2013-06-18, 12:17
Problemet är att det i rapporten nämns flera gånger att det är stor skillnad på humanitär invandring och arbetskraftsinvandring i kostnad/avkastning och att man nog gör bäst i att hantera de som olika sorter när man ska göra en sådan undersökning. Det är dock något som man väljer att inte ta upp när man pratar om artikeln.

Nej, det är sant. Begreppet invandrare används för att beskriva alla de människor som av 1000 olika anledningar valt att bo i Sverige, trots att de är födda i andra länder. Jag tror (eller trodde i alla fall) att vi kunde förutsätta att folk visste vad begreppet invandrare stod för, och att detta begrepp innefattar en mängd olika typer av människor.

För att återknyta till SD, så använder de också invandrare som ett begrepp som omfattar alla utrikes födda: "Vi kan i nuläget se att den invandrade delen av befolkningen i genomsnitt har en tio procentenheter lägre arbetsfrekvens än den inhemska. Det innebär en stor kostnad och belastning för samhället."
- https://sverigedemokraterna.se/vara-asikter/vara-viktigaste-fragor/ansvarsfull-invandringspolitik/

Det är den typen av uttalanden som ligger som grund för undersökningen (kanske inte från svenskt håll så mycket, men i andra delar av Europa.

Det hetar så gott som aldrig att "den mest kostnadsdrivande invandringen kostar mycket pengar", utan det blir helt enkelt "invandringen kostar mycket pengar"..

WHITEFOLKS
2013-06-18, 12:20
Ja och det tror jag är för att invandring i folkmun = asylsökande, iaf när det kommer till sådant som kostnader och arbetslöshet.

För mig är ämnet ganska ointressant i sig men jag tyckte det var direkt oärligt det sättet det presenterades på. Det var även dumt eftersom det var så lätt att hitta direkta "motbevis" i själva rapporten.

PowPow
2013-06-18, 12:29
Ja och det tror jag är för att invandring i folkmun = asylsökande, iaf när det kommer till sådant som kostnader och arbetslöshet.

För mig är ämnet ganska ointressant i sig men jag tyckte det var direkt oärligt det sättet det presenterades på. Det var även dumt eftersom det var så lätt att hitta direkta "motbevis" i själva rapporten.

Okej, så invandrare är bara de personer som har invandrat genom att söka asyl, och som driver kostnader för mottagarlandet. De andra invandrarna är inte längre invandrare, eftersom de inte kostar pengar för mottagarlandet.

Kanske är dags att tvätta folkmunnen.

WHITEFOLKS
2013-06-18, 12:33
Okej, så invandrare är bara de personer som har invandrat genom att söka asyl, och som driver kostnader för mottagarlandet. De andra invandrarna är inte längre invandrare, eftersom de inte kostar pengar för mottagarlandet.

Kanske är dags att tvätta folkmunnen.

Man skulle kunna använda de uttrycken som användes av oecd, humanitär invandring och arbetskraftsivandring.

MathiasF
2013-06-18, 12:38
Jo, det låter verkligen helt galet. Min spontana känsla är att statistiken är manipulerad och missvisande

Nej, så ÄR det inte.

PowPow
2013-06-18, 12:47
Det hade uppenbarligen aldrig hänt i verkligheten då är det fullständigt politiskt inkorrekt att göra det, men ja, hade man kollat på hela invandringen men delat upp den i olika grupper efter ursprung/utbildning etc så hade man kunnat sett vilka grupper som bidrar och vilka som inte gör det.

Vill man undersöka invandringen som helhet är detta såklart fel väg att gå, men att göra en helhetsundersökning som dom försökt sig på här, genom att bara zooma in på ett år och inte över tid kommer man inte kunna dra några stora slutsatser på heller.

Fast. Det är inte så argumentationen har låtit. Slagorden bland europas högerpopulistiska partier har inte varit att "Invandrare från område X kostar pengar".

Och släpp PK-kortet nu. För några veckor sedan var det politiskt inkorrekt att undersöka vad invandring kostade.

De har inte zoomat in på ett år i undersökningen. Men har du någon vettig tes för varför det skulle skilja sig 10 år framåt (eller bakkåt) från den undersökta tidsperioden, så lägg gärna fram det.

Nordström
2013-06-18, 13:26
Det är det här som är problemet, och ganska så roligt: du uttalar dig om ganska komplexa saker med långtgående slutsatser som om du satt på den objektiva sanningen, utan minsta tillstymmelse till självkritik och nyansering.
Det är ju dina ord, jag omvärderar gärna om det dyker upp ny information.

Simplifieringar av svåra saker, baserat på främlingsfientlighet och ookunskap – SD i ett nötskal.
Ge exempel!

Är du aktiv inom partiet?

Nej. Jag är medlem i ett 30%-parti i det land jag bor i.

Du kanske kan ha rätt i en del fall, men dina breda penseldrag baserar du på vad? Har du forskat i dylika frågor? Mkt jävla nonsens där du skyller allt på vänstern.

Det är allmänt känt att minoriteter, både i Europa och USA är mer benägna att rösta vänster. Det är ganska enkel matematik att vänsterblocken tjänar långsiktigt på invandring.

Sedan att vänstern avskyr västerländsk kultur är inget nytt och att invandring kan förändra samhället dramatiskt är inte heller kontroversiellt.

Så här skriver Peter Hitchens: När jag var revolutionär marxist var vi alla anhängare av största möjliga invandring. Inte för att vi tyckte om invandrare, utan för att vi inte tyckte om Storbritannien. Vi betraktade invandrarna – oavsett var de kom ifrån – som allierade mot det stillsamma, välordnade konservativa samhälle som vårt land ännu var i slutet av 1960-talet.
Och så gillade vi verkligen att känna oss överlägsna de förvirrade människor – vanligtvis från de fattigaste delarna av Storbritannien – som plötsligt upptäckte att deras omgivning hade förvandlats till ett förment ”livligt samhälle”.
Om de vågade yttra ens de mildaste invändningar, kallade vi dem fördomsfulla.

http://www.d-intl.com/sa-forvandlade-vi-england/#.UcAvoOeU1hc

Dina anklagelser och demonisering av andra människor, som du kategoriserar (som vänstern), säger nog mer om dig själv, din ignorans och ditt problem till empati och oförståelse inför att det finns folk som faktiskt tycker det är en bra sak att hjälpa andra. Se pixelmania i tråden t.ex., riktigt här moral och inställning!

Humanitetsargumentet faller eftersom dom tycker att det är ok att ljuga sig in i landet, använda sig av falsk identitet, ge amnestier till illegala invandrare etc. Det bevisar ju att det mest handlar om att få in så många invandrare som möjligt, oavsett om dem är riktiga flyktingar eller inte. Det innebär att vi spenderar miljardbelopp till att hjälp människor som inte ens behöver hjälp. Vad är humant med det?

Du behöver inte oroa dig för min empatiska funktion, den fungerar utmärkt.

För din info så är vänstern i detta land lika marginell som SD, ytterlighetspartier som får luft under vingarna i sämre tider (typiskt, inget konstigt i historien).
Socialdemokratin har präglat detta land och den svenska folkmoralen – du har i princip ingen renodlad höger. T.o.m. borgarna är i grunden socialistiska, med svagare nyans av rött. Vad är det för jävla höger du pratar om?
Ja det kan man fråga sig.....Det som borde vara höger.

Att dina meningsmotståndare har dåliga kunskaper är någonting du ständigt återkommer till, trots deras "okunskap" har du inte i någon tråd lyckats motbevisa ett enda påstående som någon gjort.

Om du har för avsikt att någon gång i framtiden bli tagen allvar bör du:
1. Specificera exakt vad personen du debatterar med har fel i.
2. Beskriva varför det är fel.
3. Beskriva vad som är rätt.
4. Backa upp 1-3 med bra källor.

Det skulle bli betydligt mer produktivt att diskutera om du följer den modellen istället för din vanliga retorik:

":d hö hö den här tråden bevisar att sdare har dåliga kunskaper :d höhööh"

benya
2013-06-18, 15:39
Det är ju dina ord, jag omvärderar gärna om det dyker upp ny information.

Ge exempel!

Nej. Jag är medlem i ett 30%-parti i det land jag bor i.

Det är allmänt känt att minoriteter, både i Europa och USA är mer benägna att rösta vänster. Det är ganska enkel matematik att vänsterblocken tjänar långsiktigt på invandring.

Sedan att vänstern avskyr västerländsk kultur är inget nytt och att invandring kan förändra samhället dramatiskt är inte heller kontroversiellt.

Så här skriver Peter Hitchens: När jag var revolutionär marxist var vi alla anhängare av största möjliga invandring. Inte för att vi tyckte om invandrare, utan för att vi inte tyckte om Storbritannien. Vi betraktade invandrarna – oavsett var de kom ifrån – som allierade mot det stillsamma, välordnade konservativa samhälle som vårt land ännu var i slutet av 1960-talet.
Och så gillade vi verkligen att känna oss överlägsna de förvirrade människor – vanligtvis från de fattigaste delarna av Storbritannien – som plötsligt upptäckte att deras omgivning hade förvandlats till ett förment ”livligt samhälle”.

Humanitetsargumentet faller eftersom dom tycker att det är ok att ljuga sig in i landet, använda sig av falsk identitet, ge amnestier till illegala invandrare etc. Det bevisar ju att det mest handlar om att få in så många invandrare som möjligt, oavsett om dem är riktiga flyktingar eller inte. Det innebär att vi spenderar miljardbelopp till att hjälp människor som inte ens behöver hjälp. Vad är humant med det?

Du behöver inte oroa dig för min empatiska funktion, den fungerar utmärkt.

Ja det kan man fråga sig.....Det som borde vara höger.

Att dina meningsmotståndare har dåliga kunskaper är någonting du ständigt återkommer till, trots deras "okunskap" har du inte i någon tråd lyckats motbevisa ett enda påstående som någon gjort.

Om du har för avsikt att någon gång i framtiden bli tagen allvar bör du:
1. Specificera exakt vad personen du debatterar med har fel i.
2. Beskriva varför det är fel.
3. Beskriva vad som är rätt.
4. Backa upp 1-3 med bra källor.

Det skulle bli betydligt mer produktivt att diskutera om du följer den modellen istället för din vanliga retorik:

":d hö hö den här tråden bevisar att sdare har dåliga kunskaper :d höhööh"

Nej, du blir helt omöjlig att motbevisa – du sitter ju på den objektiva sanningen. Har ju ingen chans mot stringent och nyanserad argumentation likt nedan:

Nordströms källa:

Jag ger upp, slängen in handuken. Och tack för det fantastiska svar om den påstådda marginaliserade högern i Sverige.

Tolkia
2013-06-18, 15:49
På förekommen anledning: Vanliga regler för beteende gäller även i denna tråd.

Nordström
2013-06-18, 16:11
Jag ger upp, slängen in handuken. Och tack för det fantastiska svar om den påstådda marginaliserade högern i Sverige.

Att du inte skulle begripa ett ord var inte direkt någon överraskning. Men nu skiter jag i det här, det är ingen mening att diskutera med någon som (i bästa fall) besitter en tolvårings intellekt, som dessutom påstår sig vara ekonom. Lol.

Macroman
2013-06-18, 16:23
1/3 av befolkningen är i princip idioter. Sen att den gruppen och aftonbladetläsargruppen inte helt överlappar är en annan sak.

Enligt opinionsundersökningar verkar andelen idioter mer vara runt 1/10...

C + KD + FP tillsammans?

http://1.bp.blogspot.com/_y4gBj2kbUd4/TT6v7UC3OPI/AAAAAAAABo4/eOk5qnw1fxY/s400/hoppjimmie.jpg

Stämmer nog ganska bra med 1/3. Kanske lite fler t.o.m.

Om man tittar strikt på partitillhörighet så är intelligensnivån troligen generellt låg hos anhängare av SD, V och stora delar av S. V kan dock ha inslag av vänsterintellektuella som kan nå upp till en genomsnittsnivå.