Visa fullständig version : Förlorar motivation när jag har ledig tid.
Tappar snabbt motivationen när jag får ledigt/semester. Det blir genast mycket svårare att ta sig tid att träna - även fast det egentligen borde vara tvärt om.
Tänker framåt på sommaren lite som ett hinder för träningen. Varenda sommar jag haft har jag tränat ambitiös till en del i början för att senare bara sjunka ner i någon slags nirvana där jag mestadels njuter av solen, äter mindre nyttigt och börjar dricka mer alkohol än vanligt. Alltid massor av oförutsedda faktorer såsom resor och utgångar med kompisar följt av bakfyllekäk osv som drar tillbaka en rejält.
Tror inte jag är ensam? Hur tacklar ni det? Rent kostmässigt funderar på att köra en "varannandagsfasta". Att käka knappt något en dag och kör på med bira och fetare mat den andra dagen.
Det är en ständig kamp mot en själv. Att kämpa och hålla allt eller att ta det med lugn och ro. Precis som i tecknade filmer när man har en djävul och en ängel på varsin axel ;>
Reaper123
2013-06-11, 14:11
Låter som mina föregående somrar efter avslutade deff, så jag personligen har lagt upp det (ej slutat deffen än) på samma sätt som efter mitt deffavslut i höstas. Alltså se till att ha ett mål att träna mot, så har jag en anledning att sköta kosten "året-runt" istället för bara under "diet"!
"keep on moving forward" är ett uttryck jag gillar, för livet slutar inte efter deff nr 1... tar många år, kanske rentav en livstid att nå slutmålet! Sen ska man så klart få leva, men hur pass frikostigt beror ju på exakt vad man har för mål med träningen!
Tänk långsiktigt! :thumbup:
Guybrush82
2013-06-11, 14:11
Tappar snabbt motivationen när jag får ledigt/semester. Det blir genast mycket svårare att ta sig tid att träna - även fast det egentligen borde vara tvärt om.
Tänker framåt på sommaren lite som ett hinder för träningen. Varenda sommar jag haft har jag tränat ambitiös till en del i början för att senare bara sjunka ner i någon slags nirvana där jag mestadels njuter av solen, äter mindre nyttigt och börjar dricka mer alkohol än vanligt. Alltid massor av oförutsedda faktorer såsom resor och utgångar med kompisar följt av bakfyllekäk osv som drar tillbaka en rejält.
Tror inte jag är ensam? Hur tacklar ni det? Rent kostmässigt funderar på att köra en "varannandagsfasta". Att käka knappt något en dag och kör på med bira och fetare mat den andra dagen.
Det är en ständig kamp mot en själv. Att kämpa och hålla allt eller att ta det med lugn och ro. Precis som i tecknade filmer när man har en djävul och en ängel på varsin axel ;>
Är det inte just det som kallas för semester? :)
Hreidmar
2013-06-11, 14:13
Istället för att noja, varför inte bara ta vara på det som låter som en riktigt trevlig stund under detta förbannat långa året :) Njut istället och det är inte svårt att lägga någon timme åt träningen även om du ska umgås och resa etc.
Sen spelar det ju egentligen mindre roll vad vi skriver, vill du verkligen satsa på träningen kommer du göra det, vill du använda ledig tid till en ursäkt , ja åu gör du det istället :) Allt måste komma från dig själv, hitta på nått med hela gänget? Eller så söker du dig till något du vet ger dig inspiration eller motivation .
Aja vi är olika allihopa, hoppas det ordnar upp sig för dig :)
Starkadaniella
2013-06-11, 14:19
Köp motivationskål.. XD
Försök hålla en vettig form under sommaren, men glöm för Guds skull inte att slappna av lite.
Jag har också gjort som du, men jag påminner mig själv om hur jobbigt det är att "komma ikapp" det som jag svullar under sommaren.
Nu ganska exakt ett år senare har jag exakt samma oro haha :D
Förra sommaren slappnade jag av och levde livet. Försökte träna 3ggr/v för att bibehålla muskler, men proteinintaget var inte högt. Tog mig ett antal månader att komma tillbaka till formen jag hade innan semestern :/
Jag vet att man ska leva livet och jag hade ett jävligt fint sommarlov, men fan vad tungt det är efter.
Har märkt att så fort min dagliga rutin rubbas så går det utför med träningen. När jag jobbar/pluggar och har rutin etc. så faller sig allt naturligt. När jag står utan något och är allmänt rastlös så fallerar min koststruktur direkt.
Jag har varit stor/tjock tidigare. Så fort jag börjar äta mycket och dåligt med exempelvis pizza eller liknande under några dagar (typiskt för mina lov) så blir det mycket svårt att sluta med det beteendet. Detta märkte jag igen denna helg då jag medverkat på 2st födelsedagsmiddagar (fre&lör) och tillåtit mig själv att blunda för intaget. På söndagen senare hade jag sjukt svårt att inte köpa något gott till kvällen :(
Sen blev det måndag och rutinen kom tillbaka med jobb och plugg ;/ Känns som detta med struktur på fritiden är något jag måste bli bättre på, men vet inte riktigt hur?
När jag är utan sysselsättning har jag också svårare att "sköta mig" men då brukar jag planera in träningen direkt på morgonen. Då hinner jag inte fundera över att strunta i det och jag har hela dagen fri sen iallafall. Skapa nån form av rutin även fast du är ledig, en lindrig sådan så du får lov men så att du får något vettigt gjort också.
Old Nick
2014-06-08, 11:36
Kan inte relatera. Jag gillar träning och har inga problem med att "hålla igång" under sommaren. Det är inte något jag tvingar mig till i 9 månader för att sedan få "slippa" under sommaren. Om något så tränar jag mer under semesterperioden. Slänger in några pass löpning under veckorna när det är så fint väder ute.
Att sitta och jäsa och äta glass dagarna igenom lockar inte alls.
Barbastark
2014-06-08, 11:55
Låter som rutin och struktur är ett verktyg som funkar bra för dig när det kommer till att hålla din kost/träningsmål. Du säger även att detta går bra på jobb/plugg-dagar men fallerar på din lediga tid då ingen naturlig rutin finns och då många oförutsedda händelser tenderar att uppstå. Så finns det något sätt som du idag, på ett naturligt sätt, kan få in mer rutin och struktur på din fritid?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.