Logga in

Visa fullständig version : Konditon vid deff?

ilikeu
2013-06-05, 21:51
Hej alla på forumet.

Jag har tänkt att inleda en minideff på måndag. Jag vet hur allt ska gå till vid deffen.

Men det jag nu undrar är:

För att spara så mycket muskler det bara går under deffen. Så har jag läst att det är bättre att köra intervaller kortare tid en att långdistans träna.

Men är det det bättre att låta bli intervallerna och bara gå ner av att sköta kosten för att spara muskler?
alltså bara deffa utan nån kondition. För att spara muskler.
Tacksam för svar

Ampere
2013-06-05, 22:18
Hej alla på forumet.

Jag har tänkt att inleda en minideff på måndag. Jag vet hur allt ska gå till vid deffen.

Men det jag nu undrar är:

För att spara så mycket muskler det bara går under deffen. Så har jag läst att det är bättre att köra intervaller kortare tid en att långdistans träna.

Men är det det bättre att låta bli intervallerna och bara gå ner av att sköta kosten för att spara muskler?
alltså bara deffa utan nån kondition. För att spara muskler.
Tacksam för svar

Att köra intervaller i rimliga mängder kommer inte göra att du får mindre muskelmassa, det kommer inte vanliga löppass göra heller.

crizzan
2013-06-05, 22:44
Tycker inte du ska noja så mycket över det, vill du äta mera får du ju också träna mera. Själv vill jag gärna träna mycket mera och äta mera än att äta mindre och träna mindre. Skillnaden i slutändan kommer nog inte vara särskilt stor oavsett vad du skulle valt att göra.

nomirin
2013-06-05, 22:59
det kommer inte vanliga löppass göra heller.
Källa? Vad är "vanliga löppass"?

Beemel
2013-06-06, 05:22
Att köra intervaller i rimliga mängder kommer inte göra att du får mindre muskelmassa, det kommer inte vanliga löppass göra heller.

Sanning med modifikation. Om man genom konditionsträning ökar energiunderskottet så kommer rimligen muskelmassan minska.
Självklart inte på grund av själva kondtionsträningen i sig. Men varför skulle man ge sig ut och konditionsträna just under deff om inte för att öka energiunderskottet?

I.o.f.s. finns det andra hälsomässiga fördelar med konditionsträning man kanske vill åt, men på något sätt var det inte så jag tolkade frågeställarens intentioner.

RassK
2013-06-06, 09:36
Konditionsträna är i princip det sämsta du kan göra om du vill bibehålla muskelmassa och styrka under en hypokalorisk kosthållning. Speciellt löpning.

Nisseg
2013-06-06, 10:03
Konstigt då att cardio i ibland flera timmar per dag är väldigt vanligt förekommande bland byggare på diet inför tävling. Att konditionsträna ger dig ett par hundra extra kcal att äta per dag, vilket för mig kan vara avgörande. Kör på och sluta optinoja.

tjing
2013-06-06, 10:26
Konditionsträning är bra, men just löpning hade jag också undvikit i för hög grad på deff.

Cykling, crosstrainer däremot har med all sannolikhet mindre påverkan på muskelbyggande.

eiri
2013-06-06, 11:15
sitta vid datorn ftw :)

Tomi
2013-06-06, 11:29
Själv har jag inför den här deffen lagt till intervaller. Kör dem på morgonen innan frukost istället för att gå ut och gå i en timme. Det är kul att träna och det är ingen gigantisk skillnad jag märker när det kommer till viktnedgången. Dessutom har jag fått betydligt bättre kondition, vilket alltid är skönt!

Prost
2013-06-06, 11:36
Konditionsträna är i princip det sämsta du kan göra om du vill bibehålla muskelmassa och styrka under en hypokalorisk kosthållning. Speciellt löpning.

Säger du det av erfarenhet eller kolo-science? Jag har själv inte märkt någon skillnad alls faktiskt men det behöver ju i sig inte betyda så mycket. :-)

Nisseg
2013-06-06, 12:57
Konditionsträning är bra, men just löpning hade jag också undvikit i för hög grad på deff.

Cykling, crosstrainer däremot har med all sannolikhet mindre påverkan på muskelbyggande.

Broscience?

Ronn
2013-06-06, 13:07
Broscience?

Real-science.

Sen är det inte en fråga om allt-eller inget effekt utan hur pass stor påverkan det får.

ilikeu
2013-06-06, 14:41
Tack för svaren.
Intressant läsning.

Självklart finns fördelar med kondition. Men jag har inte direkt stillasittande jobb därför tänkte jag Skippa den kanske för att spara muskler.

Men får se.

RassK
2013-06-06, 15:15
Säger du det av erfarenhet eller kolo-science?

Broscience?

Real-science.

Duration och frekvens av uthållighetsträning är negativt korrelerat med hypertrofi, styrka och power. Löpning har mest negativ effekt på hypertrofi, styrka och power. Cykling har minst. Det optimala för hypertrofi, styrka och power är 0 pass uthållighetsträning i veckan på 0 minuter styck.

Concurrent training: a meta-analysis examining interference of aerobic and resistance exercises. J Strength Cond Res. 2012 Aug;26(8):2293-307. Wilson JM, Marin PJ, Rhea MR, Wilson SM, Loenneke JP, Anderson JC.

jasonmago
2013-06-06, 16:14
Tack för svaren.
Intressant läsning.

Självklart finns fördelar med kondition. Men jag har inte direkt stillasittande jobb därför tänkte jag Skippa den kanske för att spara muskler.

Men får se.

Om JAG hade varit du hade jag börjat med kondition efter deffen istället om du vill dra nytta av de fördelar kondiontionsträning ger. Jag har deffat från kanske 14-15% kroppsfett ner till 7-8% och det enda jag har gjort för att höja mitt Kcalbehov är promenader. Jag har ett fysiskt krävande jobb så på vardagarna behövs det inte men vill jag äta mer på helger så går ju ut och går i solen 1-2 timmar. Jag har i princip ökat i styrka under hela dieten och jag tror aldrig det hade varit möjligt om jag hade tränat kondionsträning utöver all styrketräning.

Timme
2013-06-06, 17:51
om man ska träna kondition på deff så är den enda vettiga nån from av högintensiv sprintintervall

jasonmago
2013-06-06, 20:40
om man ska träna kondition på deff så är den enda vettiga nån from av högintensiv sprintintervall

För att...? OM jag var tvungen skulle jag (som sagt tidigare) cykla eller något sådant..

Prost
2013-06-06, 21:55
Duration och frekvens av uthållighetsträning är negativt korrelerat med hypertrofi, styrka och power. Löpning har mest negativ effekt på hypertrofi, styrka och power. Cykling har minst. Det optimala för hypertrofi, styrka och power är 0 pass uthållighetsträning i veckan på 0 minuter styck.

Concurrent training: a meta-analysis examining interference of aerobic and resistance exercises. J Strength Cond Res. 2012 Aug;26(8):2293-307. Wilson JM, Marin PJ, Rhea MR, Wilson SM, Loenneke JP, Anderson JC.

Den här visar på eventuella fördelar med cardio. http://suppversity.blogspot.se/2012/10/cardio-weights-mutual-exclusives-or.html

JAG har själv iaf inte märkt någonting negativt med löpning direkt innan styrketräning men alla får göra som man vill såklart. :-)

Ampere
2013-06-07, 00:17

Absoult, men det blir ingen större skillnad i muskelmassa. Jag hade inte direkt uppmuntrat någon som ska upp på scen om några veckor att springa en mil om dagen, men för vanliga dödliga i en vanlig deff gör det ingenting att springa.
Den eventuella lilla skillnaden kommer du inte märka av.
Optinoja när den är som bäst.

Prost
2013-06-07, 06:40
Absoult, men det blir ingen större skillnad i muskelmassa. Jag hade inte direkt uppmuntrat någon som ska upp på scen om några veckor att springa en mil om dagen, men för vanliga dödliga i en vanlig deff gör det ingenting att springa.

Jag skulle vilja gå ännu längre och säga att vem kan säga med säkerhet att det inte blir Bättre(muskelökning) med cardio till och med? Kan ju vara negativt också men vem kan säga det som sagt, man kan ju variera tempo och distans och andra variabler på många möjliga sätt. Dock räknar inte jag promenader etc som cardio! Sen om någon tränar maxningar i knäböj t.ex direkt efter löpning och inte presterar på topp så är det väl inte så konstigt..

tjing
2013-06-07, 09:47
Precis.

Själv orkar jag mer på gymmet med konditionsträning i mitt träningsupplägg. Förmodligen för att jag blir piggare rent allmänt.

Prost
2013-06-07, 11:49
Precis.

Själv orkar jag mer på gymmet med konditionsträning i mitt träningsupplägg. Förmodligen för att jag blir piggare rent allmänt.

Samma här, upplever till och med att ibland så känns ett styrkepass tröttare o jobbigare mentalt jämfört med löpning direkt innan själva styrkepasset. Cardio gör någonting bra med energinivåerna iaf helt klart.

RassK
2013-06-07, 11:58

Jag skulle vilja gå ännu längre och säga att vem kan säga med säkerhet att det inte blir Bättre(muskelökning) med cardio till och med? Kan ju vara negativt också men vem kan säga det som sagt, man kan ju variera tempo och distans och andra variabler på många möjliga sätt. Dock räknar inte jag promenader etc som cardio! Sen om någon tränar maxningar i knäböj t.ex direkt efter löpning och inte presterar på topp så är det väl inte så konstigt..

Nej, mängden konditionsträning mätt i både frekvens och duration har en stark negativ korrelation med hypertrofi.

Ronn
2013-06-07, 14:20
Nej, mängden konditionsträning mätt i både frekvens och duration har en stark negativ korrelation med hypertrofi.

Dom studier där man använt cykling som konditionsövning verkar ju skvallra om att det inte får så stor påverkan. Självklart pratar vi inte om maratonpass på 2 timmar då.

För många (mig själv inklusive) så är konditionsträning ett sätt att kunna öka energibehovet och på så vis kunna äta mer vilket hjälper en att mätta aptiten och kunna fullfölja deffen, då kan man ju diskutera hur optimalt det är jämfört med att man inte fullföljer sin deff.

tjing
2013-06-07, 14:50
Samma här, upplever till och med att ibland så känns ett styrkepass tröttare o jobbigare mentalt jämfört med löpning direkt innan själva styrkepasset. Cardio gör någonting bra med energinivåerna iaf helt klart.

Då tränar jag alltså inte konditionsträning i direkt anslutning till styrketräning.

RassK, dina uttalanden är väldigt kategoriska och förmodligen felaktiga. Om du får en konditionsförbättring och ökad arbetskapacitet av en viss mängd konditionsträning så kan det mycket väl översättas till bättre ökningar på gymmet över tid.

Tjockiz
2013-06-07, 14:59

I berörd muskulatur eller i hela kroppen?

kalajset
2013-06-07, 15:15
För att nyansera denna eviga debatt ytterligare så tänker jag dra "funkar för mig-kortet". Jag har tränat konditionsträning och styrketräning om vartannat under flera års tid nu. Styrketräningen har bestått av allt ifrån program fokuserande på absolut styrka genom lågreps och basövningar till rena byggarsplittarna med högreps och isolationsfokus. Konditionsbiten har i sin tur bestått av allt ifrån löppass på över milen ett flertal gånger per vecka till intervallpass på roddmaskin i direkt anslutning till styrkepasset.

Den enda negativa påverkan jag har märkt av med samtida styrke och konditionsträning i praktiken är att jag vid stunder av intensivt konditionsarbete blir såpass sliten i framför allt benen att jag får svårt att prestera i styrkeövningarna på gymmet, samt vice versa. Håller jag det hela på en moderat nivå märker jag däremot ingen skillnad alls gällande resultaten på både styrkan och massan. Tröstsamt nog går det lika långasamt som vanligt, m a o precis lika segt de år som jag fokuserat på båda jämfört med de år jag kört med endast styrketräning.

Ronn
2013-06-07, 15:21
För att nyansera denna eviga debatt ytterligare så tänker jag dra "funkar för mig-kortet". Jag har tränat konditionsträning och styrketräning om vartannat under flera års tid nu. Styrketräningen har bestått av allt ifrån program fokuserande på absolut styrka genom lågreps och basövningar till rena byggarsplittarna med högreps och isolationsfokus. Konditionsbiten har i sin tur bestått av allt ifrån löppass på över milen ett flertal gånger per vecka till intervallpass på roddmaskin i direkt anslutning till styrkepasset.

Den enda negativa påverkan jag har märkt av med samtida styrke och konditionsträning i praktiken är att jag vid stunder av intensivt konditionsarbete blir såpass sliten i framför allt benen att jag får svårt att prestera i styrkeövningarna på gymmet, samt vice versa. Håller jag det hela på en moderat nivå märker jag däremot ingen skillnad alls gällande resultaten på både styrkan och massan. Tröstsamt nog går det lika långasamt som vanligt, m a o precis lika segt de år som jag fokuserat på båda jämfört med de år jag kört med endast styrketräning.

Att det går att kombinera framgångsrikt är det ingen fråga om, frågan är vilka resultat du hade fått i styrketräningen om du inte hade konditionstränat och det kan du inte veta eftersom du inte har en klon att jämföra dig själv med. :)

Däremot verkar ju mer och mer bevis komma fram för att påverkan på signalnivå inte är så stor som man tidigare har trott.

Sen som du beskriver har du faktorn att man kanske inte orkar träna lika hård styrketräning för att man gått ut hårt med konditionsträningen sånt påverkar ju självklart också resultatet. Men om man inte strävar efter att bli störst så kanske inte heller det spelar en helt avgörande roll för dom resultaten man är ute efter.

Prost
2013-06-07, 15:36
Då tränar jag alltså inte konditionsträning i direkt anslutning till styrketräning.

Jag tycker att det är värt att nämna även pga det brukar anses vara det värsta möjliga en människa kan göra under sin livstid. Men det har fungerat bra för mig. :-) Har aldrig någonsin joggat Efter styrketräning dock, min Känsla säger att det är sämre än före hehe. ;-)

kalajset
2013-06-07, 15:41
Att det går att kombinera framgångsrikt är det ingen fråga om, frågan är vilka resultat du hade fått i styrketräningen om du inte hade konditionstränat och det kan du inte veta eftersom du inte har en klon att jämföra dig själv med. :)

Absolut är det krasst sett precis så. Är dessutom definitivt av åsikten att det för de mest optimala (avskyr detta ordet) resultaten för styrka och massa finns det egentligen inte särskilt mycket som talar för konditionsträning, utan då snarare tvärtom.

Problemet som jag ser det är att det hela ofta blir väldigt polariserat här på kolo. Det blir enligt min åsikt ganska fel när konditionsträning stundtals framstår som djävulen själv när det finns gott om bevis ute från det verkliga livet som säger något annat. Min mening är inte att låta mästrande, men jag finner det tragikomiskt när tonåriga nybörjare är livrädda för att ens ta en kvarts promenad till gymmet före och efter passen när t e x bland de absolut starkaste och största killarna på mitt nuvarande gym lägger ner många fler timmar på löpning än styrketräning per vecka.

Min poäng jag vill få fram är helt enkelt den gamla klyschan att världen vare sig är svart eller vit. Det finns oändligt med faktorer som påverkar resultaten på gymmet och jag tror personligen inte ens samtida konditionsträning hamnar på topp 10 för en genomsnittlig inidivid.

RassK
2013-06-08, 12:37
Dom studier där man använt cykling som konditionsövning verkar ju skvallra om att det inte får så stor påverkan. Självklart pratar vi inte om maratonpass på 2 timmar då.

Det stämmer. Konditionsträning på cykel har mindre störningseffekt på power, styrka och hypertrofi.

I berörd muskulatur eller i hela kroppen?

I berörd muskulatur.

Absolut är det krasst sett precis så. Är dessutom definitivt av åsikten att det för de mest optimala (avskyr detta ordet) resultaten för styrka och massa finns det egentligen inte särskilt mycket som talar för konditionsträning, utan då snarare tvärtom.

Kombinerad (varannan dag) ger också bra effekt men signifikant sämre än endast styrketräning. Folk som svarar verkar förvirrade om vad tråden egentligen handlar om. De verkar tro att vi ska komma fram till någon sorts gyllene mellanväg, lite som personer som säger "man kan faktiskt ha kondition och muskler samtidigt bla bla bläh". Det är irrelevant. Det kan man. Men trådskaparen undrade om vad som var optimalt för att bibehålla muskler under diet, konditionsträning eller inte. Svaret är: inte.

tjing
2013-06-08, 15:26
Precis. Notera i berörd muskulatur. Folk får lätt för sig att lite trappmaskin gör att deras lats inte växer, vilket är absurt och felaktigt. AMPK-nivåer fosforyleras vid en hög nedbrytning av ATP och den sker lokalt.

RassK, du generaliserar något enormt. Skulle något konditionspass i veckan göra att folk tappar muskler på deff eller vad pratar du om? Jag rekommenderar tvärtom en lagom avmätt dos konditionsträning på deff, för det finns bara fördelar med det så länge återhämtning fungerar.

Kräket
2013-06-09, 12:44

Borde inte begreppet "konditionsträning" nyanseras lite när man diskuterar det i relation till deff? Eller menar folk att de pressar sig så att konditionen utvecklas?

Själv brukar jag lägga till lite rask promenad/slö löpning mestadels för att öka energiförbrukning.

Skulle vara intressant att höra vad du bygger detta på?

tjing
2013-06-09, 13:35
Jag bygger det på studier som gjorts på cykling och anabol signalering i samband med styrketräning.

CT, ska jag precisera att jag syftar på utan att arbeta med armar, då det blir som en trappmaskin, där benrörelsen är ganska lik den på en cykel.

andrejc
2013-06-09, 22:57
http://www.muscles.se/hogintensiv-intervalltraning-for-dem-som-orkar/

Kör HIIT under deffen tycker det fungerar bra, märker ingen skillnad förutom att ja blir mer deffad. Mår definitivt bättre och är piggare än när jag deffat utan cardio.

Simonbaws
2013-06-13, 09:32
hur är det med fastande powerwalks på morgonen? bör man ta aminosyror innan? har för mig att jag läst att det just är den låga insulin-nivån som gör att det är effektivt, och att ta Eaa/bcaa innan lär ju höja insulinet kraftigt? am i right?

Tjockiz
2013-06-13, 21:21
I berörd muskulatur.

Najs för oss som vill göra bägge samma dag och strävar efter muskulös överkropp men tunn underkropp http://www.skype-emoticons.com/images/emoticon-00126-nerd.gif