Logga in

Visa fullständig version : Bärbar arbetsdator köpråd

Toppis
2013-06-05, 07:29
Ska köpa en ny bärbar arbetsdator (EJ SPEL) och har lite frågor och funderingar. Datorn ska flyta på bra och vara snabb när jag kör diverse program, webbläsare och liknande samtidigt samt ska vara kanon att se högupplöst film på.

Grafik
Intel HD graphics 3000 och/eller 4000. Stor skillnad på dessa isf vad? Räcker det för att titta på 1080p HD filmer problemfritt?
Finns det bättre/mer prisvärda integrerad grafik för vad jag ska ha datorn till?

Processor
Spelar processorn någon stor roll? Skillnad på tex en Intel Celeron 1000M / 1.8 Ghz dual core eller Intel Core i3 (3:e gen.) 3110M?

Spelar processcor cache någon roll? Skillnad på tex 2 eller 3 mb?

Hårddisk
Behöver jag tänka på något särskilt när jag köper en SSD disk? Vad i innehållet berättar hur snabb/bra den är? Är en med mer utrymme tex 120 gb på något sätt långsammare än en mindre på tex 60 gb?

Har tänkt köra bara windows och programmen på SSD'n sedan en extern 1 TB hdd till allt annat.

Ram
Har tänkt 8gb ram, något särskilt jag bör tänka på där? Vad i innehållet berättar hur bra/snabbt det är?

Budget ca 5000+
Har ingen fastspikad budget men vill gärna komma så billigt undan som möjligt och vill helst inte betala för "extra prestanda" som ej kommer komma till användning då jag ej kommer spela spel med den. Är dock beredd att gå över budgeten om det behövs och jag känner mig säker på vad jag får för de extra pengarna.

Alla tips råd som ni kan komma på vore varmt välkomna.

rooz
2013-06-05, 07:41
Jag gillar min Elitebook. Robust & bekväm. Saknar dock HDMI. Och något över din budget.

LoveMachine
2013-06-05, 07:59
Som jag skrivit i andra trådar i ämnet så har jag sedan min föärra dator varit svag för ASUS, framför allt de datorer som de själva har i klassen "bästa mobilitet". Deras U/UL/UX-serier ger bra batteritid och bra prestanda i förhållande till sitt pris. Det är inga värstinglaptops men jag använde en sån dagligen på jobbet i sex månader och klarade som regel åtta timmar jobb utan att batteriet tog slut.

4623
2013-06-05, 08:06
Som jag skrivit i andra trådar i ämnet så har jag sedan min föärra dator varit svag för ASUS, framför allt de datorer som de själva har i klassen "bästa mobilitet". Deras U/UL/UX-serier ger bra batteritid och bra prestanda i förhållande till sitt pris. Det är inga värstinglaptops men jag använde en sån dagligen på jobbet i sex månader och klarade som regel åtta timmar jobb utan att batteriet tog slut.

Håller med om allt ovan. Skulle jag köpt ny dator idag hade det blivit någon av Asus Zenbooks.

Xtreme-G
2013-06-05, 08:35
Jag instämmer i ASUS. Angående enskilda komponenter. Grafiken är ju integrerad i processorn så det valet går ju hand i hand. I övrigt spelar grafiken ingen roll men jag tycker du ska köpa en aningen kraftigare processor än de värsta budgetalternativen. En i5 borde väl inte vara så dyr ändå. Minnesspecifikationerna spelar i princip ingen roll misstänker jag så bry dig inte om det bortsett från mängden. En mindre SSD är snarare långsammare. Jag antar att du ska köpa den separat så kika lite på vad som gäller. Rankingen på prisjakt brukar vara ett bra första steg.

HMB
2013-06-05, 08:46
Köp en dator med matt bildskärm, det är det absoult viktigaste enligt mig.

Hade jag varit i din sits hade jag nog köpt en sån här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1373613 som jag sedan installerat en SSD i. Gamla disken kan du lägga in i en hårddiskkabinett.

Xtreme-G
2013-06-05, 08:55
+1 på matt skärm! Vissa är ju hopplösa. Jag har sett en med gorilla glass t.ex. och det är nästan en spegel när den är svart. Mycket störande tycker jag.

WHITEFOLKS
2013-06-05, 08:58
Vilket sorts arbete är det du ska göra på den? Är portabilitet viktigt? Tänker du använda den inbyggda skärmen/tgb främst eller koppla in externa?

HMB
2013-06-05, 08:59
Ska köpa en ny bärbar arbetsdator (EJ SPEL) och har lite frågor och funderingar. Datorn ska flyta på bra och vara snabb när jag kör diverse program, webbläsare och liknande samtidigt samt ska vara kanon att se högupplöst film på.

Grafik
Intel HD graphics 3000 och/eller 4000. Stor skillnad på dessa isf vad? Räcker det för att titta på 1080p HD filmer problemfritt?
Finns det bättre/mer prisvärda integrerad grafik för vad jag ska ha datorn till? För ditt ändamål så spelar det ingen roll vilket grafikkort du har, har du en vettig processor så kan den spela upp allt utan problem.

Processor
Spelar processorn någon stor roll? Skillnad på tex en Intel Celeron 1000M / 1.8 Ghz dual core eller Intel Core i3 (3:e gen.) 3110M?
Det tycker jag ja, jag skulle inte köpt något sämre än en Core i3, jag hade inte köpt något annat än Intel.

Spelar processcor cache någon roll? Skillnad på tex 2 eller 3 mb? Olika processorarkitekturer presterar olika bra med olika mängd cacheminne. Köper du en i3/5/7 så har du bra prestanda, bry dig inte om cacheminne hit eller dit.

Hårddisk
Behöver jag tänka på något särskilt när jag köper en SSD disk? Vad i innehållet berättar hur snabb/bra den är? Är en med mer utrymme tex 120 gb på något sätt långsammare än en mindre på tex 60 gb? Det viktigaste med SSDer är att köpa en med en stabil styrkrets, Samsungs SSDer har alltid varit bra ur tillförlitlighetssynpunkt och deras senaste 840-serie är dessutom väldigt strömsnåla vilket är trevligt då den ska sitta i en laptop. Generellt sett är större SSDer snabbare än små då de kan skriva till flera minnesmoduler samtidigt. Över 240GB så brukar inte prestandan öka.

Ram
Har tänkt 8gb ram, något särskilt jag bör tänka på där? Vad i innehållet berättar hur bra/snabbt det är? Det är inget speciellt du bör tänka på, med sandy bridge/ivy bridge så spelar inte ramhastigheten speciellt stor roll. De flesta kör med DDR3 1333MHz.

Toppis
2013-06-05, 10:09
Köp en dator med matt bildskärm, det är det absoult viktigaste enligt mig.

Hade jag varit i din sits hade jag nog köpt en sån här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1373613 som jag sedan installerat en SSD i. Gamla disken kan du lägga in i en hårddiskkabinett.

Vad är matt skärm? Hur ser jag på specifikationen om det är en sådan?

För ditt ändamål så spelar det ingen roll vilket grafikkort du har, har du en vettig processor så kan den spela upp allt utan problem.

Det tycker jag ja, jag skulle inte köpt något sämre än en Core i3, jag hade inte köpt något annat än Intel.

Olika processorarkitekturer presterar olika bra med olika mängd cacheminne. Köper du en i3/5/7 så har du bra prestanda, bry dig inte om cacheminne hit eller dit.

Det viktigaste med SSDer är att köpa en med en stabil styrkrets, Samsungs SSDer har alltid varit bra ur tillförlitlighetssynpunkt och deras senaste 840-serie är dessutom väldigt strömsnåla vilket är trevligt då den ska sitta i en laptop. Generellt sett är större SSDer snabbare än små då de kan skriva till flera minnesmoduler samtidigt. Över 240GB så brukar inte prestandan öka.

Det är inget speciellt du bör tänka på, med sandy bridge/ivy bridge så spelar inte ramhastigheten speciellt stor roll. De flesta kör med DDR3 1333MHz.

Tack för snabbt och utförligt svar!

Toppis
2013-06-05, 10:11
Vilket sorts arbete är det du ska göra på den? Är portabilitet viktigt? Tänker du använda den inbyggda skärmen/tgb främst eller koppla in externa?

Kommer inte använda några särskilt avancerade program eller så utan tänker mest på att den ska flyta bra i största allmänhet med mycket program igång samtidigt.

Är datorn bärbar är den tillräckligt portabel för mig. Har tänkt använda endast inbyggda skärmen och funderar på att köra minst 17 tum.

David Brent
2013-06-05, 10:24

En matt skärm reflekterar inte lika mycket ljus, vilket är bra om solen, lamport etc lyser på skärmen. Det brukar stå i specifikationerna om skärmen är blank eller matt. Om du inte köper den i butik, för då ser du ganska lätt skillnaden.

HMB
2013-06-05, 10:25

Här är samma dator med matt resp. blank skärm:
http://files.tested.com/uploads/0/1761/4858-macbook_pro_side_by_side_outside_from_left_mg_9304 .jpg
Har du lite ljus omkring datorn så kommer en matt inte ge jobbiga reflektioner. Blanka skärmar ger lite mer punch i färgerna.

mikaelj
2013-06-05, 10:47
En blank skärm har en glasskiva på skärmen. Helt meningslöst om du någonsin flyttar på datorn.

sandstorm
2013-06-05, 12:47
Kommer inte använda några särskilt avancerade program eller så utan tänker mest på att den ska flyta bra i största allmänhet med mycket program igång samtidigt.

Är datorn bärbar är den tillräckligt portabel för mig. Har tänkt använda endast inbyggda skärmen och funderar på att köra minst 17 tum.

Fragan ar fortfarande intressant. Vilken typ av program? Kraven kan se valdigt olika ut.

Toppis
2013-06-06, 07:09
För arbetet kommer det inte användas mer krävande program än MS office och motsvarande. Tänkte mer på fritidsanvändningen med webbläsare (många flikar öppna) torrentprogram, videospelare, musik, massa random installera program osv som körs samtidigt. Vill att mina pengar går till innehåll som gör att datorn presterar bättre på sådant.

Tack till samtliga för att ni tagit er tid att svara! Ni har redan varit till hjälp.

Olegh
2013-06-06, 07:16
En arbetsdator ska ha bra arbetsyta, dvs. en högupplust skärm, imo.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1293039

Toppis
2013-06-06, 08:28
Nu när jag ändå är i farten så behöver jag lite mer tips också.

Trådlös mus
Vill komma så billigt undan som möjligt. Kraven är att den inte vara seg (lagga efter) samt ha god precision vid små rörelser. Alltså inte hacka sig fram eller göra lite större plötsliga rörelser när jag försöker röra den nån/några mm fram och tillbaka.

Duger allt eller finns det saker jag bör se upp med/leta efter?

Högtalare
Samma här, vill så något så prisvärt som möjligt som inte kostar för mycket. Har verkligen INGEN ANING om vad som är bra och dåligt när jag läser om dem så lite generella tips skulle uppskattas. Under 1000 kr är jag beredd att betala men allt över 500 måste verkligen vara prisvärt. (ingen aning om vad jag får för dessa pengarna)

Är förövrigt på jobbet nu så ber om ursäkt för eventuell flummighet och hastigt skrivna inlägg.