Visa fullständig version : Snabba kolhydrater med hög molekylvikt?
Tjena.
Är på jakt efter snabba kolhydrater med hög molekylvikt för att vara optimal runt träningspasset. Tänker mig något i stil med karbolyn ellee vitargo, men det är rena rövarpriserna på dessa.
Kör med malto i nuläget, men drar åt mig enormt med vätska runt magpartiet som gör att jag har problem med att äta på 3-4h efter passet.
Jag vet att en butik säljer "carbosyn" som ska ha hög molekylvikt. Någon som provat och upplevt någon skillnad?
Ola Wallengren
2013-06-04, 12:10
Hur mycket malto sätter du i dig? Man kan blanda ca 250g/L av malto så är det ungefär isotont. Däremot så bryts det ju ner i tunntarmen så att osmolariteten ökar, men det är förmodligen inte så stort problem. Du kan ju prova, men det blir förmodligen inte så mycket bättre med vitargo eller liknande.
Jag kör carbosyn. Om det är "bättre" än malto vettikattsingen. Det får mig att klara mig igenom mina pass med hög intensitet.. det gör jag inte utan. Får ont i magen av malto så det är iaf bättre för mig.
För att 250 g/l ska vara isotont krävs det att det är ett maltodextrin med hög molekylvikt och även då är det väl ett gränsfall? Jag har däremot ingen aning om vilka maltodextrin som har höga molekylvikter så det här blev kanske ett sidospår.
Carbosyn tycker jag funkar toppenbra. Bad en bekant till mig som håller på mycket med långlopp i olika former testa det också. Fick mycket goda utlåtanden av honom och han har testat Vitargo, maxim osv osv.
Ola Wallengren
2013-06-04, 12:28
Jag räknade i alla fall med glukoskedjor på i medeltal 5 glukosenheter (900g/mol), vilket jag tror är ganska vanligt.
Ola Wallengren
2013-06-04, 12:29
Carbosyn tycker jag funkar toppenbra.
Jämfört med?
Hur mycket malto sätter du i dig? Man kan blanda ca 250g/L av malto så är det ungefär isotont. Däremot så bryts det ju ner i tunntarmen så att osmolariteten ökar, men det är förmodligen inte så stort problem. Du kan ju prova, men det blir förmodligen inte så mycket bättre med vitargo eller liknande.
Väldigt lite, blir runt 70g whey och 80g malto i en stor shaker, fyller upp vatten så gott det går.
Men det är som att det aldrig kommer vidare, midjemåttet ökar från ~85cm till 105cm och det går inte ned förrän när jag vaknat dagen efter. Fortfarande as-svullen efter 4 timmar, men det är runt den tiden det börjar släppa.
Kan jag sätta i mig 100g kyckling och lite ris/potatis när jag kommer hem så har jag tur. Får även extrema mängder slem i halsen, kan stå och harkla upp i evigheter.
"Har hört" att folk kan ha problem med malto och magen, så jag tänkte ge det en chans. Skulle man köpa carbosyn istället så rör det sig bara om en skillnad på 40kr kilot, medan med vitargo springer det iväg rejält.
Men - det är bättre än att må dåligt. Jävligt trött på att inte kunna titta på mat efter träningen.
Väldigt lite, blir runt 70g whey och 80g malto i en stor shaker, fyller upp vatten så gott det går.
Men det är som att det aldrig kommer vidare, midjemåttet ökar från ~85cm till 105cm och det går inte ned förrän när jag vaknat dagen efter. Fortfarande as-svullen efter 4 timmar, men det är runt den tiden det börjar släppa.
Kan jag sätta i mig 100g kyckling och lite ris/potatis när jag kommer hem så har jag tur. Får även extrema mängder slem i halsen, kan stå och harkla upp i evigheter.
"Har hört" att folk kan ha problem med malto och magen, så jag tänkte ge det en chans. Skulle man köpa carbosyn istället så rör det sig bara om en skillnad på 40kr kilot, medan med vitargo springer det iväg rejält.
Men - det är bättre än att må dåligt. Jävligt trött på att inte kunna titta på mat efter träningen.Dra ned på mängden vassle och malto?
Vad tar du så mycket vassle för? Känns som om det kan vara en bov om inte maltot är det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.