Visa fullständig version : Upplägg för o dra i väg i styrka?
bambipåhalis
2013-06-01, 17:10
Tjabba!
Har en polare som är väldigt beroende av sin kropp, tränat ungefär 3 år om jag kommer ihåg rätt.. men är fortfarande rätt svag, bra fysik men svag. Skulle jag vilja säga.
O jag tycker det är kul o lyfta tungt (självklart vill jag ju ha volym också). Min polare har nu åkt utomlands, festar varje dag typ vad jag kan se på facebook. Innan han åkte var planen o vara borta i 6 månader. Så jag fick nu ett "ryck" att försöka komma ikapp honom i styrka.
Så vill väl ha eran hjälp för att åstadkomma detta.. i princip lite ideer för att bli så stark som de bara går.
Fråga mer om det behövs lite info :)
Kalliban
2013-06-01, 17:13
Beror ju helt på hur länge du har tränat. Vad är dina nuvarande stats? Stronglifts skulle jag dock spontant föreslå om du är relativt ny, madcow om du ligger precis i överkant för stronglifts och wendler 531 om du tränat längre. :)
Börja träna i en styrkelyft- och/eller tyngdlyftningsklubb, populärt även kallad "atletklubb".
bambipåhalis
2013-06-01, 17:17
Tack för svar så snabbt!
Ja ska berätta lite vart jag ligger just nu i de tre stora, har väl ingen superkoll mitt absolut max.
Men här:
Böj - Prövade en maxning på 100kg, gick inte. 90kg var enkelt dock :)
Bänk - Prövat maxa på 60 för några veckor sedan, failade.. men tror jag skulle ta det i dagsläget.
Mark - Tyngsta jag gjort är en etta på 100kg. Troligen inte så fint.
Nu msåte jag äta, men svara mer när jag kommer tillabak :)
Kalliban
2013-06-01, 17:21
Tack för svar så snabbt!
Ja ska berätta lite vart jag ligger just nu i de tre stora, har väl ingen superkoll mitt absolut max.
Men här:
Böj - Prövade en maxning på 100kg, gick inte. 90kg var enkelt dock :)
Bänk - Prövat maxa på 60 för några veckor sedan, failade.. men tror jag skulle ta det i dagsläget.
Mark - Tyngsta jag gjort är en etta på 100kg. Troligen inte så fint.
Nu msåte jag äta, men svara mer när jag kommer tillabak :)
Jag skulle tro att du har en bra bit kvar som du kan pusha upp med enkel linjär progression, så jag föreslår stronglifts där du börjar på kanske 50% av ditt 1RM. Vilka vikter siktar du på för att "slå" din polare?
bambipåhalis
2013-06-01, 18:01
Jag skulle tro att du har en bra bit kvar som du kan pusha upp med enkel linjär progression, så jag föreslår stronglifts där du börjar på kanske 50% av ditt 1RM. Vilka vikter siktar du på för att "slå" din polare?
Vi tränade tillsammans förut, av vad jag såg så:
Bänkar nog MAX 120kg.
Böjer väl runt 130kg vad jag hört.
Mark kör han inte ens gnäller om att han e stel.
Jo stronglifts körde jag förut, hade även PM kontakt med dig då kalliban, tack för hjälpen ;) Du behöver ju inte skriva mitt nick i tråden om du kommer på vem jag är.. då jag vill va anonym :d
Men skicka ett PM med en gissning så kan vi styra nått därfårn *cupid*
60 till 120 i bänk kan du glömma. Men Hirvis bänkprogram sägs vara bra. 100 till 130 i böj är möjligt. Russian squat routine är fint. Mark ska jag inte uttala mig om, men träna det lite vid sidan om så kommer du öka tack vare böjökningarna.
Men se det så här: Jag utmanar dig att följa en hel cykel av något av de här programmen. Jag tror du kommer banga när det blir för jobbigt ;)
bambipåhalis
2013-06-01, 18:38
60 till 120 i bänk kan du glömma. Men Hirvis bänkprogram sägs vara bra. 100 till 130 i böj är möjligt. Russian squat routine är fint. Mark ska jag inte uttala mig om, men träna det lite vid sidan om så kommer du öka tack vare böjökningarna.
Men se det så här: Jag utmanar dig att följa en hel cykel av något av de här programmen. Jag tror du kommer banga när det blir för jobbigt ;)
Visste inte att det var jobbigt o träna ;) :cool:
Visste inte att det var jobbigt o träna ;) :cool:
Det finns träning, och så finns det träning...
bambipåhalis
2013-06-01, 18:48
Det finns träning, och så finns det träning...
Förstår vad du menar, and yes.. har kört ett tag nu o lärt mig visa lite pannben. dvs tränar mycket hårdare nu, kan ta ut mig mer osv.. jämfört med förut :)
Kalliban
2013-06-01, 19:06
Vi tränade tillsammans förut, av vad jag såg så:
Bänkar nog MAX 120kg.
Böjer väl runt 130kg vad jag hört.
Mark kör han inte ens gnäller om att han e stel.
Jo stronglifts körde jag förut, hade även PM kontakt med dig då kalliban, tack för hjälpen ;) Du behöver ju inte skriva mitt nick i tråden om du kommer på vem jag är.. då jag vill va anonym :d
Men skicka ett PM med en gissning så kan vi styra nått därfårn *cupid*
Haha du kan få va anonym, men jag vet allt ;) 60-120kg i bänkpress på ett halvår blir nog svårt.. Det är ju ändå en dubblering av ditt 1RM. Att öka 1RM i böj till 130kg tror jag du kan klara, speciellt om du kör stronglifts eller liknande som har mycket böj (och så klart äter mycket och sover bra osv). Russian squat routine som Loke tipsade om verkar också funka mycket bra för vissa, men det är ju enbart fokus på böj, så du får nog kombinera det med något annat för bänken i så fall (rätta mig om jag har fel, jag har inte stenkoll på programmet). Om han inte kör marklyft så blir det ju inte så svårt att vinna där i alla fall :)
bambipåhalis
2013-06-01, 19:32
Haha du kan få va anonym, men jag vet allt ;) 60-120kg i bänkpress på ett halvår blir nog svårt.. Det är ju ändå en dubblering av ditt 1RM. Att öka 1RM i böj till 130kg tror jag du kan klara, speciellt om du kör stronglifts eller liknande som har mycket böj (och så klart äter mycket och sover bra osv). Russian squat routine som Loke tipsade om verkar också funka mycket bra för vissa, men det är ju enbart fokus på böj, så du får nog kombinera det med något annat för bänken i så fall (rätta mig om jag har fel, jag har inte stenkoll på programmet). Om han inte kör marklyft så blir det ju inte så svårt att vinna där i alla fall :)
Ja stronglifts har jag ju kört o kan. Men där är ju problemet att jag blir så rastlös med 3 pass i veckan.. Sitter bara hemma o väntar på o få gå till gymmet, för mkt energi asså :D SKulle köttat på varje dag om man inte behövde vila *drool*
Anders The Peak
2013-06-01, 19:39
Dietmar Wolf som är rikstränare för SL i Norge har ett bra program för de som vill bli starka:
Länk (http://www.styrkeloft.no/treningsprogram)
Läs vägledningen först. Kom ihåg det finns inga genvägar bara smartare träningsprogram, och att ha för bråttom resulterar oftast i skador som gör att ens framtida karriär inom styrka begränsas i realiteten.
Ja stronglifts har jag ju kört o kan. Men där är ju problemet att jag blir så rastlös med 3 pass i veckan.. Sitter bara hemma o väntar på o få gå till gymmet, för mkt energi asså :D SKulle köttat på varje dag om man inte behövde vila *drool*
Mm, jag tippar på att du inte kom så himla långt i SL5x5, om du kände för att träna varje dag.
Om du följt 5x5 tills att du tangerar eller överskrider ditt tidigare 5RM så kommer du vara glad att det bara är tre dagar. Ditt resonemang håller inte. Finns inget program som är jobbigt i början. Kolla på de träningsprogram som Anders länkade till. Den första, till och med fjärde veckan om jag minns rätt är "lätta", en inkörningsperiod, sen börjar det på riktigt. Varför så bråttom?
StarkaUlf
2013-06-01, 21:42
Att köra det (och alla andra scheman du testat) i 2 veckor räknas inte.
Jag vet vem du är(var tidigare), så du menar att du nu skulle kunna följa ett avancerat långsiktigt program utan att byta schema?
Kör Stronglift ordentligt istället.
Illustrerade mannen
2013-06-01, 23:15
Jag ska inte påstå att du har fel, men ERSR fokuserar inte på endast böj, utan alla tre stora. Jag körde en 9-veckors cykel, dock med träning även tisdagar och torsdagar, med mkt nöjaktigt resultat.
Jag är extremt okunnig på allt som har med datorer och internet att göra, så jag vet inte hur jag länkar, men jag startade en tråd här där jag rapporterade hur jag körde. Programmet rekommenderas till TS!
bambipåhalis
2013-06-02, 11:30
Sen har jag en sak jag tänkt på, som en polare berättade, att jag bör träna varje muskel varannan dag för o dra maximal nytta av proteinsyntesen?
Men detta kanske handlar mest om muskeltillväxt, som jag förstått det så handlar styrka mest om att träna CNS. Nå mer om detta? :)
Hm, ja man kanske ska ge sig på stronglifts då, någon som vågar ge ett uttalande om man "fuckar upp" schemat om man mixar upp övningar?
Jag tränar på ett gym där de endast har en bänk, ett rack osv. Så låt oss säga att någon annan kör böj den dagen.
Jag tycker det är jättetråkigt och behöva sitta i 30-40 min o vänta på att han ska bli klar
RSR extended & mycket mat.
Jag tror dock du knappt kommer öka mer än 10-15kg.
Latissimus Dorsi
2013-06-02, 11:47
Börja ät ordentligt, och slå dina PBn varje pass.
Börja ät ordentligt, och slå dina PBn varje pass.
Jasså, varför?
Latissimus Dorsi
2013-06-02, 11:54
Jasså, varför?
Säger sig självt, man blir starkare *flex*
Sen har jag en sak jag tänkt på, som en polare berättade, att jag bör träna varje muskel varannan dag för o dra maximal nytta av proteinsyntesen?
Men detta kanske handlar mest om muskeltillväxt, som jag förstått det så handlar styrka mest om att träna CNS. Nå mer om detta? :)
Hm, ja man kanske ska ge sig på stronglifts då, någon som vågar ge ett uttalande om man "fuckar upp" schemat om man mixar upp övningar?
Jag tränar på ett gym där de endast har en bänk, ett rack osv. Så låt oss säga att någon annan kör böj den dagen.
Jag tycker det är jättetråkigt och behöva sitta i 30-40 min o vänta på att han ska bli klar
Kör han böj i 30-40 min får du väl köra mellan?
bambipåhalis
2013-06-02, 12:52
Hur mycket behöver jag backa i vikter när jag hoppar på stronglifts då?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.