Visa fullständig version : less på att svälta mig,vågar jag äta normalt?
Är en 15årig kille som just nu väger omkring 60kg och är 176cm lång. Har sedan förra sommaren ätit väldigt lite mat eftersom jag ansåg mig vara väldigt överviktig då(omkring 80kg på 170cm). Har räknat ut att jag i snitt äter 1000-1400 kilokalorier per dag. Vill börja äta normalt men är så rädd att min ämnesomsättning är helt förstörd.. Så min fråga är, vågar jag äta normalt igen eller kommer jag att gå upp i vikt?
Mannen, du är 15 bast!! På 1000 kcal om dagen växer du inte!!! ÄT FÖR FAN!!!
Jag är bara extremt rädd att bli överviktig igen. Försöker dock att öka mina portioner, men somsagt vill inte bli överviktig..
Heddaway
2013-05-16, 21:23
Det gör ont i mitt hjärta-.-
Träna hårt, ät rejält, svårare än så är inte ekvationen.
Dvs, du kommer inte bli överviktig så länge du röör på dig och inte enbart äter chips och dip.
Tror du skulle må bra av 10kg till!
Jag är bara extremt rädd att bli överviktig igen. Försöker dock att öka mina portioner, men somsagt vill inte bli överviktig..
Öka dina portioner långsamt om du är rädd för plötslig uppsving i vikten. Det är inte heller bra att börja svulla i sig. Försök hamna på i alla fall 2000 kcal till en början och öka därefter.
EDIT:
Tror du skulle kunna gå ganska mycket högre utan bli synligt fetare helt ärligt. Du borde minst äta 2500 kcal. Men som sagt, öka långsamt om du känner dig rädd. Det är inte så farligt som man tror, jag är också lite nojjig kring att öka intaget lite, men jag gör det långsamt och ser vart det leder.
Har haft så lite energi också på sistone, fryser och känner mig allmänt obekväm
Latissimus Dorsi
2013-05-16, 21:29
Kom igen förfan. Ät på, du är FEMTON. Läs på lite här på brädan, så kommer allting klarna :P
King Grub
2013-05-16, 21:29
Det beror på att du svälter och din kropp stänger ned icke livsnödvändiga funktioner. Du kan inte fortsätta som du gör.
Har haft så lite energi också på sistone, fryser och känner mig allmänt obekväm
Känner inte dig väl, men det låter som att det snart har gått för långt. Du lyckas i alla fall beskriva att du är obekväm med situationen, det är en början. Om du känner att det är svårt att släppa hela tänket kanske du borde ta hjälp från någon.
Ska försöka fixa det själv, men går det fär långt ska jag skaffa hjälp
Kan tillägga att jag cyklar 10-15km/springer 5km varje dag förutom söndag om gör någon skillnad
+1 på Heddaway, det här gör mig ledsen.
Din ämnesomsättning är med stor sannolikhet inte förstörd, och inte ens anorektiker brukar ha en lägre energiförbrukning än friska.
Du kan läsa mer här (http://traningslara.se/svaltlage-lag-amnesomsattning-del-1-sanning-eller-myt/).
King Grub
2013-05-16, 21:41
inte ens anorektiker brukar ha en lägre energiförbrukning än friska.
Där har du helt fel.
Kan tillägga att jag cyklar 10-15km/springer 5km varje dag förutom söndag om gör någon skillnad
Det gör en stor skillnad. Du har under de senaste 6 månaderna utsatt dig själv för samma sak som i studien som omnämns i artikeln jag länkade. Din ämnesomsättning är med stor säkerhet sänkt nu, men den kommer återgå till det normala när du börjar äta mer. Men öka långsamt.
Där har du helt fel.
Research on energy expenditure in individuals with eating disorders: A review (http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/eat.10074/abstract)
Edit: Eller okej, en pytteskillnad...
King Grub
2013-05-16, 21:43
Ja, precis.
The most consistent finding is a reduction in resting energy expenditure (REE) in patients with AN
och nej, inte "pytte".
The BMR of AN patients (2.73 ± 0.37 kJ/min) was significantly lower than that of control subjects (3.45 ± 0.34 kJ/min)
The results of this study showed that AN is accompanied by a marked reduction in BMR. The BMRs of the AN patients in our study, when expressed in absolute terms, were 21% lower than those of a comparable group of healthy women.
Am J Clin Nutr. 2000 Jun;71(6):1495-502.
Ja, precis.
"The most consistent finding is a reduction in resting energy expenditure (REE) in patients with AN"
Gjorde en edit. Skillnaden är ju marginell :)
Heddaway
2013-05-16, 21:46
Min ämnesomsättning är dock förstörd och jag får äta medicin resten av livet p.g.a mycket hastig viktnedgång och jonglering med vikten vid flertalet tillfällen. Att trolla med vikten och leva på gränsen till svält är inte att rekommendera.
King Grub
2013-05-16, 21:46
Skillnaden är ju marginell :)
Nej.
Ja, precis.
och nej, inte "pytte".
:O
Jag ska nog revidera min åsikt. Jag har på rutin pekat på den där bra länge, och förstår inte hur jag så totalt fattat fel.
Hur som helst; TS, du måste börja äta mer, men dubbla inte ditt intag över en natt.
Gud vad jag mår dåligt när jag läser om 15 åringar med anorexi. Du måste ta tag i det här! Jag vet att du vill göra det på egen hand, men om du vågar ta hjälp kommer det bli så mycket enklare!
Jag skall gå till en doktor samt en dietist, kommer att uppdatera här om ett tag och berätta hur det gått.
Usch, sympatiserar verkligen med dig. Var i samma sits när jag var i din ålder. Gick ner väldigt mycket på kort tid. Frös o var trött. Önskar idag jag gjort det annorlunda. Hur som helst, förstår precis var din räddlsa kommer ifrån. Hos mig finns den kvar och det har gått 15 år! Äter fortfarande inte ren choklad eller chips( något jag var mkt glad för). Åandra sidan handlar det "bara" för dig att hitta en balans, o det kan ta tid. Men börja sakta o säkert, o ta den hjälp du kan få. Att du ska bli tjock igen behöver du inte oroa dig över, satsa på att hitta balans mellan träning o mat, samt en relation med maten. Ska inte va rädd för att äta! Och lyssna halvt om halvt vad folk säger här när det gäller mat o dylikt, vissa är vettiga men de flesta har en rätt kneppig relation med mat o träning ( och har vad jag kan läsa, själva problem) som ingen 15åring ska ta del av!
Jag vet hur det känns... Var också överviktig när jag var liten(typ sjätte klass), sen så bara sluta jag äta typ över ett sommarlov och droppa 15kg tror jag.
Jag fick rätt grova ätstörningar och vågade inte heller äta efter de. Men tro mig. Det är bara i huvudet det spökar, öka portionerna lite för var dag och våga ät onyttigt också! Bara då kommer hjärnspökena släppa och du kommer märka att du inte blir fet direkt! :)
ett tips börja käka mycket nötter, släng i maten käka som mellanmål / på kvällen m.m jordnötter e billiga, nyttiga med bra egenskaper som ger extra kcal snabbt! =)
ett tips börja käka mycket nötter, släng i maten käka som mellanmål / på kvällen m.m jordnötter e billiga, nyttiga med bra egenskaper som ger extra kcal snabbt! =)
Nej han ska äta riktig mat. Det handlar inte om någon som behöver fylla på sitt energibehov här utan någon som behöver få en sund inställning till mat.
Och jag skulle aldrig klassa jordnötter som "nyttiga", det är väl typ den sämsta "nöten" du kan äta.
Tror iofs inte att det är så enkelt som att bara be TS att "äta mer".
Det enda jag kan tillägga är att du har bevisat att du kan styra din vikt som du vill. Något annat kan jag inte tillägga.
Tjaman, bra att du vill ta tag i detta. Ju längre du väntar desto svårare blir det. Lycka till på ditt besök hos läkare och dietist.
Det är bara så sjukt, alla säger att jag ser undernärd ut. Men ser det inte själv.. Får väll lita på dom andra och inse att jag förmodligen är det.
Det är bara så sjukt, alla säger att jag ser undernärd ut. Men ser det inte själv.. Får väll lita på dom andra och inse att jag förmodligen är det.
Lita på andra, tro mig. Jag har varit på båda sidorna av spektrat (sett mig både som fet för många år sen, nu ser jag mig istället som liten).
Det är bara så sjukt, alla säger att jag ser undernärd ut. Men ser det inte själv.. Får väll lita på dom andra och inse att jag förmodligen är det.Det är som jag brukar säga: "Man är Ingen annan än andra uppfattar en att vara!".
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det är Omöjligt att se sig själv på ett objektivt sätt, dvs man har en uppfattning om hur man beter sig och hur man ser ut vilket sällan stämmer överens med verkligheten.
De som har de mest bestämda uppfattningar om hur de själva är är oftast de som ligger längst ifrån hur de egentligen är...bland mina vänner iaf.
Det är som jag brukar säga: "Man är Ingen annan än andra uppfattar en att vara!".
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att det är Omöjligt att se sig själv på ett objektivt sätt, dvs man har en uppfattning om hur man beter sig och hur man ser ut vilket sällan stämmer överens med verkligheten.
De som har de mest bestämda uppfattningar om hur de själva är är oftast de som ligger längst ifrån hur de egentligen är...bland mina vänner iaf.
Amen to that!
Alltidxx
2013-05-17, 12:51
Jag fick rätt grova ätstörningar och vågade inte heller äta efter de. Men tro mig. Det är bara i huvudet det spökar, öka portionerna lite för var dag och våga ät onyttigt också! Bara då kommer hjärnspökena släppa och du kommer märka att du inte blir fet direkt! :)
Det är så jag alltid tänkt mig att problemet borde avhjälpas. Att man måste vara modig nog att knata i rätt teoretisk riktning även om man känner sig jätteskraj. Sen när man ser att det funkar så borde den värsta rädslan släppa. Sen lär man säkert metodiskt få jobba på sin bild av vad som är tjockt och inte, för den bilden lär ju vara skruvad också.
Nej han ska äta riktig mat. Det handlar inte om någon som behöver fylla på sitt energibehov här utan någon som behöver få en sund inställning till mat.
Och jag skulle aldrig klassa jordnötter som "nyttiga", det är väl typ den sämsta "nöten" du kan äta.
+1
Jag ställer mig till skaran som haft ätstörningar då jag var yngre. Men bland annat genom Kolozzeum har jag med tiden fått en sund inställning till mat.
Jag tror att varenda en här kan lova dig att du med största sannolikhet inte kommer att gå upp jättemycket i vikt om du ökar ditt intag över tiden. Hitta din kaloribalans
Mat är livsviktigt (och gott) och är en av de sakerna i livet som man måste unna sig för att må bra. Jag håller med AronP här att det absolut viktigaste är att du får i dig RIKTIG mat, så jordnötstipset skall du skippa.
Således: Kolla runt här på Kolozzeum, det finns oerhört många kunniga personer här som har skrivit kloka saker om kost. Läs på, prova, så skall du se att du kommer att må mycket bättre.
Men främst: Låt förändringen ta sin tid, man blir inte av med sina hjärnspöken över en natt.
Lycka till.
// Peter
Guybrush82
2013-05-17, 13:48
Som många innan mig skrivit så får man "hjärnspöken" då man hamnar i en ätstörning. Man tänker inte klart helt enkelt. Man tror att man ska gå upp en massa kilon snabbt bara för att man äter sig mätt, vilket inte är fallet.
Jag har själv en ätstörning vilken jag jobbar på att ta mig ur, och märker nu då jag äter mer hur jag kan tänka "klarare", hur mycket mer energi jag har, träningen börjar bli rolig igen, jag känner mig allmänt lyckligare och hjärnan börjar fokusera på annat än bara mat och att bränna kalorier hela tiden. Jag är långt ifrån "frisk" men tror det börjar gå åt rätt håll.
Och som också nämnts här tidigare, så låt det ta sin tid. Det är ingentng man förändrar över en natt. Små små steg i rätt riktning, och proffesionell hjälp så är jag säker på att det sakta men säkert kommer gå åt rätt håll även för dig.
Stort lycka till, och starkt av dig att ta tag i detta nu!
Man kan inte låta bli att undra hur många på denna brädan som har eller haft ätstörningar, att det är mycket vanligt behöver man inte ens gissa, det räcker att titta i alla trådar, inklusive mattrådarna osv. Men anorexi, bulimi osv verkar vara skrämmande vanligt.
exevision
2013-05-17, 14:41
Är det där med sänkning av ämnesomsättningen så pass permanent att de som kör Olas VLCD bör tänka på?
Är det där med sänkning av ämnesomsättningen så pass permanent att de som kör Olas VLCD bör tänka på?
Om man får gissa så handlar det längre perioder, inte x-antal veckor. Men förmodligen inget man bör göra i flera månader, å andra sidan ska man vara enormt fet om man kör en sådan diet i flera månader.Dessutom får man tänka på att man kör en refeed en gång i veckan som skjutsar upp det totala intaget.
Har då ätit normalt idag till lunch och frukost, även sjunkit ned en mjukglass. Känns skönt att ha lite energi i benen, kändes alltid som att dom skulle ge vika förr
exevision
2013-05-17, 14:55
Om man får gissa så handlar det längre perioder, inte x-antal veckor. Men förmodligen inget man bör göra i flera månader, å andra sidan ska man vara enormt fet om man kör en sådan diet i flera månader.Dessutom får man tänka på att man kör en refeed en gång i veckan som skjutsar upp det totala intaget.
Det kanske du har rätt i. Kroniskt stort underskott vid låg fett% spelar säkert in. Kroppen har ju ingen energireserv kvar i fettet och inte ens i muskelmassa, organen får inte den energi de behöver. Blir ju rätt stor skillnad på deff och svält när man tänker lite.
exevision
2013-05-17, 14:56
Har då ätit normalt idag till lunch och frukost, även sjunkit ned en mjukglass. Känns skönt att ha lite energi i benen, kändes alltid som att dom skulle ge vika förr
Roligt att höra! Lycka till med detta!
Kommer förmodligen att ha fredagsmys ikväll, men det är väll okej att ha då och då?:)
FitnessE
2013-05-17, 15:08
BRA. Jag har verkligen bara ett enda tips och det är: LITA PÅ ANDRA.
Jag har själv varit drabbad. Jag vägde för ett år sen 44 kg till mina 174 cm (är tjej). Jag vågade inte äta, åt bäbisportioner och vägrade kolhydrater. Jag fortsatte svältandet och uppmuntrades av alla som sa "men gud vad smal du är" och "du ser ju undernärd ut". MEN sen märke jag hur folk började äcklas av mig. De kollade på mig med blickar som jag inte mött tidigare, kommentarerna övergick till "sök hjälp" "USCH" "Du ser ju äcklig ut" Jag såg det fortfarande inte själv men insåg att folk ansåg mig vara äcklig. Det enda jag ville var ju att vara snygg?
Jag började tvinga mig själv till att äta och åt mer och mer. Till slut åt jag normala portioner och ökade "mycket" i vikt i början. Jag låg ett tag på 500 kcal överskott om dagen men sen slutade viktuppgången. Jag åt och åt men ingen ökning. MEN jag mådde bra. Jag fick tillbaka mig själv.
Jag började träna igen på jympapass och löpning men hittade inte riktigt glöden, sen började jag träna på gymmet för jag såg mig själv bredvid andra vältränade och såg att jag såg spinkig/tanig ut. Jag hittade gnistan och glöden och jag älskar det! Jag har fortfarande kvar spöken men äter massa och kollar på fitnesstjejer för inspiration istället för modeller. Jag älskar det och jag vet att det inte går utan MASSA mat så jag kan bygga!
Jag har nu gått upp ca 12 kg och får fortfarande HELA tiden höra hur smal jag är. Jag anser mig nu vara smal/normal. Men senast i helgen när jag var på fest så tyckte jag att jag var riktigt snygg i tight klänning och tänkte att alla skulle kolla på och uppmärksamma min "heta" kropp. Det jag fick höra under kvällen var: "Jääääääklar vad smal du är", "här ta lite chips". En kille sa att hans drömtjej såg ut exakt som jag med vägde 5-100 kg mer. Jag blir fortfarande chockad MEN glad. Jag inser att det bara är att käääka på! och träna och bygga muskler och bli jävligt najs på sikt! :D
Slutsats: TRO PÅ ALLA ANDRA. DE HAR FAN RÄTT...
FitnessE
2013-05-17, 15:15
Kommer förmodligen att ha fredagsmys ikväll, men det är väll okej att ha då och då?:)
Det är okej varje fredag så länge det inte sker under helt okontrollerde former! Själv äter jag någon efterätt (kladdkaka, muffins, paj, glass) och sedan lösgodis eller chips varenda fredag! :D
Hur som haver så skall jag försöka att ta tag i detta och kommer förmodligen skriva senare i denna tråd hur det går! Tack för alla tips och stöd.:)
Hur som haver så skall jag försöka att ta tag i detta och kommer förmodligen skriva senare i denna tråd hur det går! Tack för alla tips och stöd.:)
Lycka till :)
Min ämnesomsättning är dock förstörd och jag får äta medicin resten av livet p.g.a mycket hastig viktnedgång och jonglering med vikten vid flertalet tillfällen. Att trolla med vikten och leva på gränsen till svält är inte att rekommendera.
Diabetes?
Heddaway
2013-05-17, 22:15
Diabetes?
Nope, ingen diabetes vad tester visat!
Låter fantastiskt! Fredagsmys är helt OK sålänge det inte blir lördagsmys, söndagsmys, måndagsmys och ja du fattar. Allt är okej att äta, i rimliga mängder.
Du skrev att du löptränade dagligen, är det pga att du tycker om att springa eller gör du det endast för att förbränna kalorier?
Du skrev att du löptränade dagligen, är det pga att du tycker om att springa eller gör du det endast för att förbränna kalorier?
Tycker att det är skönt att röra på mig, gillar inte att bara vara stilla:)
exevision
2013-05-18, 07:56
Varför inte styrketräna?
Guybrush82
2013-05-18, 10:34
Tycker att det är skönt att röra på mig, gillar inte att bara vara stilla:)
Så länge du gör det för att du tycker om det och mår bra av det så är det bra. Träning ska vara roligt!
Kom bara ihåg att om du ska springa så ofta så kräver kroppen energi (mat) för att kunna återhämta och "reparera" sig. För mig personligen så har det hjälpt att tänka på kroppen som en maskin som behöver bränsle. Tränar jag så måste jag se till att fylla på med bränsle (mat) i tillräckliga mängder för att maskinen (kroppen) ska kunna fortsätta arbeta.
Du har bara en kropp, det är den mest fantastiska "maskin" du någonsin kommer att äga, så var rädd om den! :)
exevision
2013-05-18, 10:58
Efter att ha sökt och läst en del på forumet så vill jag bara påpeka att de som varit anorektiska oftast får tillbaka sin ämnesomsättning och proteinsyntes när de börjar äta normalt igen. Bara så ingen som har dessa problem känner att det är kört, för det är det verkligen inte!
Nu blir jag förvirrad, vägde 60kg i torsdags, idag väger jag 65kg. Åt visserligen mycket godis, chips o dricka igår, men 5kg?!?! Hur kan jag ha gått upp så himla mycket?
Så stor lust att fara ut i skogen och spy eller något
Latissimus Dorsi
2013-05-18, 13:26
Nu blir jag förvirrad, vägde 60kg i torsdags, idag väger jag 65kg. Åt visserligen mycket godis, chips o dricka igår, men 5kg?!?! Hur kan jag ha gått upp så himla mycket?
Bara vätska, oroa dig inte.
Bara vätska, oroa dig inte.
Jaha, och det försvinner då jag slutar att äta skräp som godis och liknande?:)
Fick bara panik då magen var uppblåst något kopiöst också
King Grub
2013-05-18, 14:14
Det är bara en reaktion på något ovant. Din kropp och mage är inte vana med normalt ätande. Det går över.
Får lägga mig i solen o svettas bort det!:)
Mellan den 23 till 25dec svulla jag en del och vägde in 10kg tyngre kvällen den 24. Lite smått panik men släppte sen.
tjaman, man samlar vatten i kroppen när man äter mycket mat. Det släpper.
Du svettas dock inte bort det, och det är inget du ska försöka skynda på. Det rättar till sig på relativt kort tid, men kanske inte några timmar liksom.
Så jag behöver inte vara orolig över att det är fett?:)
Så jag behöver inte vara orolig över att det är fett?:)
Absolut inte! 5kg fettvävnad är 25-30 rejäla pizzor ätna utöver ditt normalintag, och SÅ mycket lär du inte ska ha ätit ;)
Absolut inte! 5kg fettvävnad är 25-30 rejäla pizzor ätna utöver ditt normalintag, och SÅ mycket lär du inte ska ha ätit ;)
Haha, men då kan jag nog känna mig rätt så lugn!:) har dock tänkt fokusera på att äta riktig mat istället för godis och liknande framöver!:)
Haha, men då kan jag nog känna mig rätt så lugn!:) har dock tänkt fokusera på att äta riktig mat istället för godis och liknande framöver!:)
Unna dig godis ibland, men ät vanlig mat. Det tror jag är bäst för både (wait for it...) kropp och knopp.
Förresten, finns det någon tråd där man kan läsa om kroppen och vätskesamling osv.?:)
Enoxation
2013-05-18, 17:13
Finns denna på engelska:
http://www.leangains.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part.html
Och denna som mer tar upp om hur man blir av med det:
http://www.leangains.com/2010/01/how-to-deal-with-water-retention-part_28.html
Förresten, finns det någon tråd där man kan läsa om kroppen och vätskesamling osv.?:)
Tror inte det finns någon enskild, men det finns många trådar om det i diet-forumet och kost-forumet.
Är en 15årig kille som just nu väger omkring 60kg och är 176cm lång. Har sedan förra sommaren ätit väldigt lite mat eftersom jag ansåg mig vara väldigt överviktig då(omkring 80kg på 170cm). Har räknat ut att jag i snitt äter 1000-1400 kilokalorier per dag. Vill börja äta normalt men är så rädd att min ämnesomsättning är helt förstörd.. Så min fråga är, vågar jag äta normalt igen eller kommer jag att gå upp i vikt?
60kg på 176 cm?
fifan då är du tunn :O
ÄT MER!
Guybrush82
2013-05-18, 17:26
TS, jag rekommenderar dig att läsa boken "Mattillåtet" av Gisela Van Der Ster, den förklarar en hel del vad som händer i kroppen vid ätstörningar/svält, och då man utesluter vissa födoämnen.
Men genom att äta normal mat borde väll vätskesamlingen försvinna också, eller?:)
Men genom att äta normal mat borde väll vätskesamlingen försvinna också, eller?:)
Mängden vätska i kroppen varierar över tid hos någon som äter normalt. Den kan mycket väl pendla mellan det du har nu och den du hade före helgen, beroende på hur du äter, vad det är för väder och lite vad som helst. Hos mig håller sig vätskemängden inom ett mindre spann när jag tränar mycket.
Men oroa dig inte över små variationer. Den här känns stor, men det är för att du går från botten till toppen i princip. Den kommer minska, men inte försvinna. Din vikt kommer dock inte fortsätta öka i någon avsevärd takt, och definitivt inte fortsätta samla på sig vätska i den här mängden :)
Jag rekommenderar också van der Sters bok "Mattillåtet". Inte minst för att den också tar upp hur man kan hantera sjuka tankar kring kroppen, maten och att överge den trygga självsvältstillvaron och börja äta, med den ångest det skapar. Vilket du kunde ha nytta av.
Fick detta som kostråd av dietisten som jag besökte(hon skickade det via mail)
Normala matmängder för män 14-17 år, medlhög daglig fysisk aktivitet
Frukost
Alt1) 3 skivor bröd med smörgåsmargarin och pålägg
1 glas mjölk eller juice
Alt 2) 2-3 skivor bröd med smörgåsmargarin och pålägg
1 ägg
1 glas mjölk eller juice
Alt 4) 3 dl fil/yoghurt/mjölk
1 ½ dl müssli/2 dl frukostflingor
1 glas juice
Lunch
100 g fisk/kött (tillagat motsvarar ungefär 1 portionsbit lax eller 3-4 normalstora köttfärsbiffar)/2 dl pastasås/köttfärssås/2-2 ½ dl gryta
2 ½ dl pasta/2 dl ris/3 medelstora potatisar
1 dl sås
Fördelning på tallriken ca 1/3 med grönsaker, den övriga delen fördelad på kött/fisk och potatis/ris/pasta
Mellanmål
Alt 1) smoothie (2- 2 ½ dl mjölk/yoghurt/fil, 1- 1 ½ dl bär, ½ banan, ev
Honung/socker som sötning)
Alt 2) 2 ½ dl fruktyoghurt
1 frukt
Alt 3) 2 skivor bröd/knäckebröd med smörgåsmargarin och pålägg
1 glas mjölk/juice
Middag
Se under lunch
Kvällsmål
Alt 1 ) 3 dl fil/yoghurt/mjölk
1 ½ dl müssli/2 dl frukostflingor
Alt 2) 2 skivor bröd med smörgåsmargarin och pålägg
1 glas mjölk/juice
I tillägg 2 frukter per dag, vid mellanmål eller fördelade på övriga måltider.
Vid ökad fysisk aktivitet ex organiserad träning 2-3 ggr/vecka ökas matmängder vid måltiderna.
Exempel på vad som kan rymmas extra under en vecka om du i övrigt följer menyn ovan.
200 g chips
200- 250 g lösgodis (choklad ej inräknat) eller 125 g choklad
2 kanelbullar
½ lite läsk/saft
2-3 glas chokladdryck/oboy
Vad säger ni, låter det vettigt?:)
Ser väl ut som vettig mat för en ung kille, sen om det är tillräckligt är ju en annan fråga. Du kan ju försöka att köra efter det upplägget du har och se om vågen börjar röra sig upp annars är det bara att lägga till extra utöver det som står i upplägget. Är du väldigt aktiv och är ute och springer mycket osv kommer det säkert behövas mer energi.
Vad äter du medicin för menar du? Och vad för medicin?
Det är så jag alltid tänkt mig att problemet borde avhjälpas. Att man måste vara modig nog att knata i rätt teoretisk riktning även om man känner sig jätteskraj. Sen när man ser att det funkar så borde den värsta rädslan släppa. Sen lär man säkert metodiskt få jobba på sin bild av vad som är tjockt och inte, för den bilden lär ju vara skruvad också.
Precis så är det, eller var för mig. Bilden av mig själv var riktigt rubbad, men BARA på mig. När jag tittade mig i speglen vägandes 45kg fördelat på 162cm, så såg jag fortfarande mig själv som fet... Tills jag började äta lite mer och något onyttigt i veckan, bara då förstod jag att jag inte blev fet över en natt. Hjärnspökena är värst och jag kan fortfarande få tillbaka de "tänket" som jag hade för 6 år sedan.
Får helt sjuka flashbacks när jag läser TS kommentarer, usch och fy *spy*
Kämpa på TS!
Tänkte bara uppdatera med att det har gått superbra än så länge! Varierar mellan 61,5-63kg i vikt, men jag har så mycket mer energi! Orkar med skolarbetet samt träning, vilket förr bara kändes allmänt jobbigt. Vill verkligen fortsätta med detta!:)
Tänkte bara uppdatera med att det har gått superbra än så länge! Varierar mellan 61,5-63kg i vikt, men jag har så mycket mer energi! Orkar med skolarbetet samt träning, vilket förr bara kändes allmänt jobbigt. Vill verkligen fortsätta med detta!:)
Fan vad bra! :thumbup:
Starkt att du tagit tag i det här och jobbar på det! Keep up the good work
Alltidxx
2013-05-24, 13:56
Precis så är det, eller var för mig. Bilden av mig själv var riktigt rubbad, men BARA på mig. När jag tittade mig i speglen vägandes 45kg fördelat på 162cm, så såg jag fortfarande mig själv som fet... Tills jag började äta lite mer och något onyttigt i veckan, bara då förstod jag att jag inte blev fet över en natt. Hjärnspökena är värst och jag kan fortfarande få tillbaka de "tänket" som jag hade för 6 år sedan.
Får helt sjuka flashbacks när jag läser TS kommentarer, usch och fy *spy*
Kämpa på TS!
Tack för kommentaren, jag undrar ju trots allt för det är ju bara min teori. Jag har inte varit i kontakt med någon som haft problemet uttalat, bara någon enstaka man misstänkt legat i farozonen.
Din teori stämmer väldigt bra! :)
f.ö Blir riktigt glad inombords att de går bra för dig tjaman, keep it up!
Finns inte mycket som klår en rejäl portion korv & makaroner med mjölk!;)
Ska väga mig hos skolsköterskan imorgon. Har ju gått upp i vikt men inte nog så mycket som hon förväntat sig, eftersom jag nyligen bestämde att jag vill gå upp i vikt. Jag orkar dock inte med att hon ska ta mig till nån psykolog för att jag inte gått upp så mycket som hon velat. Huvudsaken är väll att jag går upp i vikt. Går det att gå upp i vikt bara tillfälligt tills imorgon, så jag slipper allt skit?:)
Äsch, säg som det är bara.
Det kommer sluta med att hon ringer BUP eller något, hon är typ 70år och lyssnar bara på sig själv.
Nu låter du som en barnunge. Gör vad du vill, du behöver inte fråga här om varenda grej du ska göra.
Ska väga mig hos skolsköterskan imorgon. Har ju gått upp i vikt men inte nog så mycket som hon förväntat sig, eftersom jag nyligen bestämde att jag vill gå upp i vikt. Jag orkar dock inte med att hon ska ta mig till nån psykolog för att jag inte gått upp så mycket som hon velat. Huvudsaken är väll att jag går upp i vikt. Går det att gå upp i vikt bara tillfälligt tills imorgon, så jag slipper allt skit?:)
Don't go there. Är det något som bara kommer att leda till skit så är det om du börjar manipulera. Säg som det är; om det är så att du inte går upp som förväntat (du har väl f.ö. knappast någon aning om hur mycket hon förväntar sig att du går upp) p.g.a. att du inte har vågat äta, säg det då. Det kommer i längden att vara så sjukt mycket enklare, både för dig själv och för de som skall behandla dig, om du är ärlig än om du slingrar dig.
Du gör ju det här för din egen skull, för att du skall bli frisk och få må bra (du har ju också erkänt att du inte gillade kronisk bantning som livsstil och insåg att det var dåligt för dig), inte för att vara någon annan till lags. Du tar hjälp av dem för att du behöver hjälp, och de hjälper dig med hur du skall göra rent praktiskt för att de kan mer än du. Hur vill du ha det? Vill du göra det lätt för dig, eller vill du göra det jobbigt?
F.ö. är jag skeptisk till att skolsköterskan är 70, givet nuvarande pensionsregler.
exevision
2013-05-26, 19:38
Don't go there. Är det något som bara kommer att leda till skit så är det om du börjar manipulera. Säg som det är; om det är så att du inte går upp som förväntat (du har väl f.ö. knappast någon aning om hur mycket hon förväntar sig att du går upp) p.g.a. att du inte har vågat äta, säg det då. Det kommer i längden att vara så sjukt mycket enklare, både för dig själv och för de som skall behandla dig, om du är ärlig än om du slingrar dig.
Du gör ju det här för din egen skull, för att du skall bli frisk och få må bra (du har ju också erkänt att du inte gillade kronisk bantning som livsstil och insåg att det var dåligt för dig), inte för att vara någon annan till lags. Du tar hjälp av dem för att du behöver hjälp, och de hjälper dig med hur du skall göra rent praktiskt för att de kan mer än du. Hur vill du ha det? Vill du göra det lätt för dig, eller vill du göra det jobbigt?
F.ö. är jag skeptisk till att skolsköterskan är 70, givet nuvarande pensionsregler.
+1
Var ärlig! Både mot dig själv och mot andra. Enklast så!
Ramboline
2013-05-27, 08:43
Du ser det inte själv för att du är mitt uppe i det.Du har tagit ett stort steg framåt bara av att du skall till doktorn och till en dietist.Och att du inser att du har ett problem.Lycka till
Hejsan alla! Nådde nyligen 64kg och då har pappa börjat tillåta mig att gå på gymmet. Vårat gym i byn är dock väldigt gammalt så det är inte speciellt avancerade maskiner. Undrar bara om det finns någon sida där jag kan hitta några övningar, samt lära mig lite mer om styrketräning? :)
Grattis fortsätt så. Allt du behöver är en skivstång kolla in starting strength 5x5. OBS ! Låt inte träningen bli en besatthet !
Hejsan alla! Nådde nyligen 64kg och då har pappa börjat tillåta mig att gå på gymmet. Vårat gym i byn är dock väldigt gammalt så det är inte speciellt avancerade maskiner. Undrar bara om det finns någon sida där jag kan hitta några övningar, samt lära mig lite mer om styrketräning? :)
Här på kolozzeum!! Bra jobbat.
Ska kika runt litegrann, 3 dagar i veckan är väll rätt så lagom att börja med? Med tanke på att förr var jag ute och sprang drygt 5-6 dagar i veckan(suck).
Ska kika runt litegrann, 3 dagar i veckan är väll rätt så lagom att börja med? Med tanke på att förr var jag ute och sprang drygt 5-6 dagar i veckan(suck).
jag kör 3 dagar i veckan lagom...
kör jag varje dag tröttnar jag lätt.
mer pepp med dagars mellanrum.
:hbang:
Vårat gym i byn är dock väldigt gammalt så det är inte speciellt avancerade maskiner.
Kalas, det räcker nämligen med skivstång och hantlar (nästan).
Bra jobbat!
aronohman
2013-07-01, 19:54
jag var i din situation förra vinter, äter MYCKE nu och lägger på mig muskelmassa riktigt bra! styrkan ökar dessutom! var inte rädd för att äta, skippa en sommar eller två med beachformen och ligg på överskott och bygg muskler, låt det dock inte skena iväg. gå upp långsamt så lägger du på dig bättre massa :) lycka till! ska checka in din journal för ja är 15 jag oxå :)
http://exrx.net/Lists/Directory.html
Tjenare! Vet att detta är offtopic, men jag har bara en kort fråga, om detta skulle vara ett bra matschema för att gå upp ännu mera i vikt
Frukost: 5 mackor med smör och ost, samt proviva active(60 kcal/100ml)
Mellanmål: bulle och ett glas mjölk
Lunch: halva tallriken med 2/3 tallrik med kolhydratkälla och resten proteinkälla. Dryck:mjölk eller juice
Mellanmål:köttbullsmacka och festis
Middag: samma som lunch
före träning: aminosyror och koffeintablett
Under träning: kreatin
efter träning: gainer och 5 mackor med ost och smör
Tacksam för svar:)
Reaper123
2013-08-21, 11:42
Tjenare! Vet att detta är offtopic, men jag har bara en kort fråga, om detta skulle vara ett bra matschema för att gå upp ännu mera i vikt
Lunch: halva tallriken med 2/3 tallrik med kolhydratkälla och resten proteinkälla. Dryck:mjölk eller juice
Tacksam för svar:)Du skriver ju bara en massor med livsmedel och maträtter och inga mängder, så helt omöjligt för någon att säga om det är bra eller dåligt för att gå upp vikt.
Äter du för lite går du inte upp i vikt (eller rentav tappar i vikt) och då får du äta mer, sen är det ganska så ointressant exakt vad du äter om det är åtminstone delvis varierat (så du får i dig alla viktiga vitaminer, mineral m.m.).
Ät mat du tycker är gott, du ska inte behöva känna ett tvång att stoppa i dig något du inte gillar bara för att gå upp i vikt, åtminstone så länge du är kapabel att äta tillräckligt! (du bör dock kanske undvik sånt som mättar sjukt bra per kcal i största möjliga mån om du har svårt att få dig tillräckligt)
Tacksam för svar:)
Ser bra ut tycker jag. Koffein håller jag mig dock ifrån efter kl 17-18.
Tänkte bara meddela att jag lyckats komma över 70-sträcket nu, och styrkan har ökat markant:)
Tänkte bara meddela att jag lyckats komma över 70-sträcket nu, och styrkan har ökat markant:)
Bra jobbat. Hur mår du då?
Mår faktiskt väldigt bra! Inte som förr när jag knappt hade någon energi alls, och allting var bara jobbigt. Nu flyter skolan, träning och sömn på jättebra:) ökar vikter på gymmet med jämna mellanrum. Äter ganska mycket mat(skulle tippa mellan 2800-3400 kcal per dag), men tycker då inte att jag lagt på mig något speciellt med fett. Tränar ungefär 4-5 gånger i veckan, väldigt sällan kondition dock.
Kul att höra. Bara att fortsätta på samma spår.
Mår faktiskt väldigt bra! Inte som förr när jag knappt hade någon energi alls, och allting var bara jobbigt. Nu flyter skolan, träning och sömn på jättebra:) ökar vikter på gymmet med jämna mellanrum. Äter ganska mycket mat(skulle tippa mellan 2800-3400 kcal per dag), men tycker då inte att jag lagt på mig något speciellt med fett. Tränar ungefär 4-5 gånger i veckan, väldigt sällan kondition dock.
Värmer mitt hjärta. :cheers:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.