Visa fullständig version : Ni med ADD - har ni lyckats råda bot på tröttheten?
Hej! Har hela mitt liv varit EXTREMT trött, jag kan sova i 8 och vakna helt utslagen, och det fortsätter under hela dagen. Jag har ingen ork att göra något, jag orkar inte träna längre, känslan är utbrändhet och både mitt psyke och kropp är helt energilöst. Jag gäspar hela tiden, jag är jämt nedstämd på grund av tröttheten. Min koncentration är värdelös, jag glömmer saker en person sagt samma sekund som jag hörde det. Jag jobbar mycket inom datorsupport där en person kan säga vilken stad hen ringer ifrån och jag måste be personen uppge stad igen bara för jag glömmer direkt. Iallafall, problemet är min energi, jag är EXTREMT trött jämt, jag lever inget slitsamt liv och jag har haft såhär sen jag var barn (är 21 nu.) och det drar ner mycket av livskvalitén. Kaffe och sådant hjälper inte, jag kan trycka i mig 10 koppar kaffe och jag kommer vara helt slutkörd i vilket fall som helst. Jag har också varit på vårdcentralen och gjort varenda test som finns att göra och de hittar inget fel.
Jag har fått concerta 54mg utskrivet (väger 90kg) som jag kört i några veckor utan NÅGON positiv effekt, varken koncentration eller tröttheten, jag är fortfarande extremt trött.
Någon med erfarenheter?
Har du några andra besvär? Lider själv av förlamande trötthet och det har sitt ursprung i magbesvär. Känner igen det mesta du skriver och det är verkligen jättejobbigt att känna så.
Har du några andra besvär? Lider själv av förlamande trötthet och det har sitt ursprung i magbesvär. Känner igen det mesta du skriver och det är verkligen jättejobbigt att känna så.
Njaa det vill jag nog inte påstå är väldigt laktosintolerant men jag är lika trött även om jag fastat i 16h eller liknande.
Baronpanda
2013-05-13, 22:22
Du beskrev exakt samma egenskaper som jag har, är det tecken på ADD alltså?
shut teh face
2013-05-14, 11:32
Hjälper det inte att träna? Vad äter du? Testat utesluta kolhydrater? Äter du mkt frukt och grönt? Inte bara äpple, banan och tomat, gurka. Utan rotfrukter med mycket näring, bönor osv?
PureWhey
2013-05-14, 12:16
Du beskrev exakt samma egenskaper som jag har, är det tecken på ADD alltså?
+1
Jag med, hade ingen aning om att det kunde vara någon ohälsa.
Hjälper det inte att träna? Vad äter du? Testat utesluta kolhydrater? Äter du mkt frukt och grönt? Inte bara äpple, banan och tomat, gurka. Utan rotfrukter med mycket näring, bönor osv?
Gymmet hjälper inte tyvärr. Jag sitter och gäspar ständigt på gymmet, är helt energilös, känner mig helt utbränd. Jag är på diet nu när jag dragit ner på kolhydraterna ganska mkt men det är likadant. Äter ungefär 400g wokmix om dagen, supplementerar med omega 3, D-vitamin och tar även stark PWO innan träningen men kan fortfarande känna mig helt trött. När jag inte är på diet äter jag mycket rotfrukter, väldigt mycket bönor. Äter vanligtvis väldigt mycket protein runt 250-300g om dagen, moderat med kolhydrater och fett.
Jag vet helt ärligt talat inte vad som spökar, har haft detta otroligt länge, innan jag började träna med. Jag låg på gränsen till för låg sköldkörtelproduktion men det har visat sig vara bra på senare tester. Min mor käkar Levaxin mot sköldkörteln så vi har problem med det i familjen men jag har inte visat några tendenser för det. Har också kollat upp testosteronet, järn och alla andra basala test. Hjärtat är prima, alla organ mår bra osv.
Detta har verkligen gjort mitt liv så mycket jobbigare. Det är inte enbart fysisk utmattning utan även psykisk. Ofta kan jag sitta och kolla in i en vägg, jag tänker inget, jag jag koncentrerar mig inte på något utan jag bara stängs av en liten sekund för att hjärnan inte orkar.
Jag har som sagt gjort ADDutredning och jag hoppades verkligen concertan skulle hjälpa, vilket det inte gjort. Har även testat 150mg voxra vilket inte heller fungerar. Just nu står jag på 54mg concerta och vi överväger att byta till annat.
C h r i s
2013-05-14, 12:37
Gymmet hjälper inte tyvärr. Jag sitter och gäspar ständigt på gymmet, är helt energilös, känner mig helt utbränd. Jag är på diet nu när jag dragit ner på kolhydraterna ganska mkt men det är likadant. Äter ungefär 400g wokmix om dagen, supplementerar med omega 3, D-vitamin och tar även stark PWO innan träningen men kan fortfarande känna mig helt trött. När jag inte är på diet äter jag mycket rotfrukter, väldigt mycket bönor. Äter vanligtvis väldigt mycket protein runt 250-300g om dagen, moderat med kolhydrater och fett.
Jag vet helt ärligt talat inte vad som spökar, har haft detta otroligt länge, innan jag började träna med. Jag låg på gränsen till för låg sköldkörtelproduktion men det har visat sig vara bra på senare tester. Min mor käkar Levaxin mot sköldkörteln så vi har problem med det i familjen men jag har inte visat några tendenser för det. Har också kollat upp testosteronet, järn och alla andra basala test. Hjärtat är prima, alla organ mår bra osv.
Detta har verkligen gjort mitt liv så mycket jobbigare. Det är inte enbart fysisk utmattning utan även psykisk. Ofta kan jag sitta och kolla in i en vägg, jag tänker inget, jag jag koncentrerar mig inte på något utan jag bara stängs av en liten sekund för att hjärnan inte orkar.
Jag har som sagt gjort ADDutredning och jag hoppades verkligen concertan skulle hjälpa, vilket det inte gjort. Har även testat 150mg voxra vilket inte heller fungerar. Just nu står jag på 54mg concerta och vi överväger att byta till annat.
Har du sköldkörtelrubbning i släkten och värdena ligger runt eller strax över referensvärdet tycker jag absolut du ska be din läkare att få testa levaxin i ett halvår/år. Jag började för ett par månader sedan och har märkt att jag inte alls är lika trött längre. Mina värden var inte speciellt höga.
Vad har du för symptom utöver tröttheten?
Tänkte föreslå concerta men det tar du ju redan... Prövat att nuppa? hjälper mer än vad man tror.
Sen för att ge dig lite perspektiv så lider Jason Genova aka Sith Lord Vadera av ADD, OCD, Bipolära och Autistiska mönster och han är uppe och far hela tiden..
Ge inte upp man :)
Har du sköldkörtelrubbning i släkten och värdena ligger runt eller strax över referensvärdet tycker jag absolut du ska be din läkare att få testa levaxin i ett halvår/år. Jag började för ett par månader sedan och har märkt att jag inte alls är lika trött längre. Mina värden var inte speciellt höga.
Vad har du för symptom utöver tröttheten?
Saken är att jag hade det på gränsen (det var t.o.m. markerat rött på datorn) men resterande 2-3x som vi testat har det legat bra till, dvs. tillräckligt bra för att ens överväga sådan behandling. Vill du att jag ber om mina senaste siffror så ni kan se vad jag ligger på?
Jag har ganska många symptom jag ska rada upp dem.
- Jag sover EXTREMT dåligt om natten, jag är ruskigt trött hela dagen och så fort jag lägger mig i sängen kan jag inte somna. Har dock fått 45mg remeron utskrivet som jag tagit och nu sover jag perfekt.
- Har EXTREMA kallsvettningar dygnet runt, jag kan bli dyngsur på 1s och dessa kallsvettningar kan säkert ske över 200x om dagen. Det känns som en off/on switch som sätts på otroligt frekvent för minsta lilla. Men jag tror det också har lite med ångestrelaterade tankar att göra.
- Extremt trött hur mycket jag än sover. Sover jag mindre än 7h är hela min dag ett kraftigt lidande, 6h och allt kommer bokstavligt talat gå skit den dagen.
- 0.00 motivation, jag har absolut ingen motivation för något.
- Jag drar på mig fett ONORMALT enkelt, detta kan dock vara helt irrelevant, kan vara gener, kost osv så det är inget jag direkt nojjar över.
- Jag har alltid hög puls och mitt hjärta brukar pumpa otroligt hårda hjärtslag. Pulsen ligger på ungefär 85 när jag har mat i magen och slagen är otroligt kraftfulla.
- Blivit otroligt likgiltig, apatisk jag reagerar knappt längre på glädje och sådant längre. Det kan dock bero på att jag inte är nöjd med min tillvaro vilket kan bidra med depressioner eller liknande.
- Jag är alltid otroligt varm
- Jag har Sveriges sämsta immunförsvar, jag är säkert förkyld 6x om året och då håller det i sig i veckor. Jag känner mig alltid lite småkrasslig året om, snuvig näsa osv. Jag spritar mina händer varje dag, jag rengör alltid mobilen med handsprit efter gymmet, jag är verkligen noga med detta men det tycks inte hjälpa.
- Jag blir förbannad och irriterad för minsta lilla, jag kan verkligen bli förbannad, MEN aldrig så pass mycket att jag skulle spåra ur. Att t.ex. slå sönder något är inte möjligt för mig.
Intressanta är att när jag var mycket yngre var mitt problem att jag var för energifull, pratade hela tiden, kunde aldrig vara tyst, gjorde något hela tiden och varje utvecklingssamtal sa de att jag måste lugna mig. Jag var aldrig trött på den tiden. Därför min läkare trodde jag hade ADHD som liten och som nu övergått till ADD.
Tänkte träna idag, tog 4 skopor av min pwo som innehåller runt 300mg koffein, jag sov 9h inatt men jag är helt energilös och vill bara sova.
Tänkte föreslå concerta men det tar du ju redan... Prövat att nuppa? hjälper mer än vad man tror.
Sen för att ge dig lite perspektiv så lider Jason Genova aka Sith Lord Vadera av ADD, OCD, Bipolära och Autistiska mönster och han är uppe och far hela tiden..
Ge inte upp man :)
Tack så mycket, jag ska fortsätta kämpa!
Jag har flickvän och vi brukar nuppa när chansen finns så all good där:cool:
filmjölk
2013-05-14, 14:40
PWO, concerta, koffein och kanske ytterligare stimulantia? Du tror inte att det kan vara så att du är trött och schleten för att du är övermedicinerad av för mycket stimulantia, eller har biverkningar av din remeron? Du kanske även käkar någon typ av sömnmedicin? (typ imovane? stilnoct?) tar någon annan med. när du får ångest eller mår dåligt?
Har du flera olika läkare? (Det är bäst att ha EN ENDA läkare som sköter all din medicinering, annars blir det lätt pannkaka om dr. A skriver ut concertan, DrB antidepressiva, Dr C sömnmedicinen och Dr D värktabletter tex.) Be EN läkare gå igenom din medicinering och ge sin åsikt, svaret finns säkerligen där.
Behöver inte vara ADD.
Det tyder dock på ett överdriven aktivitet i den parasympatiska delen av nervsystemet och förmodligen hög serotonerg aktivitet, baserat på de vegetativa symptomen du beskriver.
Någon stimulant i någon form/noradrenalin-återupptagningshämmare (Venlafaxin kan eventuellt vara ett alternativ i din situation...), träning etc kan förmodligen hjälpa.
Men; trötthet kan bero på oerhört mycket. Jag skulle fundera på följande:
1) Överkänslighet mot mat
2) Allergier i övrigt
3) Problem med upptag av vitaminer/mineraler, tänker t ex B12.
4) Järn.
5) Sköldkörtel
osv.
Det kan också vara stressbetingat. Lägg till kolhydrater, sluta fasta.
En sak till. Jag blir utslagen av stora mängder omega-3, alltså bokstavligt talat utmattad och också nedstämd. Förmodligen p g a för stor sänkning av stresshormon och kanske påverkan på serotonin.
Prova att ta bort omega-3. Och D-vitamin. I olika omgångar om 1-2 veckor var, uteslutningsmetod.
Det jag skulle göra sammanfattningsvis är: Bort med omega-3 och D-vitamin, bort med PWO, sluta fasta. Det kan mycket väl vara stressbetingad trötthet, där man först är uppe i varv och sedan utslagen och utmattad.
PWO, concerta, koffein och kanske ytterligare stimulantia? Du tror inte att det kan vara så att du är trött och schleten för att du är övermedicinerad av för mycket stimulantia, eller har biverkningar av din remeron? Du kanske även käkar någon typ av sömnmedicin? (typ imovane? stilnoct?) tar någon annan med. när du får ångest eller mår dåligt?
Har du flera olika läkare? (Det är bäst att ha EN ENDA läkare som sköter all din medicinering, annars blir det lätt pannkaka om dr. A skriver ut concertan, DrB antidepressiva, Dr C sömnmedicinen och Dr D värktabletter tex.) Be EN läkare gå igenom din medicinering och ge sin åsikt, svaret finns säkerligen där.
PWO's började jag med för någon månad sedan ungefär, jag kör aldrig med pwos vanligtvis just pga. att jag inte finner dem effektiva. Nu fick jag en gratis av en polare men den använder jag extremt sällan. Koffeinet har jag dragit ner enormt på, dricker knappt kaffe, 1-2 koppar om dagen och har kört så i många månader. Jag har som sagt varit trött i mååååånga år, långt innan jag ens började med styrketräning osv. Jag började dricka kaffe och pwos just pga. tröttheten. Jag tar enbart remeronen vid behov vilket är 2-3 dagar i veckan och jag är lika trött dagen efter även om jag inte tagit remeron. Imovande osv har jag inte rört. Jag har inga andra mediciner, ingen benzo eller så, ingen annan form av lugnande heller. Jag har endast en läkare en psykiatriker som skriver ut. Han skriver enbart ut concerta och remeron.
Behöver inte vara ADD.
Det tyder dock på ett överdriven aktivitet i den parasympatiska delen av nervsystemet och förmodligen hög serotonerg aktivitet, baserat på de vegetativa symptomen du beskriver.
Någon stimulant i någon form/noradrenalin-återupptagningshämmare (Venlafaxin kan eventuellt vara ett alternativ i din situation...), träning etc kan förmodligen hjälpa.
Men; trötthet kan bero på oerhört mycket. Jag skulle fundera på följande:
1) Överkänslighet mot mat
2) Allergier i övrigt
3) Problem med upptag av vitaminer/mineraler, tänker t ex B12.
4) Järn.
5) Sköldkörtel
osv.
Det kan också vara stressbetingat. Lägg till kolhydrater, sluta fasta.
Förr fastade jag, för många månader sen, nu gör jag inte det utan äter vid behöv. Äter mycket kolhydrater, otroligt mycket grönsaker osv. Jag har testat venlaflaxin, högsta dosen samt voxra 150mg, inget hjälpte. Det intressanta med dessa SSRI/SNRI är att jag aldrig fick utsättningssymptom, insättningssymptom och då har jag testat säkert 10st olika. Kunde hoppa på maxdosen utan att ha några problem, fick varken biverkningar, positiva effekter eller liknande och jag kunde likaså sluta CT utan problem. Problem med upptag av vitaminer osv, hur kollar jag upp det? Jag har gjort ofantligt många tester, järn, sköldkörtel osv flertalet gånger men jag vet inte huruvida de kollar upptag av vitaminer osv.
En sak till. Jag blir utslagen av stora mängder omega-3, alltså bokstavligt talat utmattad och också nedstämd. Förmodligen p g a för stor sänkning av stresshormon och kanske påverkan på serotonin.
Prova att ta bort omega-3. Och D-vitamin. I olika omgångar om 1-2 veckor var, uteslutningsmetod.
Det jag skulle göra sammanfattningsvis är: Bort med omega-3 och D-vitamin, bort med PWO, sluta fasta. Det kan mycket väl vara stressbetingad trötthet, där man först är uppe i varv och sedan utslagen och utmattad.
Saken är att jag la till Omega-3 och D-vitamin just pga. grundproblemet, tröttheten, samma sak med pwon. Det finns perioder då jag inte kört med D-vitamin, omega 3 och D-vitamin i många månader och fortfarande känt mig likadan. Om ni förstår hur jag menar, alla dessa kosttillskott jag tagit är för att försöka kontra tröttheten, som jag hade många år innan jag ens började träna.
Jag har absolut inga problem att plocka bort pwos osv, D-vitamin och allt det men problemet är att jag gjort det för, perioder då jag inte tar några kostillskott för jag ledsnar på utebliven effekt och då har jag varit mig densamma.
Jag kan också säga att min kropp oftast är otroligt stressad, jag har svårt att varva ner och det är mycket möjligt att det är det som sliter på min kropp. Mina kallsvettningar som jag får 100x om dagen spelar väl sin roll med antar jag. PWOs ska jag sluta med helt, jag insåg idag att det är helt lönlöst. Tog en vanlig dosering och 1h senare kunde jag knappt hålla ögonen öppna och jag fick tvinga mig till gymmet.
älskarcola
2013-05-14, 15:38
Har inte läst allt i tråden nu så kanske missat något, men kan det inte vara tecken på depression/ångest? Låter lite som det iaf
Hmm, det här var intressant.
Vilka tester har du gjort exakt? Hur äter du vanligtvis? Hur uppfattar du din stress, både fysiskt och psykiskt mer i detalj? Något särskilt som stressar dig?
Har du provat någon vanlig SSRI-medicin? Typ Paroxetin, Sertralin osv?
Hmm, det här var intressant.
Vilka tester har du gjort exakt? Hur äter du vanligtvis? Hur uppfattar du din stress, både fysiskt och psykiskt mer i detalj? Något särskilt som stressar dig?
Har du provat någon vanlig SSRI-medicin? Typ Paroxetin, Sertralin osv?
Jag gjorde först ett vanligt testosteronprov genom ett vanligt blodprov. Resten kollade de upp via ett vanligt blodprov samt urinprov. Det är de metoder de kört med. Jag har gjort EKG, ultraljudstest samt ett arbetsEKG som visade normalt.
Normalt sett äter jag ganska mycket protein, kvarg, kött, proteinpulver och ostprodukter och 1l mjölk dagligen. Men eftersom jag är ganska laktosintolerant har jag bytt ut mjölken och proteinpulvret mot BCAA och mot 200g keso. Utöver det inga fler mejeriprodukter. Utöver det vanlig mat hemma med pasta, potatis, ris och så vidare. Jag håller sockret och godiset i schack.
Jag har testat dessa mediciner på med högsta dosering på samtliga förutom voxra. Mycket möjligt att jag säger två olika namn fast de samma läkemedel kärt barn många namn. Sertalin, seroxat, effexor, cipralex, voxra (150mg), TCA, venlaflaxin, remeron. Ingen av dessa gav mig biverkningar eller positiva biverkningar, körde minst 5 månader på samtliga.
Här kommer en intressant notering, det jag hittills testat som VERKLIGEN fungerar är snus, jag blir bokstavligt talat sjukt mycket piggare av snus, det är därför jag trodde voxran skulle fungera eftersom den fungerar som en nikotin antagonist. Det gör mig inte normalt pigg, men jag känner absolut markant skillnad. Dock måste jag snusa de starkaste snusen med mycket nikotin för att få effekt. Jag snusar ingenting hemma utan enbart på arbetstid.
Baronpanda
2013-05-14, 16:20
Snus säger du? Starkt ?
Oden's Extreme Lössnus, tror inte du kan hitta ett starkare färdigt snus!
Snus säger du? Starkt ?
Oden's Extreme Lössnus, tror inte du kan hitta ett starkare färdigt snus!
Oj då, det var mycket starkare! Kör med Nick Crushed ice som smakar de gamla jenka och innehåller 15mg. Problemet är jag ogillar starkt den klassiska tobaksmaken så denna passade mig perfekt! :D
Baronpanda
2013-05-14, 16:39
Oj då, det var mycket starkare! Kör med Nick Crushed ice som smakar de gamla jenka och innehåller 15mg. Problemet är jag ogillar starkt den klassiska tobaksmaken så denna passade mig perfekt! :D
Bara köpa nått med mentol smak etc och droppa över det då ;)
Scratch89
2013-05-14, 16:41
Första steget är väl att börja sova ordentligt på nätterna. Varför kan du inte sova bra då? Jag skulle börja med:
- Ät normala måltider på normala tider. Inget PF, inget fastande, inget bantande.
- Dra ner på all stimulantia, dvs koffein, nikotin och liknande.
- Gå och lägg dig och gå upp på fasta tider oavsett om du jobbar/pluggar eller ej.
- Se över din livssituation; är det något som är stressande? Har du "många bollar i luften"?
Starkt snus är fint ja. Det blir man rejält taggad på. Skulle man ge det till en ovan snusare skulle man förmodligen inducera en ångestattack.
Jag har en tanke till: Skippa mjölkprodukterna helt och bort med BCAA. Testa 1-2 veckor utan. Skulle vara intressant att höra om det gör någon skillnad.
Jag antar att du inte provat receptbelagt amfetamin som Metamina?
Starkt snus är fint ja. Det blir man rejält taggad på. Skulle man ge det till en ovan snusare skulle man förmodligen inducera en ångestattack.
Jag har en tanke till: Skippa mjölkprodukterna helt och bort med BCAA. Testa 1-2 veckor utan. Skulle vara intressant att höra om det gör någon skillnad.
Jag antar att du inte provat receptbelagt amfetamin som Metamina?
Jag ska absolut testa. Metamina har jag inte provat, enbart concerta.
Gött, gör't. Förutsättningslöst, bara testa.
Mjölkprodukter och trötthet är inte helt ovanligt sett till anekdoter. Kanske särskilt om det finns någon överkänslighet med i bilden. BCAA kan påverka energinivåer eftersom det sänker både tyrosin/fenylalanin och tryptofan i blodet akut. Sannolikt dosberoende etc.
Nu ska vi gå till botten med det här.
Gött, gör't. Förutsättningslöst, bara testa.
Mjölkprodukter och trötthet är inte helt ovanligt sett till anekdoter. Kanske särskilt om det finns någon överkänslighet med i bilden. BCAA kan påverka energinivåer eftersom det sänker både tyrosin/fenylalanin och tryptofan i blodet akut. Sannolikt dosberoende etc.
Nu ska vi gå till botten med det här.
Fast är inte frågan om jag idag får i mig så lite mjölkprodukter att det inte bör påverka?
Idag är de enda mjölkprodukter jag äter 500g kvarg och 200g keso, INGA fler utöver det. Får i mig 30g BCAA om dagen.
Skippa både kvargen, keson och BCAA en vecka på prov.
Jag tror nämligen att just de bitarna kan göra skillnad.
Skippa både kvargen, keson och BCAA en vecka på prov.
Jag tror nämligen att just de bitarna kan göra skillnad.
Ska testa, är skeptisk men jag är villig att pröva allt.
Anledningen till att jag är skeptisk är för jag var utomlands i 2 månader där jag inte rörde några mjölkprodukter, tog inget pulver och åt i princip endast kött, ris och grönsaker. Minns att jag hade väldigt stora problem med energin då med.
Men jag ska absolut testa, mycket kausala samband finns att hålla i åtanke.
Har du gjort gängse allergitest mot pollen, kvalster, djur osv?
Har du gjort gängse allergitest mot pollen, kvalster, djur osv?
Nej faktiskt inte. Jag var allergisk mot nypon för många år sen men det är allt jag är medveten om. Är det bara att knalla in på vc och be om att få det undersökt?
Jag är som sagt alltid lite rinnig i näsan, 24/7 året om. Djur däremot vet jag inte, inget samband jag lagt märke till iallafall.
Du lär nog boka en tid för pricktest eller vad det kallas.
BigSpawn
2013-05-14, 20:26
Det låter som CFS(cronic fatique syndrom) även om det oftast drabbar lite senare i livet(runt 30 som jag förstår det). Varför man får det kan bero på lite allt möjligt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Chronic_fatigue_syndrome
jag är inte direkt insatt men det finns ganska intressanta videos om ämnet för den som är intresserad.
Methyl-b12 i höga doser antingen under tungan eller subcutant(dåligt upptag i magen) och metylfolate verkar kunna vara en bra start för många. Men detta är väl nått man ska ta upp med sin läkare, dock så är det nog inte många som är insatta i ämnet, var dock en forskare i Sverige och föreläste om det för inte så länge sen, tycker den videon är intressant
http://iaomt.media.fnf.nu/2/skovde_2011_me_kroniskt_trotthetssyndrom/$%7Bweburl%7D
Även att försöka stärka upp dina
http://en.wikipedia.org/wiki/Adrenal_gland
Låter intressant! När vi pratar höga doser hur höga pratar vi om?
Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
The_RobRoy
2013-05-15, 12:35
Testa sköldkörteln som flera tipsat om, det är ett enkelt blodprov.
Testa sköldkörteln som flera tipsat om, det är ett enkelt blodprov.
Skrev att jag testat det några gånger, men ingen fara, min text var lång! :)
Doctor Snuggles
2013-05-15, 14:39
Som nämnt redan kan det bero på ett flertal saker, t.ex utbrändhet, allergier, depression mm.
Annars så finns det som sagt fler mediciner du kan pröva. Metamina, men även rent amfetamin som man kan få på licens efter man prövat allt annat. Finns också modafinil (vet dock inte hur det är med det i sverige), som används för just specifikt vakenhet och vid narkolepsi och ska inte ha några nämnvärda bieffekter.
Eftersom du har nämnt sömnen, så finns också agomelatin, som reglerar sömncykler via melatoninreceptorer. Tydligen så börjar vissa sova som barn igen på det, och vakna upp superpigga.
Äter du ordentligt med antioxidanter? Finns vissa belägg för att folk med ADHD/ADD behöver mer antioxidanter för att hjärnan ska ha mer dopamin tillgängligt. Då antagligen helst en massa olika sådana, och inte typ bara c-vitamin.
Hur är det med te? Hjälper det mer än kaffe? Överlag så ska du nog skippa koffein om du inte känner att det hjälper nämnvärt. Blir nog bara sämre i slutändan.
Funkar nikotin så är det ju bara att köra på det än så länge, och är du orolig för hälsoeffekterna så kan du ju köpa rent nikotin från apoteket (sådant som man använder för avvänjning normalt).
Supplementering med tyrosin/fenylalanin hjälper vissa, men med tanke på hur mycket protein du käkar så borde den avenyn vara täckt.
Problemet med stimulanter är att det som i början gör en pigg, tenderar att göra en tröttare på sikt vid överanvändning. Kroppen måste få återhämta sig och varva ner emellanåt.
Doctor Snuggles
2013-05-15, 15:31
Det stämmer. Tillvänjning är ofta ett problem vad gäller ADHD mediciner/stimulantia varpå många rekommenderar att de cyklas/pausas ibland för att minimera risken (så man slipper öka doseringen ad infinitum)
Nu har ju du gjort ganska mycket utredningar och så, och jag tänkte bara komma med en anekdot. Men såna är också kul! ;)
Vi misstänker att min sambo har add/adhd. Inga utredningar är gjorda eller så, men det är vanligt på båda sidor i hennes släkt, hon har alla tecken osv. För henne fungerade strikt LCHF rätt bra, när hon också slopade mjölkprodukter blev det ännu bättre.
Jag har fått concerta 54mg utskrivet (väger 90kg) som jag kört i några veckor utan NÅGON positiv effekt, varken koncentration eller tröttheten, jag är fortfarande extremt trött.
Ring din läkare och säg att concertan inte fungerar för dig. Att hitta rätt medicinering kan ta tid.
MiraAqui
2013-05-15, 16:03
Desoxyn rekommenderas.
Doctor Snuggles
2013-05-15, 17:57
Desoxyn rekommenderas.
Skrivs verkligen metamfetamin ut på licens i Sverige? :D
Doctor Snuggles
2013-05-15, 18:01
Lite om nikotin + ADD:
http://adhd-treatment-options.blogspot.se/2009/02/nicotine-withdrawal-effects-differ-in.html
Scratch89
2013-05-16, 07:10
Men för helvete. Är det en bra ide att börja medicinera ännu mer än vad som redan görs? Är det inte en bättre ide att börja i rätt ände, dvs försöka äta och sova och leva normalt? Jag kan gå med på tester dock; sköldkörteln var ett bra tips.
Doctor Snuggles
2013-05-16, 13:04
Men för helvete. Är det en bra ide att börja medicinera ännu mer än vad som redan görs? Är det inte en bättre ide att börja i rätt ände, dvs försöka äta och sova och leva normalt? Jag kan gå med på tester dock; sköldkörteln var ett bra tips.
Det där låter lite som ett "ryck upp dig" tips man ger till en deprimerad. Har man hela livet haft problem så har man sannolikt redan provat allt vad som innebär leva normalt. Han har dessutom redan nämnt flera gånger att han gjort alla tester.
Scratch89
2013-05-16, 23:23
Det där låter lite som ett "ryck upp dig" tips man ger till en deprimerad. Har man hela livet haft problem så har man sannolikt redan provat allt vad som innebär leva normalt. Han har dessutom redan nämnt flera gånger att han gjort alla tester.
Jag vet inte, jag tycker inte att det har framgått så tydligt. Men jag hade nog inte rekommenderat att äta PF och sova oregelbundet i alla fall.
Intressant att vissa å ena sidan vill vara restriktiv med medicinering, men å andra sidan tycker att det är bra att proppa någon annan med uppenbara problem full med ännu fler mediciner.
Jag känner igen mig i många av dina symptom.
Mina tips är att börja träna konditionsträning varje dag, helst utomhus i friska luften, samt byta jobb till ett fysiskt jobb och sitta mindre framför datorn hemma. Installera även programmet F.lux på din dator för bättre färgtemperatur på monitorn vilket underlättar sömn på kvällen. De sista två timmarna innan läggdags ägnar du åt sociala aktiviteter/bokläsning/yoga/meditering istället för att sitta framför datorn eller glo på tv. Det kan även vara en poäng att äta mindre fibrer (grönsaker och dylikt) och mera fett i form av fet fisk, olivolja, och ägg.
Doctor Snuggles
2013-05-17, 00:19
Jag vet inte, jag tycker inte att det har framgått så tydligt. Men jag hade nog inte rekommenderat att äta PF och sova oregelbundet i alla fall.
Intressant att vissa å ena sidan vill vara restriktiv med medicinering, men å andra sidan tycker att det är bra att proppa någon annan med uppenbara problem full med ännu fler mediciner.
Man kan inte dra alla mediciner över ett streck. Det handlar heller inte om att proppa någon full, utan att hitta något som fungerar för problemen, oavsett vad det är.
Tackar alla för er tid. Jag har nollat kaffet helt. Att utesluta mjölkprodukter ska jag sluta med om 2 veckor när dieten är slut). Vill gärna poängtera att jag inte är trött pga. dieten jag är jämt såhär annars med.
Jag sover samma tider varje natt då jag jobbar likadant varje dag. Somnar ofta 11 vaknar 6, så ungefär 7h sömn. Jag rör på mig regelbundet med. Lite kondition ska jag börja trycka in. Dock löpte jag 4x/veckan förr och hade otroligt bra kondition men jag var lika trött. Möjligen större psykiskt välbefinnande.
Jag har som sagt funderat på ett allergi test, jag är ständigt sjuk och har jämt rinnande näsa. När jag var yngre var jag dock aldrig sjuk.
Sköldkörteln har jag testat 2x. Ska jag be min läkare om mina tester utskrivna om någon är intresserad av något värde?
Jag skulle säga att någon låggradig allergisk reaktion gör dig trött. Förmodligen kopplat till kost, kanske en korsallergisk reaktion.
The_RobRoy
2013-05-17, 10:52
Skrev att jag testat det några gånger, men ingen fara, min text var lång! :)
Såg det nu sorry, min far äter också Levaxin. När jag läste på om detta hittade jag mycket information om folk som hade symptom runt detta fast "värdena" var bra. Kan vara värt att läsa lite mer om..
Min kost nu under deffen är 200g keso till frukost med 4 ägg och 10g BCAA. Nästa måltid är 400g grönsaker med 300g kycklingfilé och 200g alaska pollock. Ligger på runt 5g omega 3 via tillskott, 2000UI D-vitamin. Sedan 2h senare 10g BCAA, och sista måltiden blir 500g kvarg. Det ligger jag på nu under diet. Jag vet att dieten har lågt på fett och kolhydrater, men som sagt energin är lika kass nu som när jag äter på kaloribalans alternativt +200.
watertouch
2013-05-17, 12:30
Sköldkörteln har jag testat 2x. Ska jag be min läkare om mina tester utskrivna om någon är intresserad av något värde?
TSH
Kortisol
Glukos
Ska kolla idag när jag har läkartid. Precis som väntat, har snusets stimulerande effekt minskat kraftigt. Snusar ändå inte så mycket heller. Endast på arbetstid, och inget hemma. Blir väl att en dosa räcker i 2 veckor ungefär. Givetvis ska inte snuset vara någon lösning vilket jag inte hade förväntat mig heller.
Var hos läkaren, som ville testa höja dosen med 27mg, till 81mg i en vecka, fungerar det inte struntar vi i concertan. Har lite värden här, har inte en aning om hur man tyder dem men såhär står det.
S-testo/SHBG-kvot 0,79
U-Glokos (remsa) Norm
S-SHBG 25
S-Testosteron 20
fP-Glukos 4,7
P-Glukos 5,1
B-Hb (hemoglobin) 157
S-Tyrotroping (TSH) 3,4
S-T4, fritt 16,5
S-T3, fritt 5,6
Sen har jag några fler andra.
Doctor Snuggles
2013-05-20, 17:19
Nicotin + concerta ger en synergisk effekt. Det kan vara varför du känner dig piggare.
Folk på ritalin/concerta blir ofta beroende av nikotin.
För att ge en liten uppdatering.
Ökade concertan från 54mg till 91mg, gjorde absolut ingenting för mig.
Nikotinet har jag tagit bort helt.
Tagit bort mejeriprodukter samt uteslutit BCAA, ingen skillnad.
Koffeinet har jag dragit ner nästintill helt, 1-2 koppar kaffe om dagen.
Läkaren ansåg att vi inte skulle testa någon ny (strattera stod näst) medicinering eller liknande utan ska se om det är något annat som spökar.
- Jag blir förbannad och irriterad för minsta lilla, jag kan verkligen bli förbannad, MEN aldrig så pass mycket att jag skulle spåra ur. Att t.ex. slå sönder något är inte möjligt för mig.
-Jag kan också säga att min kropp oftast är otroligt stressad, jag har svårt att varva ner och det är mycket möjligt att det är det som sliter på min kropp. Mina kallsvettningar som jag får 100x om dagen spelar väl sin roll med antar jag.
Här är som du säkert också förstår orsaken till de flesta av dina problem.
Jag skulle rekommendera att du börjar fundera över detta och observera vilka tankar som leder till vilka känslor och vad som händer i kroppen.
Kanske är dax att fimpa vissa ofördelaktiga tankemönster osv.
Finns mycket på youtube det är bara att börja leta!
Lycka till! :)
Ville uppdatera tråden bara. Testat köra strattera nu i 2 veckor, och jag kan säga att jag är otroligt positivt överraskad. Utbrändheten jag känner, och tröttheten är till 70% bortblåst. Minnet och koncentrationen har fått en väldigt kraftfull bump, inte lika svårt att hålla flera bollar i luften som förr. Så är helt klart optimistisk.
Enda nackdelen är att den har ökat mina svettningar något BRUTALT, helt otroligt. Hoppas det bara är någon övergående insättningsbiverkning.
Bubblan84
2014-07-10, 08:21
Det är inget snack, du har sköldkörtelproblem oavsett vad de där usla proverna säger! Jag har haft exakt samma sen tidiga tonåren och det tog 15 år innan det syntes på sköldkörtelprover. Felet låg dock där hela tiden. ADD är ofta ett symptom på sköldkörtelbrist. Sköldkörtelproverna är helt värdelösa och skiter man i dessa och medicinerar symptomen du har så kan jag garantera att väldigt stor andel av de som har symptomen men inte tillräckligt dåliga sköldkörtelvärden på prover kommer att må bättre.
Ville uppdatera tråden bara. Testat köra strattera nu i 2 veckor, och jag kan säga att jag är otroligt positivt överraskad. Utbrändheten jag känner, och tröttheten är till 70% bortblåst. Minnet och koncentrationen har fått en väldigt kraftfull bump, inte lika svårt att hålla flera bollar i luften som förr. Så är helt klart optimistisk.
Enda nackdelen är att den har ökat mina svettningar något BRUTALT, helt otroligt. Hoppas det bara är någon övergående insättningsbiverkning.
Svettningarna kanske inte är en del av problemet utan kanske bara är ett annat problem du har.
Jag kan också få kallsvettningar (eller plötsliga svettningar) bara av att göra nåt enstaka lyft. Det "känns som om" kroppen ökar temperaturen med ½-1 grad plötsligt och att svettporerna kompenserar med en snabbutsöndring. Har för mig att det sker oftare om jag äter mer protein och tränar regelbundet. Visserligen har jag alltid varit "varmblodig" (oftast gått runt i "ett plagg mindre" än alla andra i min omgivning) så det behöver för inte ens vara träningen och proteinintaget som är största faktorn.
Tänkte bara nämna det. Att svettsymtomen kanske är ett separat problem.
Bubblan84
2014-07-10, 08:41
Hur känns det såhär ca ett år senare? Fortsatt medicinera? Avtagen effekt? Testat liknande förr och det var bra en kort stund för att sen bli verkningslöst. Bättre effekt långsiktigt av sköldkörtelmedicin.
Testat utesluta gluten? Påminner ju om en allergisk reaktion/inflammation som Tjing var inne på.
Bubblan84
2014-07-10, 09:06
Personligen tänker jag så småning om testa den anala kosten som kärringarna i sköldkörtelforumen gastar om. Bara för att se om det gör skillnad, livet kommer dock att bli trist på LCHF-liknande paleokost utan mjölk, gluten, socker och sojaprodukter..
Bubblan84
2014-07-10, 09:15
Det är inget snack, du har sköldkörtelproblem oavsett vad de där usla proverna säger! Jag har haft exakt samma sen tidiga tonåren och det tog 15 år innan det syntes på sköldkörtelprover. Felet låg dock där hela tiden. ADD är ofta ett symptom på sköldkörtelbrist. Sköldkörtelproverna är helt värdelösa och skiter man i dessa och medicinerar symptomen du har så kan jag garantera att väldigt stor andel av de som har symptomen men inte tillräckligt dåliga sköldkörtelvärden på prover kommer att må bättre.
Kan ju tillägga att jag garanterat testade sköldkörteln minst 20 ggr innan de fattade att jag hade problem med sköldkörteln och testerna varierar mycket. Är ofta på "normala" värden nu utan att må bra. Värdena säger ingenting egentligen. En del kan vara hyper med för låga värden T3/T4 och högt TSH och en del kan vara hypo med "för höga" värden T3/T4 och lågt TSH. Det är inviduellt hur man svarar på de hormoner som finns i blodet. Hormonerna i blodet säger ingenting om hur väl hormonerna tas upp i cellerna där hormonerna verkar. Celltester på sköldkörtelhormon finns inte.
Anton Fräs
2014-07-10, 13:02
This + 1. Ordna upp vettiga rutiner i första hand, sluta dieta, sov på regelbundna tider etc.
Sista post: 2013-07-24, 17:44
Bubblan84
2014-07-10, 14:44
Sista post: 2013-07-24, 17:44
Vad är det för fel med att bumpa en gammal tråd menar du?
Hur mår du idag? Är problemet löst och isåfall hur?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.