handdator

Visa fullständig version : Vad har matematik med kostrelaterade utbildningar att göra?

Nutrid
2013-05-04, 19:39
Ifall man tittar på kraven för att söka in till någon av de linjer som berör kost och/eller träning så finner man ofta matematik B+ som ett krav (dietist, nutritionist, kostvetare etc).

I vilka yrken av exempelvis dessa ovan är "god" kunskap i matematik egentligen behövande? Jag har aldrig riktigt förstått det där.

Personligen så har jag alltid haft lätt för saker jag tycker är genuint intressant (som många andra). Det betyder att jag inte har svårt för exempelvis biologi då det får min fulla uppmärksamhet medan matematiken är lite tvärtom samt att jag alltid tyckt att det varit genuint svårt.

Betyder det att jag kommer få det "svårare" än de andra om jag skulle bli antagen till en av dessa utbildningar?

Innan någon skriver något i stil med: "Vadå så du ska inte söka på grund av en sådan löjlig anledning?" -Nej det är inte det jag säger. Men jag vill veta om det mer är en princip sak eller om det faktiskt finns något riktigt grundtanke bakom det.

Är det dem som väljer att bli forskare som behöver mer avancerad matematiknivå i bagaget? Vad säger ni?

eternallord
2013-05-04, 19:45
Huvudsakligen handlar det väl om urvalsmetoder. Om man har för många sökande till en linje så höjer man intagningskraven (utöver det som är essentiellt för linjen redan). Sen kan det nog vara en god idé att kunna lite matematik, känns som dietister ofta arbetar med kalkyler osv. Sen, ärligt talat, hur svårt är gymnasiematematik på låg nivå?

hurril
2013-05-04, 19:49
Man bör kanske kunna räkna för att kunna sortera bland kcal, energiprocent och olika fördelningar.

limenka
2013-05-04, 19:50
Det är lite så att man ska kunna mycket i dagens arbetsliv och därför kanske matte behövs. Jag läser HR men hade ändå en kurs i ekonomi bara för att kunna prata med ekonomer, haha.

Nutrid
2013-05-04, 19:57
Huvudsakligen handlar det väl om urvalsmetoder. Om man har för många sökande till en linje så höjer man intagningskraven (utöver det som är essentiellt för linjen redan). Sen kan det nog vara en god idé att kunna lite matematik, känns som dietister ofta arbetar med kalkyler osv. Sen, ärligt talat, hur svårt är gymnasiematematik på låg nivå?

Det är högst individuellt som allt annat vilket du själv förstår. Min frågeställning gällde vad det har med själva yrket i sig att göra och när det faktiskt är behövande.

Det du sa om kalkyler kan jag hålla med om. Det var mer ett sådant svar jag var ute efter angående yrkena jag exempelvis nämnde.

tlk
2013-05-04, 20:06
Minst lika absurdt är att läkarutbildning kräver matematik D. Eller nu heter väl kurserna något annat förvisso.. Förvisso används väl logaritmiska skalor ibland för att titta på farmokologin på vissa läkemedel.. men annars.. integraler och derivata? not even once..

https://lh3.ggpht.com/-zPo5Gb1Q8G8/UT6eQkOwTdI/AAAAAAAABh4/24WFskJPcfM/s1600/algebra.png

BisonLGcrew
2013-05-04, 20:26
Matte B är ju iofs på en nivå som jag antar inte är ouppnåelig för andra däggdjur än människan... Jag tvivlar på att man kan bli en BRA kostvetare utan att förstå envariabelsfunktioner. Sen kanske jag har ovanligt höga krav på kostvetare..

stridis
2013-05-04, 20:35
Tja kemi och biokemi blir nog träliga utan. Statistiken som är en liten pluttkurs blir nog också knepig utan hyffsad nivå på det abstrakta tänkandet.

Annars, nej behövs inget speciellt.

AronP
2013-05-04, 20:39
Borde väl ingå att kunna läsa och förstå studier och för detta krävs det att man kan lite matte.

Nutrid
2013-05-04, 20:45
Tja kemi och biokemi blir nog träliga utan. Statistiken som är en liten pluttkurs blir nog också knepig utan hyffsad nivå på det abstrakta tänkandet.

Annars, nej behövs inget speciellt.

Utan vilken kunskapsnivå då?

Det känns som om det finns något slags underliggande meddelande av dessa yrken att du ska "vara bra på matematik" om du jobbar eller utbildar dig till det trots att ingen vet varför.

Det är samma sak med kemi. På vilken grad behövs matten på en avancerad nivå när det gäller att kunna kemi som en nutritionist eller dietist (visserligen olika jobb men poängen kvarstår) som ändå verkar ha noll med saken att göra.

Romeo
2013-05-04, 20:53
Ska du förstå och tolka studier så bör du ju ha lite baskunskaper i statistik, vilket ingår i matte B. Mest enkla saker som standardavvikelse, lådagram, systematiska urval, spridningsmått, variationsbredd, normalfördelning och sånt där.

Sen är ju jag på nivån nu där man behöver förstå lite om hur Van Allen-bältenas påverkar jordens magnetosfär när ultraelektroniserad energi fångas in i dess magnefält och hur dessa geomagnetiska stormar i sin tur påverkar rörelsemängden och hur man kan applicera detta på tröghetslagen inom sotosfärens och hur allt detta ökar benägenheten för organismer att omvandla luteiniserande hormon i hypofysen till gonadotropiner och hur det i sin tur ger är en vital del för individens hälsotillstånd och förmåga att utilisera sin optimala muskeluppbyggningskapacitetsvolym. Då kan det vara bra att kunna Gauss lag, trippelintegraler och Laplacetransformationer och lite sånt.

stridis
2013-05-04, 21:00

Det känns som om det finns något slags underliggande meddelande av dessa yrken att du ska "vara bra på matematik" om du jobbar eller utbildar dig till det trots att ingen vet varför.

Du behöver inte avancerad matte för biokemin men när det gäller kompetitiva inhibitorer så för att verkligen förstå exempelvis Michaelis–Menten-kinetik så behövs ett matematiskt moget tänk. Det var några utan naturvetarbakgrund som hade svårt för det där och med tanke på intagningspoäng så kan man inse varför de har ett sådant krav.

Vadrigar
2013-05-04, 22:12
P0E-9uJgDZU
Den förklarar ganska bra varför matte är viktigt. Oavsett vad man gör så kommer man alltid dra nytta av att ha läst matte, även om jag ibland kan tycka att det är väldigt mycket jobb för en ganska liten utveckling i tankesätt. :D

Nutrid
2013-05-05, 00:15
Du behöver inte avancerad matte för biokemin men när det gäller kompetitiva inhibitorer så för att verkligen förstå exempelvis Michaelis–Menten-kinetik så behövs ett matematiskt moget tänk. Det var några utan naturvetarbakgrund som hade svårt för det där och med tanke på intagningspoäng så kan man inse varför de har ett sådant krav.

Vilket yrke var det du syftade på nu specifikt?

De hade alltså problem med att förstå varför enzymerna jobbade som de gjorde antar jag?

stridis
2013-05-05, 06:49
De hade alltså problem med att förstå varför enzymerna jobbade som de gjorde antar jag?

Dietistprogrammet.

Lite sådana saker ja.

Nutrid
2013-05-05, 10:09
Dietistprogrammet.

Lite sådana saker ja.

Alright tack.

Lachrillo
2013-05-05, 10:15
Håller med, massa kurser som har Matte B och C som inte ens verkar ha någon praktisk ( räknesätten, lös uppgift ) matte i sig utan mer bara teknisk i sin utbildning..

Men men vissa av oss är inte menade att inrikta oss på matte ;)

Blir humaniora för mig

Sverker
2013-05-05, 10:19

Det är samma sak med kemi. På vilken grad behövs matten på en avancerad nivå när det gäller att kunna kemi som en nutritionist eller dietist (visserligen olika jobb men poängen kvarstår) som ändå verkar ha noll med saken att göra.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvation

Varför behöver någon som är intresserad av näringslära förstå Bernoullis ekvation:confused::confused:

Kanske för att förstå varför överviktiga oftare har högt blodtryck eller varför högt blodsocker utövar ett högre tryck över de finaste blodkärlen i njurarna och näthinnan.

Andy.da.wohoo
2013-05-05, 10:41
Sen så leder väll ökade matematikkunskaper till ett ökande logiskt tänkande, om jag inte har helt fel. Matematik följer ju ofta ett väldigt utstakat mönster. Iallafall på de nivåer som jag pluggat, vilket förvisso inte är så jättehögt, men säkert högre än vad många andra gott eller kommer göra.

hurril
2013-05-05, 11:33
Minst lika absurdt är att läkarutbildning kräver matematik D. Eller nu heter väl kurserna något annat förvisso.. Förvisso används väl logaritmiska skalor ibland för att titta på farmokologin på vissa läkemedel.. men annars.. integraler och derivata? not even once..

https://lh3.ggpht.com/-zPo5Gb1Q8G8/UT6eQkOwTdI/AAAAAAAABh4/24WFskJPcfM/s1600/algebra.png

Nej det är inte absurt. Det som är det däremot är folk som tror de ska få vara läkare utan att kunna läsa av en graf, förstå skillnad i hastighet på stigning, 0-punkter eller liknande. Det är inte bara en gång sjukvårdspersonal begår ALLVARLIGA misstag för att de inte kan räkna ut rätt dos av medicin. Något man bör kunna göra i mellanstadiet.

Integraler använder du t ex som diabetiker för att veta hur mycket insulin som behövs för din mängd mat. Derivata för att se hur snabbt blodsockret stiger.

Utöver det finns det en mängd pinsamt triviala saker som så många inte fattar ett jota av för att de inte förstår simpel matematik.

Nutrid
2013-05-05, 11:36
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bernoullis_ekvation

Varför behöver någon som är intresserad av näringslära förstå Bernoullis ekvation:confused::confused:

Kanske för att förstå varför överviktiga oftare har högt blodtryck eller varför högt blodsocker utövar ett högre tryck över de finaste blodkärlen i njurarna och näthinnan.

Bra, tack. Jag uppskattar ett konkret svar på frågan.

Jag försöker bara förstå hur viktigt det faktiskt är samt varför.

Förhoppningsvis så är matematiken i dessa sammanhang inget som inte går att lära sig trots att man inte är den vassaste kniven i lådan på ämnet.

filmjölk
2013-05-05, 13:15
Matematik är ett verktyg för att separera smarta människor ifrån folk som verkar smarta för att de har bankat in kunskap, eller är duktiga på att uttrycka sig.

Tolkia
2013-05-05, 13:57
Matematik är ett verktyg för att separera smarta människor ifrån folk som verkar smarta för att de har bankat in kunskap, eller är duktiga på att uttrycka sig.
Inte förrän man är på en nivå över universitetets grundkurser, och även då är det ju de matematikbegåvade man skiljer från de icke matematikbegåvade. Jag tycker att det är intressant att du av alla människor väljer att reproducera vad som kanske är den mest spridda intelligensmyten av alla, med tanke på vad du annars brukar skriva.

F.ö. håller jag med hurril; jag tycke rinte att en läkare behöver aktivt behärska ingenjörsmatte, men det är bra om man har grundläggande förståelse för olika typer av förlopp och hur de fungerar.

Till TS vill jag säga att grundskolematte inte är annorlunda än andra ämnen - godkänt betyg kan man blåjobba sig till, även om man inte är en mattebegåvning. Gå inte på myten att matte är något slags vattendelare mellan intelligenta och ointelligenta, och att de som är "intelligenta" aldrig behöver anstränga sig utan glider genom tillvaron på en akademisk räkmacka. Jag vet inte vad som har gjort att den här myten fått sådan spridning, och jävlar vilket effektivt redskap den är för att trycka ned folk och få dem att tro att de aldrig kan uppnå något/göra vad de vill eftersom de inte är "intelligenta".

Det är SATANS tråkigt att slita sig till ett mattebetyg om man inte är intresserad, men är man villig att, som hurril skulle säga, låta det smaka brunt, så går det. Jag talar av erfarenhet.

nissepelle
2013-05-05, 14:01

Fy fan vilket skitsnack.

filmjölk
2013-05-05, 14:49
In. Jag tycker att det är intressant att du av alla människor väljer att reproducera vad som kanske är den mest spridda intelligensmyten av alla, med tanke på vad du annars brukar skriva.

.

Fy fan vilket skitsnack.

Jag vet jag vet, jag trodde att ironin framgick.

Nutrid
2013-05-05, 14:50
Text av Tolkia

Bra inlägg Tolkia och nej jag tar inte åt mig sådant trams ;)

I mina ögon gör inte en lösning av svåra tal en person till något unikt.

Filmjölk du kan ju komma tillbaka när du bemästrat fler aspekter av livet istället för att snöa in dig på det enda du faktiskt hade lätt för. Man ser ju snarare ner på sådana som du då det ofta är det enda ni de facto kan.

Sedan så vinner passion över inlärningsförmåga i min bok.

Tolkia
2013-05-05, 15:02
Sedan så vinner passion över inlärningsförmåga i min bok.
Här skall man ju dock komma ihåg att "passion" inte bara är att anstränga sig när det är kul. INGET man gör är någonsin enbart störtlajbans, och ett annat mått på passion/intresse är ju huruvida man är beredd att anstränga sig och göra också sådant som är astråkigt eller svårt, eller som man vet att man inte kommer att bli mer än halvdålig på för att uppnå något, t.ex. att få jobba med det man vill. Jag tycker att det är mycket skitsnack kring detta med att brinna för sitt jobb/sin hobby/etc. i många sammanhang - inte minst här när det snackas utbildning och jobb - och man skapar en bild av att alla som fått chansen att jobba med det de verkligen ville jobba med måste ha hallelujah-moments 100% av arbetstiden, annars "brinner" de inte tillräckligt mycket. Det finns nog ingenting som verkligen är roligt precis jämt. Ironiskt nog är det ju här också samtidigt mycket snack kring hur man måste kunna stå ut med lite smärta etc. för att komma någonstans i sin träning - det är på intet sätt annorlunda när det gäller något annat.

Nutrid
2013-05-05, 17:00
Här skall man ju dock komma ihåg att "passion" inte bara är att anstränga sig när det är kul. INGET man gör är någonsin enbart störtlajbans, och ett annat mått på passion/intresse är ju huruvida man är beredd att anstränga sig och göra också sådant som är astråkigt eller svårt, eller som man vet att man inte kommer att bli mer än halvdålig på för att uppnå något, t.ex. att få jobba med det man vill. Jag tycker att det är mycket skitsnack kring detta med att brinna för sitt jobb/sin hobby/etc. i många sammanhang - inte minst här när det snackas utbildning och jobb - och man skapar en bild av att alla som fått chansen att jobba med det de verkligen ville jobba med måste ha hallelujah-moments 100% av arbetstiden, annars "brinner" de inte tillräckligt mycket. Det finns nog ingenting som verkligen är roligt precis jämt. Ironiskt nog är det ju här också samtidigt mycket snack kring hur man måste kunna stå ut med lite smärta etc. för att komma någonstans i sin träning - det är på intet sätt annorlunda när det gäller något annat.

Det var det som var poängen med min sista mening. Att det inte spelar någon roll hur lätt kompisen har för X ämne så länge motivationen tryter direkt medan en passionerad människa tar sig igenom ändå - trots att det kan vara direkt svårare.

Om en utbildning eller ett yrke tilltalar mig starkt så är hindren man möter på vägen till sin "dröm" mer detaljer än något som sätter käppar i hjulen.

Motgångar, misstag och tuffa perioder om något gör att individen växer efter så det är något jag snarare välkomnar än viftar bort.