handdator

Visa fullständig version : Köpa Lägenhet - Uthyrning

Larsson92
2013-04-12, 14:59
Hej!
Jag har lite pengar över och är intresserad av att investera pengar i en bostadsrätt och sedan hyra ut denna.

Nu har jag en del frågor:
- Lånar banken ut en slant till mig om jag ska hyra ut min lägenhet? Om du har erfarenhet, vilken bank?
- Behöver jag tänka på något speciellt?

Är det någon som har erfarenhet av detta? Berätta gärna vad jag ska tänka på och lite tips.

Mvh

Amfksp
2013-04-12, 15:03
Om du berättar för föreningen att du köper bara för att hyra ut lär dom inte acceptera det, håll tyst.
Vissa föreningar accepterar bara uthyrning i särskilda fall.
Vissa föreningar accepterar det inte alls.
I de absolut flesta får du bara hyra ut i max 2 år.
Ingen förening vill ha folk som leker privata hyresvärdar.

Larsson92
2013-04-12, 15:08
Tack för snabbt svar.

Jag förstår självklart att de inte vill ha "privata hyresvärdar", men kan man göra detta i skymundan? Hyra ut utan att berätta? Har absolut ingen erfarenhet av bostadsrätter?

Amfksp
2013-04-12, 15:09
Kan du absolut, känner flera som hyr ut svart. Inte säker, men tror dom kan tvångsförsälja din lgh och utesluta dig ur föreningen om du blir påkommen.

Fuark
2013-04-12, 15:09
ja det kan du. du kan göra det i smyg om du vill. köpa bostadsrätten och den som hyr betalar dig direkt, medans du personligen betalar in hyran.

skaffa en liten etta eller tvåa centralt och möblera den, då får du ta 10% mer. sen tror jag att hyran du får "ta ut" är baserad på vad en hyresrätt i området kostar, så i teorin så borde det gå att låta hyresgästen betala hyra, amortering och lån.

Amfksp
2013-04-12, 15:11
Fuark: Det är ändrat, man får numer ta i princip vilken hyra man vill för sin BR

Larsson92
2013-04-12, 15:13
Fuark: Detta är självklart min tanke. Att hyran ska täcka alla kostnader och betala av lånet. Men har försökt detta innan, då var varken banken eller bostadsrättföreningen så pigga på min idé.

Men får väl göra detta i skymundan helt enkelt då (a)

Fuark
2013-04-12, 15:16
Fuark: Det är ändrat, man får numer ta i princip vilken hyra man vill för sin BR

*popcorn* jag ser stora möjligheter i det här, på gott och ont.

Fuark: Detta är självklart min tanke. Att hyran ska täcka alla kostnader och betala av lånet. Men har försökt detta innan, då var varken banken eller bostadsrättföreningen så pigga på min idé.

Men får väl göra detta i skymundan helt enkelt då (a)

ja det är inget du bör skylta med, det är ju lite "svinigt" emot hyresgästen. jag hade inte velat hyra om jag visste att en del gick till amortering och lån :)

Amfksp
2013-04-12, 15:37
Det är ju exakt vad ens hyra går till i en hyresrätt... Varför skulle det vara svinigt att göra samma sak med en br?

Fuark
2013-04-12, 15:39
Det är ju exakt vad ens hyra går till i en hyresrätt... Varför skulle det vara svinigt att göra samma sak med en br?

personlig åsikt. jag tycker det känns svinigt att köpa en lägenhet för att sedan hyra ut den till någon för överpris

Amfksp
2013-04-12, 15:40
personlig åsikt. jag tycker det känns svinigt att köpa en lägenhet för att sedan hyra ut den till någon för överpris

Och överpris är?

Fuark
2013-04-12, 15:42
Och överpris är?

ex. bostadsrätten kostar 2500kr i hyra. jag köper den, och istället för att bo där så hyr jag ut den till en student för 4000kr i månaden. jag använder 1500kr till amortering, buffé och lån, och betalar hyran med de resterande 2500.

som sagt. jag tycker det känns svinigt. det är en fråga om etik

Rexxar
2013-04-12, 15:46
ex. bostadsrätten kostar 2500kr i hyra. jag köper den, och istället för att bo där så hyr jag ut den till en student för 4000kr i månaden. jag använder 1500kr till amortering, buffé och lån, och betalar hyran med de resterande 2500.

Tycker du ränta också är omoraliskt?

Fuark
2013-04-12, 15:49

det beror på vem du lånar av och hur mycket

Amfksp
2013-04-12, 15:52
det beror på vem du lånar av och hur mycket

Så du tycker att all form av vinst är omoralisk? Man ska inte kunna få avkastning på sin risk?
Ex: du köper en lgh för 1mille, hyr ut den till självkostnadspris. Sen när du säljer den får du bara 800 000.
Vem hade då någonsin köpt eller byggt fastigheter?

mikaelj
2013-04-12, 15:55

sak samma om ränta är omoraliskt. man kan tycka att ränta är moraliskt och ändå inte tycka att det är moraliskt att ta ut ockerpriser.

Amfksp
2013-04-12, 15:56
sak samma om ränta är omoraliskt. man kan tycka att ränta är moraliskt och ändå inte tycka att det är moraliskt att ta ut ockerpriser.

fast i detta fallet handlade det om ett par hundringar efter avgift och ränta på lånen.
Ocker är en HELT annan sak.

tho123
2013-04-12, 16:04

En liknande lägenhet och hyresrätt hade troligen kostat mer så jag ser verkligen inga problem med detta. Som sagt du tycker det "känns" svinigt men det är enligt mig win win för båda!

4623
2013-04-12, 16:32
Du får inte ta ut hur mycket du vill. Du får ta ut avgift + 4% av marknadsvärdet per år.

Tomas W
2013-04-12, 16:56

Men studenten får någon stans att bo, dessutom blir väl flertalet utav hyreslägenheterna ändå dyrare än en BR med avgift + ränta?

Vet inte om jag köper det med etik, det är precis så här hyresföretag fungerar. De köper lägenheter(byggnader) och hyr ut de för att betala av sina kostnader för ränta/renoveringsfonder osv.

Det som blir problem i TS fall är att föreningen sällan gillar att man hyr ut för länge i andra hand utan vill att den som köper den ska bo i den med.

Yes
2013-04-12, 17:49
Kan du absolut, känner flera som hyr ut svart. Inte säker, men tror dom kan tvångsförsälja din lgh och utesluta dig ur föreningen om du blir påkommen.
Ja, nyttjanderätten kan bli förverkad om det inte omedelbart vidtas rättelse eller hyresnämnden beviljar upplåtelsen.

En ytterligare och väldigt reell risk är att det uppstår problem med hyresgästen. Vad gör du om du behöver få honom avhyst? Kan bli jobbigt om du hyr ut till en strulig mupp som inte vill flytta, medan du hyrt ut svart. Dessutom kan det bli väldigt dyrt om du har otur.

PureWhey
2013-04-12, 17:57
Du får inte ta ut hur mycket du vill. Du får ta ut avgift + 4% av marknadsvärdet per år.

Så är det väl inte, har för mig att det är något liknande detta just nu; 10% av marknadsvärdet + hyra + lånkostnader + andra kostnader i bostaden.
En kollega hyr ut sin nu i sommar, något liknande var det iaf just nu, dom ändrar ju hejvilt.

Ang hyra ut svart; Grymt många nackdelar, bara ett få som nämnts i tråden...

WHITEFOLKS
2013-04-12, 18:00
http://www.hyresnamnden.se/Hyra-i-andra-hand/Hyran/Bostadsratt/

4623
2013-04-12, 23:46
Så är det väl inte, har för mig att det är något liknande detta just nu; 10% av marknadsvärdet + hyra + lånkostnader + andra kostnader i bostaden.
En kollega hyr ut sin nu i sommar, något liknande var det iaf just nu, dom ändrar ju hejvilt.

Ang hyra ut svart; Grymt många nackdelar, bara ett få som nämnts i tråden...

Ja så mycket lär du få ta ut i hyra...

121219: Idag beslutade riksdagen att godkänna den del av förslaget som innebär att bostadsrättshavaren och andrahandshyresgästen kan komma överens om en hyra som beräknas utifrån b0stadsrättshavarens kostnader. En fyraprocentig avkastning på marknadsvärdet plus månadsavgiften kommer att vara vägledande när en hyra bestäms i framtiden. Däremot måste bostadsrättshavaren även i fortsättningen ansöka hos föreningen för att hyra ut i andrahand. De skäl som brukar godtas för att få hyra ut i andrahand gäller alltså fortfarande. Dessa rör bland annat arbete på annan ort, studier och provsammanboende. De nya reglerna träder i kraft 1 febaruari 2013.

http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/notiser/andrahandsuthyrning-friare-hyra-men-tillstand-behovs-fran-brf

PureWhey
2013-04-13, 10:26
Ja så mycket lär du få ta ut i hyra...

http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/notiser/andrahandsuthyrning-friare-hyra-men-tillstand-behovs-fran-brf

1% lär av mv lär det nog ha varit.

PowPow
2013-04-13, 12:40
Tack för snabbt svar.

Jag förstår självklart att de inte vill ha "privata hyresvärdar", men kan man göra detta i skymundan? Hyra ut utan att berätta? Har absolut ingen erfarenhet av bostadsrätter?

Man kan. Men det är ett risktagande. Styrelsen består normalt av personer som bor i huset. Lär bli svårt att hyra ut i skymundan om du t.ex. köper en lägenhet som ligger granne med någon i föreningen som bryr sig om reglerna för andrahandsuthyrning.

+ andra problemen som tagits upp.

Det bästa vore väl att hitta en brf som tillåter uthyrning enligt dina önskemål, om nu det ens finns. Eller köpa ett hus och hyra ut bäst du vill.