handdator

Visa fullständig version : Havregryn under GI

lolitalord
2013-03-23, 03:20
Försöker att äta efter GI. Vanliga havregryn är för högt GI, medan fiber är ok? Men fiber är inte alls lika goda (gröt). Finns det något jag kan göra för att sänka GI på havregrynen? Förstör jag allting med dem?

Sheogorath
2013-03-23, 06:15
För högt för vad? Är du diabetiker och märkt att blodsockret går i taket av havregryn?

begt
2013-03-23, 06:46
Om du äter någon fettkälla till havregrynen sänker du GI. T.ex. Ägg och ost (omelett ex.).

Makkie
2013-03-23, 10:48
Är du riktigt nojjig kan du ju koka råggröt istället, det har lite lägre GI än havregryn. Har du svårt med fiberhavregryn är dock råggröt ingen hit. Havren innehåller dessutom gott om shyssta fetter som är bra för dig.

Den ända skillnaden mellan vanliga havregryn och fiberberikade havregryn är att man in fiberberikade har tillsatt havrekli (delar av det inre skalet), det ger dig inte så mycket näringsmässigt, men det smörjer upp magen lite om du inte äter så fiberrikt annars. Själva havren i fiberhavregrynen har dock samma GI som vanliga havregryn, sen blir väl totalen lägre kan jag tänka mig om du blandar i havrekli.

eAzy
2013-03-23, 11:19
Försöker att äta efter GI. Vanliga havregryn är för högt GI, medan fiber är ok? Men fiber är inte alls lika goda (gröt). Finns det något jag kan göra för att sänka GI på havregrynen? Förstör jag allting med dem?

Käkar du inte rent bordssocker direkt du vaknar så skulle jag sluta bry mig om GI. Värdelöst och onödigt. Kalorier ut kalorier in.....

lolitalord
2013-03-24, 01:15
För högt för vad? Är du diabetiker och märkt att blodsockret går i taket av havregryn?

Nej inte diabetiker, men jag har problem med en massa saker bland annat blodsockret som går som en jojo. Så vart fall värt att testa GI. Och det funkar ju inte om jag "förstör" det hela redan vid frukost.

lolitalord
2013-03-24, 01:17
Käkar du inte rent bordssocker direkt du vaknar så skulle jag sluta bry mig om GI. Värdelöst och onödigt. Kalorier ut kalorier in.....

Jo jag har aldrig brytt mig om sånt. Men nu har jag kommit till det läget att jag tycker att det borde gå att förändra mitt mående med kosten, vart fall inte dumt att testa. Sista meningen undrar jag hur du fick dit? Att jag vill äta efter GI har ingenting med kalorier att göra. Man äter inte bara "så" för att gå ner i vikt. Du kan äta så hela livet. Går nog inte att äta så mycket bättre än så tycker jag.

Sverker
2013-03-24, 07:31
Nej inte diabetiker, men jag har problem med en massa saker bland annat blodsockret som går som en jojo. Så vart fall värt att testa GI. Och det funkar ju inte om jag "förstör" det hela redan vid frukost.

Vad är GI för dig ?

För mig är det att äta en kost där man väljer kolhydratkällor som ger långsammare blodsockerstegring efter måltiden. Vilket är mycket viktigt för diabetiker. Havregryn ger mycket långsammare blodsockerstegring än cornflakes som exempel.

Tränar du och är aktiv, håller du din kroppsvikt och äter kolhydraterna tillsammans med fett och protein ska du inte få blodsockersvängningar.

Spikmattan
2013-03-24, 07:43
Har läst någonstans att psylliumfrön sänker GI-värdet, så du kan ju blanda ner en sked i gröten om du tycker det känns bättre :) Jag gör det ibland, tycker gröten blir godare då. Men passa dig för att ta för mycket, då blir det bara en slemmig klump av alltihopa ;)

Kvicksilver
2013-03-24, 08:39

Är du säker på att ditt blodsocker går upp och ner? Hur ofta mäter du dig?

Barbastark
2013-03-24, 08:58
Om du nödvändigt vill äta havregryn så, 1. koka dem. Kokta = långsammare än icke-kokta. 2. Koka med psylliumfrön, som folk vart inne på. Blir som en "klistermassa" i magen, vilket sänker. 3. Ät något fett-, protein- och fiberrikt till. 4. GL för hela måltiden är viktigare att ta hänsyn till än GI-t för en enskild komponent i måltiden.

Pepz
2013-03-24, 09:33

+1

här är beteende och ätmönster den stora grejen i de flesta fall.
samt val av icke mättande livsmedel.

King Grub
2013-03-24, 09:41
Nej inte diabetiker, men jag har problem med en massa saker bland annat blodsockret som går som en jojo.

Då är du inte frisk. Hos en frisk människa håller sig blodsockret inom mycket kontrollerade intervall.

lolitalord
2013-03-24, 09:42
Vad är GI för dig ?

För mig är det att äta en kost där man väljer kolhydratkällor som ger långsammare blodsockerstegring efter måltiden. Vilket är mycket viktigt för diabetiker. Havregryn ger mycket långsammare blodsockerstegring än cornflakes som exempel.

Tränar du och är aktiv, håller du din kroppsvikt och äter kolhydraterna tillsammans med fett och protein ska du inte få blodsockersvängningar.

Långsamma kolhydrater, bra med bra fett, tillräckligt med bra protein. Och jag räknar vanliga havregryn till snabba kolhydrater :/
Skulle aldrig äta cornflakes i vilket fall.

Menar du tillsammans med fett och protein i samma måltid eller under dagen?

Har läst någonstans att psylliumfrön sänker GI-värdet, så du kan ju blanda ner en sked i gröten om du tycker det känns bättre :) Jag gör det ibland, tycker gröten blir godare då. Men passa dig för att ta för mycket, då blir det bara en slemmig klump av alltihopa ;)

Brukar ha i psylliumfrön och krossade linfrön i gröten :) Tycker det är gott! Så det var ju bra att det även sänkte GI:t.

Aldrig kollat det. Men jag MÅSTE äta kolhydrater var 2-4e timme annars känns det som att jag ska svimma. Har även massa andra problem som jag inte orkar gå in på här. Mår väldigt illa efter träning också och kan inte äta på flera timmar.. I vilket fall så kan jag inte må sämre av att äta efter GI, bara bättre.

Om du nödvändigt vill äta havregryn så, 1. koka dem. Kokta = långsammare än icke-kokta. 2. Koka med psylliumfrön, som folk vart inne på. Blir som en "klistermassa" i magen, vilket sänker. 3. Ät något fett-, protein- och fiberrikt till. 4. GL för hela måltiden är viktigare att ta hänsyn till än GI-t för en enskild komponent i måltiden.

Blir micron samma som att koka?
Äter gröt just nu med psylliumfrön, krossade linfrön, en äggvita i, massa kanel, blåbär, soyamjölk. Är det för lite fett och protein?
Jo sant. 1.5dl havrergryn är inte så mkt heller. Men lättare att bara kolla direkt på GI.

Kvicksilver
2013-03-24, 11:19
Om du känner att du håller på att svimma om du inte får i dig kolisar bör du nog uppsöka en läkare. Du lär inte få en vettig diagnos via ett forum på nätet.
Har du inte mätt dig så har du rimligtvis inte en aning om din nivå.

lolitalord
2013-03-24, 16:44
Om du känner att du håller på att svimma om du inte får i dig kolisar bör du nog uppsöka en läkare. Du lär inte få en vettig diagnos via ett forum på nätet.
Har du inte mätt dig så har du rimligtvis inte en aning om din nivå.

Har som sagt andra problem jag inte tänkte sitta och förklara här. Träffar redan läkare. Detta inlägg gjorde jag enbart för att ta reda på om vanliga havregryn som havregrynsgröt är ok under GI eller inte.

King Grub
2013-03-24, 16:56
Inte om du tror att du måste äta kolhydratkällor med ett GI lägre än så. Att det sedan är ett påhitt som inte har praktisk relevans är en annan sak.

lolitalord
2013-03-24, 20:22
Då är du inte frisk. Hos en frisk människa håller sig blodsockret inom mycket kontrollerade intervall.

Korrekt. Jag är inte frisk.

King Grub
2013-03-24, 20:25
Det är inte vilka sjukdomar som helst som tillåter blodsockret att fluktuera vilt, och du har redan sagt att du inte är diabetiker.

lolitalord
2013-03-24, 20:36
Det är inte vilka sjukdomar som helst som tillåter blodsockret att fluktuera vilt, och du har redan sagt att du inte är diabetiker.

Whiplash/nack-skada. Konstant yr etc. SUPER känslig med mat och sömn. Måste äta och sova. Klarade mig bättre än de flesta innan, men blivit helt förändrad nu.
Ska även utredas för epilepsi (får attacker/anfall som börjar med extrem yrsel och avslutas med spyor, håller på i ca 12h. Nää låter inte som epilepsi jag vet, men orkar som sagt inte förklara allting här).
Man får säkert fram massa annat om man börjar googla och söka sig till info om detta/redan använder den faktan man redan kan om detta. Men det som sker i min kropp just nu är så som jag försöker säga. Jag MÅSTE äta kolhydrater och jag måste äta var 3-4h. Efter den tiden utan kolhydrater känns det som att jag ska svimma och dö. Blir yr, känner mig helt borta, huvudvärk, blir helt konstig. Allt det där plus mycket mer blir jag då jag får mina attacker/anfall. Så jag blir rädd och måste äta.
Tänkt att försöka vänja mig utan att hela tiden stoppa i mig kolhydrater, men när jag börjar må sämre så äter jag genast för jag vågar inte försöka.
Tränade och tävlade (hästar) förut. Försöker komma igång igen. Men det går åt helvete efter träningen då jag inte kan äta efteråt på FLERA timmar pga illamående (värre än det vanliga). Och när jag väl kan äta igen mår jag så skitit att även fast jag äter så känns det inte ett dugg bättre.

Ber ingen här att sitta och leka läkare, för det har läkarna själv nog svårt med ;) Men i vilket fall kan inte GI skada? Däremot kom jag på en ny fråga, kan det vara så att jag vänjer mig med mer normal kost (inte typ bara kolhydrater..) efter ett tag? Så att de symptom jag känner just nu när jag missar mat, blir mindre?

King Grub
2013-03-24, 20:41
Nej, det är inte dåligt eller skadligt att välja kolhydratkällor med lågt GI.

GI är dock inte allt, utan säger inget om näringsvärde. Havregryn är mycket nyttiga och näringsrika, men har lite högre GI, medan sockerkaka har lågt GI, men är värdelöst näringsmässigt.