Logga in

Visa fullständig version : Ut med TV'n, in med projektorn! Behöver råd!

Thornblom
2013-03-11, 15:19
Jag bestämt mig för att skaffa en projektor istället för TV. Jag är student och bor i en lya på 46kvm så hade tänkt att be er om hjälp för att lösa detta på bästa sett.

Jag har ritat en bild över hur min plan ser ut:
http://oi49.tinypic.com/whe9ec.jpg

Som ni ser är det ett fönster precis är jag tänkt ha duken. Det är 170cm brett. Min tanke är att börja med att testa en IKEA tupplur (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40130684/#/20123986) 180cm bred. Dels för att jag inte har råd med någon dyr duk just nu (student) och för att jag inte vet vad jag behöver för storlek förrän jag har testat med något.

Det borde inte bli några problem med ljus, då jag har persienner i varje förnster samt att jag tänkte montera tupplurar i de andra fönsterna också. Persienner + mörkläggningsrullgarin borde vara light-proof.

Tanken är inte att kolla på SVT utan att kolla film via datorn spela PS4. Har en Onkyo receiver som allt kommer går igenom.

Projektorn jag har tittat på är BenQ W1070, 1080p och 3D stöd. Går att köpa från Tyskland för 6500kr.

Nu vore jag tacksam om lite folk som har mer erfarenhet än jag kan kommentera min plan alternativ förslå något bättre ang. duk, projektor eller möblering ;)

Ps. tanken är inte att använda tuppluren för alltid, utan jag kommer förmodligen köpa en bättre duk i sommar.

hahavaffan
2013-03-11, 15:26
Ser inga problem i din tankegång, men undrar lite över placeringen av projjen. Om du vill ha den över eller bakom soffan, så får du nog kika på en anna projj. W1070 behöver sitta sjukt nära duken (2,5m ifrån typ) om den bara ska projicera en bild som är maximalt 180cm bred. Du kan kika själva på Projectorcentral (http://www.projectorcentral.com/BenQ-W1070-projection-calculator.htm), eller BenQs liknande sida.

Thornblom
2013-03-11, 15:32
Ser inga problem i din tankegång, men undrar lite över placeringen av projjen. Om du vill ha den över eller bakom soffan, så får du nog kika på en anna projj. W1070 behöver sitta sjukt nära duken (2,5m ifrån typ) om den bara ska projicera en bild som är maximalt 180cm bred. Du kan kika själva på Projectorcentral (http://www.projectorcentral.com/BenQ-W1070-projection-calculator.htm), eller BenQs liknande sida.

Okej. Kan man inte montera den i taket då?
Annars får jag kika runt.. Tror du det går att hitta en projektor under 7000kr (ca 8000kr i svenska affärer) som fyller mina krav med HD och placering?

xodd
2013-03-11, 15:37
Hade lagt pengarna på en tv istället och väntat till det att du har pengar och möjlighet att göra något riktigt av det hela. Kanske inte rådet du vill ha, men så är det.

Om du absolut skall skaffa en projektor, se till att skaffa en duk som håller måttet också. Att försöka köra på nå lakan är att kasta pengarna i sjön.

Thornblom
2013-03-11, 15:43
Hade lagt pengarna på en tv istället och väntat till det att du har pengar och möjlighet att göra något riktigt av det hela. Kanske inte rådet du vill ha, men så är det.

Om du absolut skall skaffa en projektor, se till att skaffa en duk som håller måttet också. Att försöka köra på nå lakan är att kasta pengarna i sjön.

Grejen är att jag har länge varit sugen på projje. Och om jag skaffar TV nu så kommer det inte bli av på många år...

EDIT:
Vad betyder throw range? Om man drar den till max så kan man ju placera projektorn mycket längre bak..

Frantic
2013-03-11, 15:43

Äh, jag har kört på både vägg och mot en tupplur och även om bilden inte blev så bra den kunde bli älskade jag det.

Minimjölk
2013-03-11, 15:44
Jag är lite inne på xodds linje. Skall man få ut bästa möjliga av sin proejektor skall man se till att rum,duk och mörkläggning ger den bästa möjliga förutsättningar och att använda den i ett halvbelyst rum med IKEA Tupplur är inte tillräckligt. Visst, kommer du få bild men räkna med att bilden från en TV i motsvarande samma prisklass kommer bli betydligt bättre. En projektor ställer betydligt större krav och gör sig bäst i ett dedikerat biorum där du även kan se till att optimera för ljudet.

Frantic
2013-03-11, 16:00
Jag är lite inne på xodds linje. Skall man få ut bästa möjliga av sin proejektor skall man se till att rum,duk och mörkläggning ger den bästa möjliga förutsättningar och att använda den i ett halvbelyst rum med IKEA Tupplur är inte tillräckligt. Visst, kommer du få bild men räkna med att bilden från en TV i motsvarande samma prisklass kommer bli betydligt bättre. En projektor ställer betydligt större krav och gör sig bäst i ett dedikerat biorum där du även kan se till att optimera för ljudet.

Vad är det som säger att rummet ska vara halvbelyst? Han skriver ju själv att han kommer ha både persienner och mörkläggningsgardiner för.

Jag har haft projektor till och från i många år och skulle aldrig byta det mot en TV för huvudsakligt filmtittande. Jag har en 50"are just nu som jag kör på ibland men den kan inte mäta sig mot min 104" trots att jag har både vita väggar och tak.

Köp en projektor och du kommer inte att ångra dig! Men köp den inte osedd så försök att ta dig till en hemmabiobutik.

xodd
2013-03-11, 16:07
Om du nödvändigtvis skall ha en projektor skulle jag isf. rekomendera att kolla begagnatmarkanden. Kommer ut riktiga fynd ibland där folk säljer projektorer och duk tillsammans.

Hittar du något sådant kommer du få bra mycket mer bild för pengarna.

I övrigt - klarar du av DLP projektorer?

Frantic
2013-03-11, 16:25
Om du nödvändigtvis skall ha en projektor skulle jag isf. rekomendera att kolla begagnatmarkanden. Kommer ut riktiga fynd ibland där folk säljer projektorer och duk tillsammans.

Hittar du något sådant kommer du få bra mycket mer bild för pengarna.

+1. Uppgraderingslusten är stor hos hemmabiofolket och det finns riktigt bra fynd att göra.

The_RobRoy
2013-03-11, 16:45
Lyssna inte på sur-mupparna, klart du ska ha projektor - det hade jag också som student!

Året var 2004 med 88" hemmagjord vit/grå målad mdf skiva och Sanyo 720p projektor i ett korridorsrum, en fläskig XTZ 10" subwoofer och en undermålig förstärkare som fick 5.1 skickat analog ifrån mitt Creative ljudkort i datorn som matade ut bilden via 10 meters DVI-kabel (detta var innan HDMI kom). Shit vad kul jag hade!

Nu kom jag ihåg att jag sålde gamla bettan (projektorn) efter många år till en kille här på kolozzeum, minns inte ens vem det var längre.

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=15683.jpg

Thornblom
2013-03-11, 16:45
Frantic - Ja, det känns som att projektor är överlägset vad det gäller filmtittande. Jag menar, jag får ju inte en bra 50"+ LED för min budget i vilket fall.

Återigen, kan man montera den i taket? Har ett lamphål i taket som är exakt centrerat från mitten av fönstret, ca 2.5-3 meter från. Det kanske kan fungera att använda?

xodd - Vad är det för speciellt med DLP? Är det dom som flimrar, i så fall är det inga problem.

xodd
2013-03-11, 16:59
xodd - Vad är det för speciellt med DLP? Är det dom som flimrar, i så fall är det inga problem.

Delvis regnbågseffekter, vilket iof blivit mindre och mindre ju längre utveckligen kommit. En del får även huvudvärk och blir illamående av DLP utan att där med se något fel med bilden. Åter igen, senast jag kollade på en dlp måste varit ett par tre år sedan, så kanske blivit bättre.

I övrigt saknar jag min HW10 som jag sålde för 2 år sedan... :( i nuvarande lägenhet finns det inte plats för en projektor, men skulle det bli något hade det nog blivit en Sony HW50 alt. JVC DLA X35... hua...

Thornblom
2013-03-11, 17:02
Delvis regnbågseffekter, vilket iof blivit mindre och mindre ju längre utveckligen kommit. En del får även huvudvärk och blir illamående av DLP utan att där med se något fel med bilden. Åter igen, senast jag kollade på en dlp måste varit ett par tre år sedan, så kanske blivit bättre.

Yes okej. Jag får åka och testa också?
Du kanske kan förklara hur throw range fungerar? Blir sämre ju er "zoom" man använder?

xodd
2013-03-11, 17:28
Kastavståndet är helt enkelt avståndet du behöver för att kunna producera x antal tum bild. Med dom flesta projektorerna kan du även justera storleken vid ett visst avstånd med zoom också.
Att tänka på är att desto längre kastavstånd du har till duken desto mindre ljus kommer träffa duken. I ett ljusare rum kanske du vill ha projektorn så nära duken som du kan av just den här anledningen, dvs att ett ljusare rum kräver en ljusare bild.

http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm kan du leka med kastavstånd osv.

Thornblom
2013-03-11, 17:41
Kastavståndet är helt enkelt avståndet du behöver för att kunna producera x antal tum bild. Med dom flesta projektorerna kan du även justera storleken vid ett visst avstånd med zoom också.
Att tänka på är att desto längre kastavstånd du har till duken desto mindre ljus kommer träffa duken. I ett ljusare rum kanske du vill ha projektorn så nära duken som du kan av just den här anledningen, dvs att ett ljusare rum kräver en ljusare bild.

http://www.projectorcentral.com/projection-calculator-pro.cfm kan du leka med kastavstånd osv.

Tackar!
Kommer nog montera projektorn i taket, ca 2.5-3 meter ifrån duken. Så det blir nog bra!

Just nu står det mellan Benq W1070 och Optoma HD230X. Den stora skillnaden verkar vara att Optoma inte har 3D, och att kontrasten är högre på Benqen. Det skiljer dock en tusenlapp lite drygt i pris också. Men det kanske är värt att köra på den relativt nya W1070..

hahavaffan
2013-03-11, 18:08
Återigen, kan man montera den i taket? Har ett lamphål i taket som är exakt centrerat från mitten av fönstret, ca 2.5-3 meter från. Det kanske kan fungera att använda?Ja, absolut. Det finns takfästen. Men att använda ett "lamphål" är nog inte att rekommendera... det låter instabilt :D Men utveckla gärna lite kring vad det är för hål osv. Annars borrar man tre-fyra hål i taket som man skruvar fast ett projektorfäste i.

Thornblom
2013-03-11, 18:24
Ja, absolut. Det finns takfästen. Men att använda ett "lamphål" är nog inte att rekommendera... det låter instabilt :D Men utveckla gärna lite kring vad det är för hål osv. Annars borrar man tre-fyra hål i taket som man skruvar fast ett projektorfäste i.

Hehe, jag tänkte mest att man kunde utgå ifrån det :D

Minimjölk
2013-03-11, 18:33
Har du möjlighet att måla i alla fall närliggande väggar till duken i en mörk matt färg kommer du vinna mycket.

xodd
2013-03-11, 18:51
Skit i 3dfunktionen. När det kommer till den här prisklassen skulle jag satsa på gammal hederlig 2d.

Thornblom
2013-03-11, 19:10
Har du möjlighet att måla i alla fall närliggande väggar till duken i en mörk matt färg kommer du vinna mycket.

Möjlighet har jag, det är mer en fråga om ork ;)

xodd - Okej, men det kanske fortfarande är värt att köpa den lite dyrare då den hade bättre kontraster osv..

Fredszky
2013-03-11, 19:31
Jag projicerar direkt på en vit vägg, i ett vitt rum, som har textur dessutom. Hur bra som helst, slår fjuttig 50" alla dagar i veckan. Använder som dataskärm för det mesta. Körde på en diarrébrun vägg ett tag, funkade sjukt bra det med, över förväntan.

Mörklägga, duk osv är lite ja det blir säkert ~10% bättre. Men känns lite homosexuellt på samma gång. Om man är lagd åt det hållet är det bara att köra. Samma typ av människor som köper guldplätterade HDMI-kablar.

tldr; köper du projektor har du redan vunnit, vad du än gör sen med det.

hahavaffan
2013-03-11, 19:38
Jag projicerar direkt på en vit vägg, i ett vitt rum, som har textur dessutom. Hur bra som helst, slår fjuttig 50" alla dagar i veckan. Använder som dataskärm för det mesta. Körde på en diarrébrun vägg ett tag, funkade sjukt bra det med, över förväntan.

Mörklägga, duk osv är lite ja det blir säkert ~10% bättre. Men känns lite homosexuellt på samma gång. Om man är lagd åt det hållet är det bara att köra. Samma typ av människor som köper guldplätterade HDMI-kablar.

tldr; köper du projektor har du redan vunnit, vad du än gör sen med det.Haha, om vi skulle översätta ditt inlägg till en nybörjare i träningsdelen som önskar bygga muskler så hade svaret varit: "Börja lira hockey, grabben! Det finns inget som bygger bättre massa." Typ.

Men to each his own. Vissa vill ha maximal bildyta, vissa vill ha maximal bildkvalité. Vissa vill ha bra ljud, vissa skiter i ljudet så länge de kan höra Glenn Hyséns gälla stämma när favoritlaget lirar. Men att en bra duk, mörkläggning och mörka väggar skulle ge 10 % bättre bild är så totalt BS att man blir lite lätt spyfärdig.

xodd
2013-03-11, 19:45
Möjlighet har jag, det är mer en fråga om ork ;)

xodd - Okej, men det kanske fortfarande är värt att köpa den lite dyrare då den hade bättre kontraster osv..

Mitt råd till dig är att åka till någon butik där du kan titta på grejjerna. Speccad kontrast betyder ofta inte ett skit då det är aldeles för höga siffror som redovisas.

Thornblom
2013-03-11, 20:03
Mitt råd till dig är att åka till någon butik där du kan titta på grejjerna. Speccad kontrast betyder ofta inte ett skit då det är aldeles för höga siffror som redovisas.

Okej. Ska ta och göra det!

Fredszky
2013-03-11, 20:04
Haha, om vi skulle översätta ditt inlägg till en nybörjare i träningsdelen som önskar bygga muskler så hade svaret varit: "Börja lira hockey, grabben! Det finns inget som bygger bättre massa." Typ.

Men to each his own. Vissa vill ha maximal bildyta, vissa vill ha maximal bildkvalité. Vissa vill ha bra ljud, vissa skiter i ljudet så länge de kan höra Glenn Hyséns gälla stämma när favoritlaget lirar. Men att en bra duk, mörkläggning och mörka väggar skulle ge 10 % bättre bild är så totalt BS att man blir lite lätt spyfärdig.

:)

Det är sant som du säger, to each his own. Själv kan jag knappt lyssna på musik där jag inte får flippra med equalizern först eller om det är dåliga lurar/högtalare. Fick inte intrycket att TS är så kräsen, och om jag är seriös för en sekund så är mitt budskap att det blir förvånansvärt bra även utan duk och så. Att mörklägga är rätt viktigt dock om du vill se tydligt även på dagen. Jag köpte IKEAS tupplur till mina fönster och de funkar ruggigt bra.

DLP är vad du ska ha för kontrast och färgåtergivning, LCD är grådaskigt och ljusklent, jämför i affär. Eftersom du inte är känslig för regnbågreffekten är det ett lätt val tycker jag.

Jaha, nähä - Annars är tipset är att sätta projektorn _mellan_ currylinjerna så det inte ger störningar. Slagruta är ett bra verktyg här.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/47/18th_century_dowser.jpg/250px-18th_century_dowser.jpg

Thornblom
2013-03-11, 20:11
:)

Det är sant som du säger, to each his own. Själv kan jag knappt lyssna på musik där jag inte får flippra med equalizern först eller om det är dåliga lurar/högtalare. Fick inte intrycket att TS är så kräsen, och om jag är seriös för en sekund så är mitt budskap att det blir förvånansvärt bra även utan duk och så. Att mörklägga är rätt viktigt dock om du vill se tydligt även på dagen. Jag köpte IKEAS tupplur till mina fönster och de funkar ruggigt bra.

DLP är vad du ska ha för kontrast och färgåtergivning, LCD är grådaskigt och ljusklent, jämför i affär. Eftersom du inte är känslig för regnbågreffekten är det ett lätt val tycker jag.

Jaha, nähä - Annars är tipset är att sätta projektorn _mellan_ currylinjerna så det inte ger störningar. Slagruta är ett bra verktyg här.

I bild är jag mindre kräsen, förmodligen för jag aldrig haft något som återger kanonbild ;)
I ljud däremot är jag extremt kräsen, kanske för att jag gått en ljudteknikutbildning... Men jag har ju mitt Onkyo system som allt ska gå igenom. Och det är ju trotts allt en annan fråga :D

MasterChief
2013-03-11, 21:21
Ska du ha ett takfäste så köp ett riktigt bra på en gång. Billiga brukar man bli galen på eftersom det är svårt att få de perfekt inställda. Jag själv kör på Chief som är klart bäst. Rekommenderas varmt!

Kimball
2013-03-11, 22:40
Mitt tips hade varit en beg. Epson TW-3200 sådär på rak arm, lär finnas någon som säljer inkl ~90" duk. Lirar själv modellen på billig roxcoreduk på 90", visst, svärtan är ju inte perfekt med mitt vita tak och väggar, men den är inte sämre än min 60" LG plasma heller! Min första projektor dock, så jag har inget att jämföra med, men jag tycker bilden är minst lika bra som på tvn i princip, nybörjare som man är!

Och som MasterChief säger, ska du ha takfäste bör du lägga en slant med en gång, eller köpa någon form av vägghylla, tex VM Acoustics VM-S1:

http://s3.pji.nu/product/standard/800/13598.jpg

Kan man inte få det mest optimala får man göra det bästa av det helt enkelt! För spel och film är projektor jäkligt trevligt!

Thornblom
2013-03-11, 22:48
Mitt tips hade varit en beg. Epson TW-3200 sådär på rak arm, lär finnas någon som säljer inkl ~90" duk. Lirar själv modellen på billig roxcoreduk på 90", visst, svärtan är ju inte perfekt med mitt vita tak och väggar, men den är inte sämre än min 60" LG plasma heller! Min första projektor dock, så jag har inget att jämföra med, men jag tycker bilden är minst lika bra som på tvn i princip, nybörjare som man är!

Och som MasterChief säger, ska du ha takfäste bör du lägga en slant med en gång, eller köpa någon form av vägghylla, tex VM Acoustics VM-S1:

http://s3.pji.nu/product/standard/800/13598.jpg

Kan man inte få det mest optimala får man göra det bästa av det helt enkelt! För spel och film är projektor jäkligt trevligt!

Tack för tipset! Har också kollat på roxcore, de kostar ju inte mycket :)

Min närmaste vägg är 6 meter bort, så blir nog inte så optimalt.. Men jag har hittat väggfästen som har fått grymma omdömen som kostar typ 300kr. Men dom kanske inte är någon hitt...

hahavaffan
2013-03-12, 06:55
Har googlat lite om W1070 nu, och tycker du ska köpa den och ge oss en recension! Den verkar riktigt bra till priset, faktiskt. Perfekt nybörjarprojj, om man inte går på en begagnad med få timmar på lampan. Jag var riktigt nära att skaffa projj under min studenttid i Halmstad, men det föll på att jag inte gick borra i taket. Så kör! Det blir inte svårt att anordna film-/sportkvällar ;)

PowPow
2013-03-12, 08:35
Haha, om vi skulle översätta ditt inlägg till en nybörjare i träningsdelen som önskar bygga muskler så hade svaret varit: "Börja lira hockey, grabben! Det finns inget som bygger bättre massa." Typ.

Haha

Säkert mycket sanning i detta, men jag känner igen inlägget du citerar. Lånade en kompis projektor som ska användas till helgen. Passade på att testa den hemma när jag ändå hade den. Projicering på väggen i ett helt vitt rum på en vägg som går parallell med 3 stora fönster, och en budget 720p-projektor. Färgerna är så okalibrerade att vanligt glödljus i rummet uppfattas som brinnande röda eldbollar när projektorn är igång. Sämsta förutsättningarna mao, och ändå sitter jag och flinar åt hur fett det är med bilden över hela väggen :d

hahavaffan
2013-03-12, 09:17
Haha

Säkert mycket sanning i detta, men jag känner igen inlägget du citerar. Lånade en kompis projektor som ska användas till helgen. Passade på att testa den hemma när jag ändå hade den. Projicering på väggen i ett helt vitt rum på en vägg som går parallell med 3 stora fönster, och en budget 720p-projektor. Färgerna är så okalibrerade att vanligt glödljus i rummet uppfattas som brinnande röda eldbollar när projektorn är igång. Sämsta förutsättningarna mao, och ändå sitter jag och flinar åt hur fett det är med bilden över hela väggen :dVisst är det så! Stort är gött, och jag känner igen känslan :D (that's what she said osv)

Minimjölk
2013-03-12, 09:38
Alla har ju rätt ur sitt perspektiv. Det är fett coolt att ha en stor bild i början, med tiden kommer man däremot vänja sig vid det nya bildformatet och istället störa sig på de artefakter som förekommer. Kan man inte mörklägga ordentligt krävs det en extremt bra duk för att kunna återge mörka partier och samtidigt ha tillräckligt med kräm för att få det vita vitt.

Rummet har en så enorm påverkan så att en billig 10k-projektor i ett bra rum utklassar en 200ks projektor i ett halvdant. Därav min rekommendation att fixa rummet.

En halvdålig projje i ett halvdåligt rum kommer bara vara kul i några veckor. Å andra sidan kan ju rummet fixas efter hand när man blir mer kräsen. Kör på, det blir säkert bra och du kommer lära dig massor på köpet. :)

Thornblom
2013-03-12, 10:20
Alla har ju rätt ur sitt perspektiv. Det är fett coolt att ha en stor bild i början, med tiden kommer man däremot vänja sig vid det nya bildformatet och istället störa sig på de artefakter som förekommer. Kan man inte mörklägga ordentligt krävs det en extremt bra duk för att kunna återge mörka partier och samtidigt ha tillräckligt med kräm för att få det vita vitt.

Rummet har en så enorm påverkan så att en billig 10k-projektor i ett bra rum utklassar en 200ks projektor i ett halvdant. Därav min rekommendation att fixa rummet.

En halvdålig projje i ett halvdåligt rum kommer bara vara kul i några veckor. Å andra sidan kan ju rummet fixas efter hand när man blir mer kräsen. Kör på, det blir säkert bra och du kommer lära dig massor på köpet. :)

Hur ser ett bra rum ut egentligen? Mörkt vet jag, det går att fixa också. Svarta väggar går att fixa om jag får motivationen till det.
Men något mer?

Har googlat lite om W1070 nu, och tycker du ska köpa den och ge oss en recension! Den verkar riktigt bra till priset, faktiskt. Perfekt nybörjarprojj, om man inte går på en begagnad med få timmar på lampan. Jag var riktigt nära att skaffa projj under min studenttid i Halmstad, men det föll på att jag inte gick borra i taket. Så kör! Det blir inte svårt att anordna film-/sportkvällar ;)

Låter bra! :D

Minimjölk
2013-03-12, 11:56
Är det främst för bilden du tänker så räcker det väldigt långt med att kunna mörklägga helt och att måla i mörka matta färger (FFA i anslutning till duken). Det behöver inte vara kolsvart, viktigare att det är matta färger. Sedan kan man ju finlira med att alla prylar i rummet skall vara av typen "mindre reflekterande mot ljus". Man kan tejpa över eller dimma alla ev displayer så att det enda som lyser och stjäl din uppmärksamhet är just bilden på duken. Sedan har vi det där med betraktningsvinklar och soffans avstånd till projjen.

Kommer vi sedan in på ljud finns det 1000 andra saker att ta hänsyn till så de ämnar jag inte nämna här och nu.

Någon tycker säkkert att ovanstående är överkurs och föredrar at tköra på en beige-mönstrad vägg men jag anser som jag tidigare propsat på att sakerna ovan var för sig ger relativt stora förbättringar för en angenäm upplevelse och de kostar heller inte mycket pengar. Därför jag förespråkar dessa före att köpa en superdyr projje som du bara kommer få ut 20% av prestandan från då rummet är undermåligt.

Börja med att fixa en 100%-ig mörkläggning så är du en bra bit på vägen, sedan kan du ju vid behov fundera på att måla/tapetsera om kring duken i någon lämplig färg.

jag har en gång i tiden använt tupplur som duk och den fungerar ok ett tag tills den blir skrynklig och missformad, min duk hängde nästan allitd nere men i ditt fall framför ett fönster kommer den säkert åka upp och ned ett antla gånger, jag skulle därför vilja rekommendera en motoriserad stabilare lösning, annars är jag rädd att du redan efter en månad kommer ha en vågig bild. Lycka till!

Thornblom
2013-03-12, 12:11
Är det främst för bilden du tänker så räcker det väldigt långt med att kunna mörklägga helt och att måla i mörka matta färger (FFA i anslutning till duken). Det behöver inte vara kolsvart, viktigare att det är matta färger. Sedan kan man ju finlira med att alla prylar i rummet skall vara av typen "mindre reflekterande mot ljus". Man kan tejpa över eller dimma alla ev displayer så att det enda som lyser och stjäl din uppmärksamhet är just bilden på duken. Sedan har vi det där med betraktningsvinklar och soffans avstånd till projjen.

Kommer vi sedan in på ljud finns det 1000 andra saker att ta hänsyn till så de ämnar jag inte nämna här och nu.

Någon tycker säkkert att ovanstående är överkurs och föredrar at tköra på en beige-mönstrad vägg men jag anser som jag tidigare propsat på att sakerna ovan var för sig ger relativt stora förbättringar för en angenäm upplevelse och de kostar heller inte mycket pengar. Därför jag förespråkar dessa före att köpa en superdyr projje som du bara kommer få ut 20% av prestandan från då rummet är undermåligt.

Börja med att fixa en 100%-ig mörkläggning så är du en bra bit på vägen, sedan kan du ju vid behov fundera på att måla/tapetsera om kring duken i någon lämplig färg.

jag har en gång i tiden använt tupplur som duk och den fungerar ok ett tag tills den blir skrynklig och missformad, min duk hängde nästan allitd nere men i ditt fall framför ett fönster kommer den säkert åka upp och ned ett antla gånger, jag skulle därför vilja rekommendera en motoriserad stabilare lösning, annars är jag rädd att du redan efter en månad kommer ha en vågig bild. Lycka till!

Tack så mycket för svar!
Jag har vita, men matta väggar nu. Så det är väl bättre än blankvita ;)

Hur som helst tror jag att jag ska testa med tupplur för att se hur stor duk jag egentligen skall ha. Sen är det bara att jag sparar pengar så får jag nog råd med en motoriserad tills det att tuppluren har gjort sitt. :)

Minimjölk
2013-03-12, 16:22
Låter vettigt.

Lycka till!