Logga in

Visa fullständig version : Ut med TV'n, in med projektorn! Behöver råd!

Thornblom
2013-03-11, 15:19
Jag bestämt mig för att skaffa en projektor istället för TV. Jag är student och bor i en lya på 46kvm så hade tänkt att be er om hjälp för att lösa detta på bästa sett.

Jag har ritat en bild över hur min plan ser ut:
http://oi49.tinypic.com/whe9ec.jpg

Som ni ser är det ett fönster precis är jag tänkt ha duken. Det är 170cm brett. Min tanke är att börja med att testa en IKEA tupplur (http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40130684/#/20123986) 180cm bred. Dels för att jag inte har råd med någon dyr duk just nu (student) och för att jag inte vet vad jag behöver för storlek förrän jag har testat med något.

Det borde inte bli några problem med ljus, då jag har persienner i varje förnster samt att jag tänkte montera tupplurar i de andra fönsterna också. Persienner + mörkläggningsrullgarin borde vara light-proof.

Tanken är inte att kolla på SVT utan att kolla film via datorn spela PS4. Har en Onkyo receiver som allt kommer går igenom.

Projektorn jag har tittat på är BenQ W1070, 1080p och 3D stöd. Går att köpa från Tyskland för 6500kr.

Nu vore jag tacksam om lite folk som har mer erfarenhet än jag kan kommentera min plan alternativ förslå något bättre ang. duk, projektor eller möblering ;)

Ps. tanken är inte att använda tuppluren för alltid, utan jag kommer förmodligen köpa en bättre duk i sommar.

hahavaffan
2013-03-11, 15:26
Ser inga problem i din tankegång, men undrar lite över placeringen av projjen. Om du vill ha den över eller bakom soffan, så får du nog kika på en anna projj. W1070 behöver sitta sjukt nära duken (2,5m ifrån typ) om den bara ska projicera en bild som är maximalt 180cm bred. Du kan kika själva på Projectorcentral (http://www.projectorcentral.com/BenQ-W1070-projection-calculator.htm), eller BenQs liknande sida.

Thornblom
2013-03-11, 15:32