Visa fullständig version : Bukplastikoperation
Anton Fräs
2013-03-08, 09:17
Någon här som erfarenhet av att göra bukplastik (eller bukplastik och fettsugning)? Jag har en tjejkompis som har gått ner en hel del i vikt och funderar på att göra en, har en hel del löshud, mycket bristningar men en del vikt kvar i "hudpåsen".
Har för mig att någon här på forumet har gått ner rejält samt opererat sig efteråt?
Min egen hud har krympt ihop till sist (vilket känns lättande).
Andreas Löfgren
2013-03-08, 09:39
min tjej har gjort det här http://www.ostersjokliniken.se/
Tagit bort lös hud från magen efter stor viktnedgång
Sandra81
2013-03-08, 09:50
kan man inte träna bort sånt?
Hur skulle du göra för att träna huden?
Har för mig att någon här på forumet har gått ner rejält samt opererat sig efteråt?
Min egen hud har krympt ihop till sist (vilket känns lättande).
Hittar inte nu, men har också minne av ngt sånt..? Var det inte ngn tråd i medlemsbildern? Som hette ngt med lös hud.. hittar inte nu dock.
Hur tänkte du dig det? Hud kan man inte träna bort. Däremot så kan den, med tid, själv dra i hop sig, läka sig mindre liksom. Men det är ju fettet man tränar bort. Inte hud. Om du tänkte att man bygger muskler istället, så tar muskler inte alls lika stor plats som fett - så även om man muskulös skulle hamna på samma vikt så är kostymen för stor.
Men för Anton, och även mig, så har det varit en snäll hud vad det verkar. Alla har inte den turen dock, man kan ju göra förutsättningarna för hudens elasticitet bättre (inte röka, sola, duscha el bada hett, att däremot äta bra fetter, hålla fukten o fetthalten i huden genom att smörja med olja, blodcirkulationen genom torrborstning, träning). Men i stort verkar det vara en fråga om hur lång tid den varit belastad tungt samt ärftliga faktorer.
Anton Fräs
2013-03-08, 10:59
Hudens förmåga att dra ihop sig beror framförallt på genetiska faktorer och om man har bristningar. Det enda att göra är att vänta på att den drar ihop sig (om den gör det) eller operera sig.
Min hud drog ihop sig över ett par års tid, tror jag har tur genetiskt men att jag även hade fördel av att jag var såpass ung (ålder ger minskad elasticitet).
Hudens förmåga att dra ihop sig beror framförallt på genetiska faktorer och om man har bristningar. Det enda att göra är att vänta på att den drar ihop sig (om den gör det) eller operera sig.
Min hud drog ihop sig över ett par års tid, tror jag har tur genetiskt men att jag även hade fördel av att jag var såpass ung (ålder ger minskad elasticitet).
Spelar hastigheten på viktminskningen någon roll? Tänkte att den hinner dra ihop sig mer om man går ner under lång tid jämfört med gastric bypass-patienter som nästan alltid går runt med massa hängig hud.
Den drar nog inte ihop sig fortare. Snarare att det inte märks lika tydligt när viktnedgången är över längre tid.
Flexipop
2013-03-08, 11:12
Jag har inte sett en enda studie som visar på att man får mer/värre löshud av att gå ner i vikt fort. Tror det är en seglivad gammal myt.
On topic så går det inte att träna bort en skadad hud. Jag har en trasig mage full av bristningar och den blev inte bättre av hysterisk deffning. Bristingar är ju ärr som skadat huden och även om du skulle ha bf på 4% så är de ju lik förbannat kvar.
Men allt är ju relativt till ålder, hur mycket bristningar man har osv.
Men jag blir gärna motbevisa med före/efterbilder.
Jag har inte sett en enda studie som visar på att man får mer/värre löshud av att gå ner i vikt fort. Tror det är en seglivad gammal myt.
On topic så går det inte att träna bort en skadad hud. Jag har en trasig mage full av bristningar och den blev inte bättre av hysterisk deffning. Bristingar är ju ärr som skadat huden och även om du skulle ha bf på 4% så är de ju lik förbannat kvar.
Men allt är ju relativt till ålder, hur mycket bristningar man har osv.
Men jag blir gärna motbevisa med före/efterbilder.
Har du LETAT efter någon enda studie? Självklart menar jag att huden inte kan dra ihop sig när den tyngs ner av sin egen vikt, medan hud som har en matriss av fettvävnad att vila på har större möjlighet att dra ihop sig.
Håller med, däremot kommer det märkas betydligt tydligare hos någon som går ner snabbt eftersom "ihopdragningshastigheten" är oberoende av viktnedgångshastigheten.
Det kan ju knappast vara något mysterium. Varenda plastikkirurg måste ju kunna svara på det här.
Skulle bristningar vara en för eller nackdel menar du?
Det är nog väldigt många som kan få bra resultat om dom väntar längre och går ner mer, ofta har man mer fett kvar än man tror. Mitt intryck är att det är extremfall som kräver operation men att dom flesta vill ha resultat på en gång då kanske operation ändå är ett sätt att lösa det.
En plastikkirurg kommer förmodligen inte försöka spekulera i hur lång tid det kan tänkas ta att lösa sig själv eftersom det är svårt att veta så dom kommer antagligen rekommendera en operation om man har lös hud och är missnöjd med det.
Anton Fräs
2013-03-08, 11:55
Skulle bristningar vara en för eller nackdel menar du?
Bristningar är en nackdel då ärrbildningen gör att huden inte drar ihop sig.
Flexipop
2013-03-08, 12:51
Japp så är det. Min uppfattning är att de som inte har bristningar brukar klara sig bra vid en stor viktnedgång, utan att få löshud. Om de inte har haft en extrem övervikt dvs.
Det jag skulle vilja se är någon som gått från skrynklig/trasig mage med bristingar till en platt mage utan operation. Tror som sagt inte att det är möjligt.
fml
Erik Eriksson
2013-03-08, 19:10
Nu tror jag förvisso det kan vara någon mer än jag som gjort detta på forumet, men jag har i alla fall gått ner ca 70 kilo och sedan opererat bort överflödigt skinn kring magen. Bilder på hela processen la jag upp på forumet och du kan hitta dem genom att klicka här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6183173&postcount=162).
Om du/ni har några specifika frågor, så svarar jag gärna på dem så gott jag kan. Det går även bra via PM, om det känns för personligt att ställa dem direkt i tråden.
Flexipop
2013-03-09, 11:36
Nu tror jag förvisso det kan vara någon mer än jag som gjort detta på forumet, men jag har i alla fall gått ner ca 70 kilo och sedan opererat bort överflödigt skinn kring magen. Bilder på hela processen la jag upp på forumet och du kan hitta dem genom att klicka här (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6183173&postcount=162).
Om du/ni har några specifika frågor, så svarar jag gärna på dem så gott jag kan. Det går även bra via PM, om det känns för personligt att ställa dem direkt i tråden.
Jag är nyfiken på hur magen din såg ut på bilden 25 juli 2011. Av resten av fysiken att döma måste du varit under 10% bf där?
Hittar inte nu, men har också minne av ngt sånt..? Var det inte ngn tråd i medlemsbildern? Som hette ngt med lös hud.. hittar inte nu dock.http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=161034
Erik Eriksson
2013-03-09, 14:40
Jag är nyfiken på hur magen din såg ut på bilden 25 juli 2011. Av resten av fysiken att döma måste du varit under 10% bf där?
Jag har tyvärr ingen aning om vad bf ligger på då jag aldrig gjort någon mätning. Tyvärr har jag heller inte några bra magbild från den dagen. I kollaget jag bifogar nedan så har du EN bild från den dagen (25 juli 2011 - längst upp till höger). Den enda bild som är i närheten av "deffslutsdagen" är den längst upp till vänster (2 maj 2011). Förövrigt så representerar de nästkommande bilderna processen fram till magoperation, samt återhämtning och uppbyggnad efteråt.
https://lh5.googleusercontent.com/-ETMsB-3T6dQ/UTs7JyruArI/AAAAAAAAHOI/EsejCVouGJA/s785/erik_magutveckling_fore_efter_operation.png
Det är nog väldigt många som kan få bra resultat om dom väntar längre och går ner mer, ofta har man mer fett kvar än man tror. Mitt intryck är att det är extremfall som kräver operation men att dom flesta vill ha resultat på en gång då kanske operation ändå är ett sätt att lösa det.
En plastikkirurg kommer förmodligen inte försöka spekulera i hur lång tid det kan tänkas ta att lösa sig själv eftersom det är svårt att veta så dom kommer antagligen rekommendera en operation om man har lös hud och är missnöjd med det.
Om man har en signifikant mängd lös hud kring midjan, dvs att det tydligt syns att man har lös hud så kommer det inte lösa sig med tiden oavsett hur mycket man tränar eller går ned i vikt. På bröst och armar kan man till viss del kompensera genom att "fylla ut" med muskler men detta är ju betydligt svårare kring midjan.
Om man har en signifikant mängd lös hud kring midjan, dvs att det tydligt syns att man har lös hud så kommer det inte lösa sig med tiden oavsett hur mycket man tränar eller går ned i vikt. På bröst och armar kan man till viss del kompensera genom att "fylla ut" med muskler men detta är ju betydligt svårare kring midjan.
Det är ju en del här på kolo som haft tydlig mängd lös hud som blivit mycket bättre med tiden trots bristningar, mig själv inklusive. För min del är det en viktnedgång på lite över 30kg med signifikant ökad muskelmassa (-40kg innan styrketräning). Tog ett par år innan det blev någorlunda bra.
Det är ju en del här på kolo som haft tydlig mängd lös hud som blivit mycket bättre med tiden trots bristningar, mig själv inklusive. För min del är det en viktnedgång på lite över 30kg med signifikant ökad muskelmassa (-40kg innan styrketräning). Tog ett par år innan det blev någorlunda bra.
Ja visst kan det dra ihop sig lite men det blir ju aldrig normalt om man har en synlig mängd överskottshud. Om man gör en bukplastik så får man ju i princip helt normalt åtspänd hud.
Ja visst kan det dra ihop sig lite men det blir ju aldrig normalt om man har en synlig mängd överskottshud. Om man gör en bukplastik så får man ju i princip helt normalt åtspänd hud.
Hur vet du att det aldrig kommer att se bra ut och att det krävs bukplastik?
Hur vet du att det aldrig kommer att se bra ut och att det krävs bukplastik?
Jag har svårt att se hur 2 kg överskottshud "försvinner". Baserar detta på egna erfarenheter men har dessutom träffat massvis av personer som gjort gastric bypass och i princip samtliga av dessa som gått ned 40kg+ har betydande mängder överskottshud och detta är inget som direkt verkar försvinna med åren.
Kan tillägga att jag själv gjort en bukplastik och att jag nu i efterhand ångrade att jag väntade så länge. Att jag väntade drygt 8 år berodde till stor del att förståsigpåare påstod att det blir mycket bättre med tiden.
Du får gärna länka till någon som har bilder på att de blivit av med stora mängder överskottshud med tiden, jag har aldrig sett något sådant. Däremot kan jag länka till massvis av bilder där det inte blir särskilt bättre med tiden.
Men det beror ju på från fall till fall, hur mycket man tappat och hur mycket huden hänger, det går ju inte säga definitivt att det blir så för alla och jag har inte påstått att det blir bättre om man har "stora mängder" överskottshud.
Flexipop
2013-03-10, 00:39
Tack Erik!
Jag har en liknande mage och har självt varit nere vid väldigt lågt BF utan att magen har blivit bättre.
Dina bilder stärker min slutsats som jag iofs själv redan visste, att operation krävs om man ska se "bra" ut.
Självklart är det otroligt individuellt med ålder/antal bristnigar/hur mycket man gått ner osv.
Otroligt snyggt jobb du har gjort också! Det vet du ;)
Var opererade du dig någonstans och vad kostade kalaset?
Erik Eriksson
2013-03-10, 08:12
Tack Erik!
Jag har en liknande mage och har självt varit nere vid väldigt lågt BF utan att magen har blivit bättre.
Dina bilder stärker min slutsats som jag iofs själv redan visste, att operation krävs om man ska se "bra" ut.
Självklart är det otroligt individuellt med ålder/antal bristnigar/hur mycket man gått ner osv.
Otroligt snyggt jobb du har gjort också! Det vet du ;)
Var opererade du dig någonstans och vad kostade kalaset?
Stort tack för de värmande orden! Jag opererades på Varbergs sjukhus, och det kostade mig inget eftersom landstinget stod för räkningen. Ca 55000 är vad jag fått höra att ett sådant kalas skulle gå på.
Stort lycka till önskar jag dig i din egen resa!
Grymt!
Var du tvungen att gå upp i vikt för att kunna operera bort huden?
Erik Eriksson
2013-03-10, 14:41
Grymt!
Var du tvungen att gå upp i vikt för att kunna operera bort huden?
Tack ska du ha! För enkelhetens skull så postar jag ett tidigare svar på samma fråga:
Det fanns ingen nödvändighet av att gå upp i vikt inför operationen. Efter att jag var klar med min första deff 25 Juli 2011 hade mina ca 2.5 år enbart handlat om en sak: gå ner i vikt. Lösningen från min sida var konstant minskning av matintag och en konstant ökning av träningsdos. Det var inget jag i dagsläget menar var optimalt, men det var den lösningen jag hade utifrån min dåvarande kunskap. Det resulterade bl.a. i att den sista månaden och veckorna av min deff låg jag på under 1700 kalorier per dag, gick 2st 5 km-rundor varje dag och styrketränade 5 dagar i veckan. Jag var trött, sliten och allmänt sugen på att prova på att bygga.
Eftersom jag läst och sett individer som prövat på så kallad "bulk" var jag villig att utvärdera detta. Precis som så många andra provade jag protein och snabba kolhydrater efter träningspassen och att öka den totala energimängden. Samtidigt som att operationen blev ett faktum ansåg jag det vara rimligt att öka i vikt då jag tyckte det vore en bättre idé att "ha lite att ta av" efteråt. Dessutom hade jag inte gjort annat än att ligga på kaloriunderskott och sukta efter mat. Så det var helt enkelt skönt och bekvämligt att få äta lite som man ville under en längre period. Dessutom ville jag inte lägga mig under kniven för att sedan gå ner i vikt efteråt (vilket är att föredra för att inte påverka ärrbildning negativt) och samtidigt känna att jag aldrig fått äta och njuta ordentligt.
Så, för att summera svaret på din fråga var anledningarna: välmående, ett försök till (och utvärdering av) bulk, samt för att ha lite att ta av efter operation.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.