handdator

Visa fullständig version : Nackdelar med: Bröst får dubbelt så mer träning än rest. muskler.

ShippEn
2013-02-19, 12:03
Jag är väldigt svag i brösten och tänker nu lägga in ett extra bröst pass i mitt upplägg.

Kör just nu:

Dag 1: Ben & Mage
Dag 2: Biceps & Underarmar
Dag 3: Triceps & Bröst
Dag 4: Axlar & Rygg.

Obs: tränar 4-7 gånger i veckan. Tar vila när jag behöver annars kör jag så ofta jag orkar och kan. Blir dock oftast 3 pass sen vila, men varierar från vecka till vecka.

Jag har tänkt att lägga in ett bröst pass emellan dag 1 och 2.

Finns det några stora nackdelar med detta?

Vill träna extra bröst för mina bröst är ej i fas med resterande muskler samt att bröst är den "snyggaste" muskeln.

Proxy
2013-02-19, 12:05
Varför har du ett pass där du bara tränar biceps?

ShippEn
2013-02-19, 12:10
Varför har du ett pass där du bara tränar biceps?

Blev bara så när jag satte upp mitt schema, gjorde så att ingen muskelgrupp skulle få mindre vila en den andre så. Samt att alla muskler skulle få vila iallafall 24h innan den skulle användas i träningen igen.

Tips på ett förbättrat upplägg skulle uppskattas.

Proxy
2013-02-19, 12:12
Om du vill ha en 4-split, så hade jag rekommenderat att helt enkelt ge armarna ett eget pass. Alternativt ge framsida och utsida axlar, och triceps ett eget pass. Beror sig helt enkelt på vad man känner att man vill ha mer fokus på.

frekar3
2013-02-19, 12:16
Om jag var i din sits och ville ge bröstträning lite extra så skulle jag lagt upp det enligt;

Bröst, Biceps (+ev. Mage)
Framsida Lår, Baksida Lår, Vader
Lutande Bänkpress, Axlar, Triceps (+ Ev. Mage)
Rygg, Baksida Axlar (+ev. Vader)

ShippEn
2013-02-19, 12:24
Jag tror jag håller mig till mitt schema men slänger in bänkpress 5x4, hantelpress 8x2 och lutande hantelpress 8x2 på Dags 1 träning, dvs ben & mage + bröst.

Dock blir det då Bröst & triceps sedan dagen efter axlar och dagen på det bröst. Får tricepsen för lite vila då?

Ponde
2013-02-19, 13:02
Ja triceps får för lite vila då, du kör ju triceps i princip 3 dagar i rad...om du kör t.ex. militärpress för axlar så tar det ju också på triceps, sedan tar bänken på bröstdagen också på triceps.

Adriantbh
2013-02-19, 13:56
Hade jag utgått från det här upplägget:

Så hade jag tagit bort "dag 2" helt och bara slängt in curls i dag 4. Ryggövningar tar redan på bicepsen och underarmarna. (för mig iaf, tar till och med dragremmar på sista seten för att jag hindras av underarmarna.

PureWhey
2013-02-19, 14:29
Jag kör 4-split såhär;
Ben/Mage
Bröst/Triceps
Rygg/Biceps
Axlar/whatevs

moodi
2013-02-19, 15:14
Jag kör 4-split såhär;
Ben/Mage
Bröst/Triceps
Rygg/Biceps
Axlar/whatevs

Sådär lägger jag också upp min split, funkar skitbra!

ShippEn
2013-02-19, 15:32
Jag kör 4-split såhär;
Ben/Mage
Bröst/Triceps
Rygg/Biceps
Axlar/whatevs

Jag körde sådär innan men Rygg & biceps passet blev inte bra. Började att träna rygg men sen när det kom till biceps så orkade jag inte köra ordenligt.

Kör normalt 40kg på z-stången, blev knappa 25kg efter rygg träningen.¨

Har väldigt dålig uthållighet i musklerna för tillfället samt kondition ( vet ej om det spelar någon större roll i detta sammanhanget dock )

Men om jag återgår till detta schemat så finns det möjlighet till att lägga in bröst på axel passet eller extra mage, triceps eller rygg/biceps ( beroende på om det vara vila mellan pass 3 och 4. )

Får tänka på det.

PureWhey
2013-02-19, 17:28
Klart du "inte orkar köra ordentligt" (med samma vikter exkl. rygg innan) då de flesta ryggövningar tar på biceps. Samma som under bröst+triceps, pressövningar = triceps

Proxy
2013-02-19, 17:51
Pass 1: Bröst, axlar
Pass 2: Ben, mage
Pass 3: Armar
Pass 4: Rygg, baksida axlar

?

Rikard Jansson
2013-02-19, 17:53
Varför vill du köra 4-split? Det suger imo.

PureWhey
2013-02-19, 18:23
Varför vill du köra 4-split? Det suger imo.

Varfür tycker du det?

Rikard Jansson
2013-02-19, 18:24
Varfür tycker du det?

Det är omöjligt att pussla ihop det lika bra som 2,3 eller 5split

tossefar
2013-02-19, 18:28
Har du möjlighet att träna upp till sju gånger i veckan borde du kunna få in betydligt fler träningspass för varje muskel.

Jag kör på ett rullande schema med två träningspass följt av en vilodag:

Måndag Bröst/axlar/triceps/mage
Tisdag Rygg/ben/biceps
Onsdag Vila
Torsdag Bröst/axlar/triceps/mage
Fredag Rygg/ben/biceps
Lördag Vila

osv osv

PureWhey
2013-02-19, 18:34

Tycker tvärtom att 3-split är svårare att pussla än en 4-split. Tycker axlarna förtjänar en egen dag.

Rikard Jansson
2013-02-19, 18:36
Tycker tvärtom att 3-split är svårare att pussla än en 4-split. Tycker axlarna förtjänar en egen dag.

pull
push
legs
vila
repeat

100x mer träffsäkert för att få jämn träning över alla muskler på samma dagar. kör man axlarna separat så kan man ju glömma att köra militärpress eller lutande bänk t.ex.

PureWhey
2013-02-19, 18:43
pull
push
legs
vila
repeat

100x mer träffsäkert för att få jämn träning över alla muskler på samma dagar. kör man axlarna separat så kan man ju glömma att köra militärpress eller lutande bänk t.ex.

Har skiftat mellan pull/push/legs och 4-split, just nu lutar jag åt 4an men går lite fram och tillbaka.

Vincent Vega
2013-02-20, 09:54
Jag är väldigt svag i brösten och tänker nu lägga in ett extra bröst pass i mitt upplägg.

Kör just nu:

Obs: tränar 4-7 gånger i veckan. Tar vila när jag behöver annars kör jag så ofta jag orkar och kan. Blir dock oftast 3 pass sen vila, men varierar från vecka till vecka.

Jag har tänkt att lägga in ett bröst pass emellan dag 1 och 2.

Finns det några stora nackdelar med detta?

Vill träna extra bröst för mina bröst är ej i fas med resterande muskler samt att bröst är den "snyggaste" muskeln.

Kör aldrig axlar dagen efter bröst isf får du köra dom samma dag.

Kan vara typ;

Dag 1: Bröst/Tric
Dag 2: Ben/Mage
Dag 3: Axlar/Bröst
Dag 4: Rygg/Bic

eller

Bröst/Rygg
Ben/Mage
Vila
Axlar/Bröst
Armar

Ifall du vill ha armar solo. Se dock till att prio passet blir ett annat repomfång än det riktiga bröst passet.

Victuhh
2013-02-20, 10:35

Agreed!

Push
Pull
Ben/mage
Repeat, vila när man känner för det.

z_bumbi
2013-02-20, 10:54
Hur ser träningen ut? Det är omöjligt att svara på frågan om det blir för mycket om vi inte vet hur det ser ut.

Morty
2013-02-20, 11:26
Push-pull-ben eller över/under är vad som gäller imo. Helst över-under.

CouchPotato
2013-02-20, 11:36
"Finns det några stora nackdelar med detta?"

Nackdelarna är förstås att du kan få en sämre hållning. (den fula framåtlutande bodybuilder hållningen) Jag rekommenderar starkt att du tränar lika mycket baksida som framsida. Att träna mera push vs pull är också ett utmärkt sätt att få problem med axlarna. Inklämningssyndrom osv.

I värsta fall tränar du axlar 4ggr i veckan om du lägger in ett till bröst pass. (de gånger du tränar 7dagar i veckan) Du tränar dessutom axlar både dag 3 och 4.

Jag har själv gjort samma misstag och tänker i fortsättningen följa denna princip:

"for every horizontal push (like the bench press), there should be a horizontal pull (like seated cable rows). And for every vertical push (like a shoulder press), there should be a vertical pull (like a pull up or lat pull down)"

Jag kommer att träna enligt följande:

Måndag: överkropp
Tisdag: underkropp
Ons: vila
Torsdag: vila
Fredag: Överkropp
Lördag: underkropp
Söndag: vila

Om du är intresserad av att träna så här så kan jag copypaste det detaljerade programmet. (det tar nämligen upp en hel del av sidan)

ShippEn
2013-02-20, 19:02
Håller kvar vid min nuvarande 4-split fram tills deffen börjar.

Tog bort bröst från ben & mage träningspasset pga triceps återhämtning.

Lägger dock in extra mage när det är möjligt.

Adriantbh
2013-02-20, 19:07
Har du möjlighet att träna upp till sju gånger i veckan borde du kunna få in betydligt fler träningspass för varje muskel.

Jag kör på ett rullande schema med två träningspass följt av en vilodag:

Måndag Bröst/axlar/triceps/mage
Tisdag Rygg/ben/biceps
Onsdag Vila
Torsdag Bröst/axlar/triceps/mage
Fredag Rygg/ben/biceps
Lördag Vila

osv osv

Jag kör exakt likadant men ben och ryggpasset innan bröstpasset, vill ju inte vara trött i bålen när jag ska träna ben och rygg. Känner du inte av att du är svag i magen när du kör ben dagen efter du tränat mage?

tossefar
2013-02-20, 19:14
Jag kör exakt likadant men ben och ryggpasset innan bröstpasset, vill ju inte vara trött i bålen när jag ska träna ben och rygg. Känner du inte av att du är svag i magen när du kör ben dagen efter du tränat mage?

Nej, det tycker jag inte. Ibland omvänds passens ordning rent naturligt, om jag missar en träningsdag, och jag märker ingen direkt skillnad. Jag gillar inte att vara för stel i benen när jag bänkar och pushpressar... Det beror nog lite på vilka övningar man föredrar.