handdator

Visa fullständig version : Öppna fasträntekonto?

Simel
2013-02-04, 20:31
Hej.

Mina föräldrar har satt in ett sparkonto till mig, men trots att jag är över 18 år gammal kan jag inte använda pengarna. Jag läste på Swedbanks hemsida att: "
Om pengarna tas ut innan slutförfallodagen utgår en ränteskillnadsersättning som beräknas på den marknadsränta som gäller på avslutsdagen, fram till slutförfallodagen."

Men vad innebär detta? Jag har för mig (inte säker!) att pengarna var låsta till min 20-årsdag (?), är det möjligt? Eller kan man gå till banken och "öppna" kontot?

Väldigt dum fråga, kanske...

Amfksp
2013-02-04, 20:33
Dom plockar ut mellanskillnaden då du tar ut pengarna innan du "ska" göra det och på så sätt förlorar du "bonusen" man får genom att låsa dom.
Hur mkt det handlar om får du veta om du ringer banken. Samma princip som om du har ett bundet lån och vill avsluta det i förtid, kan bli en väldigt dyr historia om det handlar om mkt pengar.

Simel
2013-02-04, 20:37
Jag har tre konton, men fasträntekontot är det enda jag inte kan röra.

Transaktionsdatumet var 11-01-10 och det är en summa på 40 000. Går det för mig, som är 19, att öppna kontot? Eller kan jag ha hört det rätt att päronen stängt just det kontot till nästa år?

Amfksp
2013-02-04, 20:38
Du vill öppna det utan deras samtycke? Det vet jag inte hur det funkar iaf, men med deras samtyckte går det säkert att lösa mot en kostnad.

Simel
2013-02-04, 20:43
Samtycke och samtyckte, men ja ifall man lägger fram det så ;)

Jag tänkte eftersom att det är på mitt namn och att jag är över 18 så borde det gå, men nu när jag tänker efter kanske dom låste pengarna i ett X antal år och att det inte går att öppna utan deras tillåtelse.

dared
2013-02-04, 23:32
Ska funka att öppna eftersom det står på ditt namn och att du är myndig. Fasträntekonto eller ej ska inte spela någon roll, men så sagt du miste om den uteblivna räntan.