Logga in

Visa fullständig version : SVD: Svenskar äter för mycket Kött

maxtimander
2013-01-23, 09:43
Jag är något av en köttoman. Debatten där ute tycker jag är dåligt uppbyggt med fakta och bra källor. Det blir vedertagna sanningar och allmänheten och mina bekanta är snabba att haka på. Senast i raden är artikeln nedan efter jordbruksverkets utspel:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svenskar-ater-for-mycket-kott_7848576.svd

Håller absolut med om att vi måste få ner koldioxidutsläppen och de miljörelaterade delarna. Jag försöker själv köpa svenskt och lokalproducerat. Undviker även producenter som uppenbart behandlar sina djur som skit. Nu drar jag många över en kam men t.ex. billig gris från danmark och tyskland har verkligen inte fått en respektfull och bra behandling..

Fråga till er: Finns det kvalitativ forskning att peka på när det gäller hälsa och köttkonsumtion?

I artikeln utgår författaren från att kött är skadligt (i för stor mängd) och pekar även på "Många konsumerar i dag 50 till 100 procent mer protein än vad kroppen behöver. ". Protein och kött är dessutom två olika saker som författaren missar

begt
2013-01-23, 09:44
Kyckling och ägg är mycket bättre än nötkött ur klimatsynpunkt. Det kan vara något att tänka på.

Kischen
2013-01-23, 09:47
Tycker att själva miljöaspekten är så obetydlig så att ens ha det som argument är ett stort meh!

Pretorian
2013-01-23, 09:52
:em:

Morty
2013-01-23, 09:58
Detta är väl ingalunda ett perfekt verktyg, men kan ändå vara bra för omedvetna köttätare med dåligt samvete.

http://www.kottguiden.se/images/Kottguiden_Version_1_0.pdf

Stefan J
2013-01-23, 10:03
Jag äter upp emot ett kilo kött/dag. Hehe, det motsvarar ungefär en kattunge/dag som slinker ner. Vilken miljöbov jag är!

Morty
2013-01-23, 10:04
Jag är något av en köttoman. Debatten där ute tycker jag är dåligt uppbyggt med fakta och bra källor. Det blir vedertagna sanningar och allmänheten och mina bekanta är snabba att haka på. Senast i raden är artikeln nedan efter jordbruksverkets utspel:

Håller absolut med om att vi måste få ner koldioxidutsläppen och de miljörelaterade delarna. Jag försöker själv köpa svenskt och lokalproducerat. Undviker även producenter som uppenbart behandlar sina djur som skit. Nu drar jag många över en kam men t.ex. billig gris från danmark och tyskland har verkligen inte fått en respektfull och bra behandling..

Fråga till er: Finns det kvalitativ forskning att peka på när det gäller hälsa och köttkonsumtion?

I artikeln utgår författaren från att kött är skadligt (i för stor mängd) och pekar även på "Många konsumerar i dag 50 till 100 procent mer protein än vad kroppen behöver. ". Protein och kött är dessutom två olika saker som författaren missar

Det finns en del risker som korrelaterar med köttätande. Man kan börja här om man är intresserad: http://scholar.google.com/scholar?q=WHO+meat+consumption&hl=sv&as_sdt=0&as_vis=1&oi=scholart&sa=X&ei=hKb_UO3DK4jKhAfazoFA&ved=0CCwQgQMwAA

Finns även flera tråder på kolo om ämnet.

Sen hoppas jag verkligen att du förstår att kött är en stor proteinkälla och att säga att proteinintaget är för högt och att man inte behöver oroa sig, kanske att det tillochmed kan vara bra, om man minskar på köttätandet är bra. Har du någon aning om hur ofta vegetarianer får höra att de inte för i sig nog med protein?

Morty
2013-01-23, 10:04
Jag äter upp emot ett kilo kött/dag. Hehe, det blir ungefär en kattunge/dag som slinker ner. Vilken miljöbov jag är!

Kattunge finns inte med i köttguiden! *slap*

Sniggel
2013-01-23, 10:17
Detta är väl ingalunda ett perfekt verktyg, men kan ändå vara bra för omedvetna köttätare med dåligt samvete.

http://www.kottguiden.se/images/Kottguiden_Version_1_0.pdf

Tack Morty!

Kischen
2013-01-23, 10:22
Har du någon aning om hur ofta vegetarianer får höra att de inte för i sig nog med protein?

Alla vegetarianer hänger inte på kolozzeum så en hel del har nog svårt med rdi på flera ämnen.

tjing
2013-01-23, 10:26
Beror nog på en hel del hur det röda köttet intas och med vad det intas; c-vitamin för upptag av järn, fibrer etc.

Morty
2013-01-23, 10:32
Alla vegetarianer hänger inte på kolozzeum så en hel del har nog svårt med rdi på flera ämnen.

Protein är inte ett av dem.

hurril
2013-01-23, 10:36
Jag äter för lite kött (och även för få wienerbröd.) :/

Sniggel
2013-01-23, 10:49
Jag verkar iaf vara något mer klimatsnäll än jag trodde (äter uteslutande gris istället för nöt). Sen klimatkompenserar jag iofs något o de grövsta på längre sikt genom att avstå från reproduktion. Så jag är nog i toppskiktet när det gäller att klimatkompensera i Sverige. Bara en livstids CO2-utsläpp för min del.

Loke
2013-01-23, 10:55
Jag verkar iaf vara något mer klimatsnäll än jag trodde (äter uteslutande gris istället för nöt). Sen klimatkompenserar jag iofs något o de grövsta på längre sikt genom att avstå från reproduktion. Så jag är nog i toppskiktet när det gäller att klimatkompensera i Sverige. Bara en livstids CO2-utsläpp för min del.

Fast om du får pension sen så måste ju de pengarna komma från någon annans barn. Om du hade egna barn så skulle man eventuellt kunna hävda att deras bidrag till BNP täckte din pension till 100%, och att du uppfostrat dem till att vara miljövänligare än snittet, varpå din egen belastning blir lättare.

Zorgus
2013-01-23, 11:04
Hur kan man äta för mycket av artegen föda? Och som svar på TS fråga: någon högkvalitativ forskning (dvs RCT:et) på köttkonsumtion vs hälsa finns inte såvitt jag vet. Om någon vet om någon icke-enkätstudie får de gärna posta en sådan.

Sniggel
2013-01-23, 11:05
Fast om du får pension sen så måste ju de pengarna komma från någon annans barn. Om du hade egna barn så skulle man eventuellt kunna hävda att deras bidrag till BNP täckte din pension till 100%, och att du uppfostrat dem till att vara miljövänligare än snittet, varpå din egen belastning blir lättare.

Jepp. Helt klart. Så det kommer att bli lite mer än 1 livstids CO2-utsläpp. Inte för att jag förlitar mig på att pensionssystemet kommer att fungera när jag blir så gammal. Jag planerar att spara ihop mina egna pengar tills dess. Men om det fungerar så kommer jag ju såklart att få ta del av andras CO2-befläckade pengar. Iofs så används en del av min skatt till andras pensioner och om jag hade skaffat barn så kommer även andras skatt att nyttjas för att de ska få utbildning, vård etc...

maqan
2013-01-23, 20:28
Hur kan man äta för mycket av artegen föda? Och som svar på TS fråga: någon högkvalitativ forskning (dvs RCT:et) på köttkonsumtion vs hälsa finns inte såvitt jag vet. Om någon vet om någon icke-enkätstudie får de gärna posta en sådan.

Artegen föda i all ära men dagens köttkonsumtion ser nog ganska annorlunda ut jämfört med hur den kan ha sett ut under större delen av våran utveckling. Nuförtiden äter vi mestadels magrare och finare styckningsdetaljer vilket nog sannolikt ger en mindre varierad aminosyrafördelning jämfört med om vi skulle ätit lite blandade delar av djuret.

Klein
2013-01-24, 08:42
Folk borde bry sig om rymdfarkoster istället för köttätande.

HookersUnited
2013-01-24, 09:14

Svenska grisar lever inte heller under några graciösa förhållanden. Om man inte köper Krav, då det är klart bättre.

tjing
2013-01-24, 09:40
När det kommer till djurhantering accepterar vi av någon anledning vad som helst (folk måste ju ha sitt kött). Å ena sidan ska djuren inte "lida" e t c .... och sedan slaktas dem för att ätas upp. Alla känner ju till det men tycker det är okej. De äcklas av slakteribilder men äter med glädje sin blodiga biff.

Jag kan inte komma ifrån att känna att köttindustrin som sådan egentligen är en väldigt avsmaklig institution. Det hade känts mycket bättre att jaga djuret själv. Dessutom borde vi som mänsklighet komma på ett sätt att äta så att vi slipper ha ihjäl djur en masse, något som känns helt bisarrt vid närmare eftertanke.

Ingen vego-propaganda för övrigt eftersom jag har dubbelmoral och äter kött. Men problemet är själva industrin och synen på djur. Dessa tankar slår mig ibland.

Kischen
2013-01-24, 09:49
När det kommer till djurhantering accepterar vi av någon anledning vad som helst (folk måste ju ha sitt kött). Å ena sidan ska djuren inte "lida" e t c .... och sedan slaktas dem för att ätas upp. Alla känner ju till det men tycker det är okej. De äcklas av slakteribilder men äter med glädje sin blodiga biff.

Jag kan inte komma ifrån att känna att köttindustrin som sådan egentligen är en väldigt avsmaklig institution. Det hade känts mycket bättre att jaga djuret själv. Dessutom borde vi som mänsklighet komma på ett sätt att äta så att vi slipper ha ihjäl djur en masse, något som känns helt bisarrt vid närmare eftertanke.

Ingen vego-propaganda för övrigt eftersom jag har dubbelmoral och äter kött. Men problemet är själva industrin och synen på djur. Dessa tankar slår mig ibland.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4973867

Frågade en veggo på jobbet men fick nej på skulle du äta-frågan. Konstigt nog.

Gober
2013-01-24, 13:04
http://www.newsmill.se/node/48821

Myt säger Svenskt kött.

Zorgus
2013-01-24, 13:06

Myt säger Svenskt kött.

Lite OT, men det nämns i artikeln att en tredjedel av kvinnorna i Sverige har järnbrist. Är det så illa?

Morty
2013-01-24, 13:46

Myt säger Svenskt kött.

Jävradarn är helt tyst. Seems legit!!

Lite OT, men det nämns i artikeln att en tredjedel av kvinnorna i Sverige har järnbrist. Är det så illa?

Jag har inte sett någon sån undersökning men kvinnor äter mindre kött än män, mindre kalorier än män och blöder dessutom regelbunder (även om det inte är några supermängder).

Om Svensk Kött skulle bry sig på riktigt om denna folkhälsofråga så skulle de nog kunna erkänna att kött innebär miljöproblem och säga att män äter för mycket, medans kvinnor borde äta mer inälvsmat och eventuellt tillskott.

Gober
2013-01-24, 13:58
Jävradarn är helt tyst. Seems legit!!

Jag har inte sett någon sån undersökning men kvinnor äter mindre kött än män, mindre kalorier än män och blöder dessutom regelbunder (även om det inte är några supermängder).

Om Svensk Kött skulle bry sig på riktigt om denna folkhälsofråga så skulle de nog kunna erkänna att kött innebär miljöproblem och säga att män äter för mycket, medans kvinnor borde äta mer inälvsmat och eventuellt tillskott.

Svensk Kött tjänar ju sina pengar på att folk äter mycket kött, så är det givetvis. Hon säger ju dock lite försiktigt att en del äter för mycket.

Morty
2013-01-24, 14:06
Svensk Kött tjänar ju sina pengar på att folk äter mycket kött, så är det givetvis. Hon säger ju dock lite försiktigt att en del äter för mycket.

Fast nämner inga konsekvenser av dessa, de förtigs totalt och så kommer självklart köttindustrin att fortsätta. Som att fråga facket om vi inte borde höja arbetstiden till 12h/dag, svaret är självklart. Vi kanske kan skicka iväg lite frågor på prov till diverse branschorganisationer. Kanske fråga världens största palmoljeproducent om man borde använda mer palmolja i produkter, undrar verkligen vad de tycker.

"Äts det för mkt kött?"
"Nej, det är en lögn och myt. Det äts för lite Svenskt kött och speciellt kvinnor ska äta mer." - Svenskt Kött.

Ladugårdsdörr
2013-01-24, 14:14

Problemet är köttindustrin med stallade djur, men så länge djuren får möjlighet att beta så är de ett utmärkt verktyg för CO2-inlagring, förhindrande av ökenspridning osv. Miljörörelsen är sorgligt okunniga när det gäller denna fråga.
Köttgårdar där nötkreatur får födas, beta på marker med enstaka träd/buskar/hög biodiversitet och sedan slaktas utan att någonsin lämnat gården är en mycket effektiv CO2-sänka.

Gober
2013-01-24, 14:16
Företag vill tjäna pengar, vad tror du, att Svenskt Kött ska gå ut och säga att det varken är bra för miljö eller hälsa? Poängen med länken var att mängden kött som konsumeras förmodligen inte riktigt stämmer överens med vad första länken visar.

Ladugårdsdörr
2013-01-24, 14:36
Tvärtom kommer Sverige i framtiden att behöva öka beståndet betande nötkreatur med tanke på den allt dyrare oljan. Ökande kostnader för brivmedel/konstgödsel minskar andelen odlingsbar mark, mark som instället blir lämplig till bete/djurfoder. Betande djur är en naturlig och essentiell del av det naturliga kretsloppet i många viktiga biotoper.

Miljövänner som hatar kossor kan fråga sig om det var bra eller dåligt för miljön/CO2/ökenspridningen/whatever att kossans kusin bisonoxen så gott som utrotats. 60 miljoner bisonoxar producerade som bekant en hel del livsfarlig CO2 och metan...

Loke
2013-01-24, 14:40
Problemet är köttindustrin med stallade djur, men så länge djuren får möjlighet att beta så är de ett utmärkt verktyg för CO2-inlagring, förhindrande av ökenspridning osv. Miljörörelsen är sorgligt okunniga när det gäller denna fråga.
Köttgårdar där nötkreatur får födas, beta på marker med enstaka träd/buskar/hög biodiversitet och sedan slaktas utan att någonsin lämnat gården är en mycket effektiv CO2-sänka.

Fine, ha djur som enbart lever på bete på platser där betesdjur antingen har positiv eller neutral effekt på miljön. Det skulle bli så lite och så dyrt kött i världen då att kött skulle bli en ickefråga ur miljösynpunkt. Jag är lite tveksam till att köttproduktion i en LCA skulle få negativa koldioxidutsläpp, har du någon källa på det? Vet att LCA-rapporter inte alltid är tillgängliga för allmänheten, men jag skulle nog nöja mig någon skapligt creddig person som säger att det finns, detaljerna i jordbruksmetoderna är ändå inte mitt område. Är det så tror jag miljörörelsen också kan hålla med om att det vore fullt acceptabelt, jag kan iaf det. Små CO2-utsläpp kan vi för övrigt ta för att förhindra ökenspridning och sånt av rent humanitära skäl, så jag tycker inte ens kött behöver vara helt neutralt heller, bara man slipper se så GALNA siffror som det oftast handlar om.

Nu handlar dock inte tråden om att någon vill ta bort allt kött i världen, den handlar om svenskens stora och växande konsumtion av kött. I det sammanhanget kan jag garantera att klimatneutralt kött är ytterst ovanligt. Det är nog rimligt att tala om marginalkött, så att all ökning av konsumtionen är den värsta sortens kött.

Morty
2013-01-24, 14:57

Tvärtom kommer Sverige i framtiden att behöva öka beståndet betande nötkreatur med tanke på den allt dyrare oljan. Ökande kostnader för brivmedel/konstgödsel minskar andelen odlingsbar mark, mark som instället blir lämplig till bete/djurfoder. Betande djur är en naturlig och essentiell del av det naturliga kretsloppet i många viktiga biotoper.

Miljövänner som hatar kossor kan fråga sig om det var bra eller dåligt för miljön/CO2/ökenspridningen/whatever att kossans kusin bisonoxen så gott som utrotats. 60 miljoner bisonoxar producerade som bekant en hel del livsfarlig CO2 och metan...

Din pajaslevel är nu över 9000. Grattis.
1) Vi är mkt väl medvetna om naturbeteskött. Det är ju dock mest ett svepargument för en seriös köttätare, påläst på frågan, skulle äta vegetariskt alla dagar i veckan och sedan en bit naturbeteskött på helgen. Det är nämligen så att det inte går att producera mer än cirka 350g naturbeteskött per person och vecka i Sverige. Vi har, som du säkert vet, en helt del rätt karga månader.
2) Nej vi hatar inte kor. Detta är ett så kallat halmgubbeargument. Som att jag skulle säga "Alla köttätare, som är klimatförnekare och tror att vi kan äta 2kg naturbeteskött i vecka allihopa och att dessa kor njuter av att avlivas".

Ladugårdsdörr
2013-01-24, 15:26
Det blir lite svårt att diskutera när du går in med den felaktiga inställningen att betande djur är någon form av "CO2-fabriker". Korrekt om man på miljövänsvis gör en hårt vinklad LCA på en isolerad kossa, men fatalt fel då man missar de betande djurens essentiella del i kretsloppen. Ickebetande djur är en ny företeelse och beståndet i Sverige var långt mycket större då stallning var en okänd företeelse.

http://www.youtube.com/watch?v=wgmssrVInP0&feature=player_embedded

Sylvia, det här är ett seriöst träningsforum och jag tror näppeligen att du hittar delagare till er slaskproduktion här.

Ladugårdsdörr
2013-01-24, 15:42
Din pajaslevel är nu över 9000. Grattis.
1) Vi är mkt väl medvetna om naturbeteskött. Det är ju dock mest ett svepargument för en seriös köttätare, påläst på frågan, skulle äta vegetariskt alla dagar i veckan och sedan en bit naturbeteskött på helgen. Det är nämligen så att det inte går att producera mer än cirka 350g naturbeteskött per person och vecka i Sverige. Vi har, som du säkert vet, en helt del rätt karga månader.
2) Nej vi hatar inte kor. Detta är ett så kallat halmgubbeargument. Som att jag skulle säga "Alla köttätare, som är klimatförnekare och tror att vi kan äta 2kg naturbeteskött i vecka allihopa och att dessa kor njuter av att avlivas".

Varför så isolationistisk syn på Sverige, har du gått och blivit nationalist? Det finns gott om länder närmare ekvatorn som med ökat antal betande djur kan försörja världen med kött. Och samtidigt skapa frodig mark av öknen.

http://vimeo.com/8239427

Är det bra eller dåligt att 60 miljoner betande bisonoxar utrotades? Mer eller mindre CO2-utsläpp och ökenutbredning?

Morty
2013-01-24, 16:26
Varför så isolationistisk syn på Sverige, har du gått och blivit nationalist? Det finns gott om länder närmare ekvatorn som med ökat antal betande djur kan försörja världen med kött. Och samtidigt skapa frodig mark av öknen.

Du är bra naiv om du tror att 7-8-9 miljarder människor kommer kunna äta kilovis med naturbeteskött i veckan, oavsett var det ska produceras.

maxtimander
2013-01-24, 22:01
Väldigt mkt diskussion men väldigt lite svar på min fråga:
Finns det kvalitativ forskning att peka på när det gäller hälsa och köttkonsumtion?

Tycker jag bekräftar min egna tes, dvs att det inte finns speciellt tydliga och bra bevis/stöd för köttkonsumtion och hälsa...

BisonLGcrew
2013-01-24, 22:09

I hear that!

Loke
2013-01-25, 00:28
Det blir lite svårt att diskutera när du går in med den felaktiga inställningen att betande djur är någon form av "CO2-fabriker". Korrekt om man på miljövänsvis gör en hårt vinklad LCA på en isolerad kossa, men fatalt fel då man missar de betande djurens essentiella del i kretsloppen. Ickebetande djur är en ny företeelse och beståndet i Sverige var långt mycket större då stallning var en okänd företeelse.

Men alltså... Hårt vinklad LCA? Det är alltså din ståndpunkt, att alla LCA-rapporter är vinklade och att det är därför köttproduktion alltid (visa mig gärna undantag) visar sig producera stora mängder CO2? Får man fråga vad du har för utbildning på ämnet? Är det inte snarare så att det är svårt att diskutera för att du tar din kunskap från klipp på internet?

Hemi
2013-01-25, 05:14
Det är möjligt att svenskar äter för mycket kött men trots det karga klimatet är ju recepten synnerligen välbalanserade i alla fall, till skildnad från nästan vart som helst i världen där kött dominerar kokböckerna. Ta bara Frankrike, där det är vanligt att knegarna hugger in på en RÅ kött-hög till lunch utan någonting alls annat, jo jag har sett det månnga gånger. Frukt i Sverige är däremot ganska tråkigt och fattigt. Det är en så pass färskvara att man blir misstänksam när man ser de förmodligen manipulerade helt jämnfärgade biljardbollarna av olika slag i svenska diskar.

Doctor Snuggles
2013-01-25, 05:55
Finns det kvalitativ forskning att peka på när det gäller hälsa och köttkonsumtion?

Tycker jag bekräftar min egna tes, dvs att det inte finns speciellt tydliga och bra bevis/stöd för köttkonsumtion och hälsa...

Det finns en hel del som talar för att en lägre proteinkonsumption (i synnerhet rött kött), är att föredra om man vill leva längre och vid bättre hälsa.
Har är något att googla efter om du är intresserad:
Methionine restriction.
IGF-1 longevity cr.

smeander
2013-01-25, 12:28
Jag tycker att dom som inte själva klarar av att slakta ett djur helt enkelt ska avstå att äta djur, äter man djur men inte klarar av slakten och styckningen så är det omoraliskt att äta kött i mitt tycke!

Jag tror att gemene man borde äta mer vegetarisk mat och skära ner på köttfrosseriet och istället äta lokalproducerat kött från en bra gård när man väl ska äta det.

Sent from a cordless device.

AronP
2013-01-25, 12:42
Jag tycker att dom som inte själva klarar av att slakta ett djur helt enkelt ska avstå att äta djur, äter man djur men inte klarar av slakten och styckningen så är det omoraliskt att äta kött i mitt tycke!

Och jag bör avstå från att köpa bil då jag inte kan laga den själv, bör självdö om jag blir skadad då jag inte kan operera mig själv?

Sniggel
2013-01-25, 13:15
Och jag bör avstå från att köpa bil då jag inte kan laga den själv, bör självdö om jag blir skadad då jag inte kan operera mig själv?

Håller med om att kravet är något för absolut då ex det krävs kunskap om hur man slaktar. Men man kanske iaf ska kunna klara av att se ett djur slaktas och sen få det serverat och äta det?

AronP
2013-01-25, 13:20
Håller med om att kravet är något för absolut då ex det krävs kunskap om hur man slaktar. Men man kanske iaf ska kunna klara av att se ett djur slaktas och sen få det serverat och äta det?
Varför? Olika personer i samhället har olika roller, vissa av dom är sådana roller som jag inte klarar av eller skulle ha svårt för (obducent, läkare, bilmekaniker, slaktare, jägare, tanktömmare osv) av olika anledningar (moraliska, praktiska, båda), därför betalar, direkt eller indirekt, jag människor för att utföra dessa arbeten. Jag gör ingen skillnad på syftet till att jag har svårt för det.

Hur många här skulle inte klara av att se en större operation t.ex? Jag gissar på rätt så många. Ska dom då inte opereras?

Sniggel
2013-01-25, 13:23
Varför? Olika personer i samhället har olika roller, vissa av dom är sådana roller som jag inte klarar av eller skulle ha svårt för (obducent, läkare, bilmekaniker, slaktare, jägare, tanktömmare osv) av olika anledningar (moraliska, praktiska, båda), därför betalar, direkt eller indirekt, jag människor för att utföra dessa arbeten. Jag gör ingen skillnad på syftet till att jag har svårt för det.

Hur många här skulle inte klara av att se en större operation t.ex? Jag gissar på rätt så många. Ska dom då inte opereras?

Jag tycker inte dina liknelser är riktigt jämförbara, men jag tycker nog att du har en poäng ändå.
Jag känner att jag behöver fundera på det här lite. Jag kommer nog iaf ha kravet kvar på mig själv iaf.

Zorgus
2013-01-25, 13:58

Jag efterfrågade RCT:et men har inte fått nåt svar heller, så jag tror du har rätt. Mycket tyckande och spekulerande i denna fråga. I dagens Metro läste jag att köttkonsumtionen minskat under 2012 jämfört med åren innan, men detta tog tydligen inte Jordbruksverket med i sin rapport...

Loke
2013-01-25, 14:15
Jag efterfrågade RCT:et men har inte fått nåt svar heller, så jag tror du har rätt. Mycket tyckande och spekulerande i denna fråga. I dagens Metro läste jag att köttkonsumtionen minskat under 2012 jämfört med åren innan, men detta tog tydligen inte Jordbruksverket med i sin rapport...

http://jordbruketisiffror.wordpress.com/2013/01/22/totalkonsumtion-av-kott-med-prognos-for-ar-2012/

Här skriver jordbruksverket vat det handlar om. 2012 har vi enligt preliminära siffror en minskining sen 2011, ja. Ett års nedgång ändrar dock inte det faktum att vi haft en uppåtgående trend i nästan 20 år.

Ondskapelsen
2013-01-26, 10:09
För övrigt är det lite av en mina att tro att det är miljövänligare att äta lokalproducerat.
Det finns inga belägg för detta. De större köttfarmarna kan t.ex. producera mer effektivt och ha en väl utvecklad logistikkedja hela vägen till kund.

Jag säger inte att lokalproducerat inte är bättre, men det är verkligen inte uppenbart om det nu är det.

Pinarello
2013-01-26, 11:05
För övrigt är det lite av en mina att tro att det är miljövänligare att äta lokalproducerat.
Det finns inga belägg för detta. De större köttfarmarna kan t.ex. producera mer effektivt och ha en väl utvecklad logistikkedja hela vägen till kund.

Jag säger inte att lokalproducerat inte är bättre, men det är verkligen inte uppenbart om det nu är det.

Jag är ärligt fascinerad över hur man som du resonerar runt effektiv köttproduktion och samtidigt totalt ignorerar vad det innebär i praktiken.

maxtimander
2013-01-27, 08:43

Precis vad jag var ute efter zorgus. Mkt tyckande i frågan men väldigt lite belägg. Såg förövrigt att Jordbruksverket hade enligt svenskt kötts vd angett vikt innan slakt (85kg), dvs hävdat att vi konsumerade kött inkl ben och allt annat som försvinner vid slakt. Siffran ska vara 35 kg efter slakt. Lite konstigt formulerat då 35 kg är efter tillagning vilket kanske inte är den helt vanligaste vägningsmetoden

http://www.svensktkott.se/aktuellt/blogg/vi-ater-inte-85-kilo-kott/

Loke
2013-01-27, 10:19
Precis vad jag var ute efter zorgus. Mkt tyckande i frågan men väldigt lite belägg. Såg förövrigt att Jordbruksverket hade enligt svenskt kötts vd angett vikt innan slakt (85kg), dvs hävdat att vi konsumerade kött inkl ben och allt annat som försvinner vid slakt. Siffran ska vara 35 kg efter slakt. Lite konstigt formulerat då 35 kg är efter tillagning vilket kanske inte är den helt vanligaste vägningsmetoden

http://www.svensktkott.se/aktuellt/blogg/vi-ater-inte-85-kilo-kott/

Fast då är väl inte charkprodukterna inräknade. Å andra sidan är inte hushållssvinn heller borttaget, så frågan är om någon egentligen vet exakt hur mycket kött svensson får i sig. Hur som hellst är vi så nära den där cancergränsen att det nog är rimligt att säga att den som uppenbarligen äter mer kött än svenskar i allmänhet är över den.

Frumpish
2013-01-27, 11:31
Jag är ärligt fascinerad över hur man som du resonerar runt effektiv köttproduktion och samtidigt totalt ignorerar vad det innebär i praktiken.

Nyckelordet för att förstå liknande resonemang och användarnas syn på kött ligger nog delvis i ordvalen.

"Köttfarm"

"Producera kött"

"Logistikkedjor hela vägen till kund"

:)

maxtimander
2013-01-28, 09:12
Fast då är väl inte charkprodukterna inräknade. Å andra sidan är inte hushållssvinn heller borttaget, så frågan är om någon egentligen vet exakt hur mycket kött svensson får i sig. Hur som hellst är vi så nära den där cancergränsen att det nog är rimligt att säga att den som uppenbarligen äter mer kött än svenskar i allmänhet är över den.

Och denna Cancergräns vart är den? ;)

Bozar
2013-01-28, 09:24

Antagligen avsevärt högre upp utan charkprodukter jämfört med. Dock är det få välgjorda studier som undersökt uteslutande rött kött utan charkprodukter så svårt att säga.

Väljer att godta en eventuell riskökning då ett liv med sojaprodukter och mindre protein skulle vara katastrofalt för mig och flera håller säkert med.

Loke
2013-01-28, 09:36

Jag citerar länken du la upp:

"World Cancer Research Fund International (WCRF) är en organisation som arbetar med frågeställningen hur mat och livsstil kan påverka cancer. WCRFs råd är att intaget av tillagat rött kött ska begränsas till 500 gram (tillagad vikt) per vecka. Det rådet ges till individer, på befolkningsnivå är rekommendationen max 300 gram. Omräknat till en årskonsumtion blir det 26 eller 16 kilo rött kött om året. Den siffran kan jämföras med den svenska konsumtionsstatistiken, alltså den mängd kött som vi i verkligen äter, på 36 kilo som omräknat till tillagad vikt blir ca 23,4 kilo."