handdator

Visa fullständig version : Hjälp wcanka att bli hälsosam.

wcanka
2013-01-21, 19:00
Hej Grabbar. Efter att ha snackat med en polare om hur han blev av med sin Acne. Så sa han att även han hade använt massa krämer osv när han var yngre o inte fått nå bra resultat av dessa.
Men det som hade hjälpt honom var att ändra kosten till att äta mycket mer växter, mindre mjölkprodukter, kött, läsk, juicer, godis, chips.

Så jag vill ha tips från er på bra recept livsmedel osv.

Mina prioriteringar är:
Bli av med min acne o få en fin hy. just nu är det mycket finnar, torr hud osv.
Må bättre, mer energi allmänt välmående liksom.
Bygga muskler

Tack på förhand // Wcanka :)

aranada05
2013-01-21, 19:05
Jag personligen får mer finnar dels av att träna, mjölkprodukter, när jag "är stressad" (med det menar jag en period av sämre sömn, mer stress i vardagen, något större som tar energi osv).

Detta åtgärdar och motverkar jag genom att duscha så snart jag kan efter träning, tvättar inte pannan/ansiktet med tvål -enbart vatten. Gör detta dessutom morgon och kväll om jag hinner/orkar/kommer ihåg. Har det som tumregel kan man väl säga, har lösts sig rätt bra för mig!

cakehole
2013-01-21, 19:13
Jag personligen får mer finnar dels av att träna, mjölkprodukter, när jag "är stressad" (med det menar jag en period av sämre sömn, mer stress i vardagen, något större som tar energi osv).

Detta åtgärdar och motverkar jag genom att duscha så snart jag kan efter träning, tvättar inte pannan/ansiktet med tvål -enbart vatten. Gör detta dessutom morgon och kväll om jag hinner/orkar/kommer ihåg. Har det som tumregel kan man väl säga, har lösts sig rätt bra för mig!

Äsch. Är trött! :)

wcanka
2013-01-21, 22:26
Tips på livsmedel & recept vill jag fortfarande ha :)

Latissimus Dorsi
2013-01-21, 22:31
Kör på tetracyklin meda, som va någon tablett jag fick ta mot min acne. Samtidigt som du tar någon väldigt uttorkande salva. Tips då är dock att varje morgon smörja in ansiktet och återfukta huden, för det fjällar och ser konstigt ut.

Ang träningsbiten, så för guds SKULL. Träna 6 månader i sträck, jag bryr mig inte vad eller hur. Ät helt ok, så kommer du få resultat som ett brev på posten.

maxiimous
2013-01-21, 23:32
Varsågod och läs: http://alternativportalen.wordpress.com/2010/01/27/kost-och-akne-vad-sager-vetenskapen/

Sniggel
2013-01-22, 00:51
Mina erfarenheter är att bra grönsaker promotar bra hy och mjölkprodukter kan försämra. Sol fungerar otroligt bra och konditionsträning verkar också vara positivt.

MVP
2013-01-22, 01:36
OT : men hur kan du ha tränat 1 år och ligger på 50kg knäböj? Du verkar fan värre än mig med krångel och ändra om schema:D. Ta reda på vilken hudtyp du har, köp produkter därefter. Min hy har blivit riktigt bra med hygienrutin,mycket vatten och inga mejeriprodukter. Tvätta ansiktet,på med en toner,fuktcreme morgon/kväll. Tvätta ansiktet varmt (öppnar porerna) och stäng dom med att tvätta kallt. Vill du ha plus i kanten gå en gång varannan månad, eller oftare om du har råd på behandling. Ha som rutin att en gång i veckan scruba huden (tar bort döda hudceller) och lägg en mask en gång. OBS! Klämm inte finnarna, men om du verkligen måste gör såhär. Koka upp vatten i en kastrull och ånga upp ansiktet typ med en handduk på huvudet. Sen tar du örontopsar och klämmer finnarna med, direkt på med sprit sen. Gahhhh va drygt att skriva på mobile.

MVP
2013-01-22, 01:40
Viktigt : sola inget solarium och använd hudcreme med spf 15 och högre på sommaren. Solen (även på vintern) är det tillsammans med alkohol/rökning som slitet ut huden först och ger dig rynkor tidigt :s

Fishtank
2013-01-22, 01:45
Drick mycket vatten, tvätta ansiktet med tvål varje gång du duschar.
Skippa sockret om du kan.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

MVP
2013-01-22, 02:19
Drick mycket vatten, tvätta ansiktet med tvål varje gång du duschar.
Skippa sockret om du kan.

Dricker man iaf en två litet per dag och mer blir det en riktig skillnad

Fishtank
2013-01-22, 03:11
Jag vet, folk verkar alltid glömma tipset om att dricka mycket vatten.

wcanka
2013-01-22, 07:24
Fast poängen med det här var ju o slippa massa behandlingar då jag kört med det ett tag o tänkte pröva köra endast på "acnevänlig" kost precis som min polare rekommenderade.

Vad finns det för växter som innehåller mycket protein?

MVP
2013-01-22, 08:45
Fast poängen med det här var ju o slippa massa behandlingar då jag kört med det ett tag o tänkte pröva köra endast på "acnevänlig" kost precis som min polare rekommenderade.

Vad finns det för växter som innehåller mycket protein?
Haha, magiska växter. Vad är det för fel på kött,fågel,fisk? Varför skulle man få acne av det?

Morty
2013-01-22, 08:53
Ät mycket frukt och grönsaker. Inte som en klyscha, ät verkligen mkt.
Bönor, linser, pasta resten av tallriken
Byt örngott ofta. Helst varannan dag, vänd på kudden efter 1 natt
Var konsistent med din hudrutin. Det är som att lyfta, du måste göra det ofta och konsistent
Raka dig aldrig mothårs
Minimera mjölkprodukter, ev också fria aminosyror
Konditionsträning verkar också hjälpa
Fingra aldrig i ansiktet. Jag vet, skitsvårt.
Tvätta händerna frekvent. Du kommer pilla dig i ansiktet.

Detta är vad jag kommer på nu.

MVP
2013-01-22, 10:02
Var konsistent med din hudrutin. Det är som att lyfta, du måste göra det ofta och konsistent
Raka dig aldrig mothårs

Låter som bra tips, bara det med örngott varannan dag? Lät lite väl

Samurai237
2013-01-22, 10:35
Låter som bra tips, bara det med örngott varannan dag? Lät lite väl

Orkar man inte byta örngott så ofta borde det funka om man bara lägger en mindre handduk på kudden, vänder på den nästa dag och sen byta handduk efter det.

MVP
2013-01-22, 12:58
Orkar man inte byta örngott så ofta borde det funka om man bara lägger en mindre handduk på kudden, vänder på den nästa dag och sen byta handduk efter det. låter bra, så får det bli .)

maxiimous
2013-01-22, 13:12
Äppelcidervinägerkapslar (långt ord :D) är något som hjälpte mig. Också om du har speciella ställen där du har mycket finnar så kan du tvätta det med äppelcidervinäger i duschen (är uttorkande för finnar), glöm bara inte att återfukta efter.

wcanka
2013-01-22, 14:00
Raka dig aldrig mothårs

Tack morty!!
Vad bör man ha för hudrutin då? :)

Morty
2013-01-22, 14:12
Jag venne, min tjej använder nån peeling och nån tvål. Man lär tydligen testa sig fram. Jag hade börjat på google.

Knatcharn
2013-01-22, 14:58
Orkar man inte byta örngott så ofta borde det funka om man bara lägger en mindre handduk på kudden, vänder på den nästa dag och sen byta handduk efter det.

Detta är ju smart när man sover själv men sover man alltid med tjejen är det lite småskumt att lägga ut handdukar här och var hehe :)

wcanka
2013-01-22, 23:02
Fan kom in med ännu mer tips för hälsosammare konstvanor!
Typ kost som är bra om man känner sig seg/trött ofta?
Vad är en optimal start på dagen?

StarkaUlf
2013-01-22, 23:04

Vanlig husmanskost. Järnbrist kan ge symtom så som trötthet.
Finns ingen "optimal" start på dagen. Ät det du vill och tycker är gott. Gårdagens middag passar lika bra till frukost som gröt/ägg gör. Går även bra att skippa frukosten om man inte tycker om att äta frukost.

Tolkia
2013-01-22, 23:36
Om trötthet är en del av ens vardag och man verkligen vill bli av med den, måste man vara ärlig mot sig själv och granska sina sömnvanor innan man börjar fundera på vilka kosttillskott man skall ta till. Sitta uppe sent och skriva inlägg på Kolo när man skall upp tidigt nästa morgon för att vara i skolan är t.ex. att be om att vara trött jämt.

MVP
2013-01-23, 06:52
Detta är ju smart när man sover själv men sover man alltid med tjejen är det lite småskumt att lägga ut handdukar här och var hehe :)
Är du toffel din fan?:)

Beemel
2013-01-23, 07:14

Sover man alltid med tjejen så borde man känna varandra tillräckligt bra för att hon ska förstå anledningen och inte tycka det är särskilt skumt. =P

Beemel
2013-01-23, 07:28

Hälsosammare är ju en relativ term. Med tanke på att ingen här har en aning om hur du äter så är det svårt att veta om tipsen är hälsosammare.

Enkla grundregler som gäller både hälsa och hy.

Grönsaker är i de allra flesta fall något man inte kan få för mycket av.

Baljväxter är en bra källa till protein.

Huruvida fet kost påverkar Acne eller inte kan jag inte uttala mig om, men om det gör det för dig, håll dig till kyckling, tonfisk, kalkon, kassler etc.

Jag tror stenhårt på att mejeriprodukter bör undvikas, jag vet att några säkert kommer komma med mothugg och berätta hur nyttigt och bra mjölk är. Min uppfattning är fortfarande att man inte ska dia hela livet. Personligen tycker jag att jag mår bättre utan.

det finns dem som påstår att starka kryddor är dåligt för hyn, men samtidigt finns det dem som hävdar motsatsen.

Oavsett hur hyn påverkas av det så är vad jag förstått raffinerat socker inte särskilt bra. Det finns bättre sätt att få i sig kolhydrater. Alltså faller största delen godis och läsk bort per automatik.

Det är nog de tips som jag kan komma på just nu.

Sen är det ju självklart viktigt att sköta sin hygien, Dock tror jag inte att man behöver clerasil och allt vad det heter, Riktigt varmt vatten är ett kraftigt underskattat tvättmedium.

wcanka
2013-01-23, 07:46
Tackar Beemel :)
Jag satt också o funderade på om det kan vara så att diverse hudvårdsprodukter är onödigt. (enligt min polare så ska acnen försvunnit när han ändrade kostvanor)

Men sen så kan man ju lika gärna få fet & oljig hy om man skippar o tvätta med någon special-tvål för ansiktet.
Eftersom jag kört med tvål + kräm ett tag så tänkte jag pröva köra utan och se om problemet ligger i kosten :)

Undrar även lite om:
Finns det någon regel för när & hur mycket vatten man behöver per dag?
Hur ofta bör man byta handduk?
Bör man tvätta ur hårwax innan man går o lägger sig, eller tar håret "skada" av att tvättas varje dag?

Pretorian
2013-01-23, 08:27
Jag gillar bredden på frågorna i den här tråden.

Är du trött så försök få in mer sömn (som Tolkia skrev).

Beemel
2013-01-23, 09:07
Tackar Beemel :)
Jag satt också o funderade på om det kan vara så att diverse hudvårdsprodukter är onödigt. (enligt min polare så ska acnen försvunnit när han ändrade kostvanor)

Men sen så kan man ju lika gärna få fet & oljig hy om man skippar o tvätta med någon special-tvål för ansiktet.
Eftersom jag kört med tvål + kräm ett tag så tänkte jag pröva köra utan och se om problemet ligger i kosten :)

Undrar även lite om:
Finns det någon regel för när & hur mycket vatten man behöver per dag?
Hur ofta bör man byta handduk?
Bör man tvätta ur hårwax innan man går o lägger sig, eller tar håret "skada" av att tvättas varje dag?

Huruvida hudvårdsprodukter är nödvändigt är individuellt. Så det går inte att svara ja eller nej på. För vissa funkar det utmärkt för andra inte alls. Detsamma gäller hur huden påverkas av kosten. Det finns saker som troligen är ganska allmängiltiga, men tror inte att det går att säga, gör så och så, då förvinner finnarna.

Vatten mängd per dag finns det rekomendationer för, googla, jag har dem inte i huvudet.

I.o.m. frågan om håret tar skada av att tvättas varje dag, börjar du sväva i väg lite från kosthållning.
Du kanske bör överväga att lägga in frågan på något hud/hårvårds forum istället, du får säkert bättre och fler svar där.