Visa fullständig version : Vad anser folk om kupering på hundar?
Hur regerar du när du eller folk omkring dig ser en kuperad hund (öron,svans).
Anser du att ägaren är dum i huvudet? ond? djurplågare? En ligist som bara gör det för att se cool ut?
Känns som om majoriteten dömmer ut ägaren direkt till det sämre.
Själv tycker jag det kan var estetiskt fint på vissa raser, dömmer oftast inte ut nån om hunden inte lider,mår dåligt av det eller att det är gjort på fel sätt.
Att stympa djur för estetikens skull är perverst.
Folk som är ute efter "estetiskt snygga hundar" genom kirurgisk manipulation kan hålla sig till bilar istället. WT
martikainen
2013-01-17, 16:41
Jag tycker det kan vara snyggt på vissa raser (men vill inte att djur utsätts för det). Samtidigt har jag för dålig kunskap för att veta om rasen ser ut så eller om de har kuperat den.
Jag äger själv en Boston terrier och de har tex ingen svans, vi har fått otroligt många som frågat om vi kuperat svansen, okunskap kan vara farligt när man ska döma folk!
Att stympa djur för estetikens skull är perverst.
Men att avla fram raser i generationer som har andningsvårigheter,hudproblem,ögonproblem är ok?
Lite dubbelmoral, då oftast dom sönderavlade hundarna har problem större del av sitt liv.
Men att avla fram raser i generationer som har andningsvårigheter,hudproblem,ögonproblem är ok?
Nej?
Lite dubbelmoral, då oftast dom sönderavlade hundarna har problem större del av sitt liv.
Sa han det eller? Känns som att du laddat med massa argument FÖR kupering av hundar och bara sitter och väntar på att få peppra loss på nånting de flesta människor spontant tycker illa om.
Nej?
hur kan man då tycka att kupera för kosmetiskt syn är ok då man avlar fram hundar så dom ska se ut på ett sätt?
Hur ofta tror du mops ägare får skit för att dom har en mops?
Kommer en dobbis som är kuperad så är man direkt ligist, bor i förorten,djurplågare.....
Vad fasiken är kupering? Gissar att det inte bara är att klicka bort lite päls?
hur kan man då tycka att kupera för kosmetiskt syn är ok då man avlar fram hundar så dom ska se ut på ett sätt?
Varför fragar du mig? Jag tycker som sagt att det absolut inte är ok.
Magnus N
2013-01-17, 16:46
Är det för att man ska "snygga" till hundens yttre man utför kuperingen etc är det solklart fel.
Sa han det eller? Känns som att du laddat med massa argument FÖR kupering av hundar och bara sitter och väntar på att få peppra loss på nånting de flesta människor spontant tycker illa om.
jag ska själv få hem en kuperad dobbis från en mycket välkänd kennel utomlands där både mor o far är champions. Bilden av en dobbis är kuperad för mig.
Slog mig när jag berättar för folk , då är det direkt att man kanske ska kupera sina egna öron....
Rent generellt känns det som att folk som köper hundar för estetikens skull behöver nagon form av vard.
jag ska själv få hem en kuperad dobbis från en mycket välkänd kennel utomlands där både mor o far är champions. Bilden av en dobbis är kuperad för mig.
Slog mig när jag berättar för folk , då är det direkt att man kanske ska kupera sina egna öron....
Kommer du att gå ut och gå med den iförd adidasbyxor? Har du guldkedja? Slåss du mycket på helgerna?
Dobbis...
Vissa hundar ska kuperas anser jag. Skaffar jag en rottweiler eller doberman kommer den vara kuperad. Folk skär bort halva könet på hundar för att slippa jobbigt beteende, ser inte den stora skillnaden.
Lachrillo
2013-01-17, 16:50
Samma sak som omskärelse, något man bör välja själv, vilket djur inte gör så fuck that
Är helt med Stafh. Helt jävla körd är man och om man accepterar att någon skadar sin hund på detta sätt är man nog i behov av vård.
Kommer du att gå ut och gå med den iförd adidasbyxor? Har du guldkedja? Slåss du mycket på helgerna?
Dobbis...
nej, har jeans , t-shirt som en helt vanlig svensson....
slåss inte heller så vet inte vad du antyder.
Vad är problemet med dobbis ?
Dobbis...
Dobermann är ingen skräphund. Personerna du beskriver har knappast renrasiga Champions utan blandras-skräp.
Vissa hundar ska kuperas anser jag. Skaffar jag en rottweiler eller doberman kommer den vara kuperad. Folk skär bort halva könet på hundar för att slippa jobbigt beteende, ser inte den stora skillnaden.
Det ingreppet är inte endast till för att det ska se mer estetiskt ut, eller hur?
Det ingreppet är inte endast till för att det ska se mer estetiskt ut, eller hur?
ja helt klart estetiskt, men ni snackar om hunden får välja själv, tror du en hund skulle välja o bli kastrerad ?
Så hellre att hunden slår av svansen eller liknande?
nej, har jeans , t-shirt som en helt vanlig svensson....
slåss inte heller så vet inte vad du antyder.
Vad är problemet med dobbis ?
Hur gammal är du?
Hur gammal är du?
jag är 28, fyller 29 i år.
dudå?
Magnus N
2013-01-17, 16:58
Om det råder sådan omständigheter att hundar har nytta av kuperingen tror jag inte många är emot den, som ovanstående scenario(ifall man nyttjar hunden sådant att den skadar svansen och har behov av kupering)
Robbmeister
2013-01-17, 16:59
Det finns ju en anledning till att det är förbjudet i Sverige. Och det är knappast bara för skojs skull det är olagligt. Personligen tycker jag det är onödigt att utsätta djuren lidande bara för att hunden ska se lite bättre ut.
Varför vill du ha en hund, Jazen, och varför just en dobbermann?
jag är 28, fyller 29 i år.
dudå?
34. Många unga människor oroar sig över vad andra tycker om dem, därför undrade jag, och när du kallar en Dobermann för "Dobbis" så gissade jag att du var 18-20. Kort sagt, du låter omogen.
Slå av svansen? Hur skulle det gå till?
Varför vill du ha en hund, Jazen, och varför just en dobbermann?
Jag har alltid velat haft en dobermann sedan lite. Min kusin har 3 kuperade dobermann tikar i usa, alla är underbara familjehundar med sto karaktär, riktigt fina hundar, jag vill ha hund för ett långt vännskap, sällskaps hund med inslag av spårning och lydnad, otroligt smarta hundar
Har inte haft tillfälle att skaffa hund tidigare i mitt liv men nu när jag kan så vill jag ha den hund jag alltid sett upp till. En dobermann ska vara kuperad som jag ser det.
Tidigare kollade jag på mindre hundar.
du verkar inte veta hur dom slår av sina svansar så du kanske inte ska uttala dig.
Finns många jägare vars hundar slår svansen så hårt att dom bryter dessa mot träd och sly, därav behövs kupering.
Du verkar bara gammal o grinig.
Eftersom kupering är förbjuden i Sverige antar jag att det diskvalificerar en kuperad hund från att vara med i utställningstävlingar? Vad spelar det då för roll om föräldrarna är champions?
Jag tycker det är fel med kupering.
Vad tycker ni om att hålla djur fånge och kalla dem husdjur?
Magnus N
2013-01-17, 17:09
Vid jakt t.ex
Hunden slår svansen mot buskage etc så pass ofta att den får stora sår etc etc
Om det är en kuperad hund du vill ha så köp det och lev med blickarna och kommentarerna du tycker du får, är väl inte mer med det? Du kanske borde skrivit i "Saker som gör mig förbannad" tråden istället för att starta en tråd med en FRÅGESTÄLLNING bara för att direkt börja peppra folks ÅSIKTER med motargument de aldrig ens tagit upp.
Vid jakt t.ex
Hunden slår svansen mot buskage etc så pass ofta att den får stora sår etc etc
haha just det... Händer ofta eller?
Problem:
Hunden slar sönder svansen vid jakt.
Lösning:
Klipp av svansen.
Problem:
Mina händer blir sariga vid klippklättring.
Lösning:
Klipp av händerna.
du verkar inte veta hur dom slår av sina svansar så du kanske inte ska uttala dig.
Finns många jägare vars hundar slår svansen så hårt att dom bryter dessa mot träd och sly, därav behövs kupering.
Källa/statistik på det, unge man?
jag vill ha hund för ett långt vännskap, sällskaps hund med inslag av spårning och lydnad
Vad fan betyder det? Protip: hur lydig (eller bra pa att spara) en hund är har inte mycket att göra med rasen. Knappast sa att en dobermann är den enda hundrasen som fixar att vara lydig.
Varför just en dobermann?
http://cfhs.ca/athome/ear_cropping_and_tail_docking
"Fanciers of these breeds argue working dogs have their ears cropped and tails docked to prevent them from being torn while they work. However, ears and tails are rarely torn and the process of docking and cropping is unnecessary. In reality these procedures may be painful and should never be done except by a veterinarian for medical reasons."
Suck it.
Källa/statistik på det, unge man?
vet inte om det gjorts nån statistik över detta. Har läst om detta fenomen på hundforum, detta kan vara vanligare än man tror.
Har du sett en upphetsad hund? Dom kan slå sönder sina svansar på bord, dörrar, etc etc
Magnus N
2013-01-17, 17:19
haha just det... Händer ofta eller?
"Fanciers of these breeds argue working dogs have their ears cropped and tails docked to prevent them from being torn while they work. However, ears and tails are rarely torn and the process of docking and cropping is unnecessary. In reality these procedures may be painful and should never be done except by a veterinarian for medical reasons."
Suck it.
Har inte sagt att det händer ofta, men om det händer så ska man i samråd med veterinären göra det som gynnar hunden såklart, är det då kupering har jag inga invändningar
Argumentet att hundarna slår sönder svansen i vegetationen förefaller en smula konstruerat, i och med att det finns ett flertal jakthundsraser där kupering aldrig varit regel (t.ex. de svenska och finska stövarraserna) medan många av de raser som traditionellt kuperas inte varit i närheten av jakt på många generationer (boxer, dobermann, rottweiler, norwich terrier).
För att man skall ha en åsikt om ägaren till en kuperad hund just p.g.a. att hunden är kuperad krävs ju att man vet att ägaren också fött upp hunden. Kupering sker ju vanligtvis när hunden är valp.
Har inte sagt att det händer ofta, men om det händer så ska man i samråd med veterinären göra det som gynnar hunden såklart, är det då kupering har jag inga invändningar
Allvarligt? Det som gynnar hunden är att INTE TA MED DEN UT PA JAKT. Inte att klippa av svansen pa den. Herregud.
Vad fan betyder det? Protip: hur lydig (eller bra pa att spara) en hund är har inte mycket att göra med rasen. Knappast sa att en dobermann är den enda hundrasen som fixar att vara lydig.
Varför just en dobermann?
Klart det har, vissa raser har mycket lättare att lära sig och spåra.
Vissa spårar bättre än andra raser. Har mycket med mentalitet och psyke också, ser du många chihuahor (stavning) som används i spårning?
Dobermann tilltalar mig?
Vissa spårar bättre än andra raser. Har mycket med mentalitet och psyke också, ser du många chihuahor (stavning) som används i spårning?
Och du maste ha den absolut bästa rasen för sparning, eftersom det är sa väldigt viktigt för dig?
Varför ens ta upp det som poäng när du ända säger som det är här:
Dobermann tilltalar mig?
Varför?
filmjölk
2013-01-17, 17:23
Raserna "man" "brukar" stympa (kupera) är såpass fula att det inte blir aktuellt. Skaffar jag hund blir det ingen löjlig byggar-/ghetto-/gäng- accessoarhund som pitbull/amstaff. Isf blir det Schäfer eller möjligtvis st:Bernhard.
att stympa djur för estetikens skull är perverst.
+1
Är man intresserad av bruks är det, tycker jag, inte så konstigt att man väljer en bruksras. Jag har hållit på med bruks en del med en liten arg terrier, och det var ett högt pris för varje framgång, om vi säger så.
En schäfer med sönderavlade höfter är alltid trevligt... Nu är det inte mot dig filmjölk, men är man emot kupering men för kastrering, köper mops, eng bulldog, fransk bulldog eller mops är man en jävla hycklare.
Och du maste ha den absolut bästa rasen för sparning, eftersom det är sa väldigt viktigt för dig?
Varför ens ta upp det som poäng när du ända säger som det är här:
Varför?
men är du på riktig? varför gillar du en viss bilmodell? varför gillar du viss godis?
Varför gillar du vissa tjejer.
Låter som ett barn.
vet inte om det gjorts nån statistik över detta. Har läst om detta fenomen på hundforum, detta kan vara vanligare än man tror.
Har du sett en upphetsad hund? Dom kan slå sönder sina svansar på bord, dörrar, etc etc
Ja, det är konstigt att inte alla hundar har sina svansar avklippta, eller hur? Det går inte en dag utan att jag ser en hund med bandage om sin svans för att den varit så upphetsad!
Du har inga argument.
Vad använder en hund sin svans till? Att visa dess humör. Jag kan inte förstå varför man skulle vilja klippa av detta verktyg bara för att du tycker det ska se snyggare ut.
Om det finns medicinska anledningar (tex att man faktiskt har en hund som bryter svansen en gång i månaden pga viftande) så är det helt ok, men att göra det i förebyggnade syfte? Nej.
Om du tex tyckte det var snyggare med en omskuren penis, trots nedsatt känslighet, hade du gjort det själv?
men är du på riktig? varför gillar du en viss bilmodell? varför gillar du viss godis?
Låter som ett barn.
Ingen av dessa fragor är svar att besvara. Sa varför kan du inte svara pa farför du vill ha just en dobermann?
Ingen av dessa fragor är svar att besvara. Sa varför kan du inte svara pa farför du vill ha just en dobermann?
Skriver du än?
En schäfer med sönderavlade höfter är alltid trevligt... Nu är det inte mot dig filmjölk, men är man emot kupering men för kastrering, köper mops, eng bulldog, fransk bulldog eller mops är man en jävla hycklare.
Finns det något utom att inte ha husdjur (eller äta kött, använda läder osv.) överhuvudtaget som inte är i åtminstone någon mån hyckleri?
Angående hur "sönderavlad" en hund är handlar ju f.ö. mycket om varifrån man väljer att köpa sin hund. Inom de flesta raser finns bättre och sämre. Knappast så att alla schäfrar föds med treor på bägge höfterna, t.ex., även om de som inte gillar schäfrar gärna vill framställa det så.
Men vänta: att man väljer Dobermann är givetvis godtyckligt men så kan det väl få vara? Betydligt intressantare är att resonera om graderna av frihetsbegränsning och icke-naturlighet. Hur ligger kupering i förhållande till den grundläggande fångenskapen?
Skriver du än?
Tolkar ditt svar som att det primära syftet med hunden är att ha den som en accessoar för att verkar coolare eller mer manlig.
Jag kan förstå att man vill ha en Dobermann, väldigt vackra och trevliga hundar om man hittar rätt.
Att ens diskutera kupering i detta fallet, en sällskapshund av praktiska skäl är inte relevant enligt mig. Hund med naturlig svans och öron har inga problem med att spåra och lyda på det sättet. Är det en brukshund med ett specifikt syfte, där svans eller öron ställer till problem är det en annan sak, och då spelar det troligtvis mindre roll vad "folk" tycker om det, det är vad det är.
Sen att det finns många som anser att det är så en Dobermann ska se ut är helt okej, precis som att folk tycker andra (enligt många knepiga saker) är normalt. Det är väl bara att stå för vad man tycker och sina egna val, att inte våga säga att man gjort det för att det är "så det ska vara" enligt en själv, eller att det är snyggt känns ju lite svagt.
Att tänka på om man nu vill göra såhär är att det dels är olagligt i Sverige, och att man bör ha väldigt bra koll på vem som gör det och hur det går till. Det finns en relativt stor efterfrågan, och väldigt många som inte vet vad de gör vilket skapar ett onödigt stort lidande hos djuren.
Hela diskussionen kring att hunden inte kan välja själv etc. etc. är ju ganska irrelevant också. Hundar har ett syfte hos människan, oavsett om det är en brukshund, sällskapshund eller vad som helst. Människan vill ha sin hund på ett sätt, de har inget att säga till om det och så är det helt enkelt. Oavsett som det gäller ras, kupering, sterilisering, uppfostran, vad hunden ska äta, var den ska bo, var den får vara och inte vara.
Kan tillägga att jag själv inte skulle få för mig att ha en kuperad hund, har inget behov av det och jag tycker att de är vackra naturliga.
Tolkar ditt svar som att det primära syftet med hunden är att ha den som en accessoar för att verkar coolare eller mer manlig.
Säg att det är så: var tycker du att vi står då? Varför skulle det vara en dålig orsak?
Men vänta: att man väljer Dobermann är givetvis godtyckligt men så kan det väl få vara? Betydligt intressantare är att resonera om graderna av frihetsbegränsning och icke-naturlighet. Hur ligger kupering i förhållande till den grundläggande fångenskapen?
Jag förstår inte vad du är ute efter. Barn hålls också som fångar, är det också fel? Är omskärelse av barn lite som att ha barn i spjälsäng?
Säg att det är så: var tycker du att vi står då? Varför skulle det vara en dålig orsak?
Det behöver det inte vara per se, men jag inbillar mig att hundens bästa inte sätts i främsta rummet under de omständigheterna. Det är ju trots allt i princip den enda anledningen till att folk köper sönder-inavlade hundar och katter.
Ja klart. Jag ska betala över 1000kr för mat, 400;-/mån för försäkring,massa kurser,2500:- för hunddagis varje månad för jag tycker att det är coolt med accessoar.
Du tror inte att man kan ha en kuperad hund och älska sin hund?
För har man kuperat så bryr man sig inte om hunden alls efter kuperingen.
Bara fett coolt att gå runt med den på stan.....
Hade jag velat haft en cool accessoar hade jag köpt en porsche för pengarna.
Låter som ett barn.
Fantastiskt argument.
Förstår inte riktigt heller, då alla dina "svåra" motfrågor är enkla att besvara.
"Jag gillar godis X för att det smakar päron och är grönt"
"Jag gillar Ferrari för att formen och teknoligion bakom är grym"
"Jag gillar brunetter med hjärna för att jag både kan tala med dem om saker och jag föredrar brunt hår framför blont"
Du verkar ha svårare att formulera varför du vill ha en Dobermann.
Ja klart. Jag ska betala över 1000kr för mat, 400;-/mån för försäkring,massa kurser,2500:- för hunddagis varje månad för jag tycker att det är coolt med accessoar.
Ja, uppenbarligen bryr du dig mer om hur hunden ser ut än om hur den mar. Det säger väl det mesta.
Ja, uppenbarligen bryr du dig mer om hur hunden ser ut än om hur den mar. Det säger väl det mesta.
ja hunden kommer vara som en dyr disktrasa....
ja hunden kommer vara som en dyr disktrasa....
Hunden lider bevisligen av att fa svansen avklippt.
Den enda anledningen till att svansen blir avklippt är att du tycker att det är snyggt.
Detta är inte raketkirurgi.
Fantastiskt argument.
Förstår inte riktigt heller, då alla dina "svåra" motfrågor är enkla att besvara.
"Jag gillar brunetter med hjärna för att jag både kan tala med dem om saker och jag föredrar brunt hår framför blont"
skrev jag inte varför jag ville ha en dobermann ?
Jag förstår inte vad du är ute efter. Barn hålls också som fångar, är det också fel? Är omskärelse av barn lite som att ha barn i spjälsäng?
Jag ställde de frågorna, fint att du kunde läsa dem. Har du något svar eller är ditt svar att reflektera dem tillbaka på mig bara?
Det behöver det inte vara per se, men jag inbillar mig att hundens bästa inte sätts i främsta rummet under de omständigheterna. Det är ju trots allt i princip den enda anledningen till att folk köper sönder-inavlade hundar och katter.
Ja, det är sant. De allra flesta köper dem som accessoarer/ sällskap - vi tar oss den rätten. Vad är det du vill att Jazen ska "avslöja"?
Den enda anledningen till att svansen blir avklippt är att du tycker att det är snyggt.
dom lider inte av fysiskt eller psykiskt
Igen så fyller du på dina argument med saker som INGEN har sagt.
Du ÄR väldigt omogen. Lite som en tonårstjej som inte får som hon vill.
Du verkar ha ett stort bekräftelsebehov, och jag tror att du tror att en kuperad Dobermann kommer att fylla det.
skrev jag inte varför jag ville ha en dobermann ?
Nej.
dom lider inte av fysiskt eller psykiskt
Källa?
Ja, det är sant. De allra flesta köper dem som accessoarer/ sällskap - vi tar oss den rätten. Vad är det du vill att Jazen ska "avslöja"?
DU kanske är villig att erkänna detta, men det är just detta Jazen så hårt bestrider.
Igen så fyller du på dina argument med saker som INGEN har sagt.
Du ÄR väldigt omogen. Lite som en tonårstjej som inte får som hon vill.
Du verkar ha ett stort bekräftelsebehov, och jag tror att du tror att en kuperad Dobermann kommer att fylla det.
har faktiskt inga sånna behov. Jag lever ett bra och ordnat liv med bra inkomst.
En dobermann har jag alltid velat haft och det är bara.
Känner mig rätt mogen med tanke på mina intressen och jobb. Hade man tagit omogna beslut hade man inte haft kroppen i behåll.
Ni däremot går hårt in att det är omoraliskt och FEL , klart man inte bryr sig om hunden om den är kuperad. Frågan va simpel i tråden
WHITEFOLKS
2013-01-17, 17:43
Jag tycker inte att det är ok att kupera för utseende.
CrazyJoeDavola
2013-01-17, 17:44
Fyller inte svansen (och öron) en funktion på hund/kattdjur? Angående avel så förstår jag inte varför man avlar fram djur som är sjuka. Man vill väl ha ett friskt/starkt djur?
Är inte alla sällskapshundar en form av accessoarer? Knappast så att de bidrar till ägarens försörjning eller något. Lite mer sällskap än en krukväxt, men fortfarande en accessoar man skaffar för att man har tid och möjlighet, och gillar att ha den.
Notera att jag haft hund och mycket väl kan tänka mig att ha det även fortsättningsvis. Jag tycker bara att "hyckleriargumentet" dras lite väl långt när man börjar ifrågasätta valet av sällskapras på basis enbart av att det är en ras man själv på något sätt associerar med "white trash" eller något ditåt. Alla sällskapshundar väljs ju som accessoarer - man väljer en hund som man tror skall ha ett trevligt temperament och som man tycker ser fin ut. Det är inte bättre bara för att man råkar tycka att en schäfer eller en golden är snyggare än en dobermann eller en mops.
Jag ställde de frågorna, fint att du kunde läsa dem. Har du något svar eller är ditt svar att reflektera dem tillbaka på mig bara?
Svårt att veta om de var retoriska. Jag tycker det är rätt självklart att kupering är dåligt i jämförelse med fångenskapen eftersom fångenskapen handlar om att hundar lider utan den.
Källa?
försämrad kroppspråk för vissa raser, men källa på att alla kuperade hundar mår dåligt ?
Tycker vissa hundar ska kuperas, t.ex. Dobermann.
Tittar vi på dess monument där rasen har sitt ursprung är dessa också kuperade, trots att det börjar närma sig 100 år sen.
Det finns så mycket annat sjukt man avlar fram på hundar, som är betydligt mer hälsovådligt än kupering, så jag anser det vara en piss i havet jämfört.
Är helt övertygat om att hundarna inte lider ett dugg av att kuperas. Allt snack om att de förstör hundarna för att de inte kommer kunna visa kroppsspråk har ingen jävla aning om vad de snackar om.
Hundar pratar med kroppen, inte genom att vifta på svansen eller vippa på öronen, det är sekundära saker. Vill en hund "gå efter" en annan så syns det på hundens kroppsspråk genom t.ex. sänkta skuldror, sänkt huvud, spänd i kroppen, väldigt intensivt stirrade.
WHITEFOLKS
2013-01-17, 17:49
Öronen är definitivt en stor del av kommunikationen.
Du kan ju se känslouttryck genom att endast se öronen.
Tycker vissa hundar ska kuperas, t.ex. Dobermann.
Tittar vi på dess monument där rasen har sitt ursprung är dessa också kuperade, trots att det börjar närma sig 100 år sen.
Det finns så mycket annat sjukt man avlar fram på hundar, som är betydligt mer hälsovådligt än kupering, så jag anser det vara en piss i havet jämfört.
Är helt övertygat om att hundarna inte lider ett dugg av att kuperas. Allt snack om att de förstör hundarna för att de inte kommer kunna visa kroppsspråk har ingen jävla aning om vad de snackar om.
Hundar pratar med kroppen, inte genom att vifta på svansen eller vippa på öronen, det är sekundära saker. Vill en hund "gå efter" en annan så syns det på hundens kroppsspråk genom t.ex. sänkta skuldror, sänkt huvud, spänd i kroppen, väldigt intensivt stirrade.
Ingen har väl sagt att de endast kommunicerar via svansen?
fiskebulle
2013-01-17, 17:52
Kul nivå den här tråden ligger på. Lol.
Eftersom vi har lagt nivån här så tänker jag att jag fyller på med en personlig anekdot och använder det som argument!
Jag och min far har tillsammans jagat med strävhårig vorsteh i snart 30 år, ingen utav våra hundar är/var kuperad och ingen har heller slagit av svansen. För er som inte är insatta så brukade man kupera svansen på strävhårig vorsteh.
Vad jag förstår så kuperar man inte bara svansen utan även öronen på Dobermann-hundar a.k.a. enbart kupering pga det estetiska. "Dobbis" har väl slokande öron naturligt? Det är väl inte ens ett problem när man jagar.
Eftersom vi har lagt nivån här så tänker jag att jag fyller på med en personlig anekdot och använder det som argument!
Jag och min far har tillsammans jagat med strävhårig vorsteh i snart 30 år, ingen utav våra hundar är/var kuperad och ingen har heller slagit av svansen. För er som inte är insatta så brukade man kupera svansen på strävhårig vorsteh.
Vad jag förstår så kuperar man inte bara svansen utan även öronen på Dobermann-hundar a.k.a. enbart kupering pga det estetiska. "Dobbis" har väl slokande öron naturligt? Det är väl inte ens ett problem när man jagar.
Ser inte riktigt skillnad på att kupera för utseende eller rent nöje som jakt.
CrazyJoeDavola
2013-01-17, 17:56
Vet du det där?
Ser inte riktigt skillnad på att kupera för utseende eller rent nöje som jakt.
Skillnaden ligger i argumentet. Det är vanligt att man försvarar kupering med att "hunden annars slår sönder svansen" t.ex. vid jakt, trots att det egentligen mer handlar om utseende och tradition. D.v.s. man argumenterar som om man gör det av nödvändighet när man gör det av smakskäl, och anser då detta vara lite "bättre".
Min tolkning är att man gör det eftersom att det är så rasen ska se ut. Den ska se aggressiv ut. Militärkupering (mycket korta stående öron och svans klippt vid andra kotan) ger väl det mest aggressiva utseendet, sedan finns det mellanting och utställningshundar har väl ofta lite längre stående öron och svans klippt vid 3e kotan eller längre.
Ja de har ganska långa slokande öron och lång svans naturligt sk. "hounddog look". Inte alls lika aggressivt utseende.
Men jag är inte så jätte insatt. Tycker de är finast naturliga, renrasiga och väluppfostrade.
Ingen har väl sagt att de endast kommunicerar via svansen?
Det gnälls något så in i helvete på att man förstör hundens kommunikationsförmåga om den kuperas, vilket är skitsnack.
Hundar blir dåliga på att kommunicera med andra hundar om de inte får umgås med andra hundar.
Strafh: Vad har du emot dobermann? Varför får man inte gilla den hunden?
Det är en kombination av egenskaper man väljer olika hundraser.
Dobermann är stolta, viker inte ner sig (faller inte för främlingar som håller lite godis framför dem), familjetrogna, beskyddande.
Ytterligare är de väldigt intelligenta och jobbar bra, och är framstående i de flesta bruksgrenar.
Som klubben själv beskriver "Dobermannen är som en Ferrari, svårkörd - men när handlaget sitter sällan omkörd"
Min tolkning är att man gör det eftersom att det är så rasen ska se ut. Den ska se aggressiv ut. Militärkupering (mycket korta stående öron och svans klippt vid andra kotan) ger väl det mest aggressiva utseendet, sedan finns det mellanting och utställningshundar har väl ofta lite längre stående öron och svans klippt vid 3e kotan eller längre.
Ja de har ganska långa slokande öron och lång svans naturligt sk. "hounddog look". Inte alls lika aggressivt utseende.
Men jag är inte så jätte insatt. Tycker de är finast naturliga, renrasiga och väluppfostrade.
Eller varför inte peta den med en pinne? Då ser den RIKTIGT aggressiv ut.
Det gnälls något så in i helvete på att man förstör hundens kommunikationsförmåga om den kuperas, vilket är skitsnack.
Hundar blir dåliga på att kommunicera med andra hundar om de inte får umgås med andra hundar.
http://www.friendsofthedog.co.za/does-tail-docking-affect-a-dogs-behaviourdocx.html
Där kan du läsa lite, finns länkar till två artiklar.
Nu är jag inte ute efter att göra den till en aggressiv "kamphund"....
Nu är jag inte ute efter att göra den till en aggressiv "kamphund"....
Nej, klart inte, det var mer menat som en pik till blondyz inlägg, där han verkar vara under intrycket att den Doberman "ska" se så aggressiv ut som möjligt.
Nej, klart inte, det var mer menat som en pik till blondyz inlägg, där han verkar vara under intrycket att den Doberman "ska" se så aggressiv ut som möjligt.
Jag vill absout inte ha en aggressiv hund eller att den ska se "ond" ut. Jag tycker bara kupering på dom gör dom så mycket ståtligare, så rasen ska se ut (bara min åsikt)
WHITEFOLKS
2013-01-17, 18:09
Fick du de svar du hoppades på jazen? :)
Eh, nej? Han beskriver vad han tror är bakgrunden till att man traditionellt har kuperat dobermann som man gjort. Du kanske skulle fokusera lite mer på diskussionen och lite mindre på att peta på deltagarna med pinnar.
Jag vill absout inte ha en aggressiv hund eller att den ska se "ond" ut. Jag tycker bara kupering på dom gör dom så mycket ståtligare, så rasen ska se ut (bara min åsikt)
Håller med till 100%, nu är rasstandard modifierad för att passa lagen, men i länder utan förbud SKA dom ha kuperade öron och svans.
Fick du de svar du hoppades på jazen? :)
svar o svar, det är ett forum, det skall debatteras annars kan man hålla sig till bildtrådarna och journalerna =)
Kul o debattera, höra vad folk har att säga, det forum är till för =)
F.ö. har jag svårt att förstå just öronkupering. Jag kan någonstans resonera mig fram till att man kan tycka att det ser coolt ut med stubbsvans, men kuperade öron ser ju inte på något sätt ut som vanliga upprättstående öron, utan man ser ju typ rakt in i hörselgången. I mina ögon faller det ut från snyggt-fult och in i "konstigt".
WHITEFOLKS
2013-01-17, 18:13
Vad tror du är anledningen till att de har förbjudit det i Sverige Jazen?
Håller med till 100%, nu är rasstandard modifierad för att passa lagen, men i länder utan förbud SKA dom ha kuperade öron och svans.
Ja det finns knappt några "vanliga" dobbermanns i staterna, rasstandarden är kuperat och thats it.
I sverige förbjöds det väl på 90-talet?
Men jag har inga problem att folk tycker jag är en idiot för jag har en kuperad hund. Det viktiga är att min hund mår bra och lever ett gott liv efter kuperingen, vilket hundar faktiskt kan ;)
WHITEFOLKS
2013-01-17, 18:14
F.ö. har jag svårt att förstå just öronkupering. Jag kan någonstans resonera mig fram till att man kan tycka att det ser coolt ut med stubbsvans, men kuperade öron ser ju inte på något sätt ut som vanliga upprättstående öron, utan man ser ju typ rakt in i hörselgången. I mina ögon faller det ut från snyggt-fult och in i "konstigt".
+1.
Å andra sidan är min "drömras" newfie så :D
Sedan 1989. Var en ganska markant ökning av hundar som föddes med stubbsvans åren därefter, i alla fall inom den ras jag hade då.
http://www.friendsofthedog.co.za/does-tail-docking-affect-a-dogs-behaviourdocx.html
Där kan du läsa lite, finns länkar till två artiklar.
"Our research does show a possible connection between losing that signal and losing the ability to communicate with a potential increase in aggression,” he said."
Alla de "kommunikationsproblemen" existerar redan bland hundar.
T.ex. engelsk bulldog kan sända fel signaler genom sitt kroppsspråk för att deras luktsinne är så dåligt att de inte kan förlita sig på det, utan måste använda sin syn i större grad, vilket gör att de sträcker på sig och skjuter ut bröstkorgen vilket kan uppfattas som hotfullt.
"Friendofthedog.co.za" - låter lite som "jordenarplatt.interwebs.uk"
-------------------------------
Som bonus kan vi diskutera vad ni tycker om stånd-öron, eller vipp-öron på raser som inte har det naturligt.
T.ex. kinesisk nakenhund, där man ställer öronen genom att tejpa dessa i veckor/månader. Har de sämre förmåga än en utan ståndöron? Nej.
Andra raser tejpar man ihop vippen på, för att få en speciell öronform.
Hur hunden blir hänger på dig som människa, inte på om hunden har svans eller inte.
"Our research does show a possible connection between losing that signal and losing the ability to communicate with a potential increase in aggression,” he said."
T.ex. engelsk bulldog kan sända fel signaler genom sitt kroppsspråk för att deras luktsinne är så dåligt att de inte kan förlita sig på det, utan måste använda sin syn i större grad, vilket gör att de sträcker på sig och skjuter ut bröstkorgen vilket kan uppfattas som hotfullt.
-------------------------------
Som bonus kan vi diskutera vad ni tycker om stånd-öron, eller vipp-öron på raser som inte har det naturligt.
T.ex. kinesisk nakenhund, där man ställer öronen genom att tejpa dessa i veckor/månader. Har de sämre förmåga än en utan ståndöron? Nej.
Andra raser tejpar man ihop vippen på, för att få en speciell öronform.
Hur hunden blir hänger på dig som människa, inte på om hunden har svans eller inte.
+1 finns olika sätt o få upp öronen, vissa binder i månader för att få uppsatta öron, är det mildare? förlorar dom komunikations förmågan då med ?
Är det de enda motargumenten du har? Har du inga länkar till studier eller har du bara ett patetiskt försök att diskreditera sidan pga dess adress?
WHITEFOLKS
2013-01-17, 18:24
Att det går att ha en bra hund som är kuperad är det väl ingen som ifrågasatt?
Det går ju antagligen att ha en bra hund även om man skulle slå den, det betyder inte att det är bra eller ok.
+1 finns olika sätt o få upp öronen, vissa binder i månader för att få uppsatta öron, är det mildare? förlorar dom komunikations förmågan då med ?
Igen, vem har sagt det? Du uppför dig verkligen som en tonårstjej.
Igen, vem har sagt det? Du uppför dig verkligen som en tonårstjej.
sorry oldtimer att du tycker det, har du nå speciell förkärlek till tonårstjejer?
Är det de enda motargumenten du har? Har du inga länkar till studier eller har du bara ett patetiskt försök att diskreditera sidan pga dess adress?
Behöver jag ens använda motargument?
Tycker att:
"Possible connection" - "potential increase" talar för sig själva.
Taget ur lufte, de vet inte, och jag står fast.
En hund som får lära sig kommunicera med andra hundar kommer bli bra på det. Din hund kan ha både öron och svans intakta, men det hjälper inte ett skit om hunden inte fått träna på att kommunicera med andra.
Att andra hundar tycker det är lustigt att den inte har svans och undersöker detta, det är ingenting som är konstigt. Hunden kommer göra likadant när den stöter på en annan hund som den inte känner igen.
En hund som får lära sig kommunicera med andra hundar kommer bli bra på det. Din hund kan ha både öron och svans intakta, men det hjälper inte ett skit om hunden inte fått träna på att kommunicera med andra.
.
Vem har sagt att detta inte stämmer?
Vem har sagt att detta inte stämmer?
Alla ni som hävdar att kuperingen hindrar hunden från att kommunicera ordentligt.
Det där är väl kanske inte det smartaste argumentet. Det blir lite som att säga "Va, så du tycker det är fel att amputera höger hand på alla barn? Men det finns ju de som amputerar vänster, är det bättre, va?"
Jag tycker personligen att öronbindning/-tepjning faller i samma kategori som kupering, d.v.s. onödigt och dumt. Sedan kan du ju också växa upp och skärpa till tonen.
Tricklew
2013-01-17, 18:34
Men jag har inga problem att folk tycker jag är en idiot för jag har en kuperad hund. Det viktiga är att min hund mår bra och lever ett gott liv efter kuperingen, vilket hundar faktiskt kan ;)
Klart den kan, de flesta hundar kan leva ett gott liv efter att ha fått en känga i ansiktet. Och?
Magnus N
2013-01-17, 18:35
Alla ni som hävdar att kuperingen hindrar hunden från att kommunicera ordentligt.
Att det tar bort en del av deras kommunikationsmöjligheter stämmer ju fortfarande, att dem fortfarande kan kommunicera är ju inget som någon motsäger
Jag skrev att hunden använder sin svans för att visa dess humör. F.ö används också öronen för detta ändamål, men det är ju också svårt när nån jävel klippt av dem.
Försöker du påstå att hundar INTE använder öron och svans tillsammans med resten av kroppen för att förmedla känslotillstånd till omvärlden?
http://wiki.answers.com/Q/Why_do_dogs_have_tails
Jag skrev att hunden använder sin svans för att visa dess humör. F.ö används också öronen för detta ändamål, men det är ju också svårt när nån jävel klippt av dem.
Försöker du påstå att hundar INTE använder öron och svans tillsammans med resten av kroppen för att förmedla känslotillstånd till omvärlden?
Det han menar är att dom fortfarande kan kommunicera och att svans och hängande öron är sekundärt.
Ignatius72
2013-01-17, 18:43
Vad är detta för dumheter? En hund lider om den får ont. Den lider inte av att ha kuperade öron eller svans eller vara korkad, färgblind eller olyckligt kär.
Tror du hundfan går och saknar sin svans? Det finns vissa grundläggande skillnader mellan djur och människor. En utvecklad mentaliseringsförmåga hör dit.
On topic, jag har inga moraliska betänkligheter kring detta. Skönhetsaveln har jag däremot extremt mycket emot. Har jobbat med brukshundar de senaste 15 åren även om det blivit sporadiskt den senaste tiden och den största boven för hundars hälsa är den organiserade utställningen.
Komplexa frågor det där. Fångenskapen kan vara berättigad om man tror att hunden kommer att leva ett gott liv tillsammans med en.
Speciellt nu när vi avlat fram hundar som trivs bra i fångenskap (så länge man är en bra ägare). Det tycker jag iaf. Därefter är väl all typ av kirurgiska ingrepp baserade på estetik ganska tveksamma (tycker jag).
Om det är av medicinska skäl som man inte kan rå över kan det väl vara ok. Men om man skaffat en hund som inte lämpar sig för jakt men att problemet "går att lösa" med hjälp av kirurgi då säger nog det en del om hur mycket man tänker på sig själv i förhållande till hur mycket man tänker på hunden. Antingen skulle man valt en annan hund som inte behöver några modifikationer eller så jagar man inte med hunden om den nu far illa av det.
Tycker jag iaf.
Som jag skrev i mitt inlägg så är det så jag tolkar hur folk som kuperar dem tycker. Varför tror du själv att folk vill kupera dem?
Jag har aldrig sagt att en Dobermann ska se aggressiv ut, men som jag tolkar det är det så de som kuperar dem tycker att de ska se ut.
Som jag sagt två gånger tidigare i tråden föredrar jag dem naturliga. Men om vi är ganska överens (med vissa undantag) att det inte är någon praktisk fördel att kupera en sällskaps (eller i de allra flesta fall även brukshund) och folk fortfarande gör det så finns det ju en annan anledning.
KalleBalik
2013-01-17, 18:48
Vad är detta för dumheter? En hund lider om den får ont. Den lider inte av att ha kuperade öron eller svans eller vara korkad, färgblind eller olyckligt kär.
Tror du hundfan går och saknar sin svans? Det finns vissa grundläggande skillnader mellan djur och människor. En utvecklad mentaliseringsförmåga hör dit.
On topic, jag har inga moraliska betänkligheter kring detta. Skönhetsaveln har jag däremot extremt mycket emot. Har jobbat med brukshundar de senaste 15 åren även om det blivit sporadiskt den senaste tiden och den största boven för hundars hälsa är den organiserade utställningen.
Instämmer, tävlar själv i bruks och "min" ras har blivit oerhört förstörd av utställningsaveln, kupering känns som en piss i havet i jämförelse.
1. Den klipps av. Det gör ont.
2. Kommunikationsfrågan, se ovan.
Skönhetsaveln har jag däremot extremt mycket emot. Har jobbat med brukshundar de senaste 15 åren även om det blivit sporadiskt den senaste tiden och den största boven för hundars hälsa är den organiserade utställningen.
Här håller jag med dig fullständigt.
Det är ju bevisat att hundar använder sina svansar för en uppsjö ändamål, balans, förmedla humör till omvärlden, riktmärke för dess valpar, vindavkännare, indikator för att et rovdjur hunnit ifatt under jakt osv.
Starta en ny tråd om den organiserade utställningen om du tycker det är viktigare, här diskuterar vi öron och svans stympning.
Instämmer, tävlar själv i bruks och "min" ras har blivit oerhört förstörd av utställningsaveln, kupering känns som en piss i havet i jämförelse.
Det blir ju bisarrt när man som för vissa raser får en uppdelning i "jakthundar" (eller bruks, eller något annat funktionsaktigt) och "utställningshundar".
Timoat: Skärp dig nu.
1. Den klipps av. Det gör ont.
2. Kommunikationsfrågan, se ovan.
Här håller jag med dig fullständigt.
Den kuperas givetvis under narkos och får smärtstillande efteråt tills det inte gör ont längre. Tror du man opererar på hundar när dom är vakna och utan smärtstillande?
Den kuperas givetvis under narkos och får smärtstillande efteråt tills det inte gör ont längre. Tror du man opererar på hundar när dom är vakna och utan smärtstillande?
Heh. Ok.
"Tail docking has also been performed for centuries and although it may cause pain, it is often done without any anaesthetic. Tail docking is performed when the puppy is only a few days old and involves removing the hair from the tail and then clamping the tail with a rubber band at the desired length, at which point it is cut with a scalpel or cutters, stitched up, and bandaged. In the process, muscles, tendons, nerves, bone, and cartilage is severed. "
Det blir ju bisarrt när man som för vissa raser får en uppdelning i "jakthundar" (eller bruks, eller något annat funktionsaktigt) och "utställningshundar".
Timoat: Skärp dig nu.
Vadå skärp mig?
Vadå skärp mig?
Sluta hacka på alla och godtyckligt bestämma vem som får skriva vad och inte i tråden, som du ju inte ens är skapare till.
Ang. kupering så är jag skeptisk till att man kuperar i narkos, eftersom det vore en himla apparat. Lokalbedövning eller möjligen sedering låter väl mer troligt i så fall.
"Tail docking has also been performed for centuries and although it may cause pain, it is often done without any anaesthetic. Tail docking is performed when the puppy is only a few days old and involves removing the hair from the tail and then clamping the tail with a rubber band at the desired length, at which point it is cut with a scalpel or cutters, stitched up, and bandaged. In the process, muscles, tendons, nerves, bone, and cartilage is severed. "
finns dåliga fiskar i allt.
Stora världsledande kennlar tar nog detta seriös eftersom det är stor prestige i deras avkommor samt deras kennel.
men ja det finns ju dåliga människor i allt
Sluta hacka på alla och godtyckligt bestämma vem som får skriva vad och inte i tråden, som du ju inte ens är skapare till.
AKA "on topic"? Jag kan ju inte bestämma vad folk skriver, men jag tycker det är trevligt om man kan hålla diskussionerna till saken, så trådarna inte blir splittrade och urvattnade.
WHITEFOLKS
2013-01-17, 18:58
finns dåliga fiskar i allt.
Stora världsledande kennlar tar nog detta seriös eftersom det är stor prestige i deras avkommor samt deras kennel.
men ja det finns ju dåliga människor i allt
Fast det behöver ju inte nödvändigtvis vara "oseriöst" att inte bedöva. Beror ju helt på vad som är standard.
Ang. kupering så är jag skeptisk till att man kuperar i narkos, eftersom det vore en himla apparat. Lokalbedövning eller möjligen sedering låter väl mer troligt i så fall.
narkos förekommer
Fast det behöver ju inte nödvändigtvis vara "oseriöst" att inte bedöva. Beror ju helt på vad som är standard.
helt klart, narkos eller lokalbedövning så finns ju självklart smärtan efteråt precis som alla andra operationer.
narkos förekommer
Jag skulle tro att narkos för så unga valpar (2-5 dagar) är rent livsfarlig för dem.
http://www.cdb.org/what_is.htm
Tails are normally docked at 2 to 5 days of age without anaesthetic being used. When carried out correctly, the procedure causes no more than momentary discomfort since the neonate puppy does not have a fully developed nervous system. When the pup is placed back with its littermates, it quickly falls asleep or starts feeding from mum again. This is in contrast to a puppy in pain, who would exhibit continuous crying, restlessness, crawl around in pointless circles and fail to suckle.
Men poängen är ju inte hur ont det gör vid själva ingreppet, det är livskvaliteten för hunden under resten av livet, och i mitt tycke så är livskvaliteten högre med svans och öron, än utan, bara för att nån tycker det ser snyggare ut.
Jag skulle tro att narkos för så unga valpar (2-5 dagar) är rent livsfarlig för dem.
Narkos är en risk för ALLA åldrar,djur som människor
Narkos är en risk för ALLA åldrar,djur som människor
Ja, alltså är jag skeptisk till ditt påstående att narkos skulle användas på så unga hundar.
Har din hund bortplockade dewclaws också?
Har din hund bortplockade dewclaws också?
Nix
Varför inte?
Jag är intresserad av öronen och svansen inte klorna.
"orginal" dobermann
http://www.skk.se/PageFiles/3164/211-dobermann.jpg?w=460&ch=-1&up=True
kusins hundar
http://i50.tinypic.com/18ho9i.jpg
2 hundar av samma ras ändå så olika i utseendet.
Dom 2 andra tilltalar mig bara mer helt enkelt, andra inte...
Varför inte?
Varför är din inställning allt eller inget?
Anser du att attrapp-klor och operation av stämbanden så hunden inte kan skälla faller under samma kategori som öronkupering?
WHITEFOLKS
2013-01-17, 19:25
Jag tyckte "original" var jättefin.
Synd att kroppsligt modifiera en levande varelse så bara för utseendets skull.
Varför är din inställning allt eller inget?
Anser du att attrapp-klor och operation av stämbanden så hunden inte kan skälla faller under samma kategori som öronkupering?
Det var en enkel fråga. Det är ett ingrepp som utförs av samma skäl som öron och svansstympning, fast med mindre påverkan på hundens resterande liv, då de inte används till nånting, i motsats till svans och öron, som fyller viktiga funktioner. Jag undrar om JAzen fått detta ingrepp utfört, och om inte, varför inte.
Vilken kategori syftar du på?
På vilket sätt är mina argument "allt eller inget?"
Det var en enkel fråga. Det är ett ingrepp som utförs av samma skäl som öron och svansstympning, fast med mindre påverkan på hundens resterande liv, då de inte används till nånting, i motsats till svans och öron, som fyller viktiga funktioner. Jag undrar om JAzen fått detta ingrepp utfört, och om inte, varför inte.
dom som drar bort klorna vill vara bekväma och slippa klippa,samt inte klösa sönder golv.kupering av svans o öron ger mig inte mindre jobb att sköta om hunden. Jag skulle aldrig kupera nått för bekvämlighetens skull,det gör dom som drar bort klorna
WHITEFOLKS
2013-01-17, 19:33
Den bekvämligheten är ju även till viss del positiv för hunden också iaf. Kuperande för utseende är ju bara för din skull.
dom som drar bort klorna vill vara bekväma och slippa klippa,samt inte klösa sönder golv.kupering av svans o öron ger mig inte mindre jobb att sköta om hunden. Jag skulle aldrig kupera nått för bekvämlighetens skull,det gör dom som drar bort klorna
Aha, bara för att det ska se snyggare ut enligt dig, då är det ok. Dåså. Skulle du säga att öronen och svansen fyller viktigare funktioner intakta på en hund än dewclawsen?
Ajsomfan
2013-01-17, 19:35
När jag var liten så frågade jag min kusin varför deras boxer hade så kort svans. Och det berodde på att dom annars slår sönder svansen och därför bör man klippa av den snabbt som attan för att skydda hunden mot sig själv.
Baaahahaha... Tycker dagens boxrar ser ut att ha väldigt hela och fina svansar.
Och hela avlingsgrejen på husdjur är sjuk och innekatter och burfåglar, och...
Gaaah!
Den bekvämligheten är ju även till viss del positiv för hunden också iaf. Kuperande för utseende är ju bara för din skull.
Menar du att dra bort klorna på en hund är bekvämt för en hund?
Vad ska jag säga,ja klart kuperingen är för min skull vad annars? Gör det inte för nån annan...
Du ifrågasätter varför han inte vill göra vissa ingrepp, då får man uppfattningen att "antingen ska man göra allt eller inget".
"Dewclaws serve no purpose to the dog. They are easily snagged on objects and often traumatised."
Svansen däremot, (som vi kommit fram till kan blir bruten av allt glatt viftande, och det skulle kunna vara en legitim anledning att plocka bort den) ÄR en viktig del av hunden och fyller många funktioner som jag redan listat. Fler än vad som meriterar en borttagning för att du tycker det är snyggare.
Öronen, fyller också viktiga funktioner.
WHITEFOLKS
2013-01-17, 19:39
Menar du att dra bort klorna på en hund är bekvämt för en hund?
Vad ska jag säga,ja klart kuperingen är för min skull vad annars? Gör det inte för nån annan...
Det är för hundens skull för att de kan bli infekterade, gå sönder osv. Dvs de argument som används för kupering av svansen fast då på "riktigt".
Det är för hundens skull för att de kan bli infekterade, gå sönder osv. Dvs de argument som används för kupering av svansen fast då på "riktigt".
Han ovanför dig tyder på annat,olika bud...
WHITEFOLKS
2013-01-17, 19:43
Nej?
KalleBalik
2013-01-17, 19:43
Kan tycka att det är lite märkligt att du är så förtjust i Dobermann när den uppenbarligen inte duger när den ser ut som den ska utan måste modifieras för att den ska falla dig i smaken.
Du ifrågasätter varför han inte vill göra vissa ingrepp, då får man uppfattningen att "antingen ska man göra allt eller inget".
NEj, inte vissa, ETT specifikt ingrepp som man kan likställa med svans och öronstympning, ingrepp som endast är kosmetiska, men som i själva verket påverkar hundens livskvalitet.
Jag och Whitefolks verkar rörande överens här. Har jag varit otydlig?
NEj, inte vissa, ETT specifikt ingrepp som man kan likställa med svans och öronstympning, ingrepp som endast är kosmetiska, men som i själva verket påverkar hundens livskvalitet.
Påverkar hundens livskvalité...
Vad är det kuperade hundar inte klarar av som okuperade klarar?
Tricklew
2013-01-17, 19:49
Vad är det en hund som blivit sparkade i fejjan inte klarar av, som en icke-sparkad hund klarar? Talar inte om regelbunden misshandel, bara 3-5 sparkar medan den är ung.
Jag och Whitefolks verkar rörande överens här. Har jag varit otydlig?
Läste fel,det har du helt rätt i.
Vad är det en hund som blivit sparkade i fejjan inte klarar av, som en icke-sparkad hund klarar? Talar inte om regelbunden misshandel, bara 3-5 sparkar medan den är ung.
Nu pratar du om fysisk våld mot hunden,hör inte hit ang kupering
Tricklew
2013-01-17, 19:52
Nu pratar du om fysisk våld mot hunden,hör inte hit ang kupering
Kupering är i högsta grad fysiskt våld, varför är det okej för dig att tillfoga smärta, för din personliga njutning, men inte för djurmisshandlare?
Kupering är i högsta grad fysiskt våld, varför är det okej för dig att tillfoga smärta, för din personliga njutning, men inte för djurmisshandlare?
så kastrering är samma fysisk våld som du gemför med sparkar?
Varför jämför du blixtsnabba ingrepp som sker när valpen inte har ett utvecklat nervsystem och ett senare som sker när hunden är sövd med att sparka på en hund?
Utgår från att du menar sparka, inte stöta till den lätt i sidan som en tillrättavisning.
Edit: Blir lite löjligt nu. Din jämförelse är alltså att "tillrättavisning av barn genom att hålla lite i armen, samtidigt som man verbalt läxar upp, förklarar och fy:ar" är likvärdigt med att ladda upp några riktiga högerkrogar.
Jag har inte sagt att kuperade hundar inte klarar av att utföra saker som okuperade hundar klarar, eller hur? Jag säger att hade de haft svans och öron kvar hade de kunnat utföra dem BÄTTRE.
Balans, simning, känna av vindriktningar, förmedla känslor, motvikt vid löpning och tajta svängar
Hur mycket bättre är omöjligt att veta, men jag skulle aldrig byta ut den ev. marginella förbättringen mot att de ska se subjektivt snyggare ut genom att stympa bort naturliga bitar på dem, om det inte fanns medicinska orsaker bakom
Ignatius72
2013-01-17, 19:56
En hund är en hund. Det är för böveln ett rovdjur. En kort smärta på ett par sekunder. Det har ingen som helst betydelse. Vare sig då, sen eller ännu senare.
Du och en del andra har uppenbart er hundkunskap från Disney. Det är ingen bra källa.
Läste fel,det har du helt rätt i.
Dock är mitt inlägg nr 151 jävligt förvirrat. Knappt jag själv orkar läsa om det!
Tricklew
2013-01-17, 19:57
En hund är en hund. Det är för böveln ett rovdjur. En kort smärta på ett par sekunder. Det har ingen som helst betydelse. Vare sig då, sen eller ännu senare.
Du och en del andra har uppenbart er hundkunskap från Disney. Det är ingen bra källa.
Så varför är det fel att sparka hundar 3-5gånger i ansiktet medan de är unga?
Ignatius72
2013-01-17, 20:07
Så varför är det fel att sparka hundar 3-5gånger i ansiktet medan de är unga?
Det beror på syftet. Fysiskt och mentalt tar den inte nån skada om smärtnivån ska vara jämförbar med kupering.
En hund är ingen disneyfigur som går omkring och lider pga av saknad av sin svanstipp. Eller får men för livet av en kortvarig smärta. Det är lite som att få trauma av sin egen födelse.
Det problem de flesta har med kupering handlar nog mindre om att de inte förstår att hunden överlever smärta per se än om att de tycker att det är smärta tillfogad i onödan. Det är ju inte som att hunden lider av att få behålla svans och öron, heller. Att jämföra kupering med att födas tycker jag är aningen grovt.
KalleBalik
2013-01-17, 20:14
Det beror på syftet. Fysiskt och mentalt tar den inte nån skada om smärtnivån ska vara jämförbar med kupering.
En hund är ingen disneyfigur som går omkring och lider pga av saknad av sin svanstipp. Eller får men för livet av en kortvarig smärta. Det är lite som att få trauma av sin egen födelse.
I vilket syfte menar du att det skulle vara lämpligt att sparka en valp flera gånger i ansiktet?
Men varför tar nån upp sparka?
Vi skulle inte gömföra sönderavlade djur me kupering men nån tar upp sparkar.
Vi skulle inte jämföra sönderavlade djur med kupering men nån tar upp sparkar.
De diskuterar hur en hund skulle uppleva smärtan av att få svansen/öronen avklippta
KalleBalik
2013-01-17, 20:22
Nej, där gled vi nog ifrån ämnet en smula. Att tro att en kupering innebär livslångt psykiskt lidande för en hund är ganska befängt. Däremot är jag av princip emot ingrepp som görs bara för estetikens skull.
Det problem de flesta har med kupering handlar nog mindre om att de inte förstår att hunden överlever smärta per se än om att de tycker att det är smärta tillfogad i onödan. Det är ju inte som att hunden lider av att få behålla svans och öron, heller. Att jämföra kupering med att födas tycker jag är aningen grovt.
Det kan ju vara så också att man vill förebygga en olycka med deras svans.
Det jag menar är att om man avlat på en kuperad ras i 100 år där svansen aldrig "varit en del" av hunden, så är det också troligt att svansarna kan vara väldigt sköra för att man inte avlat på starka svansar.
Lite rolig debatt egentligen, i USA låter det för det mesta tvärt om. Där är det oansvarigt att inte kupera sin hund.
Nej, där gled vi nog ifrån ämnet en smula. Att tro att en kupering innebär livslångt psykiskt lidande för en hund är ganska befängt. Däremot är jag av princip emot ingrepp som görs bara för estetikens skull.
Men köpa en trasig avlad mops är inte nån form av misshandell bara för att skk tycker rasen skall vara så.
dom hundarna åker in o ut ur sjukan mer än en kuperad hund
Det beror ju på när det är genomfört. En äldre hund skulle påverkas mycket mer än en yngre, men bådas funktioner skulle bli nedsatta.
DEswsutom finns det rapporerat att äldre hundar som fått svansen bortplockad upplever fantom smärtor (både "legitimt" och för att se snygg ut" men de vänjer ju sig vid det också.
Det säger ju sig själv att en hund som fått svans och öron bortplockade när de endast är ett par dagar gamla inte saknar den, men det vet ju inte hur det ska kännas att vara normal, på samma sätt som att en bebis som förlorar en arm ett par dagar efter födseln skulle ha mycket svårt att veta hur det skulle kännas att ha två armar. Det är ju "normalt" för dem så att säga, de känner inte till något annat, men det är ju självklart att båda hade haft bättre liv med två armar och fullt fungerande svans och öron.
KalleBalik
2013-01-17, 20:29
Men köpa en trasig avlad mops är inte nån form av misshandell bara för att skk tycker rasen skall vara så.
Jo det är det, och jag tyckte att jag tydligt redogjorde min åsikt gällande exteriöravel i ett tidigare inlägg.
Det kan ju vara så också att man vill förebygga en olycka med deras svans.
Det jag menar är att om man avlat på en kuperad ras i 100 år där svansen aldrig "varit en del" av hunden, så är det också troligt att svansarna kan vara väldigt sköra för att man inte avlat på starka svansar.
Jag är mycket skeptisk till att tvåhundra år av avel utan tanke på svansen skulle leda till att svansen evolverade bort. Så snabbt jobbar knappast evolutionen (det är ju inte som att israeliska män generellt föds med felutvecklad förhud, t.ex.). Man har ju heller inte avlat riktat på hundar med dåliga svansanlag. Att dåliga svansanlag skulle vara så vanliga att missbildade svansar skulle sprida sig som en epidemi bara för att ägarna inte riktat avlar på tjusiga svansar verkar också osannolikt.
Man får tycka som man vill, men jag tycker att man skall stå för att nan är för kupering av estetiska skäl, och inte komma med en massa krystade argument om att det egentligen säkert är bättre för hunden.
Nu gör du det igen. Vem har sagt att det är ok?
Jag är mycket skeptisk till att tvåhundra år av avel utan tanke på svansen skulle leda till att svansen evolverade bort. Så snabbt jobbar knappast evolutionen (det är ju inte som att israeliska män generellt föds med felutvecklad förhud, t.ex.). Man har ju heller inte avlat riktat på hundar med dåliga svansanlag. Att dåliga svansanlag skulle vara så vanliga att missbildade svansar skulle sprida sig som en epidemi bara för att ägarna inte riktat avlar på tjusiga svansar verkar också osannolikt.
Man får tycka som man vill, men jag tycker att man skall stå för att nan är för kupering av estetiska skäl, och inte komma med en massa krystade argument om att det egentligen säkert är bättre för hunden.
Poängen var att man har ingen aning om svansarna kvalité då de kuperas bort när de är bara dagarna gamla.
Då är det väl inte helt otänkbart? Men man kan inte jämföra människor och hundar, då vi avlar på helt olika saker.
Samma hund kan t.ex. förekomma på olika ställen i en stamtavla. De är könsmogna redan vid ett års ålder. Detta gör ju att det går betydligt fortare.
Om jag inte minns fel tog det 25 år för Louis Doberman att ta fram en ny ras ur en blandning på, 8(?) raser. Man har också avlat bort sneställda ben på taxar under de senaste 100 åren (se bild).
Så helt otänkbart är det inte.
http://www.christies.com/lotfinderimages/d51213/d5121301l.jpg
redbrigade
2013-01-17, 20:39
Tjejen har en dobermann som var showhund i USA och där är det norm att dom kuperar både öron och svans. Dom gav henne även någon medicin som gjorde att tassarna inte växte ordentligt, vilket låter riktigt sjukt enligt mig. Dobermann är nog den enda rasen som jag skulle kunna tänka mig att kupera om jag köpte en ny hund idag.
+1 Förstår inte varför det tillåts att hålla husdjur, helt sjukt.
Jag har inte sagt nått annat än av estetiska skäl o står för det.
Tjejen har en dobermann som var showhund i USA och där är det norm att dom kuperar både öron och svans. Dom gav henne även någon medicin som gjorde att tassarna inte växte ordentligt, vilket låter riktigt sjukt enligt mig. Dobermann är nog den enda rasen som jag skulle kunna tänka mig att kupera om jag köpte en ny hund idag.
Varför det? Planerar du ställa upp i många tävlingar i USA med den?
Fantastiskt argument.
vad ska du med ferrari till? ska du tävla på bana?
vad ska du med ferrari till? ska du tävla på bana?
Var inte löjlig, exemplet var hugget ut luften.
Var inte löjlig, exemplet var hugget ut luften.
du gör ju samma sak. Jag har sagt flertal gånger vad jag ska ha hunden till men du frågar åter om o om vad jag ska med hunden till. Troligen ska han du fråga om INTE ställa upp i shower i usa, de vet du lika väl så va inte löjlig du vill bara få ut det du vill höra.
"Hund född i land där öronkupering var tillåten när den företogs får delta på
prov, tävling och mentalbeskrivning."
"Hund född i land där svanskupering var tillåten när den företogs eller som har
svanskuperats av veterinärmedicinska skäl alternativt inte är född med naturligt hellång svans får delta på prov, tävling och mentalbeskrivning"
Har för mig att man får ställa hundarna på INTERNATIONELLA tävlingar även om den är kuperad, men hittar inget om det.
du gör ju samma sak. Jag har sagt flertal gånger vad jag ska ha hunden till men du frågar åter om o om vad jag ska med hunden till. Troligen ska han du fråga om INTE ställa upp i shower i usa, de vet du lika väl så va inte löjlig du vill bara få ut det du vill höra.
Jag har aldrig frågat dig vad du ska ha hunden till. Tröttnar du inte på att fabulera ihop skit?
Jag har aldrig frågat dig vad du ska ha hunden till. Tröttnar du inte på att fabulera ihop skit?
nej men du följer tråden eller? trådar är till för att läsas från början, har skrivit varför jag vill ha en dobermann.
nej men du följer tråden eller? trådar är till för att läsas från början, har skrivit varför jag vill ha en dobermann.
Kan du inte läsa eller? JAG HAR ALDRIG FRÅGAT DIG VARFÖR DU SKA HA DEN ELLER VAD DU SKA HA DEN TILL.
Och jag har varit med i tråden från början.
Kan du inte läsa eller? JAG HAR ALDRIG FRÅGAT DIG VARFÖR DU SKA HA DEN ELLER VAD DU SKA HA DEN TILL.
Och jag har varit med i tråden från början.
men vad är problemet, du har läst vad jag skrivit men du frågar igen eller vad?
Är du hög?
Tricklew
2013-01-17, 20:55
Sönderavlade djur är fruktansvärt, men varför skulle det göra din attityd bättre?
Jag har svårt för människor som tillför djur smärta pga deras egna njutning. De är skitstövlar i mina ögon, oavsett om djuren tar långvarig skada eller ej.
men vad är problemet, du har läst vad jag skrivit men du frågar igen eller vad?
Är du hög?
Ahh, jag förstår, du är slut. Du har inga fler argument.
Sönderavlade djur är fruktansvärt, men varför skulle det göra din attityd bättre?
Jag har svårt för människor som tillför djur smärta pga deras egna njutning. De är skitstövlar i mina ögon, oavsett om djuren tar långvarig skada eller ej.
de smärta som dom känner under kupering är ju efter bedövningen släppt, precis samma rutin som t.ex en kastrering
Ahh, jag förstår, du är slut. Du har inga fler argument.
ja det är jag som är slut, du läser tråden men frågar saker du redan är medveten om.
Tycker du tråden är slut så kan du sluta skriva.
ja det är jag som är slut, du läser tråden men frågar saker du redan är medveten om.
Tycker du tråden är slut så kan du sluta skriva.
Vad har jag frågat?
Tricklew
2013-01-17, 21:02
de smärta som dom känner under kupering är ju efter bedövningen släppt, precis samma rutin som t.ex en kastrering
Med den stora skillnaden är att du gör det för din egna njutning, inget annat.
Med den stora skillnaden är att du gör det för din egna njutning, inget annat.
ja precis.
Du tror inte folk kastrerar för egen njutning? många kastrerar för att få mindre dominant hund, slippa markera revir så mkt, men det är ju klart för hundens njutning för det skulle dom fixat själva
Tråden verkar ha ett lite lätt irriterat klimat. Tänkte sticka in med en liten fråga bara ang. klorna på Dobermann. Behöver de verkligen klippas? Det är väl ett ganska distinkt attribut hos en (100% renrasig) dobermann att klorna växer väldigt sakta och slits naturligt jämnt? Är som sagt inte säker, men har läst det på flera ställen och är lite nyfiken.
KalleBalik
2013-01-17, 21:44
Tråden verkar ha ett lite lätt irriterat klimat. Tänkte sticka in med en liten fråga bara ang. klorna på Dobermann. Behöver de verkligen klippas? Det är väl ett ganska distinkt attribut hos en (100% renrasig) dobermann att klorna växer väldigt sakta och slits naturligt jämnt? Är som sagt inte säker, men har läst det på flera ställen och är lite nyfiken.
Låter som en riktig skröna, givetvis måste man klippa klorna på en dobermann.
Ignatius72
2013-01-17, 21:59
I vilket syfte menar du att det skulle vara lämpligt att sparka en valp flera gånger i ansiktet?
Inget. Tricklew verkar dock ha en viss faiblesse för ämnet.
Hundar har naturligtvis inga fantomsmärtor, de har inte den mentala kapaciteten att koppla ihop saker på det sättet. Än mindre att förmedla detta. Det är en strikt moralisk fråga och man får tycka att det är idiotiskt. Men argument som att hunden får sämre livskvalité utgår ifrån vad tex timeout tror att han skulle känna om man kapade dasen en bit på honom. Det har dock ingen bäring för djur.
WHITEFOLKS
2013-01-17, 22:04
Hundar har naturligtvis inga fantomsmärtor, de har inte den mentala kapaciteten att koppla ihop saker på det sättet. Än mindre att förmedla detta. Det är en strikt moralisk fråga och man får tycka att det är idiotiskt. Men argument som att hunden får sämre livskvalité utgår ifrån vad tex timeout tror att han skulle känna om man kapade dasen en bit på honom. Det har dock ingen bäring för djur.
Och försämrad kommunikation och annan funktion.
KalleBalik
2013-01-17, 22:08
Okej, då är jag med. Men om vi tillåter oss att glida iväg från ämnet en aning så måste du väl hålla med om att upprepat och obefogat våld gentemot en hund kan leda till bestående psykiska men?
Men argument som att hunden får sämre livskvalité utgår ifrån vad tex timeout tror att han skulle känna om man kapade dasen en bit på honom. Det har dock ingen bäring för djur.
Haha, kanske inte exakt vad jag menade.
Tror du att en hund får bättre, sämre eller likadan livskvalite om han har alla sina naturliga bitar kvar?
Nu när tex vi har kommit fram till vad en hund får hjälp med sin svans till.
Simma, balans osv
Tror du att en hund får bättre, sämre eller likadan livskvalite om han har alla sina naturliga bitar kvar?
Simma, balans osv
Vad menar du med naturlig? De hundraser vi har nu är framavlade genom århundraden med allt som det innebär. Är det "naturligt"? Har du lika stora problem med någon som köper t ex en engelsk bulldog som en som kuperar sin dobermann?
Ignatius72
2013-01-17, 22:23
Okej, då är jag med. Men om vi tillåter oss att glida iväg från ämnet en aning så måste du väl hålla med om att upprepat och obefogat våld gentemot en hund kan leda till bestående psykiska men?
Naturligtvis
Simma, balans osv
Oförändrad. Hunden själv begriper inget så där kan man aldrig prata om livskvalité. Att hitta objektiva kriterier som att kuperade cocker spaniels inte skulle kunna simma, öronkuperade beucerons som blir så missuppfattade i sin kommunikation så att...ja vad?
Nä, det är såklart även det mest svammel.
filmjölk
2013-01-17, 22:27
Men schäfrar är väldigt fina och söta hundar imo. Mops, bulldogg, pitbull not so much. Man skall helst se att hunden härstammar från varg och inte kan misstas för något som ser ut som avkomman ifrån en babian som parat sig med en minigris.
Golden är fina med, labradorer (eller mix labrador och schäfer*cupid*) med, lite större varanter på spaniel, -welsh, -english, collie, alaskan huskey är alla fina.
Welsh springer spaniel var en sån man brukade kupera förr, helt i onödan.
Naturligtvis
Oförändrad. Hunden själv begriper inget så där kan man aldrig prata om livskvalité. Att hitta objektiva kriterier som att kuperade cocker spaniels inte skulle kunna simma, öronkuperade beucerons som blir så missuppfattade i sin kommunikation så att...ja vad?
Nä, det är såklart även det mest svammel.
Jag sa inte att de inte skulle kunna simma, jag säger att de skulle kunna simma bättre om de hade kvar svansen än om de inte hade det. Att de är medvetna om det eller inte spelar ingen roll.
Vad menar du med naturlig? De hundraser vi har nu är framavlade genom århundraden med allt som det innebär. Är det "naturligt"? Har du lika stora problem med någon som köper t ex en engelsk bulldog som en som kuperar sin dobermann?
Jag snackar inte om engelsk bulldog, jag snackar om kupering, kapish?
Jag snackar inte om engelsk bulldog, jag snackar om kupering, kapish?
Vad menar du då med naturlig? Ingen hund är "naturlig" på något sätt. Vissa raser är avlade att födas utan svans, är det ok?
Vad menar du då med naturlig? Ingen hund är "naturlig" på något sätt. Vissa raser är avlade att födas utan svans, är det ok?
Jag snackar inte om avling alls här, jag snackar om fysiska ingrepp för att göra hunden attraktivare i dess ägares ögon, ingrepp som i någon form påverkar hunden senare i livet, medveten eller omedveten.
Jag snackar inte om avling alls här, jag snackar om fysiska ingrepp för att göra hunden attraktivare i dess ägares ögon, ingrepp som i någon form påverkar hunden senare i livet, medveten eller omedveten.
Sista frågan på ämnet: Att avla fram en hund som föds utan svans och därmed mister de funktioner du nämner är helt ok enligt dig? Undrar bara om det är ingreppet i sig, eller just att människan medvetet, genom avel eller ingrepp tar bort t ex en del av svansen som är det du har problem med.
Ignatius72
2013-01-17, 22:41
Jag sa inte att de inte skulle kunna simma, jag säger att de skulle kunna simma bättre om de hade kvar svansen än om de inte hade det. Att de är medvetna om det eller inte spelar ingen roll.
Fö en dobberman så spelar det minimal roll om hunden, eventuellt, skulle förlora en promille i simförmåga.
Tyck vad du vill. Men dina argument är kassa.
Ignatius72
2013-01-17, 22:43
Avel är i allra högsta grad ett ingrepp. Man har förstört hela raser på detta sätt.
Avel är i allra högsta grad ett ingrepp. Man har förstört hela raser på detta sätt.
Det är inte ett fysiskt ingrepp, vilket är vad vi diskuterar här. Svårt att greppa det?
Fö en dobberman så spelar det minimal roll om hunden, eventuellt, skulle förlora en promille i simförmåga.
Tyck vad du vill. Men dina argument är kassa.
En promille? Du griper efter halmstrån. Vilka argument är kassa?
Hundar har naturligtvis inga fantomsmärtor, de har inte den mentala kapaciteten att koppla ihop saker på det sättet.
Haha, källa?
Hundar har naturligtvis inga fantomsmärtor, de har inte den mentala kapaciteten att koppla ihop saker på det sättet. Än mindre att förmedla detta.
http://tripawds.com/2011/03/08/post-amputation-side-effects-in-dogs/
Jaså du? Du kanske är veterinär också?
Detta sker ju oftast i äldre hundar som jag skrev innan.
http://www.dobermantalk.com/doberman-health/28875-tail-dock-neuroma.html
Här kommer en till med andra komplikationer, Mr expert.
Mer intressant läsning http://www.bellaonline.com/articles/art55615.asp
redbrigade
2013-01-18, 01:18
Hon tävlade mycket när hon bodde i USA
Ignatius72
2013-01-18, 06:59
Det är inte ett fysiskt ingrepp, vilket är vad vi diskuterar här. Svårt att greppa det?
En promille? Du griper efter halmstrån. Vilka argument är kassa?
Tror du hundaveln är uppbyggd så att hundarna är ute och date:ar på egen hand? Allt är fysiskt tillrättalagt, det är en organiserad långsam misshandel av djur. Djur som de facto plågas varje dag i hela sitt liv av det.
Alla dina argument är kassa och hänvisningar till bloggarna patetiska.
en stor stark
2013-01-18, 07:58
Hur går processen till?
Om det tillför något lidande övh så absolut inte.
Djurplågeri.
Sen kan ägaren alltid försöka skylla ifrån sig på att hunden är importerad osv, köper man en kuperad hund oavsett bidrar man till eländet.
Sokrates696
2013-01-18, 08:58
Hundaveln har spårat ut för länge sedan, jag tycker kupering etc. är fel.
Hoppas TS har god vana vid hundar och haft hund tidigare. Doberman är ingen nybörjarhund och kräver en husse med van o fast hand. Ser allt för ofta hundägare med den typen av hund som helt misslyckats med att uppfostra hundar i denna kategori.
/Tommy.
HookersUnited
2013-01-18, 09:05
Jag är uppväxt i ett samhälle där jakt kommer med modersmjölken. Jag har inte hört om någon som råkat ut för detta.
Tror du hundaveln är uppbyggd så att hundarna är ute och date:ar på egen hand? Allt är fysiskt tillrättalagt, det är en organiserad långsam misshandel av djur. Djur som de facto plågas varje dag i hela sitt liv av det.
Alla dina argument är kassa och hänvisningar till bloggarna patetiska.
Kom igen nu, ge oss en källa :)
HookersUnited
2013-01-18, 09:15
Det beror ju helt på vad det är för djur, och människans engagemang. Men rent generellt kan jag tycka att det är lite bisarrt att ta sig rätten att äga ett liv.
Trots det har jag två hundar, där mycket tid går till att hålla deras livskvalitet på en bra nivå.
HookersUnited
2013-01-18, 09:16
Dobermann tilltalar mig?
Det handlar nog främst vad man antar att sin hund är kapabel till.
http://www.chihuahuacirkeln.nu/index.php?option=com_content&view=article&id=103:chihuahua-blev-viltsparprovschampion&catid=50:artiklar
narkos förekommer
helt klart, narkos eller lokalbedövning så finns ju självklart smärtan efteråt precis som alla andra operationer.
Jag har ett tips: Begär att få kopior på kvittona från veterinären som var med vid ingreppet och då en sådan som specar ev narkos eller lokalbedövning.
Narkos på en valp för att kupera den låter nämligen väldigt otroligt.
Det går också ganska så snabbt att få bort dåliga anlag genom att ge fan att avla på dessa så även om en stor procent skulle ha dåliga svansanlag så går det att fixa rasen på två/tre generationer. Av någon anledning så ser man heller inte de konstiga svansarna på ickekuperade hundar idag och inte heller alla sönderpiskade svansar just hos de raserna som förut kuperades.
Hundaveln har spårat ut för länge sedan, jag tycker kupering etc. är fel.
Hoppas TS har god vana vid hundar och haft hund tidigare. Doberman är ingen nybörjarhund och kräver en husse med van o fast hand. Ser allt för ofta hundägare med den typen av hund som helt misslyckats med att uppfostra hundar i denna kategori.
/Tommy.
Har rätg god vana med hundar,doermanns har jag varit runt enheldel,sedan har jag tagit hand om kompisens staffer mix under 1år.
En sak som slår mig när folk säger att dobermann inte är en nybörjarhund,ska man då köpa en hund man inte vill ha i sisådär 10år bara för den är "lättare" ?
Förhoppningvis så har man läst om rasen och vet att den är mer krävande och är beredd att lägga ner mkt tid på den också.en ouppfostrad dobberman är inte alls bra på några sätt,särskilt när den kommer upp i ålder och vikt
Även om doberman inte är en nybörjarhund och kräver nästan löjligt mycket tid (jag skulle då inte skaffa en sån om jag jobbade heltid tex), så ska man inte överdriva svårigheterna med den. Den är ju trots allt väldigt sugen på att bli dresserad och gör man det så är den oerhört stabil. Väldigt social är den också. Mentalt är nog doberman den ras som jag tycker är allra bäst avlad. Att den är jobbig när den är otränad kan man ju inte direkt lasta hunden för. Man får alltså precis det man förväntar sig av en hund fast i en väldigt, väldigt stor dos, det är fördelen och nackdelen.
Jag skulle nog hellre välja en pudel om jag ville ha nåt åt det här hållet. Lika sugen på att bli dresserad, men aningens nertonad. Kanske beror på exakt stamtavla och individ, det är min knappa erfarenhet dock. Inte samma "farlig hund"- stigma heller. Iofs har den nästan ett "snäll hund"-stigma, puckon kan få för sig att "hälsa" om man vänder ryggen till.
Men ja, min poäng är att detta egentligen inte är ovanligt svåra hundar, de kräver bara mycket tid. Svåra att hitta vettiga ägare till om livet kör ihop sig också.
Ignatius72
2013-01-18, 11:05
Kom igen nu, ge oss en källa :)
Ska du ha en källa på att djur inte besitter samma mentaliseringsförmåga som människor?
Djur oroar sig inte för döden, livet eller försvunna svansar. De är mycket enkla varelser. Det är fullkomliga självklarheter och behöver lika lite källor som att jorden är rund, solen varm och man blir blöt om man hoppar i vattnet.
Även om doberman inte är en nybörjarhund och kräver nästan löjligt mycket tid (jag skulle då inte skaffa en sån om jag jobbade heltid tex), så ska man inte överdriva svårigheterna med den. Den är ju trots allt väldigt sugen på att bli dresserad och gör man det så är den oerhört stabil. Väldigt social är den också. Mentalt är nog doberman den ras som jag tycker är allra bäst avlad. Att den är jobbig när den är otränad kan man ju inte direkt lasta hunden för. Man får alltså precis det man förväntar sig av en hund fast i en väldigt, väldigt stor dos, det är fördelen och nackdelen.
Jag skulle nog hellre välja en pudel om jag ville ha nåt åt det här hållet. Lika sugen på att bli dresserad, men aningens nertonad. Kanske beror på exakt stamtavla och individ, det är min knappa erfarenhet dock. Inte samma "farlig hund"- stigma heller. Iofs har den nästan ett "snäll hund"-stigma, puckon kan få för sig att "hälsa" om man vänder ryggen till.
Men ja, min poäng är att detta egentligen inte är ovanligt svåra hundar, de kräver bara mycket tid. Svåra att hitta vettiga ägare till om livet kör ihop sig också.
håller helt med, det är ägaren som formar djuret och är man inte engagerad och inte har tiden så är man helt fel ute.
Finn ju små raser som blir lika dryga utan mental o fysisk aktivering, men skillnaden med dom är att dom kanske är lättare att hantera
Ska du ha en källa på att djur inte besitter samma mentaliseringsförmåga som människor?
Djur oroar sig inte för döden, livet eller försvunna svansar. De är mycket enkla varelser. Det är fullkomliga självklarheter och behöver lika lite källor som att jorden är rund, solen varm och man blir blöt om man hoppar i vattnet.
Jag kan förklara hur man bevisar att jorden är rund, solen är varm och att man blir blöt om man hoppar i vattnet. Kan du förklara för mig hur man bevisar att djur inte upplever fantomsmärtor?
Ignatius72
2013-01-18, 11:24
Jag kan förklara hur man bevisar att jorden är rund, solen är varm och att man blir blöt om man hoppar i vattnet. Kan du förklara för mig hur man bevisar att djur inte upplever fantomsmärtor?
Jag sitter inte och letar upp självklarheter. Men känner du för att bevisa att hundar har den företällningsförmågan så leta på du.
På vad baserar du att just dobermannen skulle vara mentalt bäst avlad?
Det är väl lite hur hunden beteer sig?
En veterinär kan väl inte undersöka om hunden har fantom smärtor eller inte?
Jag sitter inte och letar upp självklarheter. Men känner du för att bevisa att hundar har den företällningsförmågan så leta på du.
Jaha, är det jag som ska leta motbevis till ditt påstående? Är det inte vanligare att den som påstår saker är den som ska bevisa något? Det var ju "naturligtvis" så som du sa tidigare, då borde det vara jättelätt att förklara?
App, app, app! Så lätt slipper du inte undan.
Med dig talar jag endast om det här med fantomsmärtor i hundar. Det vore ju synd om den frågan liksom försvann i debatten, eller hur? ;)
Fantomsmärtor är ett fysiologisk fenomen och inte nagonting som har att göra med "företällningsförmagan". Pa vilket sätt är det självklart att just detta däggdjur inte upplever fantomsmärtor, när andra däggdjur bevisligen gör det?
spoonchest
2013-01-18, 11:35
Emot. Men jag undar om inte det är lika bra att godkänna det, så inte hundars svansar "råkar" komma i vägen för ytterdörren, så amputation blir enda alternativet.
Som jag fattat det så händer det i Sverige.
Carolinew
2013-01-18, 11:38
Helt jävla otroligt att det fortfarande är tillåtet att importera kuperade hundar till Sverige. Alla hundägare som har och stödjer kupering av hundar kommer jag döma som idioter. Att skära öronen av hundar leder till sjukdomar och de som skär svansen av dem verkar ju tro att svansen bara är en prydnad eller helt onödig för hunden. Svansen är en del av hunden och dess möjlighet att uttrycka sig. Lite som att skära händerna av en människa eller ta bort en del av talförmågan, bara för att man tycker människan ser häftigare ut då.
Självklart är jag emot ohälsosam hundavel också.
som jag förstått och läst skall man kupera i tidigt ålder för att minska alt få bort några skador som följer med dom livet ut.
En vuxen hund ska inte kuperas det håller jag med, ifall det inte sker nå skada med svansen etc etc.
Valpar löper mycket mindre risk att få bestående men av kupering.
Det är väl lite hur hunden beteer sig?
En veterinär kan väl inte undersöka om hunden har fantom smärtor eller inte?
Varför skulle det inte gå att undersöka det?
Fast jag är fortfarande mer intresserad av påståendet om att valpar läggs i narkos för att kuperas.
som jag förstått och läst skall man kupera i tidigt ålder för att minska alt få bort några skador som följer med dom livet ut.
En vuxen hund ska inte kuperas det håller jag med, ifall det inte sker nå skada med svansen etc etc.
Valpar löper mycket mindre risk att få bestående men av kupering.
Enligt vem? Och du erkänner alltsa att det finns en viss risk att hunden far bestaende men, även om den kuperas som valp. Ända vill du kupera din hund för att du tycker det ser ballt ut. Är du fran vettet?
Fast jag är fortfarande mer intresserad av påståendet om att valpar läggs i narkos för att kuperas.
Inte en chans i världen att nagon uppfödare hade riskerat dyra valpar pa det sättet. Dessutom är det omständigt och kostar pengar.
Enligt vem? Och du erkänner alltsa att det finns en viss risk att hunden far bestaende men, även om den kuperas som valp. Ända vill du kupera din hund för att du tycker det ser ballt ut. Är du fran vettet?
Det finns väl risk med allt som har med operationer att göra.
Men tja visst , alla kuperade hundar mår ju dåligt så är det bara.
Varenda kuperad hund är ju inte frisk, det är ju det du/ni antyder.
KalleBalik
2013-01-18, 11:52
Mentalt är nog doberman den ras som jag tycker är allra bäst avlad.
Jag är också nyfiken på hur du kommit fram till den här slutsatsen, förmodar att du gjort omfattande efterforskningar gällande alla vanligt förekommande hundraser? Jag har träffat en hel del Dobermann på tävling och på olika brukshundklubbar och jag är av precis motsatt uppfattning, har träffat väldigt få som jag tycker är mentalt stabila. Med det sagt så vill jag ju inte döma ut hela rasen då det givetvis finns trevliga och stabila individer också, men som sagt, enligt min erfarenhet hör det inte till vanligheterna.
Det finns väl risk med allt som har med operationer att göra.
Exakt. Sa du medger alltsa att du sätter dina estetiska preferenser före hundens välbefinnande, och är till och med beredd att asaka hunden permanenta men för att du ska se häftigare ut när du gar pa promenad med den?
Exakt. Sa du medger alltsa att du sätter dina estetiska preferenser före hundens välbefinnande, och är till och med beredd att asaka hunden permanenta men för att du ska se häftigare ut när du gar pa promenad med den?
Men seriöst du också, jag har ju nämnt flertal ggr att JA kuperingen görs enbart för estetiska skäl, det har jag erkänt, fan läser du inte tråden?
Varför skulle man kupera en frisk dobermann annars?
Så nu fick du det du ville höra igen, jag är en dålig människa etc etc och låter hunden kuperas. Vill inte ha en pudel, vill inte ha en golden, ville inte ha en tax, vill h en kuperad dobermann.
Jag är också nyfiken på hur du kommit fram till den här slutsatsen, förmodar att du gjort omfattande efterforskningar gällande alla vanligt förekommande hundraser? Jag har träffat en hel del Dobermann på tävling och på olika brukshundklubbar och jag är av precis motsatt uppfattning, har träffat väldigt få som jag tycker är mentalt stabila. Med det sagt så vill jag ju inte döma ut hela rasen då det givetvis finns trevliga och stabila individer också, men som sagt, enligt min erfarenhet hör det inte till vanligheterna.
Haha, nej, naturligtvis inte, jag bara delade med mig av min högst personliga åsikt. Jag håller med om att de oftast är instabila, min bedömning ligger som sagt snarare i potentialen. De är som hundar förväntas vara: helt beroende av och kopplade till ägaren. Eller ja, som jag förväntar mig, du har kanske en annan bild av hur en hund bör vara.
Men seriöst du också, jag har ju nämnt flertal ggr att JA kuperingen görs enbart för estetiska skäl, det har jag erkänt, fan läser du inte tråden?
Varför skulle man kupera en frisk dobermann annars?
Så nu fick du det du ville höra igen, jag är en dålig människa etc etc och låter hunden kuperas. Vill inte ha en pudel, vill inte ha en golden, ville inte ha en tax, vill h en kuperad dobermann.
Jaha, da har du svarat pa din fraga i första posten:
Anser du att ägaren är dum i huvudet? ond? djurplågare? En ligist som bara gör det för att se cool ut?
Jaha, da har du svarat pa din fraga i första posten:
Det är en fråga jag ställde, du frågade mig en fråga som jag inte ställde och jag svarade, nu är du bara löjlig och försöker vara "smart" .
Men du frågar en fråga som redan ställts om o om igen. Läser du inte tråden så behöver du inte svara heller.
Jag är för kupering av vissa raser för jag anser att linjerna är mycket finare så.
SKK är för vissa raser för deras riktlinjer fast hundarna inte mår bra. Alla kan vi inte gilla samma saker and thats it
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.