handdator

Visa fullständig version : Vad anser folk om kupering på hundar?

Sidor : 1 [2]

Morty
2013-01-18, 12:04
Men seriöst du också, jag har ju nämnt flertal ggr att JA kuperingen görs enbart för estetiska skäl, det har jag erkänt, fan läser du inte tråden?

Varför skulle man kupera en frisk dobermann annars?
Så nu fick du det du ville höra igen, jag är en dålig människa etc etc och låter hunden kuperas. Vill inte ha en pudel, vill inte ha en golden, ville inte ha en tax, vill h en kuperad dobermann.

Inte rimligt att någon som inte bryr sig så lite om sitt djur ska få ha djur. Imo.

Gober
2013-01-18, 12:06
Vad vet man om hur det påverkar hunden psykiskt, hur det påverkar kommunikation, balans osv osv?

Och då menar jag inte de hobbyproffs här i tråden som anser att hundar är för korkade för att påverkas. Jag undrar alltså om det finns riktiga studier på detta?

Oavsett tycker jag det är vidrigt att ta bort svansen om det inte är pga sjukdom eller missbildning.

Jazen
2013-01-18, 12:07
Inte rimligt att någon som inte bryr sig så lite om sitt djur ska få ha djur. Imo.

ja nej köper man en kuperad hund så kommer den få leva i missär också, självklart. Det kostar ju bara tiotals tusen kronor per år, men det är för att man inte bryr sig.

stafh
2013-01-18, 12:13
Det är en fråga jag ställde, du frågade mig en fråga som jag inte ställde och jag svarade, nu är du bara löjlig och försöker vara "smart" .

Men du frågar en fråga som redan ställts om o om igen. Läser du inte tråden så behöver du inte svara heller.

Jag är för kupering av vissa raser för jag anser att linjerna är mycket finare så.
SKK är för vissa raser för deras riktlinjer fast hundarna inte mår bra. Alla kan vi inte gilla samma saker and thats it

Tidigare har du ju sagt att du inte har nagot emot kupering eftersom:

dom lider inte av fysiskt eller psykiskt

Nu erkänner du att de faktiskt visst kan göra det, till och med under resten av sina liv.

Ville bara klargöra den saken.

ja nej köper man en kuperad hund så kommer den få leva i missär också, självklart. Det kostar ju bara tiotals tusen kronor per år, men det är för att man inte bryr sig.

Du har ju redan sagt att det finns en viss risk för permanenta men?
Du bryr dig väl om dig själv, eftersom du vill ha en kuperad hund för att du tycker att det är fint. Det har ingenting med hunden att göra, den verkar du inte bry dig sa mycket om.

Sheogorath
2013-01-18, 12:15

Jag tror hunden som ev. lider skiter rätt fett i hur mycket du betalar för den om jag ska vara ärlig.

Jazen
2013-01-18, 12:19
Tidigare har du ju sagt att du inte har nagot emot kupering eftersom:

Nu erkänner du att de faktiskt visst kan göra det, till och med under resten av sina liv.

Ville bara klargöra den saken.

Du har ju redan sagt att det finns en viss risk för permanenta men?
Du bryr dig väl om dig själv, eftersom du vill ha en kuperad hund för att du tycker att det är fint. Det har ingenting med hunden att göra, den verkar du inte bry dig sa mycket om.

Dom dobermanns jag träffar och träffat har alla mått väldigt bra utan några smärtor etc etc detta är också bekräftad av vetrinär så jag får väl ändra mig och skriva "dom hundar jag träffat" mår bra...

Jag vet att du söker ett svar för att få sinnesro och ett leende på läpparna för att känna dig fullföljd och nån form av vinnare av tråden.

Men ja jag är beredd att köpa en kuperad hund, gör det för estetiska skäl, händer hunden nått så är det på mitt samvete och konto.....
Men bara för jag köper en kuperad hund betyder det inte att han inte ska få ett bra liv EFTER kuperingen.

Saga
2013-01-18, 12:28
Jag har inte brytt mig om att läsa hela tråden. Men jag känner ett behov att yttra mig. Dobberman är en brukshund. Att skaffa en brukshund (som ska avlas för arbete i samklang med människan) till enbart sällskap är för mig förkastligt. Skaffa en sällskapshund i stället.

Dobberman behöver inte kuperas för att klara sina arbetsuppgifter som brukshund. Tillskillnad från tl.x. Vorsteh som ofta ofta står sönder sin svans i skogen.

Att avla på hundar så att de inte klarar att leva ett normalt hundliv eller kan fortplanta sig normal är också förkastligt. Naturligtvis. Och SKK jobbar hårt med att styra upp så att uppfödarna inte prioriteras när de avlar på detta sätt. Men det finns ingen lag på detta till skillnad för kupering. Så uppfödarna gör lite som de vill. Och makten ligger hos valpköparna. Så länge det finns folk som köper kuperade eller söndaravlade hundar så kommer det att finnas sådanna hundar att köpa. Och plötsligt blev människans bästa vän en handelsvara.

Det är inte hunden som väljer hur den ska se ut eller vara till för. Därför måste vi ta vårt ansvar när vi köper hund och köpa av uppfödare som är seriösa och tänkar på hunden och rasens hälsa både mentalt och fysiskt.

Manta
2013-01-18, 12:28
Men ja jag är beredd att köpa en kuperad hund, gör det för estetiska skäl, händer hunden nått så är det på mitt samvete och konto.....
Men bara för jag köper en kuperad hund betyder det inte att han inte ska få ett bra liv EFTER kuperingen.

Glöm inte hunden.

Jazen
2013-01-18, 12:31
Jag har inte brytt mig om att läsa hela tråden. Men jag känner ett behov att yttra mig. Dobberman är en brukshund. Att skaffa en brukshund (som ska avlas för arbete i samklang med människan) till enbart sällskap är för mig förkastligt. Skaffa en sällskapshund i stället.

Dobberman behöver inte kuperas för att klara sina arbetsuppgifter som brukshund. Tillskillnad från tl.x. Vorsteh som ofta ofta står sönder sin svans i skogen.

Att avla på hundar så att de inte klarar att leva ett normalt hundliv eller kan fortplanta sig normal är också förkastligt. Naturligtvis. Och SKK jobbar hårt med att styra upp så att uppfödarna inte prioriteras när de avlar på detta sätt. Men det finns ingen lag på detta till skillnad för kupering. Så uppfödarna gör lite som de vill. Och makten ligger hos valpköparna. Så länge det finns folk som köper kuperade eller söndaravlade hundar så kommer det att finnas sådanna hundar att köpa. Och plötsligt blev människans bästa vän en handelsvara.

Det är inte hunden som väljer hur den ska se ut eller vara till för. Därför måste vi ta vårt ansvar när vi köper hund och köpa av uppfödare som är seriösa och tänkar på hunden och rasens hälsa både mentalt och fysiskt.

Håller inte med. Dom gör sig väldigt bra som sällskaps hundar, det har dom gjort många generationer nu. Visst grunden till hundens framkomst var bruks,vakt etc etc

http://www.youtube.com/watch?v=-g2IC726Goc

timoat
2013-01-18, 12:39
Tror du hundaveln är uppbyggd så att hundarna är ute och date:ar på egen hand? Allt är fysiskt tillrättalagt, det är en organiserad långsam misshandel av djur. Djur som de facto plågas varje dag i hela sitt liv av det.
Alla dina argument är kassa och hänvisningar till bloggarna patetiska.

Varför envisas ni med att ta upp hundavel hela tiden som ett argument FÖR stympning? Det är mycket värre? Det är klart det är värre, men vi pratar inte om det. Jag pratar inte om hundavel alls. Tråden handlar om svans och öron kupering, är det så svårt att förstå för dig? Låter som att dina argument är så pass dåliga FÖR svans och öronstympning att du måste hämta backup från något helt annat. Det är dina argument som är patetiska, Mr "Jag har haft hund i 20 år så jag är min själ expert".

Vissa av länkarna jag givit är på de till veterinäruttalanden samt legitima kontrollerade studier, men de bakar du ihop med mer personliga blogginlägg och diskrediterar allt, för att de motbevisar dig. Vem är det som är patetisk? Jag ser inga länkar från din sida till studier om att hunden skulle vara opåverkad eller inte få nedsatt funktion.

timoat
2013-01-18, 12:42

Vem har påstått det?

Jazen
2013-01-18, 12:45
Vem har påstått det?

folk som skriver att jag inte bryr mig om hunden när jag kuperar den.
Håller med det är en med och mot argument, jag bryr mig inte om kuperingen men bryr mig om att han ska få ett bra liv efteråt. Men att antyda att jag inte bryr mig alls om hunden för kuperingen är del påstående

Tricklew
2013-01-18, 12:48
Men seriöst du också, jag har ju nämnt flertal ggr att JA kuperingen görs enbart för estetiska skäl, det har jag erkänt, fan läser du inte tråden?

Kan du inte bara skriva rakt ut att du är en djurmisshandlare? Du tillfogar djur smärta av den simpla anledningen att det ger dig glädje.

Carolinew
Håller med det är en med och mot argument, jag bryr mig inte om kuperingen men bryr mig om att han ska få ett bra liv efteråt. Men att antyda att jag inte bryr mig alls om hunden för kuperingen är del påstående

Saken är att du uppenbarligen vill ta risken att förstöra hundens liv, bara för att tillfredsställa ditt eget nöje av en stympad hund. Samtidigt stödjer du en industri som tar livet av många hundar.

Gober

Men om det finns en viss risk att hunden inte kommer må bra av det, är inte det skäl nog att strunta i det?

Eller resonerar du fortfarande att du i så fall får ta det på ditt samvete?

edit, pucktrea ;-)

timoat
2013-01-18, 12:50
Det finns väl risk med allt som har med operationer att göra.
Men tja visst , alla kuperade hundar mår ju dåligt så är det bara.
Varenda kuperad hund är ju inte frisk, det är ju det du/ni antyder.

IGEN fyller du på med påhittade påståenden ingen i tråden har gjort. Vem har sagt att ALLA hundar mår dåligt?
Ditt sista påstående stämmer ju också, alla kuperade hundar ÄR inte friska. Alla har inte skador heller. Eller är det bara du som inte kan uttrycka dig ordentligt?
Läser du inte mina länkar? Jag länkade till en tråd på ett forum där folk skrev in att de haft problem med första kupering, och vart tvungna att utföra en till för att rätta till problemet.

Min poäng är att hunden får nedsatt förmåga mot vad han hade haft om allt varit lämnat som det var.

Jazen
2013-01-18, 12:56
Kalla mig djurmisshandlare är inte ok. Jag är en stor djurälskare, har/haft enheldel djur/reptiler i min tid och behandlar allihopa mycket bättre än dom någonsin kan få det som "husdjur". Har då aldrig skadat nått djur för njutning eller tillrättaviselse skull.
Är även djurfadder då jag skänker en peng varje månad, det säger kanske inget men det är mer än dom flesta gör.
Ser nog med djurmisshandel av dom som ställer ut sina hundar.

återigen så har jag enbart sett friska dobermanns,dom hundar jag ser/sett är alla friska och ägarna är väldigt mån om hur dom mår, samt mycket fina ord från veterinären. Tror ni att alla kuperade djur mår dåligt och är sjuka?
Risk finns det säger jag inte emot, risk finns även vid kastrering, är folk som kastrerar sina djur för egen vinnings skull också djurmisshandlare?

Saga
2013-01-18, 13:12
Jodå, Dobberman är en bra sällskapshund. Det SKA alla hundar vara för att kunna leva men människor. Men min Kines har mer arbetsiver och bättre hälsa än många Dobberman jag träffat och försökt hjälpa på kurser och i skogen. Ska det verkligen vara så?

Ibland måste vi som hundägare ta vårt ansvar med hunden för hundens bästa som tl.x. kasterring, operationer, eller andra ingrepp för att säkerställa hälsan och ge hunden ett bra liv. Kupering ingår inte i att ge hunden ett bra liv. Kupering är ENDAST för vårt nöjes skull om det görs för att göra hunden vackrare. Kuperade hundar för sitt signalsystem stympat och handikappar hundens chans till ett bra hundliv.

timoat
2013-01-18, 13:19
Risk finns det säger jag inte emot, risk finns även vid kastrering, är folk som kastrerar sina djur för egen vinnings skull också djurmisshandlare?

*gah!*, varför drar du in kastrering och avel hela tiden, när vi pratar om öron/svansstympning?
Varför jämför du kastrering med att stympa hundens öron och svans? Ska du kastrera din hund?

Jag säger inte att kastrering är rätt eller fel, men det här fick jag framgooglat. Det finns ju ett par viktiga medicinska anledningar att kastrera hundar, bla skydd mot prostata och livmoder och juvercancer. Men en sak är säker, kastrering görs inte enbart för estetiska skäl.

http://www.aspca.org/pet-care/spayneuter/spay-neuter-top-ten.aspx

Morty
2013-01-18, 13:31
Även om du inte (direkt) skadar djuret så gör den person som kuperar hunden det. Och det är på din order. Skulle du själv vilja stympa ett djur? Skulle du känna dig som en djurvän när du står där med en sekatör och ska börja klippa i hunden?

Poxeman
2013-01-18, 13:50
Helt ärligt så är denna trådens låga diskussionsnivå mer skrämmande än att folk är dumma nog att skära svansen av sina husdjur.

Jag skulle aldrig kunna känna mig schysst mot min hund om jag visste att jag tidigare åsmakat den sådan skada.

Jazen
2013-01-18, 14:10
Svar till den/dom som undrar om det är under narkos eller liknande så fick jag svar av min uppfödare.

yes,with full anasthesia,always

over and out.

Tolkia
2013-01-18, 14:25
Mycket bajskastning på dobermann nu, tycker jag. De jag har träffat som haft normala och vettiga ägare har verkat just normala och vettiga. Min gissning är att det är som med t.ex. schäfer, att det finns för många knäppskallar som frestas att köpa dobermann för att den är cool, och sedan inte kan hantera den. Det är ingen konst att göra en aktiv och aningen skarp hund till en pina för omgivningen.

Jag undrar också över detta med att djur inte skulle kunna uppleva fantomsmärtor. Nu är det iofs möjligt att just svanskupering sker så tidigt att referenspunkten svans inte är så etablerad att det leder till fantomsmärtor, men fantomsmärtor i sig är ju ett neurologiskt fenomen och inte något som har med vilken "föreställningsvärld" man har att göra. Det borde räcka med ett nervsystem som de flesta högre däggdjur har för att kunna ha neuropatisk smärta av olika slag. Sedan kan ju djuret naturligtvis inte verbalisera smärtan på samma sätt som vi, så ett diagnostiskt problem finns ju. Rent allmänt tycker jag att det är viktigt att man skiljer på neuropatisk smärta och "psykogen" (vilket är ytterst ovanligt även hos människor), eller smärta man "tror" att man har.

timoat
2013-01-18, 14:38
Mycket bajskastning på dobermann nu, tycker jag. De jag har träffat som haft normala och vettiga ägare har verkat just normala och vettiga. Min gissning är att det är som med t.ex. schäfer, att det finns för många knäppskallar som frestas att köpa dobermann för att den är cool, och sedan inte kan hantera den. Det är ingen konst att göra en aktiv och aningen skarp hund till en pina för omgivningen.

Hittar ingen direkt bajskastning på dobermann? Jättefina och trevliga hundar i mitt tycke, om de blivit "raised correctly", som med alla hundar. Människor som förändrar utseende på kirurgisk väg på sin hund enbart för att de ska i deras tycke bli "snyggare" låter som att de har snedvriden syn på hundägandet och ser sin hund som en materiell ägodel snarare än en livskamrat. De kanske vill att deras flickvänner ska skaffa silikonimplantat också? (Insinuerar inte TS)

Tolkia
2013-01-18, 14:43
Människor som förändrar utseende på kirurgisk väg på sin hund enbart för att de ska i deras tycke bli "snyggare" låter som att de har snedvriden syn på hundägandet och ser sin hund som en materiell ägodel snarare än en livskamrat. De kanske vill att deras flickvänner ska skaffa silikonimplantat också? (Insinuerar inte TS)
OK.

Och jo, när du skriver sådär är det precis vad du gör.

timoat
2013-01-18, 14:53
OK.

Och jo, när du skriver sådär är det precis vad du gör.

Om han känner sig träffad är det upp till honom. Jag generaliserar givetvis.

Jazen
2013-01-18, 15:47
Om han känner sig träffad är det upp till honom. Jag generaliserar givetvis.

Så du tror inte jag köper min hund för att ha som livskamrat? Ser han bara som material som ser bra ut?

timoat
2013-01-18, 15:52
Så du tror inte jag köper min hund för att ha som livskamrat? Ser han bara som material som ser bra ut?

Ja på fråga ett, nej på fråga två. Borde skrivit " I regel" nu i efterhand ser jag, jag ber om ursäkt. Som jag skrev ovan, jag generaliserar.

filmjölk
2013-01-18, 16:23
Varför envisas ni med att ta upp hundavel hela tiden som ett argument FÖR stympning? Det är mycket värre? Det är klart det är värre, men vi pratar inte om det. Jag pratar inte om hundavel alls. Tråden handlar om svans och öron kupering, är det så svårt att förstå för dig? Låter som att dina argument är så pass dåliga FÖR svans och öronstympning att du måste hämta backup från något helt annat. Det är dina argument som är patetiska, Mr "Jag har haft hund i 20 år så jag är min själ expert".

Vissa av länkarna jag givit är på de till veterinäruttalanden samt legitima kontrollerade studier, men de bakar du ihop med mer personliga blogginlägg och diskrediterar allt, för att de motbevisar dig. Vem är det som är patetisk? Jag ser inga länkar från din sida till studier om att hunden skulle vara opåverkad eller inte få nedsatt funktion.

+1.

Hundavel och stympning är olika frågor. Att köra med: "Jamen jamen jamen avla fram hundraser som har ont då? Dubbelmoral!" Är på samma nivå som om man diskuterar den dåliga maten barnen får i skolan och svarar "Skitsamma vad för jävla mat de får! Det dör folk i Afghanistan! jävla hycklare som bryr er om skolmat när det dör folk i Afghanistan".

Jazen
2013-01-18, 16:27
ni som är emot kupering, känner ni nån med kuperad hund?

Tolkia
2013-01-18, 16:33
Nej, jag tror inte det. Det är så länge sedan kupering förbjöds i Sverige att de hundar jag kände torde ha dött av (inklusive den egna familjens). Det skulle vara någon enstaka som importerat för avel då, men ingen jag kan komma på.

z_bumbi
2013-01-18, 16:34

Ja.

Hurså?

egge
2013-01-18, 16:35

Nej, även om jag inte förstår vad det har med något att göra.

Jazen
2013-01-18, 16:36
Ja.

Hurså?

Hur mår dom? varför kuperades den/dom ?

z_bumbi
2013-01-18, 16:37

Bra vad jag vet. Ingen aning.

Men vad har det för intresse för tråden?

Jazen
2013-01-18, 16:39
Bra vad jag vet. Ingen aning.

Men vad har det för intresse för tråden?

tråden handlar väl om kupering

timoat
2013-01-18, 16:50
tråden handlar väl om kupering

Men du förstår väl att vi inte kan tala om individuella hundar, vi måste generalisera? Vad hade tex ditt svar blivit om z_bumbi hade känt en hund som led hela livet av sin kupering? Det finns hundar som lider av det och det finns hundar som inte lider av det. Ska vi ta dom en och en eller?

Lite som att nån säger "de flesta hundar blir överkörda på stora vägen" och så kommer du och säger "jag känner faktiskt en som blev överkörd i parken så det stämmer inte"

Tråden handlar om att diskutera om det är rätt eller fel att kupera dem.

Jazen
2013-01-18, 16:56
Men du förstår väl att vi inte kan tala om individuella hundar, vi måste generalisera? Vad hade tex ditt svar blivit om z_bumbi hade känt en hund som led hela livet av sin kupering? Det finns hundar som lider av det och det finns hundar som inte lider av det. Ska vi ta dom en och en eller?

Lite som att nån säger "de flesta hundar blir överkörda på stora vägen" och så kommer du och säger "jag känner faktiskt en som blev överkörd i parken så det stämmer inte"

Tråden handlar om att diskutera om det är rätt eller fel att kupera dem.

jojo men dom flesta generaliserar att alla kuperade mår dåligt.
Jag kan utgå efter dom hundar jag träffat och folk jag pratat med.

Det var bara en fråga om nån kände nån vars hund var kuperad och hur dens hälso status är.

Förstår att du och 99% här inte är för kupering. Fine det har ni fått fram.
Its done, du skaffar ingen kuperad hund men jag gör det.

Tycker dom här sidorna av tråden har fått fram ett bra brett paket om vad tråden handlar om, tummen upp iaf

timoat
2013-01-18, 16:57
jojo men dom flesta generaliserar att alla kuperade mår dåligt.
Jag kan utgå efter dom hundar jag träffat och folk jag pratat med.

Det var bara en fråga om nån kände nån vars hund var kuperad och hur dens hälso status är.

Förstår att du och 99% här inte är för kupering. Fine det har ni fått fram.
Its done, du skaffar ingen kuperad hund men jag gör det.

Tycker dom här sidorna av tråden har fått fram ett bra brett paket om vad tråden handlar om, tummen upp iaf

Absolut, det har varit en intressant diskussion!

Hemi
2013-01-18, 18:47

Jag undrar också över detta med att djur inte skulle kunna uppleva fantomsmärtor. Nu är det iofs möjligt att just svanskupering sker så tidigt att referenspunkten svans inte är så etablerad att det leder till fantomsmärtor, men fantomsmärtor i sig är ju ett neurologiskt fenomen och inte något som har med vilken "föreställningsvärld" man har att göra. Det borde räcka med ett nervsystem som de flesta högre däggdjur har för att kunna ha neuropatisk smärta av olika slag. Sedan kan ju djuret naturligtvis inte verbalisera smärtan på samma sätt som vi, så ett diagnostiskt problem finns ju. Rent allmänt tycker jag att det är viktigt att man skiljer på neuropatisk smärta och "psykogen" (vilket är ytterst ovanligt även hos människor), eller smärta man "tror" att man har.

+1, mirror neurons osv, det undrar jag med. Utan att ha några direkta åsikter om kupering.

Sparven från Minsk
2013-01-18, 20:15
Är emot det. Tycker inte man ska "lemlästa" ett djur som ska vara ens vän pga estetiska skäl. Hunden kan inte säga ifrån.
Mycket av hundars känsloliv och sinnestämning, samspel med andra hundar rör svansen. Så det blir bekymmer helt klart.

ChuckTesta
2013-01-18, 20:19
vet inte om det gjorts nån statistik över detta. Har läst om detta fenomen på hundforum, detta kan vara vanligare än man tror.

Har du sett en upphetsad hund? Dom kan slå sönder sina svansar på bord, dörrar, etc etc

lol det krävs en hel del för att hunden ska "slå sönder svansen" när den är upphetsad. Du tror inte att svansen möjligtvis är byggd för att tåla lite slag? Men kupering är alltså ett skyddsargument för hunden? För att hunden inte ska slå sönder svansen, så kapar vi den?

Har haft hund i 20 år.

Jazen
2013-01-18, 21:39
lol det krävs en hel del för att hunden ska "slå sönder svansen" när den är upphetsad. Du tror inte att svansen möjligtvis är byggd för att tåla lite slag? Men kupering är alltså ett skyddsargument för hunden? För att hunden inte ska slå sönder svansen, så kapar vi den?

Har haft hund i 20 år.

jag skriver det jag läst på hundforum där folk som har hundar som blir väldigt upphetsade där svansen går som en propeller och kan bryta den, detta är inget nytt, du som haft hund i 20år har aldrig hört talas om detta?
Detta gäller ju givetvis inte alla raser, jag skriver bara det jag fått höra från andra hundägare, varför skulle jag hitta på detta.

Jazen
2013-01-18, 21:44

Har haft hund i 20 år.

http://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?tid=5423120
bara där har du några som har detta problem.

Helgon1
2013-01-18, 23:17
Jag jobbar med djursjukvård och tycker personligen att det är svårt med kupering. Djuret får ett omedvetet uttryck och kan få svårt att kommunicera med andra hundar. Inte bara att själva kuperingen i vissa länder görs väldigt dåligt- infektioner, ingen smärtlindring osv. Det finns en anledning till att man inte gör det i Sverige längre. Det är ett ingrepp som iaf anses som lite större hos oss på ett djursjukhus- att göra t.ex en svansamputation. Det tar en stund för själva operationen, mycket smärtlindring, lokalbedövning, svår läkning och "fantomsmärtor" efter operation.
Man tycker att det "inte verkar göra lika ont" när man gör det på valpar? Som att man för några år sedan inte trodde att spädbarn kunde känna smärta?
Jaja- som ni märker är jag en smärtlindringsjunkie inom narkosvärlden på djur... Det ÄR ett svårt ämne. Jag tycker också att en kuperad dobbis t.ex är sjukt fin, men jag skulle själv inte utsätta min valp för det som krävs för det. (när jag under kontrollerad övervakning och med smärtlindring ändå ser hur ont operationen gör)
Har en veterinär jag jobbar med som har tagit hand om en tysk rottis som blev dumpad på en parkering efter en misslyckad kupering. Så kanske är jag mycket partisk? =)
(misslyckad kupering= valpen höll på att dö av infektionerna)

Sen problem prio 2: Man har en hund som ser konstig ut i andra hundars värld. Den viftar inte på svansen? Den har spända öron uppåt hela tiden? Är den glad? Är den arg? Varför är den spänd? Osv osv...

ChuckTesta
2013-01-19, 00:03
jag skriver det jag läst på hundforum där folk som har hundar som blir väldigt upphetsade där svansen går som en propeller och kan bryta den, detta är inget nytt, du som haft hund i 20år har aldrig hört talas om detta?
Detta gäller ju givetvis inte alla raser, jag skriver bara det jag fått höra från andra hundägare, varför skulle jag hitta på detta.

Sa jag att det inte stämde? Jag sa att det krävs en hel del. Svansen är inte gjord av glas.

Jazen
2013-01-19, 00:09
Sa jag att det inte stämde? Jag sa att det krävs en hel del. Svansen är inte gjord av glas.

När dom väl slår sönder dom så verkar det gå på löpande band,typ gjort av glas.....såren hinner inte läka innan dom slår sönder den om o om igen.

Och nej det är ingen argument för att kupera hunden från födseln,återigen.

ChuckTesta
2013-01-19, 00:14

Hade du tänkt att hunden skulle säga att den mår dåligt eller? Antagligen så har hunden ingen aning om att den blivit kuperad samt accepterat situationen. Om hunden fick välja själv, hade den valt att bli kuperad då tror du?

När dom väl slår sönder dom så verkar det gå på löpande band,typ gjort av glas.....såren hinner inte läka innan dom slår sönder den om o om igen.

Och nej det är ingen argument för att kupera hunden från födseln,återigen.

Ja om hunden har ett oläkt sår på svansen och dunkar in den i väggen/dörren eller vad som helst hårt och upprepande så säger det ju sig självt att det inte är optimalt för läknigen i alla fall. Däremot krävs det en hel del innan svansen ska gå sönder, den är som sagt inte gjord av glas.

Jazen
2013-01-19, 00:19
Hade du tänkt att hunden skulle säga att den mår dåligt eller? Antagligen så har hunden ingen aning om att den blivit kuperad samt accepterat situationen. Om hunden fick välja själv, hade den valt att bli kuperad då tror du?

Tänkte mer ur veterinärs synpunkt.
Självklart hade inte hunden själv valt detta,eftersom vi inte ska prata mer än kupering där hunden inte själv får välja så blir det korta o enkla svar.

Ja hunden har troligen accepterat detta med åren då den inte vet egentligen vad det innebär att ha en svans eller nedvikta öron,skulle jag tro.

Ignatius72
2013-01-19, 09:30

En hund kan inte tänka, föreställa sig, mentalisera, att den har ont där det tidigare satt en svans. Den kollar heller inte på sina rasfränder och undrar varför de ser olika ut. Sånt sker i Pelle Svanslös och Disney. Inte i verkligheten.
Ang doberman och min undran så finns det mycket mentalbeskrivningar över alla våra raser. Dobermannen ha en utpräglad utställningsavel, så att den skullrl utmärka sig positivt vore anmärkningsvärt.
Varför jag lyfter aveln och inte ägnar kuperingen så stor vikt är för att det är mycket av en mänsklig projicering av hu vi gör och inte tycker man ska göra. En jakthund som får spö av vildsvin, Björn, grävling utstår mycket mer av trauma, smärta, minnesbilder och en stabil hund klarar det. De ä liksom gjorda för det. Att man avlat bort mycket och disneyfierat mycket av djurvärlden är beklagligt.
Mao jag skulle själv inte kupera en hund därför jag inte är så intresserad av en specifik exteriör, men ingreppet som sådant är minimalt jämfört vad en arbetande hund klarar av flera gånger i veckan.

Poxeman
2013-01-19, 09:41
En hund kan inte tänka, föreställa sig, mentalisera, att den har ont där det tidigare satt en svans.

Vet du vad fantomsmärtor är? Det handlar inte om att man "föreställer sig" smärta.

Den kollar heller inte på sina rasfränder och undrar varför de ser olika ut.

Nej, men dess rasfränder undrar säkerligen varför den uttrycker sig på ett retarderat sätt med både svans och öron.

Tolkia
2013-01-19, 10:02
En hund kan inte tänka, föreställa sig, mentalisera, att den har ont där det tidigare satt en svans. Den kollar heller inte på sina rasfränder och undrar varför de ser olika ut. Sånt sker i Pelle Svanslös och Disney. Inte i verkligheten.
Du får hemskt gärna beskriva för mig vad du anser att fantomsmärtor är, rent allmänt.

Ignatius72
2013-01-19, 10:06
Vet du vad fantomsmärtor är? Det handlar inte om att man "föreställer sig" smärta.

Ja, en smärta som kopplas till en amputerad kroppsdel. Smärtan upplevs verklig. En hund har inget begrepp om att den är amputerad.

Nej, men dess rasfränder undrar säkerligen varför den uttrycker sig på ett retarderat sätt med både svans och öron.
Nej. Hundar undrar ingenting. De agerar, reagerar på olika former av stimuli. Det är det första, det andra är att hundar i vårt land primärt umgås med människor och eller med en sån i ett snöre.
Men även om detta skulle vara sant så finns det fortfarande inget lidande. Hunden har inga sådana begrepp.
Förövrigt så tar man inte bort öronen när man kuperar dem. De står upp, som bekant så finns det hundar som ser ut så från början. Eller du tror att hundar kollar upp rasens exteriörbeskrivning innan för att optimera kommunikationen?

Jagax
2013-01-19, 10:28
Ja, en smärta som kopplas till en amputerad kroppsdel. Smärtan upplevs verklig. En hund har inget begrepp om att den är amputerad.

Ja den upplevs som verklig. Eftersom det är en fysisk stimulering av nerv har det har ingenting med någon inbillning att göra. Det enda som du kan ha rätt i är att den möjligtvis inte kan förstå att smärtan den känner känns som om den kommer från just svansen utan möjligtvis en smärtsignal som den inte förstår var den kommer ifrån.

Nej. Hundar undrar ingenting. De agerar, reagerar på olika former av stimuli. Det är det första, det andra är att hundar i vårt land primärt umgås med människor och eller med en sån i ett snöre.
Men även om detta skulle vara sant så finns det fortfarande inget lidande. Hunden har inga sådana begrepp.
Förövrigt så tar man inte bort öronen när man kuperar dem. De står upp, som bekant så finns det hundar som ser ut så från början. Eller du tror att hundar kollar upp rasens exteriörbeskrivning innan för att optimera kommunikationen?

Att hundar inte kan undra/ bli konfunderade över saker och ting ? Har du umgåtts med hund ? Du har aldrig sett en hund bli osäker över hur den skall reagera (undra) för något innan den bestämmer sig för vad den skall göra ?

Igen så verkar du försöka påstå att det som sägs i motstånd till kupering är saker som aldrig sagts. Ingen har påstått att kupering av öron innebär borttagning av öron eller att det skulle stoppa kommunikation med andra hundar.
Det som sägs är att den blir försämrad, kan inte se hur du kan försöka argumentera mot att om det naturliga sättet för en hund att kommunicera förändras artificiellt (som kupering av öron och svanse innebär) kommer förmågan försämras.

filmjölk
2013-01-19, 10:45
Vilken underbar insikt i hundars intellekt Ignatius72 bjuder på.

KalleBalik
2013-01-19, 10:54
Hur kan du så lätt avfärda att hundar inte kan uppleva fantomsmärtor? Många veterinärer verkar ganska överens om motsatsen, vad är det som gör att du vet bättre? Har du tagit del av någon studie som stödjer dina påståenden så får du gärna dela med dig.

timoat
2013-01-19, 10:57
Vilken underbar insikt i hundars intellekt Ignatius72 bjuder på.

Men haaalllåååå, han har ju faktiskt jobbat med hundar jättettejättelänge så han kan allt om dem! Alla vi andra inklusive vissa veterinärer lever i en Disneyvärld! EN DISNEYVÄÄÄÄÄRLD!!

(svidande sarkasm btw)

filmjölk
2013-01-19, 11:03
Men haaalllåååå, han har ju faktiskt jobbat med hundar jättettejättelänge så han kan allt om dem! Alla vi andra inklusive vissa veterinärer lever i en Disneyvärld! EN DISNEYVÄÄÄÄÄRLD!!

(svidande sarkasm btw)

:) Jag gillar även det retoriska knepet att säga att arten är dum, därför är det ok att klippa av dess svans.

timoat
2013-01-19, 11:09
:) Jag gillar även det retoriska knepet att säga att arten är dum, därför är det ok att klippa av dess svans.

Ja, dumma djur verkar inte förtjäna empati...

Ignatius72
2013-01-19, 15:05
Hur kan du så lätt avfärda att hundar inte kan uppleva fantomsmärtor? Många veterinärer verkar ganska överens om motsatsen, vad är det som gör att du vet bättre? Har du tagit del av någon studie som stödjer dina påståenden så får du gärna dela med dig.

Det är naturligtvis helt omöjligt att diagnosticera detta.
Med samma logik så kan man utan problem se att hundar både har fibromyalgi och elöverkänslighet. Mänskliga projiceringar på hunden helt enkelt. Hundar kan se ut som om de undrar men det försiggår inte mycket tankeverksamhet där. Många vill dock hemskt gärna tro det.
Det innebär dock inte att man ska plåga dem och det tycker jag inte att kupering är direkt. Jag antar att ni är lika engagerade i när samerna skär märken i renarnas öron, kastrerar dem, brännmärker kor etc?
Söta djur har moral, tänker och funderar över livet medan de fula djuren bara är...djur.

timoat
2013-01-19, 15:23
Med samma logik så kan man utan problem se att hundar både har fibromyalgi och elöverkänslighet. Mänskliga projiceringar på hunden helt enkelt. Hundar kan se ut som om de undrar men det försiggår inte mycket tankeverksamhet där. Många vill dock hemskt gärna tro det.
Det innebär dock inte att man ska plåga dem och det tycker jag inte att kupering är direkt.

Fantom smärtor känns som RIKTIGA smärtor, har du läst på om det eller inte? En hund kommer att reagera på det och vissa samma uppförande som med "äkta" smärta. Det är nervändarna som avfyras på måfå och skickar samma smärtsignaler till smärtreceptorerna i hjärnan. Hunden vet ju inte skillnaden, som du är så snabb att påpeka. Och ingen snackar om fibromyalgi eller elöverkänslighet, men hade de varit orsakade av kupering så hade vi nog. Så VARFÖR tar du upp dessa?

Här kan du läsa http://en.wikipedia.org/wiki/Phantom_pain

Jag antar att ni är lika engagerade i när samerna skär märken i renarnas öron, kastrerar dem, brännmärker kor etc?
Söta djur har moral, tänker och funderar över livet medan de fula djuren bara är...djur.

Om det kommer upp en tråd som handlar om det. Men igen, vad har det med kupering att göra, och VARFÖR tar du upp det som ett argument FÖR kupering? Du har inga argument, så du försöker styra in diskussionen på ett annat spår.

Ignatius72
2013-01-19, 15:49
Om det kommer upp en tråd som handlar om det. Men igen, vad har det med kupering att göra, och VARFÖR tar du upp det som ett argument FÖR kupering? Du har inga argument, så du försöker styra in diskussionen på ett annat spår.

Precis det jag skriver. Söta djur har både moral och funderar över livets vedermödor och fula djur är bara djur. Fula djur kan man dessutom fösa ihop i 1000-tal, göda, döda och äta upp. Söta djur måste man prata snällt med annars får de PTSD.

Hört talas om sila mygg och svälja kameler? Kupering är att sila mygg. Jag är inte så mycket för kupering som jag tycker det är en extremt löjlig fråga att diskutera då det är ett minimalt problem för hundar. Det finns i princip två raser som bedriver seriös avel inom brukshundarna och det är schäfer (bruksvarianten då) och belgisk malinois. Den absoluta majoriteten förstör hela raser på daglig och systematisk nivå och utseendet är den enda faktorn för detta. Så bölar man om en svans och har argument som att den skulle simma sämre eller ha svårt med kommunikationen. Det är inte ens en promille av en droppe i havet jämfört med hur man förstör hundar på avelssidan. Nervösa, rädda ( i kombination med skärpa), fysiskt sjuka som höfter, ögon, hudproblem, tassar etc etc.

timoat
2013-01-19, 16:02
Men trådskaparen vill ha åsikter om kupering, inte avel eller andra ohyggligheter som begås mot djur, och det är det vi försöker diskutera, vad är det som är så svårt att förstå med det?

Bara för att det finns värre saker som utförs mot djur än kupering, har vi ingen rätt att diskutera det? Och om inte, vart tar det slut? Ska vi inte diskutera något alls för att det alltid finns värre saker att snacka om? Jag kan tex ta din avel och trumpfa med djurförsök, och nån annan kan ta djurförsök och trumpfa med instängda kyckling eller nåt. Alla horribla saker, men inget som TS ville ha åsikter om i just denna tråden.

Du är välkommen att starta nya trådar om dom sakerna du tycker är orättvisa i världen så diskuterar vi dem där, men här snackar vi om kupering.

cero
2013-01-19, 16:34
Vad tycker ni om att hålla djur fånge och kalla dem husdjur?

Ingen som svarade på detta. :D

timoat
2013-01-19, 16:35
Ingen som svarade på detta. :D

Se mitt svar ovan.

TorbjornFred
2013-01-19, 16:36
Precis det jag skriver. Söta djur har både moral och funderar över livets vedermödor och fula djur är bara djur. Fula djur kan man dessutom fösa ihop i 1000-tal, göda, döda och äta upp. Söta djur måste man prata snällt med annars får de PTSD.

Hört talas om sila mygg och svälja kameler? Kupering är att sila mygg. Jag är inte så mycket för kupering som jag tycker det är en extremt löjlig fråga att diskutera då det är ett minimalt problem för hundar. Det finns i princip två raser som bedriver seriös avel inom brukshundarna och det är schäfer (bruksvarianten då) och belgisk malinois. Den absoluta majoriteten förstör hela raser på daglig och systematisk nivå och utseendet är den enda faktorn för detta. Så bölar man om en svans och har argument som att den skulle simma sämre eller ha svårt med kommunikationen. Det är inte ens en promille av en droppe i havet jämfört med hur man förstör hundar på avelssidan. Nervösa, rädda ( i kombination med skärpa), fysiskt sjuka som höfter, ögon, hudproblem, tassar etc etc.

Skönt att du använder ett argument som är oberoende det omdiskuterade, blir så rimlig och bra nivå på tråden.
Hundar förstörs på daglig nivå genom kass avel så därför spelar kupering ingen roll = om du bråkar med frugan så spelar det ingen roll, det är krig i Somalia.
Att hundar har massor av andra problem än kupering tror jag är allmänt känt men frågan är väll till vilken grad den påverkar en hund. Inte om andra saker är värre.

KalleBalik
2013-01-19, 17:17
Det innebär dock inte att man ska plåga dem och det tycker jag inte att kupering är direkt. Jag antar att ni är lika engagerade i när samerna skär märken i renarnas öron, kastrerar dem, brännmärker kor etc?

Det jag reagerade på var att du så lättvindigt avfärdade fantomsmärtor som trams när du i själva verket inte har en aning om vad du pratar om. Kanske kan hundar uppleva det, kanske inte. Det vet varken du eller jag.

Ignatius72
2013-01-19, 17:48
Men trådskaparen vill ha åsikter om kupering, inte avel eller andra ohyggligheter som begås mot djur, och det är det vi försöker diskutera, vad är det som är så svårt att förstå med det?

Jag har full förståelse för att du vill hålla isär begreppen. Det är lite som att riva upp himmel och jord för att man har tvångsklippt några individer, anföra argument om livskvalité, smärtor, lidande och allsköns tarvligheter och när någon påpekar att hela populationen blir rövknyllad å det grövsta hytter med näven och vill hålla diskussionen till frisyrer.
Eller så har du bara svårt med att hålla mer än en sak i huvudet åt gången.

Ignatius72
2013-01-19, 17:55
Det jag reagerade på var att du så lättvindigt avfärdade fantomsmärtor som trams när du i själva verket inte har en aning om vad du pratar om. Kanske kan hundar uppleva det, kanske inte. Det vet varken du eller jag.

Ändå så påstås det hejvilt att hundar har det, märkligt eller hur? Precis som många vill tro, och en hel del tror, att deras små telningar är smartare än vad de är.
Så om jag påstår att en hund är deprimerad för att de andra hundarna på hunddagiset har finare halsband så konstaterar vi att det måste vara fakta därför att varken du eller jag vet om det är så?

timoat
2013-01-19, 18:01
Jag har full förståelse för att du vill hålla isär begreppen. Det är lite som att riva upp himmel och jord för att man har tvångsklippt några individer, anföra argument om livskvalité, smärtor, lidande och allsköns tarvligheter och när någon påpekar att hela populationen blir rövknyllad å det grövsta hytter med näven och vill hålla diskussionen till frisyrer.
Eller så har du bara svårt med att hålla mer än en sak i huvudet åt gången.

Tvångsklippning av mänskligt hår är inte att jämföra med att stympa svans och öron (bara det faktum att du jämställer dessa två saker säger mig att du inte har alla hästarna i stallet), en rättvisare jämförelse vore att vi diskuterar kring omskärning av spädbarn, och du började blanda in att slaveri är mycket värre än omskärning, så därför ska vi inte ha några åsikter om just omskärning, för att det inte är lika illa.

Att ta en ska i taget när man diskuterar brukar utmynna i någon form av konklusion, eller i allafall en koncis linje av tankar man kan följa, men det verkar vara ett begrepp som du inte riktigt kan hantera. Har du sett en riktig debatt på tv någon gång? Då håller man sig till ett ämne, annars blir det ohållbart.

KalleBalik
2013-01-19, 18:05
Ändå så påstås det hejvilt att hundar har det, märkligt eller hur? Precis som många vill tro, och en hel del tror, att deras små telningar är smartare än vad de är.
Så om jag påstår att en hund är deprimerad för att de andra hundarna på hunddagiset har finare halsband så konstaterar vi att det måste vara fakta därför att varken du eller jag vet om det är så?

Naturligtvis inte, jag har heller aldrig påstått att hundar kan känna fantomsmärtor, du däremot verkade så säker på din sak så jag förutsatte att du satt på fakta som du kunde dela med dig av.

timoat
2013-01-19, 18:05

Men fantomsmärtor har inget med intelligens att göra. Det har med smärtreceptorer och nervbanor, och på det planet skiljer sig inte hundar och människor sig åt. Du verkar tro att fantomsmärtor har något att göra med inbillning. Läste du inte vad jag länkade?

Hundar lägger inget värde i materiella ting som människor gör (och ingen har påstått det i tråden heller fö) varför ens använda detta som ett argument? Fantomsmärtor är inget man fantiserar ihop som sagt, det är lika verkligt som om hunden skulle bryta ett ben, det är samma process. Du griper verkligen efter halmstrå nu.

Sheogorath
2013-01-19, 18:27
Wat. Varför skulle inte hundar kunna känna fantomsmärtor? Vad är detta för trams? :confused:

Matsa
2013-01-19, 18:34
Spädbarn är inte så smarta, kan de känna fantomsmärtor eller är det först när man har blivit äldre och klokare som man utvecklar den förmågan?

Ignatius72
2013-01-19, 19:44
Men fantomsmärtor har inget med intelligens att göra. Det har med smärtreceptorer och nervbanor, och på det planet skiljer sig inte hundar och människor sig åt. Du verkar tro att fantomsmärtor har något att göra med inbillning. Läste du inte vad jag länkade?

Hundar lägger inget värde i materiella ting som människor gör (och ingen har påstått det i tråden heller fö) varför ens använda detta som ett argument? Fantomsmärtor är inget man fantiserar ihop som sagt, det är lika verkligt som om hunden skulle bryta ett ben, det är samma process. Du griper verkligen efter halmstrå nu.

Jag har inte heller skrivit att man fantiserar ihop det. Använder jag för svåra ord eller läser du inte vad jag skriver?

Wat. Varför skulle inte hundar kunna känna fantomsmärtor? Vad är detta för trams? :confused:

För det första så föreligger ett visst diagnostiskt problem. Och även om man antar att de skulle kunna ha någon form av detta fenomen så kommer de högst sannolikt inte påverka dem nämnvärt. Inte mer än kanariefågeln som är uppfödd i bur. De vet inte om nåt annat och har ingen som helst förmåga att ta reda på något annat.

Spädbarn är inte så smarta, kan de känna fantomsmärtor eller är det först när man har blivit äldre och klokare som man utvecklar den förmågan?

Om problemen kvarstår så kan man fråga dem. De kan även ta reda på om andra har samma känslor, smärtor, vad det finns för teorier bakom.

Gober
2013-01-19, 19:52
Broscience är alltså lika vanligt när det gäller hundar som inom kost och träning.

timoat
2013-01-19, 19:58
Jag har inte heller skrivit att man fantiserar ihop det. Använder jag för svåra ord eller läser du inte vad jag skriver?

Jaså? Hur ska vi tolka det här då?

En hund kan inte tänka, föreställa sig, mentalisera, att den har ont där det tidigare satt en svans.

i svar till Tolkias fråga:

"Jag undrar också över detta med att djur inte skulle kunna uppleva fantomsmärtor. Nu är det iofs möjligt att just svanskupering sker så tidigt att referenspunkten svans inte är så etablerad att det leder till fantomsmärtor, men fantomsmärtor i sig är ju ett neurologiskt fenomen och inte något som har med vilken "föreställningsvärld" man har att göra. Det borde räcka med ett nervsystem som de flesta högre däggdjur har för att kunna ha neuropatisk smärta av olika slag. Sedan kan ju djuret naturligtvis inte verbalisera smärtan på samma sätt som vi, så ett diagnostiskt problem finns ju. Rent allmänt tycker jag att det är viktigt att man skiljer på neuropatisk smärta och "psykogen" (vilket är ytterst ovanligt även hos människor), eller smärta man "tror" att man har."

Hur ska vi tolka det?

Ignatius72
2013-01-19, 20:05
När det gäller människor och amputation så är bl.a. den mentala förberedelsen är viktig. Faktorer som stress, socialt stöd och trötthet är saker som förvärrar fantomsmärtor. Och inte minst känslor av sorg. De som hanterar förlusten bra upplever mindre smärtor.
Oavsett vilket så försvinner de vanligtvis.

http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/10208/Amputation%20och%20copingPDF.pdf?sequence=1
Med en schysst kurator så är kanske kupering ett alternativ?

Jazen
2013-01-19, 20:30
När det gäller människor och amputation så är bl.a. den mentala förberedelsen är viktig. Faktorer som stress, socialt stöd och trötthet är saker som förvärrar fantomsmärtor. Och inte minst känslor av sorg. De som hanterar förlusten bra upplever mindre smärtor.
Oavsett vilket så försvinner de vanligtvis.

http://dspace.mah.se/bitstream/handle/2043/10208/Amputation%20och%20copingPDF.pdf?sequence=1
Med en schysst kurator så är kanske kupering ett alternativ?

Intressant fakta.

"Att vara oförberedd på fantomsmärtor kan tillsammans med andra psykiska
faktorer vara oerhört skrämmande"

En valp /spädbarn kan ju aldrig förbereda sig eller inbilla vad som skall hända, med andra ord så är det större risk för vuxen att uppleva fantomsmärtor ?

sedan kan det ofta orsakas av protes etc etc

Men med god mental o social umgänge och bra liv så brukar det vanligtvis försvinna av det man läser från pdfen

dluddeckens
2013-01-19, 20:34
Utan att ta ställning i den etiska frågan, så kan jag konstatera att jag personligen tycker en dobermann är betydligt mer elegant helkuperad.

timoat
2013-01-19, 21:21
Intressant fakta.

"Att vara oförberedd på fantomsmärtor kan tillsammans med andra psykiska
faktorer vara oerhört skrämmande"

En valp /spädbarn kan ju aldrig förbereda sig eller inbilla vad som skall hända, med andra ord så är det större risk för vuxen att uppleva fantomsmärtor ?

sedan kan det ofta orsakas av protes etc etc

Men med god mental o social umgänge och bra liv så brukar det vanligtvis försvinna av det man läser från pdfen

umm, det står ju att om man är oförberedd så kan det tvärtom vara oerhört skrämmande?

och tyvärr kan du inte tala med en hund, ock förklara för den varför den har ont, det som hela den länkade pdf:en har som slutsats.

Sen vill jag påminna om att ingen sagt att fantomsmärtor är anledningen till att man inte ska stympa sin hund, det var en av anledningarna på en längre lista av potentiella problem och hinder en hund kan få efter stympningen. Anledningen till att vi snackat om fantomsmärtor i 10 sidor (känns det som) nu är för att Ignatius73 ifrågasatte att en hund ens kunde ha fantomsmärtor, nåt jag tror att vi alla är rörande överens om att en hund kan få. Ingen har heller påstått att ALLA hundar som stympas kommer få fantomsmärtor, men det är en potentiell risk tillsammans med alla de andra. Huvudfrågan kvarstår, är det ok att stympa en hundför att den ska se snyggare ut i ägaren ögon.

Ignatius72
2013-01-19, 22:08
Texten handlar om vuxna fullt medvetna människor. Jag tror tex att en vuxen hund skulle kunna erfara fantomsmärtor om man skull kupera den, troligen skull det också kunna påverka tex simning i ett kortare perspektiv.
En några dagar gammal valp. Nej av tidigare nämnda orsaker. Timeout, du kan säkert be någon vuxen läsa och förklara.
Och nej, jag är inte för kupering. Jag är inte heller mot då det är en extremt liten del av den exteriöra problematiken. Kupering är ett litet litet symptom och inte grundorsaken. Jag försökte illustrera det i en analogi som timeouten tolkade bokstavligt.
Grundproblematiken har jag däremot kraftig antipati emot.

stafh
2013-01-19, 22:25
Texten handlar om vuxna fullt medvetna människor. Jag tror tex att en vuxen hund skulle kunna erfara fantomsmärtor om man skull kupera den, troligen skull det också kunna påverka tex simning i ett kortare perspektiv.
En några dagar gammal valp. Nej av tidigare nämnda orsaker. Timeout, du kan säkert be någon vuxen läsa och förklara.

Så trevligt. Då kanske du kan be någon som har en utbildning i något annat än översitteri läsa detta för dig: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7714344

agazza
2013-01-19, 22:37
Sitter med en urhund som varken är avlad eller kuperad. Jag vann etikfrågan alltså.

För övrigt är det få djurägare som tänker på djurets bästa, även bland championutställare. Tex schäferexemplet. Perverst.

Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2

Jazen
2013-01-19, 22:48
En familj går o kollar på en kull där valparna är kuperade, detta står inte i annonsen men dom köper en valp ändå för dom fästs direkt.
Är dom dåliga människor som anses vara djurplågare och bidrar till den oetiska frågan?

WHITEFOLKS
2013-01-19, 22:51
Man bidrar indirekt till "problemet" ja även om det skiljer sig i grad från att direkt efterfråga en kuperad hund.

Jazen
2013-01-19, 22:52
Man bidrar indirekt till "problemet" ja även om det skiljer sig i grad från att direkt efterfråga en kuperad hund.

om dom köper den för att dom tycker synd om hunden och vill ge den ett bra liv då ?

WHITEFOLKS
2013-01-19, 22:54
Det är skillnad på att köpa en hund som är kuperad och att köpa en hund för att den är kuperad.

Det är inte lika illa moraliskt sett i mina ögon nej.

Jazen
2013-01-19, 22:56
Det är skillnad på att köpa en hund som är kuperad och att köpa en hund för att den är kuperad.

Det är inte lika illa moraliskt sett i mina ögon nej.

ja men dåså, jag ska köpa en redan kuperad hund, då är det frid o fröjd hos alla

_Larre_
2013-01-19, 22:58
ja men dåså, jag ska köpa en redan kuperad hund, då är det frid o fröjd hos alla

Fast det uttalandet går ju inte ihop då kupering är förbjudet i många närliggande länder (inkl. Sverige). Det finns garanterat många fina kennels inom Sverige.

Alltså köper du hunden För att den är kuperad.

WHITEFOLKS
2013-01-19, 22:58
Ja men skillnaden är att du aktivt eftersöker en kuperad hund. Om det inte fanns folk som efterfrågade kuperade hundar så skulle de inte heller finnas.

Problemet för dig moraliskt sett är ju att du efterfrågar en kuperad och att du är villig att leta upp en uppfödare utomlands för att kunna tillgodose denna efterfrågan.

Du är därmed högst aktiv i det faktum att det är just en kuperad hund som införskaffas.

agazza
2013-01-19, 23:01
Man ska inte stödja uppfödare som är oseriösa överhuvudtaget. Kupering, bristfällig dokumentation, importerade hundar osv ska man hålla sig borta från. Finns det ingen marknad för dessa människor försvinner problemen

sent from phone

Jazen
2013-01-19, 23:03
Fast det uttalandet går ju inte ihop då kupering är förbjudet i många närliggande länder (inkl. Sverige). Det finns garanterat många fina kennels inom Sverige.

Alltså köper du hunden För att den är kuperad.

På dom flesta dobermann forum så är inte dom svensk avlade dobermanns dom bästa. Har läst att mkt med psyket har att göra med dåligt avel.

Jag köper den utomlands för att det är fina riktlinjer på både mamman o pappan,stamtavlan och hälsan är väldigt bra. Det är viktigt för mig att få en dobermann med bra psyke och hälsa då det redan är en tuff ras att handskas med.

Dock är valparna redan kuperade, jag tycker att dobermanns är finare kuperade men jag har inte valt att valparna ska kuperas, dom är redan det.

Köper först o främst för jag vet att det är stabila hundar från en känd kennel

WHITEFOLKS
2013-01-19, 23:05
Om du hade fått välja då? :)

Jagax
2013-01-19, 23:05
En familj går o kollar på en kull där valparna är kuperade, detta står inte i annonsen men dom köper en valp ändå för dom fästs direkt.
Är dom dåliga människor som anses vara djurplågare och bidrar till den oetiska frågan?

Dåliga människor ? En dålig handling gör i allmänhet inte någon till en dålig männisla.
Bidrar till det oetiska ? Ja, det gör de ju eftersom de köper valp som blivit kuperad.

Återigen, du verkar ju inte förstå vad som orsakar smärtan ? Du verkar tro att hunden inte känner av att nerven stimuleras då den möjligtvis inte vet att nerven skulle haft sitt ursprung i smärtreceptor i svansen.

Jag tror inte på gravitation eller förstår hur den uppstår, betyder det att jag inte blir påverkad av den om jag hoppar ut genom fönstret ?

Jazen
2013-01-19, 23:09

Det är svårt, jag tycker dom skall vara kuperad MEN jag kan inte ta det beslutet som den människa jag är.

Jag tycker inte ont om dom som har kuperade hundar, tycker det kan vara riktigt fint så jag ser inte ner på ägaren eller tycker dom är djurplågare.

men för egen del så kan jag inte ha det på mitt samvete, jag hade nog inte köpt en dobermann om jag skulle bett dom kuperas.

Nu är dom kuperade och visst jag kanske gör nå oetiskt som stödjer verksamheten men jag har inte gett "ordern" att låta dom kuperas.
Jag kan bara ge han ett bra resterande liv då.

tp_88
2013-01-19, 23:50
Jag har bara läst delar av tråden, men nu menar du alltså att du köper en hund från utlandet för att den har bättre stamtavla och psyke, och att den bara råkar vara kuperad?

Inledningsvis fick jag uppfattningen att du skulle köpa en hund utomlands primärt för att det där gick att få tag i en kuperad hund lagligt.

Jazen
2013-01-19, 23:53
Jag har bara läst delar av tråden, men nu menar du alltså att du köper en hund från utlandet för att den har bättre stamtavla och psyke, och att den bara råkar vara kuperad?

Inledningsvis fick jag uppfattningen att du skulle köpa en hund utomlands primärt för att det där gick att få tag i en kuperad hund lagligt.

Har fått tips av dobermann ägare om just den kenneln.
Vill inte köpa en dobermann i sverige så är det bara.

Du anar inte hur vanligt det är att dom "råkar" vara kuperade i vissa länder.
Psyke är A och O på en sådan hund så ja det ligger mkt vikt på det. Tycker du det är konstigt att nån importerar en hund utomlands för det?

tp_88
2013-01-20, 00:15
Har fått tips av dobermann ägare om just den kenneln.
Vill inte köpa en dobermann i sverige så är det bara.

Du anar inte hur vanligt det är att dom "råkar" vara kuperade i vissa länder.
Psyke är A och O på en sådan hund så ja det ligger mkt vikt på det. Tycker du det är konstigt att nån importerar en hund utomlands för det?
Du köper naturligtvis hund var du vill, så länge du följer regelverken. Förstår att det är viktigt med psyket osv, hur utbudet är i Sverige har jag inte en susning om. Det jag opponerade mig emot var att det till en början lät såhär:

En dobermann ska vara kuperad som jag ser det.
jag ska själv få hem en kuperad dobbis från en mycket välkänd kennel utomlands där både mor o far är champions. Bilden av en dobbis är kuperad för mig.
Jag tycker bara kupering på dom gör dom så mycket ståtligare, så rasen ska se ut
Vad ska jag säga,ja klart kuperingen är för min skull vad annars? Gör det inte för nån annan...

Vill inte ha en pudel, vill inte ha en golden, ville inte ha en tax, vill h en kuperad dobermann.
Jag är för kupering av vissa raser för jag anser att linjerna är mycket finare så.
Men ja jag är beredd att köpa en kuperad hund, gör det för estetiska skäl

För att sedan helt plöstligt låta såhär, som att du köper dem för att stamtavlan är bra och att de bara råkar vara kuperade:
På dom flesta dobermann forum så är inte dom svensk avlade dobermanns dom bästa. Har läst att mkt med psyket har att göra med dåligt avel.

Jag köper den utomlands för att det är fina riktlinjer på både mamman o pappan,stamtavlan och hälsan är väldigt bra. Det är viktigt för mig att få en dobermann med bra psyke och hälsa då det redan är en tuff ras att handskas med.

Dock är valparna redan kuperade, jag tycker att dobermanns är finare kuperade men jag har inte valt att valparna ska kuperas, dom är redan det.

Köper först o främst för jag vet att det är stabila hundar från en känd kennel

... sen påstår du helt plötsligt att du inte ens vet vad du föredrar, och nu ska du istället bara rädda/ta hand om en stackars kuperad hund och ge honom ett bra liv framöver.
Det är svårt, jag tycker dom skall vara kuperad MEN jag kan inte ta det beslutet som den människa jag är.

Jag tycker inte ont om dom som har kuperade hundar, tycker det kan vara riktigt fint så jag ser inte ner på ägaren eller tycker dom är djurplågare.

men för egen del så kan jag inte ha det på mitt samvete, jag hade nog inte köpt en dobermann om jag skulle bett dom kuperas.

Nu är dom kuperade och visst jag kanske gör nå oetiskt som stödjer verksamheten men jag har inte gett "ordern" att låta dom kuperas.
Jag kan bara ge han ett bra resterande liv då.

Det känns inte som att du är så ärligt mot slutet...

tp_88
2013-01-20, 00:19
I sak tycker jag att det är förkastligt. Tycker dessutom, även om det inte spelar någon roll, att det är fulare också.

Jazen
2013-01-20, 00:26
Du köper naturligtvis hund var du vill, så länge du följer regelverken. Förstår att det är viktigt med psyket osv, hur utbudet är i Sverige har jag inte en susning om. Det jag opponerade mig emot var att det till en början lät såhär:

För att sedan helt plöstligt låta såhär, som att du köper dem för att stamtavlan är bra och att de bara råkar vara kuperade:

... sen påstår du helt plötsligt att du inte ens vet vad du föredrar, och nu ska du istället bara rädda/ta hand om en stackars kuperad hund och ge honom ett bra liv framöver.

Det känns inte som att du är så ärligt mot slutet...

Jess hela grejen har varit lite provocerande. Jag står fortf fast att min syn av en dobermann är kuperad. Det är snyggt av estetisk skäl självklart, drog inte upp de där med stamtavla, psyke etc etc vi skulle prata om kupering inte varför jag ska köpa en kuperad hund och sedan massa inlägg om hälsa, smärtor etc

Jag skrev att jag föredrar en kuperad dobermann framför en okuperad, det va ingen som fråga mig om jag skulle be om att få valpar kuperade förens på slutet. Har också läst det fetstilade som du markerat och finner fortf inget konstigt då det inte kommit på tal om JAG skulle bett dom kupera valpen.

Nu är valpen kuperad så jag har inte bett nån kupera den, skulle jag kontakta uppfödare och be han kupera nästkommande kull? nej. Men det finns valpar som är kuperad då jag ska köpa? ja.
Frågor på det?

Varför lägger du till stackars hund för? Jag har inte nervärderat hunden alls, är det synd om den om jag vill ge den ett bra liv?
Den mår bra och är pigg så lägg inte till saker jag inte påstått.

tp_88
2013-01-20, 00:41
Jess hela grejen har varit lite provocerande. Jag står fortf fast att min syn av en dobermann är kuperad. Det är snyggt av estetisk skäl självklart, drog inte upp de där med stamtavla, psyke etc etc vi skulle prata om kupering inte varför jag ska köpa en kuperad hund och sedan massa inlägg om hälsa, smärtor etc

Jag skrev att jag föredrar en kuperad dobermann framför en okuperad, det va ingen som fråga mig om jag skulle be om att få valpar kuperade förens på slutet. Har också läst det fetstilade som du markerat och finner fortf inget konstigt då det inte kommit på tal om JAG skulle bett dom kupera valpen.

Nu är valpen kuperad så jag har inte bett nån kupera den, skulle jag kontakta uppfödare och be han kupera nästkommande kull? nej. Men det finns valpar som är kuperad då jag ska köpa? ja.
Frågor på det?

Varför lägger du till stackars hund för? Jag har inte nervärderat hunden alls, är det synd om den om jag vill ge den ett bra liv?
Den mår bra och är pigg så lägg inte till saker jag inte påstått.
Jag tror övriga som läser den här tråden, förstår och ser min poäng.

Du skrev hela tiden att du vill ha en KUPERAD dobermann, att det var så de skulle se ut, att du bara ville ha en kuperad dobermann, att du köpte en hund som var kuperad för DIN skull, för att du tyckte det var snyggare. Osv, osv...

Sedan tvärvände du och hävdade att hunden i fråga ska köpas för dess stamtavla och stabila psyke, och som av en händelse bara råkar vara kuperad mer eller mindre. På frågan om du föredrar en kuperad eller icke kuperad hund, så svarar du "det är svårt". Så lät det inte i början; det är min poäng.

Argumentet om att du inte skulle be honom kupera nästkommande kull är skrattretande. Det ÄR ju bl.a. du som säger åt honom att kupera nästkommande kull. Om inte du, eller någon annan, hade köpt en valp i den här kullen eftersom att de är kuperade, tror du att han kommer kupera nästkommande kull? Om du vill köpa en ny dobermann när den här går bort, DÅ kommer du alltså köpa en okuperad? Eftersom du vill ju inte att fler ska kuperas i framtiden.

Jazen
2013-01-20, 00:54
Jag tror övriga som läser den här tråden, förstår och ser min poäng.

Du skrev hela tiden att du vill ha en KUPERAD dobermann, att det var så de skulle se ut, att du bara ville ha en kuperad dobermann, att du köpte en hund som var kuperad för DIN skull, för att du tyckte det var snyggare. Osv, osv...

Sedan tvärvände du och hävdade att hunden i fråga ska köpas för dess stamtavla och stabila psyke, och som av en händelse bara råkar vara kuperad mer eller mindre. På frågan om du föredrar en kuperad eller icke kuperad hund, så svarar du "det är svårt". Så lät det inte i början; det är min poäng.

Argumentet om att du inte skulle be honom kupera nästkommande kull är skrattretande. Det ÄR ju bl.a. du som säger åt honom att kupera nästkommande kull. Om inte du, eller någon annan, hade köpt en valp i den här kullen eftersom att de är kuperade, tror du att han kommer kupera nästkommande kull? Om du vill köpa en ny dobermann när den här går bort, DÅ kommer du alltså köpa en okuperad? Eftersom du vill ju inte att fler ska kuperas i framtiden.

Klart alla kommer förstå dig...
Vi pratar bara kupering, varför ska jag dra upp stamtavla etc etc när vi snackar kupering? Jag tvärvände inte direkt, WHITEFOLKS frågade mig om jag fick välja att be han kupera valp som ännu inte blivit kuperad, till den frågan är jag kluven. Ja antingen ska det vara en kuperad eller så låter jag bli att köpa en dobermann.

Du får skilja på fråga o fråga, till frågan kuperad eller inte kuperad har jag varit för hela tiden, läs. Till frågan skulle du be han kupera en valp som inte är kuperad än, kluven.

Först o främst som sagt vill du inte ha en dobermann med dåligt psyker pga dålig avel bla bla ingen lätt hund att handskas med då. Man måste gå på aveln innan det estetiska. Skulle jag köpa en kuperad hund med kass avel bakgrund? nej såklart.
Andra så är kuperingen viktig vilket valpen är.

Dubbelmoral? kanske, om jag köper en till dobermann efter denna? hur ska jag veta det?
Jag är fortf för kupering

WHITEFOLKS
2013-01-20, 01:04
Om du hade bett om att få din valp icke kuperad så hade de givetvis inte kuperat den.

Jazen
2013-01-20, 01:10
Om du hade bett om att få din valp icke kuperad så hade de givetvis inte kuperat den.

Valpen var kuperad innan jag kom i kontakt med dom.
Varför har tråden tvärvänt med fokus på min valp köp o varför

_Larre_
2013-01-20, 01:17

Vilket land är det vi pratar om att du har hittat en valp i?

Personligen skulle jag aldrig köpa hund som var kuperad om det fanns ett annat val. Psyket och stamtavla går före många gånger om.

Kupering ser jag som ett fel och ska jag köpa en hund vill jag ha "den perfekta", speciellt om man letar utomlands.

ryss
2013-01-20, 01:18
Jag skiter fullständigt i vad folk gör med djur. Förstår inte varför man överhuvudtaget skulle vilja vara i närheten av sådana äckliga varelser. Smutsigt.

WHITEFOLKS
2013-01-20, 01:18

Det vände antagligen för att du började fråga om det var fel att köpa en som redan var kuperad.

Om vi bara ska hålla oss till självaste kuperingen så är den "fel".

Jazen
2013-01-20, 01:20
Vilket land är det vi pratar om att du har hittat en valp i?

Personligen skulle jag aldrig köpa hund som var kuperad om det fanns ett annat val. Psyket och stamtavla går före många gånger om.

Kupering ser jag som ett fel och ska jag köpa en hund vill jag ha "den perfekta", speciellt om man letar utomlands.

Det vill jag inte gå in på samt har inget med saken att göra.bara googla vilka länder i europa som tillåter det.

Jazen
2013-01-20, 01:23
Det vände antagligen för att du började fråga om det var fel att köpa en som redan var kuperad.

Om vi bara ska hålla oss till självaste kuperingen så är den "fel".

Ja en allmän fråga som inte var riktad mot nån.Sen fråga du mig

wessmen
2013-01-20, 01:25

För att resten har gett upp.

Det är alltid samma argument, om att hunden lider fysiskt, sen blir det att den får kommunikationssvårigheten o.s.v.

Oftast kommer kritik från samma håll - icke hundägare.
Argumentet om kommunikation är bäst, eftersom inom alla raser så förekommer alla dessa attribut redan.

Ståndöron, vippöron, hängande öron, små, stora.
Lång svans, kort svans, hårig svans, naken svans, fan mopsen har en jävla knorr till svans vilket medför risken att andra hundar tror det är en gris. Skulle den se sig själv i spegeln får den indentitetskris och börjar böka i parkettgolvet.

Argumentet om smärta är också lysande, varför visar inte hunden någon?
Den somnar direkt efter kuperingen, när den inte ens har ett utvecklat nervsystem.

När det pratas om fantomsmärtor som gäller detta nästan uteslutande äldre hundar som blivit av med en kroppsdel de är vana att känna.

Du pratat med människor som har en närmast religiös övertygelse att hunden kommer lida. Är man så övertygad om att en hund har problem - så får den problem!

Hundar lever i nu:et, har sett handikappade hundar som mår hur jävla bra som helst. Det är när man börjar tycka synd om en hund och inte längre behandlar den som en som den börjar lida.

God natt.

Jazen
2013-01-20, 01:27

Det är alltid samma argument, om att hunden lider fysiskt, sen blir det att den får kommunikationssvårigheten o.s.v.

Argumentet om kommunikation är bäst, eftersom inom alla raser så förekommer alla dessa attribut redan.

Lång svans, kort svans, hårig svans, naken svans, fan mopsen har en jävla knorr till svans vilket medför risken att andra hundar tror det är en gris. Skulle den se sig själv i spegeln får den indentitetskris och börjar böka i parkettgolvet.

Den somnar direkt efter kuperingen, när den inte ens har ett utvecklat nervsystem.

När det pratas om fantomsmärtor som gäller detta nästan uteslutande äldre hundar som blivit av med en kroppsdel de är vana att känna.

Du pratat med människor som har en närmast religiös övertygelse att hunden kommer lida. Är man så övertygad om att en hund har problem - så får den problem!

Hundar lever i nu:et, har sett handikappade hundar som mår hur jävla bra som helst. Det är när man börjar tycka synd om en hund och inte längre behandlar den som en som den börjar lida.

God natt.

+1 på den
Gonatt

tp_88
2013-01-20, 01:58
Klart alla kommer förstå dig...
Vi pratar bara kupering, varför ska jag dra upp stamtavla etc etc när vi snackar kupering? Jag tvärvände inte direkt, WHITEFOLKS frågade mig om jag fick välja att be han kupera valp som ännu inte blivit kuperad, till den frågan är jag kluven. Ja antingen ska det vara en kuperad eller så låter jag bli att köpa en dobermann.

Du får skilja på fråga o fråga, till frågan kuperad eller inte kuperad har jag varit för hela tiden, läs. Till frågan skulle du be han kupera en valp som inte är kuperad än, kluven.

Först o främst som sagt vill du inte ha en dobermann med dåligt psyker pga dålig avel bla bla ingen lätt hund att handskas med då. Man måste gå på aveln innan det estetiska. Skulle jag köpa en kuperad hund med kass avel bakgrund? nej såklart.
Andra så är kuperingen viktig vilket valpen är.

Dubbelmoral? kanske, om jag köper en till dobermann efter denna? hur ska jag veta det?
Jag är fortf för kupering
Men kom igen, ingen vill väl ha en störd hund. Alla med någorlunda vett vill givetvis ha en stabil hund med bra stamtavla. Vad det handlar om är att du vill ha en kuperad hund, och inget annat.

Det gör ingen som helst skillnad om du har bett om att få hunden kuperad eller om den har blivit kuperad redan, eftersom du köper den BARA OM den har kuperats. Du köper den inte trots att den har kuperat, utan FÖR att den har kuperats. Tillgången styrs som bekant av efterfrågan.

Du sa att du inte skulle be honom om att kupera nästa kull, vad tror du att ett köp av en kuperad valp gör? Om många vänder sig till honom från de vettiga EU-länder som har förbjudit det enkom för att han tillhandahåller kuperade hundar, kommer han att låta nästa kull vara? Därför ställde jag den retoriska frågan; eftersom du sa att du inte vill att hans nästkommande kull ska kuperas så antar jag att om du skulle köpa en ny dobermann i framtiden så skulle du köpa en som inte var kuperad?

Jag äter kött, och har lite dåligt samvete för det. Jag har skurit ner ganska rejält, och försöker göra medvetet mindre dåliga val. But still. Jag skulle aldrig få för mig att hävda att jag minsann inte har någon inblandning i djurets död, för att jag bara köper ett redan dött djur. Det är ett beslut jag fattat, jag försöker göra det bästa av situation och i övrigt göra så gott jag kan för att försöka kompensera.

Slutsats: Det är tydligen lagligt med någon sorts gråimport av i Sverige olagliga hundar. Ingen kommer stoppa dig om du följer reglerna, så köp du din hund. Men försök inte rättfärdiga ditt beslut här genom att "du köper den för att den har fin stamtavla", och predika inte om vilken god människa och stor djurvän du minsann är. Köp du bara din hund och var glad, du riskerar nog inte att bli stenad av arga folkmassor direkt.

Jag har sett handikappade människor som mår hur jävla bra som helst wessman. Är det något sorts incitament för stympning menar du?

Ignatius72
2013-01-20, 08:29
Så trevligt. Då kanske du kan be någon som har en utbildning i något annat än översitteri läsa detta för dig: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7714344

Barn 5-19 år (vilken var medianålder?). I vilken kategori placerar du en 3 dagar gammal dvärgschnauzer?
Eller för den delen ett spädbarn.

+1 på wessmen

stafh
2013-01-20, 08:57
Barn 5-19 år (vilken var medianålder?). I vilken kategori placerar du en 3 dagar gammal dvärgschnauzer?
Eller för den delen ett spädbarn.

+1 på wessmen

Jag sa ju åt dig att låta någon annan läsa åt dig. Barnen var 5-19 år gamla när studien genomfördes, amputeringen skedde upp till 10 år tidigare.

agazza
2013-01-20, 09:21
Alltså, argumentet att det är för psykets skull börjar bli lite retarded. Det finns alltså inte en enda uppfödare med bra stamtavlor och bra rykte med ikke kuperade hundar inom samma område som denna importhund?

sent from phone

Ignatius72
2013-01-25, 19:07
Jag sa ju åt dig att låta någon annan läsa åt dig. Barnen var 5-19 år gamla när studien genomfördes, amputeringen skedde upp till 10 år tidigare.

:laugh:
Ja, har jag påstått något annat?

Tricklew
2013-01-25, 19:18
Ni kan ignorera Ignatius vid detta laget måste ni väll förstå? 370inlägg i tråden och varenda en av hans 21 inlägg innehåller exakt samma sak "Jag är smart, alla andra gillar Disney och är således korkade."

Sluta mata han, det är en medelåldersman med ett tråkigt och innehållslöst liv, låt han vara.

Ignatius72
2013-01-26, 07:50
Ni kan ignorera Ignatius vid detta laget måste ni väll förstå? 370inlägg i tråden och varenda en av hans 21 inlägg innehåller exakt samma sak "Jag är smart, alla andra gillar Disney och är således korkade."

Sluta mata han, det är en medelåldersman med ett tråkigt och innehållslöst liv, låt han vara.

Bra argument. Jag ger mig.

Vandraren
2013-01-26, 08:27

God natt.

Maddafakking +1, Kolozzuems Cesar (did u c vat i did där)

jonny b
2013-01-26, 15:19

Tycker du, med samma resonemang, att det finns något man inte får göra med hundar?

"Jag tyckte det skulle se coolt ut med en hund utan bakben, så jag skar av dem, hunden kan ändå inte föreställa sig hur det skulle vara med ben."

"Jag skar av tungan på byrackan. Den ser mycket roligare ut nu, och fattar ju ändå inte att andra hundar har en tunga."

"Jag börjar varje dag med att puckla på Buster rejält, det känns skönt och han förstår ändå inte att livet skulle kunna vara annorlunda."

Eller?

Ignatius72
2013-01-26, 19:40
Tycker du, med samma resonemang, att det finns något man inte får göra med hundar?

"Jag tyckte det skulle se coolt ut med en hund utan bakben, så jag skar av dem, hunden kan ändå inte föreställa sig hur det skulle vara med ben."

"Jag skar av tungan på byrackan. Den ser mycket roligare ut nu, och fattar ju ändå inte att andra hundar har en tunga."

"Jag börjar varje dag med att puckla på Buster rejält, det känns skönt och han förstår ändå inte att livet skulle kunna vara annorlunda."

Eller?

Ja exakt. Det är precis samma sak.

Med den senaste hunden har jag tävlat och tränat med eliten i sverige i skydd, rapport, sök, spår och lydnad. Jag tror att "experterna" i tråden inte ens vet vad hälften är. Jag förespråkar inte kupering men jag ser också att det är ett minimalt ingrepp som inte påverkar hunden något men däremot massor av människor.

jonny b
2013-01-26, 20:03

Med den senaste hunden har jag tävlat och tränat med eliten i sverige i skydd, rapport, sök, spår och lydnad. Jag tror att "experterna" i tråden inte ens vet vad hälften är. Jag förespråkar inte kupering men jag ser också att det är ett minimalt ingrepp som inte påverkar hunden något men däremot massor av människor.

Jag vet inte vad något av det där är, men det var ju imponerande meriter. Har du haft nån hund som levt ett lyckligt liv också?

Vad jag ville med mitt tidigare inlägg var att ifrågasätta det argumentet som jag citerade. Men ok, det finns alltså nån sorts gräns där djurens kroppsdelar är tillräckligt värdefulla för djuren för att vi inte ska få ta bort dem, trots att djur inte kan tänka att det hade nog varit käckt med en svans eller ett par bakben.

KalleBalik
2013-01-26, 22:39

Eftersom du tog upp det själv, vad har du själv för meriter? Att du tränar med duktiga hundmänniskor säger ju ingenting, har du tagit dig till elitklass med någon av dina hundar? Hur många hundar har du tävlat upp till sbch? Tävlat SM? Med tanke på att du hållit på i 15 år som du skrev tidigare, och dessutom har så duktiga träningskamrater förväntar jag mig en lång och imponerande meritlista.

Elmer
2013-01-30, 22:26
Kupering av hundar är helt enkelt fel.
Öron & svans sitter där för att hundarna är skapade så av naturen & bör så förbli.
Jag räknar det som ren stympning i den mänskliga fåfängans namn.
Det spelar ingen roll om det ser coolt ut eller inte.

wessmen
2013-01-30, 22:43
Kupering av hundar är helt enkelt fel.
Öron & svans sitter där för att hundarna är skapade så av naturen & bör så förbli.
Jag räknar det som ren stympning i den mänskliga fåfängans namn.
Det spelar ingen roll om det ser coolt ut eller inte.

Om man bänkar mer då? Böjer kanske?

Talibanen
2013-11-01, 19:59
http://cdn.greatdogsite.com/resources/photos/from_owners/Cao%20de%20Fila%20de%20Sao%20Miguel-watermarked-1246715797.jpg

perfekta när dom e kuperade, fula "orginal"

Olegh
2013-11-01, 20:02
http://cdn.greatdogsite.com/resources/photos/from_owners/Cao%20de%20Fila%20de%20Sao%20Miguel-watermarked-1246715797.jpg

Fula? Och?

knuckles
2013-11-01, 20:04
Fula? Och?

Det är coolt om man vill ha ett thug lyfe mane

JensAndreas
2013-11-01, 23:23
Det är helt åt helvete fel.

Galt
2013-11-01, 23:57
Snackade man en halsduk/rosa halsband maybe lite konstigt men ok,att kapa av en del av ett levande djur som dessutom anses vara människans bästa vän finner jag jävligt onödigt och egocentriskt

Diomedea exulans
2013-11-02, 01:08

Tolkar jag dig rätt: Djur (som är dumma som hundar eller dummare) kan inte lida? Och i förlängningen; djurplågeri (mot hundar eller dummare djur) existerar inte?

Aping
2013-11-02, 03:42
Det är helt självklart att man inte ska stympa djur för att det ska se "snyggt" ut.

Avvikande från den åsikten är ett symptom på empatisk underutveckling.

True story bro.

Lövbiffen
2013-11-02, 10:52

När började man kupera hyenor?

Blanca
2013-11-02, 11:04
Personligen hatar jag när man gör några förändringar på hundar som INTE gynnar fysisk hälsa, i utställningssyfte osv osv...

Jag äger själv en Australien Shepherd och det finns 3 olika svans "alternativ" på dom, helsvans ( vilken min har ), halvsvans och utan. och då menar jag att dom föds med olika inte att man väljer att ändra längden i efterhand.
är även nära vänn till en som har en kennel med dessa och dom har en med halvsvans och där kan man få sig några kommentarer om man är ute och går.

Finns det förresten någon form av fördel med att "fixa" öronen på en hund? tänker väl främst på om en hundras har mycket öronproblem och att detta skulle hjälpa på något vis?

Ignatius72
2013-11-02, 11:07
Tolkar jag dig rätt: Djur (som är dumma som hundar eller dummare) kan inte lida? Och i förlängningen; djurplågeri (mot hundar eller dummare djur) existerar inte?

Inget psykiskt lidande pga av avsaknad av en svansbit eller örondel. Lidande om man plågar dem, självklart.

Alexton
2013-11-02, 12:00
Inget psykiskt lidande pga av avsaknad av en svansbit eller örondel. Lidande om man plågar dem, självklart.

En stor del av hur hundar kommunicerar sitter i hur de rör svansen och dess förning.

Finns en hel del böcker om ämnet.

ccm
2013-11-02, 12:24
Om jag någon gång får tid över till en hund så ska jag köpa en amstaff, självklart med intakta öron och svans. Man vill ju ha en hel hund...

wessmen
2013-11-02, 13:18
En stor del av hur hundar kommunicerar sitter i hur de rör svansen och dess förning.

Finns en hel del böcker om ämnet.

Hundar kommunicerar med kroppsspråk, svansen fyller ingen primär funktion.
Annars hade inte diverse bulldogar, mopsar osv kunnat kommunicera.

waddap
2013-11-02, 13:22
På tex Rottweiler förr så kuperade man svansen för att hunden lättare skulle kunna röra sig inne i boskapet. Alltså om där var 40 kor så skulle det vara lättare för dem att röra sig. Men nu används dem inte till det längre och därav tycker jag det är fel nu.

Red Apple
2013-11-02, 13:31
Kupering är ok så länge ägaren blir tvingad att hugga av ett av sina lillfinger på köpet. Ett lillfinger fyller ju ändå inget syfte.

Diomedea exulans
2013-11-02, 13:55

Men den fysiska smärtan efter operationen (nu tar jag för givet att den bedövas under operationen) är ju faktiskt ett fysiskt lidande som man har åsamkat den.

Jag har läst hela tråden och håller med om mycket som du säger, till exempel att kupering hör till ett av de mildaste övergreppen vi människor utsätter djur för. Köper man en mops, och därmed stödjer mops-aveln, är man en värre djurplågare. Dricker man ett glas mjölk, och därmed stöjder hållningen av mjölkkor, är man också en större djurplågare. Men här vill jag dra till med den gamla klyschan "två fel gör inte ett rätt.

Kupering är också ett av de övergrepp mot djur som människor har minst nytta av. Förbjud folk att ha hundar över huvud taget, och många människor skulle bli ensamma. Förbjud folk att kastrera hundar, och många hundar skulle bli mycket jobbigare att sköta. Mem vad är priset av att förbjuda kupering? Många hundägare får stå ut med att deras hundar har större öron och svansar än vad de tycker är fint.

Alexton
2013-11-02, 15:49
Hundar kommunicerar med kroppsspråk, svansen fyller ingen primär funktion.
Annars hade inte diverse bulldogar, mopsar osv kunnat kommunicera.

Jag sade att det var ett verktyg inte allt. Svansen är stor del av deras kroppspråk eftersom den signalerar många känslor.

Jag har en bulldog så jag är mycket medveten att andra hundar är osäkra första gången de träffar honom jämfört med min andra hund.
Kolla med uppfödarna också, de säger samma sak. Därför ska man vara försiktig med just bulldogs när de är små eftersom andra hundar kan ha svårt att läsa dem.

Guu
2013-11-02, 16:56
Ser nog med djurmisshandel av dom som ställer ut sina hundar.

Vad för misshandel?

OT
Jag är starkt emot kupering, tejpning och annan modifiering som enbart är till för utseendets skull. (Måste väl även skriva att jag är emot osund avel innan nån börjar skrika om det). Kupering ingår inte i god hundvälfärd. Att tro att valpar sederas när de kuperas är naivt. Jämför med kastrering av smågrisar.

Det finns ingen mening med att kupera hundar, har man en hund som slår sönder svansen får man ta ställning till det då, inte stympa alla i förebyggande syfte.

Bara för att det finns andra problem betyder det inte att kupering är rätt. Två fel ger inte ett rätt.

Jo, jag är hundägare och jag tränar bla lydnad och bruks med min hund.