handdator

Visa fullständig version : Är våld mot sin senila granne ok?

filmjölk
2013-01-11, 00:27
På nattens tema. Tänk dig att du har en senildement manlig granne på 83 bast som skriker hela nätterna, går fel, ringer på din dörr, kissar och bajsar i trappuppgången, går ut naken och behöver ledas in av dig, får för sig att du stjäl hans saker och polisanmäler dig, och blir agressiv och våldsam mot din flickvän när hon inte vill ha sex med honom. (Dvs inte helt ovanligt för en Alzheimerssjuk herre)

Är det ok att ge honom på käften?

Oxe
2013-01-11, 00:29
Jag tror på fysisk tillrättavisning ifall det behövs

Andy.da.wohoo
2013-01-11, 00:31
Nej men att ringa en psykmottagning av något slag vore nog helt rätt :)

stolpskott
2013-01-11, 00:32
Jag skulle kunna tänka mig att gå in fysiskt om han är våldsam mot min flickvän. Heck, jag skulle kunna tänka mig att gå in fysiskt om han är våldsam mot någon som inte kan försvara sig själv. Men jag skulle aldrig göra illa gubben, bara se till att hen kommer undan. Sen blir det att ringa hyresvärden, anhöriga och lämplig myndighet för att se till att han omhändertas.

Viktor_Balck
2013-01-11, 00:36
Man kanske får spö själv?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12278572.ab

Senil proffsboxare knockade sköterska
– Trodde plinget från hissen var gong-gong
Sköterskan på äldreboendet skulle leda den senile mannen till hans rum.
Då hördes hissens pling.
Den pensionerade boxaren vände sig om – och knockade henne med en slagserie.
Olyckan inträffade i ett äldreboende i österrikiska Salzburg, skriver tidningen Austrian Times.

feyin
2013-01-11, 00:38
En lätt örfil är OK. Dock bör man betänka att aga mot äldre är förbjudet i 32 länder.

Olegh
2013-01-11, 00:48
Nej, mota bort gubbskrället.

stahlberg
2013-01-11, 00:53
Det är bara att sopa till ordentligt. Om grannen är tillräckligt dement kommer han ändå inte ihåg något, så han kan inte göra en polisanmälan. Dessutom kan man få en ordentlig boxningsmatch (som man kan vara säker på att vinna) ett par tre gånger per dag, och det är bra träning.

Ifall grannen råkar vara gammal boxare, så att gamla takter sas sitter i ryggmärgen, är det ännu bättre. Då kan man polisanmäla honom och dessutom (efter tillräckligt många förlorade boxningsmatcher) säkert kräva att han vräks från sin lägenhet.

Då får man förstås hoppas att grannen inte är en både rik och charmant herre, då finns kanske risken att flickvännen flyttar med?

Lellan
2013-01-11, 00:59
Vad är det för fel på att fly fältet och ringa polisen? Varför jaga en uppenbart instabil person, självförsvar för att rädda sig i trygghet för att kunna larma är väl en sak, men varför hålla på och boxas med personen ifråga? :confused: Det känns ärligt talat rätt jäkla långsökt.

Gör ni samma sak om det är en narkotikapåverkad, någon i psykos el liknande? Som jag lärt sonen "112, är lätt att slå" ;)

Oxe
2013-01-11, 01:02
Vad är det för fel på att fly fältet och ringa polisen? Varför jaga en uppenbart instabil person, självförsvar för att rädda sig i trygghet för att kunna larma är väl en sak, men varför hålla på och boxas med personen ifråga? :confused: Det känns ärligt talat rätt jäkla långsökt.

Gör ni samma sak om det är en narkotikapåverkad, någon i psykos el liknande? Som jag lärt sonen "112, är lätt att slå" ;)

Attack kan vara bästa försvar, har hellre ögonen på en psykiskt instabil människa än ryggen mot han/hon/hen

Okej
2013-01-11, 01:16

"...ögon två, lika så" när vi ändå kör poet-tema såhär på kvällskvisten :cool:

Lellan
2013-01-11, 01:23
Attack kan vara bästa försvar, har hellre ögonen på en psykiskt instabil människa än ryggen mot han/hon/hen

..bor du i trapphuset..?:confused:

Oxe
2013-01-11, 01:25
..bor du i trapphuset..?:confused:

lever du i verkligheten ?

:confused:

Lellan
2013-01-11, 01:33
lever du i verkligheten ?

:confused:

I allra högsta grad. I den så går man inte in och spär på ohållbara situationer, börjar veva med gamlingar. Utan man löser situationen istället. Bäst för alla parter.

Oxe
2013-01-11, 01:44
I allra högsta grad. I den så går man inte in och spär på ohållbara situationer, börjar veva med gamlingar. Utan man löser situationen istället. Bäst för alla parter.

Var läser du in det i vad jag har skrivit ?

Att som funktionduglig lämna en gammal förvirrad människa som inte kan hantera sig själv, jag konfronterar honom hellre och tar med honom.

Ifall du tolkar att fysiskt tillrättavisa med att jag omhändertar individen med att jag springer fram och ger han en käftsmäll allt vad jag orkar så säger ju det mer om dig än mig

vicarious
2013-01-11, 01:47
Nej.

Lellan
2013-01-11, 01:50
Jag tror på fysisk tillrättavisning ifall det behövs

Var läser du in det i vad jag har skrivit ?

Att som funktionduglig lämna en gammal förvirrad människa som inte kan hantera sig själv, jag konfronterar honom hellre och tar med honom.

Ifall du tolkar att fysiskt tillrättavisa med att jag omhändertar individen med att jag springer fram och ger han en käftsmäll allt vad jag orkar så säger ju det mer om dig än mig

Du skriver att du ska attackera och tillrättavisa, det låter ju som att du aktivt närmar dig personen och tillfogar denne smärta. Det hade väl varit smartare isf att hålla fast personen så att den inte skadar dig eller någon annan om du tror att närstrid är det bästa i inväntan på polis?

Tricklew
2013-01-11, 01:51
Flygande dropkick direkt

Oxe
2013-01-11, 02:04
Du skriver att du ska attackera och tillrättavisa, det låter ju som att du aktivt närmar dig personen och tillfogar denne smärta. Det hade väl varit smartare isf att hålla fast personen så att den inte skadar dig eller någon annan om du tror att närstrid är det bästa i inväntan på polis?

Det är hur du väljer att tolka det, vad är våld ? att jag handgripligen tar fast och med våld håller fast en männsika, beroende på hur pass aggresiv och våldsam denna är så krävs olika mycket och det kan göra ont på männsikan.

Detta är inte för att skada personen mer än nödvändigt... och ifall det är så att han nu skulle skada mig så tar jag det hellre än att han skadar min tjej tex eller nåt grannbarn eller dylikt

Jag tycker det handlar om civilkurage, att gå där ifrån och ringa 11414 så dom kan komma om 1-2 timmar eller när det passar är i mina ögon oansvarigt

att attack KAN vara bästa försvar är allmänt känt, speciellt när du har med psykiskt störda att göra, att det är inte alltid bäst att vända sig om och gå där ifrån. Att stå kvar och se personen så kan du försvara dig att vända denna ryggen så har du decimerat dina chanser att klara dig

Lellan
2013-01-11, 02:17
Det är hur du väljer att tolka det, vad är våld ? att jag handgripligen tar fast och med våld håller fast en männsika, beroende på hur pass aggresiv och våldsam denna är så krävs olika mycket och det kan göra ont på männsikan.

Detta är inte för att skada personen mer än nödvändigt... och ifall det är så att han nu skulle skada mig så tar jag det hellre än att han skadar min tjej tex eller nåt grannbarn eller dylikt

Jag tycker det handlar om civilkurage, att gå där ifrån och ringa 11414 så dom kan komma om 1-2 timmar eller när det passar är i mina ögon oansvarigt

att attack KAN vara bästa försvar är allmänt känt, speciellt när du har med psykiskt störda att göra, att det är inte alltid bäst att vända sig om och gå där ifrån. Att stå kvar och se personen så kan du försvara dig att vända denna ryggen så har du decimerat dina chanser att klara dig

Jag arbetar med psykiskt funktionshindrade (psykiskt "störd" är en förlegad term, men jag förstår vad du avsåg). :)

Inte ens på avdelning så är avsikt att "attackera" eller "tillrättavisa" utan helt enkelt att oskaddligöra människan så att den inte orsakar sig själv eller annan skada (tex bältning, fasthållning). Det är ingen vinst i sig att orsaka smärta, tvärtom ökar det hormonpåslaget.

Att attackera, slå och jaga upp personen kommer bara göra den än mer agiterad, rädd, stridslysten och what not.

Det är oansvarigt och eskalerar personens skadliga beteende att börja attackera eller tillrättavisa den; den befinner sig uppenbart i ett sådant tillstånd att den inte kan tänka logiskt, har vanföreställningar och att pressa den ytterligare är inte att rekommendera. Förmodligen har denne ett adrenalinpåslag och en kropp som är helt inne på att försvara sig vid eventuell attack - det man kan göra är att larma och varna omgivningen i inväntan på polis. Och det är hög prio när någon går berzerk; om din insats inte är att du bedömer att du kan kvarhålla - lös situationen istället. Är personen uppretad på dig kan du, och om det finns andra med sina sinnens fulla bruk närvarande samordna en insats så att ni om ni stänger in personen ifråga.

Utbildning och erfarenhet jag har i området talar sitt tydliga språk; "lugna ner dig" är nog förmodligen det mest provocerande du kan säga, det brukar vara lönlöst att trigga upp stämningen genom att gapa och visa dig stridslysten.. Det kan vara det som utlöser våld från en person som förmodligen är rent av skräckslagen och desillusionerad och försöker rädda sig från något den upplever hotande.

Du som inte är i samma sinnestillstånd som personen kan agera ansvarigt istället och larma, skydda, underlätta för en så bra utgång som möjligt. Civilkurage hellre än uppvigling.

Nu tror jag faktiskt inte att du skulle attackera och tillrättavisa en senil granne fysiskt, förhoppningsvis lät det värre än du avsåg.