handdator

Visa fullständig version : Högt intag av mättat fett kopplat till sämre spermiekvalitet

King Grub
2012-12-26, 20:17
Background:

Saturated fat intake has been associated with both cardiovascular disease and cancer risk, and a newly published study found an association between saturated fat intake and a lower sperm concentration in infertile men.

Objective:

The objective was to examine the association between dietary fat intake and semen quality among 701 young Danish men from the general population.

Design:

In this cross-sectional study, men were recruited when they were examined to determine their fitness for military service from 2008 to 2010. They delivered a semen sample, underwent a physical examination, and answered a questionnaire comprising a quantitative food-frequency questionnaire to assess food and nutrient intakes. Multiple linear regression analyses were performed with semen variables as outcomes and dietary fat intakes as exposure variables, adjusted for confounders.

Results:

A lower sperm concentration and total sperm count in men with a high intake of saturated fat was found. A significant dose-response association was found, and men in the highest quartile of saturated fat intake had a 38% (95% CI: 0.1%, 61%) lower sperm concentration and a 41% (95% CI: 4%, 64%) lower total sperm count than did men in the lowest quartile. No association between semen quality and intake of other types of fat was found.

Conclusions:

Our findings are of potentially great public interest, because changes in diet over the past decades may be part of the explanation for the recently reported high frequency of subnormal human sperm counts. A reduction in saturated fat intake may be beneficial for both general and reproductive health.

High dietary intake of saturated fat is associated with reduced semen quality among 701 young Danish men from the general population. Am J Clin Nutr December 26, 2012.

http://ajcn.nutrition.org/content/early/2012/12/23/ajcn.112.042432.full.pdf+html

exevision
2012-12-26, 22:16
Strikta LCHFare kommer att dö ut.

Rhoads
2012-12-26, 22:18
Strikta LCHFare kommer att dö ut.

Det naturliga urvalet slår till igen.

RobinEH
2012-12-27, 17:22
Vad åt de mer än bara mättat fett? Åt de fler hamburgare eller feta köttbitar?

tjing
2012-12-27, 17:24
Vad åt de mer än bara mättat fett? Åt de fler hamburgare eller feta köttbitar?

De fick fylla i enkäter om vad de ätit. Det står i abstraktet.

Som vanligt står allting och faller med hur väl det man anger i enkäten stämmer överens med verkligheten, vilket i det här fallet är omöjligt att avgöra.

Och ja, de lär ha ätit mer "onyttig" mat eftersom mättat fett ofta återfinns där.

Wiizra
2012-12-27, 17:29
Ähh, jag ska inte ha några ungar ändå!

RobinEH
2012-12-27, 17:32
De fick fylla i enkäter om vad de ätit. Det står i abstraktet.

Som vanligt står allting och faller med hur väl det man anger i enkäten stämmer överens med verkligheten, vilket i det här fallet är omöjligt att avgöra.

Och ja, de lär ha ätit mer "onyttig" mat eftersom mättat fett ofta återfinns där.

Så det skulle helt enkelt kunna vara så att studien kopplar samman ett högt intag av "skräpmat" och en minskning av spermieantalet. cofffee

Tillägg: Hur kom du fram till rubriken King Grub? Vad jag läser så påverkades antalet spermier negativt men inte kvaliten.
"A lower sperm concentration and total sperm count in men with a high intake of saturated fat was found."
"No association between semen quality and intake of other types of fat was found."

tjing
2012-12-27, 17:41
Ja.

Oavsett vilka confounders man kontrollerat för så kvarstår faktumet att om studiedatan inte stämmer överens med verkligheten i första taget spelar det ingen roll för validiteten.

King Grub
2012-12-27, 17:51
Hur kom du fram till rubriken King Grub?

Direkt översättning av författarnas rubrik såklart. "High dietary intake of saturated fat is associated with reduced semen quality among 701 young Danish men from the general population".

RobinEH
2012-12-27, 17:54
Direkt översättning av författarnas rubrik såklart. "High dietary intake of saturated fat is associated with reduced semen quality among 701 young Danish men from the general population".

Ber om ursäkt Grub. Det var jag som läste för snabbt för mitt eget bästa. :bow:

Ristretto
2012-12-27, 18:53
Ber om ursäkt Grub. Det var jag som läste för snabbt för mitt eget bästa. :bow:

:laugh: Det var ett av de roligaste inläggen på länge.

Eddie Vedder
2012-12-27, 18:58
Så det skulle helt enkelt kunna vara så att studien kopplar samman ett högt intag av "skräpmat" och en minskning av spermieantalet. cofffee

Tillägg: Hur kom du fram till rubriken King Grub? Vad jag läser så påverkades antalet spermier negativt men inte kvaliten.
"A lower sperm concentration and total sperm count in men with a high intake of saturated fat was found."
"No association between semen quality and intake of other types of fat was found."

Utöver tjings inlägg så ska man också tillägga att det är en tvärsnittsstudie, en typ av epidemiologiska studier. Det betyder att evidensgraden är ännu lägre än prospektiva kohortstudier som är en annan typ av epidemiologiska studier.

Jag påpekade samma sak i en D-vitaminstudie häromdagen och den tråden dog direkt. :D

RobinEH
2012-12-27, 23:39
Utöver tjings inlägg så ska man också tillägga att det är en tvärsnittsstudie, en typ av epidemiologiska studier. Det betyder att evidensgraden är ännu lägre än prospektiva kohortstudier som är en annan typ av epidemiologiska studier.

Jag påpekade samma sak i en D-vitaminstudie häromdagen och den tråden dog direkt. :D

Du verkar ha lyckats idag igen. *yourock*

Nebuchadnezzar
2012-12-28, 00:40

Fast semen != spermie. "Semen quality" omfattar både kvantitet och kvalitet på spermierna. Spermakvalitet.