handdator

Visa fullständig version : Är allt mammas fel? hatar mammor sina döttrar? (psykologi)

filmjölk
2012-12-21, 15:21
Så fort jag läser något om psykologi så kan man om man läser lite äldre litteratur härleda det mesta negativt till barndomen, och då spec. något ens mamma har gjort fel. Jag tycker mig även kunna se att mönster av att mammor anses behandla sina söner bättre än sina döttrar.

tex:

Mamma låter dottern krypa runt och upptäcka världen själv, ensam och otrygg, men vakar som en (vänlig) hök över sonen när barnen var runt åtta månader till ett och ett halvt? - Dålig självkänsla och övergivenhetskänslor hela livet hos dottern.

Mamma agerat typiskt och ignorerat känslor hos sin dotter men inte sin son, så att den lilla bebisdottern måste överdriva känslor för att bli sedd? Bam! Borderline!

Ensamma mammor beskrivs som bättre mammor till sina söner än sina döttrar.

Pappa räcker att han är snäll, närvarande och ger uppmuntran, mammans minsta lilla grej skapar problem hos (spec. döttrar) genom hela livet. En aning orättvist kan tyckas:)

Källor kan ni kolla själva om ni orkar, man kan hitta motstridigheter, men jag tycker genomgående att psykologin dömer kvinnor/mammor väldigt mycket hårdare än män/pappor.

Så kära Koloiter, spec. tjejkoloiter, är det* mest mammas fel?

*Insert vad du vill.

Tricklew
2012-12-21, 15:23
Din kvinna läser inte kolozzeum va? :)

BelowAverage
2012-12-21, 15:23
Hur tycker du att din hustru är mot era barn?

filmjölk
2012-12-21, 15:25
Din kvinna läser inte kolozzeum va? :)

Ibland. Hon tycker att jag skriver mest trams..

Hur tycker du att din hustru är mot era barn?

Fantastisk. Men tråden är generell.

BelowAverage
2012-12-21, 15:27
Fantastisk. Men tråden är generell.

Vad kul :)
Vet inte om min mor särbehandlat mig gentemot min syster. Inte vad jag märkt, men vore nog lättare för henne att upptäcka.

Ado2000
2012-12-21, 15:31
om jag inte har helt fel (vilket jag kan ha) men är det inte Freud som är den moderna psykologins fader, och eftersom Freud var en man så kommer han inte skylla på att det skulle vara mannens fel att det är något fel på dennes barn

detta är bara en teori dock från min sida med tanke på att kvinnor har beskyllts för att vara roten till flera onda saker genom den mänskliga historien
(tex att kvinnor bedömdes vara häxor om man fan att hon var udda på något sätt) finns säkert andra exempel men inget jag kommer på rak arm

C.E.J.
2012-12-21, 15:35
Jösses...

Latissimus Dorsi
2012-12-21, 15:36
Söner brukar ha rätt bra relation med mamma, medans det är vice versa för döttrar. Se uttrycken mammas lilla pojke och pappas lilla flicka

Minimjölk
2012-12-21, 15:37
Jag känner inte alls igen mig i det du skriver om jag ser till min uppväxt eller hur vi uppfostrar våra barn i min familj. Det är möjligt att det skilde mer förr i tiden men i dagens jämlika samhälle där barn från tidigt i livet är familjemedlem med beslutsamrätt tror jag även gränsen mellan att uppfostra söner och döttrar olika flyttats rätt rejält.
På samma sätt tar pappor idag oftare mer av den rollen som mammor hade förr. Hela samhället och familjen i sig har blivit någon sorts mellanmjölk där alla bidrar och deltager lika mycket.

I vår familj ser jag mer av dessa tendenserna med tanke på vilken plats man har i syskonskaran än vilket kön.

Sedan upplever jag det som att tjejer överlag är mer benägna att må sämre i tonåren och även i yngre vuxenlivet än killar men jag vet inte varför det eventuellt är så. generellt sett lever väl könsrollerna kvar något i familjen och det är lättare att reta sig på den man är mest lik. Tonårsdöttrar brukar ju göra mer revolt mot morsan medan sönerna tar konflikten med pappan.

Amfksp
2012-12-21, 15:38
Jag är nog undantaget isf, jag har aldrig haft en bra relation med min mamma och flyttade på grund utav detta hemifrån direkt efter värnplikten. Relationen med farsan är dock jättebra, vi hörs varje dag och är tighta. Morsan träffar jag bara i samband med att jag vill träffa farsan.
Min syrra har lite bättre relation med morsan tror jag.

mini
2012-12-21, 15:42
Nu har jag bara en syster, men jag kan inte påstå att min mamma har varit särskilt krävande. Troligen lite för lite krävande egentligen. Jag har bättre och tightare kontakt med min mor. Syrran hade nog bättre kontakt med pappa förut men nu när hon har egna kottar är även hon närmre mamma tror jag.

filmjölk
2012-12-21, 15:44
Söner brukar ha rätt bra relation med mamma, medans det är vice versa för döttrar. Se uttrycken mammas lilla pojke och pappas lilla flicka

Jo absolut, vilken mamma låter sin 25-åriga dotter komma över med åtta kassar smutstvätt? Nog inte många. Men söner däremot får bli omhändertagna och daltade hela livet. Nu gick min egen mor bort ganska ung, och pappa uppfostrade mig själv, men jag tycker mig se det här genomgående hos manliga bekanta. Alla flickvänner är det fel på i mammas ögon, men döttrarna kan vara ihop med vilket stolpskott som helst, bara han är snäll.

WHITEFOLKS
2012-12-21, 15:56
filmjölk: får sonen komma över med bilen när den behöver lagas också?

Du pratar ju standard könsrollssaker och om pojken inte har nån som gör "kvinnans jobb" så får mamman ställa upp sålänge. Likadant som pappa får ordna bilen/tvn.

filmjölk
2012-12-21, 16:09
filmjölk: får sonen komma över med bilen när den behöver lagas också?

Du pratar ju standard könsrollssaker och om pojken inte har nån som gör "kvinnans jobb" så får mamman ställa upp sålänge. Likadant som pappa får ordna bilen/tvn.

Söner får ju hjälp ifrån mamma med "kvinnojobb", och med "mansjobb" från sin pappa om de önskar (och kanske frågar sin mamma "Kan du fråga farsan om han kan..."). Döttrar får bara hjälp med "mansjobb".

Nu är jag lite cynisk, men ändå. Söner skäms bort mer än döttrar av mamma. Man borde tvätta sin egen smutstvätt, oavsett kön:)

Olegh
2012-12-21, 16:13
Hur länge föräldrar curlar sina barn med tvätthjälp beror nog snarare på föräldrarna än vilket kön barnet är av.

Amfksp
2012-12-21, 16:13
Söner får ju hjälp ifrån mamma med "kvinnojobb", och med "mansjobb" från sin pappa om de önskar (och kanske frågar sin mamma "Kan du fråga farsan om han kan..."). Döttrar får bara hjälp med "mansjobb".

Nu är jag lite cynisk, men ändå. Söner skäms bort mer än döttrar av mamma. Man borde tvätta sin egen smutstvätt, oavsett kön:)

Bör man skippa hjälp av sina föräldrar även om dessa mår bra och blir glada av att hjälpa till? Dvs känner sig "viktiga" på något sätt. Jag är själv kluven i frågan då min pappa erbjudit mig pengar ett flertal gånger som jag vägrat ta emot.

Många av mina vänner har påtalat att jag borde tagit emot dom för att det hade skänkt honom någon slags tillfredsställelse, men jag har ej tagit upp det med honom. Detta är alltså ren gåva då han inte har haft något speciellt att göra av dom och han tjänar mer än mig, inget muta av något slag.

Tolkia
2012-12-21, 16:22
Bör man skippa hjälp av sina föräldrar även om dessa mår bra och blir glada av att hjälpa till? Dvs känner sig "viktiga" på något sätt.
Det finns nog inget "borde" här, utan man får göra en egen bedömning i situationen. Man "måste" inte låta föräldrar göra saker bara för att de är föräldrar; å andra sidan tycker jag att om det verkligen skulle glädja den andra parten att få ge, göra en tjänst etc. så kanske man skall ta sig en funderare på om just den här situationen är rätt läge att hålla på sina oberoendeprinciper. Det finns en generositet i att tillåta andra att ge också.

On topic så är det väl inte direkt någon nyhet att man historiskt har dömt mödrar hårdare än fäder. Det är ganska aktuellt fortfarande; jämför hur framgångsrika och/eller kända kvinnor med barn porträtteras i media och vilka frågor de får ("Känner du aldrig att dina barn kommer i andra hand/att du är otillräcklig som mamma/etc.?") med hur män i samma situation behandlas. Hur många kvinnor skulle kunna sitta i TV och berätta om sina misslyckanden som mödrar på det sätt som GW Persson berättar om sin pappafailure utan att provocera fram en hatstorm? En kvinnlig Ulf Lundell? Ingmar Bergman? Tommy Körberg? Osv.

Eddie Vedder
2012-12-21, 16:26
Se uttrycken mammas lilla pojke och pappas lilla flicka

Jag känner inte till någon forskning på Sverige specifikt om just det här men jag vet i alla fall att det finns forskning som visar att pappors relation till sina döttrar är bäst när de är små men att de är bättre med sonen när han blir äldre. Och det känns verkligen inte som att ett sådant mönster är orimligt i en svensk kontext. Det lär ju vara lättare att vara pappa när ens grabb blir mer lik en själv och vice versa lär det bli svårare när ens dotter börjar göra saker som man inte kan relatera till och kanske oroar sig väldigt över på ett annat sätt (festa, ha sex etc.).

Duran
2012-12-21, 16:42
Nuförtiden är väl anknytningsteori hett och där är det bådas fel som jag har förstått det. Eller kanske den som tillbringat mest tid med barnet när hen var 6-18 månader?

Själv skyller jag på båda två; jag kom överens med farsan, brorsan med morsan. Vi båda fick ungefär samma bunt issues.

F.ö. har jag en kvinnlig vän som brukade gå med tvätt till sin mamma när hon flyttat hemifrån.

filmjölk
2012-12-21, 17:43
On topic så är det väl inte direkt någon nyhet att man historiskt har dömt mödrar hårdare än fäder. Det är ganska aktuellt fortfarande; jämför hur framgångsrika och/eller kända kvinnor med barn porträtteras i media och vilka frågor de får ("Känner du aldrig att dina barn kommer i andra hand/att du är otillräcklig som mamma/etc.?") med hur män i samma situation behandlas. Hur många kvinnor skulle kunna sitta i TV och berätta om sina misslyckanden som mödrar på det sätt som GW Persson berättar om sin pappafailure utan att provocera fram en hatstorm? En kvinnlig Ulf Lundell? Ingmar Bergman? Tommy Körberg? Osv.

Intressant. Den enda kvinna som kommit nära det är hon farmen-Kristina när hon pratade om sina barn och alla sina ex, "De trivs hos sina respektive pappor" eller något liknande, fast det beror nog på att hon/var är såpass väldigt manhaftig.

Eddie Vedder
2012-12-21, 21:15
Vill tillägga en sak angående "mammors fel" och gammal litteratur också. Just det faktum att den är gammal innebär ju att allt som har med barndom och uppfostran att göra är något som har med mamman att göra eftersom pappans del i uppfostran inte existerade bortsett från att försörja och disciplinera. Så man ska inte dra för stora växlar av att mamman får skiten, det är ju skrivet i en kontext där hon var den enda med uppgiften att uppfostra.

FOSHO
2012-12-21, 21:38
Finns undantag, min kära mor har curlat sönder mina bägge systrar.
Själv blev man halvt självuppfostrad.

Så ursäkta min oartighet här på forumet ;)

tjing
2012-12-21, 21:42
Mycket är baserat på äldre föreställningar kring moderns förment superviktiga roll för barnets hälsa; se t ex schizofreni och autism.

Men kvinnor kanske är bättre på att uppmärksamma och ge barn känslomässig omvårdnad än män av olika anledningar. Samt att det kanske finns ett speciellt band mellan barn och mödrar p g a amning, att modern traditionellt tidigare kanske tagit hand mer om barnet etc. Hur det blir om/när män ger barn lika mycket tid, vet jag inte.

Angående kön och relationen till föräldrar tror jag att det skiljer sig enormt mycket beroende på personlighet osv. Det är också svårt att kvantifiera och jämföra relationer rakt av, utan de kan tillföra olika saker som är bra och dåliga på olika sätt.

Oxe
2012-12-22, 01:02
Vill tillägga en sak angående "mammors fel" och gammal litteratur också. Just det faktum att den är gammal innebär ju att allt som har med barndom och uppfostran att göra är något som har med mamman att göra eftersom pappans del i uppfostran inte existerade bortsett från att försörja och disciplinera. Så man ska inte dra för stora växlar av att mamman får skiten, det är ju skrivet i en kontext där hon var den enda med uppgiften att uppfostra.

+1

Kollar jag min och min systersuppväxt så fick/får lillasyster mer hjälp, och mamma curlade henne...

Jag fick mer springa runt och hjälpa pappa

Mycket handlar det väl om intressen och foglighet, klart mamma hade roligare med min syster som ville måla sy osv...
Samma sak med stog pappa och snickrade så ja du fick jag vara med så gott jag kunde.

LizaK
2012-12-22, 15:14
Beror nog lite på vad som förväntas.
Verkar finnas något inbyggt i en del/många av oss att vår mor ska vara "mjuk, rar & tillgänglig". Ge uppmärksamhet och se över våra behov (kramar, rena kläder, mat m.m).
Men i och med att samhället blir alltmer jämnlikt lär troligtvis kommande generationers föväntningar att se helt annurlunda ut.

Det du skriver om stämde säkert relativt bra förr.

Intressant ämne, Filmjölk!