Visa fullständig version : Whey FX, EAA FX och Crea FX.
Antoonuknow
2012-12-15, 18:34
Tjena allihopa! :)
Har gymmat ett halvår nu och har under 1 månad använt mig utav WNT:s Triple protein, nu tänker jag dra en beställning på några säckar Whey FX, någon burk EAA FX och någon säck Crea FX.
Nu behöver jag lite tips hur jag ska använda mig utav dessa "tillskott" på ett så smart och effektivt sätt! ;)
När man ska ta vad. Före frukost? innan gympasset? eller efter gympasset? :)
Mvh
Tjena allihopa! :)
Har gymmat ett halvår nu och har under 1 månad använt mig utav WNT:s Triple protein, nu tänker jag dra en beställning på några säckar Whey FX, någon burk EAA FX och någon säck Crea FX.
Nu behöver jag lite tips hur jag ska använda mig utav dessa "tillskott" på ett så smart och effektivt sätt! ;)
När man ska ta vad. Före frukost? innan gympasset? eller efter gympasset? :)
Mvh
EAA Före och efter passen + Kreatin efter passet.
Wheyet där du känner att det är lite för lite protein i måltiden.
Wheyet där du känner att det är lite för lite protein i måltiden.
Precis! Mer komplicerat är det inte.
Antoonuknow
2012-12-15, 18:50
Tack för svaren :)
Var lite osäker med EAA:t och Kreatinet ^^
Vad tycker ni man ska blanda EAA:t och kreatinet med?
För bäst effekt :)
läste någonstans tidigare "om du inte vet när du ska ta dina tillskott så bör du inte ens fundera på att köpa dem" tkr det lät vettigt :)
Eaa efter passet, kreatin före eller i samband med kolhydrater, protein om du inte får tillräckligt mkt i vardagen.
Både eaa och kreatin har klistrade guider här.
Tack för svaren :)
Var lite osäker med EAA:t och Kreatinet ^^
Vad tycker ni man ska blanda EAA:t och kreatinet med?
För bäst effekt :)
Vatten och ev snabba kolhydrater om man vill ha det
Andy.da.wohoo
2012-12-20, 00:28
Varför kreatin efter träning? Det spelar väll ingen roll när du tar kreatinet?
läste någonstans tidigare "om du inte vet när du ska ta dina tillskott så bör du inte ens fundera på att köpa dem" tkr det lät vettigt :)
Tänkte exakt det här. Kolla upp vad de gör och om du verkligen behöver dem först, samt hur/när man använder dem.. Inte för att någon biffig snubbe på gymmet tar dem.
Varför kreatin efter träning? Det spelar väll ingen roll när du tar kreatinet?
Kanske inte. Men upptaget efter träning sägs vara bättre.
Förmodligen kvittar det men om man "vill vara opti" kan man ju lägga det efter träning eftersom det kanske är bättre.
ChrisDEFC
2012-12-23, 18:24
Wheyet där du känner att det är lite för lite protein i måltiden...
... eller mellan måltiderna. Annars +1.
Andy.da.wohoo
2012-12-25, 11:41
Kanske inte. Men upptaget efter träning sägs vara bättre.
Förmodligen kvittar det men om man "vill vara opti" kan man ju lägga det efter träning eftersom det kanske är bättre.
Aha. Optinoja, så att säga. :) Sen är det väll ganska smidigt att blanda ner kreatinet i eftertränings-proteinet. Så brukar jag göra iallafall.
exevision
2012-12-25, 11:56
Sen är det väll ganska smidigt att blanda ner kreatinet i eftertränings-proteinet.
Är insulinhöjningen tillräcklig av vassle/EAA för att kreatinet ska tas in bra?
Som jag förstått det så tas kreatin upp bra så länge man inte överdriver dosen.
Detta är oavsett när man tar det. Men att det teoretiskt sätt kan tas upp något bättre efter träning eller i kombination med kolhydrater.
Alltså behövs nog inte någon direkt insulinhöjning för att ta upp kreatin bra. EAA och vassle är väl dessutom duktiga på att höja insulinet ändå så det känns konstigt att undra om insulinhöjningen är "tillräcklig".
King Grub
2012-12-25, 12:04
Är insulinhöjningen tillräcklig av vassle/EAA för att kreatinet ska tas in bra?
Nej, för att insulinet skall förbättra kreatininlagrinen krävs höga nivåer, nivåer som man behöver inta minst 100 gram kolhydrat av druvsockertypen för att uppnå.
We were able to demonstrate that insulin augmented muscle creatine accumulation but only when present at high (∼100 mU/l) or supraphysiological (∼200 mU/l) concentrations.
ingesting creatine with anything other than large quantities (∼100 g) of simple carbohydrates will be no more effective at increasing muscle creatine retention than ingesting creatine alone.
Am J Physiol. 1998 Dec;275(6 Pt 1):E974-9.
Aha där ser man.
Tja vill man vara opti och har plats för kalorierna så! (jag har :P)
Men försöket är inte kopplat till trännig innan.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9843739
Precis som att kolhydratinlagringen går bättre efter trännig vill, VILL, jag gärna se att även upptaget av kreatin är större i musklerna efter tränning.
Fast det är stor skillnad på vad jag hoppas på och vad som är rätt.
King Grub
2012-12-25, 12:58
Ja, men då minskar kolhydraternas påverkan i stället.
exhaustive exercise enhanced subsequent Cr accumulation in exercised muscle through an as yet undetermined mechanism. This effect was restricted to the exercised muscle itself and did not appear to be due to an increase in muscle blood flow. Exhaustive exercise diminished glucose-stimulated insulin release, however, thereby attenuating any enhancement of Cr accumulation due to CHO ingestion.
J Appl Physiol. 1999 Aug;87(2):598-604.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.