Logga in

Visa fullständig version : Varför lämnar samhället dumma men snälla barn åt sitt öde?

filmjölk
2012-12-03, 20:55
Jag funderar på en av vår tids stora orättvisor. Duktiga barn får beröm, kommer in på specialskolor och blir ofta högpresterande vuxna med fina jobb. bajs samma - det hör inte hit. Men om man jämför dumma lågpresterande barn med andra dumma lågpresterande barn tycker jag att man kan hitta en enorm orättvisa i hur vi som samhälle agerar.

Stökiga jobbiga barn som slåss och beter sig illa får enormt mycket resurser, hjälplärare, samtalskontakter och jättemånga chanser till bot och bättring med kurser i anstalter, ordnade praktikplatser etc etc. Om man först beter sig som ett drägg och sedan tar tillvara på de chanser som erbjuds för att man har betett sig som ett drägg så har man en god chans till en fin utbildning, en gräddfil till jobb etc etc.

Men dumma ungar som är snälla och inte beter sig illa? Vad får dem? Ingenting. Ingen bryr sig om puckade Petra som sitter tyst och snällt och pluggar som ett as och ändå bara blir precis godkänd. Puckade Petra får inga hjälplärare, inga extrachanser, ingenting. Direkt ifrån skolbänken ut till låglönejobbet och sedan dö, utan att passera högskola, extrauppmärksamhet, pröva på jobb, utan ett skit ifrån samhället.

Varför prioriterar vi som samhälle puckade stökiga barn framför puckade snälla barn? Jag tycker att det här är rätt så orättvist. Jag har ingen lösning på situationen utan nöjer mig med att fälla en virtuell tår över alla lågpresterande men skötsamma människor som hade fått en långt större chans i livet om de bara hade betett sig illa.

Ignatius72
2012-12-03, 20:59
Så är det ju överallt. Syns man så finns man. Vad som är rättvist är dock svårare att sia om.
Sen ställer jag mig lite frågande till att duktiga barn får beröm och kommer in på specialskolor. Det måste vara nåt nytt fenomen.Mina erfarenheter är att duktiga barn får minst tid av alla och inte sporras särskilt för att optimera sina förutsättningar.

filmjölk
2012-12-03, 21:02
Så är det ju överallt. Syns man så finns man. Vad som är rättvist är dock svårare att sia om.
Sen ställer jag mig lite frågande till att duktiga barn får beröm och kommer in på specialskolor. Det måste vara nåt nytt fenomen.Mina erfarenheter är att duktiga barn får minst tid av alla och inte sporras särskilt för att optimera sina förutsättningar.

Du kan ha en poäng där, men nu lämnar vi duktiga barn åt sidan här, de klarar sig ofta på egen hand, utan varför någon som stökar och är pantad förtjänar mer chanser än någon som bara är pantad?

Ignatius72
2012-12-03, 21:20
Du kan ha en poäng där, men nu lämnar vi duktiga barn åt sidan här, de klarar sig ofta på egen hand, utan varför någon som stökar och är pantad förtjänar mer chanser än någon som bara är pantad?

De kanske förtjänar det för att de tar plats och visar att de vill?

tntballe
2012-12-03, 21:26
Dom som för liv kanske är lättare att hitta orsaken till jämfört med den tystlåtna typen.
Postat via en mobil enhet
Edith *
Dessutom så kan det vara som så att den livliga inte är så dum som det först verkar. Där finns det då mer att göra, andra vägar att gå för att få bukt med problemet.

ceejay
2012-12-03, 21:26
Jak var snabb och duktig när jag gick i lågstadiet, det var för lätt :( Fick köra i samma tempo som alla andra retards ändå...

Olegh
2012-12-03, 21:33
Detta aber skapar mig stundom stor vånda. Att man knappat har ett skit tillbaka för att man anstränger sig, sköter sig, och försöker göra bra ifrån sig. I slutändan är det alltid mer imponerande med någon som först försatt sig i skiten för att därefter, med samhällelig hjälp och stor vånda för sina närstående, lyckas komma ur skiten. Egentligen är det ju bra. Att man inte är körd för att man hamnar snett. Men som skötsam så har man sällan eller aldrig ett skit tillbaka, förutom det egna goda samvetet.

feyin
2012-12-03, 21:47
SnällhetsDemokraterna

Loke
2012-12-03, 21:51
Man ska vara riktigt jävla dum om man inte klarar sig trots duktighet i skolan. Hela skolsystemet är ju anpassat efter just dumma, duktiga flickor.

Alkro
2012-12-03, 22:00
Jag funderar på en av vår tids stora orättvisor. Duktiga barn får beröm, kommer in på specialskolor och blir ofta högpresterande vuxna med fina jobb. bajs samma - det hör inte hit. Men om man jämför dumma lågpresterande barn med andra dumma lågpresterande barn tycker jag att man kan hitta en enorm orättvisa i hur vi som samhälle agerar.

Stökiga jobbiga barn som slåss och beter sig illa får enormt mycket resurser, hjälplärare, samtalskontakter och jättemånga chanser till bot och bättring med kurser i anstalter, ordnade praktikplatser etc etc. Om man först beter sig som ett drägg och sedan tar tillvara på de chanser som erbjuds för att man har betett sig som ett drägg så har man en god chans till en fin utbildning, en gräddfil till jobb etc etc.

Men dumma ungar som är snälla och inte beter sig illa? Vad får dem? Ingenting. Ingen bryr sig om puckade Petra som sitter tyst och snällt och pluggar som ett as och ändå bara blir precis godkänd. Puckade Petra får inga hjälplärare, inga extrachanser, ingenting. Direkt ifrån skolbänken ut till låglönejobbet och sedan dö, utan att passera högskola, extrauppmärksamhet, pröva på jobb, utan ett skit ifrån samhället.

Varför prioriterar vi som samhälle puckade stökiga barn framför puckade snälla barn? Jag tycker att det här är rätt så orättvist. Jag har ingen lösning på situationen utan nöjer mig med att fälla en virtuell tår över alla lågpresterande men skötsamma människor som hade fått en långt större chans i livet om de bara hade betett sig illa.

Jag antar att man resonerar som man gör för att de stökiga barnen har större benägenhet att bli kriminella eller fastna i missbruk jämfört med de snälla men dumma barnen. Att de snälla men dumma barnen inte kommer så mycket längre än knappt godkänt på gymnasiet kanske inte är en katastrof. Alla kan inte bli akademiker och det finns miljontals människor som är nöjda med sitt liv trots att de har ett trist och ostimulerande jobb. Att ha ett högskolediplom på väggen ger dessvärre ingen lycka per automatik.

filmjölk
2012-12-03, 22:19
De kanske förtjänar det för att de tar plats och visar att de vill?

Jag förstår tanken men håller inte med. Jag tycker inte man skall belönas för att bete sig illa och sabotera (för det gör man jämfört med skötsamma lågpresterande). Det är inte ens försvarbart Darwinistiskt (om man är inne på det spåret) då det faktiskt inte är något man själv lyckas med, utan får enbart för att samhället tar ansvar och vill hjälpa en.

mini
2012-12-03, 22:23
Det är en samhällsekonomisk vinning att stoppa stökiga ungar innan de blir kostsamma kriminella. Å andra sidan kan man fundera på varför en unge är stökig. Man kan också fundera på vad du menar med en dum unge.

filmjölk
2012-12-03, 22:24
Jag antar att man resonerar som man gör för att de stökiga barnen har större benägenhet att bli kriminella eller fastna i missbruk jämfört med de snälla men dumma barnen. Att de snälla men dumma barnen inte kommer så mycket längre än knappt godkänt på gymnasiet kanske inte är en katastrof. Alla kan inte bli akademiker och det finns miljontals människor som är nöjda med sitt liv trots att de har ett trist och ostimulerande jobb. Att ha ett högskolediplom på väggen ger dessvärre ingen lycka per automatik.

Absolut. Jag tror tom att samhället - iaf om man ser bakåt i tiden tjänar enormt på att det finns skötsamma dumma individer. Vem dör annars på slagfält, brukar jorden, bygger hus, serverar mat etc etc? Men just orättvisan i att om du är korkad och beter dig illa ger bättre möjligheter i livet än att vara korkad och bete sig bra retar mig.

mini
2012-12-03, 22:26
Men just orättvisan i att om du är korkad och beter dig illa ger bättre möjligheter i livet än att vara korkad och bete sig bra retar mig.

Ger bättre möjligheter i livet? Hur tänker du nu? Det är knappast så att de får en räkmacka in på universitetet eller till närmsta bolagsstyrelse. Eller? Vad vet du som jag missat?

Ignatius72
2012-12-03, 22:27
Men just orättvisan i att om du är korkad och beter dig illa ger bättre möjligheter i livet än att vara korkad och bete sig bra retar mig.

För det första så är det ju intressant att veta om det verkligen förhåller sig på det viset. Det andra är ju att den som du beskriver som högljudd kanske inte alls är korkad utan välfungerande med rätt förutsättningar. Världen är ju inte bara svart och vit.

filmjölk
2012-12-03, 22:28
Det är en samhällsekonomisk vinning att stoppa stökiga ungar innan de blir kostsamma kriminella. Å andra sidan kan man fundera på varför en unge är stökig. Man kan också fundera på vad du menar med en dum unge.

Absolut. Men vart ligger rättvisan i att en person som beter sig illa får långt större möjligheter i livet (om hen tar tillvara på dem) än någon som beter sig bra? Med dum unge menar jag någon som inte är smart. Låg IQ, svårt att lära sig, men inte såpass att det räknas som ett handikapp.

Ulvamal
2012-12-03, 22:32
Absolut. Men vart ligger rättvisan i att en person som beter sig illa får långt större möjligheter i livet (om hen tar tillvara på dem) än någon som beter sig bra? Med dum unge menar jag någon som inte är smart. Låg IQ, svårt att lära sig, men inte såpass att det räknas som ett handikapp.

...och du kommer fram till att dessa vill ha/behöver/skulle må bra av pressen en högre utbildning och ett krävande jobb ger ... hur?

filmjölk
2012-12-03, 22:34
Ger bättre möjligheter i livet? Hur tänker du nu? Det är knappast så att de får en räkmacka in på universitetet eller till närmsta bolagsstyrelse. Eller? Vad vet du som jag missat?

Du får extra uppmärksamhet ifrån lärare i skolan ev. gå i en mindre grupp, sitter du på anstalt som ung får du ofta hjälp med att prova på olika arbeten, läsa upp betyg, du har ett större skyddsnät och professionell hjälp omkring dig om du skulle bli sjuk, mycket lättare att senare i livet få ekonomisk hjälp av samhället om du inte klarar dig själv.

WHITEFOLKS
2012-12-03, 22:34
Jag är/var snäll men jag vill inte säga dum. Jag har presterat bra i skolan det som jag har presterat både på lägre och högre nivå.

Det var ingen som märkte när jag sluta komma till skolan i gymnasiet så det tog ungefär en termin innan mina föräldrar fick reda på det och då var det "för sent".

Sen efter det blev jag mest lämnad vind för våg tills jag tog tag i det och läste i kapp på komvux och nu lite samma sak igen i högskolan.

Det är nog ingen risk att jag hamnar i missbruk (jo kanske lite) eller kriminalitet utan jag kommer nog bara hoppa framför tåget en dag istället.

Det hade nog varit bättre för mig om jag hade spårat ur ett tag med lite ungdomsbrottslighet eller något precis som filmjölk säger, nu är jag mest bara harmlös.

filmjölk
2012-12-03, 22:35
...och du kommer fram till att dessa vill ha/behöver/skulle må bra av pressen en högre utbildning och ett krävande jobb ger ... hur?

Nej, jag kommer fram till att det är orättvist att de inte ses och inte får samma chanser som de hade fått om de agerat ut.

Ulvamal
2012-12-03, 22:54
Nej, jag kommer fram till att det är orättvist att de inte ses och inte får samma chanser som de hade fått om de agerat ut.

Du vill i rättvisans namn erbjuda människor saker de inte vill ha eller skulle må bra av?

filmjölk
2012-12-03, 23:03
Du vill i rättvisans namn erbjuda människor saker de inte vill ha eller skulle må bra av?

Jag vill inte erbjuda någon någonting, jag vill påpeka orättvisan i att om man beter sig illa och är dum får man fler möjligheter än om man är snäll och dum.

Ulvamal
2012-12-03, 23:06
Jag vill inte erbjuda någon någonting, jag vill påpeka orättvisan i att om man beter sig illa och är dum får man fler möjligheter än om man är snäll och dum.

Så allt du vill är att slösa med min och andras tid med meningslöst gnäll? För har du ingen strävan att något ska/bör ändras så är det precis vad detta handlar om.

Amfksp
2012-12-03, 23:10
Så allt du vill är att slösa med min och andras tid med meningslöst gnäll? För har du ingen strävan att något ska/bör ändras så är det precis vad detta handlar om.

Han vill väl att även de tysta snälla lågpresterande barnen ska erbjudas samma hjälp som de bråkiga lågpresterande sk "dampbarnen"

Dav0d
2012-12-03, 23:10
Gör en insändare till någon tidning om detta, kanske ett par lärare läser detta och anammar det, eller föräldrar inser faktum och gör något åt det. På så sätt har du skapat en positiv förbättring.

filmjölk
2012-12-03, 23:24

Ja och? Det står dig fritt att delta i tråden och det står dig fritt att ignorera mitt gnäll.

filmjölk
2012-12-04, 00:00
Jag är/var snäll men jag vill inte säga dum. Jag har presterat bra i skolan det som jag har presterat både på lägre och högre nivå.

Det var ingen som märkte när jag sluta komma till skolan i gymnasiet så det tog ungefär en termin innan mina föräldrar fick reda på det och då var det "för sent".

Sen efter det blev jag mest lämnad vind för våg tills jag tog tag i det och läste i kapp på komvux och nu lite samma sak igen i högskolan.

Det är nog ingen risk att jag hamnar i missbruk (jo kanske lite) eller kriminalitet utan jag kommer nog bara hoppa framför tåget en dag istället.

Det hade nog varit bättre för mig om jag hade spårat ur ett tag med lite ungdomsbrottslighet eller något precis som filmjölk säger, nu är jag mest bara harmlös.

Bläh fy vad ledsen jag blev av att läsa det där. Snälla, ta kontakt med någon.

EkarN
2012-12-04, 00:08
Jag förstår inte varför man inte bara gör som i Finland. Där får ALLA stöd när resultaten sviktar. Det är inte acceptabelt att inte lyckas. Men man bestraffas inte om man misslyckas utan får stöd och mer stöd och mer stöd tills man klarar det. Uppemot 70 % procent av finska elever får någon gång under sin skoltid extra stöd i något ämne. Men man ser också till att ge extra stimulans till elever som ligger framför.

Det har gett världens bästa skola och några av världens kunnigaste elever. Och inte bara det. Skillnaden mellan eleverna är väldigt små.

Lellan
2012-12-04, 00:21

Vet du, har också tänkt på det där. Har kompisar som satt hemma och råpluggade, alltså har ansträngt sig alltid, gjort bra val, kämpat. Och "hamnar" i livet mer än tar sig el tar vägar, jäkla bra vänliga själar som borde ha det bättre - menar inte specifikt ekonomiskt - utan liksom.. mer erkännande. Inbillar mig att jag också är en snäll själ, det var väl mer gött att jag hade himla lätt för mig i skolan, kunde va lat och få flyt ändå, hade val. Men tänker på vänner som hankar sig fram på ärliga sätt i liksom skymundan fast de är så himla grymma, härliga - alltid varit. Fast de har inte fått kred iom att deras prestationer (trots slit) varit mediokra, eller för att de stökat och sedan får ryggdunk när de skärper sig. Utan liksom alltid har "skärpt" sig.

Och så har jag träffat på andra. Som jag idag också är vän med, som liksom har fått så mkt räkmackeglid så det finns inte, just för att de krånglat med samhället. Liksom.. vafan! Som en dag bestämmer sig för att "nä, men tro om villa, volvo, vovve vore nåt" och så får de stöd av samhället och ordnar in sig i ledet lite sådär "vips". Ok, kanske är det inte så enkelt - iom pålagringar etc som det "hårda livet" inneburit. Och absolut så tjänar samhället mer på att de skärper sig, så kan inte riktigt kritisera att de får stöd att hamna rätt.

Men attityden stör ändå på något sätt; tänker särskilt på en vän som kostat samhället multum, tagits upp i böcker, folk har liksom engagerat sig i människan ganska konstant fast människan inte varit engagerad själv i sitt eget liv. Personen har varit med i olika sammanhang, umgåtts med kreti och pleti (vilket man tydligen gör när man har skumma pengar), och sedan när vid"mättnad" på det, tja då är det bara att gå å skaffa sig det alla andra bemödat sig till genom att leva ärligt.

Så samtidigt som jag unnar dessa allt gott - så kan jag inte låta bli att fascineras och störa mig lite på hur det är att bara skärpa sig så rullas röda mattan ut. Det ska vara så.. men ändå.. fan.. alla som får rulla sin egen matta då, "rulla själv du med" kan jag känna. Fast såklart, stigman etc, hela bilden kanske nyanserar det till en rättvisegrej till slut iaf. Håller mao med filmjölk tänk/analys/känsla (även om jag mer tänker på vad som händer med de kostsamma i vuxen ålder).

Amfksp
2012-12-04, 00:24
Jag förstår inte varför man inte bara gör som i Finland. Där får ALLA stöd när resultaten sviktar. Det är inte acceptabelt att inte lyckas. Men man bestraffas inte om man misslyckas utan får stöd och mer stöd och mer stöd tills man klarar det. Uppemot 70 % procent av finska elever får någon gång under sin skoltid extra stöd i något ämne. Men man ser också till att ge extra stimulans till elever som ligger framför.

Det har gett världens bästa skola och några av världens kunnigaste elever. Och inte bara det. Skillnaden mellan eleverna är väldigt små.

Jadu, det frågar jag mig varje jävla dag. Svenska staten tycker det finns viktigare saker att läggs pengar på tydligen.

EkarN
2012-12-04, 00:32
Jadu, det frågar jag mig varje jävla dag. Svenska staten tycker det finns viktigare saker att läggs pengar på tydligen.

Det kommer att bita dem i röven så småningom när allt fler blir allt sämre utbildade.

Amfksp
2012-12-04, 00:37
Det kommer att bita dem i röven så småningom när allt fler blir allt sämre utbildade.

Helt klart, ser man på intagningspoängen på diverse lärarutb så är det redan "sämre" folk som söker vilket kommer visa sig i utbildningen då mindre kompetenta lärare blir utbildade. Hade lönen höjts rejält så hade statusen höjts och bättre/mer lämpade personer hade sökt till lärarutbildningen och dragit upp intagningspoängen rejält.

Men, vi får se när det vaknas till liv.

EkarN
2012-12-04, 00:41
Helt klart, ser man på intagningspoängen på diverse lärarutb så är det redan "sämre" folk som söker vilket kommer visa sig i utbildningen då mindre kompetenta lärare blir utbildade. Hade lönen höjts rejält så hade statusen höjts och bättre/mer lämpade personer hade sökt till lärarutbildningen och dragit upp intagningspoängen rejält.

Men, vi får se när det vaknas till liv.

Där har vi en annan grej där finnarna är så sjukt mycket bättre än oss. De har 10 sökande till varje plats på lärarutbildningen när vi inte inte ens lyckas besätta alla platser alla gånger. Här är är läraryrket ett andra eller tredjehandsval och där är det ett populärt förstahandsval.

Som vanligt gör man väl något åt saken när det börjar vara för sent.

EkarN
2012-12-04, 00:55

Dock så tror jag att det egentligen inte är pengar som fattas utan vad man lägger pengarna på. För att återigen ta ett finskt exempel(jag är lite av en en fennofil) så kostar den finska skolan mindre än vår. Problemet måste således bestå av något annat än bristande ekonomi.

Scratch89
2012-12-04, 01:05
Sen tror jag inte att en höjd lärarlön skulle göra saken bättre iofs. Visst, fler skulle söka, men det är många puckon idag som söker utbildningar bara för att det är bra betalt, även fast de inte är lämpade för tjänsten. Skulle möjligen kunna bli ännu sämre om det blev bra betalt helt plötsligt.

Hemi
2012-12-04, 02:19
Där har vi en annan grej där finnarna är så sjukt mycket bättre än oss. De har 10 sökande till varje plats på lärarutbildningen när vi inte inte ens lyckas besätta alla platser alla gånger. Här är är läraryrket ett andra eller tredjehandsval och där är det ett populärt förstahandsval.
*gah!*
Som vanligt gör man väl något åt saken när det börjar vara för sent.

jag kanner igen en del av det du skriver, det ar sa i Kanada, och till viss del USA, det ar mer rattvist pa en och samma skola an Vad det ar I Sverige, da det ar mer lararnas ansvar att alla kommer ut ur grundskolan pa samma niva. atmonstane I Kanada. Man menar att laxlasning hemma gynnar vissa med tanke pa att andra bor samre i stora familjer osv och darfor ar det orattvist, (Kanada). men aven I USA Finns de tankarna. Extrahjalp ar vanligt och man forsoker att inte missa nagonting. det ar mycket med den Svenska skolan jag inte gillar men jag gillar att man tar det lugnt med fakta och istallet I tidig alder manar till eget tankande och sjalvstandighet I studierna, vetenksplighet, saledes. Vilka som gynnas av det ar en annan fraga. Det ar dar Filmjolk kommer in. I sverige ar det mycket att vaga och armbaga sig fram i sjalva klassen, hur konstigt det for en svensk an later. Haller med om lite det som Han sager, sedan maste man valja tidigt vilken linje man skall valja I gymnasiet, for tidigt. Att studera pa komvux och fa en andra, kanske tredje chans i 20 arsaldern kanske inte alls ger den utdelning som reklamen (kommun, af, Osv) triggar. A tminstane I nordamerika var det sa, det var 80 talets ide att alla skulle fa chans utbildning senare I livet. Tyvarr ar man inte lika formbar da, men visst Finns det en del som lyckas.

mattepatte
2012-12-04, 07:21
Har ni några exempel på dessa människor som varit stökiga, som sen fått hjälp av samhället och klarat sig?

Det kanske är så att man bara inbillar sig, ni behöver ju inte nämna folk vid namn men om ni ger exempel bara.

Mantus
2012-12-04, 08:35

Jag tycker det är ett intressant samhällsfenomen att vi i Sverige jämställer "bättre möjligheter" med universitetsstudier eller arbete inom högstatusarbete. Inte bara du mini utan även andra har vädrat den åsikten. Det blir en sorts kraftig förskjutning av skalan.

Kriminella får ofta skapligt bra möjligheter (om de är bättre än andras låter jag vara osagt). Om de till exempel döms för brott och hamnar på en anstalt har de möjligheter att plugga upp betyg eller plugga vidare gratis med mat och husrum betalt och är de på öppen anstalt får de även praktisera inom olika byggområden eller annat med möjligheter till arbete efter avslutat straff om de sköter sig.
Det är nog det här som ska anses som "bättre möjligheter" i det här fallet. Om det sedan är reella möjligheter eller formella möjligheter de får är en annan fråga.

Att dra upp universitetsstudier och högstatusjobb i diskussionen bli skevt.

Minimjölk
2012-12-04, 09:48
En bra diskussion och en intressant tanke av trådskaparen (som vanligt). Jag gillar dina funderingar kring samhället minst lika mycket som din mer humoristiska sida.

Nåväl, du har absolut en poäng i att snälla,dumma människor inte får den uppskattning de förtjänar och anledningarna till detta är troligtvis många. Vill poängtera att jag ogillar ordet dumma då det är en aning orättvist men jag väljer att använda det ändå nedan för tydlighetens skull.

De stökiga syns mer och vållar mer problem både under skoltiden och potentiellt framöver om de inte får rätt stöd.

Är det överhuvudtaget ett problem för skolan/samhället att det finns människor som är snälla och "dumma"?

Det finns inte resurser att ge alla människor exakt vad de behöver för att utvecklas maximalt.

etc. etc.

Livet är tyvärr inte rättvist och lika irrriterad jag blir på detta faktum så inser jag ändå att det i all fall är upp till individen att finna sin egen lycka i sin egen situation. Visst är det som så att vissa får mer stöd och hjälp än andra men om det får som konsekvens att personen istället blir en framgångsrik företagare som skapar massor av arbetstillfällen jämfört med om han blivit starkt kriminell kanske det är värt det.

Det finns tex en ganska käns fortbollspelare som hade det rätt struligt i skolan och höll på med mycket skit men som fick lite stöd av rätt personer i rätt tid. jag tror inte han varit där han varit idag utan det stödet och idag är han en ikon som betyder massor för fotbollsintresserad ungdomar med liknande bakgrund.

Per defintion kan inte alla människor vara smarta och framgångsrika, gränsen för vad som är normalt flyttas ju uppåt i takt med detta. Samhället består av en mängd individer med olika intressen och ambitionsnivåer. Det är inte allas dröm att vara högavlönad och framgångsrik inom arbetslivet. Den som sedan tror att lycka är kopplat till detta tycke rjag har fel. Visst är det en bra förutsättning att ha det bra ekonmiskt i kombination med att man utför vad man tycker är kvalivicerade arbetsuppgifter, får beröm och känner att man bidrar till samhället men hur hårt detta triggar en är ju väldigt individuellt.

Klart att det hade varit fint om man med stöd kunnat hjälpa alla men pga bristen på resurser väljer man de som för samhället anses behöver mest stöd. Dessutom är det nog som så att de som är dumma troligtvis fortfarande varit dumma även om de fått stöd. Vissa personer är helt enkelt mer lämpade för att utföra vissa arbetsuppgifter än andra.

Oljeblixten
2012-12-04, 11:14
Har ni några exempel på dessa människor som varit stökiga, som sen fått hjälp av samhället och klarat sig?

Det kanske är så att man bara inbillar sig, ni behöver ju inte nämna folk vid namn men om ni ger exempel bara.

Alltså jag har bara ett exempel från när jag gick i skolan. De som var tysta, på plats, skötte sig osv fick ingen extra hjälp alls i princip t.ex elevassistent, extra hjälp med studier osv. Däremot de elever som aldrig gjorde något, sket i läxor och prov samt framförallt störde de andra eleverna väldigt mycket. De fick minsann elevassistenter, extra resurser m.m.(Typ sitta i mindre grupper med extralärare osv.)

Så kontentan är: För att få massor av chanser måste man störa andra med sitt beteende, till viss del är det så iaf.

Minimjölk
2012-12-04, 12:48
Så är väl tyvärr samhället i stort uppbyggt. Den stora tysta massan flyter bara med utan att få den uppmärksamhet som de förtjänar. De som utmärker sig åt något håll är de som oftast får uppmärksamhet.

blaaargh
2012-12-04, 13:07
Alltså jag har bara ett exempel från när jag gick i skolan. De som var tysta, på plats, skötte sig osv fick ingen extra hjälp alls i princip t.ex elevassistent, extra hjälp med studier osv. Däremot de elever som aldrig gjorde något, sket i läxor och prov samt framförallt störde de andra eleverna väldigt mycket. De fick minsann elevassistenter, extra resurser m.m.(Typ sitta i mindre grupper med extralärare osv.)

Så kontentan är: För att få massor av chanser måste man störa andra med sitt beteende, till viss del är det så iaf.

Men det där betyder ju absolut inte att dom klarar sig bättre. De flesta jag hade missnöjet att dela klassrum med, som höll på sådär, har inte försökt göra något åt sina liv, trots den sjuka mängden hjälp dom fick. Det är deras mentalitet bara.

Rikard Jansson
2012-12-04, 13:09
Jag tycker det är mest synd om intelligenta personer som är lata.

Minimjölk
2012-12-04, 14:45
Jag tycker mest synd om människor som är olyckliga över sin livssituation och inte förmår att ändra på det tillstånd de hamnat i.

Rikard Jansson
2012-12-04, 14:46
Jag tycker mest synd om människor som är olyckliga över sin livssituation och inte förmår att ändra på det tillstånd de hamnat i.

Ofta lata personer. Lathet är inte alltid något man kan ändra på.

WHITEFOLKS
2012-12-04, 15:05

Det blir en filosofisk fråga om man skapar motivation eller om man hittar den/den kommer till en.

Och vad man kallar lathet såklart

Pez
2012-12-04, 21:24

Själv är jag böjd att tycka synd om människor som saknar insikt i sin egen problematik. Framför allt då, när de misslyckas med att ta andras perspektiv och lägger mentala krokben för sig själva genom att kalla andra lata.

Som man känner sig själv, känner man andra. Som det brukar heta.