Visa fullständig version : Beast Skills, Böj och Explosivitet..
Då var man tillbaka på kolozzeum med en träningsjournal. Hade en journal här för några år sedan men valde att lägga ned den av någon anledning jag inte längre kommer ihåg..
Hur som helst, ska pröva att köra en journal här ett tag. Jag har även en blogg (fitnessguru.se/emil23j), men känner att det är dags att byta portal och då känns kolozzeum som ett bra val. Nåja. Vi får se hur det känns...
Centralt i denna journal kommer gymnastik, knäböj och förhoppningsvis explosivitet i form av plyometrics och sprints.
Jag är i grund och botten egentligen basketspelare, men tiden räcker förnärvarande inte riktigt till för att spela på hög nivå så basketen ligger tyvärr på is för tillfället.
Gymnastikträningen handlar till störst del om att klara av olika styrkemoment, där s k planche och planche push-ups är det huvudsakliga spåret och målet.
Knäböjen vill jag upp till 2x kroppsvikt till att börja med. Har några kg kvar där.
Nåja that's it för detta inlägg. Låt uppdateringen börja!
Kanske skall inleda journalen med en liten status/form uppdatering. I dagsläget är formen inte speciellt god, har ända sedan min flytt till Umeå haft problem att hitta tid till träning och har även varit små sjuk så har väl egentligen inte tränat regelbundet sen i slutet av augusti. Men är på väg tillbaka nu.
Dagens pass var i alla fall gymnastik där det mesta handlade om tucked planche holds och side levers. Men så här såg upplägget ut.
3 stretchövningar för axlarna (2 min per)
Stretchövning för handleder (2 min per)
Stretchövning för triceps (3 min)
Uppvärmning för axlar/rotatorcuff, handleder, samt wrist push-ups.
Tuck Planche Holds (några avancerade andra inte) 6 set - totalt 60sek
Tuck Planche Push-ups 3x2
Side Lever (vanliga och grupperade) 4 set/sida x typ 10-15 sek
Handstående 4 set
Diverse Stretchövningar för underkropp inför morgondagens böj pass.
Och sist men inte minst, bilder och ett clip. Vad vore en journal utan det..
Grupperade plankor (tuck planche), den avklädda är från i somras och med lite bättre form (förutom att det ser ut som att armbågen inte är helt utlåst). Videon är också från i somras, filmade inte idag.
93066
93067
oloipacIdnA
Så där ja.. Då var veckans andra benpass avklarat. Har tänkt pröva på ett lite annat upplägg nu ett tag. Ena benpasset kommer det bara vara knäböj, naturliga glute ham raises och mage som står på schemat.
På det andra passet (som jag körde idag) kommer det vara knäböj, en 1-bens övning (antingen step-ups eller utfall), naturliga glute hamraises, rygg komplement och mage. Så pass två blir lite tyngre skulle jag säga. Hur som helst, prövar och kollar om tiden finns...
I övrigt gick passet rätt bra ändå. MEN när jag filmade böjen så ser jag att mina böjar inte är lite djupa som innan uppehållet så jag har blivit lite lurad eftersom jag trodde att jag inte förlorat så mycekt rörlighet men så verkar dessvärre inte fallet vara.
Fick i alla fall sänka reppen lite grand (tänkte köra 3or) men blev 2or istället för att orka gå ned djupare. Hur som helst, bilder nedan och övningsval..
Knäböj stege upp till 5 set på 140: 1, 3, 2, 2, 1.
Step-ups 4 set x 6 reps 40 kg
Naturliga Glute Ham Raises 3x6 (några reps med assistans)
komplement (rygg) 2 övningar.
Mage i kabel.
93090
93091
93092
93093
93094
de bilder från bildserien som inte fick plats..
93095
93096
93097
Dagens pass var överkropp. Dessvärre blev det inga bilder idag. Får kolla i arkivet vad som finns...
Hur som helst så var det väl inte direkt något pass som går till historien. Var inte alls mycket som stämde på bänkpressen... Så här såg det ut i alla fall.
KStarr bänkstretch
Axelstretch
Uppvärmning rotcuff och 4 set Pendlay rows
Bänkpress stege upp till 100. Körde 5 arbetsset, (3,3,3,2,2) och sen ned på 80 i 3 set (7,7,7)
Smalrodd i kabel 3x12
Hantelrodd 3x6
Latsdrag 3x6
Biceps 6 set
93132
Dålig på att uppdatera men har inte hunnit med. Är mycket i skolan. Här är i alla fall några filmer från gårdagens pass. Tar gärna emot teknik tips. Sen märks det ju att rörligheten inte är vad den borde vara. Sen bör jag se till att få ut knäna bättre. men men. Om någon har tips tar jag gärna emot som sagt!
7mLHfro-Pcw
2tAbWPojlwQ
8WmRSJLV18U
bTjgBansupU
Gympa!
Det blev ett kvällspass med lite gympa idag. Tyvärr så blev det inga bilder från dagens pass eftersom telefonen var hemma på laddning. Men slänger upp en gammal om jag hittar någon.
Hur som helst så var det i alla fall bästa gymnastik passet på ett tag, och det känns som att det var ett stort steg framåt, och tillbaka mot form toppen i sommras.
Grupperad Planka 65sek (13 sek per set)
Grupperade plank push ups 4x2
Grupperade Side Levers 3x20sek per sida
Grupperad Front Lever 3x20 sek
Handstands.
93234
Extremt dåligt med uppdateringar. Även sporadiskt med träning, haft för mycket att göra i skolan. Men denna termin ska det bli bättre, så har bestämt att jag ska köra 531 för att få lite bättre struktur och inbyggd progression utan att behöva tänka så mycket själv.
Kommer väl mest att följa periodiseringsmodellen men kommer att gå ifrån det andra upplägget lite grand. Hade alla fall tänkte träna 4 gånger i veckan, 2 gånger underkropp, 1 gång överkropp och 1 gång gymnastik.
Angående 531 upplägget så tänker jag pröva att köra böj 2 gånger i veckan. Hade tänkt ha följande upplägg:
Pass 1:
Front böj 531
front böj 2x10
marklyft 5x10
utfall (eller annan en bens övning) 3x10
Pass 2:
Knäböj 531
Knäböj 5x10
GHR (finnen) *3-5 set
(Om 3 set, komplettera med 2 set en bens övning).
Överkropp:
Inte bestämt än. Men troligtvis militär press 531..
Gymnastik:
Skills utveckling (kommer mest handla om planche).
Körde första passet igår med 531. Kändes helt okej.
front böj 531
front böj 2x10 @ 70kg
mark 5x10 @ 90kg
utfall 3x10 @ 40 kg.
Var otroligt länge sedan jag körde 10-reppare. Fy fan alltså... Sjukt jobbigt. Är inte alls i bra form nu för sånt. Men men, bara bygga vidare!
Idag var det dags för överkropp. Först cykeln. Som jag skrev igår så har jag inte bestämt hur jag ska lägga upp dessa dagar eftersom jag inte vill köra överkropp på gymmet mer än 1 gång i veckan (kör gymnastik hemma) och vill inte börja böja med överkropp på underkroppsdagarna heller...
Nåja. Panik lösningen idag blev i alla fall att köra 531 både för bänk och militär press. Men hädanefter kommer jag nog sikta in mig på 531 på bänken och ha militärpressen som komplement. tror det blir bäst så. Axlarna får redan rätt mycket stryk av gymnastik träningen så smartast är nog att inte köra 531 just nu..
Nåja. dagens pass..
Stretching + uppvärmningsövningar för rot cuff.
Side Lever (grupperad) 3x20 sek per sida.
Militär press 531 (8 @ 45 kg)
Bänkpress 531 (5 @ 85)
Lats drag 5 x 10 (3 set med smalt grepp, 2 set med bredare)
Hantelrodd 5x10
Säger samma sak som igår. Fy fan för 10or. Sjukt jobbigt. Men tror dock att jag behöver denna typ av träning också. Var länge sen jag körde mer än 4 reps.
Tror att överkroppsdagen i fortsättningen kommer se ut så här:
(Side Lever)
Bänk 531
Bänk 2x10
Militär press 3-5x10
Dragövningar totalt 10 set
Sidolyft / Iron cross holds i cable.
Körde knäböj idag..
Knäböj 531
Knäböj 3*10 @ 65
Front böj 2*10 @65
Avslutade sedan passet. Har ont som fan i ryggen nu igen. Provade att filma och det ser onekligen ut som att jag får en liten buttwink när jag är i fullt djup! Är nog från detta smärtan kommer.. Blir inte så efter frontböj!! Måste åtgärda detta innan jag fortsätter!
Tills vidare så plockar jag nog bort knäböj från 531 och kör mark istället.. Knäböj får istället bli komplement
Överkropp idag.
fortfarande ont i ryggen från i lördags. Inte alls kul!
Bänkpress 531 5@90
Bänkpress 2x10 @60
Militärpress 3x10
Hantelrodd 6x10
Latsdrag 4x10
Frontböj idag. Kändes ingenting alls i ryggen och kunde tom köra rätt explosiva böjar. Filmade inte så såg inte om jag fick någon buttwink, men tror inte det för det kändes som att jag kunde hålla svanken även i botten. En anledning till att det kändes bra kan vara en ny stretchövning, samt även mer stretching än vanligt av vaderna. Körde 9 minuter per vad (3 set) på morgonen och 2 set x 3 min innan jag åkte till gymmet.
Hur som helst. passet.
Frontböj 531
Frontböj 5x10 @70
Utfall 2x10 @50
Mark 3x10 @90
Skulle kört mage, men var för slut för att orka med någonting mer. Fortfarande helt sjukt jobbigt att köra 10or.
Side Lever (grupperad) 3x20 sek /sida
Bänkpress 531
Bänkpress 2x10 @60
Militärpress 3x10 @30
Latsdrag "false grip" 5x10
Hantelrodd 5x10 @30
Ben idag!!
Sett att jag glömt att skriva in ett gymnastik pass! Men körde grupperade plankor och planche Leans i måndags tror jag de var..
Hur som helst! Har varit helt död efter böjpasset förra veckan. Har nog aldrig haft sån träningsvärk någonsin. Men men! Skönt att det är träningsvärk och inte smärta!!
Dagens pass
Front böj 531 3@
Front böj 5*10 @70
Utfall 5*10 @40
Marklyft 5*10 @90
Bilder från idag!
96029
96030
96031
Och från sommaren!
96032
Gympa pass!
Massa stretch som uppvärmning och även hand/vrist prehab som för tillfället ger mig pump (länk nedan). Smärtan som jag haft några veckor efter, och när jag kört plankor, har försvunnit sen jag började med dessa övningar igen.
Lat flyes 3 set
Wrist push-ups 2x10
Grupperad planka 63 sek totalt.
Planche Lean 6 set (3 set med omvänd handposition, som för ringar)
3 set Pike Press HS Övning
3 x 40 Handstand Wall Runs
-hlWgH3_0NU
Lite explosivitet i denna journal. Men blir förhoppningsvis bättre till sommaren när man kan träna ute!
Nåja.
Mark idag, den kändes tyngre än väntat. Kände att jag borde gjort typ en 8a på 145 men men.. Böjen kändes rätt lätt i af, så framsteg. Även finnen gick okej!
Marklyft 531 5@145
Marklyft 5x10 @100
Front Böj 5x10 @70
Finnen 4x6
Nu ska det egentligen vara vilovecka. Men tror jag skiter i det faktiskt, vikterna har varit relativt lätta hitills så oklart om jag behöver köra någon deload vecka. Men får se hur jag känner mig när det är dags för ben!
Förhoppningvis hinner jag med ett överkropps pass denna vecka. Men har labbar från 9-17 resterande dagar av veckan så vi får se.
531 bänkpress idag..
Gick så där. kände mig trött i axlarna så skippade sidelevern och körde på bänk direkt efter uppvärmningen istället. Gick så där. Kände mig stel. nåja
531 Bänkpress 6@85
Bänkpress 3x10 @ 65
Militärpress 3x10 @ 30
Latsdrag 6x10
"Kroc Rows" 4x10
BelowAverage
2013-02-17, 17:19
Ska följas :)
Härlig tuck-planche!
Tackar!
Kul att någon kollar in! =)
Dagens pass blev i alla fall fall knäböj. Kändes grymt segt att åka iväg till gymmet efter en lång dag i labbet, och ännu jobbigare att vara där vid 1800-1900 då det är fullproppat. Nåja, skönt att jag tog mig iväg i alla fall.
Hade tur att böjracket var ledigt och kunde sätta igång. hur som helst, nog skrivit. detta blev utfört..
Front böj 531 6@95
Front böj 5x10 @70
Knäböj 1x10 @70 (alldeless för trött)
Marklyft 5x10 @100
Kanske skall lägga in att jag stretchade ungefär en timme igår också.
Prövade en ny stretch, pancake stretch. Gick rätt bra, men ryggen blev helt fuckad efteråt. Men det är bra nu i alla fall.
Visst hade du med dig en rumble roller igår? Tycker att jag känner igen dig lite nämligen.
Hallåj!
Jajamän det hade jag =).
___
Uppdatering för de senaste dagarna.
*gah!*
Sjuk sen i onsdags kväll! Fy fan!
Fortfarande krasslig! Grymt seg sjukdom.
Men har i alla fall fått monterat mina ringar nu. Blev riktigt bra! så har smyg tränat lite grand igår och idag.
96964
96965
96966
Gympa pass!
Invigde ringuppsättningen på riktigt idag. Annars har det bara blivit en del tjuvtränande när jag gått förbi..
Gick så där idag. Allting jobbigt med rörligheten när man kör övningar som man inte kört på ett tag, och då inte orkat stretcha för dem. Speciellt nu så var grupperad front lever ett helvete för axlar och triceps.
Annars skönt att inte ha ont i handleden nå mer! Prövade även att köra med händer åt motsatt håll på grupperade plankor, var ändå rätt skönt men svårt att hitta var man ska lägga vikten riktigt. Men de kommer.
Passet
Grupperade plankor
Planche Lean
Grupperad front lever
Muskel uppande i L-sit
Ring Dips.
97154
97155
97156
97157
Då var det första riktiga passet gjort sen sjukdom/förkylning. Kan säga att det var tungt, kände mig yr redan efter uppvärmning så tog det relativt lugnt.
Prövade dock köra lite lätta ryckböj, grymt kul! Ska nog ha med det som en komplementövning. Fick dock lite ont i ena handleden men är nog bara pga ovana.
Frontböj 531 6@95
Frontböj 2x10 @70
Knäböj 2x10@70
Ryckböj 2x10 @40
Mark idag. Är fortfarande inte riktigt återhämtad från förkylningen så blev väl ett lite lättare pass än normalt.
Mark 531 5@135
Marklyft 5x10 @100
Finnen 4x6
Mage i cable 3x10
Gick det nå hårt idag?
Blygsamma vikter som flyttas!
Gympa pass!
Fortsatte med att vänja mig vid inverterad hand position, om det nu är så man kallar det. Alltså fingrarna pekande bakåt på plank-övningarna och det gick mycket bättre idag än sist. Körde hälften av setten med fingrarna bakåt, andra hälften med fingrarna framåt. Samma som förra gången gäller ang stretching. Kändes bättre med grupperade front levern idag, men drar fortfarande i vänster axeln.
Planche Lean uppvärmningsset 2x20sek
Grupperad planka 8 set (+60 sek tot)
Planche lean 5-6 set x 30sek
Grupperad Front Lever 5 set x ca 20 sek
Control_61
2013-03-16, 14:28
Vad heter de där små "ställningarna" du använder för att köra handstående på förra sidan?
Hur får du tag på stabila sådana?
Kul att du börjat med journal på kolozzeum för övrigt!
Vad heter de där små "ställningarna" du använder för att köra handstående på förra sidan?
Hur får du tag på stabila sådana?
Kul att du börjat med journal på kolozzeum för övrigt!
Hallåj!
Det är paralletter (stavning?!)! De går att köpa/beställa från olika affärer om jag minns rätt, men är rätt dyra. tror de går på 1500-2000,-.
Jag byggde egna istället med PVC rör. Kostade ca 600,- och då är allt inkluderat, rör, lim, frakt.
Prövade först att bygga med PP rör men de är alldeless för instabila.
Tackar=)
Lördag 16 Mars
Körde ett pass med frontböj idag..
Gick så där. Börjar bli lite smått less på 531, det enda som är tungt är ju 10 repparna. Själva "program" delen är inte desto tyngre och då rundar jag uppåt. Kanske borde räkna om max vikterna.
En tyngdlyftnings coach kollade lite smått när jag böjde idag. Han tyckte jag var orörlig i fotlederna och säger inte emot. Vet dock inte vad mer jag kan göra för att få till rörligheten i höger fotled! Enormt störande. Gör bara ont i vristen/utsidan av den när jag försöker stretcha..
Gick inte alls att köra ryckböj, måste kanske börja stretcha underarmar/händer innan om jag ska köra det.
Frontböj 531 5 på 100
Frontböj 5x10 70
Utfall 3x10
Finnen 3, eller 4, x 6
Lite bilder från gympa passet tidigare i veckan.
Den "invertarade handpositionen". Svårare att komma upp med rumpan.
97636
97637
Gympa pass.
Den grupperade front levern kändes bra idag. Inte ont alls i axlarna, så det är ju positivt. Annars så var det ett rätt mediokert pass. Skulle nog inte tränat idag, är nog inte helt hel från förra passet än även om det var väldigt länge sedan. Men det känns fortfarande i biceps fästena. Nåja..
Rörligheten i handleder/underarmar var också suspekt så körde bara "bakvänd" handposition på plankorna.
Planche Lean 2 set
Grupperad planka (En massa set, tror totalt 11) 60+ sek totalt
Planche lean 4 setx20-30 sek
Grupperad front lever i ringar 6 set
Torsdag 21 Mars
Kändes bra att marka idag. Prövade köra utan skor idag för första gången och det var nice! Fortfarande träningsvärk i benen dock, väldigt konstigt. Kanske har brist på något näringsämne. Nåja..
Prövade även att köra lite knäböj. Kändes okej, men när jag filmade såg jag att problemet fortfarande kvarstår, så körde bara 3 set..
Mark 531 6 145
Mark 2x10 110 3x10 100
Knäböj 3x10 70
Supermicke
2013-03-22, 19:06
Tränar själv med liknande mål som dig så kmr följer den här journalen! :D
Hade du förresten tryckt en planche pushup förut eller minns jag fel?
Kul! =)
Det hoppas jag väl inte att jag har påstått, även om jag trodde att jag inte var så långt ifrån efter jag hållt några veckor. Dessvärre visste jag väl inte riktigt vad jag höll på med. Så nej. Har inte klarat det. Grupperade planche push ups klarar jag av men inte mer än så.
frontböj idag!
Kändes helt okej att böja idag! Men fortfarande problem med vänster handen när jag ska köra ryckböj. måste googla fram något om detta.
frontböj 531 3 105
frontböj 5x10 70
utfall 3x10 50
marklyft ryckgrepp 2x10 100
Massa roddar.
Pullups 3 set
Hantelrodd 4 set
Kabelrodd 3 set
Sidolyft 3 set
Mark imorgon
Körde mark som tänkt idag!! Hade träningsvärk sen igår lite överallt men gick okej att köra ändå! De har rätt nya skivstänger på gymmet ja var på så rätt ont i händerna nu!
Anyway! Bra tryck i marken med ryck grepp! Känns som det blir en mycket explosivare avslutning på lyftet! Nåja! Nådde inte målet med 6a på 150 fick ge mig efter en 4a när grepp styrkan sina... Löjligt.. Men får skylla dr på träningsvärken från igår.. Aja
Mark 531 150 4
Mark 7 *10 (körde 5 första på setten med ryck grepp)
Finnen 3*6
Böj idag.
Kände mig lite trött i ryggen så tog det rätt lugnt, är ändå deload vecka just nu. Sket i att köra alla assistans övningarna utan fokuserade på ypperlig teknik och färre reps istället.
Körde enbart frontböj och marklyft med ryck grepp idag. Räknade inte set. Det tyngsta jag körde på var 3 2or på 100. Kändes faktiskt lätt och bra!
Lite bilder.
98266
98267
98268
Frontböj idag.
Tror jag börjat vänja mig vid att köra 10or nu. Gick rätt lätt idag!
Struntade även i att köra utfall. Blir som ett litet test på om det är utfallen som gör att jag får sån otrolig träningsvärk varje gång.. Ska bli intressant att se.
Frontböj 531 6a på 100 kändes rätt lätt
frntböj 5x10
ryckböj + knäböj 5x10
Finnen 4x6
Mark idag...
Gick så där, hade lite dålig teknik och drog lite för mycket med ryggen i början när jag körde med skor, de lättare vikterna. Blev bättre på de tyngre vikterna när jag körde utan skor, men kändes ändå att jag blev rätt trött i ryggen. Nåja. tyngsta settet kändes rätt lätt, men stannade på 6. Kände att jag nog börjat dra för mycket med ryggen om jag kört ett sjunde rep.
Marklyft 531 6 140
Marklyft 5x10 110
Gymnastik igår.
Körde som vanligt grupperade plankor, bara bakvänd handposition, känns som att det sparar rätt mycket på handlederna.
Grupperad planche 9 set
Planche lean ca 6set
Grupperad front lever i ringar 6 set
Bild från igår
98709
Idag så blev det frontböj!
Skulle gjort en 5a på 105 (eller egentligen på lättare vikter enligt programmet, 3+ på 102.5, det sket dock sig. Körde nog för långsamt det första repetitionerna så blev rätt trött på 4e.
frontböj 531 4 105
frontböj 75 5x10
ryckböj 5 set x 10
finnen 3 set
Frontböjar idag igen. Skulle egentligen markat, men prioriterade att köra frontböj istället då mitt schema resten av veckan är rätt fullbokat. Labbar hela torsdan och fredan och inte så kul att åka och träna efter man varit i labbet från 8-17.. hur som helst, kändes rätt lätt att köra på 110 idag. Hade nog kunnat klämma ut något reps till, men förmodligen lite sämre teknik så struntade i det.
front böj 531 3 110
front böj 5x10 75
ryckböj x antal set
utfall 2x10
finnen 3 set
Körde även ett pass med gymnastik igår, gick rätt risigt, kände mig trött och stel. men blev:
Grupperad front lever 3 set
Grupperad planka 8 set (tror jag?!)
Planche Lean 4 set
Skulle köra marklyft igår!
Gick bra ända upp till 140 är jag misslyckades på första lyftet, vette fan vad som hände egentligen men halvtappade stången så att den rullade i handen och efter det så drog det till i ryggen men körde ett reps ändå, anar också att detta kan ha att göra med viktkakorna som vi använde (tränade på tjejens jobb), de passar inte till skivstången så de "vobblar" som och sitter löst. Kan nog utan tvekan ha gjort att jag dragit snett, och det blivit någon konstig sned belastning som gjorde att stången rullade (allvarligt, har fan aldrig varit med om att en skivstång rullat i handen). Nåja, Har lite ont i ryggen idag så misstänker ryggskott men vi får väl se hur det utvecklar sig.
Har då lärt mig en sak i alla fall kör ALDRIG MARKLYFT med VIKTKAKOR som INTE PASSAR SKIVSTÅNGEN.....
Gympa idag!
Prövade att köra straddle front lever idag, gick rätt bra! men fick inte fram benen så långt ut, lite små stel i höfterna.. Ska försöka stretcha dem lite innan jag kör nästa gång så får jag nog ut dem längre.
Ryggen känns lite bättre idag i alla fall!
Grupperad planche 9-10 set
Planche Lean 5 set
Grupperad och straddle front lever i ringar 5-6 set
Så där ja!
Var och böjde lite lätt idag. Ryggen känns mycket bättre och det enda som gör lite ont är om jag böjer mig snett framåt och det är ju inte så mycket av det i knäböj eller frontböj. Men tog det rätt lugnt ändå! Är ju egentligen deload vecka.
Frontböj upp till 110 sen kallade jag det en dag!
Frontböj idag och gymnastik pass igår.
Igår blev det som vanligt grupperade plankor, planche lean och front lever..
Idag var det frontböj som sagt.
frontböj 531 100 7
frontböj 75 5x10
ryckböj 3 set
finnen 3 set
Lite gympa idag!
Blev för någon dag sen sjukt sugen på att pröva pike press igen så bestämde mig att köra det idag! Det gick rätt bra! första settet och sista var bäst! De övriga setten "tappade" jag bort tekniken i princip så de var inte så bra! Men klarade av att hålla uppe mig från golvet ett par sekunder i alla fall! nåja, nu när jag kommit på hur man ska göra så kommer det nog gå att göra bra framsteg! =)
Pikepress
Grupperad planche
Planche Lean
99593
99594
99595
99596
Marklyft idag!
mark 531 140 7
mark 5x10 110
Gympa!
Pike press (bara holds i nedre läget)
Tuck planche
Lek i ringarna
Ben pass!
Rätt risigt pass. Kände mig trött och sliten så orkade inte med några komplement idag annat än ryckböj...
Front böj 531 5 110
ryckböj x antal set
Inte alls några "riktiga" pass de senaste veckorna känns det som! Får ta och skärpa till mig!
mark idag!
blev inte riktigt som det brukar, men orkade inte köra 10 repparna i marken så körde ryckböj och frontböj istället.
mark 531 150 x5
ryckböj
frontböj
Gympa igår kväll och ben idag.
Båda passen var risiga.
Gympa
grupperad planche
planche lean
ben
frontböj 531 115 x 2
ryckböj 5 set
Ben pass!
Prövade att köra bakböj lite lätt idag för först gången på.. Ja jag vet inte hur länge. Verkar i alla fall som att jag fått bort den där lilla buttwinken när jag går djupt. Skönt! Var kul att köra även om det bara blev 3-4 set! Men kändes stabilt och som att jag hade en mycket "bekvämare" teknik.
Annars så blev det revansch på frontböjen! Gick för 130, men tippade ryggen och fick inte riktigt ut knäna vid sticking point så släppte ned den. Stannade på 120.
Front böj 531 120 x 1
ryckböj 5 set
knäböj 3-4 set
Känner igen mig mycket i det här, även om jag inte är lika extrem. dock är jag ju inte lika gammal heller.
CqiwMiCW4n4
Knäböj idag!
Inget 531 eller nått. Åkte bara dit och böjde. Blev ett pass med ryckböj, front böj och knäböj. Lite mixtrande med olika fot positioner för att hitta vad som känns bekvämast.
Känns rätt bekvämt att stå med fötterna rätt tätt ihop, men samtidigt så är det nog sämre för mig när min höger fot ska bråka så mycket. Känns grymt ostabilt på nedvägen, som en "hackande" rörelse för att foten känns så instabil vilket gör att jag inte riktigt är säker på om knäet kommer gå inåt eller utåt (oavsett hur mycket jag pressar det utåt). Måste få någon bukt på detta.
I alla fall så blev det något av ett person bästa idag, första gången jag prövade att köra ryckböj lite tyngre och fick upp 80 utan några större problem. Det största problemet är bara att få upp stången över skallen. Nåja.
Ryckböj x antal set
frontböj x antal set
knäböj x antal set
Knäböj i fredags!
frontböj och knäböj! körde på. Var rätt segt. Dålig teknik, att inte stretcha på en hel vecka är inte bra för mig...
Ett tag sen jag uppdatera nu.
Knäböj idag. Rörlighetsmässigt kändes det väldigt bra. Men har också stretchat ca30-45 minuter de tre senaste dagarna så det var nog därför, inkl 45 min idag innan passet.
Hur som helst väldigt skönt att kunna köra knäböj igen utan att få ont i ryggen eller någon annanstans.
Det blev knäböj upp till en 2a på 130 som kändes rätt bra! Sen frontböj 3 fyror på 100 och avslutade med lite ryckböj.
Annars full fokus på tenta plugg i organisk kemi, undra hur jag halkade in på detta egentligen... Är väldigt roligt och intressant, men samtidigt svårt och frustrerande!
Knäböj igen...
Tenta på fredag, organisk kemi. Sen sommarlov då ska jag försöka ta tag i detta på ett bättre sätt..
Nåja. Inte lika bra rörlighet idag, har haft ont i vristen nu igen så då går det dålit att köra knäböj, blir som så instabilt på något sätt. Nåja. Tror i alla fall jag förbättrat rörligheten i anklarna den senaste tiden, har hittat en stretchövning som fungerar bra och inte gör ont i vristen.
Så där ja!
Då var terminen över! Tentan i organisk kemi var mycket lättare än förväntat. Med lite tur kammar jag nog hem ett vg (även fast jag så här i efterhand vet att jag gjorde en del löjliga fel). Nåja, nog om detta..
Avslutandet av terminen betyder i alla fall att jag nu är fri att träna på och ska göra en test "run" med att köra knäböj 3-5 dagar i veckan denna sommar. Kommer börja imorgon och även köra tisdag, sen får vi se hur det känns onsdag. Annars blir det torsdag.
Tanken är i alla fall att köra lågreppare hela tiden och stretcha som en galning innan jobbet och på lunchen och sen träna på kvällarna... Ska också försöka få in 2 pass med gympa i veckan som verkligen blivit lidande... Då blir ett pass fokus på pike press och ett pass fokus på planche varianter (inkl front lever).
Blir intressant att se hur kroppen håller ihop!
knäböj idag.
Gick så där. Rörligheten var ok, men hade ont i vristen igen...
Körde knäböj, frontböj och lite ryckböj.
Knäböj idag igen. Gick bättre än förväntat även fast jag kände mig rätt så stel.
Körde frontböj upp till 115 sen körde jag ryckböj och avslutade efteråt med några sots-pressar (tror de heter så i alla fall).
Imponerande styrka och fina pass :)
tackar och bockar, men vet inte om jag i dagsläget kan hålla med;)...
En massa vad stretch idag, inte så mycket annat. Känner mig ändå fräsch i benen så hade nog kunnat böja idag igen.
knäböj idag igen.
Rörlighetsmässigt kändes det väldigt bra. den hårda stretchen av vaderna igår gav kanske resultat.
Nåja. Körde 4or och 2or upp till 130 i bakböj och gick sen på frontböj och gick upp till 2 1or på 115. imorgon vila, alternativt gymnastik. Sen siktar jag på knäböj lördag och söndag.
ca 50 min stretching av vader (mwod och sheograths rutin) och underkropp.
Körde även lite sots pressar. Börjar kännas mycket mer stabilt nu, men finns mkt att jobba på.
Hade nog kunnat böja idag igen, men kör imorgon och söndag istället.
Iron claw
2013-06-14, 20:37
Kul blogg. Håller själv på med en del gymnastikträning. Hur lägger du upp din gymnastikträning?
Nu har jag inte tränat gymnastik på säkert 4-5 veckor pga en massa plugg.
Men jag hade tänkt börja komma igång nu igen och kommer väl då att köra efter liknande upplägg som förrut.
Ett exempel är liknande (ett pass med planche i fokus):
- Stretching (underarmar, lats, triceps, axlar, allt annat som behövs för dagen)
- Uppvärmning av axlar/skulderblad/handleder/fingrar/underarmar
- 2 set planche lean (inte jätte långa "holds", 10 sek typ)
- Tuck Planche Holds (totalt minst 60 sek - bra dagar kör jag mer, men brukar inte köra mer än 8 set)
- Planche Lean 3-5 set
- Tucked front lever 3-5 set (ca 20 sek holds)
Det är väl ungefär så där ett pass kan se ut.
Det som avgör hur mycket jag kör är dagsformen, det är ingen mening att köra om man inte orkar hålla hollow position med skulderbladen i position och då kan man lika gärna avsluta!
Knäböj idag igen.
Knäböj bak upp till 135 (började från 50 och ökade med 10 varje set, 4or och 2or).
Ryck böj 5 set
Känns förvånansvärt bra att köra knäböj så här ofta.. Det enda som varit hitills att anmärka på är viss stelhet i knän och fotleder. Annars ingenting att klaga på. Dessa stelheter går dock bort omedelbart när jag stretchar och värmer upp.
Iron claw
2013-06-16, 09:42
Nu har jag inte tränat gymnastik på säkert 4-5 veckor pga en massa plugg.
Men jag hade tänkt börja komma igång nu igen och kommer väl då att köra efter liknande upplägg som förrut.
Ett exempel är liknande (ett pass med planche i fokus):
- Stretching (underarmar, lats, triceps, axlar, allt annat som behövs för dagen)
- Uppvärmning av axlar/skulderblad/handleder/fingrar/underarmar
- 2 set planche lean (inte jätte långa "holds", 10 sek typ)
- Tuck Planche Holds (totalt minst 60 sek - bra dagar kör jag mer, men brukar inte köra mer än 8 set)
- Planche Lean 3-5 set
- Tucked front lever 3-5 set (ca 20 sek holds)
Det är väl ungefär så där ett pass kan se ut.
Det som avgör hur mycket jag kör är dagsformen, det är ingen mening att köra om man inte orkar hålla hollow position med skulderbladen i position och då kan man lika gärna avsluta!
Har du någon erfarenhet av Gold medal bodies? verkar ganska bra tycker jag, i alla fall om man vill ha lite mer struktur i kroppviktsträningen.
http://www.goldmedalbodies.com
Har du någon erfarenhet av Gold medal bodies? verkar ganska bra tycker jag, i alla fall om man vill ha lite mer struktur i kroppviktsträningen.
http://www.goldmedalbodies.com
Kollade på deras "krav lista" för ett tag sedan och det verkade väl vettigt=) så började med pancake stretch efter det, sen har jag inte läst så mycket på deras sida. Hållt mig mest till gymnastic bodies, och till en början beast skills.
Kör du efter GMBs upplägg?
Frontböj idag!
Gick upp till två set på 115 sen kände jag att det fick vara nog.
Detta var de 5e passet för veckan, och har i och med det bestämt mig för att 5 gånger i veckan nog är lite för mycket för tillfället. Jag har för många tillkortakommanden rörlighetsmässigt för att det ska vara effektivt, tror jag satsar på 3 gånger i veckan och då bör rörligheten inte vara något problem. Jag måste bara hitta en bra stretchövning för en specifik muskel, vet ganska exakt vilken den är men har inte hittat än så jag får kontakt med den.
Har nog dock kommit fram till vad problemet med mitt högra ben är. Tror en de är relaterad till en bristning som jag fick för ett par år sedan (i vaden). Detta baserar jag på den oerhörda obekvämhet när jag rullar denna del av muskeln med en av mina rullare, det är nästan olidligt... Har dock inte kommit fram till något bra sätt att lösa det på, men är väl bara mer stretching som gäller.
Sen har jag också kommit fram till ganska exakt var jag är tajt i hamstrings, jag vet än så länge bara en stretch-övning som gör att jag kommer åt just denna muskel och för att göra det effektivt behöver jag tyvärr en partner. Men får fortsätta läsa "supple like a leopard" så hittar jag nog något, kan förövrigt varmt rekommendera boken.
mycket text!
Kanske laddar upp en film-snutt senare om jag inte redan tagit bort från telefonen.
Ca 1 h stretching.
Kommit fram till att stretcha vaderna med flexband (fäst i väggen och fotleden) plus ett flossband (öppet gummiband. som en linda typ) hårt lindat runt fotleden och ett band lindat under knäet eller högt upp på låret är väldigt effektivt för att få in mer än bara vaderna i samma stretchövning. Man kan forcera vissa positioner lättare.
Iron claw
2013-06-17, 19:49
Kollade på deras "krav lista" för ett tag sedan och det verkade väl vettigt=) så började med pancake stretch efter det, sen har jag inte läst så mycket på deras sida. Hållt mig mest till gymnastic bodies, och till en början beast skills.
Kör du efter GMBs upplägg?
Hade tänkt att deras ringprogram (r1). Vad jag tycker utmärker gold medal bodies är framförallt deras tydliga pedagogik och klara mål med ett visst program. Att jämföra med gymnastic bodies som är helt omöjligt att få något helhetsgrepp om, i alla fall för mig. Svårt att få grepp om hur man ska strukturera träningen enligt gymnastic bodies (helhetsgreppet). Hur tillämpar du gymnastic bodies? kör du bara enstaka övningar och följer deras progressions stege enligt boken? Testat deras nya Foundation One?
tackar och bockar, men vet inte om jag i dagsläget kan hålla med;)...
En massa vad stretch idag, inte så mycket annat. Känner mig ändå fräsch i benen så hade nog kunnat böja idag igen.
Imponerar på mig helt klart oavsett dagsform :)
Gillar din träningsfilosofi.
Det Andas Ahtletism Något jag gillar som fan ,)
Hade tänkt att deras ringprogram (r1). Vad jag tycker utmärker gold medal bodies är framförallt deras tydliga pedagogik och klara mål med ett visst program. Att jämföra med gymnastic bodies som är helt omöjligt att få något helhetsgrepp om, i alla fall för mig. Svårt att få grepp om hur man ska strukturera träningen enligt gymnastic bodies (helhetsgreppet). Hur tillämpar du gymnastic bodies? kör du bara enstaka övningar och följer deras progressions stege enligt boken? Testat deras nya Foundation One?
Ja det är nog sant att det är svårt att få något helhetsgrepp om gymnasticbodies, jag brukar mest titta på övningar som jag kan använda och läsa om hur man ska göra (alltså teknikerna).
Har inte boken, så kör inte efter den. Har väl konstruerat eget helt enkelt, inte optimalt men det är kul så det är okej just nu=).
Men kul om du prövar deras ring program! vad vill du lära dig göra i ringar?
Imponerar på mig helt klart oavsett dagsform :)
Gillar din träningsfilosofi.
Det Andas Ahtletism Något jag gillar som fan ,)
haha jag får lov att tacka=).
Knäböj både idag och igår.
Igår så körde jag bakböj och även ryckböj. Bakböj gick jag upp till 135, ryckböj bara till 60. Där jag tränar nu är det inte direkt optimalt att dumpa vikterna efter man kört ryckböj så blir inte så tunga vikter där. nåja...
frontböj idag så gick jag upp till 120, det kändes rätt så lätt faktiskt!
Knäböj igen...
I fredags så blev det lite ryckböj och även frontböj (gick upp till 120).
Idag så blev det knäböj och lite frontböj, gick upp till 130 i knäböjen. Kändes så där, lite ont i foten (vristen). Körde rätt tidigt på morgonen så har säkert något med det att göra, inte riktigt lika rörlig då. hur som helst. Imorgon ska jag förhoppningsvis ta mig iväg och köra lite gymnastik, men får se hur de blir!
Buu...
Avkom mig helt i min nya knäböjs rutin! fan också... Gymmet är stängt en vecka from igår, så blir nog inte något pass knäböj alls den här veckan. Ska dock försöka komma iväg och köra sprints. Men blir nog relativt lätt med tankepå att jag inte tagit ett löpsteg sen september. nåja....
Gympan går ju inte alls. Orkade inte idag heller, har stretchat nedre delen av kroppen ca 1 timme (kanske mer), och fokuserat mesta dels på höger benet.
Kört lite grand från rebuilding your feet med brian mckenzie och kelly starrett. Verkar lovande..
Fy fan...
Blev några sprints idag i uppförsbacke. Sjukt vad segt det gick. Känns som jag tappat allt sen förra sommaren. Inte alls kul, men en väckarklocka!
Blev 8 stycken sprints totalt.
Var inte så jobbigt för vaderna som jag hade trott, var jobbigare för höfterna. Inte alls jobbigt rent konditionsmässigt, blev trött i benen för snabbt..
Har blivit en del träning som uppdateringen sist. Eller i alla fall 2 pass gympa och 1 pass knäböj.
Gympan har gått bättre än väntat! Kört grupperade plankor och planche lean (båda med fingrarna pekandes bakåt). Planche leanen prövade jag att köra extra brett och det är riktigt tungt kan jag lova.
Knäböj körde jag igår, kändes lite så där. Prövade att stå lite bredare och det gick väl okej, men känns inte riktigt som att jag har samma explosivitet när jag ökar bredden. Gick upp till 130 i alla fall...
Kan även säga att "rebuilding your feet" serien är något jag ska fortsätta med!
Frontböj igår. upp till 120, kändes grymt segt..
Varit trött hela veckan, och vette fan om jag orkar ta mig till gymmet idag. Måste i alla fall få in lite stretching..
Nu har jag varit dålig på att uppdatera igen.
Men körde i alla fall friidrott igår, dock blev passet inte speciellt långt. Körde 5 set med häckhopp sen så skadade sig min flickvän (knakade till i knäet när hon landade, misstänkt menisk-skada) så avbröt efter det.
Idag så blev det ryckböj och frontböj, grymt segt var det.. Trött sen helgen. Gick upp till 120 i alla fall med stopp i botten.
Planerar att köra knäböj på onsdag och sen frontböj och ryckböj på torsdag.
körde lite bänk igår.. gick jävligt trögt, grymt dåligt pass. Men de var ju ett tag sen sist också.
Knäböj idag.
Började med ryckböj, gick upp till en 4a på 60 inte direkt några tunga vikter men svårt att lasta på mer när man inte riktigt kan dumpa vikterna..
knäböj gick jag upp till 2 set på 135, kändes också segt.
Frontböj idag!
Försökte få upp 130 men gick inte riktigt..
hände fan skumma saker idag. När jag skulle lyfta ut 120 från ställningen så ramlade 2 v viktskivorna av, sjukt märkligt. vette fan hur de gick till.. nåja.
Körde även ryckböj och la in några set knäböj
Nytt för idag!
LIVE Update! från träningen. Kör gympa.
Inne på 5e settet med grupperade planche, set 1-3 riktigt bra. Set 4 lite sämre. kör totalt 8 tror jag. sen planche lean.
5e settet bäst så här långt. 10 sek hold.
blev 9 set med fingrarna bakåt. 9, 8, 7 inte speciellt bra...
Fingrar framåt nu, först set ok. 10+ sek utan större problem... Lägger ned live updaten, man kunde ju bara redigera inläggen i 10 min..
körde knäböj igår.. gick inte så bra, kände mig stel. Måste börja stretcha även på helgerna. Gick upp till 135 i alla fall. Körde lite bredare än vanligt, är inte lika stark och explosiv då, men de gör inte ont i vristerna om jag kör så. Nåja..
Hade tänkt köra gymnastik idag, och gör nog det snart.
Körde gymnastik i tisdags, det gick så där. Var som trött i kroppen... Men blev tuck planche (8set) och planche lean (6 set).
Har hunnit med två pass frontböj också.
Igår gick det för jävla tastkigt att träna, men tog mig upp till 120. Sen la jag ned.
Idag gick det mycket bättre, upp till 120 idag med, men myket lättare än igår. Körde en stege upp, och en stege ned.
Idag blev det frontböj..
Väldigt dåligt pass. Känner mig fortfarande sliten efter lördagens 3h paddlingstur, speciellt trött i ryggen och stel benen. Nåja..
Körde upp till 100 och körde 5 2or där. Det sista settet var det bästa.
Några framsteg på sistone här eller ? :)
Några framsteg på sistone här eller ? :)
Vette fan om jag kan påstå det!
Fått höra av en kompis, min flickvän och min mamma den senaste veckan att jag ser tunn ut i jämförelse med förra året så.. Nej.. det kan man nog inte säga!
Bara börja äta mer och träna mer alltså...
Gymnastiken gick dock rätt bra idag!
Gympa pass!
Tuck planche med ankel vikter! 6 set
Planche Lean x antal set
Lats drag 6 set
Sidolyft 3 set
rätt bra pass, första gången jag prövade med ankel vikter när jag kör grupperad planka. Det gick lättare än väntat så de var ju kul!
Frontböj idag!
stege från 40 till 120, ökning med 10 per set (4or upp till 100).
Sen nedför stegen till 60.
Kändes rätt bra med fotleden, prövade att rulla undersidan av foten med boll och det fungerade bra.
Blev dock lite orolig andra settet, det drog som till i rumpan/sidan av ryggen, men det är lugnt nu i alla fall. Kändes inte nå mer sen heller, men är kanske en mindre sträckning eller nått.
Var rätt stel i ryggen/rumpan när jag vaknade imorse. Men har blivit bättre under dagen med hjälp av stretching och massage. Är nog inte något allvarligare än en sträckning eller liknande. Ska fortsätta med samma under kvällen för hade planerat att paddla imorgon och då går det inte bra om man är stel i kroppen
Vette fan om jag kan påstå det!
Fått höra av en kompis, min flickvän och min mamma den senaste veckan att jag ser tunn ut i jämförelse med förra året så.. Nej.. det kan man nog inte säga!
Bara börja äta mer och träna mer alltså...
Gymnastiken gick dock rätt bra idag!
Haha om fallet inte är att man varit på diet så kanske den svider :D
Japps bara låta tallriken och vikterna tala då
*flex*
Haha om fallet inte är att man varit på diet så kanske den svider :D
Japps bara låta tallriken och vikterna tala då
*flex*
Nää precis. Även om nu målet aldrig varit estetiskt så känns det ju ändå rätt dumt att man pissat bort muskelmassa! Men men.. =)
Gympa idag!
Det gick så där, planche leanen kändes rätt bra. Det övriga var okej.
*Tuck Planche 7 set (fingrar bakåt)
*Tuck Planche 3 set (fingrar framåt)
Planche Lean 6 set (fingrar bakåt)
Latsdrags 6x10
Sidolyft 3x10
*Med ankel vikt.
Nää precis. Även om nu målet aldrig varit estetiskt så känns det ju ändå rätt dumt att man pissat bort muskelmassa! Men men.. =)
Ja muskler behöver man ju oavsett vilket mål man har med sin träning,antar jag? *flex*
Ja muskler behöver man ju oavsett vilket mål man har med sin träning,antar jag? *flex*
Ja givetvis!
Men alltid sett det som en rolig "bi-effekt" mest varit intresserad och imponerad av "rå-styrka" och explosivitet=)
Frontböj idag!
Stege, eller vad man nu ska kalla det:
40 x 4 reps
50 x 4 reps
60 x 4 reps
70 x 4 reps
80 x 4 reps
90 x 4 reps
100 2 set x 3 reps
110 2 set x 3 reps
100 2 set x 3 + 4 reps
90 2 set x 4 reps
fortsatte detta till 60 kg.
Prövade att köra lite smalare idag. typ axelbrett och inte bredare. Det kändes mycket bättre. mer explosivitet. Att stå smalare gör det lättare för mig med rörligheten, kan som "maskera" vissa tillkortakommanden på det sättet. Men får jobba vidare helt enkelt. Fotlederna kändes okej idag!
Gympa idag!
Gick rätt så bra att gympa. Eller i alla fall de fyra första setten, sen gick det lite trögare.
Tuck planche m. ankel vikt 8 set
planche lean 6 set
lats drag 6 x 10 (olika grepp bredder)
sidolyft 3x10
Ett snabbt överkroppspass blev det imorse, blev 4-5 set stångrodd varvat med 4-5 pullups/chins vad man nu vill kalla det. Plus 3x10 sidolyft.
Fick även in lite stretching av vaderna, och lite "calf-smashing" hjälp av flickvännen. Hon fick masserade dem genom att stå på dem och förflytta fötterna över vaderna. Rätt skön typ av stretching ändå, eller ja. Skön och skön. Men mer uthärdlig, och mer effektiv - mer yta täcks samtidigt, än massage med fingrar/händer.
Front böj idag igen.
körde enligt följande:
40, 50, 60, 70, 80, 90, 100 x 4 reps.
110 1x3
120 3x1
110 1x2
100 1x3
90, 80, 70, 60 x 4
Barfota: 3 set x typ 10 reps.
Ska nog fortsätta att lägga in några set barfota böj i slutet av varje pass. En liten check är det, grymt svårt att komma ned någonstans, Efter detta "test" börjar jag ställa mig frågande till om jag någonsin kommer att bli tillräckligt flexibel för att utföra riktigt bra knäböjar. Kanske skall sikta in mig på att arbeta med rörligheten jag har istället... Något att fundera över är det i alla fall.
I övrigt så kändes det bra ända upp till 120. Där tippade bålen för mycket.. Det är väl kanske för att jag stod smalare igen, om jag står bredare är det mycket lättare att hålla bålen vertikal, men ställer ju som sagt mer krav på rörlighet för mig. jaja
Ja givetvis!
Men alltid sett det som en rolig "bi-effekt" mest varit intresserad och imponerad av "rå-styrka" och explosivitet=)
*flex* Jag skulle gärna ha en kombo av båda :cool:
*flex* Jag skulle gärna ha en kombo av båda :cool:
ja till en viss gräns i alla fall;)
Gympa idag!
Tuck planche 10 set totalt
Planche Lean 4 set
Sidolyft 4x10
Lats drag 5x10
Plus en hel del stretching för fotlederna.
frontböj idag!
Körde 4or från 40 upp till och med 110 (10kg ökningar). Körde sen 2 1or på 120. avslutade med 4 set ryckböj!
Gympa igår!
Blev någon form av personbästa på tuck planche med extra vikt runt fötterna. ett 20 sek hold.
Tuck Planche +60 sek holds totalt
planche lean 6 set
sidolyft 3x10
frontböj idag.
4or från 40 till 110 (10 kg ökning per set).
en 2a på 120.
4 set glute-ham raise i en ghr maskin. Väldigt mycket lättare än finnen.
Frontböj idag!
Körde 4or från 40 upp till 110 (+10 kg/set) och sen en 2a på 120. Likadant på vägen tillbaka, ned till 60. Kändes okej idag!
Har kört ett ganska dåliga gymnastik pass också, kommer inte ihåg vilken dag de var. Var i alla fall tuck planche och planche lean på schemat!
nu har jag varit dålig på att uppdatera ser jag.
Har hunnit med tre pass front böj.
Pass 1:
från 40 upp till 110 (10 kg ökning per set) x 4 reps
120 1 set 2 reps
från 100 till 40 (10 kg minskning per set) x 4 reps
4 set glute ham raises (i pendlay ställning) 6 reps
pass 2:
120 x 2 set (2 reps och 1 reps)
3 x 6 knäböj 60 kg
pass 3:
120 2 set x 2 reps
3 x 6 knäböj 60 kg
4 set glute ham raises (i pendlay ställning) 6 reps
Är tillbaka i Umeå nu i alla fall!
Eller är här tills på måndag. ska försöka köra nått pass imorgon eller på söndag.
Oklart var jag kommer att träna i år än, gammlia hallen känns som det bästa valet när det kommer till styrketräningen och även rent ekonomiskt. Men är ändå sugen på IKSU på grund av att jag då har möjlighet att träna basket på egen hand, saknar det ändå och skulle väl inte vara dåligt rent konditionsmässigt heller att få 1-2 pass basket på egen hand, dock så tycker jag att det är löjligt dyrt att träna på IKSU...
Frontböj!
Körde den vanliga stegen med 10 kgs ökning och 4 reps per ökning. från 60 upp till och med 110.
På 120 körde jag en 3a. Skulle satsat på en 4a, men fegade ur på sista reppet och vågade inte pröva.
Körde sen en 1a på 125.
Avslutade med 4 reps vardera på 100, 80 och 60.
Körde sen några set klokov pressar och vanliga pressar, samt 4 set lats drag.
Körde ett överkropps pass i förrgår. men har inte hunnit uppdatera, blev:
Latsdrag 4x10
Klokov pressar 4x5
militärpress 4x4
sidolyft 3x10
fiii faaaan!!
Frontböj idag, gick seegt!
Filmade lite grand också. ska försöka ladda upp sen, av det jag sett hitills så ser det dock bättre ut än vad de kändes att böja. Nåja, overall inget höjdar pass.
frontböj
40 till 110 (10 kg ökning per set) x 4 reps
120 2 set x 1 reps
100 x 4
90 x 4
70 x 4
60 x 4.
ska ladda upp videon senare ikväll eller när jag kommer ihåg.
Överkropp idag!
Skulle kört gymnastik, men kände mig för sliten och oinspirerad så körde en repris på passet i tisdags. alltså...
Klokov pressar
Militär pressar
Lats drag
Tyvärr kommer jag inte ihåg reps, set, osv. Körde 4or på 45 i klokov pressen. var fan tungt. nåja. Laddar upp clips från gårdagen.
eRKcandD0_Y
Mm1yWOjoU_Q
nFDfFf9Sda8
Tror att de ska ligga i ordning. Alltså 100, 110, 120.
Måste komma tillbaka till att stretcha "ankel" regionen dagligen, tyvärr så åker höger hälen upp. Kanske därför jag känt mig mer sliten i knäna än vanligt den senaste tiden...
Måste bara hitta något bra sätt att fästa gummiband på i lägenheten. Kanske får borra och montera en till expander bult.
Bilder från clipsen.
103198
103199
103200
Frontböj!
Körde ett pass igår med frontböj och även några set knäböj i slutet.
Blev den vanliga stegen från 40 upp till och med 110, med 10 kg ökning. körde 4 reps.
körde 2 set x 1 reps på 120. Kändes segt som fan.
Sen omvänd stege nedåt: 100, 90, 80, 70.
4 set knäböj på 70 avslutade jag med.
frontböj idag igen!
Ett bra pass faktiskt! fick äntligen upp en 4a i 120, och den var väl ändå inte alltför tung=).
stege från 40 till 120 x 4 reps (10 kg ökning per set)
125 x 1
120 x 1
100 till 70 x 4 reps (10 kg minskning per set)
4 set knäböj x 4 reps 70 kg.
rätt risigt pass idag.
frontböj (som vanligt) från 40 till 120. 120 gick rätt dåligt, körde 2 set, 2 reps på först. 1 rep på andra och failade sen på andra försöket. dåligt...
avslutade med 100x4, 80x4, 70x4.
knäböj 70, 80 x 4
Klokov pressar ca 6 set x 4 (45 kg)
militär pressar ca 4 set x 4 (45, 50kg)
Gympade lite ikväll.
tuck planche 8 set
planche lean 7 set
ring pullups 5 set
Var och körde ett pass på I K S U idag. Var rätt mycket folk. Undrar om de brukar vara så där mycket i vanliga fall.
Utrustning och sånt kändes okej. Hade dock tur att jag kom när jag kom, annars hade jag nog fått vänta ett bra tag på att få en skivstång. Nåja.
Frontböj
40-110 (10 kg ökning per set) x 4
120 x 3
125 2x1
100, 80, 70, 60 x 4
Fegade ur på sista reppet på 120. Borde tagit det. Men tror de var frsta reppet som förstörde. Kände att jag lyfte hälen och de blev tyngre än vanligt. I övrigt kändes sista settet på 125 bättre än normalt!
Ryckböj 4 set tror jag. Inga tunga vikter.
Knäböj 70kg 4 x 4
Tror att knäböjen såg okej ut idag. Men har fortfarande samma problem att fötterna flyttar på sig. Blir ännu mer uppenbart här. Men de kanske inte gör så jävla mycket ändå, klokov står ju exempelvist inte helt symmetriskt när han böjer eller OLar så vad fan ska nog sluta bry mig och bara mata på istället. Är nog tyvärr inte helt symmetrisk..
Tränade igår ett pass i Skellefteå på Edda Hallen. Var väl ett okej gym, men inte mer än så. Passet var också ok, men inte mer än så.
frontböj
Vanliga stegen med 10kg ökningar från 40 till 110 x 4 reps
120 2x2
90, 80, 70 x4
klokov pressar
Okänt antal set x 4 reps (vikter mellan 45 och 50).
Latsdrag 6x10
Det blev ett relativt lätt pass idag. Har nån låsning i ryggen som jag inte har orkat fixa till, vilket gjorde att det kändes lite obekvämt i ländryggen när jag böjde.
hur som helst. frontböj och bakböj blev det.
frontböj
40-90 kg (10kg ökning per set) x 4 reps
100 x 2
110 x 1
120 x 1
bakböj
60, 70, 80 x 4
90, 100 x 2
Bakböjen kändes okej idag. tippar inte bäckenet, däremot så är det samma problem som förr att min stance inte är symmetrisk. Höger foten väljer att peka utåt och hamnar även lite längre bakåt i förhållande till vänter foten.. Skulle kanske lägga pengar på ett par skor med större förhållande i höjd mellan höl och tå för att röja undan problemet.
Gympade lite ikväll. gick så där!
Tuck planche 8 set x 10 sek (snitt 10 sek)
Planche Lean 8 set x 20 sek
Ring Pull-ups en massa set
Böjar på schemat idag.
Kändes jävligt tungt att träna idag, som att all energi är slut i kroppen. Blev fan anfådd när jag cyklade till skolan idag, kanske börjar bli sjuk... nå ja.
Frontböj
40-110 x 4 (10kg ökning per set)
120 x 2
100 x 4
80 x 4
70 x 4
Knäböj
60-110 x 4 (10kg ökning per set)
120 x 2
Knäböjen kändes bra idag!
Hittade ett roligt uppvärmningsklipp med klokov. Helt stört rörlig. Ska stjäla några saker av honom.
x522dB-4y2w
Frontböjar och axlar/rygg.
Körde pausade front böjar idag, kändes rätt så bra ändå. Men lite seg i sticking pointen. Måste tänka mer på att trycka ut knäna..
Prövade även på 1 + 1/4 böj, inspirerat av Wibba, och gillade den. Ska försöka fortsätta köra den som avslut. Mycket roligare än att köra stegvis pyramid nedåt..
Frontböj
40-90 x 4 (10kg ökning per set)
100 x 2 (paus)
110 x 1 (paus)
120 4x1 (paus)
Frontböj 1 + 1/4
60 x 4
70 3x4
Klokov pressar
typ 6 set (kommer ej ihåg exakta reps/vikter)
latsdrag 3x10
hantelrodd 3x10
från dagens pass. Tar som stopp där på ett ställe. Annars inte så överdrivet tungt ändå..
pUnV6Fs0c9Q
0rgaNkK-nNg
Grymt segt jävla pass...
Man får skylla sig själv när man inte tränar på en vecka dock. Men sjukt trist när de ska vara så här segt.
Frontböj
40, 55, 70, 86, 100 x 4
115 x 2
125 x 1, och en bom
knäböj
70, 85, 100, 110 x 4
120 x 2
Frontböjar igår!! Passar mycket bättre att köra så här med 2 dagar vila mellan varje pass, nåja..
Fick upp 130 idag! Var nästan 1.5 år sen sist och de var faktiskt lättare än väntat! Behöver bara påminnas om att trycka ut knäna när se går tungt! :)
Frontböj
40-100 x4
110 och 120 x1
130 2 set. Bomma första försöket en etta på andra setet.
1.25 frontböj 80 4x4
Nästa pass är planerat till söndag
Frontböjar och knäböjar.
Det blev ett lite lättare pass idag, men kändes bra i kroppen!
Har ändrat lite grand i uppvärmningen också. Kortat ned rejält med allt rullande och sådant. Det enda jag kör nu, är att rulla höften på skivstången som jag har lite problem med, det känns som tight i ljumsk trakten. Har gett grymt bra resultat både idag och senaste passet, ingen obekvämlighet alls. Nåja..
Frontböj
40-100 x 4 reps (10 kg ökning)
110-120 x 1
Knäböj
60-100 x 4 (10 kg ökning per set)
110-120 x 2
Tror jag ska pröva 140 i frontböjen nästa pass. Tror inte riktigt att jag är där än, men vill känna hur pass tungt det känns.
böjar idag igen!
Prövade 140 i frontböjen idag. Det känns som att jag borde ha det, men bommade två gånger. Behöver nog lite coach hjälp så man får ut knäna rejält.
Frontböj
40-90 x 4 (10 kg ökning per set)
100, 110, 120 x 1
140 2 x 0
1.25 frontböj
80 kg 4x4
Knäböj med paus
60, 70, 90, 110 x 4
120 x 4.
Mera böjar.
Ett lättare pass men frontböj och knäböj idag, plus lite överkropp.
Frontböj
40-100 kg x 4 (10kg ökning per set)
Knäböj
60-100 kg x 4 (mer paus-aktigt, 10 kg ökning per set)
Klokov pressar
30x4
40x4
45 4x4
50 2x2
latsdrag smala till magen
50 4x10
sidolyft
10 3x0
Var sjuk i söndags så blev ingen träning då. Igår valde jag att ta det lugnt också så man inte drar på sig någon mer sjukdom..
Idag blev det i alla fall frontböj, knäböj och lite överkropp in-between.
Frontböj
40-100 x 4 (10 kg ökning per set)
110 x 2
120 2x1
Knäböj
60, 80, 90, 100 x 4
120 x 1
130 x 1
100 3x4
Sidolyft
5x10 10kg
Hantelrodd (stående)
4x10 stegrande vikter.
Passade på att köra lite frontböj idag när vi hade en kortare dag än vad som var schemalagt...
Frontböj
110 x 2
120 2x1
100 x 4
90 x 4
70 x 4
Latsdrag
4 x 10
Uppdaterar...
Frontböj
40-100 kg x4 (10 kg ökning per set)
110 x 1
120 x1
140 2 set, 2 bommar
1.25 Frontböj
70 x 4
80 3x4
Frontböj paus
80 x 2
90 x 2
100 x 2
Knäböj paus
70, 90, 100 x 4
110 2x2
Latsdrag
4x10 50kg
klokov pressar
30 x4
40x4
40 4x5
Sjukt less att jag bomma på 140.. Jag ska fan ha det.
Nåja, tror jag ska lugna mig i allaf all och köra lite mer 1or på 130, och sikta på mer 4or på 120 några pass framöver och sen pröva om nån vecka igen.
Frontböj
40-100 x 4
110 x 2
120 x1
100-60 x 4
Några set knäböj och ryckböj också.
Riktigt dåligt pass... Sliten och trött.
Mera böjar!
Körde frontböjar och lite axlar igår!
Frontböj
40-110 x 4
120 4 x 2
100-60 x 4
Klokov pressar
1 x 4 40kg
4x4 50 kg
Militärpressar
2x4 50 kg
sidolyft
3x10 10kg
Inte världens bästa pass, men ändå helt okej! Prövade att flytta ut greppet (hålla bredare) i frontböjen och även att stå lite bredare och det var mycket skönare. ska nog fortsätta med både och!
enda nackdelen är att jag är mindre explosiv med bredare stance är dock starkare. men det kanske har att göra med vana också.
Lite mer frontböjar idag!
Kändes okej i kroppen men blev ett pass med lägre volym. Försökte få lite fart på singlarna och det gick väl så där.
Frontböj
110 x 1
120 x 1
110 2 x 1
Sotts pressar
30 x 4
40 4x4
Vanliga presar
40 x 4
50 x 4
60 x 4
70 2 x1
70 x 1 + 60 x 2 + 50 x 4
Riktigt segt pass igår. Sovit rätt dåligt de senaste nätterna. Har vaknat vid 0530 sen vintertidsomställningen. nåja.
Frontböj
110 x 2
120 5x2
125 x 1
130 x bom
60 x 4
70 x 4
80 x 40
90 x 4
100 x 4
I övrigt lite pushpressar.
Mycket bättre pass idag! =)
130 gick upp utan problem! och i övrigt var det rätt bra också.
Dock så måste jag kanske omvärdera mitt mål att med 150 i frontböj innan nyår. Gjorde 3 stycken "holds" a 10 sek på 150 kg idag och det var riktigt tungt. Men får fortsätta med detta.
Frontböj
40-90 x 4 (10 kg ökning per set)
100 x 2
110 x 1
120 x 1
130 x 1
120 4x2
150 3x10sek (front rack holds)
1.25 frontböj
80 x 4
70 x 4
60 x 4
Klokov pressar
30 x 5
40 x 5
50 2x4
40 2x4
Latsdrag
4 (eller om de blev 5 set) x 10
Frontböjar idag och lite överkropp.
Skumt pass faktiskt. 130 kändes som flugvikt. Vet inte om antingen skivstången var lättare än 20 kg (körde på ett annat gym) eller om det kändes så lätt för att det för en gångs skull var grepp på golvet. Nåja..
Frontböj
40-100 x 4 (10 kg ökning/set)
110 x 2
120 x 1
130 2x1
100 x 4
80 x 4
60 x 4
Latsdrag
6 set x 10
Rodd med egen kropps vikt (använde trx band)
3 set
Hantelrodd
3x6
Riktigt dåligt pass idag. Ingen energi och inget som helst tryck.
Frontböj
Front rack holds
130 x 10 sek
140 2 x 10 sek + oscilleringar
150 3x10 sek + oscilleringar
Rörlighet
ryckböj med smalt grepp 3 set
frontböj 30 sek sittande i botten.
Frontböjar idag.
Detta var nog den sämsta träningen någonsin rent teknik-mässigt. Helt sjukt. Kändes som att jag satte mig snett hela tiden. Var jätte konstigt. vad jag än prövade ville det sig inte. Vet inte om jag stretchat konstigt eller vad det var som inte fungerade... Nåja. brunkade i alla fall upp 130 med riktigt dålig teknik. Höll på att ramla framåt på settet efteråt på 120 så gav upp efter det.
Fortfarande ont i armbågslederna när jag sträcker ut dem så kunde inte köra någon överkropp heller. Måste nog vila dem nu tills de är borta helt.
Frontböj
110 x 2
120 x 1
130 x 1
120 x 1
90 x 4
80 x 4
70 x 4
60 x 4
Idag kändes det väldigt bra med rörligheten! grymt skönt. Masserade lite grand innan så kanske var därför.
Frontböj
40-90x4
100 x 2
110 x 1
120 x 1
130 x 1
120 x 2
100, 90, 80 x 4
1.25 frontböj
70 2x4
Rack holds
150 kg 4 x 10
150 kg 4 x 4 (bara kliva bakåt och göra väldigt grunda böjar)
Vikterna kändes lätta idag. Dessvärre var det mentala inte riktigt med idag. Jävligt onödigt, hade nog blivit ett peron bästa annars..
Frontböj
110 x 1
120 x 1
130 x 1
120 3x2
120 x 1
110 x 1
100 x 2
70 x 6
Mer böjar idag...
Kändes så där idag. Och träningen gick väl så där.
Var riktigt nära på 140 i frontböj men de ville sig inte riktigt. vet inte vad jag gjorde, jag hade fan vikten men vet inte riktigt om jag inte orkade hålla magen spänd eller om de var axlarna som jag tappade, men ja, det slutade i en fail i alla fall. kanske laddar upp filmen senare idag.
Frontböj
40-90 x 4
100 x 2
110, 120, 130 x 1
140 2x0
70, 90 x 4
100 3 x 4
tror i övrigt att jag måste sluta köra så mycket ettor. är nog inte nödvändigt att gå upp till 130 varje pass. Kanske är bättre att försöka köra 3or eller 4or på 120. Nåja.
Om jag känner bra tryck på söndag (tror de blir nästa böjpass) så kommer jag försöka på 140 igen. annars väntar jag nån vecka innan nästa maxning.
Yes! äntligen fick jag upp den där jävla stången!
Nytt PB med 5 kg. 140 kg i frontböj. 10 kvar tills nyår, borde vara möjligt.
Otroligt skönt i alla fall, varit så otroligt less de senaste dagarna pga labrapporter och otydliga instruktioner från assistenter, så var rätt förbannad när jag kom till gymmet men alltid bra om man kan använda sån energi till något bra. Sen fick jag även lite coachning/peppning vilket ger rätt mycket tycker jag i alla fall.
Frontböj
40-90 x 4
100 x 2
110 x 1
120 x 1
130 x 1
140 x 1
100 x 4
90 x 4
80 x 4
70 x 4 (1.25 böj)
Bubblan84
2013-11-19, 19:19
Snyggt böjt Emil! Såg nyss din status på fejjan och så hittade jag den här journalen i nya inlägg nu :) Brutalt bra med 140 kg i frontböj!
Snyggt böjt Emil! Såg nyss din status på fejjan och så hittade jag den här journalen i nya inlägg nu :) Brutalt bra med 140 kg i frontböj!
hehe. man måste vara glad när de går bra=).
Tackar! men bättre ska de bli! visste inte att du hade journal här! kul! =)
Bubblan84
2013-11-20, 09:05
hehe. man måste vara glad när de går bra=).
Tackar! men bättre ska de bli! visste inte att du hade journal här! kul! =)
Absolut! 140 kg i frontböj är förjävla beasty! 150 kg blir en fin milstolpe! :)
Ganska ny här så det är inte så konstigt :) Förhoppningsvis tar jag mig till mitt livs form styrkemässigt inom några månader, kan jag bara hålla mig skadefri så ska det gå vägen :) Då ska du få dig en utmanare om först till 180 kg i frontböj :D
Mera böjar idag. Hade tänkt köra pressar också men klockan blev så mycket så blev att åka hem istället.
130 kändes väldigt lätt idag. Skulle kört 140 igen men fega ur.
Frontböj
40-90 x 4
100 x 2
110 x 2
120 x 1
130 3x1
150 (holds 10 sek och lite små juck) 4 set
110 x 2
100 3x4
90 x 4
70 x 4
Absolut! 140 kg i frontböj är förjävla beasty! 150 kg blir en fin milstolpe! :)
Ganska ny här så det är inte så konstigt :) Förhoppningsvis tar jag mig till mitt livs form styrkemässigt inom några månader, kan jag bara hålla mig skadefri så ska det gå vägen :) Då ska du få dig en utmanare om först till 180 kg i frontböj :D
Jajamän bara de går vägen så! men känns bra just nu i alla fall=)
haha det blir kul! Låt utmaningen börja;)
Bubblan84
2013-11-22, 08:59
Jajamän bara de går vägen så! men känns bra just nu i alla fall=)
haha det blir kul! Låt utmaningen börja;)
Haha, jag får trycka på gasen då med tanke på att jag knappast tar 140 i vanliga böj i dagsläget :D
Haha, jag får trycka på gasen då med tanke på att jag knappast tar 140 i vanliga böj i dagsläget :D
Jajamän bara köra igång;)
Inget tryck i stickorna idag!
tror mycket hänger på rörligheten, kom som inte ned rätt så då blir det svårt och trycka på.
Frontböj
40-100 x 4
110 x 2
120 x 1
130 2 x bom, 1
100 x 4
70 x 4
Klokov pressar
30, 40 x 5
50 4x4
Militärpressar
50 4x4
Lite rörlighetsträning.
Prövade 150 idag! Gick så där, fick inte upp det. Men de kändes inte heller som att det ska vara något problem innan nyår förutsatt att jag håller mig frisk och skadefri.
Skulle vilja köra lite mer negativa bara för att känna på vikten lite mer, ska försöka hitta något bra sätt bara. Känns inte som att det är så effektivt att drämma ned vikterna i golvet varandra gång. Kanske går att ordna något i power-racken.. nåja.
Frontböj
40-90 x 4
100 x 2
110,120,130 x 1
150 x 0
100 x 4
80 x 4
70 x 4
Frontrack holds + små juck
160 x 4 set
Klokov pressar
30, 40 x 4
50 4x4
Bubblan84
2013-11-26, 16:10
På båda de gym där jag brukar köra finns det säkerhetsbars man kan sätta fast i power-racken. Det skulle behövs i ditt fall för att kunna köra negativa utan att behöva dumpa schtor-schtången i golvet :)
På båda de gym där jag brukar köra finns det säkerhetsbars man kan sätta fast i power-racken. Det skulle behövs i ditt fall för att kunna köra negativa utan att behöva dumpa schtor-schtången i golvet :)
Får pröva det nästa gång jag kör negativa. Kanske på torsdag om det är ledigt i buren =).
Bubblan84
2013-11-26, 20:57
Får pröva det nästa gång jag kör negativa. Kanske på torsdag om det är ledigt i buren =).
Sjukt manligt att köra negativa böj av olika slag måste jag säga!
Sjukt manligt att köra negativa böj av olika slag måste jag säga!
haha kanske. fast det låter nog manligare än vad det är. De är mest för att känna på vikten och bli van hur de känns=)
Frontböj
40-90 x 4
100-110 x 2
120 x 1
130 x 1
150 x 0
120 5x2 (lite blandat mellan paus i botten och explosiv vändning)
110 x 3
100, 90, 70 x 4
Det kändes så där idag. Fick nån konstig smärta i höger foten vid en av böjarna. Alltid det där benet som ska bråka. Kände mig rätt stel i baksidan också, även där i högern..
I övrigt kändes det väl okej rent styrkemässigt. 150 kändes mycket bättre idag, och fick tom höra att det inte alls såg långt borta ut att jag fick upp det. Men kändes väl lite längre bort enligt mig själv. Nåja, bara kriga på.
joelaxelsson
2013-11-29, 07:51
Tja! Det var jag som kommenterade din böj igår på Gammlia. Kände igen dig men kunde inte placera fören nu. Dat kolocreeping <3
Står fast vid att 150 inte bör vara speciellt långt borta (även om du inte direkt tog dig ur bottenpositionen) eftersom den excentriska fasen var så pass kontrollerad både m.a.p. form och hastighet. I vilket fall, bra styrka i knäböj fram!
Tja! Det var jag som kommenterade din böj igår på Gammlia. Kände igen dig men kunde inte placera fören nu. Dat kolocreeping <3
Står fast vid att 150 inte bör vara speciellt långt borta (även om du inte direkt tog dig ur bottenpositionen) eftersom den excentriska fasen var så pass kontrollerad både m.a.p. form och hastighet. I vilket fall, bra styrka i knäböj fram!
Tjena!
ja där ser man! =)
Kul att höra! och ja det är väl inte så långt borta, nån vecka till så ska det nog gå! tackar!
Frontböj
40-90x4
100 x 2
110 x 1
120 x 1
130 2x1
Kvarts frontböj (typ)
160 3x4
150 2x4
190 holds x 4 set
Diverse mobilitet och stretching.
Kommentar:
130 kändes tungt idag. Tekniken på den andra ettan var nog allt annat än fin. I övrigt kändes det väl okej.
Dock så räknade jag fel på kvart böjarna, trodde jag körde på 150 de 3 första setten, men hade tydligen lastat på 160. Så det var rätt tungt måste jag säga. Holdsen på 190 kändes också rätt brutala. Sjuk stabilitetsträning för "coren"!
Förhoppnignsvis tar jag mig till gymmet och böjer lite mer imorgon också, men förmodligen inte några tunga vikter. Tänkte köra lite pressar och drag också.
Frontböj
40-100 x 4
110 x 2
120 x 1
130 4x1
100 3x2
60 x 4
Sliten status när jag dök upp på gymmet. Men gick ändå mycket bättre att böja än väntat. 130 kändes ganska bekvämt.
Frontböj
40-100 x 4
110 x 2
120 x 1
130 2x1
Rack Holds
150 x 20 sek
170 x 20 sek
180 3x20 sek
Militärpressar
30, 40 x 4
50 6x4
Dagens status var sliten. Hade inte tänkt gå upp på 130 idag men verkar ha något i skallen som säger att jag måste dit varenda pass nu. Nåja.
Rackholdsen kändes mycket bättre idag än i fredags.
Pressarna var så där, jag pressar snett har jag märkt så blir som obalans i hela överkroppen när de går tungt. Måste ordna detta. Det är vänster armen som inte fungerar, har problem med att hålla in armbågen när vinkeln i armbågsleden överstiger 90 grader.
btw. allt detta böjande har inte bara positiva effekter. Spräckt två par jeans den senaste veckan...
uselt pass.
Kände mig pigg i benen. Dessvärre så var jag även riktigt stel pga jag struntat i att stretcha de senaste dagarna och i princip inte rört mig mer än 4 meter åt gången, suttit hemma och tenta pluggat bara.. Riktigt dåligt. nåja. La ned rätt snabbt och körde rörlighet istället.
Frontböj
40-90x4
100-110 x 2
120 x 1
130 2x1
Rörlighet i form av sitta i djup knäböj med stöt grepp.
Stretching av adductorer.
Inspirerad av militärpress tråden som är igång i forumet så kanske man skulle sätta upp som mål att ta 100kg i strikt press innan 2014 är slut. Är ju ändå jävligt coolt med pressar över huvudet. Får spåna vidare på detta.
Du är man ju stark och det är fegt!
Du är man ju stark och det är fegt!
haha ja!
Ska vi tävla först till 100?
Om min axel/bröstrygg återhämtar sig i en bra takt kan vi tävla först till 100 men i dagsläget vågar jag nog inte lasta mer än 25!
Om min axel/bröstrygg återhämtar sig i en bra takt kan vi tävla först till 100 men i dagsläget vågar jag nog inte lasta mer än 25!
Okej då får vi hoppas på det! men de är nog bra om jag har lite försprång medans du läker!! =)
Ljusår bättre känsla idag i böjen! Men då krävdes det rätt mycket förarbete också. Inga maximala vikter idag, men okej singlar på 130.
Kul och bra att få teknik tips också på böjen. Måste arbeta mer på att få upp armbågarna, kanske även förbättra lite rörlighet i triceps. Nåja.
Frontböj
40-90 x 4
100-110 x 2
120 x 1
130 4x1
110 3x4
80 x 4
Strikta pressar
40-50 x 4
60 x 4,3,3,2,2
50 x 5,6,5,4
Pressarna kändes mycket bättre idag också även om vänstern inte är helt perfekt.
Frontböj
40-90 x4
100-120 X2
130 x1
140 x1
150 2x0
100 x4
80x4
150 var inte alls långt borta idag!! Andra försöket kändes mycket bra men de ville sig inte riktigt. 140 kändes lätt! Tror att greppet på golvet har mycket att göra med detta! Blir genast mycket lättare när man har grepp tillskillnad mot när de är dammigt å man ite riktigt får bra tryck mot golvet!
Nåja! 150 ska nog inte vara något problem på en bra dag!
Lite sliten i kroppen idag så lyckades hålla mig ifrån tyngre vikter i böjen!
Diverse knäböjs varianter som uppvärmning.
Frontböj
40-100 x4
pressar
30-50 x4
60 x 3, 3, 3, 2, 2
50 x 5, 6, 4, 4
Larsdag
6-7 x 4 @8
Reserverar mig lite för setten på pressarna! Kan ha varit något fler häll inte räkningen jätte noga! Ingen aning vad vikten på latsdragen var..
Köpte nya jeans igår! Mycket stretch! Förhoppningsvis håller dem ett år i alla fall!
URyKbVLXkI4
Ett av försöken på 150 igår. Ser väl så där ut. Lyfter högerfoten lite. Sen har jag nog heller inte bästa "rack" positionen från början, vilket kan vara anledningen till att jag inte riktigt orkar hålla upp armbågarna genom lyftet och får stången lite får långt fram så tyngdpunkten flyttas lite för långt framåt för att korrigera på den vikten.. Annars ser det väl okej ut tycker jag, mer hastighet från botten så borde jag nog ta mig förbi sticking point.
Rejält med folk på gymmet idag! Fick börja med att vända upp vikten när jag böjde. Annars ett okej pass! Fast andra settet på 140 var inte så bra rent tekniskt, tappade magen/ryggen i botten men lyckades brunka upp den ändå. Mesta dels på grund av hög hastighet från botten tror jag.
Hade de varit mindre folk kanske jag gjort ett försök på 150, men var bra att jag struntade i det. I övrigt kul att de var mycket folk förutom ont om ställningar.
Fick också en fråga om jag tränade med tyngdlyftarna, svarade nej. Sen tänkte jag som efter en stund vad jag egentligen "var". Är ju som inte basketspelare nå mer, så är väl egentligen "vardagsmotionär", kändes konstigt att säga. Men men..
Fick också en stretchövning av tyngdlyftarna för bättre rack-position. skall testa imorgon.
Frontböj
40-80 (vände upp vikten) x 4
90 x 4
100-110 x 2
120 x 1
130 x 1
140 2x2
130 3x1
120 2x3
110 x 4
70 x 4
Pressar
30-50 x 4
60 2x3
50 4x6 (tror jag. I alla fall 2 6or, de andra kan ha varit 5or minns ej)
Rörlighet
Stretch av höft
Segt pass är allt man kan säga.
Höger foten valde att böka så kändes rätt osäkert att böja och då blir de ju inte bra. Annars så var de ganska trötta ben också från igår, blev lite för mycket volym från de jag är van med.
Orkade inte köra annat än frontböj och stretch idag, var för trött efter en hel dag i labbet och dålig sömn..
Frontböj
40-110 x 4 (10kg ökning per set)
120 1x2
130 2x1 (kan ha varit tre set)
120 2x2
110 x4
Front rack stretch. Kändes rejält i problem området. Får lägga in denna i slutet av varje pass eller kanske början av varje pass till de är bra igen.
Bubblan84
2013-12-11, 21:36
Du har riktigt bra militärpressar och frontböjar även om foten jävlas.
100 kg i militärpress innan 2014 är över är alltså målet, det blir tufft som fan men jag siktar på samma då så har vi nåt att sträva mot!
Du har riktigt bra militärpressar och frontböjar även om foten jävlas.
100 kg i militärpress innan 2014 är över är alltså målet, det blir tufft som fan men jag siktar på samma då så har vi nåt att sträva mot!
Tackar!
Kul att höra=) ja de blir riktigt tufft! Men helt klart möjligt man ligger i!
Om man "bryter upp" det så är exempelvis en 40 kg ökning på ett år bara 3.33 kg i månaden och de är ju inte så farligt. Sen behövs de nog lite mindre än en 40 kg ökning för att nå dit=)
Bubblan84
2013-12-12, 11:47
Tackar!
Kul att höra=) ja de blir riktigt tufft! Men helt klart möjligt man ligger i!
Om man "bryter upp" det så är exempelvis en 40 kg ökning på ett år bara 3.33 kg i månaden och de är ju inte så farligt. Sen behövs de nog lite mindre än en 40 kg ökning för att nå dit=)
Håller man sig frisk och skadefri är det helt klart möjligt, men ändå level expert skulle jag säga :) Ja, det är mindre än 40 kg för både dig och mig. Har klarat tuffa mål förr så det ska fanimig gå igen! :)
Håller man sig frisk och skadefri är det helt klart möjligt, men ändå level expert skulle jag säga :) Ja, det är mindre än 40 kg för både dig och mig. Har klarat tuffa mål förr så det ska fanimig gå igen! :)
Ja precis! det är ju alltid det svåraste! =)
Jajamän detta kommer att gå! får göra någon form av maxningsförsök innan året är över bara så man kan lägga upp en bra progressions plan!
Ingen bra träning igår. Trött och sliten. Blev bara rörlighet och lätta böj. Körde även lite handstående och front rack stretch.
Inget bra pass idag heller.
Dammade av en gammal dick hertzell (hartzell?!) stretch med flexband, tror de blev lite för mycket av den innan passet och de kan ha varit den utlösande saken till smärtan jag fick i skenbenet på tyngre vikter. Gjorde även 2 helt värdelösa försök på 150, var inte ens nära. Nåja.. Körde i alla fall lite stöt-grepp böjsare och de gick bra även om de ilade lite efteråt i benet.
Frontböj
40-90 x 4
100-110 x 2
120 2x1
130 x1
150 2x0
70 x 4
Stöt-grepp böj
30 x 4
40 x 4
50 2x4
60 2 x 4, 3, 2
Front rack holds
150 x1
160 x1
170 x1
180 x flera. Både små juck och holds
190 x flera. samma som ovan
200 x flera. samma som ovan.
Stretch av höfter.
Prövade att köra frontböjar med lite smalare fotposition idag, det var så där! fick mycket mer fart i böjsarna och 140 var lätt. Dock så blir jag i alla fall väldigt svag vid sticking-point så det är ingen som helst chans att ta sig förbi detta med att seg lyfta. Måste ta mig igenom med farten och de kan vara lite svårt på maxlyft. Men med lite mer träning så ska det nog fungera.
I övrigt kändes det bra att böja idag. Stretchade bara höfter, rumpa, adduktorer en gång vardera och rumble rollade vaderna innan passet.
På pressarna blev det lite fusk på 60 kg, på set 2-4 körde jag push pressar på sista två reppen. Borde träna lite mer på det också eftersom min vänster arm/hand hamnar fel när jag pushpressar.
Börjar tveka på de här med 150 i frontböjen innan jul. Får kanske sikta på innan nyår igen. Förmodligen inget nytt försök i veckan, får se hur de känns nästa helg.
Frontböj
40-90 x 4
100-140 x 1
150 3x0
Finnen
3x4
Bojsare med stöt-grepp
Stretching av adduktorer
Pressar
30-50 x 4
60 4x 3,4,4,4
50 3x5
Latsdrag
x6 kommer inte ihåg hur många set.
Sjuk träningsvärk i baksidan/insidan efter finnen.
Frontböj. långsamt ned. Pausa. Upp. Fokus på att vara helt vertikal
40-100 x 4
110 x 2
120 3x1
110 x 1
100 2x2
90 x4
Front rack holds + små juck
160 x 1
180 2 set
200 4 set
Stretch och lite Stöt grepp knäböj.
Pulshöjande pass idag! Var jävligt jobbigt att köra militärpress kombinerat med stötgrepp böjar. Tungt både för axlarna och rent konditionsmässigt.
Ingen aning alls om hur många set och reps de blev totalt men körde något sånt här:
4 militär pressar, följt av 4 stötgrepps böjar (kort vila emellan).
Körde som tyngst 65 på militärpressarna, då klarade jag bara 2 reps. nåja. Svårt att skriva mycket annat om passet då jag inte höll koll alls på antal set.
Bubblan84
2013-12-20, 09:54
Bra pressar! Du tar förmodligen 70 kg i militärpressen och behöver således en progression på 2,5 kg i månaden. Kan gå med full fokus. Jag tar troligen ca 65 kg och behöver nästan 3 kg i månaden, riktigt tuff uppgift men kan gå då jag har en del sparkapital just vad gäller axlar då jag varit betydligt starkare där för ett par årsen. Får se hur jag lägger upp träningen framöver :)
Bra pressar! Du tar förmodligen 70 kg i militärpressen och behöver således en progression på 2,5 kg i månaden. Kan gå med full fokus. Jag tar troligen ca 65 kg och behöver nästan 3 kg i månaden, riktigt tuff uppgift men kan gå då jag har en del sparkapital just vad gäller axlar då jag varit betydligt starkare där för ett par årsen. Får se hur jag lägger upp träningen framöver :)
Ja förhoppningsvis kan jag få upp 70. Ett av reppen på 65 var riktigt sne, är rätt ojämn i överkroppen verkar det som. Men ska försöka göra någon form av maxning nästa vecka för att se var jag står.
Ja det tror jag också! Du har ju varit skadad så det finns ju att ta från! Men huvudsaken är ju bara att inte stressa och tänka långsiktigt! =)
Tror definitivt det är möjligt för oss båda under 2014, men om de skulle ta lite längre så gör det inte någonting heller. Det viktiga är bara att man får en bra progression och inte skadar sig
SÅ JÄVLA SKÖNT!
Båda 145 och 150 kom idag i frontböj. Behöver inte säga så mycket annat. Så jävla bra det känns att nå mål!
Lyftet på 150 var rätt lätt ändå, men ville inte lasta på nå mer. Kör lite efter måttot att om man tagit ett person bästa så är det bara att packa ihop för dagen och lämna gymmet skadefri och glad.
Själva lyftet var rätt konstigt också, stången började vobbla som fan. Vet inte om ja lyfte för "snabbt" i början på nedvägen för allting började bara gunga. Men kvaliten på stången är nog inte så bra heller. Inte direkt någon eleiko stång... Hur som helst, grymt skönt!
En till bra dag på gymmet.
Tror det har att göra med att min vänstra höft kändes mycket bra idag. Satt i skräddarställning i ungefär 2 timmar framför tvn igår (olika positioner) och försökte små stretcha vilket nog gjorde att det kändes så bra idag.
Latsdrag
Frontböj
40-100 x 4
110 x 2
120 x 2
130 x 2
140 4x1
130 x 2
120 x 4
110 x 4
100 x 4
De sista setten blev rätt dåliga (de på 100 och 110). Orkade inte alls hålla ryggen vertikal utan blev rätt mycket framåt lutad. På övriga set så kändes det väldigt bra!
Lite handstående klämde jag också in.
Alltså jag kan inte påstå att träningen går speciellt dåligt just nu. Hållt på att stretcha ett tag nyss och från ingenstans så får jag för mig att pröva Pike Press (som jag höll på med förra året).
Klarar pike press med något böjd armbågsled första försöket.
Klarar straddle pike press med fullt extenderad armbågsled två försök senare! Så jävla nice, pressarna börjar redan ge utdelning!
joelaxelsson
2013-12-22, 20:22
Grattis till 150 i knäböj fram och pike press!
Grattis till 150 i knäböj fram och pike press!
Tack så mycket Joel! =)
Mera böjar idag.
Status var ok. Men inte riktigt lika rörlig som i fredags och lördags. Kom inte riktigt fram med höften och la mer av tyngden mot vänster benet så failade på 150 idag. 140 gick smidigt även om tekniken inte var så vass.
Frontböj
40-90 x 4
100, 110, 120 x 2
130, 140 x 1
Front Rack Holds
170 x 1
200 x 4
Stöt böj
För rörlighet. 40 4x4
Börjar bli lite orolig angående mina armbågar. Känns som att de har varit inflammerade/onda för länge nu. Men det gör inte ont att frontböja, de som gör ont är full extension i armbågsleden med extenderad handled. Tror att jag får börja med gymnastik rörlighet för underarmar igen, för tror att det är vrist och finger flexorer som spökar.
I övrigt så måste jag förbättra min förmåga att hålla överkroppen helt vertikal, och ska hålla fokus på det under nästa period även om vikterna kommer bli mindre. Men tror ett bra upplägg kan vara att variera vartannat pass med
a) långsamma stoppböjar (fokus på helt vertikal överkropp)
och
b) Tunga böjar (med studs och fart, typ som nu alltså med mer strikt med vertikal överkropp)
Någon med annat förslag? För att uppnå detta? Känner att jag behöver bli bättre på att hålla överkroppen vertikal på tyngre lyft, samt att jag är för dålig i dagsläget på att utnyttja hastighet vilket är min starka sida.
Skall i övrigt fortsätta med att få in stöt böj, tycker det är oerhört bra för rörlighet i höfterna.
Rätt dåligt pass idag. Eller riktigt risigt faktiskt. Var orörlig och stel. Körde i alla fall stopp böjar. Gick dåligt med att hålla ryggen helt vertikal, rumpan drog iväg lite grand..
Prövade även att köra lite pike pressar innan träningen, men hade inte riktigt stretchat axlar innan så var ojämn i överkroppen och då blir det svårt att hålla balansen. Att vara jämnlikt rörlig i armarna över huvudet är fan a och o för handstående.
Stopp böj fram
40-90 x 4
100 x 2
110 x 2
120 2 x 1, 2
110 x 2
100 2 x 3,4
80 x 4
70 x 4
Körde knäböj fram med stopp idag. Kändes så där. På tyngre vikter blev det lite framåt lutning, alltså att rumpan drog iväg. Men överlag okej.
Ingen studs efter stoppet. på uppvärmningsvikterna körde jag 4 reps, varav tv första var med stopp, alldleless för drygt att köra 4 reps på stopp böjar med 4 sek stopp. I alla fall för mig, vikterna blir för låga. På tyngre vikter så blev det bara 1-3 stopp böjar.
Knäböj fram 5sek stopp
40-100 x 4
110 x 2
120 x 2
125 2x1
120 x 1
115 x 2
110 2 x 3, 2
100 x 2
80 x 2
Front rack holds
180 3 set (byggde inte lite kvarsböjar också)
200 3 set
Sliten status idag. Men gick ändå relativt okej att hålla överkroppen helt vertikal. Enbart på 130 och 140 som jag misslyckades. reppet på 140 var de rätt mycket framåt lutande i men de gick ändå. Kom väldigt långt fram och kom upp på tårna på båda fötterna men men.
Sots pressar
3 x 4
Knäböj fram. 2 5sek stopp böj + 2 snabba
40-100 x 4
Knäböj fram. 1 5 sek stopp böj + vanliga
110 x 2
120 x 2
130 x 1 (inget stopp)
140 x 1 (inget stopp)
130 x 1 (inget stopp)
120 x 2
115 3x4
Knäböj bak
60 kg 4 x 30 sek.
Bara sitta i botten 30 sek
Sots pressar
3x4
Skönt att börja passet och att avsluta med sots pressar. Bra rörlighetsträning
Ett pass blandat med pressar och rörlighet.
Sots pressar
30 2x4
35 2x4
40 2x4
Pressar + 30 sek stretch i botten position av knäböj
45 x 4
50 2x4
60 2x 3, 2
50 2x 4, 6
Latsdrag
Okänt antal set.
Gillar starkt sots pressar. kommer fortsätta med detta.
Har lite tappat räkningen på hur många pass som jag inte har hunnit redovisa men av vad jag kommer ihåg så har jag tränat:
Söndag - knäböj fram
Måndag - Pressar latsdrag
Tisdag - knäböj fram.
Börjar med passet söndag den 29onde decemeber.
knäböj fram
40-110 x 4
120 x 2
120 x 2
140 4x1
130 x 2
100 x 4
80 x 4
Status:
Okej status. Fick igen ont i vaden/foten/underbenet. Kom idag på första settet på 140, tror de kan ha varit för att jag kom för mycket på tå och båda hälarna lättade, mycket på grund av helt värdelös skivstång. Kullagrena i stången var helt slut så hela stången började rulla nån gång under lyftet på grund av att vikterna började rotera.
Måndag 30 Dec
Helt slut i kroppen och ingen stretching innan passet. Tänkte köra sots pressar som uppvärmning men var alldeless för stel och knäna värkte så istället för att köra 30-45 min stretching för att klara av sots pressar så körde jag bara vanliga pressar istället.
Strikta Pressar
30, 40, 45, 50 x 4
55 4x4
50 x 4
Latsdrag
Breda: 6-8 set x 4-8 reps
Smala: 5-7 set x 4-6 reps
Höll inte exakt koll på antalet reps.
Tisdag 31 december
Knäböj fram
40-110 x 4
120 x 2
130 x 1
140 x 1
120 4x4
Partner stretch av höfter och överkropp.
Status: Bra.
Bra rörlighet. Orkade hålla överkroppen vertikal i alla lyften förutom sista reppet på sista settet på 120. Ryggen på 140 var riktigt bra och lyftet kändes lätt
Status: trött och oinspirerad. Allmänt osugen på att träna.
Gjorde ett okej pass med tanke på tillståndet. Har sovit oregelbundet och ätit mindre bra nästan hela julen. Men men.
Hade inget tryck i benen idag, blev mest långsamma seg lyft. Hade tangerat PB i frontböjen om jag haft lite explosivitet och vilja idag nåja. Another day.
Frontböj (1 långsam + 3 normala)
40-120 x 4 (10 kg ökning per set)
130 x 2
140 x 1 (lite långsammare än normalt tempo)
145 x 1 (samma som ovan)
140 x 0 (dålig rack-position och orkade inte ändra)
Knäböj bak OL-stil
60 x 4
80 x 4
100 x 4
120 x 2
Samma här. Långsamma med stopp det första reppet. Rörligheten ok, men kan inte helt och hållet nå fulltdjup utan att fälla överkroppen lite grand. Mer flexibilitet i höften behövs. Annars ok.
Har du samma problem som jag när det gäller att vara upprät? Dvs det tar emot även på nervägen pga stelhet? Hade ju varit kul om man iallafall tog sig ner rakt och kunde träna upp det muskulärt då stelhet aldrig verkar ge med sig...
Har du samma problem som jag när det gäller att vara upprät? Dvs det tar emot även på nervägen pga stelhet? Hade ju varit kul om man iallafall tog sig ner rakt och kunde träna upp det muskulärt då stelhet aldrig verkar ge med sig...
Ja precis! I alla fall när det gäller knäböj bak OL-stil. Det är mycket bättre i frontböjen även om de inte är perfekt där heller.
För mig är det en väldigt kort del av rörelsen där jag i princip "tappar" kontrollen för en kort stund (även om jag kör sakta) och höften dras mot höger benet och tror de är i samband med detta som jag måste luta fram överkroppen lite grand. I frontböjen kan jag sen hålla denna position men i bakböj 8från att döma av dagens bakböjar) så måste jag framåt ytterliggare med överkroppen de 5 sista centimetrarna för att nå full djup.
Haha japp så mycket lättare om de bara varit muskulärt. Men med det sagt så är jag rätt säker på att detta går att lösa, till skillnad från fotleden *gah!*:smash:*mini, men de är ju som alla andra stelhets problem "a never ending story" med töjande varenda dag.
Status: seg. kände mig inte stark idag, var ett rätt drygt pass.
Frontböj
40-120 x 4 (10 kg ökning per set)
130 x 1
140 2x1
125 2x3
100 x 4
Pressar (strikta)
30, 40, 45, 50, 55 x 4
60 x 3
65 x 2
60 3x3
50 2x6
Status: rörlig, fast ändå stel.
Har kört en ny stretch övning igår och idag, så kom in i lite andra vinklar idag (kändes det som i alla fall) eftersom det sträckte på lite ovana ställen. I det stora hela tror jag det var bra.
Körde knäböj med stöt grepp idag, blev ett person bästa på 80. Om man nu kan kalla det då jag bara latjat omkring på lättare vikter tidigare. Gillar i alla fall denna övning, bra för både rörlighet och styrka. Missade första försöket på 80 i alla fall. Pinsamt. Försökte push-pressa upp vikten men gick inte alls. Slutade med att jag fick stöta upp den med en s k squat jerk. Vette fan vad de heter på svenska.
Frontböj 1+3 (första med lågt tempo och stopp)
40-120 x 4
5 sek stopp böj. Långsamt på nedväg
130 4x1 (sista settet utan stopp)
135 x 1 (inget stopp)
120 3x2
Front rack holds (plus lite små juck)
170 x 20 sek
190 x 20 sek
210 3 x 20 sek
Knäböj med stöt grepp (långsamt ned. 5 sek stopp)
40 x 4
50 2x4
60 2x 2, 3
70 2x3
80 1x1 PB
Nu tror jag tyvärr det blir vila i två dagar eftersom att skolan börjar om och vi har labbar. Sen är det även en rapport som ska vara inne senast 18 på onsdag så måste fokusera på det.
I övrigt så måste jag fortsätta med knäböj med ryck-grepp. Är bra att få in det kanske var tredje pass för att även få träna lite push-pressar.
Status: seg i benen. Hyfsat rörlig. Men skulle kört nån minut av den nya stretchen hade hjälpt i "stöt böjen".
gjorde 145 i frontböj, kanske borde sikta på att sätta det som standard och att komma upp i det varje pass nu som jag gjort med 140 (förutom när jag kör stoppböjar).
Frontböj 1 stopp på varje set
40-100 x 4
110-120 x 2
Frontböj (utan stopp)
130 x 1
140 2x1
145 x 1
130 x2
120 x 4
Stöt böj
En blandning av push-press och "squat jerks" för att få upp stången.
40 x 4
50 x 4
60 x 4
70 2x2
80 4 x 1, 2, 2, 2
70 x 3
60 x 4
Squat jerks
Stretching
Bubblan84
2014-01-10, 12:38
Satan vad du böjer! Har du skapat dig någon progressionsplan för militärpressarna? :)
Satan vad du böjer! Har du skapat dig någon progressionsplan för militärpressarna? :)
Jajamän mycket böj som gäller! Klurar lite på att målet att hinna till 175 eller 180 innan sommaren. Men det är kanske lite för mycket.
Njae inte någon färdig progressionsplan än. Men planen är att göra något av ett max försök i helgen så får jag se mer exakt var jag ligger. Förhoppningsvis går det att få upp 70 i alla fall. Har du färdigställt någonting än?
Bubblan84
2014-01-10, 13:30
Jajamän mycket böj som gäller! Klurar lite på att målet att hinna till 175 eller 180 innan sommaren. Men det är kanske lite för mycket.
Njae inte någon färdig progressionsplan än. Men planen är att göra något av ett max försök i helgen så får jag se mer exakt var jag ligger. Förhoppningsvis går det att få upp 70 i alla fall. Har du färdigställt någonting än?
Det är ett högt uppsatt mål. Kan helt klart gå, men det är jävligt tufft!
Har tänkt öka träningsvikten med 3 kg i månaden i militärpressen på mitt wendlerprogram så får vi se hur långt det håller. Kan jag hålla den progressionen så bör jag ligga när 100 kg i maxrep. Kommer säkert att gå jättebra i några cykler sen kan det bli jävligt tufft, men bara att göra sitt bästa :) Inte missnöjd om jag "bara" skulle få upp 80-90 kg heller och de bör definitivt gå!
Det är ett högt uppsatt mål. Kan helt klart gå, men det är jävligt tufft!
Har tänkt öka träningsvikten med 3 kg i månaden i militärpressen på mitt wendlerprogram så får vi se hur långt det håller. Kan jag hålla den progressionen så bör jag ligga när 100 kg i maxrep. Kommer säkert att gå jättebra i några cykler sen kan det bli jävligt tufft, men bara att göra sitt bästa :) Inte missnöjd om jag "bara" skulle få upp 80-90 kg heller och de bör definitivt gå!
Ja. Men de borde gå. Har ju gått från 130 till 150 på 4 månader, och då var nog bara de 4 sista veckorna som jag verkligen fokuserade på att hinna upp i 150.
Men ur synvinkeln att hålla sig skadefri kan det vara klokt att låta senor och leder vänja vid nuvarande vikter innan man pushar på vidare.
Det är nog en bra plan! =).
Om du inte klarar det en cykel så är det ju bara att köra igen eller hålla ned lite på vikten.
Det är lite oklart hur jag ska gå tillväga med detta ännu. För tillfället så pressar jag snett i och med att jag är olika rörlig i de båda armarna. Så prio borde de två första månaderna egentligen bara vara att få till rörligheten och ligga på vikter där jag kan hålla bra teknik för att sen lasta på lite mer efter två månader. hmm, har lite att grubbla på!
Bubblan84
2014-01-10, 17:16
Hehe och jag pressar nog lite snett då benen är olika långa och ryggen är sne :D
Hehe och jag pressar nog lite snett då benen är olika långa och ryggen är sne :D
Där ser man!
Men hur ser det ut med armarna?
Status: Sliten i överkroppen i axel regionen. Benen kändes okej innan passet. Men inte mycket tryck i dem skulle det visa sig.
Frontböj
40-100 x 4
110-120 x 2
130 x 1
140 2x1
115 x 2 lol. aldrig gjort ett så dåligt set.
OL
Vändningar
Squat jerks
Drag
Stretch av diverse
Bubblan84
2014-01-11, 09:59
Där ser man!
Men hur ser det ut med armarna?
Bättre rörlighet i höger än vänster *gah!*
Bättre rörlighet i höger än vänster *gah!*
Bedrövligt! det är samma här och resultatet blir att armbågen åker ut och jag trycker upp höger axeln för att kompensera vilket leder till att jag senare även måste slappna av i ena sidan av magen/ryggen för att få upp vikten när det är tungt. Inte alls bra.
Bubblan84
2014-01-11, 10:50
Bedrövligt! det är samma här och resultatet blir att armbågen åker ut och jag trycker upp höger axeln för att kompensera vilket leder till att jag senare även måste slappna av i ena sidan av magen/ryggen för att få upp vikten när det är tungt. Inte alls bra.
Jo, det är ett helvete. Jag borde skaffa inlägg i högerskon, sen ha disciplin att stretcha höft/rygg som fan och jobba med pinne för att öka rörligheten i axelleden. Mycket jobb, men gör man det lär det vara värt det. Nu går jag på massage var 3-4 vecka och det blir ju svindyrt i längden.
Jo, det är ett helvete. Jag borde skaffa inlägg i högerskon, sen ha disciplin att stretcha höft/rygg som fan och jobba med pinne för att öka rörligheten i axelleden. Mycket jobb, men gör man det lär det vara värt det. Nu går jag på massage var 3-4 vecka och det blir ju svindyrt i längden.
Ja definitivt!
Jag stretchar som fan för att kunna köra knäböj men det är de värt, även om de är tidskrävande.
oj då! det var inte lite! jävligt skönt, men som sagt dyrt i längden som du säger! =) Köp lite mobility utrustning istället så kanska du slipper lägga ut pengar på massage. Man kommer väldigt långt med boll (lacrosse eller bandy) och rumble roller (eller liknande), än bättre om man har en partner som kan hjälpa till ibland med extra tyngd=)
Bubblan84
2014-01-11, 11:28
Ja definitivt!
Jag stretchar som fan för att kunna köra knäböj men det är de värt, även om de är tidskrävande.
oj då! det var inte lite! jävligt skönt, men som sagt dyrt i längden som du säger! =) Köp lite mobility utrustning istället så kanska du slipper lägga ut pengar på massage. Man kommer väldigt långt med boll (lacrosse eller bandy) och rumble roller (eller liknande), än bättre om man har en partner som kan hjälpa till ibland med extra tyngd=)
Hehe, blir alltså 1-2 ggr i månaden som jag går på massage. I snitt typ 500 spänn i månaden. Kan helt klart vara värt att skaffa nån typ av foam roller och just rumble roller verkar ju poppis bland koloiterna, får nog skaffa en sån. Blir bra mycket billigare i längden, så kan man lägga cashen på nåt annat.
Hehe, blir alltså 1-2 ggr i månaden som jag går på massage. I snitt typ 500 spänn i månaden. Kan helt klart vara värt att skaffa nån typ av foam roller och just rumble roller verkar ju poppis bland koloiterna, får nog skaffa en sån. Blir bra mycket billigare i längden, så kan man lägga cashen på nåt annat.
haha jag läste 3-4 gånger i veckan=).
Men ja 1-2 gånger i månaden är ju ganska mycket det med.
Ja precis! sen är de väldigt bra för att få upp låsningar och liknande så helt klart en investering, kan rekommenderas!
Status: så där. rätt stel pga att jag struntade i att stretcha igår. Hade fullt upp med skoljobb.
Prestation: ok!
det blev ett person bästa i pressen, och kan nog ta mer. Blev även reps bästa i frontböj.
Det jag tar med mig från passet är att det är en sjuk skillnad hur lätt det är att böja när jag verkligen kan hålla ned hela höger foten och få vikten jämnt fördelad på båda benen. Går otroligt lätt att böja då.
Idag försökte jag få lite mer fart på stången också i den excentriska fasen. Tappar så mycket av att köra sakta. Det gick bra upp till 130. på 140 blev det lite för tungt för magen.
Frontböj + pressar
Först pressar sen böj.
40 4+4
50 4+4
60 2+4
70 1+4 PB press
Frontböj (fokus fart och vertikal överkropp)
75 x 4
90 x 4
100 x 4
110 x 3
120 x 3
130 x 3 Rep PB
140 2x1 (löjligt dåliga lyft)
120 3x3
Knäböj + stångrodd
Oklart hur många reps set det blev. Fokus på vertikal överkropp i böjen.
Bubblan84
2014-01-13, 13:29
Helvete vad skönt att få upp 70 i pressen! "Bara" 30 kg att öka tills året är slut då! :)
Helvete vad skönt att få upp 70 i pressen! "Bara" 30 kg att öka tills året är slut då! :)
Haha ja!
Men utvilad hade nog 75 gått också. Men är nog bättre att utgå från 70! Ska försöka göra en plan i helgen för hur jag ska ta mig till 100 också=)
Status: Taggad och sugen på att träna.
Prestation: över förväntan.
Övrigt: Tog lång tid idag att få till rörligheten för att kunna böja. Kändes väl inte riktigt helt hundra heller nån gång under passet. Känns som att jag lägger tyngden mycket mer på vänstern när jag är stelare. I övrigt rätt bra fart idag.
Kom inte riktigt ned i positionerna jag ville i stoppböjen. Men kunde ändå hålla någorlunda vertikal rygg.
Press + Stöt (squat jerk) + frontböj
40kg 2 + 2 + 4
50kg 2 + 2 + 4
60 1 + 2 + 4
70 0 + 2 + 4
Frontböj (fokus: hastighet)
80, 90, 100 x 4
110, 120 x 3
130 x 2
140 x 2 Rep PB
Frontböj med 3s stopp
115 4x3
Front rack holds
170 (+ juck)
190 4 set (+ juck)
200 3 set
Latsdrag
Flera set.
Status: Bra och taggad. Bra rörlighet i underkropp, sämre i överkropp.
Prestation: Så bra att storhetsvansinnet tog över...
Allting gick bra fram tills att jag bestämde mig för att satsa på ett person bästa i "squat jerk". 80 kg gick väldigt lätt så tänkte att jag ska pröva på 90 också. Det gick dåligt.. Eller ja. Jag borde ha tagit första försöket men vågade inte riktigt sätta mig ned tillräckligt djupt. Andra försöket var värdelöst. Efter detta och i kombination med en riktigt dålig press på 70 (banan rygg) så var korsryggen rökt och all styrka i den försvunnen = kass teknik i frontböj.
Filmade lite grand som jag ska försöka få upp vid senare tillfälle.
Lite OL-ande
Squat Jerks
40 x 4
50 2x 4
60 2x 4
70 2x2
80 x1
90 x 0, 0
Frontböj
90 x 4
100 x 4
120 x 2
130 x 2
140 2x1
120 x 1
90 x 3
Sots pressar tappert försök med för stel. se ovan...
Pressar bak
40 4x6
Videobomb.
Clip från träningen igår. Orkar inte klippa ihop så blir en massa klipp istället.
Stöt-grepps böj. Märks att rörligheten i fotlederna är rätt dålig när man kör såna här böj. Bara kolla på ryggen och rumpan.
3jW8g7GzO-I
fail
gONnURKdEEs
120. Man ser här att jag sätter mig snett men att det korrigeras i botten läget. Även lagt märke till att jag står längre ut med vänster benet från medelpunkten än högern. Undra varför..
-Ft0qsi_pAw
130. samma här. vänter benet längre ut från kroppens medellinjen. Konstigt.
FxOH_Ec55RU
140. snett bakifrån. Kunde inte vara vertikal. För trött i ryggen..
UhxtPRGClWg
Gött å va lite sned. Då är allt i sin ordning :) Du ser ju ut att ha bra rörlighet i squat jerksen, bara lite ovana!
Gött å va lite sned. Då är allt i sin ordning :) Du ser ju ut att ha bra rörlighet i squat jerksen, bara lite ovana!
Haha ja det är nog så. Om man tittar närmare så är nog alla sneda på något sätt.
Tack:) japp! bättre vana och mer speed.
Bubblan84
2014-01-16, 14:49
Har du checkat benlängden? Har väl med höften eller benlängdsskillnad att göra att ena benet är längre från medelpunkten. Utförandet ser fint ut tycker jag.
Har du checkat benlängden? Har väl med höften eller benlängdsskillnad att göra att ena benet är längre från medelpunkten. Utförandet ser fint ut tycker jag.
Tack:)
Jo. Jag vet i alla fall att ena underbenet är längre än det andra från egna subjektiva iakttagelser:) Och det är vänsterbenet så det förklarar väl ganska mycket.
Har funderat tidigare på att mixtra lite med ojämn fotplacering (höger längre fram än vänster) eftersom det oftast känns bättre att stå lite ojämnt, plus att höger hälen har en tendens att släppa när jag är i botten och det är ju naturligt med tanke på att vänster underben är längre (och dessutom är höger ankeln stelare).
Sen ska jag väl också nämna att jag är rätt ojämn rörlighetsmässigt rent generellt i benen.
Status: Bra.
Prestation: Okej.
Övrigt: Ett okej träningspass. Lite sliten i ländryggen sen igår men gick väl ändå okej även om tekniken inte var som den borde så var den bättre än igår.
Fick snabba på idag eftersom jag hade inplanerat ett möte så blev med nöd och näppe jag hann böja.
Annars rätt dåligt att dem knyckt i princip alla vikter från gymmet. Om de är 2-3 stycken där som skall böja samtidigt så finns det nog ej nog med vikter.
Frontböj
40-90 x 4
100-120 x 2
130 x 1
140 3x1
120 x 5 Rep PB (hade kunnat gå för fler)
1.25 frontböj (film nedan)
90 4x4
Tror detta set var rätt legit. Gick lite för högt upp på de andra.
B3ZsfbBQHPs
Kul journal och roligt med filmer.
Alla är inte helt symetriska. Jag själv är lite olika rörlig höger och vänster och drar åt höger benet precis som du gör. (skillnad i fotled, knä och höft)
Klart en viss del är nog ett inlärt motoriskt mönster med för mig, men kroppen söker sig dit det är lättast.
Tror inte du behöver oroa dig mycket, men går ju att jobba på.
Benlängdsskillnader spelar in såklart med.
Knäböj fram på 140 såg fin ut tycker jag :)
Kul journal och roligt med filmer.
Alla är inte helt symetriska. Jag själv är lite olika rörlig höger och vänster och drar åt höger benet precis som du gör. (skillnad i fotled, knä och höft)
Klart en viss del är nog ett inlärt motoriskt mönster med för mig, men kroppen söker sig dit det är lättast.
Tror inte du behöver oroa dig mycket, men går ju att jobba på.
Benlängdsskillnader spelar in såklart med.
Knäböj fram på 140 såg fin ut tycker jag :)
Tackar, men filmerna är tyvärr mer undantag än regel. Men ska försöka göra ett bättre jobb att ladda upp:)
Ja precis! har du gjort några korrigeringar i fot position eller försöker du stå så symmetriskt som möjligt?
Tackar men bättre brukar de vara! =)
Status: stelt. Suttit på en stol från 06-1500 och skrivit labbrapport.
Prestation: helt okej.
Körde lite OL idag. Det var grymt roligt. Men märker att jag drar snett i andra draget. Lägger över vikten mycket på höger benet. Men de ska nog bli bra.
Gick upp till 90 i styrkevändning (från golvet), det var inte så tungt. Hade kunnat göra 100, men kändes som att 90 räckte till att börja med.
Kan inte direkt redovisa set och reps. Körde bara på med följande.
Styrkevändning + press
Massa set. Tyngsta var 2 reps på 60.
Styrkevändning + pushpress
Massa set. 60 och 70 kg och 80 kg.
En styrkevändning 2 pushpressar.
Styrkevändning + stöt (jämfota, ej split)
Styrkevändning + 2 stötar. massar set. 70 och 80kg.
Styrkevändning 90kg en etta.
Annars så lite frontböjar också i komplex med det andra. Nåja. Jävligt rörigt. Skit samma. roligt pass.
Även nya skor romaleos 2. Grymt sköna!
Status: sovit riktigt dåligt. Stel och sliten i knäna.
Prestation: sämsta passet på ett bra tag.
Kommer vila mina ben nu åtminstone en dag. Kanske två hela. Vi får se hur de känns. Vilar benen tills de är fräscha.
frontböj
40-90 x 4
100-120 x 2
130 3x1 (länge sen 130 var så tungt)
Bubblan84
2014-01-20, 14:06
Helt rätt att vila litegrann om du känner dig sliten, det gör dig bara gott! :)
Helt rätt att vila litegrann om du känner dig sliten, det gör dig bara gott! :)
Ja det är sant! Då kommer man tillbaka starkare*flex*
Status: fortfarande sliten i knäna. Överkroppen kändes okej, lite sliten i axlarna men körde ändå.
Prestation: medelmåttig.
framtid: ska inte köra så tungt den kommande månaden i pressarna. Ska hålla mig till submax 2or, kanske någon etta, men köra bulken av passen på submax 4or. Jag måste bättre på rörligheten i vänstern och se till att lyfta rätt innan jag går på tyngre vikter.
Sots press
30 2x4
35 2x4
40 2x 2, 3
Kommentar: för stel i axlar/armar för att köra tyngre idag. Kunde inte låsa ut ordentligen på 40 så de blev inte så mycket idag.
Militär Press
50 x 4
55 x 4
60 x 4
65 x 1
60 4 x 3, 3, 3, 3
55 x 5
Kommentar: skulle köra 2 set till på 55 men klockan drog iväg.
Latsdrag smala
50 x 5
55 x 5
60 5x4
Status: sliten i kroppen och seg. tror jag är lite små sjuk. Annars rätt bra.
Prestation: seg i kroppen som sagt.
Filmade lite bakböjar idag. Det ser väl så där ut. Ska ladda upp en video sen. Det som såg sämst ut var framifrån eftersom det är tydligt att jag sätter mig närmare högern, som tidigare. Verkar även som att problemet blev ännu mer tydligt när jag körde med en högre inläggssula i högern. nåja.
Frontböj
40-90 x 4
100-120 x 2
130 x 1
140 3x1
frontböj med stopp (3s)
120 x 2
110 3x3
100, 90, 80, 70, 60 x 1 (1 rep på varje, utan vila)
Knäböj bak med stopp
Bubblan84
2014-01-21, 14:27
Har upptäckt att jag också sätter mig mer och mer ojämnt. Verkar som att benlängdsskillnaden även ställer till det i höften. Är som stel och öm över höger höftkula. Gluteus medius eller nåt..
Blev bara en dags vila av benen ser jag. Skulle kanske göra gott att vila ett par dagar längre och kanske ta ett lättare pass som comeback?
Har upptäckt att jag också sätter mig mer och mer ojämnt. Verkar som att benlängdsskillnaden även ställer till det i höften. Är som stel och öm över höger höftkula. Gluteus medius eller nåt..
Blev bara en dags vila av benen ser jag. Skulle kanske göra gott att vila ett par dagar längre och kanske ta ett lättare pass som comeback?
Två dagars vila;). Men det är väl sant, måste börja köra på lite lättare vikter ibland också. Och att börja lättare är en bra idé. Speciellt med knäböj eftersom det ofta känns förjävligt i knän/höfter/anklar när man inte böjt på några dagar.
Ja det ställer till det i höften för mig också. Mer stel i höger rumpa och mer stel i vänster ljumske! Ska i alla fall gå tillbaka till att ha lika höga sulor. Får fortsätta arbete på det andra och filma oftare!
Två clips från idag.
Klippet framifrån ser fan inte bra ut alltså, dock så förstärker det väl lite grand att kameran står snett. Men ändå. Detta är något som måste åtgärdas. får filma mer och försöka ännu mer att komma i mitten.
Snett bakifrån så ser det väl okej ut. Svårt att se om det är en buttwink eller inte, brukar dock inte vara det. Lyckas även vara rätt så vertikal vilket är bra!
Vet inte riktigt om problemet kanske förstärks genom att jag står mer brett. Men jag står ju ändå inte speciellt brett i filmen. Måste typ stå så där brett (kanske lite smalare) för att nå fullt djup.
FiczJSoi5uM
qAFVKllhCUA
Tycker inte alls det ser farligt ut! Alla är vi sneda nånstans så jag vet inte om jag tycker det är värt att lägga energin på så länge det känns bra!
Tycker inte alls det ser farligt ut! Alla är vi sneda nånstans så jag vet inte om jag tycker det är värt att lägga energin på så länge det känns bra!
Du kanske har rätt.
Men belastningen fördelas ju rätt olika mellan benen vilket inte borde vara bra för rygghälsan. Denna fördelning kanske också är anledningen till att jag länge haft problem med höger foten också att det blir ett felaktigt rörelsemönster, men håller helt med att det är önödigt att slösa alltför mycket energi på det. De tar bara bort tid från att bli starkare*flex*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.