handdator

Visa fullständig version : Varför är vi jobbiga mot tjejer/kvinnor på Kolozzeum?

Sidor : [1] 2 3

filmjölk
2012-09-23, 15:04
Jag har märkt att kvinnor/tjejer behandlas rätt illa emellanåt i trådarna, med risk för att verka mossig tycker jag att det är dålig stil att snäsa av/tillrättavisa/jävlas med/trycka ner etc. tjejer/kvinnor bara för att man har någon slags jämnställdshetsvision där man skall jävlas med alla likvärdigt, oavsett kön.

Jag anar tom att det är en viss överkompensation, där vi behandlar kvinnor sämre: "Hon skall inte tycka att hon är något!!!" "Jag skall minsann inte white-knightea då gör jag tvärtom!", "Va? försöker hon spela på sin kvinnlighet? Man the battle-stations! Engage bullying mode, prepare anti-white knight-torpedos!"

Jag tycker att vi kollektivt skall skärpa oss på den här punkten, och lära oss att försöka behandla kvinnor bättre.

Men varför är "vi" jobbiga mot tjejer/kvinnor på kolozzeum? Vad tror du?

agazza
2012-09-23, 15:06
Aldrig märkt av annat än tafatta försök till parning när det gäller hur killar kommunicerar med det andra könet på brädan.

BelowAverage
2012-09-23, 15:06
Vad är du för nån kärring?

tjing
2012-09-23, 15:09
En del killar gilla att trycka till tjejer som ett sätt att hämnas på alla tjejer för att de inte får ligga med snygga tjejer. Inte minst på nätet där missunnsamheten och sarkasmen flödar.

filmjölk
2012-09-23, 15:09
Aldrig märkt av annat än tafatta försök till parning när det gäller hur killar kommunicerar med det andra könet på brädan.

Eh va? Det ser jag väldigt sällan.

Olegh
2012-09-23, 15:19
Är det lismandet du tänker på då som är jobbigt för kvinnorna? Eller den ibland överdrivna uppmärksamheten?

Jag upplever det snarare som förhållandevis neutralt. Som sig bör. Kvinnor är folk också, tro det eller ej. Att man får ta mothugg som medlem av det täcka könet ser jag inte som något negativt, utan något som tyder på ett hälsosamt debattklimat. Till skillnad från att kassa argument ska skämtas bort, eller någon annan form av särbehandling.

Okej
2012-09-23, 15:20
En del killar gilla att trycka till tjejer som ett sätt att hämnas på alla tjejer för att de inte får ligga med snygga tjejer. Inte minst på nätet där missunnsamheten och sarkasmen flödar.

This, har du någon gång använt termen "sliddjur", känn dig träffad

Dock har jag bara sett detta någon enstaka gång på kolozzeum, då snackar jag forum mer generellt. Tycker stämningen är väldigt bra på kolozzeum för att ändå vara hyfsat anonymt

mikaelj
2012-09-23, 15:21
Jag ser inte heller sådant. Instämmer med agazza.

feyin
2012-09-23, 15:24
För att samhället är formerat efter männens struktur och det är synd om alla kvinnor. Till alla kolokvinnor: Behåll armhålehåret! Skapa en revulotion!

Angel
2012-09-23, 15:25
De får killar jag kommunicerar med här på Kolo (skriver i journaler, kommenterar i trådar osv.) är trevliga. Möjligtvis för jag träffat de flesta irl också.

Tolkia
2012-09-23, 15:26
Jag hoppas att tråden kan hålla sig någorlunda på spåret, för ämnet är intressant. Är det lismandet du tänker på då som är jobbigt för kvinnorna? Eller den ibland överdrivna uppmärksamheten?
Upplever du att detta gäller samtliga tjejer/kvinnor på Kolozzeum? Mitt intryck är att smörandet är näst intill isolerat till trådar där snygga tjejer visar bilder.
Att man får ta mothugg som medlem av det täcka könet ser jag inte som något negativt, utan något som tyder på ett hälsosamt debattklimat. Till skillnad från att kassa argument ska skämtas bort, eller någon annan form av särbehandling.
Upplever du att de tjejer/kvinnor på Kolozzeum som deltar i debatten kräver särbehandling p.g.a. sitt kön? Man kan nästan tro det när du skriver så här, nämligen. Jag uppfattar det som att filmjölk menar att han ser att manliga medlemmar ofta är jobbiga mot kvinnliga, snarare än att han saknar extra vänlig behandling av kvinnliga medlemmar. Men jag kan ha fel.

stevebc
2012-09-23, 15:31
För att samhället är formerat efter männens struktur och det är synd om alla kvinnor. Till alla kolokvinnor: Behåll armhålehåret! Skapa en revulotion!Det låter inte så feministiskt att framställa hudkräm.

312
2012-09-23, 15:32
Jag ser inte heller sådant. Instämmer med agazza.

Håller med här.

filmjölk
2012-09-23, 15:35
jag ser inget lismande eller flirtande tbh, jag ser mest att folk säger att det är det, och sedan som Tolkia tolkar mig, är extra jobbiga mot kvinnliga medlemmar. Kanske som nån slags överkompensation.

feyin
2012-09-23, 15:39
Det låter inte så feministiskt att framställa hudkräm.
Revulotion är vad som krävs för dagens kvinnor!
De flesta är så jävla finniga.

cero
2012-09-23, 15:39
Att det inte verkar finnas särskilt många kvinnliga skribenter leder väl till lite extra mycket smörande från herrarna. Annars har jag inte reagerat på något särskilt.

Olegh
2012-09-23, 15:40
Jag hoppas att tråden kan hålla sig någorlunda på spåret, för ämnet är intressant.
Upplever du att detta gäller samtliga tjejer/kvinnor på Kolozzeum? Mitt intryck är att smörandet är näst intill isolerat till trådar där snygga tjejer visar bilder.

Nej, det var tänkt lite halvironiskt med tanke på aktuella händelser. Som sagt: "Jag upplever det snarare som förhållandevis neutralt."

Upplever du att de tjejer/kvinnor på Kolozzeum som deltar i debatten kräver särbehandling p.g.a. sitt kön? Man kan nästan tro det när du skriver så här, nämligen. Jag uppfattar det som att filmjölk menar att han ser att manliga medlemmar ofta är jobbiga mot kvinnliga, snarare än att han saknar extra vänlig behandling av kvinnliga medlemmar. Men jag kan ha fel.

Inte ofta, men det händer. Jag vet ärligt talat inte heller vad filmjölk menar riktigt, men min spontana tolkning var att han syftade på det hårdare och mer ifrågasättande "debatt"-klimatet som förekommer ganska ofta. Ungefär som att kvinnor i större mån borde vara fredade. Det kanske är orättvist mot filmjölk, men utifrån hans tidigare poster har jag uppfattat hans ståndpunkt som något åt det hållet. Om det är som du säger måste jag säga att jag missat de flesta av dessa taskigheter faktiskt. Ibland är väl inte fingertoppskänslan på topp hos alla debattörer. Men det är sällan som det är över gränsen. Om jag inte helt missat det som åsyftas dvs. Jag läser nästan bara i allmänt.

Lamewolf
2012-09-23, 15:45
Inget jag märkt. Men du kanske är lite extra finkänslig och reagerar så fort någon inte håller med en brud och anser att han trycker ner henne?

tossefar
2012-09-23, 15:52
Jag tycker inte att kvinnor behandlas sämre på forumet. Jag skriver likadant oavsett vilket kön trådskaparen har. Visst, förväntar sig tjejerna daltande så kanske de blir missnöjda med tonen på forumet. Speciellt nu när tigerkotten är borta.

Loke
2012-09-23, 16:22
Det är möjligt att kvinnor här behandlas sämre, men det är helt obetydligt jämfört hur dåligt man kan bli behandlad av andra skäl. Ingen tjej här på kollo blir så mobbad som Rikard Jansson till exempel.

rooz
2012-09-23, 16:28
Jag steker pannkakor åt dom.

Mvh
Whiteknight

Sheogorath
2012-09-23, 16:30
Jag tycker att många tjejer håller väldigt låg profil. De slänger upp lite recept på "smarriga proteinbollar" men för övrigt är det inte så mycket skrivande. En betydande andel av de tjejer som skriver mycket ("I don't always post, but when I do, I postar in kost+deff+allmänt-delarna av forumet") är väldigt... Dumma? Kanske inte dummare än Kolo-snittet (det vågar jag inte bedöma) men på något vis är de ändå så dumma att det sticker i ögonen. Då kan man kanske känna att det rycker lite i tangentbordsfingret. Sen tror jag inte att det brukar vara jag som står för flejmandet ändå.

Edit: det finns naturligtvis lysande undantag. Tolkia är t.ex. väldigt klok och skriver mycket. Sen att vi inte alltid håller med varandra i sakfrågor är en annan femma. Och jag har inte glömt dig heller, Angel. Du är också klok. Och winters... osv osv.

Edit2: jag tror att det jag försöker säga (åtminstone nu när jag läst igenom min post några gånger) är att de som sticker ut är de som är lätta att hacka på, och kanske sticker vissa ut lite extra FÖR att de är tjejer i ett mansdominerat forum.

Tricklew
2012-09-23, 16:35
Kommer detta från filmjölk? Få medlemmar har gjort en kvinnlig medlem så arg, som när Filmjölk försökte säga åt en kvinna att lägga av med våldsamt sex, den enda som gjort en kvinnlig medlem så arg innan måste ha varit hurril och Mikaelj. Den kvinnliga medlemmen fick även stå ut med en massa (välförtjänt) skit på en skala som hade fått RJ att lägga av med internet helt.

Sheogorath
2012-09-23, 16:36
Kommer detta från filmjölk? Få medlemmar har gjort en kvinnlig medlem så arg, som när Filmjölk försökte säga åt en kvinna att lägga av med våldsamt sex, den enda som gjort en kvinnlig medlem så arg innan måste ha varit hurril och Mikaelj. Den kvinnliga medlemmen fick även stå ut med en massa (välförtjänt) skit på en skala som hade fått RJ att lägga av med internet helt.

Det var vackert att se sådan ärlighet. Jag minns det som igår (fast fokuset låg inte på sexet va, utan valet av partners?).

Yes
2012-09-23, 16:37
Filmjölk försökte säga åt en kvinna att lägga av med våldsamt sex
Vad har jag missat!? :D

Tricklew
2012-09-23, 16:40
Det var vackert att se sådan ärlighet. Jag minns det som igår (fast fokuset låg inte på sexet va, utan valet av partners?).

Resten av tråden ja, men filmjölks inlägg handlade nästintill uteslutande om hennes sex. :d

Latissimus Dorsi
2012-09-23, 16:43
Vad har jag missat!? :D

Länk or it didnt hapend !

Jockefoten
2012-09-23, 16:44
Har för mig tråden handlade om en tjej som hade problem med sin pojkvän som var otrogen och bara satt hemma under dagarna, men eftersom han gillade BDSM så var han ändå en keeper.

Yes
2012-09-23, 16:45
Hahaha, nu minns jag! Den tråden var smått surrealistisk. :D

TREX
2012-09-23, 17:02
Finns ju en del tjejer här som är rätt pojkiga i sin stil och attityd vilket gör att man automatiskt behandlar dessa en anings mer grabbigt kanske är en förklaring (men ingen ursäkt)

Andy.da.wohoo
2012-09-23, 17:02
Tycker det verkar vara ett fåtal användare som trycker ner kvinnor.

WHITEFOLKS
2012-09-23, 17:04
Finns ju en del tjejer här som är rätt pojkiga i sin stil och attityd vilket gör att man automatiskt behandlar dessa en anings mer grabbigt kanske är en förklaring (men ingen ursäkt)

Behandlar de mer grabbigt?

filmjölk
2012-09-23, 17:12

Ja, men det var ju enbart i all välmening. Får hon fetischstryk och blir dominerad i sängkammaren, är det väl inte så konstigt att en sådan man är rätt trasig även utanför sängkammaren?

Ignatius72
2012-09-23, 17:15
Ja, men det var ju enbart i all välmening. Får hon fetischstryk och blir dominerad i sängkammaren, är det väl inte så konstigt att en sådan man är rätt trasig även utanför sängkammaren?

Utan att komma ihåg tråden men, det kan vara så men det är såklart inget 100% igt kausalt samband.
On topic, tycker jag mig inte se att tjejer blir behandlade sämre än killar på kolo.

David Brent
2012-09-23, 17:17

Han har väl fått dåligt samvete men valde att gömma sig bakom "vi". Trådens titel borde egentligen vara "Varför är filmjölk jobbig mot tjejer/kvinnor på Kolozzeum?".

wintersnowdrift
2012-09-23, 17:19
Kan inte påstå att jag är så våldsamt aktiv på Kolozzeum längre och när jag väl skriver något nuförtiden så är det mest trams. I egenskap av Kvinna(tm) får jag väl ändå säga att jag personligen aldrig känt mig illa bemött. Å andra sidan brukar jag också trivas i "grabbiga" miljöer, vilket man nog får säga att Kolozzeum är (om än en virtuell sådan). Jag upplever att det generellt är en "mjukare" jargong i kvinnodominerade miljöer, både i verkliga livet och på internet. Jag kan därför tänka mig att tjejer som kommer in i ett sammanhang där höhö-humorn och den bittra ironin härskar kan uppleva klimatet som hårt och därför reagerar starkare än vad en man hade gjort. Jag tror också att fenomenet som filmjölk beskriver i ursprungsinlägget till viss del existerar - att det finns killar som (särskilt) på internet känner att tjejer minsann inte ska daltas med enbart för att de råkar sakna k*k, och att man därför kanske trycker till lite extra i sina kommentarer. Mer eller mindre medvetet.

//Kristin

Albin Eriksson
2012-09-23, 17:27
Behandlas tjejer sämre på Kolozzeum, jag tror snarare att det uppmärksammas mer av vissa användare bara.

TREX
2012-09-23, 17:46
Behandlar de mer grabbigt?

Ja typ

tjing
2012-09-23, 17:50
Ett problem kanske ligger i ett killar nördar ner sig mer i detaljer och blir extremt inriktade på bara ett område; väger sin ketchup, mäter upp exakt antal kalorier och skriver upp set och reps nitiskt för varje pass.

Tjejer är kanske i regel mer breda och sociala i sina intressen och är inte lika pålästa i regel på träning och kost, utan vill hålla det på en mer "normal" nivå och då tar killar som gillar att väga sin ketchup illa upp och tycker att tjejer är dumma.

Sen finns där nog också ofta en underliggande bitterhet mot kvinnor, på nätet; "Kvinnor vill bara ha mycket pengar och svin till killar!!". Alltså ska alla tjejer behandlas som korkade slampor som jag inte får ligga med.

WHITEFOLKS
2012-09-23, 17:55
Ja typ

Ja men vad menar du?

Angel
2012-09-23, 17:55
Edit: det finns naturligtvis lysande undantag. Tolkia är t.ex. väldigt klok och skriver mycket. Sen att vi inte alltid håller med varandra i sakfrågor är en annan femma. Och jag har inte glömt dig heller, Angel. Du är också klok. Och winters... osv osv.

*hug*

mycketbrännvin
2012-09-23, 17:57
För att dom förstör för mig på gymet! Störande att kolla när nån gör 56 rep på 0,5kg hantlarna!

Vinter
2012-09-23, 18:11
Det är väll ungefär samma användare varje gång, vilket gör det betydligt enklare att hitta en förklaring.

TREX
2012-09-23, 18:19
Ja men vad menar du?

Frågar du mig vad de innebär att vara grabbig?

Ja, som mig då får jag väl svara.

Tolkia
2012-09-23, 18:24
Jag tycker att många tjejer håller väldigt låg profil.
Jag har också noterat det här och jag undrar ibland varför. Jag tycker ärligt talat att det är lite synd, för det är inte som att tjejer generellt är dummare eller mindre diskussionsvilliga än killar.

Sedan kan jag också ärligt säga att jag är en smula tacksam över att du tar upp det först, eftersom jag har en känsla av att min åsikt, när det är en åsikt som denna, får större tyngd när den kommer som ett plusett på din än vad den hade fått om jag varit först med den. Något som definitivt förekommer här är ju att använda "rödstrumpa", "rabiatfeminist" och "Schyman et Rubar" som universalargument. Det är nog inte mer av den varan på Kolo än i andra, motsvarande miljöer, men nog har vi varan i lager.

WHITEFOLKS
2012-09-23, 18:33
Frågar du mig vad de innebär att vara grabbig?

Ja, som mig då får jag väl svara.

Hur blir det att vara jobbig mot de specifikt?

TREX
2012-09-23, 18:47
Hur blir det att vara jobbig mot de specifikt?

Jag tror att det blir jobbigt när man träffar dessa pojkiga tjejer under deras "tuffa" skydd med vissa kommentarer som en riktig "grabb" inte hade brytt sig om eller reagerat över.

mini
2012-09-23, 18:51
Jag tror att det blir jobbigt när man träffar dessa pojkiga tjejer under deras "tuffa" skydd med vissa kommentarer som en riktig "grabb" inte hade brytt sig om eller reagerat över.

Aber lol.

TREX
2012-09-23, 18:51
Aber lol.

Du behöver inte ta åt dig om du inte vill, jag har inte nämnt några namn och kommer inte göra det heller.

Sandra81
2012-09-23, 18:54
Jag tycker det finns bra killar här men också en del mindre trevliga.

Tolkia
2012-09-23, 18:56
Jag är lite skeptisk till det du antyder om att killar skulle vara av naturen "tuffa" och immuna mot att bli sårade, förolämpade, kränkta eller stötta i kanten. Kanske särskilt just idag.

TREX
2012-09-23, 18:57
Jag är lite skeptisk till det du antyder om att killar skulle vara av naturen "tuffa" och immuna mot att bli sårade, förolämpade, kränkta eller stötta i kanten. Kanske särskilt just idag.

Givetvis blir vi också sårade, förolämpade kränkta samt stötta i kanten.

MEN HELT OCH HÅLLET ÅT TOTALT OLIKA SAKER

Eddie Vedder
2012-09-23, 18:58
Givetvis blir vi också sårade, förolämpade kränkta samt stötta i kanten.

MEN HELT OCH HÅLLET ÅT TOTALT OLIKA SAKER

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=188325

mini
2012-09-23, 18:58
Du behöver inte ta åt dig om du inte vill, jag har inte nämnt några namn och kommer inte göra det heller.

Jag tar inte åt mig, jag påstår att du snackar skit som vanligt. Hur tänker du att du ska bevisa din teori om under ytan sårbara pojkflickor och under ytan hårdbarkade grabbar?

TREX
2012-09-23, 18:59
Hur tänker du att du ska bevisa din teori om under ytan sårbara pojkflickor och under ytan hårdbarkade grabbar?

Fullkomligt omöjligt tyvärr.

mini
2012-09-23, 19:02
Fullkomligt omöjligt tyvärr.

Jamen något måste du ju bygga dina teorier på? Eller, är det bara... skitsnack?

TREX
2012-09-23, 19:04
Jamen något måste du ju bygga dina teorier på?

Personliga erfarenheter, ca 10 år på diverse internetforum och 24 år av kvalitativ livserfarenhet.

stridis
2012-09-23, 19:08
Jag tycker det finns bra killar här men också en del mindre trevliga.

Dina duster med Mikaelj, måste jag bara säga var himskans underhållande att läsa.*popcorn*

mini
2012-09-23, 19:12
Personliga erfarenheter, ca 10 år på diverse internetforum och 24 år av kvalitativ livserfarenhet.

Ok. Håller i alla väder. Flickor är bräckliga.

filmjölk
2012-09-23, 19:17
Han har väl fått dåligt samvete men valde att gömma sig bakom "vi". Trådens titel borde egentligen vara "Varför är filmjölk jobbig mot tjejer/kvinnor på Kolozzeum?".

Jag är nog jobbig jag med på mitt antifeministiska vis och mina teorier och provokationer, men förhoppningsvis inte elak.

O_Wao
2012-09-23, 19:18
Jag är väl inte direkt den av tjejerna som syns mest om man bortser från Babbla. Jag debatterar sällan, mest för att jag helt enkelt inte orkar lägga tid på det. Upplever inte att folk är otrevliga direkt, men vi pratar ju mest om kaffe och kramas i Babbla.

Jag håller mig dock ifrån att posta formbilder i "allmänna" bildtrådar utan mest i min egen journal.

stridis
2012-09-23, 19:20
Jag är nog jobbig jag med på mitt antifeministiska vis och mina teorier och provokationer, men förhoppningsvis inte elak.

Men hur många är elaka mot tjejerna då? Men du är jobbig som en del andra...

Gabriel Forslund
2012-09-23, 19:22
Den vita riddaren bland de vita riddarna! filmjölk!

filmjölk
2012-09-23, 19:22
Men hur många är elaka mot tjejerna då? Men du är jobbig som en del andra...

Japp, därav "vi" i trådtiteln. Annars hade jag skrivit "ni".

nyvaken
2012-09-23, 19:24
Men varför är "vi" jobbiga mot tjejer/kvinnor på kolozzeum? Vad tror du?

Fortfarande rätt ny på forumet, men ja, vad kan ni göra annat än kalla mig pucko :Virro

Sätt fingret på demografin. Känns som att många är unga grabbar, 15-25, vars träning kanske är den mest fasta punkten de har i tillvaron. Det de riktigt känner sig säker på. Och eftersom vi således är på ett träningsforum tror de sig lika världsvana i allting de kan tänkas kommentera på. Lagget till hur mer de behöver mogna blir extra smärtsamt tydligt när de ska svara någon av de täcka könet, tillome för dem själva, ilska och besvikelse tar vid.

Behöver det här vara ett så stort problem då? Tjejerna torde väl förvänta sig en lite grabbigare attityd här än på Lindex medlemsforum, och nog ser jag många som tar sig i kragen, greppar skrivbordsskivan hårdare än ett latsdrag, och plitar "Hur snackar man med tjejer?". Hellre trial&error här än på krogen. Förbaskat *popcorn* också

Yes
Kan inte påstå att jag är så våldsamt aktiv på Kolozzeum längre och när jag väl skriver något nuförtiden så är det mest trams. I egenskap av Kvinna(tm) får jag väl ändå säga att jag personligen aldrig känt mig illa bemött. Å andra sidan brukar jag också trivas i "grabbiga" miljöer, vilket man nog får säga att Kolozzeum är (om än en virtuell sådan). Jag upplever att det generellt är en "mjukare" jargong i kvinnodominerade miljöer, både i verkliga livet och på internet. Jag kan därför tänka mig att tjejer som kommer in i ett sammanhang där höhö-humorn och den bittra ironin härskar kan uppleva klimatet som hårt och därför reagerar starkare än vad en man hade gjort. Jag tror också att fenomenet som filmjölk beskriver i ursprungsinlägget till viss del existerar - att det finns killar som (särskilt) på internet känner att tjejer minsann inte ska daltas med enbart för att de råkar sakna k*k, och att man därför kanske trycker till lite extra i sina kommentarer. Mer eller mindre medvetet.

//Kristin
Jag har fått samma uppfattning. Dessutom undrar jag om det inte även kan vara så att många tjejer letar andra typer av diskussioner. Intresset av att ge sig in debatter med hård jargong är kanske större bland killarna och tjejerna tar åt sig mer av tonen eftersom de gått in med andra förväntningar.

filmjölk
Den vita riddaren bland de vita riddarna! filmjölk!

Jag har alltid drömt lite om att vara en riddare i vit klädnad, med skinande rustning och stort svärd. Jag tycker att det är ett sundare ideal än douchebag.

TREX
2012-09-23, 19:29
Ok. Håller i alla väder. Flickor är bräckliga.

Vad har du förväntat dig egentligen? Att jag skulle doktorerat i ämnet? En 25 sidors artikel på bästa forskningssätt?

Snacka om att ta "Källa på det????" till en ny nivå.

Jag har inte uttalat mig om alla flickor, jag har uttalat mig om pojkflickor.

mini
2012-09-23, 19:43
Vad har du förväntat dig egentligen? Att jag skulle doktorerat i ämnet? En 25 sidors artikel på bästa forskningssätt?

Snacka om att ta "Källa på det????" till en ny nivå.

Och du förväntar dig medhåll? Jag kräver ingen källa utan bara att det synliggörs att dina amatörpsykologiska gissningar om grabbar och flickor är just gissningar utan så mycket mer värde än att du får en förenklad bild av världen som gör den begriplig och hanterbar för dig.

Eftersom du editerade dit pojkflickor: vad är det?

Ristretto
2012-09-23, 19:49
Vad är du för nån kärring?

http://i1188.photobucket.com/albums/z419/ristretto100/Untitled-1-3.gif

TREX
2012-09-23, 19:54
Eftersom du editerade dit pojkflickor: vad är det?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pojkflicka

"Pojkflicka är en benämning på en flicka som uppvisar ett beteendemönster som anses vara typiskt för en pojke."

Jag vet att du inte tror på varken kön eller könsroller överhuvudtaget så det här är väl en rätt meningslös diskussion överhuvudtaget.

Tolkia
2012-09-23, 19:58
Jag håller inte med TREX om att det skulle finnas ett direkt och tydligt samband mellan hur "pojkaktig" en tjej är ytligt sett och hur "hård" hon är i diskussioner. Nu var det länge sedan jag var någon liten flicka, men det gäller åtminstone för vuxna kvinnor. Finns många ytterst kvinnliga kvinnor t.ex. inom universitetet som är stenhårda.

mini
2012-09-23, 19:59
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pojkflicka

"Pojkflicka är en benämning på en flicka som uppvisar ett beteendemönster som anses vara typiskt för en pojke."

Jag vet att du inte tror på varken kön eller könsroller överhuvudtaget så det här är väl en rätt meningslös diskussion överhuvudtaget.

Mm, det är nog min inställning som gör diskussionen menlös. Tack för att du deltog, förlåt om jag gjorde dig ledsen nu.

TREX
2012-09-23, 20:05
Mm, det är nog min inställning som gör diskussionen menlös. Tack för att du deltog, förlåt om jag gjorde dig ledsen nu.

Jag är långt ifrån färdig om du vill fortsätta, vi kan dock gärna göra det över PM då jag känner att jag måste bli personlig på ett (kanske för dig) otrevligt sätt.

Ignatius72
2012-09-23, 20:05
Jag håller inte med TREX om att det skulle finnas ett direkt och tydligt samband mellan hur "pojkaktig" en tjej är ytligt sett och hur "hård" hon är i diskussioner. Nu var det länge sedan jag var någon liten flicka, men det gäller åtminstone för vuxna kvinnor. Finns många ytterst kvinnliga kvinnor t.ex. inom universitetet som är stenhårda.

Det finns det absolut. Men trots allt är det så ovanligt att man (jag) noterar det.
Men att kvinnor och män generellt sett är annorlunda i hur och på vilket sätt man agerar och reagerar är väl knappast ens ett diskussionsämne?

TREX
2012-09-23, 20:07
Men att kvinnor och män generellt sett är annorlunda i hur och på vilket sätt man agerar och reagerar är väl knappast ens ett diskussionsämne?

För många här inne existerar inte ens begreppet "män och kvinnor".

Tyvärr får jag väl säga.

Vinter
2012-09-23, 20:08

Finns i affärsvärlden med, damer som killarna är lite rädda för. Då kommer det snabbt upp kommentarer som "hon måste vara lesbisk" osv. Helt normalt när manligheten står på spel, det är svårt för en del män att ta att en kvinna kan vara betydligt mer hård och hänsynslös än dem själva i jobbet.

Tolkia
2012-09-23, 20:08
Den diskussionen upppstod när TREX anförde förklaringen "det är tjejer som är mesiga och inte tål något" till filmjölks/trådens fråga, som ju egentligen inte handlar om tjejers beteende här på Kolo.

Proteinshejk
2012-09-23, 20:11
Jag har reggat ett konto med ett tjej-nick som jag använder när jag behöver dator-/elektronik-/bilhjälp.
Får massvis med svar + PM på nolltid.

:thumbup:

TREX
2012-09-23, 20:13
Den diskussionen upppstod när TREX anförde förklaringen "det är tjejer som är mesiga och inte tål något" till filmjölks/trådens fråga, som ju egentligen inte handlar om tjejers beteende här på Kolo.

Det har jag aldrig sagt och kommer heller aldrig säga.

Återigen;

Tuff en anings grabbig tjej umgås med grabbiga riktiga grabbar vilket resulterar i att de riktigt grabbiga grabbarna börjar prata med den tuffa anings grabbiga tjejen precis som om hon vore en grabbig grabb när hon egentligen är en helt vanlig tjej vilket resulterar i att hon blir sårad av de riktigt grabbiga grabbarnas dolda ogenomtänkta könsbestämda jargong.

Då män och kvinnor tar åt sig och blir sårade av olika saker.

shadowfire
2012-09-23, 20:14
Vad har jag missat? var är killar/män jobbiga mot tjejer? Kan TS eller någon annan som håller med om det temat posta något sammandrag med censur eller så på vad det jobbiga är?

Jag tror inte TS syftar på t.ex. Tolkia, Mini mfl som är aktiva i debatter? Det är klart att de/ni får en skopa kritik slevade mellanåt, men det delas ju ut duktigt åt alla håll o kanter i debatterna oavsett kön.

Annars vettifan om jag sett någonstans där killar är taskiga eller annat mot tjejer, inte till den grad att det ska generaliseras som en slags trend? Möjligen tjejer som skriver i viktminskningsforumet att de måste ha genetiska fel eftersom de ligger på -2000 kcal/dag och ändå inte kan gå ner i vikt, där brukar det kunna ske tillrättavisningar och vissa koloskribenter kan vara duktiga på att skriva på ett sätt som kanske upplevs som provocerande (raka puckar, lite besserwisserstuk, inga smileys eller krusiduller osv).

mini
2012-09-23, 20:32
Jag är långt ifrån färdig om du vill fortsätta, vi kan dock gärna göra det över PM då jag känner att jag måste bli personlig på ett (kanske för dig) otrevligt sätt.

Eftersom du inte känner mig kan du inte uttala dig om min personlighet mer än med dina berömda 24-årsgissningar varför den diskussionen är helt ointressant. Eftersom vi är en bit från topic tycker jag du kan nöja dig med att be om ursäkt för dina felaktigt dragna slutsatser så går vi bara vidare.

OnT tycker jag att vissa tjejer får rätt mycket däng, men av samma anledning som vissa killar: de uttalar sig korkat.

Deceiver85
2012-09-23, 20:34
Är vi elaka mot varandra? Jag skulle säga att den kollektiva, virtuella avsugningen av kolo-gurus/medlemmar med kroppsfett 3% är mer upprörande...

Jockefoten
2012-09-23, 20:38
Är vi elaka mot varandra? Jag skulle säga att den kollektiva, virtuella avsugningen av kolo-gurus/medlemmar med kroppsfett 3% är mer upprörande...

Du glömde styrkelyftare.

Latissimus Dorsi
2012-09-23, 20:38
Eftersom du inte känner mig kan du inte uttala dig om min personlighet mer än med dina berömda 24-årsgissningar varför den diskussionen är helt ointressant. Eftersom vi är en bit från topic tycker jag du kan nöja dig med att be om ursäkt för dina felaktigt dragna slutsatser så går vi bara vidare.

OnT tycker jag att vissa tjejer får rätt mycket däng, men av samma anledning som vissa killar: de uttalar sig korkat.
Exakt, lite som att jag startar en tråd varför är vi jobbiga mot 15-18 åriga pojkar på Kolozzeum. Jo för att många i den åldern( med mig i spetsen såklar :D ) är riktigt jävla bra på att uttrycka sig och formulera sig på sätt som får dom ute på djupt vatten.

Sen det jag personligen stör mig på något enormt är hur vissa kvinnor kommer hit till ett TRÄNINGSFORUM och snackar om allt förutom träning, och förväntar sig att kolozzeum är som familjeliv.

Latissimus Dorsi
2012-09-23, 20:39

klart man avgudar king-grub :D

Deceiver85
2012-09-23, 20:41
klart man avgudar king-grub :D

King grub räknas väl som helig profet och ej får skändas? ;)

Latissimus Dorsi
2012-09-23, 20:43
King grub räknas väl som helig profet och ej får skändas? ;)

Om han någonsin blir avtecknad ska alla på kolozzeum ut och demonstrera på alla gator och spränga ambassader :D

Deceiver85
2012-09-23, 20:45
Om han någonsin blir avtecknad ska alla på kolozzeum ut och demonstrera på alla gator och spränga ambassader :D

Ha :D

Tolkia
2012-09-23, 20:47
Sen det jag personligen stör mig på något enormt är hur vissa kvinnor kommer hit till ett TRÄNINGSFORUM och snackar om allt förutom träning, och förväntar sig att kolozzeum är som familjeliv.
Eh? Har du sett Allmänt? Datingtråden?

gratefuldead
2012-09-23, 20:50
Mannen är normen och kvinnan ses som en avvikelse.

wintersnowdrift
2012-09-23, 21:20
Det har jag aldrig sagt och kommer heller aldrig säga.

Återigen;

Tuff en anings grabbig tjej umgås med grabbiga riktiga grabbar vilket resulterar i att de riktigt grabbiga grabbarna börjar prata med den tuffa anings grabbiga tjejen precis som om hon vore en grabbig grabb när hon egentligen är en helt vanlig tjej vilket resulterar i att hon blir sårad av de riktigt grabbiga grabbarnas dolda ogenomtänkta könsbestämda jargong.

Då män och kvinnor tar åt sig och blir sårade av olika saker.

Mörkhyad snälla, som en vis man en gång sa. Dina 24 år av kvalitativ livserfarenhet som MAN är tyvärr värd noll och ingenting när du teoretiserar kring vad "tuffa aningens grabbiga tjejer" känner och tar åt sig av.

//Kristin

Sandra81
2012-09-23, 21:39
Dina duster med Mikaelj, måste jag bara säga var himskans underhållande att läsa.*popcorn*

Ja där har vi ju ett bra exempel... samt pansartax å den där som kallade mig korkad och att jag skrev korkade saker. (minns inte hans namn).

Latissimus Dorsi
2012-09-23, 21:40
Ja där har vi ju ett bra exempel... samt pansartax å den där som kallade mig korkad och att jag skrev korkade saker. (minns inte hans namn).

Men vafan jag har blivit kallad korkad otagliga gånger, på bra grunder. Sluta whina, ingen här hyser något kvinnohat eller något specifikt hat mot just dig.

Sandra81
2012-09-23, 21:42
Men vafan jag har blivit kallad korkad otagliga gånger, på bra grunder. Sluta whina, ingen här hyser något kvinnohat eller något specifikt hat mot just dig.

jag har inte gnällt? jag svarade på stridis inlägg..

C.E.J.
2012-09-23, 21:58

+1 you guys.

TREX
2012-09-23, 22:07

Jag minns inte om du förtjänade det eller inte så jag kan tyvärr inte be om ursäkt.

Sandra81
2012-09-23, 22:30
Jag minns inte om du förtjänade det eller inte så jag kan tyvärr inte be om ursäkt.

va? nu fattar ja ingenting.. vad har du med saken å göra? tror det var när hela babbla tråden lades ner i nån vecka pga för mycket påhopp.. pansartax blev också bannad. micke vet jag inte om han fick varning. jag har inget minne av dig nånstans.? eller är du pansartax?

Tricklew
2012-09-23, 22:33
Just ja, Pansartax hade en väldigt rolig signatur som jag skrev, så jag kanske var delaktig i det hela? Tror jag inte, är för trevlig för sådant.

Sandra81
2012-09-23, 22:37
Just ja, Pansartax hade en väldigt rolig signatur som jag skrev, så jag kanske var delaktig i det hela? Tror jag inte, är för trevlig för sådant.

ja du var lite delaktig jo *morr*.. men jag gillar dig nu (på nått konstigt sätt) .. och där växte väl tricklews killego några cm.;)

TREX
2012-09-23, 22:39
va? nu fattar ja ingenting.. vad har du med saken å göra? tror det var när hela babbla tråden lades ner i nån vecka pga för mycket påhopp.. pansartax blev också bannad. micke vet jag inte om han fick varning. jag har inget minne av dig nånstans.? eller är du pansartax?

Svarade på ett annat inlägg.

Morty
2012-09-23, 22:40
Jag tycker att det oftast bottnar i att de tjejer som trycks ner råkar nämna att de föredrar att äta enligt GI-metoden eller liknande och därefter får all the rage emot sig, eftersom GI minsann är irrelevant. Dvs de använder inte kolo-jargong, är inte bevandrade i forumet och är medvetna om vad som "gäller" här. Normbrott behandlas ofta rätt hårt.

WHITEFOLKS
2012-09-23, 22:45
Jag tycker att det oftast bottnar i att de tjejer som trycks ner råkar nämna att de föredrar att äta enligt GI-metoden eller liknande och därefter får all the rage emot sig, eftersom GI minsann är irrelevant. Dvs de använder inte kolo-jargong, är inte bevandrade i forumet och är medvetna om vad som "gäller" här. Normbrott behandlas ofta rätt hårt.

Är det något som är specifikt (återigen) mot tjejer/kvinnor?

Järvskan
2012-09-23, 22:49
De allra elakaste och drygaste medlemmarna som jag stött på här på brädan har varit kvinnor, så jo, dessa personer förtjänar det. Men givetvis finns det också väldigt trevliga kvinnor här.

älskarcola
2012-09-23, 22:49
aldrig märkt av annat än tafatta försök till parning när det gäller hur killar kommunicerar med det andra könet på brädan.

+1

Matsa
2012-09-23, 23:06
ja du var lite delaktig jo *morr*.. men jag gillar dig nu (på nått konstigt sätt) .. och där växte väl tricklews killego några cm.;)

Min uppfattning av Tricklew är att han verkar dryg, cynisk och gillar att jäklas till en början men egentligen är väldigt snäll och det lyser igenom. Det är en rätt trevlig blandning när man väl kommer underfund med det. Typ så?

Morty
2012-09-23, 23:14
Är det något som är specifikt (återigen) mot tjejer/kvinnor?

Det känns som att det generellt är kvinnor som skriver ett långt seriöst inlägg i kost & näring där de berättar om sin bakgrund, vad som går fel, etc och hoppas på hjälp men bara blir bashade pga sagda anledningar mfl. Kanske inte nödvändigtvis pga deras kön, men det kanske bidrar?

BelowAverage
2012-09-23, 23:29
Kan inte direkt dra mig till minnes någon incident när kvinnor bemötts sämre pga sitt kön.
Iofs att kvinnor hävdat att de bemötts sämre just pga sitt kön, men saknat belägg för det. Då blir det shitstorm.
Med all rätta imo, jag tycker det vore trevligare om folk kunde lämna könet på hyllan (:D) i diskussioner och hålla sig till ämnet.

Om något så är det tvärtom, kvinnliga användarnamn får mer ryggdunk och mer hjälp.
Jargongen på hela forumet är helt galen så att även kvinnor tar illa vid sig är knappast konstigt.
Märktes tydligt hur hela pöbeln vaknade till liv när det var till synes öppet mål att vara dryg mot RJ och samtliga blev som 12-åringar som kastar skit.

Nä fyfan, jag önskar mig en tidig julklapp av moderatorerna.
http://www.fools-gold.org/lastocp/images/banhammer.jpg

Eddie Vedder
2012-09-24, 06:09
För många här inne existerar inte ens begreppet "män och kvinnor".

Tyvärr får jag väl säga.

Du pratar så tragiskt mycket skit.

För övrigt delar jag din erfarenhet. Att tjejer bråkar mer med varandra och blir osams över små saker har jag varit med om hela mitt vuxna liv. Värst var det på gymnasiet. Tjejerna i klassen måste ha varit osams och bästa kompis med varandra tre gånger var känns det som.

Men jag gör inte mina erfarenheter till en "så är killar och så är tjejer punkt slut" för det. Du gnäller ju som sagt en del själv över nonsens.

Dravena
2012-09-24, 06:44
Jag kan nog inte hålla med om att tjejer skulle vara extra utsatta på brädan. Visst har jag fått en känga då och då, men då har det varit i en diskussion som jag är lika delaktig i. Annars tycker jag att man generellt blir behandlad som man beter sig, oavsett kön.

filmjölk
2012-09-24, 07:13
De här tafatta försöken till parning ni pratar om, hur ser de ut? Försöker jag tafatt para mig med kolozzeums kvinnor nu?

Eller förväxlar ni lite vanlig hyfs som tafatta parningsförsök? :confused:

Röda Björnen
2012-09-24, 07:21
Jag tycker snarare tvärtom att det finns ett antal white knights på forumet [inga namn] som inte har några problem med att vi kallar manliga användare för dumma, puckon, invalida med en "vad är det för fel i huvudet på dig pojk"-attityd men när en tjej kommer och ställer samma fråga och någon använder den attityden så är man sexist, machovist, kvinnohatande och bög helt plötsligt...

Kan det vara att denna känsla sprids för att tjejer tar mer illa upp ?

V_jKNxM65Nw

BlötSnö
2012-09-24, 07:27
Jag hade gärna sett några konreta exempel på det hela.
Vissa verkar bli lite stressade av att man inte behandlar tjejer/kvinnor/flickor/damer med silkeshandskar hela tiden och kommer till omedelbar undsättning, kanske för att scorea ett intewebz-pluspoäng och och ha ett bra argument för att få ha samkväm med samma tjej om de någonsin möts.
Kommer osökt att tänka på bildtråden, där man inte fick konstatera att duck face är ett horribelt ansiktsuttryck , utan skulle "be vänligt att man inte skulle puta med munnen på sina bilder" eller något liknande.
Sedan finns det förmodligen de som tar det som sin uppgift att gå till full attack mot någon tjej, just för att hon är tjej, men det är väl någon form av tonårspubertalt beteende för att visa att man är intresserad?*cupid*

De här tafatta försöken till parning ni pratar om, hur ser de ut? Försöker jag tafatt para mig med kolozzeums kvinnor nu?

Eller förväxlar ni lite vanlig hyfs som tafatta parningsförsök? :confused:

Jag skulle säga: ständig återkommande, övertydliga smörerier och puttinuttigt beteende, medan man är annorlunda mot andra som är delaktiga i diskussioner/en.
"Haha, guuuud vad rätt du har, tjej1"
"Jag skulle våga påstå att det är felaktig information du kommer med, främling1"
"Håller fullständigt med dig, tjej1. Huvudet på spiken!"
"Det stämmer kanske, främling2, men du får gärna ta med en källhänvisning."

Typ...? :Virro

Spartansk
2012-09-24, 07:41
Nu vet jag inte om jag är taskig mot tjejer direkt. Men om jag är det kan det vara en omedveten reaktion på att jag fick stryk av min lillasyster varje dag som liten.

mikaelj
2012-09-24, 07:51
Det känns som att det generellt är kvinnor som skriver ett långt seriöst inlägg i kost & näring där de berättar om sin bakgrund, vad som går fel, etc och hoppas på hjälp men bara blir bashade pga sagda anledningar mfl. Kanske inte nödvändigtvis pga deras kön, men det kanske bidrar?

Killar blir bashade värre.

Grahn
2012-09-24, 08:45
Killar blir bashade värre.

Är böjd att hålla med, gissar att om man ser det som att tjejer systematiskt blir dåligt behandlade här så väger man nog hårda ord mot tjejer som tyngre än motsvarande ord riktade till en kille.

Men vad vet jag, det är bara min personliga uppfattning och jag läser mest sporadiskt numera. :)

ARMSTARK
2012-09-24, 08:51
Jag kan inte hålla med alls om att tjejer blir sämre bemötta än killar här. Snarare är det så att tjejer blir höjda till skyarna när de gör något bra. Om någon tjej känt sig påhoppad någon gång är det nog snarare kvinnors generella förmåga att förminska sig själv och ta positiv kritik som negativ.

Sniggel
2012-09-24, 08:55

Håller med. Men är detta typiskt för kvinnliga medlemmar? Jag tycker mig inte kunna se det.

filmjölk
2012-09-24, 09:14
Jag tycker att några av åsikterna i tråden bekräftar en hypotes jag har om en slags jämnställdhetsöverkompensation, (långt ord) där "vi" är elaka mot tjejer bara för att vi också är elaka mot andra killar, och för att verkligen cementera vår jämnställdhet så överkompenserar vi och är extra elaka mot tjejer.

Kanske följden av ett jämnställt samhälle där det inte anses värre att slå en tjej på käften än en annan kille? Kanske i förlängningen leder den här jämnställdheten till ökat våld, både fysiskt och psykiskt mot kvinnor?

Kanske mossiga white knight ideal, med kvinnor och barn först, "man slår aldrig en tjej" etc. inte är så dumt iaf trots att det är patriarkalt?

kanske det är bättre att särbehandla tjejer och ge dem vissa fördelar, att bespara dem de hånfullaste kommentarerna, eller att exkludera dem från diverse penismätningar? Jag tror så.

En annan, kanske skild(?), hypotes jag har angående fenomenet elakhet mot kvinnor är ett slags douchebag-ideal där man på bästa lågstadiemanér (PuA) försöker göra sig attraktiv genom att trycka ner tjejer.

Sniggel
2012-09-24, 09:37
Kanske mossiga white knight ideal, med kvinnor och barn först, "man slår aldrig en tjej" etc. inte är så dumt iaf trots att det är patriarkalt?

Varför inte vända på det? I ett jämställt samhälle säger man "man slår aldrig en annan individ". Det låter väl inte så dumt? Det låter bättre än "man slår aldrig en tjej". Iaf i mina öron.
Eftersom vi tidigare varit noggranna med att inte slå tjejer kanske det är dags att vi börjar tänka så om killar också.

filmjölk
2012-09-24, 09:43
Varför inte vända på det? I ett jämställt samhälle säger man "man slår aldrig en annan individ". Det låter väl inte så dumt? Det låter bättre än "man slår aldrig en tjej". Iaf i mina öron.

"Man slår aldrig en annan individ" implicerar att det är lika illa att slå en annan man som en kvinna. Vilket gör att relationsvåld, våldtäkt, etc. (typiska brott som män utför på kvinnor) inte är värre än en misshandel. Rätt eller fel? Fel. jag anser att det skall bedömas som värre om män ger sig på kvinnor än vice versa eller andra män.

varför? För att kvinnor är i behov av ett moraliskt större värde och okränkbarhet än män, annars råkar de mer illa ut.

Sandra81
2012-09-24, 09:58
Min uppfattning av Tricklew är att han verkar dryg, cynisk och gillar att jäklas till en början men egentligen är väldigt snäll och det lyser igenom. Det är en rätt trevlig blandning när man väl kommer underfund med det. Typ så?

det kommer väl alltid finnas folk som är elaka och som man inte kommer överens med både på nätet å irl. tricklew var en sån jag "hatade" i början men det var nog mest för de han skrev om mig på sitt citat, ros likadan. sen fanns några till som var hemska och irriterade sig på varenda inlägg man skrev. en del av tjejerna diggade mig inte heller (och gör nog inte de fortfarande) så det var inte enbart grabbar.

Nu såhär nått år efter så har man lärt sig vilka man ska ignorera och vilka som är schysta. inget att haka upp sig på. :)

BlötSnö
2012-09-24, 10:05
http://i0.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/085/977/HATERS.jpg?1291355060

Sniggel
2012-09-24, 10:22
"Man slår aldrig en annan individ" implicerar att det är lika illa att slå en annan man som en kvinna. Vilket gör att relationsvåld, våldtäkt, etc. (typiska brott som män utför på kvinnor) inte är värre än en misshandel. Rätt eller fel? Fel. jag anser att det skall bedömas som värre om män ger sig på kvinnor än vice versa eller andra män.

varför? För att kvinnor är i behov av ett moraliskt större värde och okränkbarhet än män, annars råkar de mer illa ut.

Våldtäkt är inte att likställa med enbart fysiskt våld. Misshandel inom relationen är oftast inte enbart fysisk heller.
Denna typen av brott kan utföras likväl av kvinna mot man (och är lika hemsk då) som när den är utförd av man mot kvinna. Nu händer det inte alls lika ofta men visst har det också hänt. Principen är densamma. Brott mot män och kvinnor är lika illa oavsett kön. Detta gäller även "rent fysiskt" våld. T ex om någon blir misshandlad på stan.
Att vi tycker det är värre för en kvinna är just pga att vi lärt oss att tycka så, eller för att kvinnor lärts att tycka mer synd om sig själva och att män lärt sig att få stå ut med mer.

vp8tToFv-bA

TREX
2012-09-24, 10:54
Du pratar så tragiskt mycket skit.

Ja det var dig och dina uttalande i "hen" tråden jag syftade på, där du upprepade gånger var osäker på om din mamma var en kvinna eller vad det nu var.

stridis
2012-09-24, 12:05

Behov av ett moraliskt större värde?:Virro
Källa på det?

Att våldtäkt kan ge svåra emotionella ärr behöver man inte vara kvinna för att inse.

Macroman
2012-09-24, 12:11
Jag har reggat ett konto med ett tjej-nick som jag använder när jag behöver dator-/elektronik-/bilhjälp.

Haha, guld! :bow:

Eddie Vedder
2012-09-24, 16:51
Ja det var dig och dina uttalande i "hen" tråden jag syftade på, där du upprepade gånger var osäker på om din mamma var en kvinna eller vad det nu var.

Du är tragisk som sagt. Så var det ju inte och du vet det. Jag skrev att jag vet ATT min mamma är kvinna trots att hon inte har en livmoder. Vilket var din definition av att vara kvinna. Det var alltså DU som var osäker.

När får jag min livmoder då?

Min mamma opererade bort sin livmoder. Upphörde hon att vara kvinna menar du?

Det och ett könsbyte, sen har jag nog ingen aning om vad h*n är om jag ska vara helt ärlig.

Könsbyte har inget med frågan att göra. Svara på frågan. Är hon en kvinna enligt dig? Byter hon kön till man därför att hon anser sig vara man är det en man. Men mamma är enligt sig själv kvinna.

Nu drog jag det till en spets med livmodern och givetvis något jag bara sa på skoj, jag vet ju inte om hon har gjort sig av med den av medicinska skäl och om så är fallet givetvis besitter hon fortfarande möjlighet att vara en kvinna.

Med tanke på att hon en gång i tiden satt dig till jordelivet har hon redan "gjort sitt".

Du pratar alltså, helt in enlighet med vad du alltid gör, skit.

filmjölk
2012-09-24, 17:24
Källa på det?

.

Jag funderade högt lite, och frågade kring om jämnställdhet kanske inte alltid är så bra, jag presenterade inte någon fakta, din fäbod.

ChuckTesta
2012-09-24, 17:38
Att man inte slår tjejer och varför det är värre att slå en tjej är givetvis för att dom är svagare och mindre. Allt annat är bögeri. Man slår inte tjejer, så är det bara. Allt annat är bögeri.

pwnyou
2012-09-24, 18:09
Jag tror att män behandlas värre.

AhmedGrisen
2012-09-24, 18:14
Att man inte slår tjejer och varför det är värre att slå en tjej är givetvis för att dom är svagare och mindre. Allt annat är bögeri. Man slår inte tjejer, så är det bara. Allt annat är bögeri.

du säger att man inte slår kvinnor för att dom är mindre och svagare samtidigt säger du att man inte slår tjejer överhuvudtaget, hur ska du ha det?

jag tycker inte det är någon skillnad på att slå en man eller kvinna eftersom jag anser att man inte bör behandla folk efter vilket kön dom har.

stolpskott
2012-09-24, 19:25
Märktes tydligt hur hela pöbeln vaknade till liv när det var till synes öppet mål att vara dryg mot RJ och samtliga blev som 12-åringar som kastar skit.

Nä fyfan, jag önskar mig en tidig julklapp av moderatorerna.

Vänta lite nu, försöker du få RJ till ett offer i den här händelseutvecklingen?

OnT: Som sagts tidigare, man är inte jobbig mot tjejer på kolo, rent generellt. Givetvis finns det svin men de drar sig inte för att hoppa på killar heller. Vet inte varifrån folk har fått uppfattningen om att kvinnor har en ogynnsam position på brädans hierarki.

Loke
2012-09-24, 19:51

Nog för att du kallar dig stolpskott, men du är väl ändå klok nog att förstå att någon både kan bära störst skuld till ett händelseförlopp och samtidigt vara hårdast drabbad?

Eddie Vedder
2012-09-24, 19:58
Eftersom vi tidigare varit noggranna med att inte slå tjejer kanske det är dags att vi börjar tänka så om killar också.

Jag håller med delvis. Jag anser inte att det är mer fel av en man att slå en kvinna i egenskap av de båda personernas kön. Däremot anser jag att det är fel att ge sig på en som är svagare. Och det innebär ju i praktiken att det blir väldigt omoraliskt eftersom det rent statistiskt är så att gruppen män är starkare än gruppen kvinnor. Men exempelvis är det mer omoraliskt av mini än av mig om jag och mini hamnar i slagsmål. ;)

stolpskott
2012-09-24, 20:01
Nog för att du kallar dig stolpskott, men du är väl ändå klok nog att förstå att någon både kan bära störst skuld till ett händelseförlopp och samtidigt vara hårdast drabbad?

Okej, offer var ett dåligt ordval. Martyr kanske? Huvudsaken är att som man bäddar får man ligga, och med tanke på hur dåligt RJ bäddat fick han inte ett skit som han inte förtjänat.

Loke
2012-09-24, 20:48
Okej, offer var ett dåligt ordval. Martyr kanske? Huvudsaken är att som man bäddar får man ligga, och med tanke på hur dåligt RJ bäddat fick han inte ett skit som han inte förtjänat.

Fast jag tycker det hör till saken att detta har hänt flera gånger förr, och varje gång är det samma sak: Så fort några börjar, så hakar andra på.

BelowAverage
2012-09-24, 21:12
Går man ut hårt och obevekligt när man argumenterar så möts man likadant, jag tror vi själva sätter nivån för samtalet och hur vi bemöts.
Sen spelar det väl mindre roll om man nickar Per, Hanna eller BroSlayerBFG2000. Däremot slår det ju slint ibland ändå.

F.ö tycker jag filmerna om the disposable male överdramatiserar lite väl mycket. Det är så lätt att falla in i offermentaliteten (fan nu sade jag det :D ) att man börjar missa saker. Hon är för bra för att jag ska kunna ta allt på allvar ^.^

Offtopic, sawry:

Offer? Jag vet knappt vad det betyder så mycket som ordet brukas på brädan ;P
Men visst, det gör jag väl. Men jag intresserar mig mer för hur folk hakar på händelseutvecklingen och börjar spotta ur sig drygheter snarare än huruvida RJ blev ett offer eller inte.
Att Masterchief som han endå argumenterade med går till personangrepp är väl en sak, men när flera andra också gör det. The fuck?!

Martyr för vem?
Flera av oss "bäddar" rätt ofta sämre än vad RJ gjorde. Inte fan blir det sådana shitstorms för det :d
Nä, jag tror att han bara hade otur. Möjligtvis att det pyrt någon latent bitterhet hos folk & fä för att han syns rätt mycket och är kaxig. Och till råga på det lyckas bättre med träningen än de flesta av oss, kanske?

Fast jag tycker det hör till saken att detta har hänt flera gånger förr, och varje gång är det samma sak: Så fort några börjar, så hakar andra på.

Tack för att du lyckas orda det jag misslyckats med :em:

Cilia
2012-09-24, 21:32
Jag tycker vi är mer lika än olika. Det blir extra tydligt om man orkar läsa dejtingtråden.

Nu är du ju en totalt färsk medlem men din kvinnliga alias kanske är en äldre medlem? Annars ser jag det som svårt att ta ditt inlägg om hur det är på kolo på allvar.

Matsa
2012-09-24, 21:36
Martyr för vem?
Flera av oss "bäddar" rätt ofta sämre än vad RJ gjorde. Inte fan blir det sådana shitstorms för det :d
Nä, jag tror att han bara hade otur. Möjligtvis att det pyrt någon latent bitterhet hos folk & fä för att han syns rätt mycket och är kaxig. Och till råga på det lyckas bättre med träningen än de flesta av oss, kanske?

Han har stuckit ut hakan under en ganska lång tid och förmodligen samlat på sig en hel del minuspoäng. Jag tror att många har småretat sig lite på vissa saker han har skrivit eller gjort. Inte tillräckligt mycket för att vilja starta något men nog för att de gärna ska hugga när någon annan redan har börjat. Han träningsresultat tror jag inte har något med saken att göra, det finns många som levererar fina resultat utan att hamna i blåsväder för det.

Absolut, de passar på när ämnet ändå är på tapeten. Inga konstigheter med det egentligen, det är ju ett väldigt vanligt beteende även i verkliga livet. Skillnaden är att det blir väldigt förstärkt på forum, IRL är det sällan som alla man har lyckats reta på sig är närvarande under samma diskussion.

JackieBoy
2012-09-24, 21:56
Enda anledningen att vara trevlig, eller ens prata med kvinnor är ju the seks. Ingen möjlighet till detta på internet, så varför vara trevlig?

Ignatius72
2012-09-25, 06:23
Jag tycker vi är mer lika än olika. Det blir extra tydligt om man orkar läsa dejtingtråden.
.

Nja, män är extremare än kvinnor på i stort sett alla områden det är klart att det slår igenom. Det innebär fortfarande att vi har många likheter, vi är ju människor hela gänget.
Just i detta fall tänkte jag på hur hårdhudade kvinnor/män är. Skillnaden mellan kvinnodominerade arbetsplatser och manliga är gigantisk. Det är nog inte slumpen som styr det.

stridis
2012-09-25, 14:50
Enda anledningen att vara trevlig, eller ens prata med kvinnor är ju the seks. Ingen möjlighet till detta på internet, så varför vara trevlig?

Finns ju internetdejting(och ja, man kan ju smöra på dat dere kolo:naughty:) och webcams iaf, även om just könsorgan som möts kanske inte gör det över Internet.

stridis
2012-09-25, 15:49
Jag funderade högt lite, och frågade kring om jämnställdhet kanske inte alltid är så bra, jag presenterade inte någon fakta, din fäbod.

Vad hade du kallat mig ifall jag varit en tjej, månne?*rolleyes*
Det hade du nog inte vågat...

Cilia
2012-09-26, 20:11
Nja, män är extremare än kvinnor på i stort sett alla områden det är klart att det slår igenom. Det innebär fortfarande att vi har många likheter, vi är ju människor hela gänget.
Just i detta fall tänkte jag på hur hårdhudade kvinnor/män är. Skillnaden mellan kvinnodominerade arbetsplatser och manliga är gigantisk. Det är nog inte slumpen som styr det.
Jag lever nog i en annan värld. Jag ser inte dom här extrema männen i min vardag.

Att män är hårdare i sitt tonläge är inte alltid samma sak som att män är hårdhudade. Män blir också sårade. Med det menar jag inte att könsmönster lever kvar. Det gör det i allra högsta grad. Vad som är kultur och natur är jag inte helt övertygad om. Men när jag läser inlägg på t ex det här forumet så undrar jag om världen någonsin kommer att förändras.

Men till ämnet så ser inte jag det TS skriver men jag orkar å andra sidan inte ta åt mig. Fördelen med att bli äldre är att man helt enkelt skiter i mer saker.

mikaelj
2012-09-26, 20:17
Jag lever nog i en annan värld. Jag ser inte dom här extrema männen i min vardag.

Det gör du och är ett specialfall.

filmjölk
2012-09-26, 20:18
Vad hade du kallat mig ifall jag varit en tjej, månne?*rolleyes*
Det hade du nog inte vågat...

Jag hade nog kallat dig för extremt passiv-agressiv och antagit att du hade pms.

Ignatius72
2012-09-26, 20:32

Att män är hårdare i sitt tonläge är inte alltid samma sak som att män är hårdhudade. Män blir också sårade. Med det menar jag inte att könsmönster lever kvar. Det gör det i allra högsta grad. Vad som är kultur och natur är jag inte helt övertygad om. Men när jag läser inlägg på t ex det här forumet så undrar jag om världen någonsin kommer att förändras.

Men till ämnet så ser inte jag det TS skriver men jag orkar å andra sidan inte ta åt mig. Fördelen med att bli äldre är att man helt enkelt skiter i mer saker.

Man måste ju inte ha dem i sin absoluta närhet. Men det går 1 kvinna på 10000 män som får för sig att krypa baklänges runt jorden med glaskross i knäskydden. Män hoppar högre, springer längre, tar större risker. Det kan du inte gärna ha missat.

Cilia
2012-09-26, 21:08
Att män hoppar högre, springer snabbare och lyfter tyngre vet jag inte om det beror på att män är mer extrema utan kanske mer för att dom är starkare.

Jag är fortfarande inte övertygad över vad som är kultur och vad som är natur.

Jag är mer på din tes om att vi är mest lika.

Medusa
2012-09-26, 21:35
OP, du är ett master troll, 10/10 jag är extremt imponerad!

Ignatius72
2012-09-26, 21:45
Att män hoppar högre, springer snabbare och lyfter tyngre vet jag inte om det beror på att män är mer extrema utan kanske mer för att dom är starkare.

Jag är fortfarande inte övertygad över vad som är kultur och vad som är natur.

Jag är mer på din tes om att vi är mest lika.

..och tar större risker. Att vara starkare fysiskt får följder även psykiskt. Biologi ger kultur.

filmjölk
2012-09-26, 21:53
OP, du är ett master troll, 10/10 jag är extremt imponerad!

tack!

Tolkia
2012-09-29, 21:03
Jag tycker att sexualiseringen av kvinnliga medlemmar är ett problem. Jag misstänker på ganska goda grunder att nya tjejer avskräcks från att både posta bilder, skriva journal och delta i debatten av att det tämligen oavsett tråd rätt så närsomhelst dyker upp helt omotiverade saker arméer av :naughty: :naughty: :naughty: och uppmaningar att posta bilder. Vi kan ju inte ens ha en tråd för tjejers bilder i bildforumet utan den fylls med kommentarer om vem som random manlig användare anser är fuckable och inte, som vi sedan får rensa undan. Jag ser inte tjejer översvämma dagsformstråden med recensioner av vem som ser manligast ut, eller som borde deffa/tjocka på sig/fixa till frisyren för de skulle kunna tänka sig personen i fråga som pojkvänsmaterial.

Det finns medlemmar som vill ha den här typen av uppmärksamhet, men fler, tror jag, som inte vill ha den, utan hellre hade velat ha samma uppmärksamhet som vilken medlem som helst. Det känns lite konstigt att det enklaste på ett forum där medlemskaran i väldigt stor utsträckning består av yngre killar, skall vara enklare att vara en gammal kärring än att vara tjej i samma ålder. Det finns fler än en medlem som skulle behöva fundera lite över hur de vill framstå.

Det drabbar inte mig personligen, men jag tror att det är en av orsakerna till att könsfördelningen på forumet ser ut som den gör, och jag tycker att det är synd att det är så. Det här är trots allt ett träningsforum, och även tränande tjejer skall kunna känna sig välkomna - på riktigt.

TREX
2012-09-29, 21:30
Jag tycker att sexualiseringen av kvinnliga medlemmar är ett problem.

Jag kan starta en anonym poll om det och se hur många som känner sig träffade?

Kanske dags att sluta spekulera och försöka få fram lite fakta, tror inte nån här inne vill jaga bort kvinnor.

Tolkia
2012-09-29, 21:39
Ja, kommer säkert att funka skitbra. Pollarna här är ju sådan under av representativitet att SIFO (heter det ens SIFO längre?) borde göra ett studiebesök.
Kanske dags att sluta spekulera och försöka få fram lite fakta, tror inte nån här inne vill jaga bort kvinnor.
För att vara mer allvarligt, så nej, jag tror inte heller att någon vill jaga bort kvinnor. Men det blir följden.

tjing
2012-09-29, 21:39
Tolkia:

Håller med, men om jag ska vara lite cynisk går det nog inte att få bort det beteendet helt. Det är ett problem som är bredare än Kolozzeums forum och handlar om könsroller (och biologiskt kön) i stort.

En del män är helt enkelt lite för heta på gröten i alla sammanhang där kvinnor ingår och känner ett behov av att antingen stöta på dem eller forma dem så att de blir kvinnligare (och således mer attraktiva för sagda män).

Men ingen vill ju skrämma bort kvinnor, men jag kan tänka mig att resultatet tyvärr blir att kvinnor blir lite bortskrämda. Det är kanske lite skillnad på klientelet också: gymmare/byggare gentemot t ex killarna i lokala bokklubben.

TREX
2012-09-29, 21:44
Ja, kommer säkert att funka skitbra. Pollarna här är ju sådan under av representativitet att SIFO (heter det ens SIFO längre?) borde göra ett studiebesök.

Skönt att du åtminstone är villig att göra allt och ge allt ett försök för att till varje pris gå till botten med det...

mini
2012-09-29, 21:45

Well, hur många killar tror du har fått pm med frågor om de började träna för att de fick för lite ***** på krogen? Om du nu får spekulera?

Allan
2012-09-29, 21:48
Varför är vi jobbiga mot tjejer/kvinnor på Kolozzeum?

Därför att det är mest unga grabbar här.

Latissimus Dorsi
2012-09-29, 21:51
Varför är vi jobbiga mot tjejer/kvinnor på Kolozzeum?

Därför att det är mest unga grabbar här.

Har det inte varit så i alla tider? Just det dära ''haff'' fenomenet känner jag ifrån från i princip ALLA forum jag hängt där majoriteten varit män. Specifika exempel är ett spelforum och ett gitarrforum. Så fort en brud dök upp, som för den delen heller inte såg särskilt bra ut blev det direkt liv och typ OMAJGOSH SHOW YOUR TITTIES. Men vafan boys will be boys... Så är det i stora delar av livet, kan tänka mig att det är så på en arbetsplats där det är mansdominerat att männen är sviniga mot kvinnorna.

TREX
2012-09-29, 21:53
Well, hur många killar tror du har fått pm med frågor om de började träna för att de fick för lite ***** på krogen? Om du nu får spekulera?

Förhoppningsvis endast de som förtjänade det.

Men ja, förutom den självklara 1an, förmodligen 0.

tjing
2012-09-29, 21:54
Har det inte varit så i alla tider? Just det dära ''haff'' fenomenet känner jag ifrån från i princip ALLA forum jag hängt där majoriteten varit män. Specifika exempel är ett spelforum och ett gitarrforum. Så fort en brud dök upp, som för den delen heller inte såg särskilt bra ut blev det direkt liv och typ OMAJGOSH SHOW YOUR TITTIES. Men vafan boys will be boys... Så är det i stora delar av livet, kan tänka mig att det är så på en arbetsplats där det är mansdominerat att männen är sviniga mot kvinnorna.

Boys will be boys, med andra boys.

Fyllot
2012-09-29, 21:56
Vad är detta för tramstråd? Kvinnorna på kolozzeum och andra forum blir ju ordentligt smekta medhårs oavsett utseende eller åsikt.

filmjölk
2012-09-29, 21:57

.

Dissa inte mina pollar! :)

TREX
2012-09-29, 22:02
En annan fråga vi kan ställa oss:

Skapar vi ett luftslott för kvinnorna på forumet?

filmjölk
2012-09-29, 22:09

Vi skapar inget slott, utan ett "du skall inte tro att du är snygg, du är bara dum"-skjul dit vi sparkar in alla kvinnor som har den minsta tendens att bete sig kvinnligt. Samt en "would not bang"- ruin för de som saknar den tendensen.

sweetkarolina
2012-09-29, 22:09
Jag tycker att sexualiseringen av kvinnliga medlemmar är ett problem. Jag misstänker på ganska goda grunder att nya tjejer avskräcks från att både posta bilder, skriva journal och delta i debatten av att det tämligen oavsett tråd rätt så närsomhelst dyker upp helt omotiverade saker arméer av :naughty: :naughty: :naughty: och uppmaningar att posta bilder. Vi kan ju inte ens ha en tråd för tjejers bilder i bildforumet utan den fylls med kommentarer om vem som random manlig användare anser är fuckable och inte, som vi sedan får rensa undan. Jag ser inte tjejer översvämma dagsformstråden med recensioner av vem som ser manligast ut, eller som borde deffa/tjocka på sig/fixa till frisyren för de skulle kunna tänka sig personen i fråga som pojkvänsmaterial.

Det finns medlemmar som vill ha den här typen av uppmärksamhet, men fler, tror jag, som inte vill ha den, utan hellre hade velat ha samma uppmärksamhet som vilken medlem som helst. Det känns lite konstigt att det enklaste på ett forum där medlemskaran i väldigt stor utsträckning består av yngre killar, skall vara enklare att vara en gammal kärring än att vara tjej i samma ålder. Det finns fler än en medlem som skulle behöva fundera lite över hur de vill framstå.

Det drabbar inte mig personligen, men jag tror att det är en av orsakerna till att könsfördelningen på forumet ser ut som den gör, och jag tycker att det är synd att det är så. Det här är trots allt ett träningsforum, och även tränande tjejer skall kunna känna sig välkomna - på riktigt.

This! Trevligt att du flyttar diskussionen ut från bildtråden förresten, den är tråkig att sabba tycker jag.
För att summera kort 1) deffad tjej i tävlingsform lägger ut bild på dagsform 2) får kommentar att en kille tycker- tjejer ska ha mer fett för att va snygga 3) börjar spåra ut i kommentarer, så jag försöker döda den med bilder på mig 4) varpå jag får kommentaren att jag är tjock och borde deffa.
Är lite ironiskt iofs hela skiten.

Jag tycker det är trist då jag inte tycker att jag är speciellt tjock (jämfört med Kolo-ideal jovisst, men bland folk i allmänhet? njä) och även om inte jag tar speciellt illa vid mig, så kan jag se att det skulle avskräcka många tjejer som är antingen i min storlek eller större att våga lägga ut bilder. Vem fan vill höra att man är tjock liksom? Även om det kanske vore bra för mångfalden här om även vi som är lite större och inte "i form att gå upp scen" också kan visa upp sig. Tycker det är så jävla synd att vi inte kan hålla en högre nivå i bildtrådarna (generellt men framförallt i tjejtråden).

Tolkia
2012-09-29, 22:13
Hur tycker du att det ser ut? Beskriv, så får vi se om vi känner igen oss.

Angående vad folk ovan skrivit om att "boys will be boys" så tycker jag inte att det är en giltig ursäkt för precis vad som helst. Mycket av det skräp jag plockat bort är så imbecillt att jag är mycket skeptisk till att någon skulle våga säga det till en tjej öga mot öga, eller ens under eget namn. Varför blir det plötsligt OK bara för att vi är på ett forum där det hänger en massa "boys"? Jag tror inte att det är möjligt att helt få bort OMAJGOSH SHOW YOUR TITTIES, men jag skulle önska en begränsning, eller åtminstone ett raffinemang.

Sedan skulle jag definitivt vilja ha ett slut på otyg som PM till tjejer med påståenden om att de är som de är och tycker som de tycker för att de är lesbiska, fula eller har fått för lite kük, eller för den delen rena ragg-PM, men det har hittills varit mer av enstaka individproblem än av ett generellt problem.

WHITEFOLKS
2012-09-29, 22:42
alla stackars killar som inte får några pm öht, varken sig "hej kompis" eller "tränar du för att du har lite snåp?" då :(

pwnyou
2012-09-29, 22:44
This! Trevligt att du flyttar diskussionen ut från bildtråden förresten, den är tråkig att sabba tycker jag.
För att summera kort 1) deffad tjej i tävlingsform lägger ut bild på dagsform 2) får kommentar att en kille tycker- tjejer ska ha mer fett för att va snygga 3) börjar spåra ut i kommentarer, så jag försöker döda den med bilder på mig 4) varpå jag får kommentaren att jag är tjock och borde deffa.
Är lite ironiskt iofs hela skiten.

Jag tycker det är trist då jag inte tycker att jag är speciellt tjock (jämfört med Kolo-ideal jovisst, men bland folk i allmänhet? njä) och även om inte jag tar speciellt illa vid mig, så kan jag se att det skulle avskräcka många tjejer som är antingen i min storlek eller större att våga lägga ut bilder. Vem fan vill höra att man är tjock liksom? Även om det kanske vore bra för mångfalden här om även vi som är lite större och inte "i form att gå upp scen" också kan visa upp sig. Tycker det är så jävla synd att vi inte kan hålla en högre nivå i bildtrådarna (generellt men framförallt i tjejtråden).Varför lägger man upp bilder på sig själv utan kläder om man ändå inte vill ha synpunkter eller kritik?

I dagsformstråden är det nämligen syftet. Man visar sin form, och andra kommenterar den. Ofta säger man vad som släpar eller kommenterar fettprocenten. Jag skulle inte kalla det för låg nivå.

Men i tjejtråden verkar det vara annorlunda. Om jag har förstått det rätt ska man kommentera bänkresultatet istället för själva bilden.

TREX
2012-09-29, 22:48
Varför lägger man upp bilder på sig själv utan kläder om man ändå inte vill ha synpunkter eller kritik?

All kritik måste vara positiv, och skulle den gud förbjude inte vara det måste den negativa kritiken vara artig och hövlig. Är den inte det kommer personen bakom datorskärmen att gå av på mitten, bryta ihop och skära upp handlederna till oigenkännelse samt överge forumet och självaste internet för gott, kanske även jordlivet.

pwnyou
2012-09-29, 22:54
Och till de som alltid försvarar tjejer som får synpunkter, som om tjejer är försvarslösa små bebisar:
cGbS2N3khNU

Se den och tänk på att ni bidrar till att de aldrig lär sig ta kritik. Jag vet att ni menar väl men det ni gör leder tyvärr bara till det sämre.

nyvaken
2012-09-29, 22:56
Fyndiga överdrifter

Var det inte du som ville bli bättre på att känna av lämplig samtalston? Hade detta varit knäböj hade du ordinerats deload och mer teknikträning.

sweetkarolina
2012-09-29, 22:57
Varför lägger man upp bilder på sig själv utan kläder om man ändå inte vill ha synpunkter eller kritik?

I dagsformstråden är det nämligen syftet. Man visar sin form, och andra kommenterar den. Ofta säger man vad som släpar eller kommenterar fettprocenten. Jag skulle inte kalla det för låg nivå.

Men i tjejtråden verkar det vara annorlunda. Om jag har förstått det rätt ska man kommentera bänkresultatet istället för själva bilden.

Varför skulle jag vilja ha kritik på min fysik. Jag tävlar inte i utseende (varken på scen eller på stranden). Att gå ner i vikt skulle inte göra något positivt för mig och mina ambitioner.

Och jag säger inte att det är låg nivå. Men jag säger att den nivån antagligen avskräcker folk från att posta, om man inte har under 5% BF, vilket ju egentligen rätt få har. Visst jag förstår att killarna som läser i tjejtråden bara vill se bilder på snygga tjejer men jag tycker inte att tjejernas bildtråd är till för killarna som läser i den. Jag tycker den är till för att även tjejer, och gärna alla typer, ska kunna posta och visa vart man kommit med sin träning. Men får man höra du är tjock och borde deffa, då tror jag faktiskt många undviker att posta.

Bushi^
2012-09-29, 23:14
Varför skulle jag vilja ha kritik på min fysik. Jag tävlar inte i utseende (varken på scen eller på stranden). Att gå ner i vikt skulle inte göra något positivt för mig och mina ambitioner.

Och jag säger inte att det är låg nivå. Men jag säger att den nivån antagligen avskräcker folk från att posta, om man inte har under 5% BF, vilket ju egentligen rätt få har. Visst jag förstår att killarna som läser i tjejtråden bara vill se bilder på snygga tjejer men jag tycker inte att tjejernas bildtråd är till för killarna som läser i den. Jag tycker den är till för att även tjejer, och gärna alla typer, ska kunna posta och visa vart man kommit med sin träning. Men får man höra du är tjock och borde deffa, då tror jag faktiskt många undviker att posta.

Pja, om du inte vill ha kritik på din fysik så post inte en bild på din fysik, svårare än så är det inte. Ange istället vad du maxat i bänk osv osv om det är det du vill att folk ska kommentera istället. Då det är det du tävlar i.

Hans fråga om du skulle deffa var inte helt obefogad då du strax innan din andra bild la upp en gammal bild där du höll en mycket bättre form.
Tycker det är en sådan fruktansvärd överreaktion från folks sida.

Tråden är till för alla, så att säga att dittan och dattan inte borde få vara där är ju bara löjligt. Du väljer själv om du vill lägga upp en bild eller inte, är du inte beredd att ta emot kritik ska du heller inte lägga upp en bild utan låta den ligga kvar i "Min privata bilder"-mapp

Eddie Vedder
2012-09-29, 23:15
Boys will be boys, med andra boys.

Kom igen...

Att läsa det från TREX är ju inte konstigt men du verkar ju smart.

TREX
2012-09-29, 23:18
Kom igen...

Aj, jag ska nog isa det här..

http://cdn.memegenerator.net/instances/400x/24169826.jpg

WHITEFOLKS
2012-09-30, 00:20
Jag vet inte riktigt vad man ska göra åt saken, man kan moderera hårt och reagera på det som sägs som användare men det sägs nog fortfarande.

Det är väl inte direkt forumkulturen som är sådan utan snarare användare som är sådana? Det finns ju även många som sköter sig väldigt bra.

Enda man kan göra är väl att varna hårt första gången och sen bann vid olämpliga kommentarer.

tjing
2012-09-30, 00:41
Kom igen...

Jag menade inte att jag personligen skriver under på det beteendet eller ansåg att det borde se ut så, men att män i en grupp med endast andra män umgås annorlunda än i en mer blandad grupp.

Om jag är smart vet jag inte. Snarare har jag en känsla av att bli avslöjad som korkad när som helst.

Vinter
2012-09-30, 03:37
Hans fråga om du skulle deffa var inte helt obefogad då du strax innan din andra bild la upp en gammal bild där du höll en mycket bättre form.

Gick över huvudet lite där va?

Eddie Vedder
2012-09-30, 07:38
Jag menade inte att jag personligen skriver under på det beteendet eller ansåg att det borde se ut så, men att män i en grupp med endast andra män umgås annorlunda än i en mer blandad grupp.

Okej. :) Själv tycker jag en sån kommentar är väldigt nedlåtande mot män. Den nedvärderar mäns intelligens och infantiliserar oss. "Höhö, ja är ju kille och fattar inte bättre höhö! Bojs vill bi bojs liksom!"

Nu var det ju dock inte så du menade. Men ska man prata om vilka som blir ledsna, stötta, sårade o.s.v. så är det ju synd om män inte låter sig bli det om man faktiskt känner det så. Eller att visa känslor på annat sätt (jag är själv kass på det och tycker det är lite jobbigt).

tjing
2012-09-30, 09:43
Jo, det är väl förvisso så att det fördummar män.

Samtidigt tror jag inte att allt manligt och kvinnligt beteende är betingat av könsroller (jag brukade dock tro det), utan att det också har en biologisk komponent som kanske är starkare än vi tror.

Men det är ju inte på modet att förklara beteende utifrån hormoner och hjärnkemi i den rådande samhällsdebatten. Dessutom har biologiska förklaringar en tendens att motverka jämlikhet på det sättet man vill ha det nuförtiden; d v s att individen ses som ett oskrivet ark där kön inte påverkar förutsättningarna alls.

Det sagt, tror jag definitivt att könsroller påverkar vårt agerande i hög grad.

stridis
2012-09-30, 09:48
Okej. :) Själv tycker jag en sån kommentar är väldigt nedlåtande mot män. Den nedvärderar mäns intelligens och infantiliserar oss. "Höhö, ja är ju kille och fattar inte bättre höhö! Bojs vill bi bojs liksom!"

Boys will be boys, regardless. Hur män och tonåringa pojkar är funtade kommer man inte runt, men det är klart, hur det uttrycks (eller inte) kan ju präntas in.

Det tas i IRL eller antyds i största allmänhet som ett hett tips här på brädan. Så din halmgubbe om pm är ju ganska överflödig.

Eddie Vedder
2012-09-30, 09:55
Samtidigt tror jag inte att allt manligt och kvinnligt beteende är betingat av könsroller (jag brukade dock tro det), utan att det också har en biologisk komponent som kanske är starkare än vi tror.

Könsrollsteorin är i och för sig död sedan väldigt länge. Men angående genusroller så håller jag med. Jag tror att jättemycket påverkas av biologi men att 1) omfattningen gärna överdrivs för att man vill behålla status quo och att 2) biologi aldrig blir ett argument för att bete sig illa. Det kan jämföras med alkohol, det råder inga tvivel om att alkohol påverkar en rent fysiskt men "Jag var full" är aldrig ett giltigt argument för det.

Angående skillnader i hjärnan finns det intressant forskning som visar på vissa skillnader här och där. Men de är inte stora. Samma sak med aggressivitet exempelvis. Och angående sexualitet så postade jag ju en annan sammanställning för ett tag sedan. Lite mer hos män som grupp verkar det vara och det är inte direkt något som förvånar.

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/konsskillnaderna-sma-i-vara-hjarnor

Söker du på den intervjuade forskaren i Google Scholar hittar du primärkällor.

Och här är en jättestor sammanställning av meta-analyser som tittar på många faktorer. http://wulv.uni-greifswald.de/2006_mw_forsch_gender/userdata/Hyde_2005.pdf

Det är nog svårt att hitta en mer omfattande sammanställning. Och ja, man hittar skillnader här och där men de förefaller inte bli så stora när det studeras. Men givetvis kan det ju finnas saker man missar och ju mer den genetiska och neurovetenskapliga forskningen framskrider lär man veta mer och mer om hur mycket man kan se utifrån strikt biologi. Det är sjukt intressant.

Boys will be boys, regardless. Hur män och tonåringa pojkar är funtade kommer man inte runt, men det är klart, hur det uttrycks (eller inte) kan ju präntas in.

Och på grund av det fetstilta kan man inte säga hur mycket som är biologiskt. Bara spekulera. Så jag tycker det finns en liten motsägelse i det du skriver där. Eftersom det sistnämnda innebär just att man faktiskt kommer runt det beroende på miljö.

filmjölk
2012-09-30, 09:56
Det tas i IRL eller antyds i största allmänhet som ett hett tips här på brädan. Så din halmgubbe om pm är ju ganska överflödig.

Får man en sådan fråga "offentligt" som man är det en faktiskt annorlunda. det blir skämtsamt eller rakt av en diss, rätt harmlöst. Att skicka en sådan fråga enskilt till en kvinna är en hatisk elak handling.

newsflash, det är faktiskt skillnad på män och kvinnor, och att antyda att en tjej tränar för att hon fått för lite snase är fan lägre än glocalnet.

Tolkia
2012-09-30, 10:01
Det förekommer tyvärr, så din kommentar om halmgubbar är ju ganska överflödig.

sweetkarolina
2012-09-30, 10:06
Pja, om du inte vill ha kritik på din fysik så post inte en bild på din fysik, svårare än så är det inte. Ange istället vad du maxat i bänk osv osv om det är det du vill att folk ska kommentera istället. Då det är det du tävlar i.

Tycker det är en sådan fruktansvärd överreaktion från folks sida.

Tråden är till för alla, så att säga att dittan och dattan inte borde få vara där är ju bara löjligt. Du väljer själv om du vill lägga upp en bild eller inte, är du inte beredd att ta emot kritik ska du heller inte lägga upp en bild utan låta den ligga kvar i "Min privata bilder"-mapp

Men snälla lilla vän, varför måste man alltid vara intresserad av kritik för att man lägger ut bilder på sig själv, ibland vill man väl bara skryta lite, eller visa vad man har gjort med sin träning/kropp. Att säga att "du är tjock, du borde deffa" är kritik är bara en ursäkt för att vara omotiverat elak och trycka ner andra. Att ge kritik som "din vänstra lats släpar" fine.
Men jag köper inte att man måste vilja ha kritik för att man lägger ut bilder. Vill alla som lägger ut träningsfilmer då ha kritik på sin teknik? Ska jag gå in i dom trådarna och kritisera alla som bänkar utan stopp eller ligger regelvridigt på bänken enligt SL-regler. Eller rättare sagt skulle jag egentligen bara skriva "du är svag, du borde bli starkare" på alla nybörjare som lägger ut film på sin första 100 kgs bänk och är stolta.

Sen kan du ta och läsa det andra stycket jag skrev i min förra post.

stridis
2012-09-30, 10:11
Och på grund av det fetstilta kan man inte säga hur mycket som är biologiskt. Bara spekulera. Så jag tycker det finns en liten motsägelse i det du skriver där. Eftersom det sistnämnda innebär just att man faktiskt kommer runt det beroende på miljö.

Ja jo har du iofs rätt i. Jag tänkte mer allmänt: man kan ta tigern ur djungeln men inte djungeln ur tigern även om man föder upp den.

Får man en sådan fråga "offentligt" som man är det en faktiskt annorlunda. det blir skämtsamt eller rakt av en diss, rätt harmlöst. Att skicka en sådan fråga enskilt till en kvinna är en hatisk elak handling.

newsflash, det är faktiskt skillnad på män och kvinnor, och att antyda att en tjej tränar för att hon fått för lite snase är fan lägre än glocalnet.

En diss är en diss, enligt mig. En feg o bitter typ kanske tar det via pm eller så, tillvägagångssättet ändrar inte intentionen.

Angående newsflashen: Svårt att ta den helt på allvar när man ser tjejorna springa evinnerliga tider på löpbandet i låg fart, fullspacklade...

Eddie Vedder
2012-09-30, 10:15
Ja jo har du iofs rätt i. Jag tänkte mer allmänt: man kan ta tigern ur djungeln men inte djungeln ur tigern även om man föder upp den.

Korrekt. Men vi diskuterar människor. Inte tigrar. ;)

Tolkia
2012-09-30, 10:17
Angående newsflashen: Svårt att ta den helt på allvar när man ser tjejorna springa evinnerliga tider på löpbandet i låg fart, fullspacklade...
Och personligen tycker jag inte att det verkar vara den mest effektiva vägen bort från detta att kalla tjejer som har mer muskler än genomsnittet för manliga, hävda att tjejer med kroppsfettprocent över femton är feta och borde deffa eller anklaga tjejer för att träna för att kompensera att de får för lite snase.

I och för sig är mitt intryck att det finns ett antal som helst ser att tjejerna håller sig på löpbandet, i promenadtakt, fullspacklade, och då förstår jag om man går in för att hålla det så, även om jag inte gillar det.

filmjölk
2012-09-30, 10:23
Och personligen tycker jag inte att det verkar vara den mest effektiva vägen bort från detta att kalla tjejer som har mer muskler än genomsnittet för manliga, hävda att tjejer med kroppsfettprocent över femton är feta och borde deffa eller anklaga tjejer för att träna för att kompensera att de får för lite snase.

I och för sig är mitt intryck att det finns ett antal som helst ser att tjejerna håller sig på löpbandet, i promenadtakt, fullspacklade, och då förstår jag om man går in för att hålla det så, även om jag inte gillar det.

Med tillägg att "vi" skulle även dissa och idiotförklara de fullspacklade på löpbandet för att de beter sig som kvinnor:D (Vi skulle även anta att de spelar på sin kvinnlighet eller tror att de är snygga....och så kan de inte få gå och tro, oemotsagt!)

Allan
2012-09-30, 10:31

Som om inte killar smyckar sig då? Inte fan har de gaddningar, armband och annat för att impa på andra snubbar?

Sen är det nog så att killar alldeles för ofta tränar just för att hävda sin manlighet. Det brukar gå över efter tio år, men innan dess är nog träningen primärt nån slags egobooster, ofta relaterat till större armar än vader och nacke

stridis
2012-09-30, 10:39
Som om inte killar smyckar sig då? Inte fan har de gaddningar, armband och annat för att impa på andra snubbar?

Sen är det nog så att killar alldeles för ofta tränar just för att hävda sin manlighet. Det brukar gå över efter tio år, men innan dess är nog träningen primärt nån slags egobooster, ofta relaterat till större armar än vader och nacke

Jaha så de är smygbögar, de som kommer och stolt visar upp sin nya gaddning för en.

Eller skaffar skägg- för det är ju ovanligare att kvinnsen gillar skägg.

Sensmoral: Vi är statusdjur och det är inte alltid lätt att veta vilken grupp som statushöjandet är ämnat emot, egna hierarkin eller hos det motsatta könet.

Jag har dock svårt att se att långsam jogg skulle impa på tjejkompisar och andra främlingar,men det är min tolkning.

Tolkia
2012-09-30, 10:45
Jag har dock svårt att se att långsam jogg skulle impa på tjejkompisar och andra främlingar,men det är min tolkning.
Man kan utföra den och fortfarande se snygg ut, plus att alla "vet" att långsam jogg eller crosstrainer i evighet är det som bränner mest fett, och det är ju, som vi redan konstaterat, viktigt att tjejer är smala.

Om vi skall börja göra det på den bogen, då. Jag föredrar egentligen att vi försöker hålla diskussionen som en diskussion och inte fastnar i en massa "amendurå!" (eller snarare "amennirå!")

tjing
2012-09-30, 10:50
Könsrollsteorin är i och för sig död sedan väldigt länge. Men angående genusroller så håller jag med. Jag tror att jättemycket påverkas av biologi men att 1) omfattningen gärna överdrivs för att man vill behålla status quo och att 2) biologi aldrig blir ett argument för att bete sig illa. Det kan jämföras med alkohol, det råder inga tvivel om att alkohol påverkar en rent fysiskt men "Jag var full" är aldrig ett giltigt argument för det.

Jag tror snarare att omfattningen av biologisk påverkan tenderar att förringas.

Nej, visserligen är fylla aldrig ett giltigt skäl för att bete sig dåligt men någonstans blir det ju till slut rätt svårt att tala om ansvar och "fri vilja" om någon t ex har ett aggressivt "temperament" (biologiskt?).

För det första är jag över huvud taget skeptisk mot tidningsartiklar som handlar om forskning. Vi har ingen aning om hur väl de korrekt återgett vad professorn sade.

För det andra står det att hon är feminist (vilket såklart inte är fel), men faktumet att hon titulerar sig det och att hon verkar i ett samhällsklimat där man inte ska leta efter biologiska skillnader mellan kön (om om de finns uttrycka de som extremt milda och minimala, som i artikeln) är en stor potentiell bias.

Kön/genus kontra biologi är ju ett extremt laddat område. Och jag tror att de biologiska skillnaderna är större än vi vill medge. Dock tror jag att skillnaderna mellan olika individer av olika kön en hel del gånger är större än mellan könen, men att det finns en stark generell trend för biologiska könsskillnader.

Just när det handlar om t ex könshormoner blir det besvärligt, sett till jämlikhet. Testosteron är ett dominant könshormon, östrogen är det inte. Visst varierar nivåerna; i förhållanden ökar kvinnans testosteron och mannens sänks osv. Men det är ändå en grundläggande faktor som är svår att förena med fullständigt lika villkor och ett exempel där biologi alltid kommer att sätta käppar i hjulen, i verkligheten.

Och här är en jättestor sammanställning av meta-analyser som tittar på många faktorer. http://wulv.uni-greifswald.de/2006_mw_forsch_gender/userdata/Hyde_2005.pdf

Det är nog svårt att hitta en mer omfattande sammanställning. Och ja, man hittar skillnader här och där men de förefaller inte bli så stora när det studeras. Men givetvis kan det ju finnas saker man missar och ju mer den genetiska och neurovetenskapliga forskningen framskrider lär man veta mer och mer om hur mycket man kan se utifrån strikt biologi. Det är sjukt intressant.

Mycket intressant läsning ser det ut som. Ska ögna meta-analysen när jag återvänt från gymmet.

Visst, jag säger inte att jag vet hur det ser mellan genus/kön kontra biologi, för det gör jag inte. Men jag spekulerar. Och ja, det är väldigt intressant. Vi lever i en spännande tid.

Tolkia
2012-09-30, 11:13
Tjing: Försöker du belägga att det är ett av biologin givet och därmed acceptabelt beteende när killar är jobbiga mot tjejer på Kolo (typ "OMAJGASH SHOW YOU TITTIES" som någon skrev, eller "du ser manlig ut" eller "har du fått för lite k^k", eller "du är lesbisk, va")? Eller är det en metadiskussion om olikheter mellan könen?

mij82
2012-09-30, 11:20
jag tycker att sexualiseringen av kvinnliga medlemmar är ett problem. Jag misstänker på ganska goda grunder att nya tjejer avskräcks från att både posta bilder, skriva journal och delta i debatten av att det tämligen oavsett tråd rätt så närsomhelst dyker upp helt omotiverade saker arméer av :naughty: :naughty: :naughty: Och uppmaningar att posta bilder. Vi kan ju inte ens ha en tråd för tjejers bilder i bildforumet utan den fylls med kommentarer om vem som random manlig användare anser är fuckable och inte, som vi sedan får rensa undan. Jag ser inte tjejer översvämma dagsformstråden med recensioner av vem som ser manligast ut, eller som borde deffa/tjocka på sig/fixa till frisyren för de skulle kunna tänka sig personen i fråga som pojkvänsmaterial.

qft!

Stoltz
2012-09-30, 11:28
Alltså... "Boys will be boys", är detta seriöst ett argument som någon använder 2012? Snacka om att försöka dra ner resten av mansläktet till sin nivå.
Jag har klarat mig utmärkt utan att se varje kvinna genom endast "liggvärdig eller icke liggvärdig" och allt annat som man sedan försöker sätta som etikett på mansbeteende.

Det här har mindre att göra med kvinnor/män och mer att göra med tappade personer och icke tappade.

Angående diskussionen om sweetkarolinas bf% - När man lägger fram 15% som "bf-gräns" för en tävlande styrkelyftande kvinna, då har man tappat hela äggkartongen.

mini
2012-09-30, 11:36

Du kan vara en halmgubbe. Ett hett tips är att begripa vad jag skriver.

tossefar
2012-09-30, 11:38
Men alltså, nu är vi ju där igen. Någon tyckte att en tjej var för tjock och borde deffa. Visst, plumpt uttryckt, men varför ska man inte få säga det? Det är helt ok och i vissa fall även uppskattat när en kille får samma kommentar i dagsformstråden.

Varför måste tjejer ta det som en förolämpning, och varför måste tio killar komma till undsättning?

Stoltz
2012-09-30, 11:47
Men alltså, nu är vi ju där igen. Någon tyckte att en tjej var för tjock och borde deffa. Visst, plumpt uttryckt, men varför ska man inte få säga det? Det är helt ok och i vissa fall även uppskattat när en kille får samma kommentar i dagsformstråden.

Varför måste tjejer ta det som en förolämpning, och varför måste tio killar komma till undsättning?

När en SL:ande kille lägger upp en bild så kommenterar folk om deff nu alltså? Dagsformstråden har ändrats markant då, jag kan endast minnas ca en miljon ryggdunkningar och orden "beast" "tryck" och ibland "kött! *flex*".

Men det kanske är återkommande där med att påpeka att det nog hade gått bättre för pluckes™ lyftande om han hade tappat några kilo och gått ner till under 15%...

Tolkia
2012-09-30, 12:00

Det var jag som tog upp ämnet, och jag vill trycka på att jag tog upp det OBEROENDE av tramset som samtidigt dök upp kring sweetkarolinas bild. Jag har tänkt ta upp det - sexualiseringen och vad jag tror att den betyder för tjejers medlemskap/aktivitet - och jag tror faktiskt inte ens att jag hade sett kommentaren till sweetkarolina när jag skrev mitt inlägg. Däremot hade jag sett kommentaren till en annan medlem på väg mot tävlingsform, som var typ "bra jobbat men jag skulle inte vilja ha dig till flickvän, tjejer skall se kvinnliga ut" (relevant, much?).

Om man läser mitt inlägg ser man att jag inte pratar om en enskild företeelse. Om någon minns det, så hade vi ju t.ex. ett tag en "dagens outfit"-tråd, som var väldigt populär, och som vi blev tvungna att stänga för att det inte gick att hålla den som en outfittråd och inte som en "manliga medlemmar bedömer kvinnliga medlemmars potential som ligg eller flickvänner". (Den fick verkligen hur många chanser som helst.)

Sedan tycker jag inte att "jamen, folk är ju skitoförskämda mot varandra i dagsformstråden" är en vettig ursäkt. Det är inte OK att vara skitoförskämd i den tråden heller. Vi tar bort oändliga mänger skit just från den, och jag uppmanar alla som ser skit som vi missar att rapportera. Rapportknappen används överhuvudtaget alldeles för lite.

filmjölk
2012-09-30, 12:11

Kvinnor bedöms ofta efter sitt utseende. Att insinuera/säga/skriva att en kvinna är tjock är i vissa fall som att ge henne en örfil i ansiktet. Därför försöker man bete sig som en man skall bete sig, och örfilar helt enkelt inte kvinnor.

De måste ta det som en förolämpning, för att det faktiskt är en förolämpning, och tio killar måste komma till undsättning för att de inte gillar att tjejer blir förolämpade.

Ignatius72
2012-09-30, 12:33

Söker du på den intervjuade forskaren i Google Scholar hittar du primärkällor.

Vid en snabbgoogling så finns det ju fler metastudier att kolla på:

Män och kvinnors personlighet skiljer sig ung. enligt ”stereotypen”. Metastudie på 23 000 personer från 26 olika kulturer. Skillnaderna är konstanta över alla kulturer och STÖRRE i mer jämställda länder. Ytterligare en på över 17 000 personer från 55 olika kulturer. Källa: “Gender Differences in Personality Traits Across Cultures: Robust and Surprising Findings (2001)” och “Why can't a man be more like a woman? Sex differences in Big Five personality traits across 55 cultures (2008)”

Killar och tjejer behandlas lika när de är små: 172 studier på 28 000 barn visar att killar och tjejer behandlas lika, får lika mycket uppskattning och uppmärksamhet, stöd och värme, föräldrarna ställde samma krav och var lika stränga, kommunikationer var lika rak och tydlig. En ytterligare metastudie (bara kommunikation) bekräftar denna studie med undantaget att de hittade stöd för att mammor pratar mer med flickor och ger flickor mer stöd och uppmuntran än pojkar. Det sista är var tvärt emot vad som brukar påstås. Källa: Parents´ differential socialization of boys and girl: A meta-analysis s.267-269 (Lytton & Romney 1991 ) och Moderators of gender effects on parents' talk to their children: a meta-analysis (1998)

Män har högre snittintelligens: 57 studier på 80 000 personer visar att män har ung. 5 poäng högre IQ. Låter inte så mycket men det skulle göra, allt annat lika att fördelningen blev 55 % vs 45 % vid antagning. Ytterligare studie på 100 000 personer bekräftade detta. Skillnaden uppstår efter 16 år ålder mannens hjärna växer ikapp kvinnornas och blir ung. 100g större vilket motsvarare 3 miljarder fler grå hjärnceller. Källa: Sex differences on the Progressive Matrice: A meta-analysis (2005) och Males have greater g Sex differences in general mental ability… (2006)

Mäns intelligens har större spridning: 6 stora, representativa undersökningar på över 250 000 människor visar att män har större spridning kring medelvärdet (mer begåvade, mer obegåvade) i 35 av 37 olika tester. Källa: Novell & Heges 1995

Män är mer riskbenägna: 150 studier på 100 000 personer. Källa: Byrnes, Miller, & Schafer (1999) Gender differences in risk taking: A meta-analysis.

Män har bättre Spatial roation, perception och visualisation: 256 studier på 100 000 personer. Källa: Voyer, Voyer, & Bryden (1995) Magnitud of sex differences in spatial abilities: A meta-analysis and consideration of critical variables. Psychological bulletin <-- detta korrelerar med mattematisk problemlösning

Män är mer intresserade av teknik (0,94) och kvinnor av människor (-0,68): Metastudie på över 500 000 personer visar stora skillnader mellan könens intresse (science, technology, engineering, and mathematics vs artistic, Social and Conventional) Källa: Men and Things, Women and People: A Meta-Analysis of Sex Differences in Interests (2009) <- - skillnaderna kan förutspås redan när barnet ligger i fostret d.v.s. långt innan någon social påverkan. Källa: Simon Baron-Cohen´s: Prenatal Testosterone in Mind (2004)

Män är bättre på matte: 254 studier på 3 miljoner personer. Skillnaden uppstår efter 16 års ålder när män får mer testosteron och större hjärna. . Källa: Hyde, Fennema, & Lamon (1990) meta analysis

Män uppvisa ytterligare stora skillnader jämfört med kvinnor i 22 % av de 124 undersökta variablerna i genusfeministen Janet Shibley Hyde´s stora genomgång av 46 metastudier på könsskillnader på över 5 miljoner försökspersoner. Källa: The Gender Similarities Hypothesis (2005)

Stereotyper om könsskillnader är oftast korrekta och tendensen är att vi faktiskt underskattar dem. När man i vanliga fall använder sig statistiks underlag för att uttala sig om en individ kallas det rationellt (Bayesian) resonerande vilket är bra för att överkomma ”base rate neglect”. För att citera Streven Pinker så visar forskning från "Eagly; Jussim & Eccles that most gender stereotypes are Accureate.

Skillnader i personlighet är stabila över ålder, utbildning, kultur och över de senaste två generationerna trots stora förändringar i kvinnors ställning (se punkt 1)
Skillnaderna i kognitiv förmåga visar även de fantastisk stabilitet både över generationerna, ålder, utbildning och över kulturgränserna.
Män har betydligt bättre motorisk förmåga som träffsäkerhet, öga-hand koordination, kasthastighet, sprintning, aktivitetsnivå etc. visar en meatstudie bestående av 64 studier på över 30 000 individer. Kvinnor är dock vigare. Källa: Gender differences across age in motor performance: A meta-analysis (1985)

Skillnader i inställning till sex är mycket stor, nästan en hel standardavvikelse, när det gäller inställningen till tillfälligt sex (d=0,91) och mastrubution (d=0,81). Källa: Hyde 2005 (metastudie).

Män har en betydligt större sexualdrift (d=0,62) och lägger betydligt större vikt vid fysisk attraktivitet än kvinnor, vilket stämmer kross kulturellt i 53 länder med över 200 000 respondenter. Glappet minskar inte, snarare ökar i jämställda länder. Källa: Lippa 2007. Betydligt fler män är otrogna (38% vs. 23 %) och oftare (6 vs 2). Källa: Folkhälsoinstitutet.

Betydligt fler män konsumerar porr. I Sverige svarade ung. 80 % av killarna och 20 % av tjejerna mellan 15-29 år (15 000 st) att de regelbundet tittade på porr. Källa: UngKAB09 (2011).

Skillnader i aggressivitet är stora där män är mer direkt aggressiva och svarar direkt på angrepp både fysisk och verbalt. Kvinnors aggressivitet är mer indirekt där de ”snackar skit bakom ryggen och underminerar andra socialt”. Skillnaderna är kross kulturella och det första märks redan hos små barn (1-2 år innan social påverkan). Källa: Sex Differences in Aggression in Real-World Settings: A Meta-Analytic Review (2004)

filmjölk
2012-09-30, 13:26
Jag är väl delvis skyldig till det här sidospåret, men varför halkar tråden in på skillnader mellan könen?

Det är ganska enkelt egentligen: Försök bete er som män, och behandla våra kollo- kvinnor bra, så trivs de här och vi får fler kvinnors perspektiv i alla trådar, vilket är nyttigt.

Eddie Vedder
2012-09-30, 13:35
För det andra står det att hon är feminist (vilket såklart inte är fel), men faktumet att hon titulerar sig det och att hon verkar i ett samhällsklimat där man inte ska leta efter biologiska skillnader mellan kön (om om de finns uttrycka de som extremt milda och minimala, som i artikeln) är en stor potentiell bias.

Det där är ju riktigt dålig kritik. :D Om du ens läser vad hon säger så pratar hon ju just om att skillnader i hjärnan ofta är känsligt men att det inte får avfärdas och måste pratas om. Och varför skulle siffrorna vara fel återgivna?

Vid en snabbgoogling så finns det ju fler metastudier att kolla på:

Män och kvinnors personlighet skiljer sig ung. enligt ”stereotypen”. Metastudie på 23 000 personer från 26 olika kulturer. Skillnaderna är konstanta över alla kulturer och STÖRRE i mer jämställda länder. Ytterligare en på över 17 000 personer från 55 olika kulturer. Källa: “Gender Differences in Personality Traits Across Cultures: Robust and Surprising Findings (2001)” och “Why can't a man be more like a woman? Sex differences in Big Five personality traits across 55 cultures (2008)”

Killar och tjejer behandlas lika när de är små: 172 studier på 28 000 barn visar att killar och tjejer behandlas lika, får lika mycket uppskattning och uppmärksamhet, stöd och värme, föräldrarna ställde samma krav och var lika stränga, kommunikationer var lika rak och tydlig. En ytterligare metastudie (bara kommunikation) bekräftar denna studie med undantaget att de hittade stöd för att mammor pratar mer med flickor och ger flickor mer stöd och uppmuntran än pojkar. Det sista är var tvärt emot vad som brukar påstås. Källa: Parents´ differential socialization of boys and girl: A meta-analysis s.267-269 (Lytton & Romney 1991 ) och Moderators of gender effects on parents' talk to their children: a meta-analysis (1998)

Män har högre snittintelligens: 57 studier på 80 000 personer visar att män har ung. 5 poäng högre IQ. Låter inte så mycket men det skulle göra, allt annat lika att fördelningen blev 55 % vs 45 % vid antagning. Ytterligare studie på 100 000 personer bekräftade detta. Skillnaden uppstår efter 16 år ålder mannens hjärna växer ikapp kvinnornas och blir ung. 100g större vilket motsvarare 3 miljarder fler grå hjärnceller. Källa: Sex differences on the Progressive Matrice: A meta-analysis (2005) och Males have greater g Sex differences in general mental ability… (2006)

Mäns intelligens har större spridning: 6 stora, representativa undersökningar på över 250 000 människor visar att män har större spridning kring medelvärdet (mer begåvade, mer obegåvade) i 35 av 37 olika tester. Källa: Novell & Heges 1995

Män är mer riskbenägna: 150 studier på 100 000 personer. Källa: Byrnes, Miller, & Schafer (1999) Gender differences in risk taking: A meta-analysis.

Män har bättre Spatial roation, perception och visualisation: 256 studier på 100 000 personer. Källa: Voyer, Voyer, & Bryden (1995) Magnitud of sex differences in spatial abilities: A meta-analysis and consideration of critical variables. Psychological bulletin <-- detta korrelerar med mattematisk problemlösning

Män är mer intresserade av teknik (0,94) och kvinnor av människor (-0,68): Metastudie på över 500 000 personer visar stora skillnader mellan könens intresse (science, technology, engineering, and mathematics vs artistic, Social and Conventional) Källa: Men and Things, Women and People: A Meta-Analysis of Sex Differences in Interests (2009) <- - skillnaderna kan förutspås redan när barnet ligger i fostret d.v.s. långt innan någon social påverkan. Källa: Simon Baron-Cohen´s: Prenatal Testosterone in Mind (2004)

Män är bättre på matte: 254 studier på 3 miljoner personer. Skillnaden uppstår efter 16 års ålder när män får mer testosteron och större hjärna. . Källa: Hyde, Fennema, & Lamon (1990) meta analysis

Män uppvisa ytterligare stora skillnader jämfört med kvinnor i 22 % av de 124 undersökta variablerna i genusfeministen Janet Shibley Hyde´s stora genomgång av 46 metastudier på könsskillnader på över 5 miljoner försökspersoner. Källa: The Gender Similarities Hypothesis (2005)

Stereotyper om könsskillnader är oftast korrekta och tendensen är att vi faktiskt underskattar dem. När man i vanliga fall använder sig statistiks underlag för att uttala sig om en individ kallas det rationellt (Bayesian) resonerande vilket är bra för att överkomma ”base rate neglect”. För att citera Streven Pinker så visar forskning från "Eagly; Jussim & Eccles that most gender stereotypes are Accureate.

Skillnader i personlighet är stabila över ålder, utbildning, kultur och över de senaste två generationerna trots stora förändringar i kvinnors ställning (se punkt 1)
Skillnaderna i kognitiv förmåga visar även de fantastisk stabilitet både över generationerna, ålder, utbildning och över kulturgränserna.
Män har betydligt bättre motorisk förmåga som träffsäkerhet, öga-hand koordination, kasthastighet, sprintning, aktivitetsnivå etc. visar en meatstudie bestående av 64 studier på över 30 000 individer. Kvinnor är dock vigare. Källa: Gender differences across age in motor performance: A meta-analysis (1985)

Skillnader i inställning till sex är mycket stor, nästan en hel standardavvikelse, när det gäller inställningen till tillfälligt sex (d=0,91) och mastrubution (d=0,81). Källa: Hyde 2005 (metastudie).

Män har en betydligt större sexualdrift (d=0,62) och lägger betydligt större vikt vid fysisk attraktivitet än kvinnor, vilket stämmer kross kulturellt i 53 länder med över 200 000 respondenter. Glappet minskar inte, snarare ökar i jämställda länder. Källa: Lippa 2007. Betydligt fler män är otrogna (38% vs. 23 %) och oftare (6 vs 2). Källa: Folkhälsoinstitutet.

Betydligt fler män konsumerar porr. I Sverige svarade ung. 80 % av killarna och 20 % av tjejerna mellan 15-29 år (15 000 st) att de regelbundet tittade på porr. Källa: UngKAB09 (2011).

Skillnader i aggressivitet är stora där män är mer direkt aggressiva och svarar direkt på angrepp både fysisk och verbalt. Kvinnors aggressivitet är mer indirekt där de ”snackar skit bakom ryggen och underminerar andra socialt”. Skillnaderna är kross kulturella och det första märks redan hos små barn (1-2 år innan social påverkan). Källa: Sex Differences in Aggression in Real-World Settings: A Meta-Analytic Review (2004)

Jag vet allt det där. Det ingår i den artikeln och det står i böcker om genus. Faktan är välkänd.

Och om du tittar på årtalen så ser du ju att flera är publicerade före 2005 och alltså sannolikt ingår redan. Det är en sammanfattning av meta-analyser och inte EN meta-analys. Så exakt vad du vill ha sagt vet jag inte. Knappast som att vi tycker olika eller att du kommer med något jag försöker argumentera emot.

Så här sa den sista: [/QUOTE]Direct, especially physical, aggression was more common in males and females at all ages sampled, was consistent across cultures, and occurred from early childhood on, showing a peak between 20 and 30 years. Anger showed no sex differences. Higher female indirect aggression was limited to later childhood and adolescence and varied with method of measurement. The overall pattern indicated males' greater use of costly methods of aggression rather than a threshold difference in anger.[QUOTE]

Så det låter ju inte lika starkt som ditt citat.

tjing
2012-09-30, 13:43
Jag läste metastudien som Eddie_Vedder länkade till. Intressant läsning, men jag tror inte det är hela sanningen. Som sagt finns det fler meta-studier på området och jag tror inte att effekterna är så små som man vill göra gällande.

Det framkommer ju också att en del områden är färgade av sociala förväntningar, kön/genus etc vilket gör skillnaderna rätt svårstuderade. En del tester på aggression som beskrevs, känns också rätt tveksamma. Både reliabilitet och validitet haltar beklämmande när man korrelerar beteenden i datorspel rakt av med aggressivitet, vilket får mig att undra hur resten av studierna ser ut på olika områden.

Angående en stor motorisk skillnad så är det bara att inse att tjejer suger på kast med liten boll, ett fenomen jag noterat sedan gympalektionen på lågstadiet.

Jag tror fortfarande att jämställdhetsivern i Sverige aningslöst slätar över biologiska skillnader mellan män och kvinnor och resultatet blir en missriktad jämställdhet, där vi ska vara HELT lika, istället för att vara olika, men lika mycket värda.

tjing
2012-09-30, 13:44
Jag säger inte att siffrorna är felaktigt återgivna men du är väl inte så naiv att du köper tidningars rapportering om forskning rakt av?

Hon är påverkad av samhälleliga värderingar i Sverige och är feminist vilket smyger in gott om potentiell bias i hennes forskning.

Eddie Vedder
2012-09-30, 13:44
Jag läste metastudien som Eddie_Vedder länkade till. Intressant läsning, men jag tror inte det är hela sanningen. Som sagt finns det fler meta-studier på området och jag tror inte att effekterna är så små som man vill göra gällande.

Återigen: Det är inte EN. Och naturligtvis inte hela sanningen. Det finns ju ingen som hävdar eller ens antyder.

joasimo
2012-09-30, 13:46
Har inte märkt nåt sånt, fast jag hänger ju inte här så ofta nuförtiden... men om det är så är de ju illa, alla ska behandlas likadant oavsett kön.

Tolkia
2012-09-30, 13:47
Eddie, tjing, Ignatius: Er diskussion kanske passar bättre i en annan tråd, t.ex. här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=91373&highlight=genus

Jag tror inte att det egentligen är ert syfte, men som ni diskuterar nu ser det ut som om tråden börjat handla om hur biologiska skillnader mellan könen legitimerar ohyfsat beteende.

tjing
2012-09-30, 13:48
Återigen: Det är inte EN. Och naturligtvis inte hela sanningen. Det finns ju ingen som hävdar eller ens antyder.

Nej, men nu märker du ord.

Jag vet att det är en review av 46 meta-studier.

Tolkia: Du har förmodligen rätt.

Ignatius72
2012-09-30, 14:15
Jag tror inte att det egentligen är ert syfte, men som ni diskuterar nu ser det ut som om tråden börjat handla om hur biologiska skillnader mellan könen legitimerar ohyfsat beteende.

Till viss del hänger det ihop. Det ser och låter annorlunda ut på helkvinnliga/tjej arbetsplatser/klass- omklädningsrum om man jämför det med manliga diton. Kommunikationen är annorlunda. Den forskningen som jag är närmast rör den kring neuropsykatri och där är forskarna ense om att ett stort problem för flickorna är att man jämför dem med pojkarna trots att samma diagnos och typ av funktionshinder ändå ger helt andra symptom. Ergo, man missar flickorna då de beter sig på ett annat sätt.
Så nej, det legitimerar inte ohyfsat beteende men ett annorlunda sådant som kanske tar sig plumpa uttryck i sina ytterlighetsformer.

tjing
2012-09-30, 14:36
Ignatius72:

Fast det där är ju också format av situation, sociala förväntningar och genus. Många killar pratar ju t ex om känsliga saker med sina flickvänner (de skulle aldrig erkänna det) men skrockar och lattjar med killkompisar.

mycketbrännvin
2012-09-30, 14:47
jag tycker tjejer har dålig humor (min humor är bäst) både på forum och i verkligheten!

mycketbrännvin
2012-09-30, 14:55

Var går gränsen, känns som att endel är överkänsliga? en tjeej som väger 20kg för mycket postar bilder i dagsformstråden och väntar sig kommentarer. är det fel att säga att hon borde banta 20kg? Sen undrar man vad endel förväntar sig då dom postar 23 bilder på sina bröst/fejs från olika vinklar. Synd förståss att endel inte vågar posta bilder för att de är rädda

Cilia
2012-09-30, 15:08
Var går gränsen, känns som att endel är överkänsliga? en tjeej som väger 20kg för mycket postar bilder i dagsformstråden och väntar sig kommentarer. är det fel att säga att hon borde banta 20kg? Sen undrar man vad endel förväntar sig då dom postar 23 bilder på sina bröst/fejs från olika vinklar. Synd förståss att endel inte vågar posta bilder för att de är rädda

När killar postar och väger för mycket så pratar man ofta om bra bulk och att man sen ska skala.

Det är en sak om dom postar bilder med fokus på bröst och rumpa men så är det inte oftast. Även när dom postar bra bilder så diskuteras dom oftast utifrån fuckability istället för utifrån hur dom byggt. Även om kommentarerna inte är direkt sexuella kan dom vara typ - det där är så nära perfekt form man kan komma imho. Då menar den personen oftast inte utifrån byggande utan utifrån attraktivitet.

Det är samma sak när det postas andra bilder på tjejer/kvinnor i allmänt t ex på en idrottskvinna. Då tar det inte lång stund innan fokus har glidit från hennes prestation till hennes utseendes attraktivitet. Ni har väldigt svårt att se på en tjej utifrån något annat perspektiv.

Tolkia
2012-09-30, 15:08
Sen undrar man vad endel förväntar sig då dom postar 23 bilder på sina bröst/fejs från olika vinklar.
Det är ju ändå ganska få som gör det här. Ett problem blir, som jag ser det, att man tar de här (ganska få) individerna som något slags ursäkt för att få ha inställningen att allt tjejer vill när de lägger upp bilder är att få höra om man själv skulle vilja ligga med dem, eller tycker att de ser tillräckligt "kvinnliga" ut. Eller för den delen när man antar att alla tjejer som väljer att bli medlemmar på ett forum där det finns mycket killar gör det för att just få bli något slags sexobjekt i en safe zone och börjar efterfråga den sortens beteende om det inte spontant dyker upp.

Sedan gäller ju rent allmänt att man när man känner sig frestad att kommentera hur folk ser ut kan applicera ett "tillför det här något?"-filter. Kommentarer av typen "du är ful", "jag skulle lite vilja ligga med en tjeje/kille som såg ut som du" eller som vi t.ex. såg nu i dagsformtråden, "du ser ut som en jävla sköldpadda" tillför ju inte direkt avgrundsmycket. Det går oftast att hålla sig till allmänna uppföranderegler även när man vill ge kritik; att all negativ kritik måste ges på något slags grobianvis är ju en myt om något.

Sedan finns det ju folk som aldrig är beredda på kritik, eller som frågar efter kritik fast de egentligen inte vill ha den. Det är, som jag ser det, oftast en individfråga, och inte en köns- eller gruppfråga. Det kan man aldrig vaccinera sig mot och får hantera när det kommer.

Edit: Plus ett på Cilia angående hur fenomenet synliggörs när det postas bilder på kända idrottskvinnor.

Doctor Snuggles
2012-09-30, 15:11
Jag är väl delvis skyldig till det här sidospåret, men varför halkar tråden in på skillnader mellan könen?

Det är ganska enkelt egentligen: Försök bete er som män, och behandla våra kollo- kvinnor bra, så trivs de här och vi får fler kvinnors perspektiv i alla trådar, vilket är nyttigt.

Jag trodde problemet var att män just betedde sig som män i allmänhet.

Doctor Snuggles
2012-09-30, 15:17
Det är samma sak när det postas andra bilder på tjejer/kvinnor i allmänt t ex på en idrottskvinna. Då tar det inte lång stund innan fokus har glidit från hennes prestation till hennes utseendes attraktivitet. Ni har väldigt svårt att se på en tjej utifrån något annat perspektiv.

Nej? Det är det första perspektivet som kommer upp, visst, och av någon anledning så känner många killar ett behov att uttrycka det, men det betyder inte att det är svårt att se tjejen ifråga utifrån något annat perspektiv.

Däremot så kan jag uppleva att den kvinnliga responsen är ofta överkänslig, då man faktiskt kan säga att t.ex. en tyngdlyfterska ser manligare ut än en själv, utan att indirekt egentligen försöka säga att man inte vill ligga med henne och utan att det är en attack mot hennes "kvinnovärde".

Cilia
2012-09-30, 15:23
Nej? Det är det första perspektivet som kommer upp, visst, och av någon anledning så känner många killar ett behov att uttrycka det, men det betyder inte att det är svårt att se tjejen ifråga utifrån något annat perspektiv.

Däremot så kan jag uppleva att den kvinnliga responsen är ofta överkänslig, då man faktiskt kan säga att t.ex. en tyngdlyfterska ser manligare ut än en själv, utan att indirekt egentligen försöka säga att man inte vill ligga med henne och utan att det är en attack mot hennes "kvinnovärde".

Jag förstår att ni någonstans kan se henne utifrån andra perspektiv men de kommer så långt ner så de kommer aldrig upp för diskussion. Jag tycker ändå att någon i början försöker fokusera på huvudämnet men det lever inte kvar särskilt länge.

Jag kan också förstå att man tycker att en tyngdlyfterska ser manlig ut. Jag kan också förstå att man kanske inte vill ligga med henne men det är ju inte därför hon får uppmärksamhet? Jag gissar att hennes första mål här i livet inte är att vara fuckable för alla män. Varför ska allt fokus då läggas på det?

Hur många idrottsmän är attraktiva? Väldigt få om du frågar mig

stridis
2012-09-30, 15:33

Vilken sorts sport kollar du på? Inte så mycket bollsport va? Sen om man gillar den råare looken så har ju inte alla MMA-snubbar blomkålsöron och skev näsa.

På den kvinnliga sidan finns ju en del inom säg stavhopp och andra friidrottsgrenar, man får välja rätt sport bara.

Doctor Snuggles
2012-09-30, 15:35
Jag förstår att ni någonstans kan se henne utifrån andra perspektiv men de kommer så långt ner så de kommer aldrig upp för diskussion. Jag tycker ändå att någon i början försöker fokusera på huvudämnet men det lever inte kvar särskilt länge.

Jag kan också förstå att man tycker att en tyngdlyfterska ser manlig ut. Jag kan också förstå att man kanske inte vill ligga med henne men det är ju inte därför hon får uppmärksamhet? Jag gissar att hennes första mål här i livet inte är att vara fuckable för alla män. Varför ska allt fokus då läggas på det?

Män är generellt sett intresserade av idrottsprestationer från andra män. Man mäter sig medvetet eller omedvetet med andra män, inte kvinnor. Kvinnor är vi främst intresserade av ur ett fortplantingsperspektiv - evolutionär jada jada.
Så fenomenet är inte särskilt märkligt.
Sedan så tror jag man kan få en skev bild av hur vanligt det är, för de flesta som inte fokuserar på utseendet främst (eller inte tillräckligt mycket för att känna att det är nödvändigt med en kommentar), brukar nog inte känna sig speciellt angelägna att påpeka detta. Det statistiska urvalet är helt enkelt snävt.

Doctor Snuggles
2012-09-30, 15:47
Jag personligen gör ingen stor skillnad mellan atleter av olika kön. Mitt huvudsakliga sportintresse är mma, och där ser jag lika gärna kvinnor som män. Problemet är isf att kvinnor oftast är mindre skickliga än män (vilket beror till stor del på att sporten är relativt outvecklad på den kvinnliga sidan), vilket gör matcherna mindre intressanta.
Är någon trevlig att se på så skadar det inte, men det skadar inte heller om de är tokfula.
De två mest intressanta kvinnliga slagskämparna i mma för tillfället är Ronda Rousey och Chris Cyborg, t.ex. Varav den ena ser riktigt bra ut, medan den andra .. not so much.

Grejen är att det överlag är HELA vårt samhälle (inklusive kvinnor) som främst bedömer kvinnor efter sitt utseende.
T.ex. så är Ronda redan en stjärna, medan Cyborg aldrig kommer bli det.
Å andra sidan är det en fördel för kvinnor, eftersom de inte behöver kunna någonting för att vara högt värderade i samhället. De behöver bara vara någorlunda snygga. Om en man däremot inte har ett jobb eller någon färdighet, så är han en sopa/loser/värdelös. Män bedöms huvudsakligen efter färdigheter, kvinnor efter utseende. Så är det bara.

mycketbrännvin
2012-09-30, 15:52
Jag skulle inte bli störd om kvinnorna betedde sig på samma sätt som männen:)

filmjölk
2012-09-30, 15:59
Jag trodde problemet var att män just betedde sig som män i allmänhet.

Problemet på Kolozzeum som jag ser det, tvådelat, dels att en del av oss gömmer oss bakom jämnlikhet och på så sätt tar oss rätten att bete oss illa mot kvinnor.

Samt att en annan del av vårt släkte tar oss rätten att sätta kvinnans *****barhet som första och viktigaste attribut, oavsett sammanhang.

Två skilda problem, men var för sig, och definitivt tillsammans skapar det en trist miljö för forumets kvinnor.

WHITEFOLKS
2012-09-30, 16:01
Kan inte hålla med om att det bara är positiva kommentarer om en kille är tjock. Manliga SL-maffian får ju höra att de är sälar och killar får höra om "misslyckade bulkar".

Det finns ett problem med hur kvinnorna behandlas bara ur sexuell/snygghetsvinkel (ur killarnas perspektiv) men killar med högre fett% får definitivt höra det också

Doctor Snuggles
2012-09-30, 16:01
Problemet på Kolozzeum som jag ser det, tvådelat, dels att en del av oss gömmer oss bakom jämnlikhet och på så sätt tar oss rätten att bete oss illa mot kvinnor.

Samt att en annan del av vårt släkte tar oss rätten att sätta kvinnans *****barhet som första och viktigaste attribut, oavsett sammanhang.

Två skilda problem, men var för sig, och definitivt tillsammans skapar det en trist miljö för forumets kvinnor.

Poängen är att "bete sig som män", i praktiken inte är något positivt.

Bushi^
2012-09-30, 16:41
Men snälla lilla vän, varför måste man alltid vara intresserad av kritik för att man lägger ut bilder på sig själv, ibland vill man väl bara skryta lite, eller visa vad man har gjort med sin träning/kropp. Att säga att "du är tjock, du borde deffa" är kritik är bara en ursäkt för att vara omotiverat elak och trycka ner andra. Att ge kritik som "din vänstra lats släpar" fine.
Men jag köper inte att man måste vilja ha kritik för att man lägger ut bilder. Vill alla som lägger ut träningsfilmer då ha kritik på sin teknik? Ska jag gå in i dom trådarna och kritisera alla som bänkar utan stopp eller ligger regelvridigt på bänken enligt SL-regler. Eller rättare sagt skulle jag egentligen bara skriva "du är svag, du borde bli starkare" på alla nybörjare som lägger ut film på sin första 100 kgs bänk och är stolta.

Sen kan du ta och läsa det andra stycket jag skrev i min förra post.

Jag är varken liten eller din vän då jag inte känner dig.
Du vet att kritik kan vara positiv också? Som jag läste det stod det inte "Du är tjock, du borde deffa" Utan han frågade helt enkelt om du skulle deffa då det skiljer väldigt många onödiga kilon från den bild du posta först och den bild du posta vid ett senare tillfälle. Du frågade varför och han gav ett svar på din fråga. Sen kan man lägga fram svaret på et bra eller dåligt sätt. I detta fall valdes det sämre.

Jag anser att om man lägger upp en bild på sig själv eller film för den delen så ska man vara beredd att få kritik, både positiv och negativ. Sen att vissa kommentarer läggs fram på ett klumpigt vis är tråkigt.
Det här är dock ett träningsforum där ens fysik och prestationer är i centrum vilket medför att kommentarer kring dem känns rätt så naturliga.

TREX
2012-09-30, 16:42
Då tar det inte lång stund innan fokus har glidit från hennes prestation till hennes utseendes attraktivitet. Ni har väldigt svårt att se på en tjej utifrån något annat perspektiv.

Jag ser inte riktigt problemet i det här? Okej, det är må så vara en av mina brister, men det har du/ni också (brister dvs)

Kan vi inte bara acceptera varandra för vilka vi är och hur vi beter oss oavsett hur det nu må vara, är det inte det vi alla vill sträva efter?

Eller hade det varit roligt om alla tyckte exakt lika dant? Då skulle vi kunna byta namn på dagsformstråden till "Komplimangstråden" istället, och "Kom tjejer och lämna era bilder" till "Ge positiva kommentarer, uppmärksamhet och beröm till kvinnor".

z_bumbi
2012-09-30, 16:52
då det skiljer väldigt många onödiga kilon från den bild du posta först och den bild du posta vid ett senare tillfälle.

Du har fortfarande inte fattat.

Ignatius72
2012-09-30, 16:55

För oss som inte ens sett tråden, please enlighten us!

Bushi^
2012-09-30, 16:59

Snarare som så att jag inte ser problemet.

filmjölk
2012-09-30, 17:03
Poängen är att "bete sig som män", i praktiken inte är något positivt.

Det beror på vad man avser med manlighet. Avser man manlighet som: "öööööh visa rattarna!" så är manlighet inte så positivt. Mer av "här fröken, du ser ut att frysa, låna min jacka" vilket också är manligt, men inte (i mitt tycke) negativt.

WHITEFOLKS
2012-09-30, 17:12
För mig är det inte manligt, det är mänskligt.

stridis
2012-09-30, 17:19
Det beror på vad man avser med manlighet. Avser man manlighet som: "öööööh visa rattarna!" så är manlighet inte så positivt. Mer av "här fröken, du ser ut att frysa, låna min jacka" vilket också är manligt, men inte (i mitt tycke) negativt.

Varje gång jag av ren bussighet erbjudit mig någon att låna min jacka så har det tagits som någon förtäckt invit eller något sådant och istället har de gått och frusit.

Ville bara säga det även om det är OT. Så nu har jag lättat mitt hjärta.

Doctor Snuggles
2012-09-30, 17:36

Varför skulle det vara manligt att ge en kvinna sin jacka för att hon fryser? Är det inte lite nedlåtande att anse att kvinnan inte kan klara av att frysa?
Dessutom är det ologiskt, då kvinnor har mer underhudsfett och torde överleva kyla bättre.

stridis
2012-09-30, 17:40
Varför skulle det vara manligt att ge en kvinna sin jacka för att hon fryser? Är det inte lite att anse att kvinnan inte kan klara av att frysa?
Dessutom är det ologiskt, då kvinnor har mer underhudsfett och torde överleva kyla bättre.

Hon kanske är lättare klädd...

Doctor Snuggles
2012-09-30, 17:57
Hon kanske är lättare klädd...

Hon är väl vuxen och kan ta ansvar för sina egna handlingar? Annars så vore det som "här, ta min jacka för du är så blåst så du inte fattar att du kommer frysa om du går lättklädd". Ganska nedlåtande.

Allan
2012-09-30, 18:12
Jag minns inte ens när vi var tvungna att ta bort sexuella anspelningar mot män i Medlemsbilder, om det nånsin har hänt (det kan ha hänt men på tio år kan man glömma nåt). Däremot har vi tagit bort inihelvete många äckliga kommentarer, anspelningar, hatiska påhopp och tagit hand om drivor med snuskiga raggnings-PM. Det har blivit bättre med åren, också för att staffen inte ser med blida ögon på det.
De som lägger upp bilder, eller journaler för den delen, gör det nästan uteslutande för att de vill ha klappar på axeln, eller tips på förbättringar. Detta oavsett kön. Så långt är allt bra.
Det är därefter problemet börjar.

För det handlar inte om enbart kroppsliga förbättringar, av vilka en stor del som fångar yngre mäns uppmärksamhet är oväsentliga för den som tränar. Visst, av dessa flera tusen kvinnor som är medlemmar här finns det säkert en och annan exhibitionistiskt lagd individ, men det är inte den personen som sätter nivån.
I stort sett handlar det om att man inte ska säga saker som man inte säger i verkliga livet. Och det gäller både pojkar och flickor.

Doctor Snuggles
2012-09-30, 18:24
I stort sett handlar det om att man inte ska säga saker som man inte säger i verkliga livet. Och det gäller både pojkar och flickor.

Jag tror du missförstått syftet med internet. ;)

Tolkia
2012-09-30, 18:26
Jag tror du missförstått syftet med internet. ;)
Jag tror att du varken var särskilt fyndig eller särskilt rolig.

TREX
2012-09-30, 18:27

Men om man säger dessa saker i verkliga livet då? Blir det mer okej då?

Doctor Snuggles
2012-09-30, 18:51
Jag tror att du varken var särskilt fyndig eller särskilt rolig.

Jag tycker att du har brist på humor.
Har du förresten sett youtube-kommentarer, t.ex? Skulle nog vilja påstå att internet är flitigt använt till att ventilera diverse frustrationer, osäkerheter och åsikter vilka man inte skulle säga irl. Så det jag sade är inte bara skämtsamt.

Tolkia
2012-09-30, 19:03
Jag tycker att du har brist på humor.
Nå, det visste vi ju redan.
Har du förresten sett youtube-kommentarer, t.ex? Skulle nog vilja påstå att internet är flitigt använt till att ventilera diverse frustrationer, osäkerheter och åsikter vilka man inte skulle säga irl. Så det jag sade är inte bara skämtsamt.
Internet är ju inte direkt en liten plats med en liten, homogen grupp besökare och där samma regler gäller i alla situationer. Vilka kommentarer som accepteras på Youtube har väldigt lite att göra med vad som är OK här.

filmjölk
2012-09-30, 19:05
Varför skulle det vara manligt att ge en kvinna sin jacka för att hon fryser? Är det inte lite nedlåtande att anse att kvinnan inte kan klara av att frysa?

För att det är manligt att bry sig om att kvinnor trivs och mår bra, och det är manligt att frysa för att en kvinna skall slippa frysa. Att gömma sig bakom jämnställdhet är bara själviskt. Att vara självisk är omanligt.

WHITEFOLKS
2012-09-30, 19:09
För att det är manligt att bry sig om att kvinnor trivs och mår bra, och det är manligt att frysa för att en kvinna skall slippa frysa. Att gömma sig bakom jämnställdhet är bara själviskt. Att vara självisk är omanligt.

Är det omanligt att bry sig om att alla ska trivas, män som kvinnor?

Jag försöker hjälpa folk så gott jag kan och erbjuder tjänster och tid även till folk som jag inte direkt känner. Om någon fryser erbjuder jag min jacka om jag tror att de lider mer än jag skulle göra osv, oavsett kön.

Doctor Snuggles
2012-09-30, 19:16

Fast det är fortfarande ingen förklaring till varför. Varför är det manligt att plågas för att en kvinna inte ska plågas? Varför är det manligt att vara osjälvisk?
Vidare; är det då kvlnnligt att vara självisk?

filmjölk
2012-09-30, 19:47
Fast det är fortfarande ingen förklaring till varför. Varför är det manligt att plågas för att en kvinna inte ska plågas? Varför är det manligt att vara osjälvisk?
Vidare; är det då kvlnnligt att vara självisk?

Det är även väldigt omanligt att analysera och ifrågasätta varför saker och ting är som det är, istället för att bara lyssna på Filmjölk. Säger jag att något är manligt, då är det helt enkelt manligt. :)

Doctor Snuggles
2012-09-30, 19:58
Det är även väldigt omanligt att analysera och ifrågasätta varför saker och ting är som det är, istället för att bara lyssna på Filmjölk. Säger jag att något är manligt, då är det helt enkelt manligt. :)

Det är först och främst ganska omanligt att säga vad som är manligt eller inte.
Riktiga män bryr sig inte om sådant, de är upptagna med att vara män.
Vidare så löser män problem, inte undviker dem. Är du man, eller är du mus?