handdator

Visa fullständig version : Varför är vi jobbiga mot tjejer/kvinnor på Kolozzeum?

Sidor : 1 2 [3]

Yes
2012-10-26, 20:13
När du säger "Vad innebär det t.ex. när jag säger att jag vill vara dominant och kan gilla "hårda tag" " : tolkar jag det som att du är självisk i sängen
Givetvis. Hon hade inte varit där om inte jag var ute efter högsta möjliga njutning. Det är dock inte möjligt om inte njutningen är ömsesidig. Blir liksom inte så roligt, antar jag, om hon bara vill därifrån och jag värderar henne så lågt att jag totalt skiter i vad hon tycker.

och ser kvinnor som lägre stående varelser som du sjuter av att bestämma över genom att hävda din fysiska och psykiska överlägsenhet.
Jag älskar kvinnor. De tenderar att vara vackra, empatiska och kluriga varelser jag verkligen älskar att spendera min tid med. Att däremot fysiskt och psykiskt ta kontrollen när jag har att göra med en stark kvinna är det bästa som finns. Det har verkligen inget att göra med att se ner på henne. Vad det snarare handlar om är att jag vill vara "överst", och för att det ska ge något krävs det någon jag verkligen kan beundra.

Du gillar inte kvinnor helt enkelt. i en relation är det inte du som tar disken eller gör avkall på din karriär för att ta hand om barn.
Disken kan jag väl ta om det knotas. Det är inte direkt någon stor fråga, även om jag inte gillar det(måste dock göras så...). Avkall på karriären skulle jag dock inte göra. Dessutom skulle jag uppmuntra henne att ta hand om sin karriär. Barn vill jag inte ha och det finns inte en chans i helvetet att jag byter blöjor på en skrikande bajsmaskin.

Skulle bara en av er överleva en katastrof, och du får välja, rent hypotetiskt, innan dödsskräck och överlevnadsinstinkt kickar in, väljer du dig själv som överlevare i 10 fall av 10.
Snarare i 9..9999... fall av 10. Jag letar fortfarande efter den där kvinnan jag skulle göra ett undantag för. Vad jag däremot aldrig skulle göra är att leva för någon annan.

Vidare kopplar jag det till att du föredrar kvinnor som av kulturella skäl är svagare och mer öppna för den här typen av behandling. Asiater, östeuropeer, balkan, arabiskor, mörka etc. etc.
Asiater och mörka brukar jag inte dras till. De österopeer, balkanesiskor och arabiskor jag varit intresserad av har samtliga varit starka kvinnor. Faktum är att nästan alla jag träffat varit mer högutbildade och välbetalda än mig.

En manschauvinist bakom en fasad av liberal ateistisk jämnställdhetspropaganda helt enkelt :D

(haha sorry Yes, det där var lite väl elakt)
Jag kan inte minnas att jag någonsin förespråkat jämställdhet. Liberalateistisk manschaunivinst är en mer korrekt beskrivning.

filmjölk
2012-10-26, 20:16
Jag tror att du överskattar din roll som global trendbärare en smula.

haha, jo kanske det:)

Men åter till tråden, ni andra diskuterar ju vettigt och bra, och det är ett intressant ämne, fortsätt diskutera!

(Jag vet att jag är helt uppåt skogen tokig i mina åsikter emellanåt, det är tom så att jag facepalmar mig själv ibland... så jag tar en liten brejk från att skriva i tråden, men fortsätter läsa den)

Cilia
2012-10-26, 20:36
Det här sammanfattar väl frågan ganska bra. Sedan är jag inte så säker på att majoriteten svenska kvinnor av idag vill leva filmjölks dröm. Personligen känner jag att hans insats i tråden (utöver att han startade den, vilket ju givit upphov till en del intressant diskussion) hittills rätt bra illustrerar uttrycket "med sådana vänner behöver man inga fiender".

*puss*

Minoshee
2012-10-26, 20:44
Jag trivs bra i garderoben och har ingen lust att komma ut i er perversa värld där alla former av ondska och självskadebeteende är ok, i jämnlikhetens, religionsfrihetens och modernismens namn, amen :)
"Ondska" låter mer som nåt citat ur Bibeln. Det är väl ändå himla fint om människor kan leva ut sin sexualitet utan en massa moraliserande, sjukdomsförklaringar och pekpinnar, så länge det inbegriper samtycke, lust och ansvarsfullhet.

Den "goda" och "rena" sexualiteten är inte så lite begränsande, inte minst när det handlar om hur man förväntas vara och njuta som man respektive kvinna.

C.E.J.
2012-10-26, 20:47
Sedan 2009 bedöms man inte längre som "störd" av professionella om man gillar sånt du tar upp,

Va, ansågs det stört ända fram till 2009?? Trodde vi var moderna, men tydligen inte.

Eddie Vedder
2012-10-26, 21:10
Jag kan inte minnas att jag någonsin förespråkat jämställdhet. Liberalateistisk manschaunivinst är en mer korrekt beskrivning.

Inte förespråkat kanske. Men att du, som jag uppfattar det, väljer karriären före relationen och uppmuntrar din tjej till detsamma tycker jag är att vara jämställd. Och liberal innebär ju, antar jag, att du anser att kvinnor bör ha rätten att vara frigjorda om de vill det, att könsidentiteter är fria och inte bundna till standardmall A eller standardmall B o.s.v. Och att vara ateist bådar ju också gott i sammanhanget.

Jämför allt det nämnda med om du hade varit kristen och konservativ.

Nordström
2012-10-26, 21:13
(Jag vet att jag är helt uppåt skogen tokig i mina åsikter emellanåt, det är tom så att jag facepalmar mig själv ibland... så jag tar en liten brejk från att skriva i tråden, men fortsätter läsa den)

Om du vet att din åsikter är "tokiga" varför har du då dem? Om du vet att dina åsikter är fel gör det dig inte då till en genuin fake?

Nordström
2012-10-26, 21:16

Menar du att man inte kan vara kristen och konservativ och samtidigt vara för jämnställdhet?

Eddie Vedder
2012-10-26, 21:20
Menar du att man inte kan vara kristen och konservativ och samtidigt vara för jämnställdhet?

Ja. Om man nu inte fullständigt urvattnar båda koncepten till oigenkännlighet förstås.

Nordström
2012-10-26, 21:23
Ja. Om man nu inte fullständigt urvattnar båda koncepten till oigenkännlighet förstås.

Var exakt ligger motsättningen?

Eddie Vedder
2012-10-26, 21:28
Var exakt ligger motsättningen?

Att kristendom är en saga som bygger på mäns dominans redan från första början (guden man tror på är ju en man du vet). Och att en konservativ syn på män och kvinnor förutsätter att man kör vidare på spåren "som man alltid gjort", dvs ojämställt.

Blir man av med religion tror jag också att världen blir mer jämställd. Men den diskussionen är ju dömd på förhand, du försvarar ju religion oavsett så vi lär ju inte komma någonvart.

Spartansk
2012-10-26, 21:30
Att kristendom är en saga som bygger på mäns dominans redan från första början (guden man tror på är ju en man du vet).

Ändrade inte Jesus på det? Han verkade ju tycka att prostituerade kvinnor t ex var likvärdiga alla andra?

Nordström
2012-10-26, 22:01
Att kristendom är en saga som bygger på mäns dominans redan från första början (guden man tror på är ju en man du vet).
Gud är varken man eller kvinna. Hen är både man och kvinna, tillsammans blir de guds avbild (källa: Katolska katekesen)

Och att en konservativ syn på män och kvinnor förutsätter att man kör vidare på spåren "som man alltid gjort", dvs ojämställt
Varken religion eller konservatism är någonting statiskt, de förändras med tiden.

Blir man av med religion tror jag också att världen blir mer jämställd. Men den diskussionen är ju dömd på förhand, du försvarar ju religion oavsett så vi lär ju inte komma någonvart.
Jag försvarar inte religion, jag tycker det finns mycket som är efterblivet inom religion som bör ifrågasättas....

Yes
2012-10-26, 22:31
Inte förespråkat kanske. Men att du, som jag uppfattar det, väljer karriären före relationen och uppmuntrar din tjej till detsamma tycker jag är att vara jämställd. Och liberal innebär ju, antar jag, att du anser att kvinnor bör ha rätten att vara frigjorda om de vill det, att könsidentiteter är fria och inte bundna till standardmall A eller standardmall B o.s.v. Och att vara ateist bådar ju också gott i sammanhanget.

Njae... jämställdhet eller jämlikhet är begrepp jag över huvud taget inte slänger mig med för att beskriva min position. Jag tycker ärligt talat de är vedervärdiga. Vad jag däremot är FÖR är samma rättigheter för alla människor. Jag är med andra ord inte för kvinnors, bögars eller svartas rättigheter - jag förespråkar endast människors rättigheter.
Det innebär förvisso att kvinnor har all rätt att vara frigjorda, precis som män. Vad det däremot inte innebär är att jag gör samma moraliska bedömning av "frigjorda" kvinnor som män. Jag anser t.ex. att det är bättre för en man att vara "slampig" än det är för en kvinna(dock inte sagt att jag tycker det är bra för någondera att vara "slampig").
När det gäller könsidentiteter vill jag knappast tvinga någon att passa in i en mall. Däremot ser jag skillnader mellan könen och vad som är feminint respektive maskulint. Jag lyfter hellre upp dessa skillnader än att försöka sudda ut dem.
Den sexuella relationen ser jag som av naturen ojämställd. Med andra ord, som att det finns en dominant part. Mannen är av naturen den starkare och initiativtagande parten. I regel är mannens vilja, eller samtycke, primär för att det ska leda till något sexuellt. Kvinnans är inte det. Då menar jag inte ur en moralisk aspekt. Ur den synvinkeln är kvinnans samtyckte lika viktig. Däremot kan det, generellt sett, inte hända något om mannen inte samtycker. Det omvända är inte lika svårt.

Vad det innebär i praktiken är att relationen mellan man och kvinna är ojämställd. Mannen är den som tar initiativ, leder och "jagar". Han är dominant. Kvinnan är å andra sidan i den positionen att hon kan välja den "friare" hon önskar. I varje fall om vi förutsätter ett civiliserat samhälle. Primitivare samhällen har ju som bekant lite svårt att förstå den där biten med att kvinnor måste ge sitt samtycke och att de har samma rättigheter.

Tolkia
2012-10-26, 22:48
Eh, du har ganska så fel där, faktiskt. Men jag tror inte att den diskussionen är riktigt meningsfull att ta.

filmjölk
2012-10-26, 23:04
Om du vet att din åsikter är "tokiga" varför har du då dem? Om du vet att dina åsikter är fel gör det dig inte då till en genuin fake?

Ja, varför tycker du att glass är gott? Har du inga åsikter eller värderingar du vet är rätt trasiga, men du har dem ändå? Att vara eller bli kallad en genuin fake, jadu, det är inget jag ligger sömnlös över.

Tolkia
2012-10-27, 08:37
Nej, det har du inte gjort. Du var frågandes om det gäller för tjejer som grupp, och det är exakt vad det gör. Som jag redan sagt, visst finns det regionala och nationella skillnader, men generellt sett får alla kvinnor som inte är fula som stryk beröm (muntligen eller icke-muntligen) mer eller mindre dagligen för sitt utseende. Detta accentueras in absurbum på krogen och på online-dejting sidor.
Ser en kvinna hyfsat bra ut så kommer hon ALDRIG ha problem med att få män oavsett hennes personlighet. En man kan se hur bra ut som helst, men om han är en väggblomma så kommer han aldrig, eller iaf väldigt sällan få ligga (och då oftast med en ful, gåpåig tjej). Visst tittar kvinnor lite extra på män som ser bra ut, men i jämförelse med hur mycket män stirrar så är det som ett sandkorn i öknen, och män som är blyga märker ändå inte sådant.
Dessa skillnader bankas in i oss från barnsben, och tjejer får tidigt reda på att deras kvalitet hänger mycket på hennes utseende, och mäns kvalitet hänger på vad de gör.
Jag tror fortfarande inte att det gäller för tjejer som grupp. Jag håller med om det sista, att tjejer tidigt får reda på att det är viktigt att de är snygga (och att de har ett problem om de inte är tillräckligt snygga), men det som skrivs om att tjejer får höra varje dag hur vackra de är helt enkelt inte sant. Det kanske är sant om man tittar på gruppen "tjejer som ser bra ut och som vistas i en miljö där det finns många trånsjuka killar" (datingsidor och krogen; det är ju ... intressant att du väljer dessa två miljöer som representativa exempel).

Du och alla som gör det där citatet till er sanning missar det faktum att det finns väldigt många tjejer som inte ser ut som det ni postar i brudbildstråden, utan som ser helt vanliga, för att inte säga alldagliga och ointressanta ut. Eller också räknar ni inte alldagliga tjejer som tjejer, jag vet inte.

O_Wao
2012-10-27, 08:40
Jag tror fortfarande inte att det gäller för tjejer som grupp. Jag håller med om det sista, att tjejer tidigt får reda på att det är viktigt att de är snygga (och att de har ett problem om de inte är tillräckligt snygga), men det som skrivs om att tjejer får höra varje dag hur vackra de är helt enkelt inte sant. Det kanske är sant om man tittar på gruppen "tjejer som ser bra ut och som vistas i en miljö där det finns många trånsjuka killar" (datingsidor och krogen; det är ju ... intressant att du väljer dessa två miljöer som representativa exempel).

Du och alla som gör det där citatet till er sanning missar det faktum att det finns väldigt många tjejer som inte ser ut som det ni postar i brudbildstråden, utan som ser helt vanliga, för att inte säga alldagliga och ointressanta ut. Eller också räknar ni inte alldagliga tjejer som tjejer, jag vet inte.

Tolkia slår huvudet på spiken! :thumbup:

WHITEFOLKS
2012-10-27, 08:46
Tolkia slår huvudet på spiken! :thumbup:

När fick du senast en komplimang?

filmjölk
2012-10-27, 08:50
Det är ett intressant påstående att säga : "Ser en kvinna hyfsat bra ut så kommer hon ALDRIG ha problem med att få män oavsett hennes personlighet."

Få desperata/fyllekåta/konferensbourgare män för en kvarts/kvälls eller kanske för en helgs knewlande javisst.

Men är det verkligen samma sak som att "få män"? Det är ju ingen relation, bara ett tillfälligt utbyte av kroppsvätskor. Jag tror att en kvinna med trist personlighet har det nästan lika svårt som en trist man att hitta en kärleksrelation.

Eddie Vedder
2012-10-27, 08:51
Njae... jämställdhet eller jämlikhet är begrepp jag över huvud taget inte slänger mig med för att beskriva min position. Jag tycker ärligt talat de är vedervärdiga. Vad jag däremot är FÖR är samma rättigheter för alla människor. Jag är med andra ord inte för kvinnors, bögars eller svartas rättigheter - jag förespråkar endast människors rättigheter.
Det innebär förvisso att kvinnor har all rätt att vara frigjorda, precis som män. Vad det däremot inte innebär är att jag gör samma moraliska bedömning av "frigjorda" kvinnor som män. Jag anser t.ex. att det är bättre för en man att vara "slampig" än det är för en kvinna(dock inte sagt att jag tycker det är bra för någondera att vara "slampig").
När det gäller könsidentiteter vill jag knappast tvinga någon att passa in i en mall. Däremot ser jag skillnader mellan könen och vad som är feminint respektive maskulint. Jag lyfter hellre upp dessa skillnader än att försöka sudda ut dem.
Den sexuella relationen ser jag som av naturen ojämställd. Med andra ord, som att det finns en dominant part. Mannen är av naturen den starkare och initiativtagande parten. I regel är mannens vilja, eller samtycke, primär för att det ska leda till något sexuellt. Kvinnans är inte det. Då menar jag inte ur en moralisk aspekt. Ur den synvinkeln är kvinnans samtyckte lika viktig. Däremot kan det, generellt sett, inte hända något om mannen inte samtycker. Det omvända är inte lika svårt.

Vad det innebär i praktiken är att relationen mellan man och kvinna är ojämställd. Mannen är den som tar initiativ, leder och "jagar". Han är dominant. Kvinnan är å andra sidan i den positionen att hon kan välja den "friare" hon önskar. I varje fall om vi förutsätter ett civiliserat samhälle. Primitivare samhällen har ju som bekant lite svårt att förstå den där biten med att kvinnor måste ge sitt samtycke och att de har samma rättigheter.

Vi har olika åsikter med andra ord. Men inte helt olika. Kanske samma värderingar även om jag aldrig köper naturargumentationen för den tar alla till så som den passar dem. Man kan plocka fram djurarter med homosexuella beteenden och man kan plocka fram exempel på matriarkala samhällen och påstå att det är det naturliga. Att hänvisa till naturen är alltså ett icke-argument här, lika mycket som det är ett icke-argument när man diskuterar dieter. Eftersom alla använder det och alla, alltid, hittar en väg att prata om hur ens egen syn på saken stämmer överens med "naturen".

Dravena
2012-10-27, 09:04

Tack Tolkia, återigen huvudet på den berömda spiken!

WHITEFOLKS
2012-10-27, 09:07
Så ni tror inte att en "alldaglig tjej" får mer bekräftelse än en "alldaglig kille"?

O_Wao
2012-10-27, 09:19
När fick du senast en komplimang?

Relaterat till mitt utseende? Eftersom det verkar vara det som diskussionen har snöat in på. Fyra veckor sedan, kanske.

Lillstrumpa
2012-10-27, 09:24
Har bara läst första sidan innan jag kommenterar. Känner inte igen mig att tjejer/kvinnor behandlas illa på forumet. Kanske finns längre fram i tråden, men lite exempelcitat att analysera hade varit bra.

WHITEFOLKS
2012-10-27, 09:25
Relaterat till mitt utseende? Eftersom det verkar vara det som diskussionen har snöat in på. Fyra veckor sedan, kanske.

Den har inte snöat inte på något men man bör ju få besvara Tolkias replik.

filmjölk
2012-10-27, 09:30
Så ni tror inte att en "alldaglig tjej" får mer bekräftelse än en "alldaglig kille"?

Ja, och? Är det bekräftelse att få höra: "vilken fin tröja du har", eller "Jag gillar din stjärt i de jeansen" 30% oftare än en kille får höra det? Jag tror vi fula eller alldagliga killar klarar oss rätt bra utan att få höra det lika ofta som motsvarande tjejer.

Jag tror faktiskt nackdelarna av att vara ful eller alldaglig som tjej uppväger fördelarna. Är du duktig på något som kille, "kommer du undan lindrigare" med att vara ful, tjejer har inte den lyxen. "Jaha, Anna vann boxnings-VM, men hon ser ju ut som en karl - would not bang!", "Petra är en duktig kock och väldigt snäll, men hon är fet och ful - would bang, fast bara om jag är packad och ledsen, och ingen fick reda på det".

WHITEFOLKS
2012-10-27, 09:54
Ja eller duktig kock och väldigt snäll, inte fet eller särskilt snäll, wouldnt bang, even drunk.

Fast det där är bara väldigt låg nivå.

Angående bekräftelsen så var det citat - tolkia svarar - jag svarar henne. Men då håller du iaf med citatet om att de får mer bekräftelse.

O_Wao: om du tycker det har snöat in på utseende så kan vi behandla huvudämnet istället. Tycker du att kvinnor behandlas dåligt på kolozzeum och att de ska behandlas mer gentlemannamässigt ala filmjölks linje?

Eddie Vedder
2012-10-27, 09:59

Vad är "bekräftelse" i sammanhanget? Jag upplever att jag får bekräftelse varenda dag. Ibland mer än vad jag vill till och med faktiskt. Men aldrig för mitt utseende. Och varför skulle någon göra det? Jag är ju inte snygg.

WHITEFOLKS
2012-10-27, 10:02
Bekräftelse enligt:

"You've likely been told you're beautiful, hot, etc. by men and boys from a young age. You've seen men and boys blatantly check out your body from a young age. Men way too old to be looking at you that way saying things they shouldn't be saying. And while the media bombards you with the message that unless you're a 5'10", 115 pound waif, you're fat; unless you wear Maybellene, you're ugly; men will tell you and show you that you are, in fact, attractive. It's been going on so long that it's just annoying now, but it happens.
Now, imagine if no man ever looked at you your whole life. No man ever told you how pretty you look today. You can count on one hand how many times a man has looked at you or complimented you in that way. But, dig this, the media's still telling you you're unattractive. The difference now is that you have constant reinforcement that they're right, they're absolutely right. No man truly finds you attractive, your boyfriends and lovers just told you you are because that's what they're supposed to do.
That's what being a man is like. Women don't tell us we're attractive out of the blue. Women don't stare at us. And the media tells us that without P90X we'll forever remain unattractive. And we don't receive any contrary experiences. Girlfriends and lovers tell us we're attractive because that's what we want to hear, not because it's true."

Det är väldigt överdrivet men ändå med en del sanning. Aka amerikaniserat.

Eddie Vedder
2012-10-27, 10:12
Bekräftelse enligt:

"You've likely been told you're beautiful, hot, etc. by men and boys from a young age. You've seen men and boys blatantly check out your body from a young age. Men way too old to be looking at you that way saying things they shouldn't be saying. And while the media bombards you with the message that unless you're a 5'10", 115 pound waif, you're fat; unless you wear Maybellene, you're ugly; men will tell you and show you that you are, in fact, attractive. It's been going on so long that it's just annoying now, but it happens.
Now, imagine if no man ever looked at you your whole life. No man ever told you how pretty you look today. You can count on one hand how many times a man has looked at you or complimented you in that way. But, dig this, the media's still telling you you're unattractive. The difference now is that you have constant reinforcement that they're right, they're absolutely right. No man truly finds you attractive, your boyfriends and lovers just told you you are because that's what they're supposed to do.
That's what being a man is like. Women don't tell us we're attractive out of the blue. Women don't stare at us. And the media tells us that without P90X we'll forever remain unattractive. And we don't receive any contrary experiences. Girlfriends and lovers tell us we're attractive because that's what we want to hear, not because it's true."

Det är väldigt överdrivet men ändå med en del sanning. Aka amerikaniserat.

Byt ut allt om utseende mot "att vara bra på det jag gör" så får jag höra det väldigt ofta ja. I princip dagligen skulle jag vilja säga. Alternativt att jag får indirekt bekräftelse genom att jag blir ombedd att svara på saker eller delta i lite små grejer här och där. Jag blev intervjuad av UNT i torsdags om "Män som tränar för att bli snygga" exempelvis. Det var en bekräftelse. Men knappast som att journalisten ringde till mig för att berätta hur snygg jag är.

WHITEFOLKS
2012-10-27, 10:23
Byt ut allt om utseende mot "att vara bra på det jag gör" så får jag höra det väldigt ofta ja. I princip dagligen skulle jag vilja säga. Alternativt att jag får indirekt bekräftelse genom att jag blir ombedd att svara på saker eller delta i lite små grejer här och där. Jag blev intervjuad av UNT i torsdags om "Män som tränar för att bli snygga" exempelvis. Det var en bekräftelse. Men knappast som att journalisten ringde till mig för att berätta hur snygg jag är.

Ja det stämmer säkert, det har jag inga tvivel på. Du har ju lyckats med dina studier och skrivit en bok etc. Det är det ingen som ifrågasätter att det är ett framgångsrecept för både kvinnor och män.

Det säger dock inget om ifall citatet "stämmer" för det den behandlar, dvs bekräftelse bara för utseende och hur vi blir matade med vad vi måste göra för att förbättra vårt utseende.

O_Wao
2012-10-27, 10:34
I grunden spelar det med andra ord ingen roll om tjejen är snäll och trevlig, bra på det hon gör och så vidare, så länge hon inte är snygg. "Would not bang"

Är hon snygg däremot förlåts alla typer av narcissistiska personlighetsstörningar, allmänt otrevligt beteende och att hon inte lyfter ett finger. "ja men hon är ju så snygg!"

Män värdesätts däremot oftare för sina personliga egenskaper såsom ambition. Många framgångsrika män är inte särskilt snygga men blir beundrade ändå. Omvänt blir nästan alltid benämnda som "hon är duktig på det hon gör, men hon är ju inte snygg!" Då är man som kvinna, oavsett om man är bäst i världen på nåt, mindre värd för att man inte har ett fördelaktigt utseende i betraktarens ögon. Kvinnor får tidigt lära sig att det är viktigt att se bra ut i andras ögon, och den kunskapen bankas in genom alla möjliga kanaler under uppväxten. Lyckligtvis lär sig de flesta sålla kring det här och finna egenvärde i andra saker, jag tycker synd om de kvinnor som enbart värderar sig själva utifrån sitt utseende eftersom det oundvikligen förfaller med åldern.

WHITEFOLKS
2012-10-27, 10:44
I grunden spelar det med andra ord ingen roll om tjejen är snäll och trevlig, bra på det hon gör och så vidare, så länge hon inte är snygg. "Would not bang"

Är hon snygg däremot förlåts alla typer av narcissistiska personlighetsstörningar, allmänt otrevligt beteende och att hon inte lyfter ett finger. "ja men hon är ju så snygg!"

Vad menar du med den här delen/varför drar du de slutsatserna?

Den andra delen tror jag inte så mycket på heller egentligen. Visst att det snackas om att någon random idrottstjej "inte är så snygg" bland killar men inte sällan så hålls offentliga/kända personer mot helt andra standarder än "vanligt folk". Samma kändis de tycker "inte är snygg alls" skulle de ge 8/10 om hon bara bodde granne med de.

Jag som kille blir ju också itutad dagligen om hur jag "bör" se ut, 6pack, solbränna, stajlat hår osv. Inte minst här på kolozzeum. Precis som med tjejerna så är det ju väldigt sällan de som "inte lyckats" som lägger upp sina bilder. Så jag ser "de snygga killarna" och hur de får boostande kommentarer för sitt utseende (vem vet vad de presterar i livet) dvs får inpräntat att man själv inte är värd. Sedan får man ingen bekräftelse i "verkligheten" om att man är snygg. Det är det som citatet menar, visst ni har krav, det har killar också. Killar har dock svårare att få någon bekräftelse för att de faktiskt är ok också.

Yes
2012-10-27, 11:07
Vi har olika åsikter med andra ord. Men inte helt olika. Kanske samma värderingar även om jag aldrig köper naturargumentationen för den tar alla till så som den passar dem. Man kan plocka fram djurarter med homosexuella beteenden och man kan plocka fram exempel på matriarkala samhällen och påstå att det är det naturliga. Att hänvisa till naturen är alltså ett icke-argument här, lika mycket som det är ett icke-argument när man diskuterar dieter. Eftersom alla använder det och alla, alltid, hittar en väg att prata om hur ens egen syn på saken stämmer överens med "naturen".
Ja, det finns matriarkala samhällen, homosexuella beteenden och vissa arter äter sin partner efter sex. För människor finns det enkla fysiska skillnader som lägger grunden för det hela. Mannen är generellt sett större, starkare och penetrerar kvinnan. Det sätter honom i en dominant position, och som jag sade tidigare är mannens vilja avgörande medan kvinnans inte är det. Och det är inget argument som automatiskt går att avfärda för att det finns många dåliga argument om vad som är naturligt.
Utöver det är det väl knappast kontroversiellt att påstå att män generellt tenderar mer mot ett dominant beteende och att kvinnor attraheras av det.

filmjölk
2012-10-27, 11:23
Kommer ni ihåg "Miss Powerlifting" för något år sedan? Även om någon inte vann tävlingen, så fick hon chansen att vinna iaf om hon råkade vara snyggast.

Harmlöst jippo eller kvinnoförnedrande?, men en tydlig indikation på att tjejer har en annan bedömningsskala.

(Om man spinner vidare på det här, så hade en mr. powerlifting - den manligaste vackraste, med tjockast brösthår, mest svällande biceps, bredast axlar, mest homoerotisk utstrålning och vildvuxnast skägg fått ett extrapris för sitt utseende oavsett tävlingsplacering, inte mött lika mycket kritik, utan setts just setts som ett harmlöst jippo. Det är intressant det med med)

filmjölk
2012-10-27, 11:29
Ja, det finns matriarkala samhällen, homosexuella beteenden och vissa arter äter sin partner efter sex. För människor finns det enkla fysiska skillnader som lägger grunden för det hela. Mannen är generellt sett större, starkare och penetrerar kvinnan. Det sätter honom i en dominant position, och som jag sade tidigare är mannens vilja avgörande medan kvinnans inte är det. Och det är inget argument som automatiskt går att avfärda för att det finns många dåliga argument om vad som är naturligt.
Utöver det är det väl knappast kontroversiellt att påstå att män generellt tenderar mer mot ett dominant beteende och att kvinnor attraheras av det.

Du är medveten om att en man teoretiskt kan bli ofrivilligt kåt, få erektion, och trots det inte vilja ha sex men ändå tvingas till det eller?

Tänk dig att du blir nedbrottad och fasthållen av ett gäng tjejer som sedan turas om att ha sex med dig. Det kanske är upphetsande och du njuter av det, men det är ändå våldtäkt. (Dock fortfarande avsevärt mindre hemskt än motsatt scenario, men ändock, inte ok!)

Sandra81
2012-10-27, 11:31
Fast snygga begåvade kvinnor kan också ha ett helsike där männen dominerar. Tex arbeten osv.. Så bara för att hon är snygg kan de också ha många nackdelar. Även andra kvinnor kan vara hemska mot tjejer som ser bra ut å har tex bra självförtroende.

Tricklew
2012-10-27, 11:34
Lyckligtvis lär sig de flesta sålla kring det här och finna egenvärde i andra saker, jag tycker synd om de kvinnor som enbart värderar sig själva utifrån sitt utseende eftersom det oundvikligen förfaller med åldern.

Vid vilken ålder tycker du de flesta lär sig sålla kring detta? Vid 14 så verkar de flesta tjejer tappa intresse för hela världen, förutom killar, hästar och dans. Alla intressen de haft innan denna åldern är nu ointressanta, då det är så mycket viktigare att se bra ut. Det är säkert en av anledningarna till att det manliga könet är bättre på nästintill allt, tjejer är upptagna med att se bra ut och framstå som korkade.

filmjölk
2012-10-27, 11:37
Fast snygga begåvade kvinnor kan också ha ett helsike där männen dominerar. Tex arbeten osv.. Så bara för att hon är snygg kan de också ha många nackdelar. Även andra kvinnor kan vara hemska mot tjejer som ser bra ut å har tex bra självförtroende.

Då blir det hotfullt om någon både är snygg och begåvad:D Jag tror tjejer gör bäst i att hitta en gyllene medelväg, där de är ganska snygga och ganska begåvade, tillräckligt snygga för att killar would bang! Men inte såpass snygga att det uppstår avundsjuka från andra tjejer.

Sheogorath
2012-10-27, 11:37
Då blir det hotfullt om någon både är snygg och begåvad:D Jag tror tjejer gör bäst i att hitta en gyllene medelväg, där de är ganska snygga och ganska begåvade, tillräckligt snygga för att killar would bang! Men inte såpass snygga att det uppstår avundsjuka från andra tjejer.

Det kallas smink. Lätt att styra "snyggheten" med. ;)

filmjölk
2012-10-27, 11:40
Det kallas smink. Lätt att styra "snyggheten" med. ;)

Eller kombinera ett ansikte som en Bulldogg med en perfekt timglasfigur? jag har svårt att tro att andra tjejer mobbar en sådan tjej, men killarna är fortfarande attraherade:)

Yes
2012-10-27, 11:41
Du är medveten om att en man teoretiskt kan bli ofrivilligt kåt, få erektion, och trots det inte vilja ha sex men ändå tvingas till det eller?

Tänk dig att du blir nedbrottad och fasthållen av ett gäng tjejer som sedan turas om att ha sex med dig. Det kanske är upphetsande och du njuter av det, men det är ändå våldtäkt. (Dock fortfarande avsevärt mindre hemskt än motsatt scenario, men ändock, inte ok!)
Det KAN hända, ja. Förutsättningarna för det är dock inte särskilt goda och det är ytterst ovanligt att det händer. Dels på grund av skillnader i fysisk styrka och dels på grund av att det är svårt att framkalla en ofrivillig erektion om mannen verkligen inte vill.

tjing
2012-10-27, 11:46

Här har ju uppenbarligen könshormoner också stor påverkan på vårt beteende.

Testosteron driver dessutom dopamin och dessa två gör oss initiativrika, kraftfulla, motiverade och expansiva/planerande.

Nu kan ju människan också anpassa sig i viss mån till samhälleliga förutsättningar och undantrycka beteende medvetet (i upplysta länder i alla fall), vilket har stor betydelse för saker som jämställdhet mellan könen och att underordna sig lagar.

Men rent hormonellt är män kraftfullare, aggressivare och mer expansiva och kvinnor är mer närvarande i nuet, fokuserade och lugnare i allmän mening vilket beror på att kvinnan evolutionärt är mer serotonin/noradrenalin-dominant, sannolikt för att kunna hålla koll på avkomma "här och nu".

Sedan är skillnader mellan individer av samma kön också betydande och miljön och gener påverkar våra biologiska förutsättningar på olika sätt, vilket innebär att män och kvinnor funktionellt kan vara ganska lika men i regel är mer olika än lika, tror jag. Biologiskt sett. Men som människor är vi lika.

Tanken att vi alla är helt lika och oskrivna blad, tror jag förutom att den är helt felaktig, kan vara farlig och skadlig fastän tanken är "god". Det handlar om politik och tro, inte vetenskap.

När man talar om sådana här frågor, måste man ju ha det här i åtanke.

Yes
2012-10-27, 11:51
Tyvärr finns det många tjejer som gör så. De framställer sig som dumma och obegåvade för att killar inte ska känna sig hotade och de får problem med andra tjejer om de är för snygga.

Rätt attityd är: "haters gonna hate". Små människor som har problem med att tjejer både är vackra och begåvade kan med fördel dra åt helvete. De räknas ändå inte.

Eddie Vedder
2012-10-27, 11:57

Det kontroversiella ligger inte i frågan om vad och hur utan varför. Och det är där jag inte är lika dogmatisk som andra. Den evidens som finns för naturliga skillnader är inte stor och den är spretig. Jag är återigen inne på samma sak som jag diskuterat tusen gånger men jag säger det igen: Man har kunnat påvisa vissa saker, och vissa har man inte kunnat påvisa. Och skillnaderna i mätningar hamnar alltid på en effect size som inte ens överstiger 1 (effect size i gruppsskillnader för längd är 1.4 som referens). Men det kan ju ha med trubbiga mätmetoder att göra och ju mer genforskningen går framåt desto mer lär man få reda på. Neurovetenskap tas ju ofta upp i de här diskussionerna men jag har aldrig stött på någon konsensus från den forskningsdisciplinen som det låter från allmänna genushatare. Så den sistnämnda gruppen tenderar att ha mer klara åsikter om forskningen i fråga än vad de faktiska forskarna verkar ha (enligt min uppfattning). Och det är ju lite lustigt. Men med det sagt så lär ju även de metoderna förfinas och forskningen görs ju helst av allt på så små barn som bara möjligt så att man undviker all form av socialiseringsconfounders.

Tanken att vi alla är helt lika och oskrivna blad, tror jag förutom att den är helt felaktig, kan vara farlig och skadlig fastän tanken är "god". Det handlar om politik och tro, inte vetenskap.

Jag håller med bortsett från det fetmarkerade. Det handlar inte alls om "god tanke", politik och dålig vetenskap utan en fråga om att man haft den synen inom filosofi och empiriska vetenskaper men att den har utvecklats. Noam Chomskys språkteori, i jämförelse med behaviorismen som han i princip slaktade, är ett bra exempel på det.

Sandra81
2012-10-27, 11:58

Man vet ju själv hur det kan vara när man lyckas bättre än en man. Det är alltid fel på något eller tjejen hade bara tur. kan ju handla om vad som helst tex spel eller sporter. Eller bara sån vardaglig sak som att hon klarade att koppla dvd spelaren rätt och inte han. Då blir alltid en massa bortförklaringar att de måste varit glapp i kontakten eller fel på bruksanvisningen.

jag tror mycket det är där det krisar i många förhållanden. Mannen känner inte att han är behövd, duktig å manlig. Hon tar över visar hur allt skall vara osv.

filmjölk
2012-10-27, 12:00
Tyvärr finns det många tjejer som gör så. De framställer sig som dumma och obegåvade för att killar inte ska känna sig hotade och de får problem med andra tjejer om de är för snygga.

Rätt attityd är: "haters gonna hate". Små människor som har problem med att tjejer både är vackra och begåvade kan med fördel dra åt helvete. De räknas ändå inte.

+1. :) Det är bla. därför vi killar borde bete oss hövligare mot tjejer, och försöka skaffa en slags fingertoppskänsla för när tjejer vill bli bemötta på premissen människa eller premissen människa och tjej.

Yes
2012-10-27, 12:01
Här har ju uppenbarligen könshormoner också stor påverkan på vårt beteende.

Testosteron driver dessutom dopamin och dessa två gör oss initiativrika, kraftfulla, motiverade och expansiva/planerande.

Nu kan ju människan också anpassa sig i viss mån till samhälleliga förutsättningar och undantrycka beteende medvetet (i upplysta länder i alla fall), vilket har stor betydelse för saker som jämställdhet mellan könen och att underordna sig lagar.

Men rent hormonellt är män kraftfullare, aggressivare och mer expansiva och kvinnor är mer närvarande i nuet, fokuserade och lugnare i allmän mening vilket beror på att kvinnan evolutionärt är mer serotonin/noradrenalin-dominant, sannolikt för att kunna hålla koll på avkomma "här och nu".

Sedan är skillnader mellan individer av samma kön också betydande och miljön och gener påverkar våra biologiska förutsättningar på olika sätt, vilket innebär att män och kvinnor funktionellt kan vara ganska lika men i regel är mer olika än lika, tror jag. Biologiskt sett. Men som människor är vi lika.
Visst finns det skillnader som påverkas, bland annat, av könshormoner. Där måste man dock vara försiktig med vilka växlar man drar. Som du säger i sista stycket finns det många faktorer som påverkar beteendet. Dessutom vill jag mena att hormoner ger olika uttryck hos människor. Testosteron kanske påverkar någon åt det lugna, stabila hållet, medan en annan blir mer risktagande och agressiv.

När man talar om sådana här frågor, måste man ju ha det här i åtanke.
Beror på vad man menar med oskrivna blad. Biologin påverkar ju onekligen en hel del. Vad jag skulle mena med oskrivna blad är däremot att vi inte har några medfödda kunskaper. Människor måste lära sig allt från grunden. Den processen tillsammans med vilka beslut vi fattar i livet är agörande för hur vi utvecklas.

filmjölk
2012-10-27, 12:04
Man vet ju själv hur det kan vara när man lyckas bättre än en man. Det är alltid fel på något eller tjejen hade bara tur. kan ju handla om vad som helst tex spel eller sporter. Eller bara sån vardaglig sak som att hon klarade att koppla dvd spelaren rätt och inte han. Då blir alltid en massa bortförklaringar att de måste varit glapp i kontakten eller fel på bruksanvisningen.

jag tror mycket det är där det krisar i många förhållanden. Mannen känner inte att han är behövd, duktig å manlig. Hon tar över visar hur allt skall vara osv.

Då har du träffat fel män. Jag tycker inte att dålig förlorare, dvd-kopplar-skillz, duktighet, bruksanvisningsläsarförmåga etc. är ett bra mått på manlighet.

Hänsyn, osjälviskhet och självkontroll är bra manliga egenskaper.

Sandra81
2012-10-27, 12:08
Då har du träffat fel män. Jag tycker inte att dålig förlorare, dvd-kopplar-skillz, duktighet, bruksanvisningsläsarförmåga etc. är ett bra mått på manlighet.

Hänsyn, osjälviskhet och självkontroll är bra manliga egenskaper.

Träffat å träffat.. jag behöver inte leta efter dom direkt. :) pappa, bror, vänner, ja å andra random guys. Aldrig fått höra att ja är bättre än någon kille och jag förväntar mig inte att ja kommer det heller. Det är så killar funkar och jag får nog helt enkelt acceptera det.

tjing
2012-10-27, 12:09
Visst finns det skillnader som påverkas, bland annat, av könshormoner. Där måste man dock vara försiktig med vilka växlar man drar. Som du säger i sista stycket finns det många faktorer som påverkar beteendet. Dessutom vill jag mena att hormoner ger olika uttryck hos människor. Testosteron kanske påverkar någon åt det lugna, stabila hållet, medan en annan blir mer risktagande och agressiv.

Japp.

Beror på vad man menar med oskrivna blad. Biologin påverkar ju onekligen en hel del. Vad jag skulle mena med oskrivna blad är däremot att vi inte har några medfödda kunskaper. Människor måste lära sig allt från grunden. Den processen tillsammans med vilka beslut vi fattar i livet är agörande för hur vi utvecklas.

Det var det jag menade.

WHITEFOLKS
2012-10-27, 12:10
Jag tror iofs att den sortens killar som tycker sånt skulle göra det när de blir "slagna" av killar också. De är dåliga förlorare helt enkelt. Skillnaden ligger nog eventuellt mer i hur mycket han vågar yttra sig om det för det är större chans att en kille säger ORLY? och konfronterar han om det.

Finns många dåliga förlorare och dåliga vinnare. Och om killen har blivit itutad att hans människovärde hänger på huruvida han presterar så är det inte så konstigt att han försvarar sig med näbbar och klor, alternativet blir att erkänna sig själv värdelös.

tjing
2012-10-27, 12:10

Ja varför inte och ska det vara fel att ha det såhär om man ändå är jämlika i förhållandet?

Jag vill då inte ha en tjej som fixar allt praktiskt i hemmet, om jag ska vara ärlig. Och då är jag ändå rätt ointresserad av praktiska göramål i allmänhet.

WHITEFOLKS
2012-10-27, 12:14
Träffat å träffat.. jag behöver inte leta efter dom direkt. :) pappa, bror, vänner, ja å andra random guys. Aldrig fått höra att ja är bättre än någon kille och jag förväntar mig inte att ja kommer det heller. Det är så killar funkar och jag får nog helt enkelt acceptera det.

Dunno.

Vet iofsig inte vad du är duktig på om något men det är definitivt inte något som gäller för alla killar :)

Apropå det så är det inte ovanligt om man håller på med någon mansdominerad nördig aktivitet som t.ex. datorspel att tjejerna är "duktiga" utan att egentligen vara det. I fysiska idrotter och tävlingar så kan ju en tjej vara duktig relativt sett mot män men om det är en "ren tankesport" som schack eller datorspel så är det ju ytterst hemskt att separera de som "duktiga för de är ju tjejer".

Sandra81
2012-10-27, 12:25
Ja varför inte och ska det vara fel att ha det såhär om man ändå är jämlika i förhållandet?

Jag vill då inte ha en tjej som fixar allt praktiskt i hemmet, om jag ska vara ärlig. Och då är jag ändå rätt ointresserad av praktiska göramål i allmänhet.

Det är de jag försöker säga att jag tror det är viktigt att en man får känna sig manlig och behövd. Kvinnor tjatar, kräver och vill att saker ska gå efter hennes väg och då trivs han inte. han känner sig inte behövd och uppskattad.. hushållet skall skötas rätt och efter hennes regler. Gör han inte det blir hon förbannad , skriker å tjatar ännu mer. Skulle hon istället börja visa honom uppskattning och berömma honom för små saker i vardagen så skulle han nog känna att han har mer värde för henne. Jag märker de själv när jag ger killar som gillar en komplimanger för att dom varit duktiga så blir dom lika stolta som att dom hade varit ute i krig å besegrat fienden. Kan vara så mycket som att ha satt upp gardiner :)

De ansiktsuttrycket är ju hur gulligt som helt å se.. han ser så stolt ut:)

WHITEFOLKS
2012-10-27, 12:27
Ja, den så kallade bekräftelsen.

tjing
2012-10-27, 12:30
Japp killar känner sig som kungar när de lyckas med sådana småsaker i vardagen ;) Vilket är lite töntigt, men ja.

Sen formas man ju också av hur man växer upp; har man mycket män eller kvinnor runt sig i familjen t ex. Beteenden och social förmåga formas och cementeras i mångt och mycket av syskonplacering och som sagt av hur könsfördelningen i familjen ser ut.

Yes
2012-10-27, 12:32
Det kontroversiella ligger inte i frågan om vad och hur utan varför. Och det är där jag inte är lika dogmatisk som andra. Den evidens som finns för naturliga skillnader är inte stor och den är spretig. Jag är återigen inne på samma sak som jag diskuterat tusen gånger men jag säger det igen: Man har kunnat påvisa vissa saker, och vissa har man inte kunnat påvisa. Och skillnaderna i mätningar hamnar alltid på en effect size som inte ens överstiger 1 (effect size i gruppsskillnader för längd är 1.4 som referens). Men det kan ju ha med trubbiga mätmetoder att göra och ju mer genforskningen går framåt desto mer lär man få reda på. Neurovetenskap tas ju ofta upp i de här diskussionerna men jag har aldrig stött på någon konsensus från den forskningsdisciplinen som det låter från allmänna genushatare. Så den sistnämnda gruppen tenderar att ha mer klara åsikter om forskningen i fråga än vad de faktiska forskarna verkar ha (enligt min uppfattning). Och det är ju lite lustigt. Men med det sagt så lär ju även de metoderna förfinas och forskningen görs ju helst av allt på så små barn som bara möjligt så att man undviker all form av socialiseringsconfounders.

Jag kan köpa att skillnaderna inte är särskilt stora om man tittar på den forskning som finns. Eventuell invändning skulle vara mot vad och hur man mätt. Mitt argument grundar sig dock inte på särskilt komplex vetenskap. Det är mycket enklare än så. Vad jag hävdar är att män generellt är större, starkare, mer dominanta och har en penus. Kvinnor är mindre, svagare, besitter inte lika dominanta drag och har en vaginer. Skillnader finns såklart på individnivå. Jag pratar generellt nu. Dessa fysiska skillnader påverkar hur sexualiteten utvecklas och upplevs. När det kommer till den biten är mannen av naturen den mer dominanta, ledande, aktiva, whatever parten.
Nu ska inte det tas som något direkt specifikt. Det finns en enorm bredd på hur det yttrar sig. Lite som att vissa föredrar vanilj-sex medan andra gillar "hårda tag", eller att växla mellan dessa.
Det kan däremot observeras att både män och kvinnor trivs i den rollen. Kvinnor attraheras generellt inte av undervigna män som låter kvinnan leda och styra. Det är också få män som trivs med det.
Jag vill mena att fysiska skillnader i det här fallet också leder till psykologiska skillnader. Sedan kan man såklart spekulera kring om det evolutionärt utvecklades genom att grott-mormor attraherades av att grott-morfar bonkade med klubban.

tjing
2012-10-27, 12:35
Det är bara att konstatera att Hitler förstörde alla seriösa försök till biologisk forskning och diskussion.

Yes
2012-10-27, 12:40
Japp killar känner sig som kungar när de lyckas med sådana småsaker i vardagen ;) Vilket är lite töntigt, men ja.

Allvarligt? Jag tycker den synen på män är närmast förolämpande. Jag menar, det är väl trevligt om gardinupphängningen uppskattas, men att lysa av stolhet för att det ger en beröm? Den tanken finner jag extremt motbjudande.

En gång visade jag resultatet av 8 månaders hårt slit och arbete för en tjej jag gillade. Hon tappade andan och behövde hjälp att stå upp. DET är stolhet.

Sandra81
2012-10-27, 12:55

Nej det är inte löjligt.. det är gulligt. Lite som när han lyckats med "finalen" när man har sex. men mer om de behöver vi inte gå in på.:Virro

Dravena
2012-10-27, 13:03
Jag hade nog blivit ganska förolämpad av att bli behandlad som en söt hundvalp men det är jag det....

Tolkia
2012-10-27, 14:23
Det är de jag försöker säga att jag tror det är viktigt att en man får känna sig manlig och behövd.
Jag tror att det är viktigt för alla att få känna sig behövda. Oavsett kön och ålder.

skaparn
2012-10-27, 14:58
En gång visade jag resultatet av 8 månaders hårt slit och arbete för en tjej jag gillade. Hon tappade andan och behövde hjälp att stå upp. DET är stolhet.

Hade du diskat?

Hö. Hö.

tjing
2012-10-27, 15:12
Jag hade nog blivit ganska förolämpad av att bli behandlad som en söt hundvalp men det är jag det....

Jag tycker det är lite hett, eftersom det skvallrar om att kvinnan har mentala resurser och inte blir satt på plats så lätt.

Hur som helst, så stavas det hela fortfarande biologi kontra samhälle. Eftersom det förstnämnda är halvportat från de flesta diskussioner som handlar om skillnader människor mellan (som kan tolkas som bättre och sämre) så kvarstår sociala förklaringsmodeller. Vilket tyvärr inte ger hela sanningen.

z_bumbi
2012-10-27, 15:15

[glatt tonfall]
Ska du kissa?
Ska du kissa?
Ska du kissa?
[/glatt tonfall]

Jag skulle nog inte heller bli så glad.

Yes
2012-10-27, 15:16
+1. :) Det är bla. därför vi killar borde bete oss hövligare mot tjejer, och försöka skaffa en slags fingertoppskänsla för när tjejer vill bli bemötta på premissen människa eller premissen människa och tjej.
Där kan jag väl delvis hålla med dig. Jag tror inte på någon positiv särbehandling, men däremot att respektera kvinnor(och deras kvinnlighet).

Just problemet som påtalats är något jag verkligen avskyr. Jag har flera gånger sett det ge så otroligt fula uttryck. Ett par mindre exempel:

För några år sedan hade vi lite nyanställda på jobbet jag var på då. Stor arbetsplats, mycket folk och vi tyckte det var en bra idé att ta en liten rundvandring genom byggnaden för att presentera alla som jobbade där. När vi kom till ett rum, eller snarare mindre kontorslandskap, var det ett par som lackade ur. Ville inte vara med längre och absolut inte gå in hälsa på de som satt där.

Anledningen? Ptja, en av tjejerna som jobbade där råkade vara helt fantastiskt snygg.

Ett par av kvinnorna i gruppen vägrar alltså ens gå fram och hälsa på henne för att hon såg så bra ut. Och jo, innan någon invänder, det var rätt uppenbart att det var just vad det handlade om.

Jag råkar ha jobbat med den tjejen och hon är verkligen världens varmaste och goaste person. Hon råkar dessutom ha en hel del mellan öronen. Men se, eftersom hon råkade vara snygg och dessutom en väldigt snäll person var det många som behandlade henne just som skit. Andra tjejer hatade henne och män behandlade henne som den söta lilla flickan - följt av en nedlåtande klapp på huvudet, typ.

Det är förvisso med nöje jag idag kan säga att hon säkerligen tjänar det dubbla mot vad alla småsinta förlorare gör.

Ett annat exempel var mer nyligen. Jag satt på en afterwork när en riktig bitterf***a satt och berättade hur mycket hon ogillade en person på sitt team. Hon hade rentav klagat till chefen för att den här tjejen minsann klädde och uppförde sig "slampigt".

Jag har hört mycket skit om just den tjejen. Hon är snygg, kurvig och har en självsäker utstrålning. Just epitetet "slampig" vore kanske passande om man är frikyrklig. Det kan väl nämnas att tjejen som gav henne det epitetet senare under kvällen försökte trycka upp sina tuttar i mitt ansikte, vilket jag kan tycka vittnar om en viss dubbelmoral.

Hursomhelst, till saken hör att jag råkar känna denna "slampa" lite. En smart, begåvad, självsäker tjej som onekligen har utseendet till sin fördel(i varje fall nu, när hon inte längre är en tjockis).

Tyvärr är det bara ett par exempel ur mängden. Det tycks väldigt vanligt att tjejer får utstå en hel del skit och hatas för att de ser bra ut. Samtidigt kan det bli jobbigt om de inte har utseendet till sin fördel. Det är som om det genast kastas skit mot de som inte håller sig till någon slags gyllene medelväg, och det är rent ut sagt vidrigt.

Resultatet blir någon slags catfight med andra tjejer, varpå de mest får manliga vänner som egentligen när en förhoppning om att ligga med dem. Därutöver vore det väl själva fan om de var bra på något också. Då får männen plötsligt svåra peniskomplex.

Sorry för roidandet, men den här frågan är något som råkar göra mig förbannad på riktigt.

tjing
2012-10-27, 15:16
[glatt tonfall]
Ska du kissa?
Ska du kissa?
Ska du kissa?
[/glatt tonfall]

Jag skulle nog inte heller bli så glad.

Haha, det lät nästan självupplevt z_bumbi? ;)

Yes
2012-10-27, 15:26
Hade du diskat?

Hö. Hö.
8 månaders diskande skojar man inte bort bara sådär!

Gober
2012-10-27, 15:53
Vad är det för retard som blir helt till sig i byxan när han får beröm för att han lyckats sätta upp en gardin? Herregud!

Minoshee
2012-10-27, 16:08
Hade du diskat?

Hö. Hö.
Kom igen, vi är på kolo. 8 månader senare drog han av sig tröjan, hon svimmade.

Yes
2012-10-27, 16:19
Kom igen, vi är på kolo. 8 månader senare drog han av sig tröjan, hon svimmade.
Jag önskar det vore så väl!

Men nu ska vi inte diskutera vad jag gjorde. Just den biten är lite för personlig. Allt jag försökte säga var att något så meningslöst som att sätta upp gardiner känns verklighetsfrämmande, oavsett vem som ger beröm.

Jag menar, säg att du jobbar länge och väl med att klara den där utbildningen eller få den nya tjänsten. Att få beröm då, av någon du faktiskt värderar, är värt mycket. Samma beröm för att fixa disken eller hänga upp gardiner måste ju onekligen bli närmast förolämpande.

Sandra81
2012-10-27, 16:27
Vad är det för retard som blir helt till sig i byxan när han får beröm för att han lyckats sätta upp en gardin? Herregud!

Det var ett exempel.. om vi säger bilen eller gymmet då? Tjejen du gillar eller är intresserad av kommer å frågar på gymmet om du kan hjälpa henne med en maskin som krånglar. du löser problemet och hon blir glad ler mot dig å tackar dig för hjälpen. känner inte du dig lite mer manlig å stolt då?

Eddie Vedder
2012-10-27, 16:32
känner inte du dig lite mer manlig å stolt då?

Är du på riktigt? :D

Gober
2012-10-27, 16:41
Det var ett exempel.. om vi säger bilen eller gymmet då? Tjejen du gillar eller är intresserad av kommer å frågar på gymmet om du kan hjälpa henne med en maskin som krånglar. du löser problemet och hon blir glad ler mot dig å tackar dig för hjälpen. känner inte du dig lite mer manlig å stolt då?

Nej jag lever nog inte i samma värld som du eller dina killar för det där känner jag verkligen inte igen. Självklart är det trevligt om jag kan hjälpa någon vare sig det är en man eller kvinna med vad det nu kan vara, men det får mig inte att känna mig stolt eller manlig. Jag skulle säga att det känns "trevligt" eftersom jag gjort en liten god gärning och gjort någon lite glad, om den situationen uppstår, längre än så vill jag inte sträcka mig.

Det du beskriver känns som någon slags parodi man ser i en dålig kärlekskomedi.

Om det nu är någon man som känner igen sig i detta så gissar jag att man lider av dåligt självförtroende och verkligen suger åt sig av minsta lilla bekräftelse från det motsatta könet.

Minoshee
2012-10-27, 17:03
Jag önskar det vore så väl!

Men nu ska vi inte diskutera vad jag gjorde. Just den biten är lite för personlig. Allt jag försökte säga var att något så meningslöst som att sätta upp gardiner känns verklighetsfrämmande, oavsett vem som ger beröm.

Jag menar, säg att du jobbar länge och väl med att klara den där utbildningen eller få den nya tjänsten. Att få beröm då, av någon du faktiskt värderar, är värt mycket. Samma beröm för att fixa disken eller hänga upp gardiner måste ju onekligen bli närmast förolämpande.
Såklart. Det är ju en rätt viktig skillnad mellan att berömma någon och att tacka någon. Om jag skulle berömma en snubbe för att han sätter upp en gardinstång hemma hos mig är det en rätt duktig förolämpning mot oss båda två.

Att bli tackad och få uppskattning för en trevlig gest eller hjälp är däremot nåt jag tänker att vi många gånger är rätt dåliga på. Det krävs ofta väldigt lite och brukar kännas väldigt bra.

Sen är det ju såklart inte alltid helt okomplicerat det här med att tacka och att ge beröm, särskilt inte i en kontext med ojämlika maktrelationer. Att ge beröm kan ju t ex vara ett sätt att markera en maktposition.

Sandra81
2012-10-27, 17:36
Nej jag lever nog inte i samma värld som du eller dina killar för det där känner jag verkligen inte igen. Självklart är det trevligt om jag kan hjälpa någon vare sig det är en man eller kvinna med vad det nu kan vara, men det får mig inte att känna mig stolt eller manlig. Jag skulle säga att det känns "trevligt" eftersom jag gjort en liten god gärning och gjort någon lite glad, om den situationen uppstår, längre än så vill jag inte sträcka mig.

Det du beskriver känns som någon slags parodi man ser i en dålig kärlekskomedi.

Om det nu är någon man som känner igen sig i detta så gissar jag att man lider av dåligt självförtroende och verkligen suger åt sig av minsta lilla bekräftelse från det motsatta könet.

Okidoki. :)

stevebc
2012-10-27, 17:46
Man kan fundera på om hela PUA-fenomenet och "neggning" haft någon mer generell effekt på hur yngre män behandlar kvinnor även i andra sammanhang. Vad tror ni om det?Jag försökte i mina yngre dagar börja applicera det här, om än bara i tanken. Men det måste finnas andra sätt att bemöta det andra könet än att bete sig som en idiot. Vidare: hela metoden med neggning är att panga hål på den bubbla i vilken idioter lever i (och det kan säkert fungera mot män också, även om det är riktat mot kvinnor). Det är enklare att ignorera idioterna och helt enkelt bara dejta vettiga människor, har jag märkt.

Fast det är viktigt att skilja på neggning och neggning. Det finns neggning som är rent trakasseri, sedan finns det neggning i form av en ganska snygg dragkamp mellan man och kvinna som en del är väldigt begåvade i. Det gäller verkligen att läsa av situationen när man skoja nedlåtande med någon, och där samma "skämt" blir trakasseri. Det är en fin balans och kudos till dem som klarar av det.

Cilia
2012-10-27, 18:44
Vilken jäkla vändning den här tråden tog.

Jag tror och är övertygad om att det finns skillnader på män och kvinnor men jag tror vi förstorar upp det. Först och främst är vi människor och vi vill såsom Tolkia så klokt sa alla bli uppskattade. Om vi beter oss som människor mot varandra istället för att försöka analysera vad som får en man att känna sig som en man och en kvinna att känna sig som en kvinna så får vi det lättare. För jag tror att det är större skillnad mellan en extrem man till en annan än mellan random kvinna och man.

Ignatius72
2012-10-27, 21:00
Det sägs också att skillnaden mellan en chimpans och en människa är 1-2%. Det beror således lite på hur och vad man mäter. Jag är rätt säker på att tom Eddie vedder skulle hitta skillnader både mellan apor och människor och mellan kvinnor och män.
De fysiska skillnaderna påverkar, precis som yes beskriver, naturligtvis de psykologiska funktionerna.

Eddie Vedder
2012-10-28, 00:04
Det sägs också att skillnaden mellan en chimpans och en människa är 1-2%. Det beror således lite på hur och vad man mäter. Jag är rätt säker på att tom Eddie vedder skulle hitta skillnader både mellan apor och människor och mellan kvinnor och män.
De fysiska skillnaderna påverkar, precis som yes beskriver, naturligtvis de psykologiska funktionerna.

Så provokativt av dig. Häftigt. :)

Och ja jag har ju som sagt, en miljon gånger typ, sagt att skillnader finns och fler kommer man kanske hitta. Men jag är ju inte fundamentalist som du och bara bestämmer mig för att jag har rätt. För jag vet ju inte.

Ignatius72
2012-10-28, 16:21
Så provokativt av dig. Häftigt. :)

Och ja jag har ju som sagt, en miljon gånger typ, sagt att skillnader finns och fler kommer man kanske hitta. Men jag är ju inte fundamentalist som du och bara bestämmer mig för att jag har rätt. För jag vet ju inte.

Man är inte fundamentalist bara för att man har rätt :cool: Människan är kanske det lysande undantaget från de övriga däggdjuren?

tjing
2012-10-28, 16:28

Jo, det gör jag faktiskt. Eller snarare blir jag glad huvudsakligen för att jag är intresserad av tjejen ifråga och stolt över mig själv för att hon verkar visa intresse tillbaka.

Och självklart känner man sig manlig i en sådan situation. Alla killar som säger något annat, hittar på för att verka viktiga.

Yes
2012-10-28, 17:15
Nej, alla känner sig inte manliga i det läget. Det blir inte sant för att du påstår det.
Jag känner bara det om det finns en sexuell spänning i situationen. Annars är det bara kul att kunna hjälpa till med något vilket uppskattas.

tjing
2012-10-28, 17:19
Ja, självklart är den sexuella spänningen den huvudsakliga orsaken vilket jag också skrev.

filmjölk
2012-10-28, 17:23
Känner ni sexuell spänning av att en kvinna/tjej efterfrågar just er hjälp med en krånglande styrketräningsmaskin och du hårdnar när hon tackar dig för hjälpen så vill jag nog rekommendera daglig onani, kallduschar och ev. psykologkontakt.

tjing
2012-10-28, 17:25
För helskotta.

filmjölk
2012-10-28, 17:33
För helskotta.

haha:)

Yes
2012-10-28, 17:40
Känner ni sexuell spänning av att en kvinna/tjej efterfrågar just er hjälp med en krånglande styrketräningsmaskin och du hårdnar när hon tackar dig för hjälpen så vill jag nog rekommendera daglig onani, kallduschar och ev. psykologkontakt.
Det är inte vad jag pratar. Dylika situationer kan vara helt oskyldiga eller sexuellt laddade. Det beror på kontext.
Jag gillar när jag vet vad som pågår i tjejens huvud när situationen är laddad. När jag vet hur akut medveten hon är om mig. Och det handlar inte om att fixa bilen, hjälpa på gymet eller nåt sånt. Det är helt sekundärt.

filmjölk
2012-10-28, 17:48
Det är inte vad jag pratar. Dylika situationer kan vara helt oskyldiga eller sexuellt laddade. Det beror på kontext.
Jag gillar när jag vet vad som pågår i tjejens huvud när situationen är laddad. När jag vet hur akut medveten hon är om mig. Och det handlar inte om att fixa bilen, hjälpa på gymet eller nåt sånt. Det är helt sekundärt.

Eller så kan det vara så (säger inte att det är så med dig) att vissa pojkar och herrar (och för den delen tjejer och damer, ännu mer) har sådant ego, att de övertolkar ett ord, en vänlig gest, en gest, ett tack, en blick, en komplimang eller ens frånvaron av en blick som "Hon(han) vill ha mig! Det syns tydligt! Sådan sexuell laddning!"

Yes
2012-10-28, 18:09
Eller så kan det vara så (säger inte att det är så med dig) att vissa pojkar och herrar (och för den delen tjejer och damer, ännu mer) har sådant ego, att de övertolkar ett ord, en vänlig gest, en gest, ett tack, en blick, en komplimang eller ens frånvaron av en blick som "Hon(han) vill ha mig! Det syns tydligt! Sådan sexuell laddning!"
Sådana saker är ju i regel outtalade så självklart blir det missförstånd ibland. Inget problem direkt. Bara testa och se ifall det var något där.

Min poäng var snarare att känslan manlighet inte direkt kommer av att byta däck på bilen, men däremot kan göra det ifall det är en sexuellt laddad kontext - riktig eller inbillad.

Sandra81
2012-10-28, 19:09
Och självklart känner man sig manlig i en sådan situation. Alla killar som säger något annat, hittar på för att verka viktiga.

hihi :) nu lär väl halva gänget här på kolo få spel efter du skrev så.. men sen är nog de stora bekymret att det var jag som sa det här som är tjej och (hon den där). hade en kille från "kolos elit" sagt de så hade de nog inte blivit samma reaktion..

Men de är väl vetenskapligt bevisat (tror jag) att killar blir mer manliga i närvaro av en kvinna han tycker om.. det är väl inget som är konstigt. man läser ju det överallt. killar blir mer manliga, bröstar upp sig och vill visa sin "styrka".. tjejer bli mer tjejiga, generade vill se bra ut ditten å datten..

filmjölk
2012-10-28, 19:34
Haha jag blev lite kär i dig nu Sandra81.

Nordström
2012-10-28, 19:45
Men de är väl vetenskapligt bevisat (tror jag) att killar blir mer manliga i närvaro av en kvinna han tycker om.. det är väl inget som är konstigt. man läser ju det överallt. killar blir mer manliga, bröstar upp sig och vill visa sin "styrka".. tjejer bli mer tjejiga, generade vill se bra ut ditten å datten..

Testosteronnivån ökar i närvaron av en attraktiv kvinna är nog det du tänker på? Om det i sin tur leder att "han" beter sig mer manligt (vad nu det innebär?) får jag låta vara osagt.

filmjölk
2012-10-28, 20:29
Testosteronnivån sjunker även i närheten av barn, eller hundvalpar. Tom att hålla en nallebjörn och krama den ger skillnad. Ansvarsfulla närvarande vårdande pappor får sänkt testosteron flera års tid. Däremot får de något annat höjt (adrenalinpåslag?) som ev. kroppens sätt att kompensera för lägre testosteron om pappan behöver försvara sin avkomma.

Kanske naturens sätt att försöka reglera situationer då mannen behöver ta hand om sina ungar istället för att försöka avla fler?

WHITEFOLKS
2012-10-28, 20:31
Jag vet inte om jag känner mig mer manlig men det är trevligt att bli uppskattad för ens existens.

Rikard Jansson
2012-10-28, 20:41
Tror nog kolozzeum är det absolut trevligaste forumet av alla mansdominerade att vara på för tjejer. Annars är ju standardfrasen "tits or gtfo" det första man ser överallt när tjejer frågar om träningsråd på andra forum t.ex.

Tycker snarare det går lite överstyr åt andra hållet här ibland. :) Om det nu finns något som heter "för trevlig", det vill säga.

Yes
2012-10-28, 21:55
hihi :) nu lär väl halva gänget här på kolo få spel efter du skrev så.. men sen är nog de stora bekymret att det var jag som sa det här som är tjej och (hon den där). hade en kille från "kolos elit" sagt de så hade de nog inte blivit samma reaktion..
.
Problemet är inte att du är tjej eller inte tillhör denna mytomspunna elit. Problemet är att du uttrycker en nedlåtande syn mot killar och framställer dem som hundvalpar. Sen må det väl vara hänt att du träffat många hundvalpar, men alla fungerar inte så.

Sluta ta på dig offerkoftan när någon inte håller med dig.

LizaK
2012-10-28, 22:10
Om man vågar skriva sin åsikt (hehe) skulle jag nog vilja ifrågasätta om det här inte har en smula med jämnlikhet att göra. Eftersom det är mer killar/män härinne blir det väl lätt hänt att man behandlar alla likadant, oavsett kön. Killar/män är ju oftast (men absolut inte alltid) lite råare, mer "rakt på sak" om man så säger.. Eller är jag ute och cyklar nu? Mycket härinne sägs ju med glimten i ögat dessutom..tjejer är känsligare ibland och kanske därmed tar illa upp.. Vad vet jag :o :)..
Sedan är ju detta just ett träningsforum, och inte någon dejtingsite..vilket också medför att silkeshandskarna inte åker på innan visit.. Shrugs..

WHITEFOLKS
2012-10-28, 22:18
Det händer dock ofta att det är silkeshandskar också. Kanske bidrar kontrasterna mellan och utan + de som är "för långt" med problemen.

Tycket du inte att man ska behandla alla likadant lizak?

Sandra81
2012-10-28, 22:19
Problemet är inte att du är tjej eller inte tillhör denna mytomspunna elit. Problemet är att du uttrycker en nedlåtande syn mot killar och framställer dem som hundvalpar. Sen må det väl vara hänt att du träffat många hundvalpar, men alla fungerar inte så.

Sluta ta på dig offerkoftan när någon inte håller med dig.

Vad är det som är nedlåtande med att en kille känner sig manlig när han hjälper en tjej? Jag förstår heller inte varför en kille blir kallad för retard eller gay bara för att han gör det.

jag hör detta uttryck väldigt ofta.. tex. Jag säger till en killkompis - "han var supergullig och hjälpte mig att bära matkassarna" Killkompisen.. "äh vafan han verkar gay"

:confused:

LizaK
2012-10-28, 22:22
Det händer dock ofta att det är silkeshandskar också. Kanske bidrar kontrasterna mellan och utan + de som är "för långt" med problemen.

Tycket du inte att man ska behandla alla likadant lizak?

Ibland kan det vara fördelaktigt för en själv och/eller andra att t.ex.uttrycka sig lite mjukare. Kanske spara på sarkasmen osv :).. Det har ju lite med att veta hur man bör för sig bland folk att göra..

Man bör ampassa sig lite ibland.. Det är t.ex skillnad på gamla tant Märta och polaren från jobbet..

WHITEFOLKS
2012-10-28, 22:25
Ibland kan det vara fördelaktigt för en själv och/eller andra att t.ex.uttrycka sig lite mjukare. Kanske spara på sarkasmen osv :).. Det har ju lite med att veta hur man bör för sig bland folk att göra..

Man bör ampassa sig lite ibland.. Det är t.ex skillnad på gamla tant Märta och polaren från jobbet..

Bör jag prata annorlunda med användare lisa än användare bengt?

filmjölk
2012-10-28, 22:30
Vad är det som är nedlåtande med att en kille känner sig manlig när han hjälper en tjej? Jag förstår heller inte varför en kille blir kallad för retard eller gay bara för att han gör det.

jag hör detta uttryck väldigt ofta.. tex. Jag säger till en killkompis - "han var supergullig och hjälpte mig att bära matkassarna" Killkompisen.. "äh vafan han verkar gay"

Det är för att vissa av oss killar har fått för oss att vi skall vara så jäkla alfa-macho alt. jämnställda vi bara kan, och tolkar ord som: gullig, söt eller snäll negativt.

Däremot så kanske att känna sig "manlig för att man hjälper en tjej" är ett lite klumpigt sätt för dig att uttrycka dig på. Det kan tolkas som: "Jag är världens kap, och i min kvinnliga gudinnestatus, att jag bemödar mig att uppmärksamma dig som simpel, oattraktiv man, förgyller hela din dag."

Att du blir kritiserad för din kvinnlighet, och tolkad som djävulen när han läser bibeln är en indikator på att jag iaf har lite rätt i denna diskussionstråd.

Gober
2012-10-28, 22:36

Känner återigen inte igen denna typen av killar, både de som känner sig så manliga och stolta när dom får hjälpa dig och de som kallar killar för "gay" pga att dom hjälper dig vilket är ännu märkligare och riktigt korkat. Hur är man gay för att man hjälper någon? Det låter ju som att de/den killen är avundsjuk för att kanske är intresserad av dig och uttrycker det på ett sådant omoget sätt?

Nu var det ju jag som slängde in uttrycket retard vilket kanske var lite onödigt, men jag vidhåller att det för mig tycks ganska främmande att känna som du beskriver att en del killar känner sig när de får hjälpa en tjej med någon simpel vänlig gest.

Sandra81
2012-10-28, 22:42
Känner återigen inte igen denna typen av killar, både de som känner sig så manliga och stolta när dom får hjälpa dig och de som kallar killar för "gay" pga att dom hjälper dig vilket är ännu märkligare och riktigt korkat. Hur är man gay för att man hjälper någon? Det låter ju som att de/den killen är avundsjuk för att kanske är intresserad av dig och uttrycker det på ett sådant omoget sätt?

Nu var det ju jag som slängde in uttrycket retard vilket kanske var lite onödigt, men jag vidhåller att det för mig tycks ganska främmande att känna som du beskriver att en del killar känner sig när de får hjälpa en tjej med någon simpel vänlig gest.

Strunt samma.. det verkar vara ett känsligt område det här så jag lämnar nog det. :)

LizaK
2012-10-28, 22:49

Olika situationer och olika typer av människor kräver eller får olika bemötanden.
Hur du agerar avgör ingen annan är just du. Det är viktigt att man är bekväm själv samt inte gör andra alltför obekväma med ens existens.
Eller?

mikaelj
2012-10-28, 22:52
Strunt samma.. det verkar vara ett känsligt område det här så jag lämnar nog det. :)

Du drar dig till / umgås med märkliga killar.

WHITEFOLKS
2012-10-28, 22:52
Ja men tycker du att jag ska behandla de olika beroende på att den ena personens användarnamn föreslår att den är man och den andra kvinna?

Jag behandlar inte folk olika på forumet beroede på kön på användaren.

LizaK
2012-10-28, 22:58

Ja men tycker du att jag ska behandla de olika beroende på att den ena personens användarnamn föreslår att den är man och den andra kvinna?

Jag behandlar inte folk olika på forumet beroede på kön på användaren.

Vad jag anser är irrelevant, men yttrar mig gärna ändå.
Nej, jag tycker inte att man ska behandla folk speciellt bara för att de är kvinnor eller män. Men det där är upp till var och en. Om man däremot t.ex vet att någon är kraftig och kämpar med sin övervikt kanske man bör dra tjockisskämt med någon annan, men det är en annan sak..

WHITEFOLKS
2012-10-28, 23:03
Vad jag anser är irrelevant, men yttrar mig gärna ändå.
Nej, jag tycker inte att man ska behandla folk speciellt bara för att de är kvinnor eller män. Men det där är upp till var och en. Om man däremot t.ex vet att någon är kraftig och kämpar med sin övervikt kanske man bör dra tjockisskämt med någon annan, men det är en annan sak..

Vad du anser är relevant i diskussionen då topic är en öppen fråga till forumet. Givetvis måste man anpassa ämnet, diskussionen och frågorna till användaren i fråga men inte beroende på kön annat än indirekt.

Ulvamal
2012-10-28, 23:03
Jag har läst hela den här tråden. Det känns som en bedrift faktiskt. En klart större bedrift än att bära matkassar, vilket jag ofta gör. Utan att känna mig särskilt manlig, även om min sambo är där och inte bär.

Är ni singlar hela bunken möjligtvis? Eller är ni bara katastrofalt dåliga på att kommunicera?

Ett tips. Gillar ni någon så säg det till denna någon. Rakt ut. Med ord.

Typ "Du, jag gillar dig, vet du det? Fika någon dag?".

Ber någon dig byta däck på bilen? Laga något som är trasigt?

Utgå från att de vill ha just hjälp. Inte en sängkamrat.

Samma sak om någon håller upp en dörr eller släpar tunga kassar åt dig. Personen är troligen snäll och hjälpsam. Inte intresserad, nödvändigtvis.

Framför allt är en hjälpande hand en tjänst med en tydlig riktning. Det jämnar inte ut sig magiskt genom att någon "får känna sig manlig".

WHITEFOLKS
2012-10-28, 23:12
Jag har läst hela den här tråden. Det känns som en bedrift faktiskt. En klart större bedrift än att bära matkassar, vilket jag ofta gör. Utan att känna mig särskilt manlig, även om min sambo är där och inte bär.

Är ni singlar hela bunken möjligtvis? Eller är ni bara katastrofalt dåliga på att kommunicera?

Ett tips. Gillar ni någon så säg det till denna någon. Rakt ut. Med ord.

Typ "Du, jag gillar dig, vet du det? Fika någon dag?".

Ber någon dig byta däck på bilen? Laga något som är trasigt?

Samma sak om någon håller upp en dörr eller släpar tunga kassar åt dig. Personen är troligen snäll och hjälpsam. Inte intresserad, nödvändigtvis.

Framför allt är en hjälpande hand en tjänst med en tydlig riktning. Det jämnar inte ut sig magiskt genom att någon "får känna sig manlig".
Det där är ett sidospår de sista sidorna, vad tycker du om huvudfrågan?

Gober

Ja ungefär så enkelt är det, så ser iaf jag också på saken. Det kan dock bero på att jag är en gubbe som dessutom inte varit singel på ganska länge.

Men det var dock inte detta tråden handlade om från början.

C.E.J.

Män är ett idiotiskt släkte vars interna kultur går ut på att trycka ner varandra.

Yes
2012-10-28, 23:15

Det var iof det här jag syftade på:

Det är de jag försöker säga att jag tror det är viktigt att en man får känna sig manlig och behövd. Kvinnor tjatar, kräver och vill att saker ska gå efter hennes väg och då trivs han inte. han känner sig inte behövd och uppskattad.. hushållet skall skötas rätt och efter hennes regler. Gör han inte det blir hon förbannad , skriker å tjatar ännu mer. Skulle hon istället börja visa honom uppskattning och berömma honom för små saker i vardagen så skulle han nog känna att han har mer värde för henne. Jag märker de själv när jag ger killar som gillar en komplimanger för att dom varit duktiga så blir dom lika stolta som att dom hade varit ute i krig å besegrat fienden. Kan vara så mycket som att ha satt upp gardiner :)

De ansiktsuttrycket är ju hur gulligt som helt å se.. han ser så stolt ut:)
Låter som matte styr och ställer, men ge honom beröm och klia honom bakom örat när han hämtat pinnen så viftar minsann valpen på svansen. Det du beskriver låter någonstans som genuin uppskattning utan snarare att förminska både honom och det han gör, med motiveringen att han måste få känna sig duktig ibland.

Ulvamal
2012-10-28, 23:22
Det där är ett sidospår de sista sidorna, vad tycker du om huvudfrågan?

Jag har svårt att ha en aktuell åsikt. Det är några år sedan jag var aktiv här i någon omfattning. På den tiden blev alla sågade, oavsett kön.

Vad gäller könsroller, feminism, sexualitet (inkluderande underdebatten om biologism kontra miljö) så har jag bättre arenor att föra den diskussionen på än ett träningsforum. För den intresserade rekommenderar jag exempelvis Darkside. :)

Sandra81
2012-10-28, 23:48
Du drar dig till / umgås med märkliga killar.

Du kan va märklig..

Det var iof det här jag syftade på:

Låter som matte styr och ställer, men ge honom beröm och klia honom bakom örat när han hämtat pinnen så viftar minsann valpen på svansen. Det du beskriver låter någonstans som genuin uppskattning utan snarare att förminska både honom och det han gör, med motiveringen att han måste få känna sig duktig ibland.

Så du skulle ta illa upp om en tjej kallar dig söt och gullig? .. men vafan ska man säga då?.. "din sexiga stud tack för att du lagade tvättmaskinen".?

nej jag orkar inte den här tråden längre.. nu är de dags för film å sova.

Spartansk
2012-10-28, 23:50
Killar som känner sig osexiga när de blir kallade "söta" är helt enkelt felinformerade. "Söt" är den vanligaste komplimang jag fått av tjejer jag haft sex med.

Yes
2012-10-28, 23:54
Så du skulle ta illa upp om en tjej kallar dig söt och gullig? .. men vafan ska man säga då?.. "din sexiga stud tack för att du lagade tvättmaskinen".?

Nej, jag har inga som helst problem med att bli kallad söt eller gullig. Sexig stud funkar såklart också. Det jag reagerar på är snarare hur du uttrycker det och i vilket sammanhang.

Minoshee
2012-10-29, 07:40
Jag har svårt att ha en aktuell åsikt. Det är några år sedan jag var aktiv här i någon omfattning. På den tiden blev alla sågade, oavsett kön.

Vad gäller könsroller, feminism, sexualitet (inkluderande underdebatten om biologism kontra miljö) så har jag bättre arenor att föra den diskussionen på än ett träningsforum. För den intresserade rekommenderar jag exempelvis Darkside. :)
Yeah, u so cool master. Det är väl fantastiskt och eftersträvansvärt att folk kan diskutera mängder av frågor på alla möjliga ställen. Om man inte vill delta på en viss "arena" är det ju bara att hålla sig utanför, eller komma med mer konstruktiv kritik om man inte gillar diskussionen.

Ulvamal
2012-10-29, 07:51
Yeah, u so cool master. Det är väl fantastiskt och eftersträvansvärt att folk kan diskutera mängder av frågor på alla möjliga ställen. Om man inte vill delta på en viss "arena" är det ju bara att hålla sig utanför, eller komma med mer konstruktiv kritik om man inte gillar diskussionen.

Jag gav konstruktiv kritik på den biten jag hade lust och möjlighet att göra så.

Sen svarade jag på en fråga.

Om det är så fantastiskt och eftersträvansvärt så behövs ju inte nichade forum som kollo?
Det är ju bara att be om träningsråd varhelst man råkar vara inloggad. Kompetens hos de som svarar kvittar ju?

Minoshee
2012-10-29, 19:13
Om det är så fantastiskt och eftersträvansvärt så behövs ju inte nichade forum som kollo?
Det är ju bara att be om träningsråd varhelst man råkar vara inloggad. Kompetens hos de som svarar kvittar ju?
Du befinner dig i en forumdel för allmänt tjatter - i en tråd med forumets namn i titeln. Må hända har tråden fullständigt spårat ur och är inte längre i närheten av att handla om "klimatet" här. Spontant känns dock tråden (eller diskussionen) inte särskilt felplacerad, och inte heller konstigt att det sticker iväg sidospår om förväntningar och föreställningar kring kön och sexualitet.

Jag tror att de flesta förstår hur man söker information och använder sig av en variation av källor och "arenor" till alla funderingar, glädjeämnen och bekymmer i vardagen (även om jag knappast skulle rekommendera darkside som nån slags kompetent primärkälla när det gäller funderingar kring feminism och sexualitet). En diskussion i nån liten tråd i nån del av internet har inte så stor impact i det stora hela kan man anta.

Så, nu dog hela tråden tror jag. Förlåt.

/diskussionsanal minoshee

Ulvamal
2012-10-30, 06:49
Du befinner dig i en forumdel för allmänt tjatter - i en tråd med forumets namn i titeln. Må hända har tråden fullständigt spårat ur och är inte längre i närheten av att handla om "klimatet" här. Spontant känns dock tråden (eller diskussionen) inte särskilt felplacerad, och inte heller konstigt att det sticker iväg sidospår om förväntningar och föreställningar kring kön och sexualitet.

Nej, det som är konstigt är att just jag tycks irritera genom att inte hålla mig till ursprungligt topic i en tråd som är så totalt urspårad.

Jag tror att de flesta förstår hur man söker information och använder sig av en variation av källor och "arenor" till alla funderingar, glädjeämnen och bekymmer i vardagen (även om jag knappast skulle rekommendera darkside som nån slags kompetent primärkälla när det gäller funderingar kring feminism och sexualitet). En diskussion i nån liten tråd i nån del av internet har inte så stor impact i det stora hela kan man anta.

Varför denna hostilitet bara för att jag, på en direkt fråga, ger min syn och min rekommendation? Jag tvingar ingen hålla med, men jag tycker fortfarande som jag gör.

Tolkia
2012-10-30, 07:07
Nej, det som är konstigt är att just jag tycks irritera genom att inte hålla mig till ursprungligt topic i en tråd som är så totalt urspårad.
Det som irriterar är nog snarare att du gör premiär i tråden genom att dissa alla som tidigare skrivit för att de ens skapat och deltagit i en så "dålig" tråd. Du irriterar knappast för att du är en sådan sanningssägare utan för att du uppfattas som otrevlig.

Asdf
2012-10-30, 10:18

Jag kan hålla med om att jag runt 2002-2003 nog faktiskt t o m sökte mig efter sådana situationer. Men då var man 17-18 år, ivrig och med framtiden för sig, trodde man hade svar på allt

När killar växer upp börjar de släppa machoinställningen och bli mer trygg i att man inte alltid är bäst alla gånger och kan vara helt nöjd med det iallafall. Det är nog det du upplever hos killarna som sätter upp gardiner och blir överlyckliga av den enorma bedriften

Minimjölk
2012-10-30, 11:04
Min syn på det hela är att detta inte bara är kopplat till förhållandet män/kvinnor. Alla människor är i viss mån benägna att göra saker för att bli populära hos andra. Vilka dessa saker och för vem vi gör dem skiljer sig åt men detta i kombination med att många dels har en uppfostran att hjälpa de som ser ut att behöva hjälp och då att män har en sexualdrift gör att män i många lägen gärna hjälper kvinnor alt. försöker smickra dem i hopp om att på något sätt bli belönade. Om jag gör si eller så kanske det kommer leda till... :)

Männsikan är i grund och botten väldigt egoistiskt och de flesta av våra handlingar gör vi för egen vinnings skull, medvetet eller omdvetet.

På ett macho träningsforum som Kolozzeum med 90% killar i en ålder som är speciellt i behov av att passa in och bli accepterade blir det lätt en hel del smörande för både tjejer samt de hananr som det ses upp till i form av alfahanne. Status. Det är inte bara tjejer som utsätts för detta men att som man få smicker/fjäsk från en annan man är ju inte lika laddat som om man som tjej får det. Detta mycket pga den sexuella undertonen som oftast finns där i det sneare fallet.

Sandra81
2012-10-30, 11:08
Jag kan hålla med om att jag runt 2002-2003 nog faktiskt t o m sökte mig efter sådana situationer. Men då var man 17-18 år, ivrig och med framtiden för sig, trodde man hade svar på allt

När killar växer upp börjar de släppa machoinställningen och bli mer trygg i att man inte alltid är bäst alla gånger och kan vara helt nöjd med det iallafall. Det är nog det du upplever hos killarna som sätter upp gardiner och blir överlyckliga av den enorma bedriften

När växer dom upp då och mognar? runt 35? .. nej nu ska jag inte vara sån :Virro

shadowfire
2012-10-30, 11:09

Fast jag kan säga att jag hade blivit överlycklig om en tjej berömt mig för att jag satt upp en gardinstång. Men det har inte så mycket med själva gardinstången att göra, utan mer att jag har mest stött på kvinnor/tjejer som inte haft förmågan att ge beröm för något i huvudtaget. Däremot har de varit som svampar på att ta emot mina komplimanger och mitt beröm.

Jag tycker gott och väl man kan berömma en gardinstångsuppsättning, likväl som något annat. Att ge varandra beröm och positiv feedback i en relation skapar en positiv miljö och man känner sig omtyckt och uppskattad, sedan ska det såklart inte gå till överdrift, vara påhittat eller utan relevans. Men att få en komplimang för att middagen man tog sig tid och ansträngde sig för, värmer faktiskt.

Ulvamal
2012-10-30, 11:58
Det som irriterar är nog snarare att du gör premiär i tråden genom att dissa alla som tidigare skrivit för att de ens skapat och deltagit i en så "dålig" tråd. Du irriterar knappast för att du är en sådan sanningssägare utan för att du uppfattas som otrevlig.

Tycker du?
Det gör nämligen inte jag. Även om jag vidhåller att det är en större bedrift att läsa den än att bära några matkassar.

De jag sågar är de som tolkar att byta till vinterhjul på någons bil är "halva inne" samt de som tror DE gör en man en tjänst genom att låta honom släpa tunga prylar.

Däremot är det korrekt att jag är otrevlig.

Yes
2012-10-30, 12:12
Du sågar alltså halmgubbar och berättar för oss hur det minsann ligger till. Ja, det är otrevligt. Helt korrekt.

Ulvamal
2012-10-30, 13:15
Inga halmgubbar här.
Plus att, du vet, om du nu inte tillhör den skara jag talar om så behöver du ju rimligen inte känna dig träffad.

Faktum är att jag varken är förälder eller förmyndare för varesig dig eller någon annan i tråden. Vilket betyder att inget jag säger kan vara starkare än en uppmaning; jag har inget mandat att säga åt någon här vad de *ska* göra eller ännu mindre vad som är *rätt*.

Däremot kan jag ge min syn och mina åsikter. Eller låta bli.

Jag har valt det otrevliga alternativet av de tu. Lev med det.

Krampus
2012-10-30, 16:34
Män är ett idiotiskt släkte vars interna kultur går ut på att trycka ner varandra.

Är du ironisk nu?
Annars får du skaffa dig nya bros. Bros hjälper bros och om kvinnor vill va bros så är de välkomna vilken dag de vill på mitt broship på samma premisser.
Så är det, så ska det va, punkt slut.

WHITEFOLKS
2012-10-30, 16:41
Krampus är no 1 brohim. Mr Brostapha.

Sniggel
2012-10-30, 16:58

Hade du inte lite problem med män (att du inte träffar rätt sorts män)?
Har du isåfall funderat på om det kanske är just leta som ska till för att du ska träffa män som inte är som "de flesta andra" du träffat?

Krampus
2012-10-30, 16:59
Krampus är no 1 brohim. Mr Brostapha.

Bromaster. Are you with me?

Osten80
2012-10-30, 17:19

Å andra sidan visar många av dina poster här på kolo att du är extremt lättstött, så det är kanske inte så konstigt att du upplever det så.

Doctor Snuggles
2012-10-30, 17:26
Bromaster. Are you with me?

Yessir, mr Brostein.

filmjölk
2012-10-30, 17:34
När växer dom upp då och mognar? runt 35? .. nej nu ska jag inte vara sån :Virro

Du är nästan 35 själv:)

Krampus
2012-10-30, 17:52
Yessir, mr Brostein.

Tut-tut! Come on brothers and sisters and ride the brotrain!

Nu tycker jag att vi har lite mindre grus i underlivet, sätter egoismen på paus, vågar att bryta invanda mönster för något om är -BUENO!- ger nästa man, kvinna och de som är någonstans emellan en positiv vibb nästa gång det ser ut att behövas och fortsätter att rocka ut i interstellärrymden tillsammans för 2013 och bortom.

Och vill ni inte hänga med så kommer jag va där ändå.

Sofia4_4
2012-10-30, 19:07
Jag har aldrig upplevt att killar är jobbiga mot mig här, snarrare tvärtom. (läs bloggen nedan). Sorry, killar, jag lovar vara snällare mot er i framtiden. Just kidding. :D

Dalalyfta
2012-10-30, 20:27
För att kvinnor ska stanna hemma och laga maten så muskelbyggandet blir optimalt?

z_bumbi
2012-10-30, 20:31
För att kvinnor ska stanna hemma och laga maten så muskelbyggandet blir optimalt?

De kvinnor jag har stött på som vill ha mer muskler brukar lyckas bättre på gymmet.

Dalalyfta
2012-10-30, 20:33
De kvinnor jag har stött på som vill ha mer muskler brukar lyckas bättre på gymmet.

På mitt gym har de inte ett kök så jag måste hem för att imundiga.
dessutom skulle alla slutat lyfta om en kvinna fick för sig att inta gymmet.

rutiga
2012-11-16, 04:20
Jag har absolut inte läst alla inlägg i tråden men skriver ändå.
Ibland kan jag tycka att generaliseringarna här inne är sjukt dryga. Sure alla generaliserar ibland men jag uplever att det är väldigt väldigt vanligt här. Därför är jag inte här så mycket. Men jag tror inte jag stör mig på det här för att jag är kvinna utan för att jag är skeptiskt lagd. Ogillar hittepå.
Sen slutade jag läsa inläggen i den här tråden redan när massa folk började hitta på anledningar till varför kvinnor skulle kunna känna sig kränkta utan att tonen är dålig alls. Det här hände dessutom utan att någon kvinna hade klagat. Så varför hitta på fiktiva skäl där kvinnor som inte finns får skylla sig själva? Väldigt underligt tycker jag så jag tappade tålamodet.

Glutenkatt
2012-11-16, 07:14

Du verkar inte förstå att de flesta män INTE vill dementeras ner till enkla gorillor som går igång på komplimanger som syftar att hylla deras könsorgan och sexualitet.

Om du hjälper mig så säger jag väl "tack, det var snällt." Eller "det var snällt att du tog dig tid." eller whatever. En positiv kommentar om det du faktiskt har gjort eller den du är, inte en obetydlig skitkommentar för att försöka stilla en OCD-liknande sexualdrift.

Doctor Snuggles
2012-11-16, 14:49
Du verkar inte förstå att de flesta män INTE vill dementeras ner till enkla gorillor som går igång på komplimanger som syftar att hylla deras könsorgan och sexualitet.

Om du hjälper mig så säger jag väl "tack, det var snällt." Eller "det var snällt att du tog dig tid." eller whatever. En positiv kommentar om det du faktiskt har gjort eller den du är, inte en obetydlig skitkommentar för att försöka stilla en OCD-liknande sexualdrift.

Dementera betyder "tillbakavisa, avfärda, vederlägga", och används inte med ett förstärkande adverb.
Syftar används däremot med ett, d.v.s "syftar till", i detta fallet.
Kanske "enkel gorilla" är ett lämpligt epitet ändå? :D

(Förlåt, jag är uttråkad.)

Glutenkatt
2012-11-16, 16:06
Dementera betyder "tillbakavisa, avfärda, vederlägga", och används inte med ett förstärkande adverb.
Syftar används däremot med ett, d.v.s "syftar till", i detta fallet.
Kanske "enkel gorilla" är ett lämpligt epitet ändå? :D

(Förlåt, jag är uttråkad.)

Haha!

Du har givetvis rätt. Till mitt försvar så var klockan lite över 7 och jag har feber :cool: