Visa fullständig version : Måltidsfrekvens under bulk?
Hej, har under min deff period ätit efter periodisk fasta med 16h fasta och undrar om det finns några fördelar med att fortsätta äta på detta viset även under bulk eller är det rent av negativt?
Vad är fördelarna med högre måltidsfrekvens respektive fasta? vad förespråkar du, förklara varför.
Tack på förhand :)
King Grub
2012-09-20, 09:28
Det finns inga belägg för att den ena eller den andra måltidsfrekvensen skulle vara överlägsen på ett sätt att det skulle vara motiverat att ändra något man trivs med.
AtomicPuffin
2012-09-20, 09:30
Jag äter som vanligt, men mer (vilket är nån slags PF fast rätt slapp).
Det jag läst till mig verkar tyda på att det viktiga är vad som händer under dygnet, inte vilken timma det händer på.
Men sen är jag inte så opti heller, nöjer mig bara det går framåt och jag slipper krångla till det :)
Jag har verkligen inte förstått resonemanget bakom periodisk fasta... möjligtvis att man tränar när blodsockret är lågt och att man då (antar jag) använder mer fett, men de fria kolhydrater man använder under själva passet utgör väl ändå en bråkdel av den total energi som går åt för att återhämta sig efter ett träningspass?
Det finns inga belägg för att den ena eller den andra måltidsfrekvensen skulle vara överlägsen på ett sätt att det skulle vara motiverat att ändra något man trivs med.
Men ju oftare man äter, desto fler insulin och blodsocker toppar får man, dessutom blir väl insulinkänsligheten sämre om man äter ofta?
att gå runt med höga insulin nivåer bidrar väl till högre fettinlagring? eller har jag missförstått?
AtomicPuffin
2012-09-20, 09:33
Jag har verkligen inte förstått resonemanget bakom periodisk fasta... möjligtvis att man tränar när blodsockret är lågt och att man då (antar jag) använder mer fett, men de fria kolhydrater man använder under själva passet utgör väl ändå en bråkdel av den total energi som går åt för att återhämta sig efter ett träningspass?
Det handlar inte om fördelar, det handlar om frånvaron av nackdelar och ett enklare liv med mindre matlagning och meck med matlådor.
Men ju oftare man äter, desto fler insulin och blodsocker toppar får man, dessutom blir väl insulinkänsligheten sämre om man äter ofta?
att gå runt med höga insulin nivåer bidrar väl till högre fettinlagring? eller har jag missförstått?
Äter du oftare håller du en jämnare nivå på blodsockret, och mig veterligen blir insulinkänsligheten inte SÄMRE av det, men kanske tvärtom...
Insulin lagrar energi i cellerna. Energin kan lagras som glykogen eller fett. Tränar du så du har låga glykogennivåer lagras kolhydraterna helst som glykogen.
Så har jag förstått det iaf.
King Grub
2012-09-20, 09:35
Äter man mer sällan får man färre insulin"toppar", men dom blir i stället mycket större och varar längre. Arean under kurvan sett över hela dygnet är intressantare.
Äter man mer sällan får man färre insulin"toppar", men dom blir i stället mycket större och varar längre. Arean under kurvan sett över hela dygnet är intressantare.
Okej så skillnaden på fettinlagringen pga. högre insulin nivåer är högst marginell om man äter 3-5 mål om dagen och kanske tar något litet snack emellan målen dessutom jämfört med att bara äta 2-3 större mål?
Är det negativt att fasta 16h när man vill gå upp i vikt? har sett vissa påstå det då de anser att man är katabol under fastan och det endast är en fördel för att kontrollera hungern under deff.
Du kommer inte bli fetare av att äta 2ggr än 5ggr på en dag. Inte av vad vi kan se idag iaf.
Se till att äta så din vardag fungerar, det är det viktiga.
Att bry sig om fettinlagringen ser jag ingen poäng med om man håller sig till en balanserad blandad kost.
Du kommer inte bli fetare av att äta 2ggr än 5ggr på en dag. Inte av vad vi kan se idag iaf.
Se till att äta så din vardag fungerar, det är det viktiga.
Att bry sig om fettinlagringen ser jag ingen poäng med om man håller sig till en balanserad blandad kost.
Frågan var mer tvärtom, ifall man blir fetare av att äta 5ggr/dag än 2ggr.
AtomicPuffin
2012-09-20, 09:49
Okej så skillnaden på fettinlagringen pga. högre insulin nivåer är högst marginell om man äter 3-5 mål om dagen och kanske tar något litet snack emellan målen dessutom jämfört med att bara äta 2-3 större mål?
Är det negativt att fasta 16h när man vill gå upp i vikt? har sett vissa påstå det då de anser att man är katabol under fastan och det endast är en fördel för att kontrollera hungern under deff.
Det viktigaste är att din kroppstemperatur är exakt 36,55 grader. Du kan reglera den med bastu och isbad. Låt för guds skull inte kroppen sköta det där själv, den har fan ingen aning vad den håller på med.
Det viktigaste är att din kroppstemperatur är exakt 36,55 grader. Du kan reglera den med bastu och isbad. Låt för guds skull inte kroppen sköta det där själv, den har fan ingen aning vad den håller på med.
Av vilken anledning bör kroppstemperaturen vara exakt 36,55 grader? Det hade jag ingen aning om.
Av vilken anledning bör kroppstemperaturen vara exakt 36,55 grader? Det hade jag ingen aning om.
:laugh:
Frågan var mer tvärtom, ifall man blir fetare av att äta 5ggr/dag än 2ggr.Ät som du trivs med så blir det bra :)
AtomicPuffin
2012-09-20, 10:04
Förlåt, jag var lite ironisk där, jag glömmer att det bara är vi 70-talister som har den lasten.
Vad jag vill ha sagt är att om du inte har en sjukdom så klarar din kropp att reglera saker mycket bättre än vad du gör, inklusive insulin. Laga inte någonting som inte är trasigt helt enkelt.
Det går inte att bara titta på vad insulinet gör 5 minuter efter att man ätit, för kroppen är inte en billig mekanisk kinesisk klocka. Den är ett adaptivt komplext ickelinjärt biologiskt system, så när någonting händer med insulinet har dels redan ett par hundra andra saker börjat hända samtidigt, och det kommer i sin tur leda till tusentals små ändringar i din kropps tillstånd.
Och i fallet periodisk fasta verkar det väldigt sannolikt att om du bara stoppar i dig samma saker och tränar likadant spelar det ingen roll om du äter 1/24 i timman eller allt i ett mål.
Pretorian
2012-09-20, 10:07
Fördelen (för min del) att äta flera gånger per dygn är att jag kan äta mer om jag vill upp i vikt.
Fördelen (för min del) att äta färre gånger per dygn är att jag äter mindre om jag vill ned i vikt.
Fördelen (för min del) att äta flera gånger per dygn är att jag kan äta mer om jag vill upp i vikt.
Fördelen (för min del) att äta färre gånger per dygn är att jag äter mindre om jag vill ned i vikt.
tack för ett svar på det jag frågade efter.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Fördelen (för min del) att äta färre gånger per dygn är att jag äter mindre om jag vill ned i vikt.Just det där kan tänkas fälla avgörandet för mig. Vill gärna fortsätta på LG, men det händer alltför ofta att jag inte riktigt kommer mig för med att äta ordentligt efter postworkoutmålet. Skulle vinna en del på att ha en frukost i magen. Hmm ...
tack för ett svar på det jag frågade efter.
Kommer hela tiden tillbaka till personliga referenser när det gäller måltidsfrekvens. Ät på det sättet du trivs på.
Anpassa din diet efter ditt liv, inte ditt liv efter din diet. Viktigt att komma ihåg detta, även om det är något som jag själv är dålig på och får arbeta med hela tiden för att komma ihåg.
Försöker själv hitta vilken typ som passar bäst för mig för att hålla mig så mätt som möjligt under jobbet. Har tyvärr världens sämsta jobb där jag på 7 timmar inte har en enda rast, och sällan hinner äta något fast. Så det blir alltid en drink på havregryn och kasein, vilket tyvärr inte mättar så bra och länge. Samtidigt måste jag ju slänga iväg rätt så mycket av intaget just på drinken, för att hålla mig någorlunda mätt fram till kvällen, vilket är synd, försvinner ju en del från dom andra måltiderna då också.
Har dock inte märkt någon skillnad på att äta flera gånger om dagen än att äta ~3 gånger om dagen. Varken mättnadsmässigt eller styrkemässigt etc.
Insulinkänsligheten blir i regel bättre av flera små måltider (hos random otränade personer i alla fall).
Du får alltså lägre och jämnare insulinnivåer under dygnet med fler, små måltider.
På ett överskott spelar högre insulinnivåer i kombination med mer fett i kosten en roll för inlagring av kroppsfett.
Det är inget man anser. Du är högst katabol under fastan.
Det finns inget muskeluppbyggande med att inte äta, men kroppen uppreglerar anabola processer kraftigare när man väl äter. Hur det slår ut på muskelbyggande i helhet, är det ingen som kan säga i forskningsmässiga termer.
Men att det skulle vara fördelaktigt att stimulera MPS fler gånger känns på många sätt givet.
okej tack tjing.
så då verkar det (utifrån de man vet) som att fler utspridda måltider är bättre än fasta under uppbyggnads fasen?
Jag tror det.
Samtidigt är det ju skillnad på fasta och fasta. En 16-timmars fasta (LG) där majoriteten utövare äter 3 gånger under hela 8 timmar (synonymt med att skippa frukost), lär kanske inte göra från eller till och kanske till och med vara bra. Snackar vi längre fastor är det utan tvekan så att fler måltider och mer utspridda är optimalt.
Ska vi se endast till muskelproteinsyntes så ligger en teoretiskt optimal måltidsfrekvens kanske med 4 h mellan måltiderna och eventuellt med EAA mellan måltiderna. Om man äter protein för ofta kan musklerna bli okänsliga för aminosyror, men det förefaller inte gälla för separat EAA-intag.
Någonstans mellan 3-5 timmar ligger nog maximal utdelning sett till att stimulera MPS. Nivåerna av aminosyror måste nämligen sjunka för att en maximal stimulering ska kunna ske igen.
Kanske med undantag för direkt efter träning.
Allting är tyvärr lite kansken, men så är det.
Jag tror det.
Samtidigt är det ju skillnad på fasta och fasta. En 16-timmars fasta (LG) där majoriteten utövare äter 3 gånger under hela 8 timmar (synonymt med att skippa frukost), lär kanske inte göra från eller till och kanske till och med vara bra. Snackar vi längre fastor är det utan tvekan så att fler måltider och mer utspridda är optimalt.
Ska vi se endast till muskelproteinsyntes så ligger en teoretiskt optimal måltidsfrekvens kanske med 4 h mellan måltiderna och eventuellt med EAA mellan måltiderna. Om man äter protein för ofta kan musklerna bli okänsliga för aminosyror, men det förefaller inte gälla för separat EAA-intag.
Någonstans mellan 3-5 timmar ligger nog maximal utdelning sett till att stimulera MPS. Nivåerna av aminosyror måste nämligen sjunka för att en maximal stimulering ska kunna ske igen.
Kanske med undantag för direkt efter träning.
Allting är tyvärr lite kansken, men så är det.
okej tack för det, lite konkret info:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.