Visa fullständig version : Cardio vs lyfta tyngder
DrZoidbergSwe
2012-09-17, 10:42
Jag vill gå upp i vikt, vilket jag alltid haft svårt för.
Jag cyklar en timme om dagen samt lyfter skrot fyra dagar i veckan.
Nu har flera personer sagt till mig att om jag vill gå upp i vikt bör jag dra ner på konditionsträningen, eftersom det gör att jag får svårare att bygga på mig muskler. Jag bör vila kroppen mer.
Stämmer det?
Nej, du måste äta mer. En timme cykling om dagen är ingen fara.
har du svårt för att gå upp i vikt bör du definitivt sluta cykla. (om du inte gör det av någon speciell anledning?) 1timme cykling om dagen blir en del extra kcal du behöver få i dig. Samt att konditionsträning har negativ påverkan på muskelbygge. hur mkt vet jag inte men ju närmare inpå styrketräningen som konditionsträningen sker -> desto sämre ;)
Om du trivs med cyklingen så bör Ceejays råd ses som ett faktum du bör följa.
Nej, du måste äta mer. En timme cykling om dagen är ingen fara.
Ingen fara om det inte är någon fara nej :P
Men i detta fallet kanske det är eftersom han säger sig ha svårt att gå upp i vikt. Visst kan han äta mer men kommer han att klara det? Vi vet ju hur det kan vara med folk som har svårt att gå upp i vikt även om de anstränger sig för att äta mer.
Spartansk
2012-09-17, 10:52
Samt att konditionsträning har negativ påverkan på muskelbygge.
Det är värre att jogga/springa än att cykla, dock.
Ingen fara om det inte är någon fara nej :P
Men i detta fallet kanske det är eftersom han säger sig ha svårt att gå upp i vikt. Visst kan han äta mer men kommer han att klara det? Vi vet ju hur det kan vara med folk som har svårt att gå upp i vikt även om de anstränger sig för att äta mer.
Jag tvivlar på att en timmes cykling är allt som står mellan honom och viktuppgång. Det är trots allt max 5-600kcal vi pratar om. En liter mjölk utöver det han äter nu ger 0,5kg+ viktuppgång per vecka.
King Grub
2012-09-17, 11:00
Risken är att viktökningarna består mer av kroppsfett om man ökar mängden konditionsträning och äter mer.
speedy83
2012-09-17, 11:22
Risken är att viktökningarna består mer av kroppsfett om man ökar mängden konditionsträning och äter mer.
Hur kommer detta sig?
King Grub
2012-09-17, 11:26
Styrketräningen kan maximalt stimulera muskeluppbyggnaden till en viss gräns per dygn.
Konditionsträning hämmar styrketräningens muskeluppbyggande effekter.
Energin från ett kaloriöverskott kan inte försvinna, utan lagras. Och är den muskeluppbyggande effekten hämmad, måste helt enkelt mindre del av energin gå till muskeluppbyggnad.
Och konditionsträningens hämmande effekter på styrketräningen är inte direkt kalorirelaterade utan handlar om signalmekansimer på cellnivå.
Sedan minskar konditionsträning dygnets fettförbränning något också.
speedy83
2012-09-17, 11:31
Styrketräningen kan maximalt stimulera muskeluppbyggnaden till en viss gräns per dygn.
Energin från ett kaloriöverskott kan inte försvinna, utan lagras. Och är den muskeluppbyggande effekten hämmad, måste helt enkelt mindre del av energin gå till muskeluppbyggnad.
Och konditionsträningens hämmande effekter på styrketräningen är inte direkt kalorirelaterade utan handlar om signalmekansimer på cellnivå.
Där ser man, tack för genomgången!
Man blir ju bara räddare och räddare för att ägna sig åt konditionsträning :) kanske ska lägga ner mitt triathlon projekt då det jag verkligen behöver nu är att få mer muskelmassa!
Lord Humungus
2012-09-17, 11:39
Hur hämmande är lågintensiv konditionsträning kontra högintensiv för muskeluppbyggning?
Frankz55
2012-09-17, 11:41
Någonstans får man ju också slappna av och köra på vad man tycker om, mår bra av och blir glad av. Jag cyklar en mil till jobbet och en mil från jobbet varje dag i ganska högt tempo. Jag mår bra av detta, både kroppsligt och psykiskt.
Tanken på att jag ska sitta och puttra i en bil istället för att på det sättet försöka maximera mina styrketräningsresultat känns ju bisarr at best...
Ceejay: Visst är det säkerligen så enkelt. Men de där 500 extra kalorierna som han får för sig att få i kommer kanske i längden att bli 500 försvunna kalorier på andra ställen i sin kost. Det finns iaf en risk för det. Speciellt med tanke på hur ofta folk som har svårt att gå upp i vikt, misslyckas med att gå upp i vikt, även efter de får reda på vad de ska göra.
Frankz55
2012-09-17, 12:09
Ceejay: Visst är det säkerligen så enkelt. Men de där 500 extra kalorierna som han får för sig att få i kommer kanske i längden att bli 500 försvunna kalorier på andra ställen i sin kost. Det finns iaf en risk för det. Speciellt med tanke på hur ofta folk som har svårt att gå upp i vikt, misslyckas med att gå upp i vikt, även efter de får reda på vad de ska göra.
Håller med. Har själv svårt at gå upp i vikt. Det enda som gäller för mig är see-food-dieten. Men den är ganska svår att hålla dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad.
DrZoidbergSwe
2012-09-17, 12:22
Okej tack. Jag drar ner till en halvtimme om dagen. Lite vill jag ändå cykla. Behöver det för att varva ner innan läggdags.
Pretorian
2012-09-17, 12:39
Behöver det för att varva ner innan läggdags.
Varvar du ner med 30 min cykling? :bow:
DrZoidbergSwe
2012-09-17, 13:02
Varvar du ner med 30 min cykling? :bow:
Mitt problem är inte att få energi till träning. Mitt problem är att varva ner. Lite hyperaktiv av mig.
Jag skulle absolut inte ta bort cyklingen om man trivs med det och kan uppnå önskad uppgång ändå det är för många fördelar, man har kul, man mår bra, bättre kondis, prova äta lite mer först innan du ändrar på mängden cykling.
svenbanan
2012-09-17, 13:54
Har du någon typ av siffra på hur mycket det kan hindra, eller är det bara på ett teoretiskt plan?
Har du någon typ av siffra på hur mycket det kan hindra, eller är det bara på ett teoretiskt plan?
Det går inte säga, det är individuellt och dosrelaterat, alltså i vilken utsträckning man konditionstränar, det är inga problem att kombinera båda med goda resultat så länge konditionsträningen inte är överdriven, sen kan ju bättre kondis vara en fördel i tyngre övningar, böj och mark t.ex.
Ofta är det rätt överdrivet när folk rekommenderar mot all typ av konditionsträning för att få "optimal" muskelutveckling, givetvis kan man ju med kunskapen fatta lite kloka beslut som att t.ex. inte konditionsträna direkt inpå ett styrkepass om man vill optimera där, men även där kan man ju kombinera med rätt bra resultat.
Intressant läsning hos träningslära: http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/
svenbanan
2012-09-17, 14:28
Det går inte säga, det är individuellt och dosrelaterat, alltså i vilken utsträckning man konditionstränar, det är inga problem att kombinera båda med goda resultat så länge konditionsträningen inte är överdriven, sen kan ju bättre kondis vara en fördel i tyngre övningar, böj och mark t.ex.
Ofta är det rätt överdrivet när folk rekommenderar mot all typ av konditionsträning för att få "optimal" muskelutveckling, givetvis kan man ju med kunskapen fatta lite kloka beslut som att t.ex. inte konditionsträna direkt inpå ett styrkepass om man vill optimera där, men även där kan man ju kombinera med rätt bra resultat.
Intressant läsning hos träningslära: http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/
Ja, jag är bekant med att konditionsträning hämmar vissa signalsubstanser.
Det jag undrar är om det finns några studier som visar något om hur mycket sämre resultat i form av styrkeökningar och muskeltillväxtökningar man evetuellt kan få.
nisse1976
2012-09-17, 20:03
Där ser man, tack för genomgången!
Man blir ju bara räddare och räddare för att ägna sig åt konditionsträning :) kanske ska lägga ner mitt triathlon projekt då det jag verkligen behöver nu är att få mer muskelmassa!
Om du cyklar bort 500 kcal och äter 500 mer finns det exakt 0 risk att nån eventuell högre fettökning är nåt som skulle synas nån annanstans än i ett labb. Cykla på du om du gillar det. Konditionsträning har massa andra positiva effekter också
Rikard Jansson
2012-09-17, 20:05
Konditionsträning verkar å andra sidan vara aptitökande, vilket oftast är det största problemet för folk som har svårt att gå upp i vikt. Brist på aptit d.v.s.
har du svårt för att gå upp i vikt bör du definitivt sluta cykla. (om du inte gör det av någon speciell anledning?) 1timme cykling om dagen blir en del extra kcal du behöver få i dig. Samt att konditionsträning har negativ påverkan på muskelbygge. hur mkt vet jag inte men ju närmare inpå styrketräningen som konditionsträningen sker -> desto sämre ;)
Det ska ju sägas att studier visat att medelhård cykling efter styrkepass inte inverkar negativt på anabol signalering.
King Grub
2012-09-18, 15:02
Cykling påverkar, men inte lika mycket som löpning, vad gäller praktiska resultat.
http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2009/05000/Comparison_of_Two_Lower_Body_Modes_of_Endurance.37 .aspx
Visst är det så.
Men nu kommer hela Kolozzeum tro att konditionsträning är fullständigt meningslöst överhuvudtaget.
Vi får inte glömma att konditionsträning ökar insulinkänsligheten, ökar på antalet mitokondrier i musklerna (vilket gynnar fettförbränning) osv.
För enkelhetens skull kan man helt enkelt lägga träningen på olika dagar.
Hur hämmande är lågintensiv konditionsträning kontra högintensiv för muskeluppbyggning?
Lågintensiv konditionsträning är inte alls hämmande. Högintensiv är det. Dock inte om på samma sätt om de separeras såklart. Dessutom är högintensiv konditionsträning a la intervaller även anabolt till en viss grad och ger en mer gynnsam anabol miljö hormonellt sett än mer långvarig konditionsträning.
Intensiv och väldigt kortvarig HIIT är ju de facto i stort sett styrketräning. Fast med fördelen att konditionen även blir bättre.
Fortfarande är något konditionspass i veckan gynnsamt för allmän hälsa, flås och säkert också prestation på gymmet, oavsett om målet är viktuppgång eller inte. Inget har ändrats. Däremot är det såklart bäst att inte konditionsträna på samma dag man styrketränar, eller alternativt skilja passen åt med låt oss säga 8+ timmar.
Okej tack. Jag drar ner till en halvtimme om dagen. Lite vill jag ändå cykla. Behöver det för att varva ner innan läggdags.
Det kan du sannolikt göra med gott samvete, även direkt efter ett styrketräningspass, om du håller tempot medelhögt. Cykling förefaller skonsammare än löpning ur den synvinkeln.
Endurance Exercise Does Not Impair mTOR Signalling After Resistance Exercise.
http://journals.lww.com/acsm-msse/Fulltext/2011/05001/Endurance_Exercise_Does_Not_Impair_mTOR_Signalling %20.163.aspx
"...resistance exercise was followed by 15 minutes recovery after which 30 min of cycling was initiated at an intensity equal to 70 % of the subjects' maximal oxygen consumption."
"The signalling response following heavy resistance exercise is not blunted by subsequent endurance exercise."
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.