handdator

Visa fullständig version : är LCHF bra för mig?

Blaspis
2012-09-10, 16:37
Hej!

Jag har varit galet sockerberoende nu i minst tre år. Jag har druckit 1L läsk per dag i snitt samt godis varje dag. Måltider har alltid varit pasta med köttfärsås, potatis med kött och sås, pizza, snabbmat, mcdonalds osv. Trots detta har jag hela mitt liv varit ganska smal. Jag har väl nu liiite mage men ser folk mig med en t-shirt på kallar dom mig normal / spinkig.

Jag har ganska dåligt immunförsvar pga av hur jag äter och känner mig ofta trött på jobbet osv. Nu sedan ett halvår tillbaka har jag börjat springa minst en timme i veckan men äter fortfarande lika illa.

Så idag har jag läst i flera timmar om LCHF och hur nyttigt det skulle vara att äta så. Frågan är om jag ska köra LCHF trots att jag redan är smal? Är det en "diet" jag kan köra på hela livet? Är det nyttigt att skära bort stärkelserik kolhydratmat för resten av livet trots att jag inte har några som helst problem med vikten?

Jag funderar att börja med LCHF pga att jag:
-Ofta är trött/seg och sockerberoende
-Har IBS (väldigt lätt att bli dålig i magen när jag äter dålig mat)
-Och mest av allt för att börja äta så nyttigt man kan äta. Har egentligen inte behov att gå ner i vikt eller förändra kroppens utseende vill bara äta så hälsosamt man kan.

Jag har försökt få tag i Jonny Bowdens bok "150 healthiest foods" för att den ska vara bra men den fanns inte på svenska så jag köpte istället "Matrevolutionen" som förespråkar LCHF och någon liknande.

Har ni några tips på andra dieter som kanske skulle passa mitt mål? (Att endast äta nyttigt, bli pigg och hälsosammare), eller har ni några tips på böcker man kan läsa om?

Problemet jag känner med LCHF är att det låter som att dom som förespråkar den menar att målgruppen är överviktiga, diabetiker eller folk som bara vill gå ner i vikt. Vad ska man äta när man är nöjd med sin vikt då?

Annars blir det nog LCHF om det inte är skadligt eller onyttigt i längden. Om det är det nyttigaste.

Tack snälla på förhand y'all sorry att det blev så långt inlägg! ;)

tjing
2012-09-10, 16:49
Ja, det kan vara värt att testa. Mår du bättre, skitbra.

Många har anekdotalt hjälp mot just IBS t ex.

Lychgate
2012-09-10, 16:49
Tror problemet ligger i vad du äter och LCHF behöver inte vara det bästa alternativet för just dig men känns konceptet intressant så prova. Annars är det helt enkelt att äta nyttigare och bättre mat än snabba källor av kolhydrater.

Personligen anser jag inte LCHF som optimalt om man är en tränande individ och är man överdrivet nitisk kan många bra näringskällor försvinna, t.ex. frukt.

Blaspis
2012-09-10, 16:59
Tror problemet ligger i vad du äter och LCHF behöver inte vara det bästa alternativet för just dig men känns konceptet intressant så prova. Annars är det helt enkelt att äta nyttigare och bättre mat än snabba källor av kolhydrater.

Personligen anser jag inte LCHF som optimalt om man är en tränande individ och är man överdrivet nitisk kan många bra näringskällor försvinna, t.ex. frukt.

Mår kroppen verkligen så bra av snabbt fruktsocker då? Naturens godis? Visst kanske kommer att släppa på tyglarna lite efter ett tag och äta banan efter tränings osv. men tror du att jag kommer att förlora mycket av det nyttiga i och med att jag skär bort alla kolhydrater med LCHF?

Om man ser det som en långsiktlig plan att äta detta på 10 år kommer skulle jag då mått bättre om jag under de tio åren inkluderat pasta, ris, potatis, bröd och frukt? Eller är detta mkt nyttigare?

Så svårt detta för att det verkar inte finnas några enkla svar alla är oense om allt med kost känns det som.

LCHF säger en sak och konservativa dietister/läkare säger motsatsen och båda har mer eller mindre massa fakta som stödjer sitt tankesätt..

Frågan är om LCHF är ett nyttigare sätt att leva på eller bara ett nyttigt sätt att gå ner i vikt på.. cofffee

Lychgate
2012-09-10, 17:05
Mår kroppen verkligen så bra av snabbt fruktsocker då? Naturens godis? Visst kanske kommer att släppa på tyglarna lite efter ett tag och äta banan efter tränings osv. men tror du att jag kommer att förlora mycket av det nyttiga i och med att jag skär bort alla kolhydrater med LCHF?

Om man ser det som en långsiktlig plan att äta detta på 10 år kommer skulle jag då mått bättre om jag under de tio åren inkluderat pasta, ris, potatis, bröd och frukt? Eller är detta mkt nyttigare?

Så svårt detta för att det verkar inte finnas några enkla svar alla är oense om allt med kost känns det som.

LCHF säger en sak och konservativa dietister/läkare säger motsatsen och båda har mer eller mindre massa fakta som stödjer sitt tankesätt..

Frågan är om LCHF är ett nyttigare sätt att leva på eller bara ett nyttigt sätt att gå ner i vikt på.. cofffee

Inget magiskt med LCHF. Läser du från källor som stödjer det är det självklart att det visas i ett positivt ljus. Samma med allt annat.

I slutändan är det rent fysiologiskt ingen extrem skillnad på olika dieter. Du behöver inte oroa dig för fruktsocker om det inte står för 90% alá 30 bananer om dagen eller liknande.

Baserar du din kost på skräp så får du vänta dig att du mår som skräp. Basera den på bra råvaror(Potatis, pasta, ägg, kött, grönsaker, etc etc) så är det ingen fara att äta skräp ibland. Börja att se över din nuvarande kost istället för att hoppa på ett restriktivt schema.

Blaspis
2012-09-10, 17:06
Ja, det kan vara värt att testa. Mår du bättre, skitbra.

Många har anekdotalt hjälp mot just IBS t ex.

Grymt, det kommer säkert att hjälpa. Men är detta en slags kost som gör att man mår bra i långa loppet? Jag vill förhindra att bli sjuk och vara mer hälsosam och nyttigt osvosv.. :)

Ändring: Eller är det så att det hjälper mot min IBS men jag utesluter viktiga ämnen som gör att jag kommer få bättre hälsa? Eller kanske inte optimal hälsa iaf?

Blaspis
2012-09-10, 17:11
Inget magiskt med LCHF. Läser du från källor som stödjer det är det självklart att det visas i ett positivt ljus. Samma med allt annat.

I slutändan är det rent fysiologiskt ingen extrem skillnad på olika dieter. Du behöver inte oroa dig för fruktsocker om det inte står för 90% alá 30 bananer om dagen eller liknande.

Baserar du din kost på skräp så får du vänta dig att du mår som skräp. Basera den på bra råvaror(Potatis, pasta, ägg, kött, grönsaker, etc etc) så är det ingen fara att äta skräp ibland. Börja att se över din nuvarande kost istället för att hoppa på ett restriktivt schema.

Okej jag förstår.. Men jag behöver nog en diet eller så annars kommer 70 % av tallriken fortfarande innehålla pasta samt godis och läsk kommer nog vara daglig vana. Ur den synvinkeln måste ju LCHF vara ganska nyttigt.

Men tror du alltså att det skulle vara Nyttigare att fortfarande äta pasta potatis ris osv osv men äta mindre av det än vad jag gör? Självklart skippa godis o läsk också..

Lychgate
2012-09-10, 17:18
Okej jag förstår.. Men jag behöver nog en diet eller så annars kommer 70 % av tallriken fortfarande innehålla pasta samt godis och läsk kommer nog vara daglig vana. Ur den synvinkeln måste ju LCHF vara ganska nyttigt.

Men tror du alltså att det skulle vara Nyttigare att fortfarande äta pasta potatis ris osv osv men äta mindre av det än vad jag gör? Självklart skippa godis o läsk också..

Fetstilta: Ja.

Skaffa självkontroll för böfvelen.

Blaspis
2012-09-10, 17:27
Vad ska jag byta ut det mot då? Det är här jag behöver kunna läsa om en diet som förklara vad jag ska byta ut det mot.

Följer jag LCHF fyller jag ut den gamla pastan med blomkål etc när jag ätit "köttfärsås med pasta" eller så.

När jag ätit kött förut har jag haft en köttbit och massa kolisar (pasta, potatis osv)..

Blaspis
2012-09-10, 17:34
jag tror att "husmanskost" eller "vanliga kost" osv i folkmun idag innebär typ att äta mcdonalds eller pommesfrites med kött eller massa pasta och lite köttfärsås.

Har ingen som helst aning om hur jag ska ändra på detta eller byta ut detta mot. När jag söker på internet efter recept har jag ju ingen aning om det är nyttigt eller så.

Skulle vilja hitta en bok som fundamentalt täcker vad som är nyttig mat och vad som inte är nyttigt mat om man ska leva länge och friskt och pigg samt konkreta recept eller förslag på exakt hur man ska äta så att man efter ett tag har tillräckligt mycket nya vanor på hur man kan laga mat.

Någon som har någon bra bok om NYTTIG mat? Köpte matrevolutionen av Andreas Eenfeldt frågan är om det kommer hjälpa mig att börja äta nyttigt eller börja äta en diet osm man bara går ner i vikt av..

Är ni med? :)

Lychgate
2012-09-10, 17:39
http://www.adlibris.com/se/covers/M/9/15/9153434129.jpg

Blaspis
2012-09-10, 17:43

Dom hävdar att man måste ta sig igenom de första veckorna ja.

Det finns flera läkare som hävdar motsatsen, att lchf ska vara nyttigare.

Tallriksmodellen är under all kritik av många och det är väl för att resurserna på jorden ska räcka och inte för att folk ska bli nyttigare eller nåt sånt.. Alltså så jag spekulerar iaf ahhaah

Fan måste hitta en bra bok att läsa om det här, en bok med gamla kostråd om tallriksmodellen osv samt en bok om LCHF och GI osv.. Så får man ta beslutet själv sen, för att någon spikad sanning verkar inte finnas..

Någon som kan tipsa om kost böcker som är fundamentala?

Blaspis
2012-09-10, 17:45
Om vi säger såhär då:

Om det hjälper mot min IBS är det så att jag lever onyttigt som LCHF men med färre symptom?

Eddie Vedder
2012-09-10, 18:12
Om vi säger såhär då:

Om det hjälper mot min IBS är det så att jag lever onyttigt som LCHF men med färre symptom?

Det onyttiga ligger mest i livsmedlen mer än i förhållandet mellan kolhydrater och fett. Det låter som att LCHF kan vara bra för dig så testa. :)

Fruktsocker är för övrigt väldigt långsamt.

Rocklisah
2012-09-10, 18:39
Först o främst hade jag nog kollat om det är antingen gluten eller laktos som triggar din IBS, speciellt gluten finns ju mycket i "skräpmat" och om det är laktosen du reagerar på så är kanske inte LCHF nåt för dig, men testa skadar kanske inte.
Personligen hade jag investerat i kokboken ovan.

Blaspis
2012-09-10, 20:04
Det onyttiga ligger mest i livsmedlen mer än i förhållandet mellan kolhydrater och fett. Det låter som att LCHF kan vara bra för dig så testa. :)

Fruktsocker är för övrigt väldigt långsamt.

så att det spelar ingen roll om man käkar 70 % carbs eller 70 % fett eller 70 % fett i sin mat? Så länge det är nyttigt?

Jag vet inte om jag förstått LCHF bra förresten, har du testat det?

Hur menar dom när dom säger att 75 % av energintaget ska vara från fett? Jag gjorde min första LCHF middag nu någonsin:

Jag kokade blomkål i kanske 50 gram smör, stekte kött i 50 gram smör samt gjorde en grönpepparsås som jag stekte i 50 gram smör och 5 dl vispgrädde. Fick jag i mig för mycket fett? Eller kan man inte få det?

Kommer gå åt en del vispgrädde och smör alltså.. :) Jag kanske tar för mycket?

Det var typ halva tallriken blomkål och halva tallriken kött sen sås över allt drängt i fett. sedan lite gurka till på sidan. Är det såhär en typisk middag kan se ut inom LCHF? Hade jag för mkt smör o vispgrädde? För lite grönsaker? Tack!

maRRtin
2012-09-10, 20:38
Herregud, 150 gram smör och 5 dl vispgrädde i en måltid.

Låt mig se, 150*0,8 + 500*0,4 = 320 gram fett, en sisådär 2900 kcal i bara fett, i en måltid.
Ja, var du inte fet innan så lär du nog bli det nu i alla fall :d

Varken smör eller grädde är några näringsbomber och jag ser inte meningen med att vräka i sig det i sådana mängder som många gör, finns betydligt bättre livsmedel.

Blaspis
2012-09-10, 22:50
Herregud, 150 gram smör och 5 dl vispgrädde i en måltid.

Låt mig se, 150*0,8 + 500*0,4 = 320 gram fett, en sisådär 2900 kcal i bara fett, i en måltid.
Ja, var du inte fet innan så lär du nog bli det nu i alla fall :d

Varken smör eller grädde är några näringsbomber och jag ser inte meningen med att vräka i sig det i sådana mängder som många gör, finns betydligt bättre livsmedel.

Hahaha. Det var närmare 50-100 gram men du har ju rätt. Det har inte stått nånstans att man ska ha så mycket men det har stått "stek i mycket fett" etc.

Jag stekte kanske i 20 gram smör, kokade i 20 gram smör och gjorde såsen i 20 gram smör, samt hade 10 gram smör till sen (UNGEFÄR).

Hur mycket ungefär ska man EGENTLIGEN steka och koka i inom LCHF?

Nån som vet? :)

quai
2012-09-11, 00:48
Hur menar dom när dom säger att 75 % av energintaget ska vara från fett? Jag gjorde min första LCHF middag nu någonsin:

Jag kokade blomkål i kanske 50 gram smör, stekte kött i 50 gram smör samt gjorde en grönpepparsås som jag stekte i 50 gram smör och 5 dl vispgrädde. Fick jag i mig för mycket fett? Eller kan man inte få det?

Det var typ halva tallriken blomkål och halva tallriken kött sen sås över allt drängt i fett. sedan lite gurka till på sidan. Är det såhär en typisk middag kan se ut inom LCHF? Hade jag för mkt smör o vispgrädde? För lite grönsaker? Tack!

Du får själv fylla på med vad mer du åt, men enligt den här uträkningen (http://kostbevakningen.se/?foodinput=250+g+blomk%C3%A5l%0D%0A150+g+k%C3%B6tt %0D%0A150+g+sm%C3%B6r%0D%0A) så blev det 85% fett, ungefär. Du tog nog i lite väl mycket med smöret, hade du halverat mängden (http://kostbevakningen.se/?foodinput=250+g+blomk%C3%A5l%0D%0A150+g+k%C3%B6tt %0D%0A70+g+sm%C3%B6r%0D%0A) så hade du landat någonstans på 75E%.

Min egen erfarenhet är att det tar ett tag för kroppen att ställa om sig. Man är extremt trött i början om man kör strikt LCHF. Jag kom hem efter jobbet och orkade i princip inte göra något annat än att sitta i soffan. Sen somnade jag vid åtta-tiden på kvällen. Detta går över snabbt, på några dagar för de flesta. Det kan dock ta några veckor innan man orkar med att träna fullt ut. Nu för tiden märker jag ingen skillnad när jag tränar med LCHF mot hur det var tidigare. Däremot märker jag skillnad på andra sätt. Inga fler koma-eftermiddagar efter lunch. Inget sötsug. Bästa godiset är Lindts 90% mörk choklad. När man vant sig vid den vill man inte se åt något sötare :-)

Visst går det åt en del grädde och smör, men framför allt kommer det gå åt mycket mer grönsaker än du är van vid. Och det är en väldigt positiv bieffekt.

mikaelj
2012-09-11, 06:20
Det är hur bra som helst för att bli av med "sockerberoende". Tänk inte på exakta förhållanden hit eller dit. Ät normalfeta proteinkällor med ev. fet sås och mycket grönsaker.

Eddie Vedder
2012-09-11, 19:33
så att det spelar ingen roll om man käkar 70 % carbs eller 70 % fett eller 70 % fett i sin mat? Så länge det är nyttigt?

Det sa jag inte. Jag sa att fördelningen inte är det primära bara.

Blaspis
2012-09-13, 22:20
#35 kan man gå på strikt LCHF diet ? alltså under 5% kolisar när man tränar 2-4 dagar i veckan i en timme ganska intensivt? Hade tänkt att börja göra det.

Just nu är jag smal och nöjd med min kropp. Om jag ska "bulka" eller bygga muskler på gymmet, alltså får resultat och bli större, kan jag fortfarande köra LCHF?

Nu har det gått 4 dagar och min IBS är helt borta, jag känner mig lugnare och mätt hela dagen. Sötsuget är borta för första gången i mitt liv. Jag äter bara nyttiga råvaror grönsaker kött osv..

quai
2012-09-13, 22:34
#35 kan man gå på strikt LCHF diet ? alltså under 5% kolisar när man tränar 2-4 dagar i veckan i en timme ganska intensivt? Hade tänkt att börja göra det.

Mina träningspass är oftast 45-50 minuter, men i övrigt försöker jag köra 4-5 pass i veckan. 3 styrkepass och 1-2 kondition. När kroppen ställt om sig på att inte få några kolhydrater så fungerar det. För min egen del tog det dock nästan en månad innan jag kunde träna hyfsat fullt ut. Sen vet jag inte om det går träna "optimalt" utan kolhydrater, men för min egen ganska moderata nivå fungerar det utmärkt.

Just nu är jag smal och nöjd med min kropp. Om jag ska "bulka" eller bygga muskler på gymmet, alltså får resultat och bli större, kan jag fortfarande köra LCHF?

Det kan nog någon annan bättre, men det är inga problem att äta tillräckligt med protein i alla fall och fortfarande följa LCHF. För egen del har jag ökat ganska markant i styrka under min LCHF-tid (började samtidigt med ett lite mer professionellt träningsschema).

Nu har det gått 4 dagar och min IBS är helt borta, jag känner mig lugnare och mätt hela dagen. Sötsuget är borta för första gången i mitt liv. Jag äter bara nyttiga råvaror grönsaker kött osv..

Grymt, bara att gratulera! Precis det jag upplevde med LCHF också. Det kan fortfarande kännas jobbigt att gå förbi godiset i affären, men så länge jag inte har något hemma så saknar jag det absolut inte.

Edit: Bör nämna att jag för egen del inte kör strikt 5% på kolhydraterna. Jag ligger mellan 5 och 10%. De goda effekterna finns ändå där.

nitz
2012-09-13, 22:51

Jag tror personligen inte att det är det bästa kostupplägget för träning pga bristen på glykogen/tryck.
Framförallt så tror jag att det är bättre på att bulka med protein + kolhydrater och ett lagom fettintag

Blaspis
2012-09-14, 00:35
Jag tror personligen inte att det är det bästa kostupplägget för träning pga bristen på glykogen/tryck.
Framförallt så tror jag att det är bättre på att bulka med protein + kolhydrater och ett lagom fettintag

Bulka och bulka, vill äta supernyttigt leva länge hälsosamt ej bli sjuk så ofta och undvika risken att få vissa sjukdomar osv osv.. sen vill jag gärna (OM) jag börjar styrketräna, har ej bestämt mig än om jag ska det, att jag fortfarande ska kunna växa i muskelmassa o bli lite biffigare om det går..

Men hälsoaspekten är viktigast för mig. Är redan smal så det är endast ur hälsosyn jag börjar med detta..

Om jag börjar gymma och käkar lchf, begränsar jag mina chanser att öka i muskelmassa med typ 80% eller endast 5 % vad tror du?

Blaspis
2012-09-14, 00:38
Mina träningspass är oftast 45-50 minuter, men i

Grymt, bara att gratulera! Precis det jag upplevde med LCHF också. Det kan fortfarande kännas jobbigt att gå förbi godiset i affären, men så länge jag inte har något hemma så saknar jag det absolut inte.

Edit: Bör nämna att jag för egen del inte kör strikt 5% på kolhydraterna. Jag ligger mellan 5 oc10%. De goda effekterna finns ändå där.

Så du gymmar för att bli starkare och större med LCHF? Grymt :)

Ja, jag är jätteglad att det blivit bättre och följer det strikt nu men kommer såklart slappna av lite om några månader. Viktigt tror jag att man lär sig vad det handlar om i början och testar det fullt ut sen bestämmer sig när man klarat av det hur strikt man ska va. Tänkte kanske lägga till någon mer kolhydrat sen om jag känner för det och se hur det påverkar IBS och annat..

Kischen
2012-09-14, 06:18
Varför måste du hoppa från en dålig diet till lchf? Måste du ha ett namn och ett upplägg? Lär dig vad som är bra att äta och börja äta det istället. Grönsaker är en bra början samt att sluta/skära ner på alllt uppenbart dåligt. Sällan någon som kör lchf inte tröttnar efter det initiala "hallelujavärldensbästadietsnacket" som alltid kommer.

Pretorian
2012-09-14, 07:10
Om jag börjar gymma och käkar lchf, begränsar jag mina chanser att öka i muskelmassa med typ 80% eller endast 5 % vad tror du?

Du behöver inga kolisar för att öka i muskelmassa. För det krävs styrketräning och protein (typ).

Men jag tycker livet och träningen blir roligare med kolhydrater. Jag kan bli ganska seg och orkeslös när jag äter för lite av det och DÅ kan styrketräningen påverkas negativt.

Morty
2012-09-14, 13:03
Du behöver ju bara styra upp din kost. Gör på vilket sätt som helst: LCHF, vegetarisk kost, aldrig köpa några halvfabrikat eller färdiglagat, Linas Matkasse eller liknande, what ever. Gör något!

quai
2012-09-14, 13:45
Men jag tycker livet och träningen blir roligare med kolhydrater. Jag kan bli ganska seg och orkeslös när jag äter för lite av det och DÅ kan styrketräningen påverkas negativt.

Har du testat att köra lågkolhydratkost en lite längre tid? För egen del kan jag bara instämma i att man blir väldigt seg och orkeslös i början – det tog nästan en månad för kroppen att vänja sig fullt ut. Men nu känner jag ingen skillnad längre vad gäller orken vid träning. Och eftersom jag helt slipper lunchkoma och sockersug tycker jag det är super. Dock tycker jag inte man behöver gå så lågt som 5% kolhydrater. De goda effekterna sitter i även när man ligger runt 10% är min upplevelse.

Pretorian
2012-09-14, 14:27
Har du testat att köra lågkolhydratkost en lite längre tid? För egen del kan jag bara instämma i att man blir väldigt seg och orkeslös i början – det tog nästan en månad för kroppen att vänja sig fullt ut. Men nu känner jag ingen skillnad längre vad gäller orken vid träning. Och eftersom jag helt slipper lunchkoma och sockersug tycker jag det är super. Dock tycker jag inte man behöver gå så lågt som 5% kolhydrater. De goda effekterna sitter i även när man ligger runt 10% är min upplevelse.

Ja, det var längre tid. Men jag har fortfarande kvar i bakhuvudet att jag måste ta det lugnt med kolhydraterna (vilket är fel). Jag ligger fortfarande ganska lågt men mer än tidigare.