handdator

Visa fullständig version : Dips inriktade på bröst..?

Västkustarn
2012-08-21, 11:34
Som rubriken lyder hur gör jag dips som träffar bröstmuskelaturen så bra som möjligt? Brett grepp/smalt grepp, luta kroppen, rom osv?
Får inte riktigt klämm på den här övningen och det hade vart gött med några råd/tips. :)

Pretorian
2012-08-21, 11:59
Jag vill inte ändra på din träning eller så (du kommer säkert få bra tips från andra) men varför inte folusera på bänkpress och sned bänk om du är ute efter att träna just bröstet?

vicarious
2012-08-21, 12:26
Luta dig lite framåt och gå djupt. Gärna lite bredare grepp.

Västkustarn
2012-08-21, 12:34
Jag vill inte ändra på din träning eller så (du kommer säkert få bra tips från andra) men varför inte folusera på bänkpress och sned bänk om du är ute efter att träna just bröstet?

Jo då jag kör bänk och lutande bänk. Men jag kör även en eller två assist övningar varje bröstpass. Dips har jag inte kunnat köra tidigare pga skada men nu funkar det igen. Tekniken för att hitta tuttarna funkar mindre bra :)

Västkustarn
2012-08-21, 12:35
Luta dig lite framåt och gå djupt. Gärna lite bredare grepp.

Ok. Ska armbågarna böjas bakot med kroppen eller utåt från kroppen?

Ska greppet vara utanför axlarna i lodrät linje?

delta_mats
2012-08-21, 12:37
Ok. Ska armbågarna böjas bakot med kroppen eller utåt från kroppen?

Ska greppet vara utanför axlarna i lodrät linje?

Vet du hur man utför smalbänk? Hur har du armbågarna då jämfört med vanlig bänkpress?

apfel
2012-08-21, 12:47
varför ska du köra en övning som har så hög skaderisk då du egentligen skulle kunna köra andra övningar? Dips är en väldigt onödig övning om man inte har en väldigt bra anledning att köra den.

IronBug
2012-08-21, 12:51
varför ska du köra en övning som har så hög skaderisk då du egentligen skulle kunna köra andra övningar? Dips är en väldigt onödig övning om man inte har en väldigt bra anledning att köra den.

Enligt vem? Axon och andra experter? Själv har jag aldrig skadat mig i dips.

apfel
2012-08-21, 12:54
Enligt vem? Axon och andra experter? Själv har jag aldrig skadat mig i dips.
bra argument där. Det finns en anledning varför "Axon och andra experter" säger som dem gör, många skadar sig av dips och det är för att ställningen som axeln hamnar i när man kör dips inte är bra för axeln.

William96
2012-08-21, 13:41
bra argument där. Det finns en anledning varför "Axon och andra experter" säger som dem gör, många skadar sig av dips och det är för att ställningen som axeln hamnar i när man kör dips inte är bra för axeln.

Dock så belastar man väl inte axlarna på samma sätt om man inte går ned så djupt? Eller? :confused:

ARMSTARK
2012-08-21, 13:48
Om man inte går ner för djupt är skaderisken minimal, går man däremot ända ner så bör man ha god rörlighet i axlarna. Är man försiktig så bygger man dock upp rörligheten så jag tycker det är dumt att avstå från en så bra övning.

Som någon redan skrivit tar det mera på bröstet om man lutar sig framåt, med en träningpartner som håller lätt i fötterna kan man få till en riktigt skön vinkel.

Västkustarn
2012-08-21, 14:04
Vet du hur man utför smalbänk? Hur har du armbågarna då jämfört med vanlig bänkpress?

Jag har aldrig tänk på det på de sättet. Så armbågarna ska snett ut åt sidan.. Tack för tipset

Västkustarn
2012-08-21, 14:07
Om man inte går ner för djupt är skaderisken minimal, går man däremot ända ner så bör man ha god rörlighet i axlarna. Är man försiktig så bygger man dock upp rörligheten så jag tycker det är dumt att avstå från en så bra övning.

Som någon redan skrivit tar det mera på bröstet om man lutar sig framåt, med en träningpartner som håller lätt i fötterna kan man få till en riktigt skön vinkel.

Tack för tipset! Ska testa det. :)

Donkey Kong
2012-08-21, 14:20
Ha axlarna så långt fram som möjligt, justera armbredden så att det kniper i bröstet, luta dig framåt (kura ihop ryggen och ben som motvikt).

(Jag funderar varför skulle du vilja detta, men...) :)

IronBug
2012-08-21, 17:18

Jag vet vad folk säger om dips, men jag håller inte med, utifrån egna erfarenheter. Samma sak med latsdrag bakom nacken, highrows och andra övningar som "många skadar sig av". Erfarenhet väger tyngre än teori hos mig.

Jonithan
2012-08-21, 17:22
Jag vet vad folk säger om dips, men jag håller inte med, utifrån egna erfarenheter. Samma sak med latsdrag bakom nacken, highrows och andra övningar som "många skadar sig av". Erfarenhet väger tyngre än teori hos mig.

Jag står vid din sida till 100% IronBug! Jag tillhör en oortodoxa skolan i gymning och kör på det jag tycker funkar bäst på mig. Och jag rekommenderar alla att testa och utvärdera olika teorier innan de avfärdas. Som Axon skrev om dips: Det finns lika många utföranden på dips som det finns galaxer. Hittar man ett utförande man själv gillar, får bra resultat av och inte skadar sig av är dips en bra övning.

edit: Däremot tycker jag att om du är ute efter styrka i brösten ska rikta in dig mer på bänk/hantelpressar av olika slag. Jag tycker däremot dips är den bästa mittemellan vägen för att träna både bröst och dips, enligt mina erfarenheter. Men OM du nu SKA träna brösten mer i just dips för att du gillar övningen: Ha mer framåtlut, upp med knäna till magen och försök träffa långt ner i nereläget.

pezrulezhaakon
2012-08-21, 17:24
Dips är en onödig övning om man inte tänker tävla i det. Hursomhelst ut med armbågarna och luta fram för mer betoning på bröst.

Jonithan
2012-08-21, 17:26
Dips är en onödig övning om man inte tänker tävla i det. Hursomhelst ut med armbågarna och luta fram för mer betoning på bröst.

Självklart utvecklar man styrka och volym i även dips. Må hända att det inte är den bästa övningen för bröst/triceps.

IronBug
2012-08-21, 17:31
Hur kan folk säga att det är en onödig övning? Varje övning har sin plats. Dessutom är Dips jävligt roliga, så att inte ha med dem i programmet för att "det är en onödig övning" eller har "enorm skaderisk" tycker jag är lustigt.

apfel
2012-08-21, 17:32
Självklart utvecklar man styrka och volym i även dips. Må hända att det inte är den bästa övningen för bröst/triceps.

han menar nog, precis som jag att skaderisken är för hög i förhållande vad man får ut av övningen. speciellt med tanke på att det finns massvis andra övningar som tränar bröstet minst lika bra, kanske till och med bättre.

Phil Heath
2012-08-21, 19:02
Dips är en grym övning som tar riktigt bra på både bröst och triceps om man gör rätt.

IronBug
2012-08-21, 20:17
han menar nog, precis som jag att skaderisken är för hög i förhållande vad man får ut av övningen. speciellt med tanke på att det finns massvis andra övningar som tränar bröstet minst lika bra, kanske till och med bättre.

Hej! Jag kan inte köra Chins för då får jag ont i axeln, och inte heller Stångcurls för det sabbar mina handleder/armbågar. Men dessa övningar är väl inte kända som övningar med enorm skaderisk? Varför skadar jag mig då? Mvh

pezrulezhaakon
2012-08-21, 21:43
IronBug

Felaktigt utförande.

IronBug
2012-08-21, 23:08
IronBug

Felaktigt utförande.

Aha, och det utlåtandet kan du alltså ge utan att ha sett hur jag utför övningarna? Intressant.

pezrulezhaakon
2012-08-21, 23:12
IronBug

Har du nåt medfött problem då, eller att du skadat dig på annat sätt som gör ditt problem kroniskt?

Jonithan
2012-08-21, 23:23
IronBug

Har du nåt medfött problem då, eller att du skadat dig på annat sätt som gör ditt problem kroniskt?

Han vänder bara ditt argument emot dig själv. Antagandet att utförandet är fel samt att skaderisken är "hög".

pezrulezhaakon
2012-08-21, 23:41
Jonithan

Under alla de åren jag hållit på med detta, har nästan helt uteslutande i de fall någon klagar på skada eller smärta i en viss övning så har rört sig om just ett sämre utförande och/eller en sämre övning.
Endast ett fåtal har berott på andra faktorer.

buten
2012-08-22, 05:46
Har 3 vänner som klagar på att deras axlar bråkar hela tiden och dom säger att det är från bänkpressen och att dom har dåliga axlar. Det dessa 3 har gemensamt är att alla kör mycket dips.
Kan ju vara en tillfällighet men känns ju inte riktigt så :D

Sheogorath
2012-08-22, 05:47
Har 3 vänner som klagar på att deras axlar bråkar hela tiden och dom säger att det är från bänkpressen och att dom har dåliga axlar. Det dessa 3 har gemensamt är att alla kör mycket dips.
Kan ju vara en tillfällighet men känns ju inte riktigt så :D

Dom har nog bänkpressen gemensam också, eller hur? Det är inte det att någon av övningarna är ovanliga på något sätt.

buten
2012-08-22, 05:49
Dom har nog bänkpressen gemensam också, eller hur? Det är inte det att någon av övningarna är ovanliga på något sätt.

Sant men andra vänner samt jag kör mycket mer/tyngre bänkpress men inge dips och klarar axlarna galant

Sheogorath
2012-08-22, 05:51
Sant men andra vänner samt jag kör mycket mer/tyngre bänkpress men inge dips och klarar axlarna galant

Som sagt, ingen av övningarna är ovanliga. Många kör bänkpress, många kör dips. Det kan som jag ser det lika gärna vara bänkpressen. Ofta är det just det.

eAzy
2012-08-22, 08:05
Jag skulle välja bort både bänkpress och dips ifall man har axelproblem. Själv kör jag nästan uteslutande hantelpressar, känns betydligt bättre då jag har haft problem med höger axel. 5 tunga set hantelpressar följt av lite isolationsarbete är en fullgod träning spec. ifall man kör övre/under och träffar varje muskel 2 ggr i veckan.

ARMSTARK
2012-08-22, 08:20
Dips är som många andra "farliga" övningar, man måste tänka på vad man håller på med, men är man försiktig så får man den rörligheten som krävs för att utföra rörelsen på ett säkert sätt.

Jonithan
2012-08-22, 09:47
Jonithan

Under alla de åren jag hållit på med detta, har nästan helt uteslutande i de fall någon klagar på skada eller smärta i en viss övning så har rört sig om just ett sämre utförande och/eller en sämre övning.
Endast ett fåtal har berott på andra faktorer.

Exakt min poäng, alla övningar har lika hög skaderisk som dips om utförandet är fel.

Ni menar dock att övningen dips har hög skaderisk, oavsett utförande? Hör ni hur dumt det låter? Visst, träning på full ROM i dips är väl inte så jävla rimligt om man vill spara på axlarna direkt. Ligger man strax innan 90 eller på 90 är dips inte farligare än något annat enligt och enligt min erfarenhet.

kajjm
2012-08-22, 10:34
Jag har då kört dips i alla dess tider och har aldrig haft några problem med mina axlar

Sheogorath
2012-08-22, 10:39
Exakt min poäng, alla övningar har lika hög skaderisk som dips om utförandet är fel.

Ni menar dock att övningen dips har hög skaderisk, oavsett utförande? Hör ni hur dumt det låter? Visst, träning på full ROM i dips är väl inte så jävla rimligt om man vill spara på axlarna direkt. Ligger man strax innan 90 eller på 90 är dips inte farligare än något annat enligt och enligt min erfarenhet.

Varför skulle kroppen kunna klara belastningar i alla riktningar lika väl? Det om något är ett orimligt antagande. Olika leder är olika känsliga, är olika känsliga i olika lägen och olika känsliga för olika typer av belastning. Jag menar att dips inte är en högriskövning, men att tro att kroppen ska fixa allt vi hittar på för att träna muskel X lika bra är... märkligt.

Asdf
2012-08-22, 10:46
Samma sak som med smärta i underarmarna av bicepscurl med rak stång, axelproblem med dips, ryggsmärtor av marklyft. Kan man inte genomföra övningarna korrekt och eller är ovan är det bäddat för problem.

Dips är enormt värdefullt för mig när det gäller att synca styrkan i vänster/höger triceps på ett enkelt sätt. Att bygga ren massa/styrka finns det en finfin tricepsmaskin som härmar french press jag gillar starkt!

pezrulezhaakon
2012-08-22, 13:27
Jonithan

Om du utför dips som det är tänkt så kommer du utsätta axelleden för onödiga risker, oavsett hur bra du gör dem, eller om du är den enda sedan den moderna människans uppkomst som har en annan konstruktion på din axelled.

Ska du komma ifrån dessa onödiga risker, så måste du justera övningen så pass att det blir en annan övning som inte är dips.

Wormzie
2012-08-22, 14:24
Jag skulle välja bort både bänkpress och dips ifall man har axelproblem. Själv kör jag nästan uteslutande hantelpressar, känns betydligt bättre då jag har haft problem med höger axel. 5 tunga set hantelpressar följt av lite isolationsarbete är en fullgod träning spec. ifall man kör övre/under och träffar varje muskel 2 ggr i veckan.

Axelproblematik kan också se olika ut. För mig är bänkpress ett bättre alternativ än hantelpressar. Kan utföra stabilare lyft med tung belastning och man slipper trixa med 50kgs pjäserna som är grymt otympliga.

Bänkpress med bra teknik fungerar för många som har haft problem med axlarna.