Visa fullständig version : hjälp med klyftisar!
Captainwide
2012-07-26, 20:21
God kväll på er alla! Gjorde idag egna klyftpotatis i ugn med lite fläskfile.. galet gott måste jag säga! Dock så blev klyftorna lite mjuka. Jag hade hellre velat att de skulle bli lite mer krispiga och knapriga, hur ska jag göra?
Behöver även tips om den kalorisnålaste eller "bästa" oljan att tillaga dessa klyftor med! Tack för alla svaren! :) Ha en fortsatt trevlig kväll annars! / Eder Captain! :D
angående tid har jag tyvärr inget konkret. Brukar köra cirkus 30 min å 225 tror jag. Personligen tycker jag det går utmärkt att köra utan olja och bara salta, då jag inte är så kräsen - put me down for it.
Btw, kokar du dom innan ? Det brukar inte jag göra och mina blir rätt krispiga. Med skalet kvar såklart.
Lite mindre klyftor, mer smör/olja är nyckeln :-)
Jag brukar ta och skära klyftorna, sedan lägga i en påse med olja, liite grillkrydda och rosmarin. När jag lagt i allt i påsen så skakar jag runt och lägger dom i stekpannan en stund, använder mig oftast utav rapsolja! Självklart skall det vara skal kvar på potatisen. ;)
Captainwide
2012-07-26, 21:18
jag varken kokar eller steker innan, bara olja på plåten samt kryddningen, sen skjuts in i ugnen..med skal givetvis! ;)
tror ni det går bättre att ställa in grill på ugnen de sista 10 min? :D
Brukar köra på 250 grader första 10 min. sedan dra ner till 225 resten av tiden.
Jag får alltid krispig yta.
Kokar dock potatisarna 5 min ungefär och låter dem svalna lite. Lite smör/rapsolja på plåten och blanda med kryddor.
Brukar, för ovanlighetens skull, använda olivolja till klyftpotatis. Om du vill ha dem riktigt krispiga så ska du koka potatisarna tills de nästan går sönder och låter dem ånga av. Sedan bör man ha rätt mycket olja i pannan, kanske en halv centimeters djup, och oljan ska vara varm innan man lägger i potatisen.
skaffa en sprayflaska för olja, då får du ut minimalt med kalorier över maximalt med yta. (Flaskan fyller du själv med valfri olja, så alltså inte nån sån här gastryckbehållare från matbutiken.) När potatisen nästan är klar kan du höja temperaturen till 275 så kommer det gyllene knapret snabbt :)
http://media.vega-direkt.se/media/catalog/product/cache/29/image/350x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/s/essigoel_wga_0877_49622_3_1_2.jpg
skaffa en sprayflaska för olja, då får du ut minimalt med kalorier över maximalt med yta. (Flaskan fyller du själv med valfri olja, så alltså inte nån sån här gastryckbehållare från matbutiken.) När potatisen nästan är klar kan du höja temperaturen till 275 så kommer det gyllene knapret snabbt :)
http://media.vega-direkt.se/media/catalog/product/cache/29/image/350x/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/e/s/essigoel_wga_0877_49622_3_1_2.jpg
Oh, finns den att köpa i någon "vanlig" affär? Fan som jag har letat!
Ursäkta offtopic.
Obh nordica har nån, de finns lite överallt :)
tror ni det går bättre att ställa in grill på ugnen de sista 10 min? :D
Ja.
En metod jag har använt är däremot helt tvärt om allt annat jag har sett och det är att salta innan de åker in i ugnen och köra grillen i början. Saltet drar ut vätska från ytskiktet och man får också bort den vätskan genom den höga temperaturen så man får ett torrt skikt som helt enkelt inte har något annat val än att få färg.
Ja salta innan gör man ju! Ofc! Visste inte ens att det var tvärtemot vad man "ska" göra! :)
vicarious
2012-07-27, 09:12
Många bra tips i den här tråden, har själv haft lite problem med klyftisar =P Detta ska testas!
Vill man ha de _perfekta_ potatisarna så finns receptet: http://www.channel4.com/4food/recipes/chefs/heston-blumenthal/roast-potatoes-recipe
Sen är väl frågan hur många som orkar lägga 2 timmar på dem.
Här ska du få ett riktigt bra tips! Bakplåtspapper på plåten istället för att lägga klyftorna direkt på plåten. Då kan man ha ganska snålt med olja, kanske 2-3 tsk till en full plåt. Blanda runt klyftorna ordentligt med oljan på pappret och in i ugnen på 225-250 grader tills de fått fin färg. Förutsatt att man väljer en bra potatissort så blir detta fantastiskt bra!
Sprayburken va verkligen ett bra tips. Finns den på typ mediamarkt? Pris?
Btw, när ni använder bakplåtspapper, häller ni oljan direkt på pappret innan ni lägger in potatisen eller efter?
Jag ninjar tråden med, kanske, en väldigt dum fråga: går det att göra klyftpotatisar utan olja?
REDaction
2012-07-28, 11:21
Jag ninjar tråden med, kanske, en väldigt dum fråga: går det att göra klyftpotatisar utan olja?
Funkat bra för mig dom gånger jag gjort det. Tänk bara på att du måste röra om lite då och då för att dom inte ska fastna i plåten/bakplåtspappret. Rekommenderar som någon gjorde tidigare att använda dig av bakplåtspapper då det krävs väldigt lite olja för att potatisen inte ska fastna och fortfarande bli fint krispig.
Tackar vänligast! Helt plötsligt var kvällsmaten fixad! ;)
Captainwide
2012-07-28, 11:38
Måste försöka få tag i en sån där sprayburk! Har även tänkt göra egna "chips", någon kunnig inom området? :D Borde väl nästan vara samma sak bara att man skär tunna skivor istället för klyftor?
Nästan men det är mycket viktigare att skölja av dem då "potatissaften" klibbar fast i pappret/plåten!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.