Visa fullständig version : Går ni hungriga på kcalbalans/viktstabila?
kimozabe
2012-06-16, 21:55
Trots bra livsmedel i kosten så känner man att man är lagom hungrig mellan målen rätt ofta trots man är viktstabil. Ni som kört på balans en längre tid och kanske går på magkänsla utan att räkna kalorier, känner ni er belåtna jämt?
Min vikt och energibalans är ju anpassad efter min aptit, så nej.
Jag gör, är viktstabil kring 17-1800kcal och vill trycka i mig minst 3000kcal dagligen. Det är hemskt. Det enda som gör att det känns aningen bättre är att acceptera hur det är och att jag inte kan göra något åt situationen. Man kan inte få allt här i världen.
Annars så får jag eventuellt ha tunga fysiska jobb i framtiden då om jag vill ha det lite enklare, men jag antar att jag helt enkelt bara vill äta mer ju fler kalorier jag förbränner.
Med bättre mat har jag fått mycket bättre kontroll över mina hungerkänslor. Mindre fett, socker och bröd, samt tillskott av protein, grönsaker och mycket pasta o så verkar hjälpa.
Men det viktigaste är nog ändå vad man gör om dagarna, sitter jag hemma kan det bli ganska drygt, men är jag upptagen med t.ex. jobb så tänker jag knappt på käk och jag tror det är så för de flesta.
Min vikt och energibalans är ju anpassad efter min aptit, så nej.
+1
Skickat från min HTC Vision via Tapatalk 2
Stor Hård Ådrig
2012-06-16, 22:46
Det första jag gör vid deff är att aldrig dricka något med kalorier i. Till mellanmål/frukost äter jag endast något av kvarg/ägg/havregrynsgröt(endast havregryn+vatten, sötat med proteinpulvret). Bor fortfarande hemma så jag tar det som serveras - fast ungefär 60% av kött/fisk/korv etc, 30% grönsaker, 10% kolhydrater. Slänger ner dom proportionerna i matlådan och väger upp det till 500-600g så vet jag att jag står mig några timmar. Brukar bli 8.00 frukost, 12.00 lunch, börjar bli hungrig 16.00-ish, men tränar 17.30-19.00 (då försvinner hungern som tur är, kanske tack vare EAA innan o efter :D). Hem, duscha, etc så blir sista måltiden vid 20.00ish. Funkar bra för mig, mäter alltså inget och det har funkat bra från 78kg -> 71 kg på typ 2 månader.
Edit: såg nu att du pratade om balans, men aja kanske bidrar till ngt iaf ;>
Går inte hungrig när jag deffar heller. Jag dricker väldigt mycket för att dämpa hungern, funkar för mig samt äter kcal snåla saker som tex morot och även mycket protein som mättar bra :)
kalajset
2012-06-17, 01:05
Det "beror som sagt på". Är jag upptagen med så mycket annat så jag knappt ens har tid att tänka på mat så är det ganska lugnt med hungerskänslorna, t om under viktnedgång. Har jag däremot en riktig slappardag, såsom idag, är jag i princip konstant hungrig trots att jag rimligen torde ha ett väldigt lågt energibehov. Räknar aldrig kalorier men tippar på att jag fått i mig ca 3000 kcal idag vilket lär vara t om över balans. Och det från i mitt tycke vettiga livsmedel, inkluderande en bit över 200g protein vilket är betydligt mer än jag brukar få i mig. Ändå är jag som sagt även hungrigare än jag brukar.
Skumt det där. Har inga belägg för det, men det verkar som åtminstone min kropp kommer till en viss gräns när det gäller kroppsfettet -sedan svarar den med omotiverat höga hungerskänslor för att slippa skala av ytterligare kilon och istället snarare gå upp igen till en set point kring uppskattningsvis 14-17% kroppsfett.
Ja, jag är alltid hungrig:D
kimozabe
2012-06-17, 01:07
En gång i tiden när man inte var matmedveten eller tränade och åt inte alls som man gör idag och tryckte i sig whatever när man blev hungrig eller sugen så höll man sig ändå på en viss nivå omedvetet kanske ett långsamt ökande med dig nåt kilo per år.
Räcker man tittar på den sortens mat i den mängd idag så har man två veckors damage control framför sig.
Hoppas verkligen att man känner sig belåten 24/7 vid ett mindre överskott i framtiden
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
zeusden1
2012-06-17, 01:48
Jag gör, är viktstabil kring 17-1800kcal och vill trycka i mig minst 3000kcal dagligen. Det är hemskt. Det enda som gör att det känns aningen bättre är att acceptera hur det är och att jag inte kan göra något åt situationen. Man kan inte få allt här i världen.
Annars så får jag eventuellt ha tunga fysiska jobb i framtiden då om jag vill ha det lite enklare, men jag antar att jag helt enkelt bara vill äta mer ju fler kalorier jag förbränner.
Ett hett tips om du vill äta mer är att jobba inom restaurang. Jag är 180cm, väger ~71,5kg och skulle gå ner i vikt om jag åt under 3400kcal om dagen.
Alltid hungrig, mer eller mindre.
En gång i tiden när man inte var matmedveten eller tränade och åt inte alls som man gör idag och tryckte i sig whatever när man blev hungrig eller sugen så höll man sig ändå på en viss nivå omedvetet kanske ett långsamt ökande med dig nåt kilo per år.
Det är nog rätt så individuellt skulle jag säga, det är därför så många är överviktiga och det är därför jag själv var hyffsat tjock en gång i tiden.
Har alltid haft riktigt stor aptit och hunger som jag måste reglera genom planering och disciplin oavsett om jag är i deff, bulk, balans.
Barbastark
2012-06-17, 09:53
Oftast inte. Men har jag varit mer eller mindre helt stillasittande den dagen så kan det suga lite i tarmen ibland.
Viktstabil på omkring 2800 kalorier. Deff på 1900 kalorier och är inte ens hungrig under deff (förutom strax innan lunch).
Jag har varit som hungrigast under viktuppgångsperioder och i början av deff. När man legat lågt ett tag så tappar man aptiten successivt, iaf är det så för mig. Det går dock löjligt fort att få tillbaka t.ex. sockersuget om man råkar fuska lite.
Träna konditionsträning...?
Alltid hungrig, mer eller mindre.
Det är lite samma här. Skulle jag äta så att jag aldrig var hungrig skulle jag gå upp i vikt eller vara tvungen att äta extremt kalorisnåla livsmedel.
Träna konditionsträning...?
blir hungrigare av all form av träning.
Jag fattar inte hur jag ska kunna klara ca 1 månad till av deff, jag är så **AGF!G hungrig nu för tiden :/ jag rent ut sagt längtar tills jag får nå balans och sedan "auto" reglera dvs äta det som jag åt nu under deff i sammamängd, men slänga in "mellan" mål när man är hungrig! ska bli så jefla gött!
Jag fattar inte hur jag ska kunna klara ca 1 månad till av deff, jag är så **AGF!G hungrig nu för tiden :/ jag rent ut sagt längtar tills jag får nå balans och sedan "auto" reglera dvs äta det som jag åt nu under deff i sammamängd, men slänga in "mellan" mål när man är hungrig! ska bli så jefla gött!
Om det är outhärdligt lägg dig på balans ett par dagar brukar hjälpa! Det är inte skamset att temporärt kasta in handuken. :)
blir hungrigare av all form av träning.
Ja, men min poäng var så klart att du kan också äta mer.
Springer
2012-06-17, 16:43
Det sägs att ökar man tillräckligt med konditionsträning, så hinner hungern inte med. Men det är då 1000+ kcal träning per dag.
Ja, men min poäng var så klart att du kan också äta mer.
Ja, så vad spelar det för roll? Förbränner jag 600kcal och äter upp 600kcal efteråt (för att jag blev hungrig) så har det ingen betydelse för viktnedgången.
Ja, så vad spelar det för roll? Förbränner jag 600kcal och äter upp 600kcal efteråt (för att jag blev hungrig) så har det ingen betydelse för viktnedgången.
Nej, men "deffmat" är i regel inte särskilt energität och mer mättande. Ponera att du kan äta 500 g mer kycklingfilé och broccoli t ex.
Nej, men "deffmat" är i regel inte särskilt energität och mer mättande. Ponera att du kan äta 500 g mer kycklingfilé och broccoli t ex.
Jag kan äta 3kg kyckling varje dag och ändå inte vara "mätt". Hänger du med vad problemet är?
Jag kan äta 3kg kyckling varje dag och ändå inte vara "mätt". Hänger du med vad problemet är?
Att du har fel på dina mättnadshormoner? Det låter snarare som att du talar om matsug än mättnad.
3 kg kyckling går väl knappt att inte bli mätt på.
Att du har fel på dina mättnadshormoner? Det låter snarare som att du talar om matsug än mättnad.
3 kg kyckling går väl knappt att inte bli mätt på.
Ja då är det väl matsuget, same shit för mig. Det är ett problem hur som helst.
Ät det du blir mätt av. Ifall du blir hungrig efter 30 minuter efter en tallrik gröt så är det fel måltid för dig. I mitt fall så kan jag hålla mig mätt i säkert 5-6 timmar om jag äter fazer extrem (mackor), med en makrill burk och 28% ost på + en protein shake på det.
Experimentera och se vad som funkar, både val av matvaror och mängd och hur ofta du ska äta etc. Till slut så hittar man något som passar.
Och skyll fan inte på genetiken och någon slags okontrollerbar hunger. Isåfall får du anpassa dig och köra mer cardio istället. Vi har alla våra hinder och är ditt problem att hålla vikten så är problemet för den andre att den inte kan gå upp i vikt.
"The genetics loads the gun but the enviroment pulls the trigger". Det spelar ingen roll vad du har för förutsättningar om du själv kontrollerar dig.
Konstiga inlägg tycker jag, frågan är om vi blir mätta inte om vi är tjocka så det är inte disciplinen det är fel på, för oss med stor aptit och hunger är det är ju just kunskapen och disciplinen som gör att vi inte blir feta trots att vi vill äta mer.
Det är väldigt individuellt hur man upplever hunger och aptit, vissa självreglerar oerhört bra för att ligga i balans andra inte, det är hormonellt betingat och ingenting som ändras bara för att man byter ut något livsmedel..
Ja då är det väl matsuget, same shit för mig. Det är ett problem hur som helst.
Vad äter du om dagarna då? Har man problem med aptiten och går runt och är hungrig är det väl dags att börja byta ut alla sina livsmedel mot energisnåla alternativ och fylla ut tallrikarna med grönsaker och annat. Sen får man ju som sagt äta det som man upplever mättar bäst.
kimozabe
2012-06-18, 00:01
Äta ofta och mycket funkar. Äta mycket och sällan funkar. Bra eller dålig kost så sticker det iväg och spräcker kcal budget utan vaselin. Optiskadad som man blivit här på kolo också, matmedvetenhet gone bad.
Skickat från tredje galaxen.
smeander
2012-06-18, 05:00
Trots bra livsmedel i kosten så känner man att man är lagom hungrig mellan målen rätt ofta trots man är viktstabil. Ni som kört på balans en längre tid och kanske går på magkänsla utan att räkna kalorier, känner ni er belåtna jämt?
Är alltid hungrig oavsett hur kosten ser ut, underskott, balans eller överskott spelar ingen roll.... Även om jag äter mig jäkligt mätt så är jag hungrug efter 20 minuter igen :eating:
Ett problem som mååånga verkar ha det här, det jag tycker är lättast är att hålla sig aktiverad med annat, vilket ibland kanske är lättare sagt än gjort.
Mina hungerkänslor är fucked up.
Kan inte riktigt svara, men jo, det gör jag nog. Går hungrig.
kimozabe
2012-06-18, 12:51
Är det fel på oss eller är det för att vi tränar som kroppen skriker efter mat.
jag har kompisar som är större och fetare än en själv och blir mätta tidigare än mig. Måste finnas nån sanning i det här med setpoint.
Är det fel på oss eller är det för att vi tränar som kroppen skriker efter mat.
jag har kompisar som är större och fetare än en själv och blir mätta tidigare än mig. Måste finnas nån sanning i det här med setpoint.
Väldigt många har lätt att överäta om man är väldigt fysiskt aktiv. Jag tycker själv det är bra mycket lättare att hålla vikten (utan att tänka på det) om jag kommer in i en period utan fysisk aktivitet. Går jag in i en fas med mycket konditionsträning så tenderar jag att gå upp i vikt (om jag inte räknar kalorierna.)
Eddie Vedder
2012-06-18, 13:16
Jag är hungrig vissa delar av dagen och inte hungrig under andra delar. Mina hungerskänslor är stabiliserade och mitt ätande likaså. Jag sitter just nu och är behagligt mätt och belåten efter att ha varit på lunchbuffé. Det blir knappast någon hetsätning bara för att möjligheten finns. För en person som haft väldiga problem i sammanhanget så är det en obeskrivlig frihet.
Chopsuey
2012-06-18, 14:10
Mina hungerskänslor blir endast hanterbara när jag utesluter kolhydrater och tränar någon form av styrketräning varje dag. Kcal är oviktigt... Kan räkna hur mycket jag vill, hungern vinner alltid i längden, så det är den jag måste tygla.
Andreas S
2012-06-18, 18:43
-500 kcal och är jätte mätt jätte ofta :D
Varken under min viktnedgång på 36 kg eller nu som viktstabil sedan ett år tillbaka har jag gått hungrig, annat än precis innan en måltid. Skulle aldrig palla med mer än "Nu börjar det väl bli dags för middag?"-hunger, det ligger inte för mig att plåga mig själv.
Beror på vid vilken vikt man ligger på kcalbalans. Vid 77-81 är jag definitivt inte hungrig. Annat än när det är dags att äta förstås.
Det är väldigt individuellt hur man upplever hunger och aptit, vissa självreglerar oerhört bra för att ligga i balans andra inte, det är hormonellt betingat och ingenting som ändras bara för att man byter ut något livsmedel..
Näe exakt tvärtom för mig. Bytte ut ett X antal livsmedel och det förändrade allt.
Och vadå hormonellt betingat? Utveckla gärna det där. Är det leptin du syftar på?
Ristretto
2012-06-18, 21:01
Jag är nästan aldrig hungrig, men sugen på mat är jag mer eller mindre alltid.
vicarious
2012-06-18, 21:05
Jag är nästan aldrig hungrig, men sugen på mat är jag mer eller mindre alltid.
Samma här. Hunger är nästan aldrig ett problem längre, men just det där suget efter något. Typ suget efter energi :D
jag är nästan aldrig hungrig, men sugen på mat är jag mer eller mindre alltid.
+1
Näe exakt tvärtom för mig. Bytte ut ett X antal livsmedel och det förändrade allt.
Och vadå hormonellt betingat? Utveckla gärna det där. Är det leptin du syftar på?
Finns fler hormoner än leptin som påverkar hunger och aptit, grelin t.ex. men ja, det är också ofta värre för någon som varit kraftigt överviktig för då har man fler antal fettceller och fettcellerna reglerar flera hormoner bland annat leptin. Det pratas mycket om setpoint men forskningen om setpoint är väl inte riktigt där ännu vad jag har sett.
Någon mer kunnig än jag kan säkert förklara mycket bättre eller rätta mig om jag har fel.
Hursomhelst så är det ju inte bara inbillning utan ett verklig problem för många.
Chrillee
2012-06-18, 22:56
Om det är outhärdligt lägg dig på balans ett par dagar brukar hjälpa! Det är inte skamset att temporärt kasta in handuken. :)
Precis. Jag kör dagar då och då med ungefärlig kaloribalans av den anledningen att jag inte har bråttom.
Ett bra sätt att orka hålla på men ändå inte tappa fokusen så det går överstyr.
Finns fler hormoner än leptin som påverkar hunger och aptit, grelin t.ex. men ja, det är också ofta värre för någon som varit kraftigt överviktig för då har man fler antal fettceller och fettcellerna reglerar flera hormoner bland annat leptin. Det pratas mycket om setpoint men forskningen om setpoint är väl inte riktigt där ännu vad jag har sett.
Någon mer kunnig än jag kan säkert förklara mycket bättre eller rätta mig om jag har fel.
Hursomhelst så är det ju inte bara inbillning utan ett verklig problem för många.
Ja jag vet att det finns fler hormoner som har med aptit att göra men jag frågade vilket du syftade på.
Sedan så har inte jag sagt att det är en inbillning utan snarare något i princip alla kan göra något åt. Det är ganska enkelt att säga att man har genetiken emot sig exempelvis och använda det som en ursäkt.
Ja jag vet att det finns fler hormoner som har med aptit att göra men jag frågade vilket du syftade på.
Sedan så har inte jag sagt att det är en inbillning utan snarare något i princip alla kan göra något åt. Det är ganska enkelt att säga att man har genetiken emot sig exempelvis och använda det som en ursäkt.
Fast nu har ju ingen sagt det.
Fast nu har ju ingen sagt det.
Du skrev just att det inte handlar om inbillning utan att det faktiskt är ett problem. Det jag menar på är att det problemet du pratar om fortfarande är något man kan göra något åt om man faktiskt försöker anpassa sig till sin kropp.
Springer
2012-06-19, 11:29
Det är ganska enkelt att säga att man har genetiken emot sig exempelvis och använda det som en ursäkt.
Det är ganska enkelt att se ned på de som har genetiken emot sig, när man själv inte har det.
Är det svårare att acceptera att det är olika svårt för olika personer att hålla vikten, precis på samma sätt som det är olika svårt för olika personer att lära sig avancerad matematik elelr flera språk?
Känner ofta sug efter mer mat på kcal-balans. Har problem med hungern sedan övervikt i barndomen. Försöker tygla hungern genom att bland annat äta 1 kg vitkål/broccoli/blomkål per dag, ha någorlunda högt proteinintag, och äta maten långsamt. Räknar kalorierna; att äta efter ad libitum törs jag mig inte på.
Kcal-balans tycker jag för övrigt är det psykologiskt mest jobbiga tillståndet vad gäller dietande. Du saknar något klart syfte till skillnad från under deff eller bulk. Vet att Berkhan skrev något om det svåra med energiunderhåll i någon artikel. Han beskrev det som en gråzon där det ofta blir att man pendlar mellan över- och underätning för att kompensera från dagen innan.
Springer
2012-06-19, 12:22
elelr flera språk?
Eller ens skriva rätt på ETT språk? ;)
Oj, hunger och matsug har mer med hjärnan och hormoner att göra genom en så kallad gut-brain connection, än att man bara är sugen på något gott. Det är belöningssystem (mesolimbiska och andra delar av hjärnan med mycket dopamin), endorfiner etc inblandat i det hela.
Mängder av hormoner som leptin, NPY, grelin, GIP, CCK etc spelar in och rapporterar till hypotalamus och stimulerar direkt och indirekt respons i belöningscentrum, frisättning av endorfiner, signaler om mättnad etc.
Chrillee
2012-06-19, 15:55
Oj, hunger och matsug har mer med hjärnan och hormoner att göra genom en så kallad gut-brain connection, än att man bara är sugen på något gott. Det är belöningssystem (mesolimbiska och andra delar av hjärnan med mycket dopamin), endorfiner etc inblandat i det hela.
Mängder av hormoner som leptin, NPY, grelin, GIP, CCK etc spelar in och rapporterar till hypotalamus och stimulerar direkt och indirekt respons i belöningscentrum, frisättning av endorfiner, signaler om mättnad etc.
Neurolog? :)
Albin Eriksson
2012-06-19, 16:37
Frågan är då: vilken vikt skall jag utgå från?
Ligger jag på 90kg och äter för viktstabilitet så är jag hungrig emellanåt, ligger jag på 101kg och äter för viktstabilitet så ser jag inte ens fram emot nästa mål mat.
Det är ganska enkelt att se ned på de som har genetiken emot sig, när man själv inte har det.
Är det svårare att acceptera att det är olika svårt för olika personer att hålla vikten, precis på samma sätt som det är olika svårt för olika personer att lära sig avancerad matematik elelr flera språk?
För det första så har jag inte sett ner på något med "genetiken" emot sig men jag försöker framföra en poäng. Själv så har jag verkligen inga supergener heller om det är något sådant du fått för dig.
Nej det är inte oförståerligt men det handlar om mer än genetik och hormoner som vissa tycks tro.
jag är hungrig vissa delar av dagen och inte hungrig under andra delar. Mina hungerskänslor är stabiliserade och mitt ätande likaså...
För en person som haft väldiga problem i sammanhanget så är det en obeskrivlig frihet.
+1
This.
Kanske inte hunger direkt, men om jag åt precis vad jag ville skulle en stor del av det vara "okynnesätning" bara för att det är gott, för stimulans. Dessutom gillar jag fet, kaloririk mat. Åt jag vad jag ville skulle jag svälla upp som en boll, trots min träning.
Springer
2012-06-24, 13:00
För det första så har jag inte sett ner på något med "genetiken" emot sig men jag försöker framföra en poäng. Själv så har jag verkligen inga supergener heller om det är något sådant du fått för dig.
Nej det är inte oförståerligt men det handlar om mer än genetik och hormoner som vissa tycks tro.
Det handlar om mer än att vilja som vissa tycks tro.
JakeShaft
2012-06-24, 13:53
Om jag äter på känn går jag upp relativt fort till 78-79 kg men brukar stanna där. Jag vill hålla mig under 74 kg. Är jag noggrann och följer en diet kan jag hålla mig borta från hunger på energibalans om jag äter på ett sätt som passar mig. Ett "problem" på energibalans är att jag inte alls har samma disciplin och kan slänga i mig en påse nötter eller ta en "Xtravaganza bar" nästan varje dag då det alltid ligger sådana i lunchrummet då de är "nyttiga".
Borta från hunger ja, borta från okynnesätande nej. Det sistnämnda är för mig enbart en fråga om inställning.
Det handlar om mer än att vilja som vissa tycks tro.
Men snälla ha en lite mognare nivå när du skriver till mig.
Känner igen det där suget som folk skriver om, det är nog mer det än hunger jag känner. Speciellt nu i defftider. Men annars har jag inga problem att gå utan mat en längre tid, samtidigt som det självklart varierar. Hungrig är man ibland. Värst är att lägga sig hungrig.
Springer
2012-06-26, 22:02
Men snälla ha en lite mognare nivå när du skriver till mig.
Men snälla, vissa då att du är på en mogen nivå om du vill bli tilltalad på ett vuxet sätt. Du kan tex fundera på hur moget det är att skriva såhär:
"Det är ganska enkelt att säga att man har genetiken emot sig exempelvis och använda det som en ursäkt."
Låtsas inte som att det inte finns genetiska skillnader i hur lätt/svårt det är att hålla vikten, och insinuera inte att påpeka det innebär att man letar ursäkter. Du är väl ingen amerikansk tonåring som just läst sin första Ayn Rand?
Äter jag på hunger så går jag ned i vikt. Jag måste tänka på att jag ska ha i mig mat annars så droppar jag fort ned. Väger 95kg/182cm och kanske 18-20% bf.
Kanske skulle det vara anorlunda om jag hade lägre bf%
Jokester
2012-06-26, 22:12
Är jag upptagen med jobb och studier droppar jag rätt fort i vikt och känner knappt någon hunger alls om jag inte aktivt tänker att jag måste äta.
Sitter jag hemma och har tråkigt får jag kämpa för att inte gå upp.
kimozabe
2012-06-26, 23:50
Tror ni hunger, i flesta fall innebär att man ligger på ett underskott?
Äter du en 2k kcal pizza till frulle är det klart att man är hungrig 10-12 timmar senare.
Men äter man sina mål med vettig kost, låt oss säga lunch, middag och nåt litet kvällsmål och går hungrig större delen av tiden mellan målen samt kväll, tror ni att man kan med säkerhet säga att man ligger på underskott då?
Äter du en 2k kcal pizza till frulle är det klart att man är hungrig 10-12 timmar senare.
Men äter man sina mål med vettig kost, låt oss säga lunch, middag och nåt litet kvällsmål och går hungrig större delen av tiden mellan målen samt kväll, tror ni att man kan med säkerhet säga att man ligger på underskott då?
Hunger är svårdefinerat så det är nog inte den enda förklaringen.
Men jag tror det har mycket med var man har sin set-point. Har man varit viktstabil länge vid en viss vikt så tror jag många hamnar där utan att tänka så mycket på det. Kanske går dom upp nåt kilo när dom blir äldre om ämnesomsättningen sjunker men annars tror jag många svenssons är viktstabila utan hunger. Det här med att vara hungrig på viktbalans tror jag är vanligare hos jojo-bantare eller deff/bulk om man hellre vill kalla det så. Har man förflyttat sig från sin set-point på säg 90kg 20% till 80kg 10% så tror jag att kroppen strävar efter att komma tillbaka till den tidigare vikten. Stannar man däremot på 80kg ett par år så tror jag att kroppen vänjer sig vid det och man vänjer sig själv vid dom matvanorna som en 80kgs person har.
Men snälla, vissa då att du är på en mogen nivå om du vill bli tilltalad på ett vuxet sätt. Du kan tex fundera på hur moget det är att skriva såhär:
"Det är ganska enkelt att säga att man har genetiken emot sig exempelvis och använda det som en ursäkt."
Låtsas inte som att det inte finns genetiska skillnader i hur lätt/svårt det är att hålla vikten, och insinuera inte att påpeka det innebär att man letar ursäkter. Du är väl ingen amerikansk tonåring som just läst sin första Ayn Rand?
Varför tar du det så jävla personligt? Min enda poäng var att många personer har lätt för att skylla på genetik när det i själva verket kan handla om annat. Det betyder inte att personer inte kan ha sämre genetik än andra, eller hur? Och vad i det du citerade mig på är "omoget" om jag får fråga? Vet du ens vad det ordet har för innebörd?
Tror du inte att uppväxten, umgänge, miljön, vanor, motion, matval etc kan ha en betydelse också?
Det jag skriver är ren sanning och det sista jag tänker göra är att sitta i någon slags småbarns argumentation med dig där du ska säga emot utan anledning.
Eddie Vedder
2012-06-27, 08:25
Beror på definitionen av "hunger". Pratar vi riktig hunger som river i magen är det nog ofta frågan om ett akut energiunderskott. Men att vara sugen på mat och ha lust att äta något påverkas av så mycket mer. Annars hade ju inte tjocka varit hungriga.
Springer
2012-06-27, 13:48
Varför tar du det så jävla personligt?
Varför tror du att det är personligt? Jag tycker bara du har fel, det är allt.
Min enda poäng var att många personer har lätt för att skylla på genetik när det i själva verket kan handla om annat.
Jag har inte sett någon person i den här tråden som skyllt på gentiken. Har du, och vem i så fall?
Om det var din enda poäng, så förstår jag inte vad den har med ämnet att göra, faktiskt.
Varför tror du att det är personligt? Jag tycker bara du har fel, det är allt.
Jag har inte sett någon person i den här tråden som skyllt på gentiken. Har du, och vem i så fall?
Om det var din enda poäng, så förstår jag inte vad den har med ämnet att göra, faktiskt.
Det handlar inte om att folk i just den här tråden per se har skyllt på det, utan att jag ville påpeka att det kan handla om betydligt mer än genetik.
Vad i det jag sa var fel? Kan du utveckla är du snäll?
kimozabe
2012-06-27, 20:20
Beror på definitionen av "hunger". Pratar vi riktig hunger som river i magen är det nog ofta frågan om ett akut energiunderskott. Men att vara sugen på mat och ha lust att äta något påverkas av så mycket mer. Annars hade ju inte tjocka varit hungriga.
Det jag fiskar efter är ifall man kan deffa/bulka/balans på känn utan att räkna osv. Skjuta från höften och leva med sund matmedvetenhet istället för någon sorts optinoja och traska runt med en köksvåg i innerfickan.
Sugen är man ju alltid, skitmat, godis osv är ju gott :)
Det jag fiskar efter är ifall man kan deffa/bulka/balans på känn utan att räkna osv. Skjuta från höften och leva med sund matmedvetenhet istället för någon sorts optinoja och traska runt med en köksvåg i innerfickan.
Sugen är man ju alltid, skitmat, godis osv är ju gott :)
Vissa kan vissa inte, för mig skulle det inte gå att höfta, men om du klarar av det så utan att räkna så måste du ju fortfarande ha koll fast på andra sätt, spegeln, utvecklingen på gymmet osv.. samma sak med andra ord bara att du inte räknar i förväg.
Springer
2012-06-28, 10:35
Har försökt tidigare, men inte funkat. Slutade då tvärt att räkna. Skall nu försöka halvräkna lite mer, dvs vissa dagar köra på känn, andra dagar inte väga utan bara uppskatta mängden.
Gäller balans, alltså.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.