Logga in

Visa fullständig version : Protein Brownies

dfi
2012-06-12, 14:11
Någon som lyckats hyfsat med microbrownies baserade på proteinpulver? Att bara mikra pulvret med vatten tror jag inte blir gott men tänkte mig kanske havregryn+ägg+pulver gör det hela lite godare och mer som en riktig brownie. Vad tror ni? Nån som testat?

Gurkyngel
2012-06-12, 15:59
Någon som lyckats hyfsat med microbrownies baserade på proteinpulver? Att bara mikra pulvret med vatten tror jag inte blir gott men tänkte mig kanske havregryn+ägg+pulver gör det hela lite godare och mer som en riktig brownie. Vad tror ni? Nån som testat?

Jag äger ingen micro och har tyvärr inte kunnat testa själv men läst mycket gott om den här (http://alskaralskarinte.shapemeup.se/2012/06/01/kladdkaka-protein/) "kladdkakan"

bear.flowertwig
2012-06-12, 17:36
Jag äger ingen micro och har tyvärr inte kunnat testa själv men läst mycket gott om den här (http://alskaralskarinte.shapemeup.se/2012/06/01/kladdkaka-protein/) "kladdkakan"

Intressant, den måste provas...

dfi
2012-06-12, 21:49

Kan ju meddela att bara vatten+pulver smakar torr tvättsvamp tyvärr

al3ks
2012-06-12, 21:53
Kan ju meddela att bara vatten+pulver smakar torr tvättsvamp tyvärr

Indeed, testade samma.

OneManArmy
2012-06-13, 05:56
prova äggvita i smeten så ska ni se på fan

z_bumbi
2012-06-13, 07:19
Om jag skulle testa skulle jag ta en vanlig smet och ersätta ca 25% av mjölet med proteinpulver, öka mängden mjölk något och tillsätta något som binder fukt t ex lingonsylt. Mycket protein blir ofta torrt.

Tomas Tryffel
2012-06-13, 12:01
Den här killens recept brukar vara riktigt bra:
http://www.youtube.com/user/bkupniewski?feature=g-user-u

fenzyn
2012-06-13, 14:42
Funkade bra med whey, vatten, kakao, vanlijsocker.. men fick försöka 3 gånger innan jag lyckades.. tar man 5-10 sekunder för länge i micron blir det för torrt.. det ska bli smetigt i mitten :)

Fredriiik
2012-06-13, 15:10

Indeed ska provas ikväll å!

Isola
2012-06-13, 15:16

Den där låter väldigt intressant! Har dock ingen micro, måste lista ut hur man kan göra med en vanlig ugn.

Fredriiik
2012-06-13, 19:54
Indeed ska provas ikväll å!

Gjorde på 1dl proteinpulver jordgubb
1,5 msk kakao
1 tesked vaniljsocker
0.6 dl vatten.
Liite länge i mikron, men med ett chokladpulver så blir det en jävla fest :D Detta är grymt!!

clappen
2012-06-13, 21:01
Gjorde på 1dl proteinpulver jordgubb
1,5 msk kakao
1 tesked vaniljsocker
0.6 dl vatten.
Liite länge i mikron, men med ett chokladpulver så blir det en jävla fest :D Detta är grymt!!

Så man rör bara ihop dom och slänger in i mikron? Högsta effekt hur länge? Såg väldigt smarrigt ut, ska nog prova imorgon!

Fredriiik
2012-06-13, 21:53
Så man rör bara ihop dom och slänger in i mikron? Högsta effekt hur länge? Såg väldigt smarrigt ut, ska nog prova imorgon!

japp, först kör du ihop allt pulver å sen i med vatten bara till härlig chockladsås typ sen in i mikron. Jag körde uppåt en minut, nästa gång blir det 40 sekunder, chockladvassle och lite äggvita.

StrangeKraem
2012-06-14, 04:32

Var ju själv tvungen att testa då jag för tillfället har ett vassle som jag har problem med att dricka (Powerlabs whey, päron/vanilj).
Smaken vart klockren men konsistensen förstörde ganska rejält, dock så körde jag på längre tid än vad som var anskrivet :em: då jag tyckte det såg FÖR rinnigt ut, men ska testa på 25-30 sekunder idag och se hur det blir!

...nomnom *längta*

Gurkyngel
2012-06-14, 06:49
Hmmhmm nu vill ju jag också testa! På jobbet har vi ju micro, kanske får utnyttja den :)

Reaper123
2012-06-14, 12:59
Lätt värt att offra lite kakao och vassle på detta då jag ändå inte dricker vassle längre och har ett par påsar...

Men nu till en fråga. Hur djup/tjock bör "brownien" vara innan det åker in i mikron för bästa resultat? På bilden ser den ut att vara någon centimeter tjock, men frågan är om den reser sig och ökar rejält i volym?

Fredriiik
2012-06-14, 13:39
Lätt värt att offra lite kakao och vassle på detta då jag ändå inte dricker vassle längre och har ett par påsar...

Men nu till en fråga. Hur djup/tjock bör "brownien" vara innan det åker in i mikron för bästa resultat? På bilden ser den ut att vara någon centimeter tjock, men frågan är om den reser sig och ökar rejält i volym?

min ökade typ ingenting i höjd. Jag körde med en vanlig djup tallrik första gången.

Reaper123
2012-06-14, 14:15
min ökade typ ingenting i höjd. Jag körde med en vanlig djup tallrik första gången.Tackar!

Då har jag något att utgå ifrån, blir första test ikväll iaf! :)

bear.flowertwig
2012-06-14, 17:08
Fan jag körde för länge. Lite lurigt att veta när man ska ta den. Den går ganska fort från smet till hård och torr massa.

Nils.R
2012-06-14, 18:51
Testade precis följande med bra resultat.
1dl vassle
kakao (hällde utan att mäta, 3msk kanske)
sötningsmedel
1 ägg
lite mjölk

Ag10
2012-06-14, 18:59
Måste bara låna tråden. Förstörs inte whey protein vid hög värme? Har för mig att många istället kör med cassein pga detta.

Gurkyngel
2012-06-14, 19:26
Måste bara låna tråden. Förstörs inte whey protein vid hög värme? Har för mig att många istället kör med cassein pga detta.

Proteinet denatureras dvs ändrar struktur men det blir inte förstört, kroppen använder det på samma sätt.
Vad som kan hända är att sötningsmedlet i pulvret inte går så bra ihop med värme och därför lämnar en besk bismak.

LilMack
2012-06-14, 19:28

Nej whey protein förstörs inte på den effekten och den tiden detta berör. Sen finns det väl andra restriktioner gällande längre tider tror jag.

Reaper123
2012-06-14, 20:36
smakade som förväntat, alltså inge vidare. Gjorde en på 25s och en på 30s som test då jag använde väldig små formar!

Får se om jag ska göra ett nytt försök...

bear.flowertwig
2012-06-14, 21:00
Nu fick jag till en riktigt lyckad batch!

30 g vassle (whey fx, choklad)
2 msk kakao
1/2 tsk vanilinsocker
1 msk sötningsmedel
0,6 dl minimjölk
1 ägg
1 msk grekisk yoghurt

Kördes i en dryg minut i mikron. Pausade var 15:e sek och kände. Obs att den stelnar till ännu mer från det att man stänger av och tar ut den så den kan gärna vara lite krämig och geléig då.

Pompere
2012-06-14, 21:36
Ni som är ute efter en snabb brownie i micro - http://kirbiecravings.com/category/recipes/mug-cakes

Riktigt goda och lätta att göra.
OK macros, inga proteinbomber men går att byta ut socker mot sötningsmedel. Smör/olja mot äppelmos etc

bra skit.

bear.flowertwig
2012-06-14, 22:23
Ni som är ute efter en snabb brownie i micro - http://kirbiecravings.com/category/recipes/mug-cakes

Riktigt goda och lätta att göra.
OK macros, inga proteinbomber men går att byta ut socker mot sötningsmedel. Smör/olja mot äppelmos etc

bra skit.

Jo fast då är man ju tillbaka på the real deal och då sitter jag inne på ett och annat trevlig recept själv :naughty:

Nej, dags för kvällens 3:e brownie... de kommer funka som drivankare för morgondagens löpträning.

Pretorian
2012-06-15, 06:23
Reaper... vad saknas? Behövs det mer sötningsmedel eller..? Jag har själv dålig erfarenhet av såna där "fake"-sötsaker så jag sällan lyckas. Det smakar liksom inte gått.

Tompann
2012-06-15, 08:41
Jag testade igår och tyckte faktiskt att det smakade riktigt bra. Men jag är inte så kräsen heller.

Körde på:
2dl Chokladkasein.
c:a 2dl vatten.
12g kakao.
Lite sötningsmedel(kanske 0,5-0,75dl där).

Drog in i mickron(600w) i säkert 2 min totalt.

Borde dock ha låtit den stå ett tag och inte ätit den direkt, märkte att den blev godare med tiden (a).

Reaper123
2012-06-15, 09:09
Reaper... vad saknas? Behövs det mer sötningsmedel eller..? Jag har själv dålig erfarenhet av såna där "fake"-sötsaker så jag sällan lyckas. Det smakar liksom inte gått.Jadu, när jag äter något "efterrätts-liknande" önskar jag den feelingen. Detta blev torr kakaokaka för att förklara det enkelt.

Vad som skulle göra den bättre är troligen lite äggvita och sötningsmedel, om man fortfarande vill vara opti, men tror dom som tycker detta är likvärdig en äkta brownie är mer deffskadade än mig :D

Mitt recept vart för övrigt:
31g Whey FX choklad
13g kakao
3g vaniljsocker
55g vatten

Pretorian
2012-06-15, 09:15
Jag måste prova något liknande med mina nya Whey från Scitec med smakerna;
Cinnamon White Chocolate Mocha
Cappucino
Chocolate-Peanut
Banana

dfi
2012-06-15, 11:46
Att inte micra den för länge kanske är hemligheten? Nån som lyckats få den sådär halvt krämig och god?

bear.flowertwig
2012-06-15, 12:18
Fan jag körde för länge. Lite lurigt att veta när man ska ta den. Den går ganska fort från smet till hård och torr massa.

Kördes i en dryg minut i mikron. Pausade var 15:e sek och kände. Obs att den stelnar till ännu mer från det att man stänger av och tar ut den så den kan gärna vara lite krämig och geléig då.

Att inte micra den för länge kanske är hemligheten? Nån som lyckats få den sådär halvt krämig och god?

Som sagt. Håll koll på den, ta ut den medan den fortfarande är krämig och låt den stå ett tag. Den kommer stelna till. Min sista blev väldigt bra.

bear.flowertwig
2012-06-15, 22:02
Ett par hallon i också...mmmmmumma!

Inge Enveten
2012-06-17, 17:42
Bumpar! Ett absolut måste för alla som har vassle att testa. Riktigt enkelt och gott.

Gjorde en variant idag
20 g vaniljvassle
halv tesked bakpulver
Sötningsmedel
50 g vatten

Bland i en shaker
In i micron 30 s
Ta ut, låt det lägga sig
In igen i 15 s
Enjoy!

Blev något torr kanske men riktigt gott. Sett till kalorierna och hur enkelt och fort det gick så är det en grym grej.

Ristretto
2012-06-24, 18:06
Bra tips, Oliver! Med lite experimenterande går det nog att få till en riktigt god varm vaniljsås på det viset. Det är något som får mig att tänka på ostkaka också i konsistensen när den stelnar.

Krogbyggaren
2012-08-29, 18:46
Bumpar denna.

Prövade precis att köra
1 dl whey 80 choklad
0.5dl vatten
en skvätt kakao och vaniljsocker
Micron 20 sekunder, vänta 1 min, micron 20 sekunder.

Det vart en proteinplätt som var ganska hård, men smakade riktigt gott när jag tillsatte lågkalori hallonsylt på sidan.

peliqan
2012-08-30, 18:18
En riktigt fin brownie som gjorts flera gånger med lyckat resultat:

1 ägg + 1 vita
15g casein fx
ca 2 tsk kakao
2 msk mjölk
söta ev med sötningsmedel och späd med vatten om du låter den vila lite i kylen innan. micra 20 sek i taget tills du är nöjd med konsistensen.

Fonziie
2012-08-30, 20:23
En riktigt fin brownie som gjorts flera gånger med lyckat resultat:

1 ägg + 1 vita
15g casein fx
ca 2 tsk kakao
2 msk mjölk
söta ev med sötningsmedel och späd med vatten om du låter den vila lite i kylen innan. micra 20 sek i taget tills du är nöjd med konsistensen.

Prövade ditt recept fast med 20g whey istället, tror jag hade den lite för länge i micron, blev lite torr men annars var det ett bra recept!

Toppade med lite frysta hallon, grädde skulle också vara schysst till.*popcorn*

peliqan
2012-08-30, 20:34
Ja det gäller att ta ut den och kolla ett par ggr för att få den lagom kladdig, då är den förjävla god! :)

MrLomax
2012-08-30, 22:26
Men, går dom liksom att lyfta upp och hålla i handen eller måste man äta dom med sked?

Fonziie
2012-08-31, 09:46
Men, går dom liksom att lyfta upp och hålla i handen eller måste man äta dom med sked?

Beror på hur hårt du micrar den, men den är ju godare om den är kladdig och ligger kvar i formen.

bear.flowertwig
2012-08-31, 12:05

Beror på hur hårt du micrar den, men den är ju godare om den är kladdig och ligger kvar i formen.

Har man mikrat den så hårt att den går att hålla i handen skulle jag säga att man är helt fel ute. Så fort större delar blir för fasta i konsistensen blir den riktigt torr och trist.

Jode
2012-09-03, 07:50
Någon som provat att köra denna men med kvarg i? Typ Kasein/whey + kvarg sen in i micron?

MelpaN
2012-09-05, 18:20

fyfan vad äckligt det blev, måste ha gjort något fel eller haft ett fel sorts pulver kanske. Trodde jag åt blomjord först

dauit
2012-09-06, 17:39
det som gurkyngel länkade funkade inte alls för, smeten tjocknade inte alls trots att jag micrade det i bra många minuter, följde receptet till punkt och pricka med högsta värmen på mikron(högsta värmen är 700W), körde med whey fx choklad.

ska testa olivers recept imorrn och se om det funkar!

bear.flowertwig
2012-09-06, 21:36

2 msk kakao
1/2 tsk vanilinsocker
1 msk sötningsmedel
0,6 dl minimjölk
1 ägg
1 msk grekisk yoghurt

fyfan vad äckligt det blev, måste ha gjort något fel eller haft ett fel sorts pulver kanske. Trodde jag åt blomjord först

det som gurkyngel länkade funkade inte alls för, smeten tjocknade inte alls trots att jag micrade det i bra många minuter, följde receptet till punkt och pricka med högsta värmen på mikron(högsta värmen är 700W), körde med whey fx choklad.

ska testa olivers recept imorrn och se om det funkar!

Ovanstående har funkat utmärkt för mig varje gång.

Rahf
2012-09-07, 02:17
Förbannad över att vaniljsocker, eller vanillin för den delen, inte finns i duglig kapacitet här i USA.

Rahf
2012-09-07, 06:54
Stack till affären och inhandlade vaniljstänger som jag skar upp och mixade ner i socker. Jag gjorde en sats från Björnes recept, men tror jag använde för mycket kakao. Konsistensen blev bra, men den blev lite bitter. Nytt försök imorgon!

grisbil3n
2012-09-07, 22:24
Förbannad över att vaniljsocker, eller vanillin för den delen, inte finns i duglig kapacitet här i USA.

Hah, har samma problem. Jag har kört med palmsocker, blir det mycket godare med vaniljsocker tro?

Rahf
2012-09-07, 22:32
Hah, har samma problem. Jag har kört med palmsocker, blir det mycket godare med vaniljsocker tro?

Jag ska testa igen ikväll och utvärdera. Kommer förmodligen ta aningen mer socker och mindre kakao.

Rahf
2012-09-08, 07:23
Nu så!

1 tsk vaniljsocker (gjord på vaniljstänger och strösocker)
1 1/2 msk Truvia™ (sötningsmedel)
2 msk kakao
60 g vassleprotein, choklad
ca 1dl mellanmjölk (nåja, 1%)
1 ägg

Vispade ihop allting ordentligt och valde att mikra smeten, cirka 90 sekunder, direkt i bunken. Resultatet blev alltså en riklig kräm i mitten, med en hårdare konsistens på sidorna. Smaken är helt ok, men den kan må bra av lite mer sötma. Formen bör också ställas in i kylen ett tag.

Vill man ha en fast brownie så måste man sikta på att tunna ut smeten till en jämn form på cirka 1 - 2cm.

Ha hellre lite för mycket socker, eller sötningsmedel, än för lite.

Rahf
2012-09-09, 06:58
Gjorde en ny sats och ändrade lite mängder:

2tsk vaniljsocker
1 1/2 msk kakao
1 1/2 msk sötningsmedel
60g vassleprotein
1 ägg
1 dl mjölk
1 1/2 msk naturell yoghurt
1 höftad näve mjöl

Resultatet blev en lite fastare smet, och bättre sötma. Den åkte in i mikron ca 2 minuter, varav sidorna och toppen blev fasta, medan mitten fortfarande är riktigt smetig. Den mindre mängden kakao, samt högre mängden sötningsmedel och socker avvägde varandra bra denna gång.

Vinnare!

Löpsko
2012-09-09, 18:20
Browniesmet blev muffins:

Energi kcal: 596,40
Proteiner: 58,39
Kolhydrater:73,18
Fett: 5,92
Fiber: 20,93

Zizou
2012-09-09, 18:44
Browniesmet blev muffins:

Energi kcal: 596,40
Proteiner: 58,39
Kolhydrater:73,18
Fett: 5,92
Fiber: 20,93

Ingen bild eller något? :( kanske den tråkigaste posten hittills isf :D

Löpsko
2012-09-09, 21:23
http://img.tapatalk.com/d/12/09/10/pygyzana.jpg

Zizou
2012-09-11, 11:09
Såg riktigt fina ut Löpsko :) Hur smakade dom?

Löpsko
2012-09-11, 17:42
Såg riktigt fina ut Löpsko :) Hur smakade dom?

skit, därav bristen på recept. Återkommer när de smakar bra.

944RS
2012-09-11, 18:09

Haha, bästa posten hittils!!!

944RS
2012-09-11, 19:21

2 msk kakao
1/2 tsk vanilinsocker
1 msk sötningsmedel
0,6 dl minimjölk
1 ägg
1 msk grekisk yoghurt

Försökte mig på denna fast med kasein och bara äggvita.
Blev inte tillräckligt med chokladsmak eller sötma samt väldigt geleaktig.

bear.flowertwig
2012-09-11, 20:23
http://img.tapatalk.com/d/12/09/10/pygyzana.jpg

No offense men skit var det första jag kom att tänka på när jag såg den bilden ;)

Löpsko
2012-09-12, 08:59
No offense men skit var det första jag kom att tänka på när jag såg den bilden ;)

Ska ta bild när ja skitit i en muffinform och sedan lägger upp den här så kommer du se skillnaden, brb.

bear.flowertwig
2012-09-12, 14:50
Försökte mig på denna fast med kasein och bara äggvita.
Blev inte tillräckligt med chokladsmak eller sötma samt väldigt geleaktig.

Fast då undrar jag lite hur dina smaklökar är konstruerade. 2 msk kakao i den lilla mängden mat där det dessutom ingår vassle med choklad vill jag påstå är rätt mycket chokladsmak :)

Vad det gäller konsistens är vill jag hellre ha något som är semi fast och som drar åt sås/smet före en fastare och torrare "bulle". Är du på jakt efter en muffin synkar vi inte riktigt men å andra sidan borde det kunna lösas genom att köra lite längre i mikron. Själv tycker jag bara det blir så vansinnigt trist när den blir torr så hellre för löst.

Ska ta bild när ja skitit i en muffinform och sedan lägger upp den här så kommer du se skillnaden, brb.

Do it :d

dauit
2012-09-12, 16:29
Ovanstående har funkat utmärkt för mig varje gång.

det funkar fortfarande inte för mig, har på högsta läge och den stelnar inte alls, den blir bara varn(högsta effekten är 700w). är det också meningen att den ska vara helt rinnig och inte som en deg?

Löpsko
2012-09-12, 16:45
Hmm.. Svartabönor,chokladkasein,stevia,ägg,kako, hur kan de faila?

bear.flowertwig
2012-09-12, 17:35
det funkar fortfarande inte för mig, har på högsta läge och den stelnar inte alls, den blir bara varn(högsta effekten är 700w). är det också meningen att den ska vara helt rinnig och inte som en deg?

Alltså man bestämmer ju själv hur pass fast den ska vara. Som jag kört den tar jag ut den när den fortfarande är rejält rinnig men har bitar som börjar stelna (rör om ett par gånger under tillagningen för att "jämna ut" konsistensen). Det är ju bara att köra tills man är nöjd. Har kört några för länge (och det krävs inte många sekunder till) så att de blivit nästan helt fasta men då tycker iaf jag att de blir sjukt trista i konsistens och framför allt smak.

944RS
2012-09-13, 05:22

Du har kanske för mycket vätska? Det misstaget har jag gjort och då stelnade den inte.