Logga in

Visa fullständig version : Råd under deffen

Dashivas
2012-05-22, 16:37
Tjena

Jag har deffat sen början av feb och det har funkat riktigt bra fram tills för några veckor sedan.
Har gått ner från 98kg till i dags läget pendlar jag mellan 77-79kg dock varit nere och nosat på strax över 75kg.
Är 169cm över havet.

Min kost består av

Protte shake när jag går upp innan jobb 60g med 1dl minimjölk 1dl vatten

Frukost 250g Kesella med 45g protte pulver med bär och nötter

Middag 2-300g kyckling file med kokta broccoli blomkål morötter

Tränings dagar tar jag en protte shake efter gymmet.

Detta blir runt 1600 kalorier per dag + nån 100 på tränings dagar.

Har valt att äta 8 timmar om dagen (något mindre) sen fasta resten av dygnet

Jag är hanverkare så inget stilla sittande jobb.
Tränar verannan dag på gym och i dags läget ingen cardio har inte riktigt tid.

Ligger på 11,4% BF enligt min 3 punks kaliper (brukar mäta 4-6ggr varje ställe och ta medelvärdet)

Min gissning är att jag vill ner till mellan 8-9% BF så jag kan se mag rutorna tydligt i dag kan man bara antyda dom översta när jag spänner magen.

Detta är runt 3-4kg fett som jag vill ner.
Men eftersom vågen har avstannat och nästan gått upp nått kilo så börjar jag bli desperat.
Har gett mig fan på jag ska ha bra form tills sommarn och nu är ju värmen här också vilket gör mig ännu mer desperat.

Att dra ner på maten känns knappt som en bra ide eftersom jag borde ligga rätt mycket under min förbrukning ( vet ej min balans).
Men enligt beräkningar så ska min balans ligga runt 2300-2500 per dag.
Köra mer cardio är ett alternativ men känns som tiden saknas.

Skulle behöva tips hur jag ska fortsätta min deff så jag blir nöjd till min semester.

Pretorian
2012-05-22, 16:44
Ligger du stilla på det du äter nu så minska kaloriintaget. Du räknar fel. Börja med att slänga de kaloririka nötterna i papperskorgen.

InShape
2012-05-22, 16:45
Till att börja med, du har inte 11% bf. Skulle snarare gissa på runt 15%.
Kan inte säga så mycket mer än att ät mindre, kör du cardio så har du lite större kcal-budget och kan då äta mer, vilket gynnar dina muskler. Annars är det bara att köra på, stirra dig inte blind på vågen, då det kan vara en del vätska som pendlar ;)
Bästa är måttband + spegeln.
Kör hårt!

Dashivas
2012-05-22, 16:51
Ligger du stilla på det du äter nu så minska kaloriintaget. Du räknar fel. Börja med att slänga de kaloririka nötterna i papperskorgen.

Är helt säker på att jag räknar rätt ligger på 1516,6 kalorier per dag om jag räknar med lite morötter när suget på mat är för stort.
Nötterna gör det hela godare och är ca 118 kalorier eftersom jag har ca 15-20gram nötter.

Men du säger minska har svårt som det är i dag är ständigt hungrig blir aldrig mätt av dessa få måltider.
Den senaste veckan drog jag ner till 2 skopor protte pulver per shake och något mindre mjölk.

Vet inte riktigt hur jag ska dra ner ytterliga kalorier om jag ska få i mig rätt mängd protein.

Drar jag ner på protte pulvert kycklingen kessellan så sänks ju min protein mängd rejält.
Att dra ner på broccoli blomkål morötter känns meningslöst då dessa utgör 60 kalorier per dag.
Mina snacks morötter utgör 130 kalorier per dag så här är inte mycket och hämta heller och sen är dessa som gör att jag klarar suget tills jag ska lägga mig.

Dashivas
2012-05-22, 16:55
Till att börja med, du har inte 11% bf. Skulle snarare gissa på runt 15%.
Kan inte säga så mycket mer än att ät mindre, kör du cardio så har du lite större kcal-budget och kan då äta mer, vilket gynnar dina muskler. Annars är det bara att köra på, stirra dig inte blind på vågen, då det kan vara en del vätska som pendlar ;)
Bästa är måttband + spegeln.
Kör hårt!

Hurvida min BF stämmer eller ej har jag ingen aning om utan har kalipern som en måttstock att se om jag går ner eller ej.
Dock är jag övertygad om du vet ännu mindre hur min BF stämmer eller hur den kan vara 15% då du aldrig sett bilder på mig eller träffat mig.

Som jag skrev i min reply ovan så vet jag inte hur jag ska sänka min kalori per dag utan att komma för lågt med protein.

Dock har du rätt i att jag inte borde stirra mig blind på vågen dock är det enda facit jag har att gå efter , tyvärr är jag blind när det gäller att se skillnaden i spegeln.
Dock tror jag att jag lagt på mig en del vätska den senaste tiden men är dock inget som jag vet utan bara gissar.

Pretorian
2012-05-22, 17:01
Du räknar fel, så är det. Ta bort nötterna som jag sa så kan du behålla din kesella.

Jag äter väääldigt mycket mat och går ner så det borde inte vara några problem. Jag skulle även dra ner på prottepulver och kesella och lägga dessa kalorier på mer kyckling, kött eller fisk.

Dashivas
2012-05-22, 17:18
Du räknar fel, så är det. Ta bort nötterna som jag sa så kan du behålla din kesella.

Jag äter väääldigt mycket mat och går ner så det borde inte vara några problem. Jag skulle även dra ner på prottepulver och kesella och lägga dessa kalorier på mer kyckling, kött eller fisk.

Kesella 250g 167,5 kalorier
Mjölk 3dl 105k kalorier (har mjölk i kaffet med)
Kyckling file 300g 492 kalorier
Kokta grönsaker 60 kalorier
Bär 9 kalorier
20gram nötter 118 kalorier (590 kalorier per 100gram)
3,5 skopa protein pulver 430 kalorier
300gram morötter 135 kalorier
Totalt 1516,6 kalorier

Berätta gärna var mitt uträkningsfel ligger eftersom jag kan inte se felet själv.
Dock har du rätt i att jag kanske borde minska protein pulvert och lägga på mat i stället som kyckling file.
Då blir man ju mättare.

begt
2012-05-22, 17:29
Som redan nämnts, skippa nötterna och ät något annat istället. Är du ute efter mättnad kan du lägga till psylliumfrön i kesellan (psylliumfrön innehåller ingen energi som kroppen tar upp). Då frigör du 118 kcal som du kan lägga på något annat, t.ex. ägg (väldigt näringsrikt), mer kyckling, eller en blodpuddingskiva då och då för att få mer järn i kosten.

InShape
2012-05-22, 17:43
Kycklingen och mjölken känns lite skum enligt mig. Iallafall så ligger du redan väldigt lågt i kalorier, så du bör avvakta och se vad som händer i spegeln/måttbandet.
Mjölken bör väl ligga mellan 130-150 kcal och kycklingen bör ligga runt 350 kcal max, tycker jag :) Spelar dock ingen roll.
Kör på ett tag till, och återkom!

Pretorian
2012-05-22, 19:02
Kesella 250g 167,5 kalorier
Mjölk 3dl 105k kalorier (har mjölk i kaffet med)
Kyckling file 300g 492 kalorier
Kokta grönsaker 60 kalorier
Bär 9 kalorier
20gram nötter 118 kalorier (590 kalorier per 100gram)
3,5 skopa protein pulver 430 kalorier
300gram morötter 135 kalorier
Totalt 1516,6 kalorier

Berätta gärna var mitt uträkningsfel ligger eftersom jag kan inte se felet själv.
Dock har du rätt i att jag kanske borde minska protein pulvert och lägga på mat i stället som kyckling file.
Då blir man ju mättare.

Äter du så varje dag vecka efter vecka?

Ogdoo
2012-05-22, 19:17
Måste säga att du verkar lyckats gå ner en hel del sedan i Februari, bra jobbat :)!

Jag är lite i samma sits som dig, det känns som att det inte går neråt även om jag vet att jag ligger på ett underskott. Ibland gäller det att ha tålamod och komma över den tröskeln, att bara fortsätta nöta och kolla efter 1 vecka kan vara ett bra tips. Vågen kan verkligen "ljuga" för dig vissa dagar.

En annan sak som kan vara en myt är att när man deffar vill man inte gärna lägga ut alla korten på bordet på en o samma gång. Med det menar jag att det kan vara bra att ligga på ett jämt underskott och sedan minska mer och mer med tiden. Börjar man på ett stort underskott och tvingas hålla det genom hela dieten är risken stor att kroppen vänjer sig vid detta och snålar med fettförbränningen. Detta är som sagt en myt och inget jag påstår, bara att jag läst det någonstans och jag brukar fundera på om det inte kan stämma.

Kcal in / ut är något som är av en gyllene regel verkar det som, och om man vet att man ligger redan på ett underskott och inget verkar hända har man räknat fel, det kan inte bero på något annat alls verkar det som. Finns det några studier på detta? Hursomhelst försök att håll i som du gör även om du känner dig nere, möjligtvis öka lite på motionen om du orkar men minska inte på maten. Släpper det inte efter låt oss säga 10 dagar så vet jag faktiskt inte vad det kan vara. Jag är som sagt i samma sits som du, jag ska börja ta lite mått på midja, bröst, armar och lår och jämföra om 4 veckor ungefär.

Lycka till kompis!

Dreas
2012-05-22, 19:30
Måste säga att du verkar lyckats gå ner en hel del sedan i Februari, bra jobbat :)!

Jag är lite i samma sits som dig, det känns som att det inte går neråt även om jag vet att jag ligger på ett underskott. Ibland gäller det att ha tålamod och komma över den tröskeln, att bara fortsätta nöta och kolla efter 1 vecka kan vara ett bra tips. Vågen kan verkligen "ljuga" för dig vissa dagar.

En annan sak som kan vara en myt är att när man deffar vill man inte gärna lägga ut alla korten på bordet på en o samma gång. Med det menar jag att det kan vara bra att ligga på ett jämt underskott och sedan minska mer och mer med tiden. Börjar man på ett stort underskott och tvingas hålla det genom hela dieten är risken stor att kroppen vänjer sig vid detta och snålar med fettförbränningen. Detta är som sagt en myt och inget jag påstår, bara att jag läst det någonstans och jag brukar fundera på om det inte kan stämma.

Kcal in / ut är något som är av en gyllene regel verkar det som, och om man vet att man ligger redan på ett underskott och inget verkar hända har man räknat fel, det kan inte bero på något annat alls verkar det som. Finns det några studier på detta? Hursomhelst försök att håll i som du gör även om du känner dig nere, möjligtvis öka lite på motionen om du orkar men minska inte på maten. Släpper det inte efter låt oss säga 10 dagar så vet jag faktiskt inte vad det kan vara. Jag är som sagt i samma sits som du, jag ska börja ta lite mått på midja, bröst, armar och lår och jämföra om 4 veckor ungefär.

Lycka till kompis!Jag vet inte om det behövs studier på det. Energi kan inte komma ifrån ingenstans. Ifall kroppen inte får nog med energi ifrån mat så måste den få den ifrån något annat håll, eller hur? :)

Ogdoo
2012-05-22, 19:52
Jag vet inte om det behövs studier på det. Energi kan inte komma ifrån ingenstans. Ifall kroppen inte får nog med energi ifrån mat så måste den få den ifrån något annat håll, eller hur? :)

Jag tycker också det borde vara så för det låter mest rimligt :) Var bara en tanke jag hade om det kan ligga något i det.

Dashivas
2012-05-22, 20:01
Som redan nämnts, skippa nötterna och ät något annat istället. Är du ute efter mättnad kan du lägga till psylliumfrön i kesellan (psylliumfrön innehåller ingen energi som kroppen tar upp). Då frigör du 118 kcal som du kan lägga på något annat, t.ex. ägg (väldigt näringsrikt), mer kyckling, eller en blodpuddingskiva då och då för att få mer järn i kosten.

Så du menar att det är själva chashwew nötterna som är dålig energi och den energin borde man få från annat håll?
Har hört att energin från dessa är nyttig men kan ha fel här är mest vad jag hört.
118 kalorier i sig är väldigt lite därav har jag tagit med dessa då det är mycket godare.
Men ska leta upp psyllium frön och testa dessa som du säger 118 kalorier mindre kan ju inte vara fel när man har avstannat i viktnedgången.

Har ny precis kommit hem från gymmet där jag diskuterade med en polare som jag tränar med.
Hans förslag var att försöka köra mer cardio på icke tränings dagar och lägga till lite mer mat.
Mest för att chocka kroppen till att höja ämnes omsättningen då jag legat på underskott under lång tid.

Dashivas
2012-05-22, 20:10
Kycklingen och mjölken känns lite skum enligt mig. Iallafall så ligger du redan väldigt lågt i kalorier, så du bör avvakta och se vad som händer i spegeln/måttbandet.
Mjölken bör väl ligga mellan 130-150 kcal och kycklingen bör ligga runt 350 kcal max, tycker jag :) Spelar dock ingen roll.
Kör på ett tag till, och återkom!

Mini mjölk som jag använder har 35 kalorier per dl därav 3dl vilket är en uppskattning dricker förmodligen mindre.
Har 1dl i min protein shake sen tog jag på ett ungefär 2dl som jag har i kaffet (dricker många koppar per dag)

Kycklingen innehåller 164 kalorier per 100gram i alla fall enligt mina tidigare efterforskning på livsmedelsvärkets sida men när jag tittar där nu så stämmer det inte utan är bara 134 kalorier per 100gram så lite osäker hur jag fick fram min tidigare information
http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx

Oavsett är det åt rätt håll jag gjort fel.

Men du har kanske rätt och har faktiskt tänkt i dessa banor med att man borde kanske ge det lite tid och titta mer i spegeln än på vågen.
Måttet på magen har inte rört sig mycket kanske några mm inte alls som förr där det rörde sig om cm varje vecka.
Har gått från 108cm till 84cm i midja.
Tror inte det är mycket kvar jag kan ta av så 80-82cm är nog max jag kan trilla ner till.

Dashivas
2012-05-22, 20:13
Äter du så varje dag vecka efter vecka?

Mer eller mindre ja.

Växlar mellan kyckling file torsk lax.
Växlar även lite mellan dom frysta grönsakerna men allt innehåller ungefär lika mycket kalorier kanske 5-10% skillnad upp och ner.

Har dock trillat dit nån gång under dessa månader och ätit mer under någon dag men kan inte påstå att det varit ofta.

Ogdoo
2012-05-22, 20:13
Hur länge har du stått still? Platåer är inte ovanligt och brukar släppa om man inte låter sig deppa igen för att inget händer. Står det still dock i längre än två veckor vet jag som sagt inte vad orsaken är om man vet att man ligger på ett bra underskott.

Vet hur det känns så här nära sommaren, kroppen sviker en känns de som ! ^^

Dashivas
2012-05-22, 20:24

Lycka till kompis!

Tackar måste säga överlag är jag nöjd med min första deff naktdelen är att man minskat minst 6 storlekar i byxorna i midjan så blir till att inhandla nytt.
Hittade några gamla jeans i gardroben med 3 storlekar mindre och dom är helt förstora och dessa var omöliga att knäppa därav låg dom längst in.

Anledningen till det som du säger man ska inte lägga alla korten på bordet tror jag är att när man går ner i vikt så förbrukar man ju mindre energi därav måste man minska på intaget.
Dock har jag från början legat på ett kraftigt underskott dock vet jag inte exakt men gått ner runt 0,5-1kg i veckan fram tills för kanske 4-5v där det har avstannat och dessa veckor kom jag ner från runt 80 till 75.7kg men av nån anledning har min vikt gått upp igen sen dess och nu nypissad på morgonen (väger mig alltid när jag går upp) strax över 77kg på kvällen 79kg.

Dock som du säger kanske man ska ge det lite tid och lägga in lite cardio vilket jag funderat på.
Körde cardio innan jobb för nån vecka sedan men problemet var då att jag var tvungen att gå upp strax efter 05.00 för att hinna med 1 timme cardio.
Sen att komma i säng i tid är mer eller mindre omöligt så man blev om än ännu tröttare på dagarna.

Dashivas
2012-05-22, 20:29
Hur länge har du stått still? Platåer är inte ovanligt och brukar släppa om man inte låter sig deppa igen för att inget händer. Står det still dock i längre än två veckor vet jag som sagt inte vad orsaken är om man vet att man ligger på ett bra underskott.

Vet hur det känns så här nära sommaren, kroppen sviker en känns de som ! ^^

Eftersom jag inte för dagbok kan jag inte säga till 100% men vägde runt eller strax över 80kg för 4-5v sen.
Och som jag skrev i mitt tidigare svar är min morgonvikt strax över 77kg men varit nere och nosat på 75.7kg men gissar att den/dom dagarna hade jag låg vätske nivå i kroppen.

Som du säger var allt mycket enklare när man såg resultat varje vecka på vågen och nu när man inte ser samma resultat är det inte lika kul sen känns det som energin börjar ta slut men gissar det beror mycket på att från början var det mycket fett och ta av därav blev man inte lika trött.

Dashivas
2012-05-22, 20:33
Jag äter en hel del vitaminer osv.

Omega 3
zink
B-5
multivitamin tabs.
rosen rot
Gingseng

Vad som därimot jag lagt till den senaste 1-2veckorna.

Är kalium och taurin.
Har förstått dessa är till för att hålla koll på vätske balansen i kroppen.
Kan dom då vara vätske bindande ?

Dom flesta tillskotten är sånt jag fått när jag köpt annat och lika bra att käka upp det kan ju inte skada ?

Pretorian
2012-05-22, 22:00
Du kan fortsätta leta efter en lösning men jag tror inte du hittar den. Enligt mig är svaret att du ska äta mindre (eller så får du röra på dig mer).

Jag själv äter mycket mat och är ganska mätt och går ner. Titta i min journal så ser du. Jag räknar inga gram eller kalorier. Det verkar mest bli fel (hint).

Dashivas
2012-05-22, 22:12
Du kan fortsätta leta efter en lösning men jag tror inte du hittar den. Enligt mig är svaret att du ska äta mindre (eller så får du röra på dig mer).

Jag själv äter mycket mat och är ganska mätt och går ner. Titta i min journal så ser du. Jag räknar inga gram eller kalorier. Det verkar mest bli fel (hint).

Ligger kanske nått i det men känns som jag borde ha högre balans än 1600 kalorier per dag.
Är ganska övertygad min energi förbrukning är relativt låg jämnfört med dom flesta men jämnför jag vad jag äter med tex dig så äter dom flesta nästan dubbelt upp och ändå går ner.

Jag räknar inte mina kalorier för att gå ner utan räknar dom så jag vet vad jag ligger på.
Som sagt detta är min första deff så har ingen koll på vad jag ska ligga på för att vara i balans utan körde en kost som lät vettig sen räknade jag på vad den låg på även om jag justerat ner den lite med tiden.

Är relativt övertygad jag har räknat rätt i alla fall skiljer det inga större siffror som tex kyckling filen hade jag räknat för högt på.
Men allt jag köpt och det stått på innehålls förtäckningen är 100% rätt i alla fall om man ska tro på dom som förpackar och leverar maten.

Har gjort ett exel program där allt jag äter + lite annat står och det enda jag behöver göra är att fylla i hur mycket av varje produkt sen får jag svart på vitt totalen men kan även se vad varje produkt ger.

Vad jag dock är lite orolig för är att min kropp vant sig vid lågt kalori intag och anpassat sig efter detta.
Därav har min vikt nedgång stagnerat.
Kan det ligga nått i detta?
Och i såna fall har du ju rätt jag måste gå ner mer i kalorier för att fortsätta gå ner i vikt.

Dashivas
2012-05-23, 03:55
Har funderat och funderat över min kost.
Mina krav är.
Det ska vara enkelt snabbt och även gott.
Annars blir det svårare att hålla dieten i längden.

Tog fasta på ett par saker som sades här.
Tex ta bort nötterna och shakes.
Minska även protte pulvert i kessellan.

Vad sägs om detta upplägget.

När jag går upp innan jobb
250g kesella + 0,5skopa protein pulver(15g) 20g bär.(167+61+7 kalorier)

Frukost

Middag
2-300g kyckling file (alternativ lax eller likvärdigt) 300g kokta grönsaker. (492+60 kalorier)

När man kommer hem från jobb

Totalt blir detta ca 200 kalorier mindre per dag

228,5g protein
73g kolhydrater
22g fett
1434,8 kalorier

Personligen tror jag att jag kommer känna mig mättare under dagen då det blir mer mat att äta och en hel måltid extra efter jobb så förhoppningsvis så håller man suget borta bättre dom sista timmarna innan säng dags.

Sen på tränings dagar flyttar jag sista kessellan till efter träningen + lägger till en shake med 2 skoper (60g) direkt efter träningen.

Så på tränings dagar landar jag på
277,6g protein
81g kolhydrater
26,75g fett
1715,8 kalorier

Ska även försöka slänga in så mycket cardio jag kan på icke tränings dagar.
30-45min pass 2-3 dagar i veckan är målet.

Vad tror ni om dessa ändringarna?
Vet det blir mycket kesella men det är snabbt och enkelt samt gott.
Kan variera sista kessellan med 200g ägg (är väl runt 3-4st ägg)
Det minskar kolhydraterna och proteinet men ökar fettet samt kalorierna förblir ungefär samma.

Pretorian
2012-05-23, 06:27
Jag skulle minska all kesella och lägger kalorierna på mat så som mer kyckling och kött. Det låter så lite att äta 200 gram kyckling på en hel dag. Nu säger du att du gillar kesellan så det är ju en smaksak.

Själv försöker äta ett stort lass mat på kvällen efter träningen. Har minskat drinkarna just för att kunna äta mer fast föda. Och som du skriver är det viktigt att man äter det man tycker är gott under deffen för att den ska kunna hålla i längden.

Pretorian
2012-05-23, 06:32
Här är måltiden jag åt igår efter träningen... bar som exempel.

Chilimarinerad fläskkarré (ca 500 gram) med vitkålswok (olika löksorter och squash stekt i smör) och en liten klick ris.

Äggomelett med skinka och äggvita. Ärter och stekta kryddade tomater.

Cola Zero.

http://desmond.imageshack.us/Himg534/scaled.php?server=534&filename=photo20120522215156.jpg&res=landing

Dashivas
2012-05-23, 08:27
aledningen till ökad kesella och inte mer kyckling är tiden det tsr att framställa. Tex tränings dagar hinner jag inte laga mat så gör dubbelt upp verannan dag ska jag då lägga till ett mål till måste jag laga 4portioner åt gången. sen hinner jag knappt värma det efter träningen. är hemma runt 20.00 eller strax efter då har jag 2timmar sen är det dags att sova.

Pretorian
2012-05-23, 09:34
4portioner åt gången. sen hinner jag knappt värma det efter träningen. är hemma runt 20.00 eller strax efter då har jag 2timmar sen är det dags att sova.

Det är väl inga problem att göra fyra portioner vid ett tillfälle? Vad menar du med att du inte hinner värma det? Min micro värmer maten på under 3 minuter.

Dashivas
2012-05-23, 16:27
Det är väl inga problem att göra fyra portioner vid ett tillfälle? Vad menar du med att du inte hinner värma det? Min micro värmer maten på under 3 minuter.

Nja inga stora problem mer än jag tagit sönder mina större former så kan bara få plats med 2st kyckling filer i den jag har kvar.
Dock finns det ju affärer med nya som jag borde skaffa oavsett bara varit lat och dåligt med tid.

Sen äta efter träningen när man kommer hem 8-9 eventuellt senare och ska lägga sig 10 för att orka med dagen.
Då vill man ju mer eller mindre varva ner så man kan somna därav vill man inte sitta och äta och få ännu mer energi.

Men dagarna när jag kommer hem relativt från träningen kommer jag givetvis trycka i mig nått direkt utöver protte shaken som jag alltid tar på gymmet efter passet.

Pretorian
2012-05-23, 16:47
Sen äta efter träningen när man kommer hem 8-9 eventuellt senare och ska lägga sig 10 för att orka med dagen.
Då vill man ju mer eller mindre varva ner så man kan somna därav vill man inte sitta och äta och få ännu mer energi.

Där skiljer vi oss men har du problem med det så förstår jag att du inte vill äta så sent.

Dashivas
2012-05-23, 16:59
Där skiljer vi oss men har du problem med det så förstår jag att du inte vill äta så sent.

Skulle gärna lösa det innan helt klart.
Har kört 8 timmars ätande och 16 timmars fastande och det funkade bra för mina rutiner och även viktnedgången fram tills nu.
Dock börjar jag undra om jag nojar eller ej.

Gjorde idag ett exel program där jag kan skriva in min vikt varje dag.
Då kommer det automatiskt upp medel vikten för varje vecka samt viktnedgånen varje vecka samt totala nergången.

Kan även skriva in hur mycket kcal jag äter varje dag på så sett lättare få kontroll över min kost och vikt upp/nedgångar.

Hitills har jag mer eller mindre bara kört och hållt allt i minnet men då var det lättare 0,5-1kg nergång i veckan ibland mer så att see resultat var ju inte svårt på vågen.

Men nu när jag närmar mig mitt mål så är förmodligen nergången betydligt långsammare och lättare att missa pga olika anledningar tex man har ätit mer fyllig mat (åt kolrot för nån dag sedan det fylllde magen rejält) då har man mycket mat i magen och det väger osv.
Dock har jag märkt att jag känner mer och mer rutor strax under fläsket på magen och kan till och med antyda dom översta.
Samt ådror på under armar och biceps ploppar upp nya varje dag känns det som och dom blir mer och mer tydliga och stora även om man är avslappnad.
Detta borde ju igentligen vara ett tecken att man går ner i fett.

Dashivas
2012-05-24, 16:53
Gjorde en ny mätning med kalipern idag.
9,9% enligt den har dock inte märkt mycket på vikten så gissar jag bygger samtidigt.

Så detta var nog mest jag som nojar i och med sommarn är inkommande.

Tack för all support och råd dock tar till mig dessa.