Logga in

Visa fullständig version : Varmt väder o dålig aptit...tips?

Provrörsbarn
2012-05-22, 12:16
Tja!
Antar att jag inte är ensam om att ha dålig apiti när det är så otroligt varmt ute och även inne.

Har ni några tips på vad som kan underlätta, vad brukar ni äta, hur, när osv?

Själv tränar jag på morgonen, har dålig aptit och vill knappt ha mat fören på kvällarna. Hur illa är det att bara tillföra en liten mängd protein o kolhydrater efter träning för att sedan flera timmar senare äta så man iaf ligger på kcal-överskott vilket är mitt mål just nu?

Till och med frukosten blir väldigt mycket mindre, är kcal före träning lika viktiga som efter?

Pretorian
2012-05-22, 12:32
Du kan absolut äta ditt största mål på kvällen. Det gör jag men skillnaden är att jag tränar precis innan.

Tränar du tidigare på dagen bör du få i dig något efteråt. Ta en gainer eller liknande om du inte är så hungrig. Flytande föda brukar vara lättare.

Provrörsbarn
2012-05-22, 12:45
Du kan absolut äta ditt största mål på kvällen. Det gör jag men skillnaden är att jag tränar precis innan.

Tränar du tidigare på dagen bör du få i dig något efteråt. Ta en gainer eller liknande om du inte är så hungrig. Flytande föda brukar vara lättare.

För tillfället tar jag en proteindrink, 2-3 skivor bröd med en hel del röd mjölk. därefter brukar det mest bara blir vatten fram till på kvällen då jag brukar kunna vräka på med mat. Kan man fortsätta så tror du eller bör jag verkligen försöka få i mig mer närmare träningen?

Holabandola
2012-05-22, 12:58
Du har ett "anabolt fönster" som är öppet max 3-4h efter träning, under denna tid ska du trycka in så mycket mat som möjligt. dina celler skriker efter föda och suger åt sig allt som torra svampar.

Jag tror absolut dina resultat kommer bli klart lidande om du tränar och inte äter förrän långt efter passet.
det är verkligen grunden i styrketräning, att äta efter passet, gärna dagens största mål mat.

Flytta träningen om du inte kan flytta maten.

Jag hade nästan skippat träningen om jag inte åt efter passet. För det är nära på helt värdelöst :-)
Nu äter du iofs lite, men helst ska man äta mycket.

Pretorian
2012-05-22, 13:03
För tillfället tar jag en proteindrink, 2-3 skivor bröd med en hel del röd mjölk. därefter brukar det mest bara blir vatten fram till på kvällen då jag brukar kunna vräka på med mat. Kan man fortsätta så tror du eller bör jag verkligen försöka få i mig mer närmare träningen?

Jag är inte så påläst på näringslära/timing men jag själv tar hellre det säkra före det osäkra. Jag skulle nog försöka äta mer, kanske dubbla drinkar protein.

Det är ju inget krav att äta fast föda efter träningen men jag själv gillar att det där STORA målet mat direkt efter träningen.

Nikodemus
2012-05-23, 06:26
mer härlig kall mjölk, eller varför inte fil :) frukt är ju också en hit nu när det e lite varmare. gör lite opti-smoothies på kvarg!