Visa fullständig version : Morgonträning och proteinkällor
exevision
2012-05-10, 15:24
Om man inte har tillgång till snabba proteinpulver, vilka proteinkällor är lämpliga att inta före morgonträning? Duger ägg eller tonfisk bra eller är de för långsamma om de tas 15min före träning?
King Grub
2012-05-10, 15:35
Både ägg och tonfisk ger långsamt protein, men jag är inte säker på varför du behöver "snabbt" protein bara för att du tränar på morgonen?
exevision
2012-05-10, 16:02
För att aminosyrorna ska hinna ut i blodet och förhindra en för stor muskelnedbrytning?
Du borde nog skippa träningen helt om du är rädd för muskelnedbrytning.
Sheogorath
2012-05-10, 16:18
För att aminosyrorna ska hinna ut i blodet och förhindra en för stor muskelnedbrytning?
Inta det lite tidigare då? Jag ser bara fördelar med långsamt protein efter nattens fasta. Det är nog inte otänkbart att en supersnabb källa till EAA, som exempelvis vassle redan har hunnit omsättas vid träningspassets slut (självklart beroende på hur länge man tränar). Med ett långsamt protein finns det kanske mer aminosyror tillgängliga i blodet vid träningspassets slut som kan byggas in som muskelprotein när du uppreglerar muskelproteinsyntesen med din efter-tränings-dos EAA.
King Grub
2012-05-10, 16:18
Proteinintag i samband med träning är inte för att minska muskelnedbrytning utan för att stimulera muskeluppbyggnad efter passet.
exevision
2012-05-10, 16:40
Inta det lite tidigare då?
Kommer nog inte hinna göra det. Men upp till 30 minuter före är nog inga problem. När börjar tex protein från ägg komma ut i blodet? Vilket annan källa är snabbare än just ägg?
Jag har ju alltid trott att detta med snabba proteiner före morgonträning är helt i sin ordning. Från träningslära, där det rekomenderas snabba:
Just i detta fall när styrketräningen sker efter en hel natts fasta befinner man sig i ett mer katabolt än anabolt tillstånd och att bara stiga upp och direkt dra till gymmet för hårdträning kan nog vara oklokt. Dessa katabola processer riskerar alltså att bli så stora så dygnets övriga timmar inte kommer kunna åstadkomma tillräcklig anabolism för muskeltillväxt. Om det skulle inträffa blir muskelproteinbalansen således negativ. Det här måste såklart inte bli konsekvensen men det är samtidigt en risk som enkelt undviks med lite aminosyror i blodomloppet redan före passet.
http://traningslara.se/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost
King Grub
2012-05-10, 16:42
Proteinsyntesen kan inte stimuleras förrän efter träningspasset.
Vilket annan källa är snabbare än just ägg?
Alla.
Sheogorath
2012-05-10, 16:53
Kommer nog inte hinna göra det. Men upp till 30 minuter före är nog inga problem. När börjar tex protein från ägg komma ut i blodet? Vilket annan källa är snabbare än just ägg?
Jag har ju alltid trott att detta med snabba proteiner före morgonträning är helt i sin ordning. Från träningslära, där det rekomenderas snabba:
http://traningslara.se/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost
Var i det citerade står det om "snabba proteiner"?
exevision
2012-05-10, 17:08
Proteinsyntesen kan inte stimuleras förrän efter träningspasset.
Så du tycker att man kan skippa proteinet före morgonträning helt och styrketräna helt fastande? Och träningslära har då fel?
Var i det citerade står det om "snabba proteiner"?
Det gör det inte, men senare i artikeln:
Intar du en drink med snabbt vassleprotein eller en dos EAA kommer det finnas aminosyror tillgodo under passet
Sheogorath
2012-05-10, 17:10
Och som jag skriver: med ett långsamt protein är kanske chansen större att du har aminosyror tillgängliga hela tiden under passet men framförallt EFTERÅT när MPS kan stimuleras över basnivåer genom att tillföra EAA. Sannolikt går det lika bra med ett snabbt protein innan (särskilt om man tränar lite kortare pass, kanske en timme eller så) men ett långsamt protein ser jag inte hur det skulle kunna vara sämre.
Har du mjölk så får du både snabbt och långsamt.
exevision
2012-05-10, 17:24
Och som jag skriver: med ett långsamt protein är kanske chansen större att du har aminosyror tillgängliga hela tiden under passet men framförallt EFTERÅT när MPS kan stimuleras över basnivåer genom att tillföra EAA. Sannolikt går det lika bra med ett snabbt protein innan (särskilt om man tränar lite kortare pass, kanske en timme eller så) men ett långsamt protein ser jag inte hur det skulle kunna vara sämre.
Om man tar vassle med för kort tid mellan så uteblir ju MPS höjningen. Borde då inte höjningen EAA ger bli mindre om det redan finns en massa aminosyror från ett långsamt protein i blodet?
Har du mjölk så får du både snabbt och långsamt.
Kommer troligen inte att ha tillgång till mjölk där jag kommer att vara under en period.
Sheogorath
2012-05-10, 17:25
Om man tar vassle med för kort tid mellan så uteblir ju MPS höjningen. Borde då inte höjningen EAA ger bli mindre om det redan finns en massa aminosyror från ett långsamt protein i blodet?
Det är inte undersökt vad jag vet.
exevision
2012-05-10, 17:37
Det är inte undersökt vad jag vet.
Finns en tråd om det. Men jag hittar den inte nu.
Men annars så brukar det ju påstås att om blodet har en jämn/ständig tillgång till aminosyror så går MPS ner till basal nivåer och höjning från vassle uteblir.
Sheogorath
2012-05-10, 18:01
Finns en tråd om det. Men jag hittar den inte nu.
Men annars så brukar det ju påstås att om blodet har en jämn/ständig tillgång till aminosyror så går MPS ner till basal nivåer och höjning från vassle uteblir.
Jag har också hört det men inte sett något stöd för det.
Före: 20g vassle och 20g malto
Efter: 30g vassle
Så ser det ut för mig, tränar alltid på morgonen. Ev. ändrar jag och kör långsamt alt. en blandning innan, kan dock vara lite finlir.
vicarious
2012-05-10, 20:01
Mjölk. Billigt, enkelt och gott + lite extra kolhydrater på köpet :thumbup:
Eddie Vedder
2012-05-10, 20:21
Inget där handlar om minskad nedbrytning.
Mjölk. Billigt, enkelt och gott + lite extra kolhydrater på köpet :thumbup:
Hur ser ditt upplägg ut? Bara mjölk eller blandar du pulver (kasein? vassle?) med den?
Problemet är väl just det att proteinsyntesen inte kan uppregleras under pågående träning och eftersom det är så kort tid före träningen så hinner man inte göra så mycket med varken proteinnedbrytningen eller proteinsyntesen.
Ett snabbt protein före är väl inte tillräckligt snabbt för att sätta igång proteinsyntesen före man går och tränar eller? Och varför skulle man vilja ha proteinsyntesen förhöjd i 5(?) minuter före passets start?
Ett långsamt protein före tar kanske för lång tid på sig för att hinna utöva sin negativa effekt på muskelnedbrytning (alltså minskad).
Men har inte KG nämnt att EAA under träningen faktiskt minskar pågående nedbrytning?
Har inte kolhydrater en sådan effekt också?
King Grub
2012-05-11, 11:49
Ja, men frågan är om det är positivt, eller om det bara gör att proteinsyntesen inte behöver uppregleras lika mycket efteråt.
exevision
2012-05-11, 12:15
Så det skulle kunna vara bättre att träna helt fastande?
King Grub
2012-05-11, 12:19
Det anabola gensvaret på födointag efter träning är större om träningen bedrivits fastande. Man skulle dock kunna tänka sig att det är en kompensation för att nedbrytningen varit större under den fastande träning och att det inte blir någon skillnad sett över hela dygnet. Vet inte. Vid fastande konditionsträning har man sett fördelaktiga metabola anpassningar jämfört med icke-fastande träning.
Det är därför jag gjort good gains i cyklingen; Cykelträning fastande på morgonen. Helt klart därför.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.