Visa fullständig version : Deffen går åt helvete...
Tjenare, nu postar jag här igen... Min deff gick bra till en början, körde 3 veckor stenhårt och fick bra resultat. Nu har jag stått kvar på samma vikt i typ en månad, så det är som att jag varken tappar fett eller bygger muskler, typ snarare tappar muskler och inget annat.
Jag undrar fall man kan köra en ''rådeff'' i typ 1-2 veckor, asså med mycket större underskott (jag har inte alls så mycket muskelmassa). Och sedan börja bygga? Eller ska jag bara kör på nu? Vet fan inte vad jag ska göra o.o :smash:
Stats: 180cm, ca 69kg
Du är så lätt så du ska helt klart bygga (eller träna på balans om du är nybörjare). Det är lätt att bli lite fartblind då man deffar. Om du väljer att inte fortsätta deffa så slipper du en massa frustration och bakslag också.
Du är så lätt så du ska helt klart bygga (eller träna på balans om du är nybörjare). Det är lätt att bli lite fartblind då man deffar. Om du väljer att inte fortsätta deffa så slipper du en massa frustration och bakslag också.
Jag är inte nybörjare längre, kört sen 4 januari (Sl5x5).
Jag gör allt så komplicerat för mig, jag vill inte tappa muskler och se ut som ett skelett men jag vill inte heller ha för mycket BF till sommaren.
Känns som jag kommer lägga på mig massa fett fall jag börjar lägga mig på överskott? Vet inte vad jag ska göra...
Du borde bulka istället, du kan ju gå upp iaf 5kg utan att se tjock ut. O
vicarious
2012-04-26, 19:47
Vill du köra en "snabbdeff" som är effektiv så testa sök på Rapid Fat Loss eller Den Termogena Dieten.
Du borde bulka istället, du kan ju gå upp iaf 5kg utan att se tjock ut. O
Fall jag går upp 5kg i fett, hur mycket muskler får jag då tror du? Alltså vet att det handlar om genetik men brukar de inte säga, 1kg muskler, 1kg fett?
Vill du köra en "snabbdeff" som är effektiv så testa sök på Rapid Fat Loss eller Den Termogena Dieten.
Alltså, jag kommer aldrig kunna få i mig så mycket protein på så lite kcal, därför undrar jag fall det går bra med mindre protein? Eftersom jag tänker ''har ju ändå inte mycket att förlora''. Liksom, kör jag hård deff i nån vecka bara? Och sedan lägga upp bra kostplan för bygge?
Skogsbjörnen
2012-04-26, 19:53
This!!
Jag ångrar så hårt att jag envisades med att deffa när jag var i startgroparna i mitt träningsliv.
Nu är jag knappast någon veteran, dock har jag erfarenhet av så gott som alla nybörjarmisstag som går att göra. Jag ligger just nu under deff, och har gått ned från 82-76, ska skala av 2kg till, sedan är jag nöjd.
Jag tycker du ska bygga genom att ligga på ett litet överskott de dagar du tränar och kcal +- de dagar du inte. Bygg upp en stark fysik, lär känna din kropp, lär dig vad som funkar för dig och kör hårt!!(kan tipsa om att basera dina pass kring basövningar) sedan när du börjar känna att lagt på dig en acceptabel mängd muskelmassa, och blivit stark nog, kan du lungt och sansat deffa bort några kilon och se skönheten du slitigt för träda fram :cool:
Skogsbjörnen
2012-04-26, 19:54
Fall jag går upp 5kg i fett, hur mycket muskler får jag då tror du? Alltså vet att det handlar om genetik men brukar de inte säga, 1kg muskler, 1kg fett?
Ingen ide' att grisbulka...
Jag är ju inte precis super kunnig inom träning men jag skulle nog rekommendera att du försöker ligga på ca 500kcal + och äter mycket protein samt tränar hårt. Om du sköter all träning och kost perfekt så kanske du kan gå upp ca 4-5kg muskler på ett år med tanke på att du är så liten nu :)
Jag är ju inte precis super kunnig inom träning men jag skulle nog rekommendera att du försöker ligga på ca 500kcal + och äter mycket protein samt tränar hårt. Om du sköter all träning och kost perfekt så kanske du kan gå upp ca 4-5kg muskler på ett år med tanke på att du är så liten nu :)
500 kcal+ är lite väl mycket om man bara tränat några månader. Hälften om ens det är mer lagom.
Fishtank
2012-04-26, 20:11
Alltså, jag kommer aldrig kunna få i mig så mycket protein på så lite kcal, därför undrar jag fall det går bra med mindre protein? Eftersom jag tänker ''har ju ändå inte mycket att förlora''. Liksom, kör jag hård deff i nån vecka bara? Och sedan lägga upp bra kostplan för bygge?
RFL anpassas till mängden muskler du har, Du lär inte hamna över 1000 kcal på din lilla vikt och troligtvis lilla mängd muskler och då ligger du på ett rejält underskott där.
DTD bygger på att protein kostar mer energi att göra om till energi för kroppen och därav ligger man också lågt där, Observera att RFL inte skriver samma sak men samma princip gäller där då man bara äter protein där också.
Jag gör allt så komplicerat för mig, jag vill inte tappa muskler och se ut som ett skelett men jag vill inte heller ha för mycket BF till sommaren.
Känns som jag kommer lägga på mig massa fett fall jag börjar lägga mig på överskott? Vet inte vad jag ska göra...
:smash:
Man är nybörjare i minst ett år iaf.
Träna på balans eller lätt överskott(+250 ungefär) och träna hårt, Annars lär det vara skeletor på beachen.
Tack för alla svar, jag har bestämt mig att börja bygga snart, får se om det blir nu på måndag eller senare men tänker lägga mig på 250 kcal i överskott ungefär. Kommer då äta 2600 kcal varje dag om jag räknat rätt?
Skogsbjörnen skrev att jag ska ligga på balans de dagar jag inte tränar, stämmer det? Är det bättre? Vad säger ni...
azrael109
2012-04-26, 20:49
Träna på balans så ska du se att det ger effekt, du har verkligen inte tränat länge.
Träna på balans så ska du se att det ger effekt, du har verkligen inte tränat länge.
Träna på balans? Ger det verkligen lika bra resultat som 250~ kcal överskott?
azrael109
2012-04-26, 21:06
Träna på balans? Ger det verkligen lika bra resultat som 250~ kcal överskott?
Nej, inte i uppbyggnad. Men du slipper lägga på dig fett. Mest för att du inte tränat så länge som jag säger det.
Nej, inte i uppbyggnad. Men du slipper lägga på dig fett. Mest för att du inte tränat så länge som jag säger det.
Jamen mitt mål är ju nu att bygga volym så gott det går! Just nu bryr jag mig inte om styrka, jag har kört det sen 4 januari, byggt upp styrka hela tiden. Så nu vill jag lägga på mig massa, och vill gärna veta det bästa alternativet :)
Tack för alla svar, jag har bestämt mig att börja bygga snart, får se om det blir nu på måndag eller senare men tänker lägga mig på 250 kcal i överskott ungefär. Kommer då äta 2600 kcal varje dag om jag räknat rätt?
Skogsbjörnen skrev att jag ska ligga på balans de dagar jag inte tränar, stämmer det? Är det bättre? Vad säger ni...
Tycker det låter som en bra idé. Omöjligt egentligen att räkna ut sitt exakta energibehov så du pröva dig fram, rent spontant tycker jag siffran känns lite i överkant men tycker du ska prova att köra på 2600 i nån vecka eller två och utvärdera resultatet.
Fishtank
2012-04-26, 21:19
Killen väger 69 kg på 180 cm
Han kan lägga på sig lite fett om han tränar hårt samtidigt och få det att se bättre ut.
Alltså, genom uträkningen av kcal behov får jag fram att jag ska äta 1814 kcal fall jag sitter stilla hela dagen hur ska jag räkna sen fall jag vill lägga mig på 250 kcal i överskott? Tänkte på att man ska ju multiplicera med en skala också som ex 1,3 typ.
Hmm, jo, då är du fortfarande nybörjare.
Börja bygg skulle jag säga. Jag gjorde samma misstag som dig, jag försökte deffa på låg vikt. Såg inte fint ut kan jag säga. Jag har gått upp 10kg nu men det ser ändå så mycket bättre ut!
Och ja, du kommer lägga på dig fett också, men det kompenseras med musklemassan och det kommer se bättre ut ändå. Om du inte gör helt fel.
(jag har inte alls så mycket muskelmassa).
Varför ska du ens deffa då?
Silencer
2012-04-26, 21:30
Folk med normala gener brukar man säga 1kg muskler - >3kg fett, för varje 4kg du går upp.
Tycker också du kan prova termogena dieten nu. Du väger ju dock väldigt lite. Hur ser du ut nu? Om du är uppe mot 15% och högre så kan det ändå vara en idé att fortsätta med deff. Men är du nere på 10 så är det bara börja bygga.
Varför ska du ens deffa då?
Jag deffar för att minska i fett, meningen med deffen var att jag skulle börja bygga på överskott från LÅG fettprocent, inte börja på hög och lägga på mig ännu mer fett. (förut vägde jag 72,5 kg).
Folk med normala gener brukar man säga 1kg muskler - >3kg fett, för varje 4kg du går upp.
Tycker också du kan prova termogena dieten nu. Du väger ju dock väldigt lite. Hur ser du ut nu? Om du är uppe mot 15% och högre så kan det ändå vara en idé att fortsätta med deff. Men är du nere på 10 så är det bara börja bygga.
Jo det är det jag velar lite över! Känner ena stunden att mina BF känns OK, men ibland känns den lite för hög (när jag tittar mig i spegeln). Så det sitter jag och funderar lite över nu...
Silencer
2012-04-26, 21:38
Jag deffar för att minska i fett, meningen med deffen var att jag skulle börja bygga på överskott från LÅG fettprocent, inte börja på hög och lägga på mig ännu mer fett. (förut vägde jag 72,5 kg).
Jo det är det jag velar lite över! Känner ena stunden att mina BF känns OK, men ibland känns den lite för hög (när jag tittar mig i spegeln). Så det sitter jag och funderar lite över nu...
Få se en bild så kan jag lätt säga vad du ska göra.
Fishtank
2012-04-26, 21:47
Alltså, genom uträkningen av kcal behov får jag fram att jag ska äta 1814 kcal fall jag sitter stilla hela dagen hur ska jag räkna sen fall jag vill lägga mig på 250 kcal i överskott? Tänkte på att man ska ju multiplicera med en skala också som ex 1,3 typ.
1814x1,3=2358
2358+250
This!!
Jag ångrar så hårt att jag envisades med att deffa när jag var i startgroparna i mitt träningsliv.
Nu är jag knappast någon veteran, dock har jag erfarenhet av så gott som alla nybörjarmisstag som går att göra. Jag ligger just nu under deff, och har gått ned från 82-76, ska skala av 2kg till, sedan är jag nöjd.
Jag tycker du ska bygga genom att ligga på ett litet överskott de dagar du tränar och kcal +- de dagar du inte. Bygg upp en stark fysik, lär känna din kropp, lär dig vad som funkar för dig och kör hårt!!(kan tipsa om att basera dina pass kring basövningar) sedan när du börjar känna att lagt på dig en acceptabel mängd muskelmassa, och blivit stark nog, kan du lungt och sansat deffa bort några kilon och se skönheten du slitigt för träda fram :cool:
Håller inte med. Vikten kan vara låg även om man har för mycket fett.
Jag själv hade mycket fett runt kaggen/höfterna men inget någon annanstans. Har även muskler att jobba med, tränat i lite mer än 2 år.
Vägde 71,5 och vikten ligger nu på 65,8. Det jag menar är att man ska inte stirra sig blind på vad vågen visar, mina ben är exempelvis i de smalaste laget vilket drar ner min vikt markant. Men måste fortfarande bli av med mycket fett runt magen innan man tänker på att börja "bygga".
Tack för svar allihopa, jag kommer lägga upp ett schema i helgen och börja kötta!
Btw, visst är sömn väldigt viktigt? Hur mycket ska jag sova minst varje natt?
Du är nybörjare, bara att äta och träna så kommer resultaten
Du förstår mig uppenbarligen inte.
Tack för svar allihopa, jag kommer lägga upp ett schema i helgen och börja kötta!
Btw, visst är sömn väldigt viktigt? Hur mycket ska jag sova minst varje natt?
Sömn är väldigt viktigt, inte bara för träningsresultat och återhämtande men också för allmänt välmående. Ett riktmärke är 7-8 timmar per natt, men även detta skiljer sig från person till person.
Pretorian
2012-04-27, 06:44
The Governator om sömn:
"You sleep six hours and have 18 hours left. Now, I know there are some of you out there that say well, wait a minute, I sleep eight hours or nine hours. Well, then, just sleep faster, I would recommend."
Du förstår mig uppenbarligen inte.
Nehe, förklara då?
The Governator om sömn:
"You sleep six hours and have 18 hours left. Now, I know there are some of you out there that say well, wait a minute, I sleep eight hours or nine hours. Well, then, just sleep faster, I would recommend."
Haha ja! Arnold, brukar lyssna på hans tal ibland på mobilen :D
Fan nu blev jag fundersam igen, behöver jag inte deffa ett tag till tro? öööö o.o
Nehe, förklara då?
Syftade till att en deff avser att man har någon muskelmassa att frambringa.
LarsLasr
2012-04-27, 23:00
Fan nu blev jag fundersam igen, behöver jag inte deffa ett tag till tro? öööö o.o
Sikta på längd i cm - 100 på ~10% kroppsfett och du kommer ha fin fysik, i ditt fall skulle det vara 80kg på 180cm.
Detta brukar vara en bra standardregel, några kilo mindre funkar också, men att deffa på längd - 110 brukar bara resultera i att man ser smal och tanig ut.
Som exempel har du ju Mikael Hollsten(prime) på 189cm och 92kg, och han är ju ändå en av dom gladiatorerna som har minst muskler.
Sikta på längd i cm - 100 på ~10% kroppsfett och du kommer ha fin fysik, i ditt fall skulle det vara 80kg på 180cm.
Detta brukar vara en bra standardregel, några kilo mindre funkar också, men att deffa på längd - 110 brukar bara resultera i att man ser smal och tanig ut.
Som exempel har du ju Mikael Hollsten(prime) på 189cm och 92kg, och han är ju ändå en av dom gladiatorerna som har minst muskler.
Sen funkar ju inte den regeln lika bra på dom (väldigt få) som har extremt smala ben. Väldigt många kilon försvinner där, så är det för mig. Och det kan vara så för TS, vet inte om han lagt upp bild - men de skulle hjälpa!
Förstår inte alls vad du menar :smash: *rolleyes*
Alltså det är såhär det ligger till: Jag ska i juni till massa ställen med klassen o bada m.m, och sommaren är ju här snart. Det är därför jag började deffa först o främst.
Antigen börjar jag bygga nu eller går ner lite mer i vikt, jag tänkte mig till 66-67 kg isåfall.
speedy83
2012-04-28, 09:38
Jag är ju ungefär jämnlång med dig (+1 cm) och väger idag ca:75-76 och tycker jag är väldigt smal! därför det känns lite konstigt att du vill väga ytterliggare 10 kilo mindre, jag är väldigt smalt byggd också så måste säga att jag har svårt att se det framför mig :) Känns som att det skulle bli bättre med lite muskler på kroppen istället. Har du gjort någon fettprocentmätning eller dyl?
Jag är ju ungefär jämnlång med dig (+1 cm) och väger idag ca:75-76 och tycker jag är väldigt smal! därför det känns lite konstigt att du vill väga ytterliggare 10 kilo mindre, jag är väldigt smalt byggd också så måste säga att jag har svårt att se det framför mig :) Känns som att det skulle bli bättre med lite muskler på kroppen istället. Har du gjort någon fettprocentmätning eller dyl?
Okej! Nej, har inte gjort någon FP mätning eller dyl.
Känner mig bara obekväm i min fettprocent.
Men visst! Fall jag kan lägga på mig muskler men lite fett är jag villig att börja bygga men vet inte fall det går riktigt....
speedy83
2012-04-28, 10:02
Okej! Nej, har inte gjort någon FP mätning eller dyl.
Känner mig bara obekväm i min fettprocent.
Men visst! Fall jag kan lägga på mig muskler men lite fett är jag villig att börja bygga men vet inte fall det går riktigt....
Ett tips vore att då faktiskt kolla upp FP. Då är det lättare att veta hur man ligger och folk kan nog lättare ge råd. Vikt är alltid lite lurigt då det säger lite om hur man ser ut i kroppen.
Ett tips vore att då faktiskt kolla upp FP. Då är det lättare att veta hur man ligger och folk kan nog lättare ge råd. Vikt är alltid lite lurigt då det säger lite om hur man ser ut i kroppen.
Men hur kollar jag upp FP då? Kan lägga in en bild snart också...
Jag har sett bilderna i din journal. Du ska inte deffa, du ska bygga. Inte för att jag tror att du kommer att lyssna. Om målet är en snygg kropp är deff helt fel väg.
Jag kommer lägga mig på överskott nu, börja bygga! Kommer bli skit najs, tack för alla svar!
Återigen, nån som vill varna mig för något? Något jag ska akta mig för? Nå tips?
cakehole
2012-04-28, 23:14
Jag kommer lägga mig på överskott nu, börja bygga! Kommer bli skit najs, tack för alla svar!
Återigen, nån som vill varna mig för något? Något jag ska akta mig för? Nå tips?
Lägg dig på ett svagt/moderat överskott, där överskottskalorierna består av stärkelserika råvaror såsom, potatis, ris, havregryn osv..
Det räcker gott och väl om du får i dig 2g protein kg/kroppsvikt och jag skulle säga att sikta på max 1g fett kg/kroppsvikt och lägg sedan resten av dina kalorier på kolhydrater (bra sådana).
Tänk på att det inte är ett maraton, sikta på några kilo om året bara (med andra ord ta det väldigt lugnt) och stoppa inte i dig något som du inte behöver "bara för att det är bulk!!1!"
2 kg om året, 15 års tränande = 30 kg på det du väger nu, - 10 kg, ca 90 pannor.
... och träna hårt, Annars lär det vara skeletor på beachen.
Varför får Skeletor alltid klä skott för taniga killar? Han är ju grov som fan!
http://i.ytimg.com/vi/s428KRPYOIo/0.jpg
Tack för svar allihopa! Tänkte dela med mig av mitt schema som jag lagt upp nu och se vad ni tycker? Feedback vore schysst! Vad kan ändras?
Mån: Bröst, axlar, triceps (Fokus på bröst)
Tis: Rygg, Biceps, Mage
Ons: Vila
Tor: Axlar, bröst, triceps (Fokus på axlar)
Fre: Vila
Lör: Ben, rygg, biceps
Sön: Vila
(3-5 sets) x (8-12 reps)
Mån:
Bänkpress--------------------(Bröst)
Snedbänk--------------------(Bröst)
Sidolyft----------------------(Axlar)
Sittande hantelpress---------(Axlar)
Triceps extension------------(Triceps)
Pushdown ------------------(Triceps)
Tis:
Latsdrag---------------------(Rygg)
Stångrodd-------------------(Rygg)
Stångcurl--------------------(Biceps)
Hantelcurl-------------------(Biceps)
Ons:
Vila
Tor:
Sittande hantelpress---------(Axlar)
Sidolyft---------------------(Axlar)
Snedbänk-------------------(Bröst)
Bänkpress-------------------(Bröst)
Pushdowns------------------(Triceps)
Triceps extension------------(Triceps)
Fre:
Vila
Lör:
Knäböj----------------------(Ben)
Stångrodd------------------(Rygg)
Latsdrag--------------------(Rygg)
Hantelcurl-------------------(Biceps)
Stångcurl-------------------(Biceps
Sön:
Vila
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.