handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp med HIIT!

LillisJ
2012-04-15, 16:13
Tjenare!

Är p15 och har gymmat i ~2 månader. Tänkte börja köra cardio nu, första gången sprang jag intervaller (Sprang 30 sek, gå i rask takt i ~90sek). Efter ett par gånger så kändes det som att magen skulle explodera. Antog att det var ett bra tecken men ingen känsla jag vill få ofta.

Nu till frågan, hur kan jag öka min kondition utan att köra HIIT? Målet är ju att jag ska kunna köra HIIT(~15 intervaller på ett pass). Klarade 5 den här gången, men jag vill inte få känslan av att magen ska explodera följt av illamående. Är den långpromenader som gäller eller? Har hört att distanslöpning bryter ner muskler så det är uteslutet.

Mitt nuvarande schema är:

Måndag: Ben
Tisdag: Bröst + Triceps
Onsdag: Axlar + mage
Torsdag: Cardio
Fredag: Biceps + Rygg
Lördag: Cardio
Söndag: Vilodag

Längd: ~190CM
Vikt: ~71kg

Använder mig av Whey protein, gainer och Kreatin Monohydrat.

Bjuder på stavfel/grammatiksfel! :-) (Ni får gärna påpeka brister i mitt schema, samt om jag förklarar dåligt som jag brukar :P)

Tack! /L :)

LillisJ
2012-04-15, 17:44
Bump! :confused:

deerp
2012-04-15, 18:23
Bump! :confused:

skynda långsamt.. vill du bli bra på hiit så kör hiit

LearJet
2012-04-15, 18:54
Intervallträning är det bästa sättet att förbättra sin kondition, vad du än kallar det måste du pressa upp din puls, för att kroppen skall få bättre syreupptagning.

Däremot om du har extrema problem med 30 på och 90 av pröva istället kortare intervaller 20 på 90av tex...

Att ha en pulsklocka hjälper mycket, då kan du anpassa intervallen till pulsen istället, spring tills pulsen når 90% och jogga sakta tills pulsen går ner till 70% t.ex

Masterpan
2012-04-15, 19:18
Intervallträning är det bästa sättet att förbättra sin kondition, vad du än kallar det måste du pressa upp din puls, för att kroppen skall få bättre syreupptagning.

Däremot om du har extrema problem med 30 på och 90 av pröva istället kortare intervaller 20 på 90av tex...

Att ha en pulsklocka hjälper mycket, då kan du anpassa intervallen till pulsen istället, spring tills pulsen når 90% och jogga sakta tills pulsen går ner till 70% t.ex

Du verkar på banan med intervaller, så kan ju passa på att ställa en liten fråga :)

Testade att köra intervall häromdagen och körde då 110 meter sprint o lunka tillbaka, sprint o lunk tillbaka osv 5 ggr, efter det va ja helt färdig. Körde jag för lite? Tog cirka en kvart, på de 3 sista va ja tvungen att vila nån minut.. :D Fick kväljningar efter 3e intervallen..

Va också första konditionspasset på ett halvår.. :Virro

LearJet
2012-04-15, 20:07
Testade att köra intervall häromdagen och körde då 110 meter sprint o lunka tillbaka, sprint o lunk tillbaka osv 5 ggr, efter det va ja helt färdig. Körde jag för lite? Tog cirka en kvart, på de 3 sista va ja tvungen att vila nån minut.. Fick kväljningar efter 3e intervallen..

Va också första konditionspasset på ett halvår..

Det finns tusentals olika sätt att köra intervaller och fartökningar på, så det kan inte finnas rätt eller fel. Så länge du genomför en hyffsad snabb ökning av pulsen följt av en kort vila funkar det mesta. Kom ihåg också att intervaller är enormt krävande, man måste ha en bra grundkondtion och sprungit en hel del innan man sätter allt för mycket kraft.

Det som du beskriver att köra korta sprinter 110meter funkar utmärkt, dock vill jag bara tipsa om att kör du sådana korta intervaller är det viktigt att hålla samma hastighet genom alla. Dvs att rusa de två första och sen inte orka med resten är ganska bortkastat. Försök håll en hög men genomförbar fart genom alla. hellre pressa skiten ur dig i de sista. Annars drar du på dig mjölksyra tidigt och får inte ut lika mycket av träningen.

tidvis skulle jag säga 20-30minuter är ganska lagom beroende på hur ansträngande passet varit. OBS Jag räknar inte med uppvärmning eller nedjogg

Försök få in åtminstone 1 eller 2 intervall pass per vecka, och kom ihåg att lyssna på kroppen att den hinner återhämta sig mellan passen

om du vill ha lite tips på intervaller så kan jag tipsa om 10sekunderbackenintervallen (den går helt enkelt ut på att varje gång du springer i en uppförsbacke på din löprunda gasar du fullt i max 10sek och sen återgår till vanliga löpningen tills nästa backe kommer)

Själv kör jag för tillfället mycket backträning gasar uppför och joggar sakta ner osv. Men även den vanliga 30 sekunder på 60 s Av, kör jag mycket ca10-12 intervaller totalt brukar det bli per pass.

Pröva dig fram och ha tålamod. Det kommer att ge resultat

Illa mår vi alla under Intervallerna, but "pain is only temporary" =)

Tanman
2012-04-15, 20:28
Jag antar att du med bättre kondition menar VO2max och i så fall kan du prova om 4minuters intervaller passar dig bättre än rena sprintintervaller.
Kör hårt (men inte absolut max) i 4 min och vila sedan i 4 min. Upprepa 4 gånger.
Sen är jag ett fan av tröskelpass också, 20-30min i en fart du tror att du egentligen kan hålla en timme. Kan upplevas ngt enklare och ger mycket tillbaka oavsett tidigare träningsnivå. Mindre risk för akuta skador också.

begt
2012-04-15, 20:32
Kör inte bara intervaller, då tröttar du ut dig-- tänk på att nettoeffekten av din träning ska vara uppbyggande. Som nybörjare vinner du mycket på att köra distanspass också. Du behöver inte vara så rädd för att löpningen skulle sabba ditt muskelbyggande, särskilt inte om det sker på olika dagar.

Elitidrottare som Northug och Hellner tränar styrka samma dag som de kör tunga konditionspass, så för en vanlig dödlig så är det inget att bli hysterisk över. Då är det antagligen betydligt viktigare hur du styrketränar och vad du äter, samt hur mycket vila och återhämtning du får.

z_bumbi
2012-04-16, 08:34
Har du nyss börjat så kommer du att tjäna betydligt mer på att springa i jämnt tempo och öka distansen och farten där. Sen kan du börja köra intervall något av veckans pass för att sedan öka antalet (om du nu vill göra det).

LillisJ
2012-04-16, 23:58
Tack för alla kommentarer! Ska nog försöka mig på distanslöpning i några veckor för att få upp konditionen. :-)