handdator

Visa fullständig version : Hur mycket mjölk är för mycket?

Strand93
2012-04-12, 20:27
Normalt dricker jag ungefär 1-2L standardmjölk om dagen samt några glas mellanmjölk till skollunchen. Men eftersom jag känner att jag inte får i mig så mycket kalorier som jag behöver (har svårt för att äta mycket mat) så har jag börjat dricka stora mängder mjölk. Det är ett otroligt lätt sätt att få i sig kalorier. Så därför undrar jag hur mycket mjölk som är för mycket? Är säg 3L standardmjölk om dagen för mycket för kroppen? Är 18 år, man

Och hur länge "ska" man dricka mjölk? Många säger att man inte ska dricka allt för mycket mjölk när man kommer upp i 22-23 årsåldern. Är detta bullshit?

Sniggel
2012-04-12, 20:43
Svårt att säga

Det jag tycker man kan fundera på är:

1. Känslighet för laktos - är du kanske gasig och dålig i magen?
2. Sambandet mellan högt kalciumintag och risken för prostatacancer - Där finns ett samband, om det är något att bry sig om får man själv försöka avgöra.
3. Acne - vissa verkar lättare få finnar av hög konsumtion av mjölkprodukter

Annars är det högkvalitativt protein i mjölk samt bra näringsvärde.

paatrik
2012-04-12, 20:51
Smör och grädde i kosten kan hjälpa, höjer dessutom maten något oerhört.

Lychgate
2012-04-12, 20:55
Finns folk som kör GOMAD(Gallon of milk a day) bulk. Det är nära på 3.8 liter.

Sen hur bra det är kan jag inte uttala mig om.

blondyz
2012-04-12, 21:08
Ptja, tror inte det finns något allmänt svar. Skulle man fråga någon expert skulle denna kanske säga att 3L mjölk är i överkant, men då får man ha i åtanke att det är just en generalisering. Så länge det fungerar bra för dig ser jag inte någon direkt nackdel, men jag hade försökt sprida ut det på iaf ½-1L i stöten.

Själv dricker jag ca 1½ L om dagen och fyller 22, alltid druckit en del mjölk och tycker det är grymt gott.

ProteinKreatin
2012-04-12, 21:12
Gick inte så bra för mig kan jag ju säga. Snittade 3L om dagen i ett par månader förra året, blev ganska orolig i magen av det till sist.

Strand93
2012-04-12, 21:18
Ptja, tror inte det finns något allmänt svar. Skulle man fråga någon expert skulle denna kanske säga att 3L mjölk är i överkant, men då får man ha i åtanke att det är just en generalisering. Så länge det fungerar bra för dig ser jag inte någon direkt nackdel, men jag hade försökt sprida ut det på iaf ½-1L i stöten.

Själv dricker jag ca 1½ L om dagen och fyller 22, alltid druckit en del mjölk och tycker det är grymt gott.

Ja alltså jag dricker ju inte 3L vid ett och samma tillfälle :D Självklart är det utspritt över dagen

Inge Enveten
2012-04-12, 21:26
Har för mig att risk för prostatacancer ökar vid högre kalciumintag. Så det kanske blir problematiskt med det där. I övrigt är det lugnt if it fits your macros.

PeterN0rth
2012-04-12, 21:50
Mjölk är förmodligen det bästa enskilda livsmedlet och det är tillräckligt för att offra prostatan för.

Obsolete Lund
2012-04-13, 09:04
Om du bara har problem att få i dig kalorier och inte saknar ngt annat i din kost så är Oboy i mjölken ett enkelt sätt att öka på energiintaget om du har problem att äta mer vanlig mat

Zizou
2012-04-13, 09:09
Har för mig att risk för prostatacancer ökar vid högre kalciumintag. Så det kanske blir problematiskt med det där. I övrigt är det lugnt if it fits your macros.

Finns lite intressant läsning om det här; http://traningslara.se/mjolk-och-prostatacancer-vad-vet-man/

Kopierat från slutordet;

Den något tråkiga kontentan är alltså att man inte vet varken om risken för prostatacancer ökar med hög konsumtion av mjölkprodukter och inte heller vad som i så fall är den ensamt avgörande – eller, bland flera, mest avgörande – faktorn i mjölkprodukterna. Så undvik att extremkonsumera men uteslut inte för den delen helt och hållet om du nu gillar mjölkprodukter. Det är väl det slutliga rådet man kan ge.

Apos78
2012-04-13, 10:14
Jag skulle, utan att länka till pubmed, säga att tre liter än onödigt mycket. Det finns mycket annat du kan göra för att berika din mat med extra energi. Att basera en betydande del av energiintaget p åett livsmedel tror jag inte är en strategi som är hållbar i längden. Bättre då att peta lite här och där och på så sätt komma upp i samma tillskott av energi.

cero
2012-04-13, 13:30
Tittar du på innehållsförteckningen så ser du att 1 DL mjölk ger b.la. 15% RDI kalcium. Så jag skulle rekommendera 0.5 L per dag. Då har du även lite utrymme till andra mejeriprodukter.

Tycker det är onödigt att överkonsumera (om man nu klassar 2-3 L som det) ett enskilt livsmedel, när det finns så många andra. Ät en varierad kost.

vicarious
2012-04-13, 14:35
Mjölk är förmodligen det bästa enskilda livsmedlet och det är tillräckligt för att offra prostatan för.

Visst, när du sitter på ett internetforum frisk och kry är det lätt att säga så. Kom tillbaks när du är drabbad ska vi se om du är lika morsk :)

PeterN0rth
2012-04-13, 18:34
Visst, när du sitter på ett internetforum frisk och kry är det lätt att säga så. Kom tillbaks när du är drabbad ska vi se om du är lika morsk :)

Om jag inte har helt fel så är det den vanligaste formen av cancer hos män och knappast tack vare mjölk. Chanserna att klara sig och bli frisk är dessutom väldigt stora tack och lov.

exevision
2012-04-13, 18:49

Jag tar hellre prostatacancer än tarmcancer. Mjölk kan skydda mot just cancer i tarmar och mage.

Donner
2012-04-13, 19:16
Jag tar hellre prostatacancer än tarmcancer. Mjölk kan skydda mot just cancer i tarmar och mage.

Fast det gör det ju även om man inte dricker 3L om dagen vilket är det folk opponerat sig mot.

PeterN0rth
2012-04-13, 19:18
Fast det gör det ju även om man inte dricker 3L om dagen vilket är det folk opponerat sig mot.

Nu handlar det väl om att man inte ska dricka mer än 1-2 glas om dagen? Då blir genast 1-1.5 liter väldigt mycket...3....över

Donner
2012-04-13, 19:21
Nu handlar det väl om att man inte ska dricka mer än 1-2 glas om dagen? Då blir genast 1-1.5 liter väldigt mycket...3....över

Va? Det är ju just det både jag och andra skrivit. Att x antal liter är i överkant.
Och det jag menade med mitt inlägg var att en mindre mängd mjölk också skyddar mot tarmcancer. Så man tvingas alltså inte välja mellan pest och kolera.

PeterN0rth
2012-04-13, 19:39
Va? Det är ju just det både jag och andra skrivit. Att x antal liter är i överkant.
Och det jag menade med mitt inlägg var att en mindre mängd mjölk också skyddar mot tarmcancer. Så man tvingas alltså inte välja mellan pest och kolera.

Jo pest blir det om man utesluter mjölken och enbart satsar på 1-2 glas. Dessutom så finns det väl inga riktiga studier på om mjölk ger cancer eller inte? Alltså för mycket kalcium.

Donner
2012-04-13, 19:42
Jo pest blir det om man utesluter mjölken och enbart satsar på 1-2 glas. Dessutom så finns det väl inga riktiga studier på om mjölk ger cancer eller inte? Alltså för mycket kalcium.

Fast ingen har väl sagt att man bara ska dricka 1-2 glas (kanske har missat det helt). Det folk säger är att 3L är i överkant. Nej det finns inget som är 100%-igt så att säga men onödigt att chansa när dessutom 3L är mycket att trycka i sig om dagen. Varför inte bara äta något annat?

PeterN0rth
2012-04-13, 19:53
Fast ingen har väl sagt att man bara ska dricka 1-2 glas (kanske har missat det helt). Det folk säger är att 3L är i överkant. Nej det finns inget som är 100%-igt så att säga men onödigt att chansa när dessutom 3L är mycket att trycka i sig om dagen. Varför inte bara äta något annat?

1-2 är standard för en vuxen person. Men det skulle lika väl kunna gå med 3 liter. Man får prova sig fram och ett liv utan sina kulor är inte hela världen.

Donner
2012-04-13, 19:56
1-2 är standard för en vuxen person. Men det skulle lika väl kunna gå med 3 liter. Man får prova sig fram och ett liv utan sina kulor är inte hela världen.

Kanske inte för dig men för många är det. Därför är det oerhört dumt att du sitter och uttalar dig som du gör. Skillnaden mellan 1-2 glas och 3L är ganska så stor. Allt är inte svart och vitt. Varför MÅSTE du häva i dig 3L istället för låt oss säga 1 och äta någon mat till det istället?

PeterN0rth
2012-04-13, 19:58
Kanske inte för dig men för många är det. Därför är det oerhört dumt att du sitter och uttalar dig som du gör. Skillnaden mellan 1-2 glas och 3L är ganska så stor. Allt är inte svart och vitt. Varför MÅSTE du häva i dig 3L istället för låt oss säga 1 och äta någon mat till det istället?

Jag dricker bara 1-1.5 och prostatacancer är lotteri, antingen får du det eller inte. Du får garanterat större problem med rökning och alkohol.

Donner
2012-04-13, 20:02
Jag dricker bara 1-1.5 och prostatacancer är lotteri, antingen får du det eller inte. Du får garanterat större problem med rökning och alkohol.

Fast som sagt, det vet vi ju inte om det är. Därav min tes; Det är onödigt att chansa.

Oxe
2012-04-13, 20:05
Jag dricker minst 3 liter om dagen, för att det är gott, billig protein källa och lätt drucket.

I min ungdom när jag var mer målinriktad så var det 5-6 liter om dagen

Tiefensee
2012-04-14, 23:02
Det är ju ganska höga halter retinol i mjölk.
Ska man dricka mjölk så drick ekologisk lättmjölk, där är fettet reducerat och eftersom den är ekologisk är det förbjudet att tillföra något = ingen a-vitamin.

Sverker
2012-04-15, 06:20
Mjölk är berikat för att kosten normalt innehåller lite reitnol/A-vitamin.

Det är lever och leverpastej som det är lätt att överdosera retinol med. Mjölk ger knappt dagsbehovet ifall man är storkonsument av mjölk.

Eddie Vedder
2012-04-15, 06:29

Nej den är berikad trots att vi redan äter tillräckligt med retinol. Det finns ingen bra motivering till varför det är kvar mer än "Det tas bort vid fettreducering så vi ersätter, och det har vi alltid gjort". Sen om det har någon betydelse i praktiken kan man ju diskutera, det behöver ju varken vara bra eller dåligt. Men på kostens låga innehåll lär det i alla fall inte bero.

Sverker
2012-04-15, 06:39
Tradition. Man ändrar inget vinnande lag.

Men kosten innehåller lite retinol. Mjölkfett och lever är de källor jag ser framför mig. Givetvis kan organ som ögon också innehålla retinol*spy*
Ser du några andra källor till retinol ?
A-vitamin var det första vitaminet som upptäcktes och beskrevs. Historien är lång och retinolbrist fanns vid upptäckten av vitaminet.

Eddie Vedder
2012-04-15, 06:50

Men kosten innehåller lite retinol. Mjölkfett och lever är de källor jag ser framför mig. Givetvis kan organ som ögon också innehålla retinol*spy*
A-vitamin var det första vitaminet som upptäcktes och beskrevs. Historien är lång och retinolbrist fanns vid upptäckten av vitaminet.

Animalier generellt innehåller retinol. Inga jättemängder men tillräckligt för att den svenska kosten generellt duger. Särskilt om man äter lite karoten här och där. Självklart är det ett problem när mycket tomma kalorier intas men det gäller ju för alla näringsämnen.

Att laget är vinnande är inget vi vet, det är en gissning. Det finns ju som du vet även vissa idéer, spekulationer än så länge, om att det gör mer skada än nytta.

Sverker
2012-04-15, 07:15
Laget är vinnande eftersom A-vitaminbrist inte finns i Sverige idag.

Att angripa benskörhet genom att ta bort retinolberikning är EXTREMT långsökt. Bättre att förbättra halkbekämpningen vintertid, öka belysningen nattetiden längs torg och promenadstråk samt öka närvaron av närpoliser. Allt för att öka tryggheten hos våra äldre och locka ut dem.

Eddie Vedder
2012-04-15, 07:27
Laget är vinnande eftersom A-vitaminbrist inte finns i Sverige idag.

Nej det är en kraftig förenkling och det vet du. Du, eller någon annan, har ingen som helst aning om huruvida berikningen löst det problemet eller om en borttagning av den samma kommer skapa brist. Du kan ha rätt men du vet inte.

Och att ta bort berikningen är inte det minsta långsökt, det går fort. Ditt förslag skulle däremot kräva en enorm samhällsapparat och kanske skulle den inte påverka.

Vi tycker olika helt enkelt. Jag ser det som att man löser ett problem som inte existerar.

exevision
2012-04-15, 10:11

Och varför skulle man absolut förlora kulorna vid prostatacancer?

Tiefensee
2012-04-15, 18:12

Det är lever och leverpastej som det är lätt att överdosera retinol med. Mjölk ger knappt dagsbehovet ifall man är storkonsument av mjölk.

Man behöver ej vara storkonsument av mjölk för att få i sig dagsbehov. Både retinol och betakaroten i mjölk ju.
Ponera att en tant som precis lämnat klimakteriet, dricker mjölk för hon tror det ska stärka upp hennes ben, hon äter lever en gång i veckan och hon äter dagligen ett multivitamintillskott. Hon lär ju få benskörhet som ett brev på posten.
Inte för att mjölken kanske är den stora boven i dramat, men att tillsätta a-vitamin i mjölk (och multivitaminer för den delen) är för mig helt obegripligt och kan rentav vara skadligt.

Sverker
2012-04-15, 18:49
Ingen vet ifall retinol ger benskörhet eller inte.
Det enda som är visat är att svenskar dricker vitaminberikad mjölk och äldre svenskar har mer benskörhet än andra nationer.

Jag ser nytta med retinol för färgseende och för bra slemhinnor.
Vår äldre dam dricker antagligen 3 - 5 dl mjölk, ifall hon ens dricker mer mjölk än till kaffet.

Eddie Vedder
2012-04-15, 18:56
Ingen vet ifall retinol ger benskörhet eller inte.
Det enda som är visat är att svenskar dricker vitaminberikad mjölk och äldre svenskar har mer benskörhet än andra nationer.

Ingen vet heller om svenskars kost skulle bli för retinolfattig utan A-vitaminberikningen. Benskörhetshypotesen är inte argumentet. Argumentet är en berikning till hela befolkningen som kan vara i onödan. Något man annars är extremt restriktiv med.

Tiefensee
2012-04-15, 19:08
Javisst har retinol en funktion.
Men dagsbehovet är inte svårt att få i sig ens för nån som nästan bara äter skräpmat.

Så frågan är varför tillsätta något som vi ej behöver extra tillskott av, och som KAN ge osteoporos?
Lyckligtvis börjar vissa kosttillskottstillverkare lyssna (mivitotal kör t ex betakaroten istället för retinol och jag har för mig att frigg uteslutit a-vitamin ur sin produkt). Och att a-vitaminet är borta ur AD-dropparna är ju också något som tyder på att man börjat tänka mer i de banorna.

Finns ju en anledning till att arla-reklamen inte längre lyder "mjölk ger starka ben" :)

Sverker
2012-04-15, 20:00
Beta-karoten är ett sämre alternativ m a p upptaget. Misstänker att vi skulle få orange mjölk ifall mejeriet tillsatten motsvarande mängd beta-karoten.

Vi verkar inte riktigt komma överens av vad som är nödvändigt eller inte. Jag ser bara att retinolen finns med i mjölk. En stor andel av befolkningen dricker mjölk och mängderna blir knappt RDI vid normal konsumtion ( 0.5 - 1 liter / dag ). Ser inga risker med det.

PeterN0rth
2012-04-15, 20:22
Hur är det med mjölkmage, är det en myt eller stämmer det bra med laktosintolerans alt högt intag mjölk?

Tiefensee
2012-04-15, 20:33
Men även om vi inte är överrens, så är det väl lustigt att inte frågan lyfts fram?

7 dl 3%-ig mjölk räcker för att täcka dagsbehovet av a-vitamin. Det ger 107% av RDI.
1 ägg ger nästan hela dagsbehovet av a-vitamin.
1 skiva (2mm, 5gram) leverpastej ger hela dagsbehovet.
50 gram tonfisk ger dagsbehovet.
3 mums-mums (såna där gräddbollar) ger dagsbehovet.

Om vi sen ska räkna med all betakaroten som kroppen kan förvandla till retinol så blir det mer eller mindre en omöjlighet att få a-vitaminbrist.
Men ändock ska det tillsättas. Att frågan inte på allvar dyker upp tycker jag är märkligt, och även om du inte tycker att det är en onödig tillsats så måste du väl hålla med om att det är åtminstone lite konstigt att man inte talat mer om det?

Tolkia
2012-04-15, 20:40
Hur är det med mjölkmage, är det en myt eller stämmer det bra med laktosintolerans alt högt intag mjölk?
Om man är laktosintolerant får man problem med magen om man spisar laktos, ja. Däremot är det inte som producenterna av laktosfria produkter framställer det i TV-reklamen, att alla bubbliga magar beror på laktoskonsumtion eller laktosintolerans.

Eddie Vedder
2012-04-16, 07:48
Vi verkar inte riktigt komma överens av vad som är nödvändigt eller inte. Jag ser bara att retinolen finns med i mjölk. En stor andel av befolkningen dricker mjölk och mängderna blir knappt RDI vid normal konsumtion ( 0.5 - 1 liter / dag ). Ser inga risker med det.

Varför har vi då inte allmän berikning av zink, selen och magnesium exempelvis? Om nu varenda mikronutrient som någon någonstans kan få i sig för dåligt av genast ska berikas för hela befolkningen? När var A-vitaminbrist egentligen vanligt i Sverige? Och sedan dess lär ju intaget ha ökat eftersom vi äter mer animalier nu.

Perramja
2012-04-16, 09:40
Om man är laktosintolerant får man problem med magen om man spisar laktos, ja. Däremot är det inte som producenterna av laktosfria produkter framställer det i TV-reklamen, att alla bubbliga magar beror på laktoskonsumtion eller laktosintolerans.

Jag misstänker faktiskt att det inte är helt svart eller vitt, att det finns en gråzon mellan att vara "tollerant" mot laktos eller inte. Dvs att olika människor som bär på genuppsättningen för att kunna spjälka laktos kan producera olika mängder laktas, och därmed klarar av olika mängder laktos. Finns många exempel där personer som har genen för normal laktasproduktion uttryckt och ändå inte klarar av större mängder laktos medans andra kan dricka flera liter mjölk utan att bli dåliga i magen. Tror inte det finns någon forskning som stödjer detta än dock vad jag vet, men misstänker att det kan vara oerhört individuellt hur pass mycket laktos du kan spjälka (om du har genuppsättningen för normal laktasenzymproduktion). Därmed tror jag att många bubbliga magar visst kan bero på ett för stort intag av laktos hos vissa individer, men givetvis generaliseras det för grovt i TV:)

juulia_
2012-04-16, 10:05
Jag misstänker faktiskt att det inte är helt svart eller vitt, att det finns en gråzon mellan att vara "tollerant" mot laktos eller inte. Dvs att olika människor som bär på genuppsättningen för att kunna spjälka laktos kan producera olika mängder laktas, och därmed klarar av olika mängder laktos. Finns många exempel där personer som har genen för normal laktasproduktion uttryckt och ändå inte klarar av större mängder laktos medans andra kan dricka flera liter mjölk utan att bli dåliga i magen. Tror inte det finns någon forskning som stödjer detta än dock vad jag vet, men misstänker att det kan vara oerhört individuellt hur pass mycket laktos du kan spjälka (om du har genuppsättningen för normal laktasenzymproduktion). Därmed tror jag att många bubbliga magar visst kan bero på ett för stort intag av laktos hos vissa individer, men givetvis generaliseras det för grovt i TV:)

Jag är beredd att hålla med dig. Brukar inte dricka mjölk som måltidsdryck men ett glas mjölk till maten kan jag dricka utan problem. Viss typ av mat är ju godare med mjölk (pannkakor/nybakat/köttsoppa) och dricker jag då 3-4 (25 cl) glas mjölk rasar magen på en gång. Samma sak om jag käkar risgrynsgröt, så jag misstänker det är sant som du säger - att laktasproduktionen kan variera mellan olika individer och att man inte behöver vara "100 % intolerant".

Apos78
2012-04-16, 13:04

Jag är beredd att hålla med dig. Brukar inte dricka mjölk som måltidsdryck men ett glas mjölk till maten kan jag dricka utan problem. Viss typ av mat är ju godare med mjölk (pannkakor/nybakat/köttsoppa) och dricker jag då 3-4 (25 cl) glas mjölk rasar magen på en gång. Samma sak om jag käkar risgrynsgröt, så jag misstänker det är sant som du säger - att laktasproduktionen kan variera mellan olika individer och att man inte behöver vara "100 % intolerant".

Nej svart eller vitt är det inte. De flesta som är laktosintoleranta klarar en viss mängd laktos per dag men det är högst individuellt hur stor mängd detta är. Och det behöver inte nödvändigtvis vara enbart mängden laktos som avgör om magen börjar spöka. Det kan likväl vara något annat i det man ätit som ger effekten magont. Väldigt sällan, om någonsin, som det enbart handlar om en komponent i maten över längre sikt.

Perramja
2012-04-16, 15:01
Nej svart eller vitt är det inte. De flesta som är laktosintoleranta klarar en viss mängd laktos per dag men det är högst individuellt hur stor mängd detta är. Och det behöver inte nödvändigtvis vara enbart mängden laktos som avgör om magen börjar spöka. Det kan likväl vara något annat i det man ätit som ger effekten magont. Väldigt sällan, om någonsin, som det enbart handlar om en komponent i maten över längre sikt.

Vad tror du om det jag diskuterade, att även personer med laktostollerans kan tåla olika nivåer av laktos? Jag kan ta mig själv och en kompis som exempel, vi gjorde ett litet test för skoj skull. Vi båda har genuppsättningen för en normal laktasproduktion enligt standardtesterna men jag klarar inte mer än ett par tre glas mjölk eller fil, dricker jag mer blir magen som en ballong. Han däremot kan dricka flera liter rakt av utan att få några besvär alls med magen. Jag har även testat att försöka vänja magen för större volymer av laktos under flera veckor men utan resultat. Vår gissning var iaf att han av något skäl producerar mer laktasenzym än mig och därmed är kapabel till att spjälka en större mängd laktos, men det är som sagt bara en gissning...vad tror du?

Sverker
2012-04-16, 17:17
Varför har vi då inte allmän berikning av zink, selen och magnesium exempelvis? Om nu varenda mikronutrient som någon någonstans kan få i sig för dåligt av genast ska berikas för hela befolkningen? När var A-vitaminbrist egentligen vanligt i Sverige? Och sedan dess lär ju intaget ha ökat eftersom vi äter mer animalier nu.

Men orsaken finns i Tiefensee text:
7 dl 3%-ig mjölk räcker för att täcka dagsbehovet av a-vitamin. Det ger 107% av RDI..

För att ersätta vitaminerna som fanns lösta i mjölkfettet tillsatte man den i lättmjölken. Allt för att mjölken skulle behålla sitt näringsvärde. Samma sak med vetemjöl. Man tillsatte några B-vitaminer och järn för att ersätta näringsämnena som fanns i grodden och skalet i fullkorsmjölet.

Eddie Vedder
2012-04-16, 18:30
För att ersätta vitaminerna som fanns lösta i mjölkfettet tillsatte man den i lättmjölken.

Jo jag vet det. Det var det jag skrev i #29. Det bygger på att man ersätter det man tagit bort. Inget annat. Inte utifrån ett övervägande om risk för brist. Man har ju tagit bort A-delen i AD-droppar för barn. Och inte har vi en epidemi av A-vitaminbrist hos barn för det.

Peter Hansen
2012-04-16, 21:53
Nej den är berikad trots att vi redan äter tillräckligt med retinol. Det finns ingen bra motivering till varför det är kvar mer än "Det tas bort vid fettreducering så vi ersätter, och det har vi alltid gjort". Sen om det har någon betydelse i praktiken kan man ju diskutera, det behöver ju varken vara bra eller dåligt. Men på kostens låga innehåll lär det i alla fall inte bero.

Äter vi tillräckligt med retinol utan en berikad mjölk då? Jag har ingen aning men jag undrar om du menar med eller utan den berikade mjölken.

Jag tror SLV hävdar att vi borde äta mer lever än vad vi gör idag.

Tror du, Sverker, att retinolbristen uppkommit när vi "förfinade" vår kost genom att bara äta de vi nu klassar som aptitliga styckningsdetaljer? Om vi fortsätter med det, precis som vi gör med våra spannmål, kommer det ju behövas med och mer berikning av mikronutrienter av vår kost?

Angående vad som är för mycket mjölk kan man ju fråga sig vad som är för lite mjölk också? Det går ju utmärkt att klara sig utan mjölkprodukter.

Tolkia
2012-04-16, 22:49
Angående "mjölkmage", så ser jag ett problem med att vilja sätta mjölketikett på alla kassa magar, och det är att man mörkar andra mag/tarmproblem. Jag har t.ex. sett ett par fall där glutenintolerans diagnostiserades hos vuxna individer som typ hela sina liv haft problem med magen och järnbrist med allt vad det kan innebära för livskvaliteten. Orsak? Man hade tänkt att ja, det var säkert laktosintolerans, det var ju så många som hade det ...

Jonte12
2012-04-17, 00:03
Normalt dricker jag ungefär 1-2L standardmjölk om dagen samt några glas mellanmjölk till skollunchen. Men eftersom jag känner att jag inte får i mig så mycket kalorier som jag behöver (har svårt för att äta mycket mat) så har jag börjat dricka stora mängder mjölk. Det är ett otroligt lätt sätt att få i sig kalorier. Så därför undrar jag hur mycket mjölk som är för mycket? Är säg 3L standardmjölk om dagen för mycket för kroppen? Är 18 år, man

Och hur länge "ska" man dricka mjölk? Många säger att man inte ska dricka allt för mycket mjölk när man kommer upp i 22-23 årsåldern. Är detta bullshit?

Tänk på att alla människor är "laktosintoleranta". Det är bara en fråga om mängd av enzymet laktas, och om man går över gränsen och retar det så sänks normalnivån. Detta skedde för mig när jag låg på dina nivåer ungefär för många år sen. Men jag är fortfarande intolerant mot laktosiga mjölkprodukter... värt att ha i åtanke för alla som kör mkt mjölk.

Eddie Vedder
2012-04-17, 07:18
Äter vi tillräckligt med retinol utan en berikad mjölk då? Jag har ingen aning men jag undrar om du menar med eller utan den berikade mjölken.

Det är det jag diskuterat hela tråden nu. Jag tror det är helt lugnt på A-vitaminsidan för svenskarna även utan berikningen. Det är Sverker som gör de säkra påståendena, inte jag.

Tiefensee
2012-04-17, 11:31

Man behöver knappast anstränga sig för att komma upp i RDI av a-vitamin, inte ens om man helt utesluter mejeriprodukter. Det är många animalier som innehåller retinol och det är ännu fler livsmedel som innehåller tillräckliga mängder beta karoten.
Däremot är det ganska lätt att komma upp i höga halter retinol, speciellt om man äter lever och/eller multivitamintillskott. Många är numera eniga om att för höga ( långt under toxisk dos dock) intag av retinol kan orsaka osteoporos

jo3y227
2012-04-17, 15:10

Själv körde jag GOMAD (Gallon of mild a day/4 liter) i 15 dagar utan några större bekymmer. Mådde väl lite illa när jag drack 2 liter vid ett tillfälle men inget mer. Rekommenderar VERKLIGEN denna dieten för att gå upp i vikt. Detta i kombination med SL5x5 förändrade min fysik helt. Det där med åldern är nog mest bullshit. Säkert gubbar som säger "Spar på vattnet, drick öl" som säger att man ska sluta dricka mycket mjölk.

*Edit* Kan ej svara på om det är farligt i längden att dricka så mycket. Men kan svara på att det inte är farligt om man gör det i 1 månadsperioder och sen går tillbaka till vanlig kost.

Strand93
2012-04-17, 16:07
Själv körde jag GOMAD (Gallon of mild a day/4 liter) i 15 dagar utan några större bekymmer. Mådde väl lite illa när jag drack 2 liter vid ett tillfälle men inget mer. Rekommenderar VERKLIGEN denna dieten för att gå upp i vikt. Detta i kombination med SL5x5 förändrade min fysik helt. Det där med åldern är nog mest bullshit. Säkert gubbar som säger "Spar på vattnet, drick öl" som säger att man ska sluta dricka mycket mjölk.

*Edit* Kan ej svara på om det är farligt i längden att dricka så mycket. Men kan svara på att det inte är farligt om man gör det i 1 månadsperioder och sen går tillbaka till vanlig kost.

Låter bra, tänkte göra det i kanske en månads tid för att sen utvärdera om det var värt det eller ej. Är ju så lätt att klunka mjölk och det kostar inte så värst mycket heller.

Sverker
2012-04-17, 18:04
Det är det jag diskuterat hela tråden nu. Jag tror det är helt lugnt på A-vitaminsidan för svenskarna även utan berikningen. Det är Sverker som gör de säkra påståendena, inte jag.

Väntar fortfarande på ett abstrakt som redovisar svenskarnas intag av olika vitaminer. Har faktiskt ingen koll själv där.

Svensk Mjölk är part i målet men texten är bra:
http://www.svenskmjolk.se/Mjolk-smor-och-ost/Naring/18-av-22-viktiga-naringsamnen-som-finns-i-mjolk/Vitamin-A/

Biter mig själv i tungan hela tiden eftersom jag själv tycker om leverpastej och tycker att leverpastej är en bra produkt. Tyvärr blir ett rimligt intag en eller två små askar i månaden.

Att jag är säker i tråden kansker är mer beroende på att jag inte ser kopplingen benskörhet och retinol när jag själv upplever att äldre ser risken att halka eller utsättas för våld är större.

Eddie Vedder
2012-04-17, 19:24
Att jag är säker i tråden kansker är mer beroende på att jag inte ser kopplingen benskörhet och retinol när jag själv upplever att äldre ser risken att halka eller utsättas för våld är större.

Men det är ju för hundrade gången inte främst benskörhetsaspekten utan frågan om att man berikar en produkt för hela befolkningen trots att det inte finns en bristproblematik. Tror du man medvetet utsätter små barn för brist eller tror du att man insett att deras kost är adekvat? Och varför skulle vuxna få i sig mindre än små barn?

Riksmaten är ju lättast att kolla på även om det är väldigt gamla data nu.

http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/kostundersokningar/riksmat.pdf

Nu väntar jag på dina källor för att svenskar som grupp är i riskzonen för A-vitaminbrist.

Sverker
2012-04-17, 19:49
Tack för länken Eddie.

Finns i texten:
Intaget av preformerat retinol (från animaliska livsmedel och berikning)
var i genomsnitt 775 μg/d bland kvinnor och 1 000 μg/d bland män (tabell
61b). Äldre kvinnor och män hade ett högre intag av retinol än vad yngre
hade.
Då verkar allt vara lugnt. RDI ligger där någonstans.Laget är fortfarande vinnande:thumbup:

Jag avstår avsikligt att räkna in beta-karoten. Jag ser beta-karoten som en ren antioxidant. Sedan är det inte alla som äter kokta grönsaker. Äldre gör det men jag har lite svårt att se barn och ungdomar äta kokta grönsaker, dagligen.

Eddie Vedder
2012-04-17, 19:52
Du har bestämt dig på förhand så vi behöver inte diskutera mer.

Eddie Vedder
2012-04-24, 18:56
Kan verkligen rekommendera det här avsnittet från Kropp & Själ om mjölkkonsumtion. Dels om påståendet om att "mjölk ger starka ben" som ju saknar evidens, att så många idag uppger att de är laktosintoleranta, mjölken ur ett kulturhistoriskt perspektiv i den svenska kosten och så det här med prostatacancer. Ett jättebra program tycker jag, med flera aspekter av mjölken.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1272&artikel=5077352

Det är väldigt fascinerande hur en produkt kan ha fått ett sådant fäste i Sverige trots att det mest byggt på propaganda från en intresseorganisation. Etnologen från Skåne som intervjuas har skrivit en bra bok om mjölk som jag kan rekommendera. :) Erlandsson-Albertsson gör ju dock, som vanligt, lite väl vågade påståenden tycker jag.

Sverker
2012-04-24, 19:54
Vad hade du tänkt ersätta mjölken med ?

Eddie Vedder
2012-04-24, 19:58
Vad hade du tänkt ersätta mjölken med ?

Vatten givetvis.

Sen förstår jag inte ens var frågan kommer ifrån. Har jag ens sagt något emot mjölk?

Sverker
2012-04-25, 15:54
Vatten givetvis.

Sen förstår jag inte ens var frågan kommer ifrån. Har jag ens sagt något emot mjölk?

"Det är väldigt fascinerande hur en produkt kan ha fått ett sådant fäste i Sverige trots att det mest byggt på propaganda från en intresseorganisation."

Försöker fundera tillbaka vad som kan ha varit anlednnig till att propagera för mjölk.
Kanske för att vi hade en sjö av mjölk och producerade mycket mjölkpulver. Att ha kaseinat i flytspackel är en klassiker. Någon direkt konkurrent kan jag inte minnas. Mejerierna distrubierade juice redan på 1970-talet parralellt med mjölken i samma lastbil. Fanns liksom ingen annan konkurrent som kunde möta mjölken.