handdator

Visa fullständig version : Gainer vid deff

massakay
2012-03-31, 07:35
Har läst massor att man inte ska ta gainer efter träningspasset vid deff.
Men är det inte lika viktigt att tillföra kroppen snabba kolhydradter direkt efter träningen då också, om inte ännu viktigare. Risken är ju ännu större att man förlorar muskelmassa vid deff med 500 kcal i underskott t.ex..
Förut åt jag mat efter träningen, men det tar ju ca 45-60 minuter innan kroppen kan börja tillgodogöra sig den. Tar man en gainer så går den ju nästan direkt ut i blodet (ca: 5 min) och kan användas som energi för att fylla på glykogendepåerna!!! Det är ju bara räkna på kalorierna så man ligger på 500 kcal underskott per dag ändå!!! Någon som kan berätta för mig, varför man inte ska ta gainer efter träningspasset vid deff. Jag förstår verkligen inte det!!! Tack på förhand!!

Sheogorath
2012-03-31, 07:37
Men är det inte lika viktigt att tillföra kroppen snabba kolhydradter direkt efter träningen då också, om inte ännu viktigare. Risken är ju ännu större att man förlorar muskelmassa vid deff med 500 kcal i underskott t.ex..
Förut åt jag mat efter träningen, men det tar ju ca 45-60 minuter innan kroppen kan börja tillgodogöra sig den. Tar man en gainer så går den ju nästan direkt ut i blodet (ca: 5 min) och kan användas som energi för att fylla på glykogendepåerna!!! Det är ju bara räkna på kalorierna så man ligger på 500 kcal underskott per dag ändå!!! Någon som kan berätta för mig, varför man inte ska ta gainer efter träningspasset vid deff. Jag förstår verkligen inte det!!! Tack på förhand!!

Det går bra att använda gainer vid deff. Däremot är det inte superbråttom med kolhydraterna efter styrketräning så maten du äter när du kommer hem räcker, särskilt om du kan fylla på i mer än en omgång. Man kan istället för gainer ta rent protein, EAA eller BCAA direkt efter passet och spara kalorierna till riktig mat som mättar bättre och ger mer näring.

Men föredrar du gainer är det inga problem alls. Räkna på det som med allt annat. :)

Lychgate
2012-03-31, 07:48
+1 på Sheo.

Gainer är mycket kalorier med oftast dåligt näringsinnehåll(Vassle + Malto eller liknande). Eftersom det är pulver/dryck så mättar det även dåligt i längden.

Känner du för att dricka gainer på deff så gör det, skulle dock säga att det är sämre än EAA/vassle efter träning för att sedan äta ordentlig mat.

vicarious
2012-03-31, 07:49

Det räcker med protein för att stimulera muskeluppbyggnaden.

Förut åt jag mat efter träningen, men det tar ju ca 45-60 minuter innan kroppen kan börja tillgodogöra sig den. Tar man en gainer så går den ju nästan direkt ut i blodet (ca: 5 min) och kan användas som energi för att fylla på glykogendepåerna!!!

Ta protein eller aminosyror direkt efter träningen så är du säker tills dess att du får i dig mat 45-60 min senare.

Någon som kan berätta för mig, varför man inte ska ta gainer efter träningspasset vid deff. Jag förstår verkligen inte det!!! Tack på förhand!!

Det mättar helt värdelöst. Är det inte roligare att äta mat istället? Jag utgår från att du tränar varje muskel cirka en gång i veckan. Då har du alltså ungefär 4-7 dagar på dig att fylla på med glykogen tills dess att du ska träna samma muskel igen. Inte så bråttom som du tror med andra ord.

massakay
2012-03-31, 08:03
Är det inte roligare att äta mat istället? Jag utgår från att du tränar varje muskel cirka en gång i veckan. Då har du alltså ungefär 4-7 dagar på dig att fylla på med glykogen tills dess att du ska träna samma muskel igen. Inte så bråttom som du tror med andra ord.

För mig behöver det inte vara roligt att äta, bara jag får i mig det jag behöver för muskelbygget. Jag tränar muskelgrupperna 2 gång i veckan just nu i alla fall. Men tack för alla bra svar. Ska nog tänka över det ni sagt och kanske omvärdera lite i min diet.. Tack tack!!! Massakay!!

Anders The Peak
2012-03-31, 08:38
Det är en klarare fördel med en gainer efter träningen under deff jämfört med bulk. Gainern påskyndar återhämtningen och glykogeninlagringen i lever och muskulatur. Vilket jag inte tror att långsam mat gör en timme senare, men självklart bör du äta en måltid när du kommer hem.

massakay
2012-03-31, 10:09
Jag äter ca: 2 timmar efter gainern, och tror mig känna en liten skilnad i snabbare återhämtning.. Men ska utverdera det när jag kört med gainer några veckor!!

massakay
2012-04-10, 06:06
Har kört med gainer i mer än 14 dagar nu, gått ner ca:1,5 kilo och 2 cm midjan på den tiden. Har inte tappat styrkan, snarare ökat den. Jag tror helt och hållet på att man återhämtar sig snabbare, och där med behåller mer muskelmassa med gainer/deff. Det är ju vid deff gainer gör mest nytta helt enkelt... Vid bulk eller bibehållen vikt har man ju ändå nästan alltid fyllda glykogendepåer, då tror jag det är överkurs med gainer direkt efter träningen!!! Det verkar i alla fall som om det funkar kanon med gainer vid deff (om man inte äter mer kcal totalt än man förbrukar vill säga):)