Visa fullständig version : Kan hjärtat skadas av lågt kaloriintag?
Dust n bones
2012-03-20, 23:15
Om jag äter 1000 kcal/dag går jag ner ungefär 1 kg i veckan. Vill gå ner lite mer än 15 kg vilket kommer ta ungefär 4 månader. Är det farligt för hjärtat att hålla ett sånt lågt kaloriintag såpass länge? Är normalviktig om det spelar någon roll.
Tacksam för svar:)
Jag vet inte, men jag tvivlar. Då skulle alla mäniskor som svälter ha en ökad risk för hjärtskador och något sådant har jag aldrig hört talas om. Om man kanske inte har problem med hjärtat sedan tidigare.
Och alla viktopererade sen skulle ha fått problem. Och det har jag inte heller hört något om.
Men som sagt, jag vet inte säkert. Fråga en läkare eller dietist.
LarsLasr
2012-03-21, 01:03
Vet inget specifikt för hjärtat men kan vara svårt att äta varierat och få i sig alla näringsämnen om du bara äter 1000kcal.
För att förlora vikt ska du ju ligga på underskott, men har du övervägt att skapa ett underskott via träning istället? Du går ju ner lika mycket i vikt om du äter 1000kcal och förbrukar 2000kcal som om du äter 2000kcal och förbrukar 3000kcal och det finns många hälsofördelar med motion.
15kg var inte lite heller för en normalviktig, men vet inte vad normalviktig innebär :)
http://ganeriviktsnabbt.com/halsosam-viktminskning
RobinSilver
2012-03-21, 07:32
Vet inget specifikt för hjärtat men kan vara svårt att äta varierat och få i sig alla näringsämnen om du bara äter 1000kcal.
För att förlora vikt ska du ju ligga på underskott, men har du övervägt att skapa ett underskott via träning istället? Du går ju ner lika mycket i vikt om du äter 1000kcal och förbrukar 2000kcal som om du äter 2000kcal och förbrukar 3000kcal och det finns många hälsofördelar med motion.
15kg var inte lite heller för en normalviktig, men vet inte vad normalviktig innebär :)
http://ganeriviktsnabbt.com/halsosam-viktminskning
Att motionera 1000 kcal var dag är ganska tufft.
Btw, sidan du länkar till är kass.
Men till TS, 1000 kcal underskott är kanske lite i överkant. Börja med -500 och justera beroende på vilka resultat du får.
De som uppvisar anorektiskt beteende (och redan har låg fettprocent), och har ett mycket stort energi och näringsunderskott, kan få allvarliga problem.
För friska individer ska det inte vara några problem.
Till slut, är nog ett bra svar.
Dust n bones
2012-03-21, 08:08
Tack för era svar:)
Med normalviktig menar jag normalt bmi.
Det kommer ju ta jättelång tid att gå ner 15 kg med ett underskott på 500 kcal... Hur skadligt är det om jag kör på 1000 kcal om dagen, får näringsbrist och sedan lägger mig på kaloribalans? Kommer inte värdena återställas ganska snabbt?
Du får inte näringsbrist "på morgonen".
Du kan nog ligga 1000kcal back per dag.
Lundaponke
2012-03-21, 08:28
Lyssnade på Body radio för ett tag sen var en kille Ola wallengren tror jag han hette.
Iaf han pratade om dieter och nämnde att att han kört en diet på 900 kcal och fått det att fungera. Trevligt program var det också :)
Lundaponke
2012-03-21, 08:29
http://www.body.se/artiklar/radio/20111103/oka-1-kg-muskler-i-veckan-med-body-radio
här är länken bara att sörpla morgon kaffe och lyssna
Dust n bones
2012-03-21, 08:30
Du får inte näringsbrist "på morgonen".
Du kan nog ligga 1000kcal back per dag.
Vad menar du med "på morgonen"?
Dust n bones
2012-03-21, 08:34
http://www.body.se/artiklar/radio/20111103/oka-1-kg-muskler-i-veckan-med-body-radio
här är länken bara att sörpla morgon kaffe och lyssna
Tack, ska lyssna på den:)
mattilainen
2012-03-21, 08:43
hjärtat klarar det allt, speciellt under en kortare period. Men om du klarar det är ju en fråga ;)
Dust n bones
2012-03-21, 08:48
hjärtat klarar det allt, speciellt under en kortare period. Men om du klarar det är ju en fråga ;)
Haha sant;) Jag har kört på det innan dock så det kommer nog att gå bra:)
Om jag äter 1000 kcal/dag går jag ner ungefär 1 kg i veckan. Vill gå ner lite mer än 15 kg vilket kommer ta ungefär 4 månader. Är det farligt för hjärtat att hålla ett sånt lågt kaloriintag såpass länge? Är normalviktig om det spelar någon roll.
Man äter inte 1000kcal för att gå ner 1 kg i veckan. Utan du drar av det från dina balanskalorier som du kan räkna ut om du tittar deffguiden. Och ett sånt pass lågt kalori-intag kommer förmodligen inte göra mer än o bränna bort muskelmassa. Kör ett försiktigt underskott på ca -300-500kcal o träna på så får du resultat på långsikt vilket är vad du bör sträva efter.
Eddie Vedder
2012-03-21, 09:02
Då skulle alla mäniskor som svälter ha en ökad risk för hjärtskador och något sådant har jag aldrig hört talas om.
Inte under svälten kanske. Men har man levt under svält är man i större riskzon som normalviktig senare. Med en allvarlig anorexia nervosa i bagaget är risken att dö i förtid större. Och det finns flera orsaker, en är att det ofta beror på missbruksproblem av annan sort men det handlar även om direkt hälsopåverkan.
Barn som svultit tidigt i fosterstadiet och barndomen verkar också kunna vara en riskgrupp.
Abstract
OBJECTIVE To assess the effect of prenatal exposure to maternal malnutrition on coronary heart disease in people born around the time of the Dutch famine, 1944–45.
DESIGN Historical cohort study.
SETTING Community study.
PATIENTS Singletons born alive between November 1943 and February 1947 for whom detailed birth records were available.
DESIGN The prevalence of coronary heart disease was compared between those exposed to famine in late gestation (n = 120), in mid-gestation (n = 108), or in early gestation (n = 68), and those born in the year before the famine or those conceived in the year after the famine (non-exposed subjects, n = 440).
MAIN OUTCOME MEASURES Prevalence of coronary heart disease, defined as the presence of angina pectoris according to the Rose questionnaire, Q waves on the ECG, or a history of coronary revascularisation.
RESULTS The prevalence of coronary heart disease was higher in those exposed in early gestation than in non-exposed people (8.8% v 3.2%; odds ratio adjusted for sex 3.0, 95% confidence interval (CI) 1.1 to 8.1). The prevalence was not increased in those exposed in mid gestation (0.9%) or late gestation (2.5%). People with coronary heart disease tended to have lower birth weights (3215 g v 3352 g, p = 0.13), and smaller head circumferences at birth (32.2 cmv 32.8 cm, p = 0.05), but the effect of exposure to famine in early gestation was independent of birth weight (adjusted odds ratio 3.2, 95% CI 1.2 to 8.8).
CONCLUSIONS Although the numbers are very small, this is the first evidence suggesting that maternal malnutrition during early gestation contributes to the occurrence of coronary heart disease in the offspring.
http://heart.bmj.com/content/84/6/595.abstract
Aims The developmental origins hypothesis proposes that undernutrition during foetal life, infancy, or childhood is associated with an increased risk of cardiovascular disease in adulthood. As data on postnatal developmental programming are scarce, we investigated whether exposure to undernutrition during childhood, adolescence, or young adulthood is related to coronary heart disease (CHD) and stroke in adult life.
Methods and results We studied 7845 women from the Prospect-EPIC cohort who had been exposed at various degrees to the 1944–45 Dutch famine when they were aged between 0 and 21 years. We used Cox proportional hazard regression models to explore the effect of famine on the risk of CHD and stroke, overall and within exposure age categories (0–9, 10–17, ≥18 years). We adjusted for potential confounders, including age at famine exposure, smoking, and level of education as a proxy for socio-economic status. Overall, stronger famine exposure was associated with higher CHD risk. Among those who experienced the famine between ages 10 and 17 years, CHD risk was significantly higher among severely exposed women compared with unexposed women (HR 1.38; 95% CI 1.03–1.84), which only slightly attenuated after adjustment for confounding (HR 1.27; 95% CI 0.94–1.71). We observed a lower stroke risk among famine exposed women (HR 0.79; 95% CI 0.61–1.02). Adjustment for potential confounders produced similar results (HR 0.77; 95% CI 0.59–0.99).
Conclusion Exposure to undernutrition during postnatal periods of development, including adolescence, may affect cardiovascular health in adult life.
http://eurheartj.oxfordjournals.org/content/33/4/538.abstract
The relative roles played by genetic and environmental factors, and the interaction between the two, remain the subject of much current debate. The van Abeelen study and others are beginning to show us the importance of developmental adaptations in response to undernutrition to the susceptibility to cardiovascular disease. This adaptive response is even more significant for those experiencing a mismatched rich nutritional environment in later life.
http://eurheartj.oxfordjournals.org/content/33/4/433.full
Då förbrukar du bara 2000-2200 kcal per dag vid balans vilket betyder att du redan väger väldigt lite eller att du inte rör dig och då vet jag inte var de där 15 kg ska komma ifrån?
Dust n bones
2012-03-21, 09:31
Då förbrukar du bara 2000-2200 kcal per dag vid balans vilket betyder att du redan väger väldigt lite eller att du inte rör dig och då vet jag inte var de där 15 kg ska komma ifrån?
Är tjej och tränar inte, så räknar med att mitt kaloribehov är mellan 1800-2000 kcal.
Vad menar du med "på morgonen"?
Läste att du skrev att du skulle få näringsbrist på morgonen av att ligga 1000kcal back per dag. Le tired :/
LarsLasr
2012-03-21, 09:57
Är tjej och tränar inte, så räknar med att mitt kaloribehov är mellan 1800-2000 kcal.
Vet inte varför du vill ner 15kg, men om det är för en fin strandkropp till sommaren så kan det vara bra att träna också.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.